Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 138 av 152 1 2 136 137 138 139 140 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: eGo] #2672605 16/07/2021 10:48
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: eGo
SR+ ble bestillt på mandag. Fortsatt litt i tvil om jeg skulle gått for LR. Kjører ikke ofte langturer, Fredrikstad - Lillehammer 3-5 ganger i året. Overlever sikkert en kort ladestopp. Men så var det hestekrefter da…synd jeg ikke bestilte 14 dager før, da hadde jeg fått den i august istedenfor november.
Noen som har rekkevidde erfaringer med 2021 SR+?

Gratulerer!

Sommerstid bør du klare den strekningen uproblematisk uten ladestopp så lenge du kjører fornuftig. Det er ikke 300km engang.

Om du trenger ladestopp så er det ikke lange pausen.

Regn, takboks, henger, motvind, slaps og annet vil selvfølgelig ta rekkevidde.

For å sette ting litt i perspektiv: Kjørte en Hyundai Kona 39kwh("lite batteri") 1100km i motorveihastighet på en dag for noen uker siden. Det fungerte helt fint. Dette er en bil med 290km wltp. Model 3 har over 400wltp. På kombinasjon av landevei og motorvei fikk jeg lett ut over 300km under gode forhold. Altså ca. wltp. Strekningen Fredrikstad - Lillehammer ville jeg vurdert hvorvidt jeg trenger dopause/matpause på veien og evt. ladet fem min. Ellers så ville jeg redusert hastigheten akkurat slik at jeg kom fram med 3-4prosent. Med over 30% mer kapasitet/rekkevidde så ville jeg vært rimelig ubekymret.

Ut på tur!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2672629 16/07/2021 17:38
Tex Offline
Besatt
Besatt
Model Y update:

Fått mail fra Tesla om utlevering i august (i år, regner jeg med, selv om det ikke stod …)
Er vel no’ Kina- greier som de skiper over. Den fabrikken i Berlin tok sin tid å få på plass.
Men samme det, tenker jeg. Tesla er Tesla. Hvor den er satt sammen spiller for meg ingen rolle.
Ja, og så har de lagt til karaoke- funksjon, står det. Spent på hva det er.

Men det jeg egentlig lurer på, er dette med vinterhjul.
Bestiller man det hos Tesla, eller ordner man noe helt utenom? Hva er vanlig?
Noen som har erfaring med piggdekk på Tesla? Tar det mye av rekkevidden?
Kan ikke se at det står noe om det på nettsiden til Tesla eller i nettbutikken ….

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2672631 16/07/2021 17:52
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dropp piggdekk med mindre du har meget spesielle behov, gode piggfrie dekk, trekk på 4 hjul samt elektronikk holder i massevis og gir en helt annen komfort.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2672632 16/07/2021 18:10
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: GeirK
SR+ ble bestillt på mandag. Fortsatt litt i tvil om jeg skulle gått for LR. Kjører ikke ofte langturer, Fredrikstad - Lillehammer 3-5 ganger i året. Overlever sikkert en kort ladestopp. Men så var det hestekrefter da…synd jeg ikke bestilte 14 dager før, da hadde jeg fått den i august istedenfor november.

Min S75D har lavere rekkevidde enn det og det opplever jeg ikke som noe problem. Har god timebetaling de ytterst få gangene jeg må ta en ekstra ladepause. Men du har virkelig lyst på firehjulstrekk.

Jeg vet ikke om jeg har så lyst på firehjulstrekk men guttungen i meg har lyst på 0-100 på få sekunder. Og da følger firehjulstrekk med. Vinteren her i Fredrikstad er jo av den typen som man knapt trenger vinterdekk for å mestre

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2672776 19/07/2021 07:44
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex
Model Y update:

Fått mail fra Tesla om utlevering i august (i år, regner jeg med, selv om det ikke stod …)
Er vel no’ Kina- greier som de skiper over. Den fabrikken i Berlin tok sin tid å få på plass.
Men samme det, tenker jeg. Tesla er Tesla. Hvor den er satt sammen spiller for meg ingen rolle.
Ja, og så har de lagt til karaoke- funksjon, står det. Spent på hva det er.

Men det jeg egentlig lurer på, er dette med vinterhjul.
Bestiller man det hos Tesla, eller ordner man noe helt utenom? Hva er vanlig?
Noen som har erfaring med piggdekk på Tesla? Tar det mye av rekkevidden?
Kan ikke se at det står noe om det på nettsiden til Tesla eller i nettbutikken ….

Piggfritt du skal ha. Og det kjøper du utenom Tesla, da finner du bedre tilbud.

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: eGo] #2672784 19/07/2021 08:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg vet ikke om jeg har så lyst på firehjulstrekk men guttungen i meg har lyst på 0-100 på få sekunder. Og da følger firehjulstrekk med. Vinteren her i Fredrikstad er jo av den typen som man knapt trenger vinterdekk for å mestre

Du kommer til å oppsøke snøføre. Den syke aksellerasjonen på snø er om mulig en enda råere opplevelse enn den på asfalt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2673107 23/07/2021 07:04
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har også bestilt en model Y LR!

Spørsmål:
1. Anbefalt hjemmelader?
2. Must have tilbehør? (Inkl overganger)
3. Anbefalt beskyttelse av lakk?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2673125 23/07/2021 08:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vurderer å gå over fra diesel til helelektrisk, og Tesla er et klart alternativ. Men med tanke på service er jeg skeptisk, nærmeste Tesla-forhandler er 10 mil unna (Oslo). Hva er serviceintervallene på Tesla ? Og hva er erfaringene med servicebehov utover dette ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: HeavyDude] #2673185 23/07/2021 18:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Jeg vurderer å gå over fra diesel til helelektrisk, og Tesla er et klart alternativ. Men med tanke på service er jeg skeptisk, nærmeste Tesla-forhandler er 10 mil unna (Oslo). Hva er serviceintervallene på Tesla ? Og hva er erfaringene med servicebehov utover dette ?

Service? ICON_SMILE Vår Model 3 er snart to og et halvt år, har gått 36500 km og har fortsatt ikke vært inne hos Tesla en eneste gang etter at vi rullet ut fra leveransefesten på Lillestrøm i mars 2019. Jeg klarer fint å fylle spylervæske selv.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2673190 23/07/2021 18:40
D
Daniel Offline
Fersking
Fersking
D
Hvorfor tror folk med elbil at det ikke er behov for service fordi bilen ikke har forbrenningsmotor?
Det er vanlig å bytte bremsevæske hvert 2. år for å ha høyt kokepunkt og unngå å ødelegge f. eks abs pumpe pga. av fukt i bremsevæske.
Kupèfilter burde i grunn byttes hvert år, iallefall minimum hvert 2. år.
Bremser burde sjekkes over jevnlig fordi det ikke blir brukt mye og det er ikke bra for bremsene. Større sjanse for ødelagte skiver/kalipper grunnet dette.

Nei, elbil trenger mye service/ettersyn som en bil med forbrenningsmotor. Men du slipper å bytte olje og luftfilter på en elbil ICON_SMILE Ellers er alt av bevegelige deler det samme og krever oppfølging. Men siden folk gjerne har kjøpt helt ny bil for første gang så tror folk at det bare er å lade og kjøre på. Og det går for så vidt bra, helt til ting begynner å havarere grunnet manglende vedlikehold.

Du kan forresten kjøre en diesel/bensin bil uten å ta service. Du forkorter bare levetiden ICON_TONGUE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Daniel] #2673191 23/07/2021 19:21
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Daniel
Hvorfor tror folk med elbil at det ikke er behov for service fordi bilen ikke har forbrenningsmotor?
Det er vanlig å bytte bremsevæske hvert 2. år for å ha høyt kokepunkt og unngå å ødelegge f. eks abs pumpe pga. av fukt i bremsevæske.
Kupèfilter burde i grunn byttes hvert år, iallefall minimum hvert 2. år.
Bremser burde sjekkes over jevnlig fordi det ikke blir brukt mye og det er ikke bra for bremsene. Større sjanse for ødelagte skiver/kalipper grunnet dette.

Nei, elbil trenger mye service/ettersyn som en bil med forbrenningsmotor. Men du slipper å bytte olje og luftfilter på en elbil ICON_SMILE Ellers er alt av bevegelige deler det samme og krever oppfølging. Men siden folk gjerne har kjøpt helt ny bil for første gang så tror folk at det bare er å lade og kjøre på. Og det går for så vidt bra, helt til ting begynner å havarere grunnet manglende vedlikehold.

Du kan forresten kjøre en diesel/bensin bil uten å ta service. Du forkorter bare levetiden ICON_TONGUE

Dette. Moderne biler med forbrenningsmotor har ikke mye utfordringer med forbrenningsmotor-relevante ting. Jamfør vår nå 11 år gamle mpv. Den har fått nye fjærer foran, byttet bremseskiver og klosser, vinduspusserblader, ny bremsecalipper bak, byttet varmeapparat, og fått nye dekk til begge sesonger. Største utgift er lyspærer.
Nå begynner software-relaterte utfordringer å bikke i retning å kvitte seg med den. Gir feil på abs/esp som sannsynligvis er kabelbrudd, evt sensorer, og ac/varmeapparat kødder og gir kun glovarmt inntil bilen startes på nytt. Motoriserte speil danser salsa.
Feilsøking med timespris IT-konsulent frister ikke.

Alt dette er like relevant for en elbil, kanskje mer. Høyere vekt gir i teorien mer tyn til alt av hjuloppheng og bremser. Software og sensorer er alltid spennende, og det blir garantert ikke mindre av den slags.

Bil er ran, uansett drivlinje.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2673192 23/07/2021 19:27
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Sitat: HeavyDude

Service? ICON_SMILE Vår Model 3 er snart to og et halvt år, har gått 36500 km og har fortsatt ikke vært inne hos Tesla en eneste gang etter at vi rullet ut fra leveransefesten på Lillestrøm i mars 2019. Jeg klarer fint å fylle spylervæske selv.

Da har du ikke fulgt opp det lille manualen anbefaler deg å gjøre, Dan! Bremseservice hver 20.000 km og kupéfilter bør byttes. Spesielt bremseservicen er grei å følge opp tenker jeg, de gror fort bom fast med vinterkjøring.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2673195 23/07/2021 20:02
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Tilfeldig at Kia og Hyundai som begge har 15.000 km serviceintervall er blant de beste i klassen hva gjelder garantier? At ikke elbiler har behov for service, ettersyn og vedlikehold har jeg ingen tro på. Ved god oppfølging kan også produsentene garantere for funksjonalitet og kvaliteten. De har sikkert gode marginer osv, men at service på biler er unødvendig hadde blitt avslørt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2673200 23/07/2021 20:22
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyE
Da har du ikke fulgt opp det lille manualen anbefaler deg å gjøre, Dan! Bremseservice hver 20.000 km og kupéfilter bør byttes. Spesielt bremseservicen er grei å følge opp tenker jeg, de gror fort bom fast med vinterkjøring.

Kupéfilter er sikkert greit å skifte. Når det gjelder bremsene så sjekker jeg dem to ganger i året, når jeg skifter hjul, og jeg kan love at det ikke er noen risiko for at de gror fast, siden jeg kjører ganske så aktivt. ICON_WINK

De andre tingene som er nevnt, som har med diverse mekanikk å gjøre, går i min bok ikke under «service» men under «vedlikehold pluss reparasjoner etter EU-kontroll». «Service» er det merkeverkstedet tvinger deg til å betale for hvis garantien skal fortsette å gjelde.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2673218 24/07/2021 06:12
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Enig med Dan her, selv om jeg alltid har hatt årlig service på mine Teslaer. En kollega hadde sin X inne hos Tesla første gang etter 65.000 km og da betalte han kr 1.850 for en bremseservice. Billig bilhold vil jeg si. Min Kia tvinges inn årlig (eller pr 15.000). Jeg mener det er unødvendig med så hyppige intervaller.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2673243 24/07/2021 11:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tulling
Enig med Dan her, selv om jeg alltid har hatt årlig service på mine Teslaer. En kollega hadde sin X inne hos Tesla første gang etter 65.000 km og da betalte han kr 1.850 for en bremseservice. Billig bilhold vil jeg si. Min Kia tvinges inn årlig (eller pr 15.000). Jeg mener det er unødvendig med så hyppige intervaller.

Jeg tar ut bremseklossene og smører glidepunktene selv når jeg bytter til sommerhjul. Det er ikke veldig komplisert eller krever spesialverktøy, men er litt plundrete. Jeg bruker nok 1 1/2t, men det er god, skattefri timebetaling. Ellers har jeg hatt én service til 6000 kroner ved 40000.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2673365 25/07/2021 22:18
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Er det noen som har erfaring med å få utbedret feil på tesla-biler etter 100k km, men der bilen er nyere enn 5 år? Går det på reklamasjon, eller må man betale?

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2673410 26/07/2021 10:56
ventle Online
Besatt
Besatt
Det som skal dekkes på reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven har jeg fått dekket hver gang, men avhengig av hvilken kundebehandler man møter, kan det hende man må krangle litt. Med andre ord, du bør ikke være konfliktsky ICON_WINK

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: eGo] #2674384 05/08/2021 07:05
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T

Hvis november blir for lenge så kommer det en drøss brukte Model 3 ut til salgs nå på Finn, med folk som bytter ut med Model Y. Er lett å avbestille hos Tesla :-)

Siden du likte en med kjapp 0-100 kan du jo nå få en TM3 Performance med ca 450 hk med 0-100 på under 3,5 sekunder, hvor det er kjøpt "hengerfeste"/krok fra USA for sykler....til 419.000 inkl krok, vinterdekk, takbøyler og EAP (Enhanced Auto Pilot): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=226886075. Denne kan ikke trekke henger - kun for sykler/bagasjeboks på krok.
....ja, ok, det var min bil...siden jeg skal til en kjip Model Y (ikke P), og trekke henger opp til et oppussingsobjekt av en gammel hytte....

Finnes og Base Performance Model 3 som har hengerfeste som kan dra tilhenger / krok for sykkelstativ...(de har og takstativ).

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2674429 05/08/2021 10:11
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Levering er nå september. Jeg har valgt å ikke se på brukt da prisene har vært ganske høye der. Og jeg vil ha lengt mulig garanti. Hengerfeste for å trekke en liten henger er et must for meg. Men takk for tilbudet

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2676419 18/08/2021 09:46
Tex Offline
Besatt
Besatt
Nå har jeg fått leveringsdato neste uke for min Y.

Men - hvordan skal jeg forsikre den utenom tilbudet fra Codan? Altså via mitt eksisterende forsikringsselskap?
De sier de må ha VIN- nummeret på bilen.
Hvor finner jeg det? Skal Tesla sende meg det?

Bilen er betalt, men jeg får den vel ikke registrert uten forsikring.

Finner ikke noe om dette på nettsiden og Tesla svarer ikke …

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2676436 18/08/2021 11:26
T
torsteis Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T

Men - hvordan skal jeg forsikre den utenom tilbudet fra Codan? Altså via mitt eksisterende forsikringsselskap?

Use the source, Luke, use the source ICON_SMILE

Se f.eks https://electrek.co/2021/07/14/how-to-reveal-your-tesla-vin-number-before-its-in-your-account/

Torstein
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2676440 18/08/2021 11:38
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Du vil vel også få VIN når det nærmer seg mer mener jeg å huske.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2676449 18/08/2021 12:19
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: kjasmas
Du vil vel også få VIN når det nærmer seg mer mener jeg å huske.

Ja, jeg fikk VIN noen dager før da de hadde koblet meg med en bil.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2676462 18/08/2021 12:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Når man har råd til Tesla har man vel råd til å kjøpe litt vin selv?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: torsteis] #2676478 18/08/2021 13:55
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: torsteis

Se f.eks https://electrek.co/2021/07/14/how-to-reveal-your-tesla-vin-number-before-its-in-your-account/

Ja du får stikke innom biltomta og finne din bil Tex, så noterer du nr i frontruta og sender det til Tesla og forsikringsselskapet, så er det i boks.
Det er proaktivt! ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2676483 18/08/2021 14:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange
Når man har råd til Tesla har man vel råd til å kjøpe litt vin selv?

Nei. Da er det ikke penger igjen til vin.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2676485 18/08/2021 14:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da er de første bilene på norsk jord. Er en god del Elon-humor i den kamuflasjen.

[Linket bilde]

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: torsteis] #2676487 18/08/2021 14:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: torsteis

Yes, og der sto det ikke noe.
Skal også stå på kundesiden, men nei.

Å gå bort på tomta og se på bilen går heller ikke, for jeg vet jo ikke hvilken som er min.
De har leid parkeringsplassen til Varemessen på Lillestrøm for å få ekspedert ut hundrevis av biler på tre dager.
Forventer lite individuell service.

Nei, da blir det løsningen de tilbyr: En måned gratis forsikring med Codan fra utleveringsdato. Så får jeg heller bytte selskap etterpå.
Grunnen til at jeg ville unngå dette var å slippe alt mas fra Codan når de vil ha meg over som fast kunde. Men det får jeg ta.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2676519 18/08/2021 18:32
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
VIN:

1. Gå til din bestillingsside på Tesla.no og trykk på siden som viser din bil.
2. Se kildekode på siden
3. Søk opp "5YJ" (tipper alle VIN begynner på det fra Tesla ?)
4. Suksess (delvis, for dette VIN-nummeret KAN endres)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Side 138 av 152 1 2 136 137 138 139 140 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå