|
Jobbsøking - lønnsforventninger
|
Jobbsøking - lønnsforventninger
31/12/2020 12:23
|
Iselilja
OP
|
OP
Vurderer å søke på en stilling i kommunal sektor. I utgangspunktet krever stillingen kun bachelor, jeg har master. Lønnsnivået er ikke oppgitt i utlysningen.
Litt usikker på om det er et poeng å søke da jeg kan ikke se for meg at lønnen er spesielt høy når de kun har krav til bachelor (fagområdet er kjemi). En av grunnene til å bytte jobb er at jeg ønsker noe høyere lønn.
Det er jo bortkastet tid å søke på stillinger med lavere lønn enn hva jeg ønsker, både for dem og for meg. Samtidig syns jeg det ikke er aktuelt å ringe for å høre om lønnsnivået. Rart de ikke oppgir det siden det er kommunalt. De er jo ofte låst til stillingskodens spenn.
Noen tips til hvordan gå frem? Det er firma som er eid av flere kommuner og står oppført som offentlig sektor.
Redigert av Iselilja; 31/12/2020 12:24.
|
|
|
Re: Jobbsøking - lønnsforventninger
[Re: Iselilja]
31/12/2020 12:38
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke aktuelt å søke pga lønn , heller ikke ringe for å sjekke lønna?
Pick one.
|
|
|
[Re: Stupfull]
31/12/2020 12:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ok å ringe , og si at du synes jobben ser interessant ut, men at du er usikker mht lønn, du ønsker ikke å gå ned i lønn. Normalt sett får du da spørsmål om hva du har pr idag ( ikke lyv om det, det kan sjekkes ut ) , og om du evt ligger (godt) over det som man har som lønnsspenn.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
31/12/2020 23:46
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tenker også du må ringe og høre om hvordan det stiller seg med lønn. Som du sier så vil det ofte være vanskelig å endre vilkårene i det offentlige etter at søknaden er sendt ut.
|
|
|
02/01/2021 15:23
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ring og hør...
Jeg var med på et jobbintervju for en tid tilbake der en kandidat "hadde hørt om lønnsnivået vårt" - det var vel og merke for divisjonsledere og godt omtalt i pressen. Men det skapte åpenbart et inntrykk av at det var fett betalt. Gapet mellom hva vi kunne tilby og hva vedkommende hadde, var på nesten 400K... Da kaster man bort tiden til både intervju-teamet og kandiaten.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
03/01/2021 17:14
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du er attraktiv på det aktuelle jobbmarkedet kan det være greit å sjekke. Kona fikk akkurat en ny jobb og ble lønnet som seniorrådgiver selv om utlysningen antydet lavere lønn.
Hun ringte først og fikk høre at de kunne strekke seg et stykke om hun var rett kandidat.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
03/01/2021 17:34
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
i kommunal og statlige etater vil jeg tro at lønna er relativt låst, privat derimot kan det svinge voldsomt.
på min avdeling med tjue ansatte varierte lønna med opptil 300-400' beroende på når en ble ansatt og ikke kvalifikasjoner ! det ble en del sure tryner når det kom frem
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: Brabus]
04/01/2021 07:27
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
i kommunal og statlige etater vil jeg tro at lønna er relativt låst, privat derimot kan det svinge voldsomt.
på min avdeling med tjue ansatte varierte lønna med opptil 300-400' beroende på når en ble ansatt og ikke kvalifikasjoner ! det ble en del sure tryner når det kom frem I det offentlige kan og vil de også strekke seg hvis du er en attraktiv og ønsket arbeidtager som det ikke gå 20 på dusinet av. Men det varierer ekstremt, og er enda mer ekstremt stillingsavhengig og stedsavhengig. Men når "staten" bestemmer seg har de lønn å tilby. Vanskelig for stillinger hvor det ikke er konkurranse med det private, såklart, markedet bestemmer. Sjøl fikk jeg greit over det utlyste lønnsspennet i statlig jobb, kompis pusha MYE over i en annen statlig enhet, dette er i IT-verden... om du er saksbehandler i barne og familie-tjeneste i en større by, kanskje ikke like aktuelt.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
04/01/2021 12:16
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel godt elastitet dee også hvis personen med riktig kompetanse står på døren .
|
|
|
[Re: Stupfull]
04/01/2021 12:29
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er vel godt elastitet dee også hvis personen med riktig kompetanse står på døren . Hvis de VIL ha deg, finnes det muligheter, også i det offentlige.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/01/2021 13:00
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hvis de VIL ha deg, finnes det muligheter, også i det offentlige. Det er høyst varierende ut fra sektor og hvilken type stilling det gjelder. Hvis det er innen IT, eller i offentlige foretak som driver nærmere næringsvirksomhet kan det være større fleksibilitet. Hvis det er i mer administrative oppgaver eller i velferdstjenestene kan det derimot i både stat og kommune være svært fastlåst og manglende mulighet for å strekke noe som helst i lønnsrammen.
|
|
|
[Re: simson]
04/01/2021 13:02
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvis de VIL ha deg, finnes det muligheter, også i det offentlige. Det er høyst varierende ut fra sektor og hvilken type stilling det gjelder. Hvis det er innen IT, eller i offentlige foretak som driver nærmere næringsvirksomhet kan det være større fleksibilitet. Hvis det er i mer administrative oppgaver eller i velferdstjenestene kan det derimot i både stat og kommune være svært fastlåst og manglende mulighet for å strekke noe som helst i lønnsrammen. Jepp, enorm forskjell som jeg skriver lenger opp her. For mange stillinger finner de alltid noen som er "gode nok innafor budsjett".
|
|
|
04/01/2021 13:08
|
Iselilja
OP
|
OP
Takk for mange gode svar. Da skal jeg ikke være tilbakeholden med å søke i fremtiden  Det ble ikke denne gang, ble så opptatt med raset i Gjerdrum og plutselig var fristen ute.
|
|
|
04/01/2021 14:03
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Jobber i det private og forsøkte meg litt mot offentlig sektor, men det å gå ned 300.000 lønn for samme jobb var ikke aktuellt.... Synd at man ikke skriver ca. lønn i stillingsannonser. Sparer begge parter for bortkastet tid.
Redigert av gutt45kg; 04/01/2021 14:05.
|
|
|
04/01/2021 15:47
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er derfor det er lurt å ta en telefon, det sparer begge parter for unødvendig arbeid, eventuelt.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
04/01/2021 16:28
|
perbl
More than words
|
More than words
Takk for mange gode svar. Da skal jeg ikke være tilbakeholden med å søke i fremtiden  Det ble ikke denne gang, ble så opptatt med raset i Gjerdrum og plutselig var fristen ute. Er det en jobb du er kvalifisert for, og søkerlisten ikke er overfylt med søkere, kan det nå godt være du kan få napp ved å ta kontakt med dem nå og da.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
05/01/2021 07:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Takk for mange gode svar. Da skal jeg ikke være tilbakeholden med å søke i fremtiden  Det ble ikke denne gang, ble så opptatt med raset i Gjerdrum og plutselig var fristen ute. Er det en jobb du er kvalifisert for, og søkerlisten ikke er overfylt med søkere, kan det nå godt være du kan få napp ved å ta kontakt med dem nå og da. Hvis det er det offentlige skal det mye til for å bli med i prosessen dersom fristen er ute, gitt at det faktisk er kvalifiserte søkere på lista. Om ingen av de som søkte innen fristen oppfyller kravene stiller det seg selvsagt annerledes.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/01/2021 08:44
|
perbl
More than words
|
More than words
Takk for mange gode svar. Da skal jeg ikke være tilbakeholden med å søke i fremtiden  Det ble ikke denne gang, ble så opptatt med raset i Gjerdrum og plutselig var fristen ute. Er det en jobb du er kvalifisert for, og søkerlisten ikke er overfylt med søkere, kan det nå godt være du kan få napp ved å ta kontakt med dem nå og da. Hvis det er det offentlige skal det mye til for å bli med i prosessen dersom fristen er ute, gitt at det faktisk er kvalifiserte søkere på lista. Om ingen av de som søkte innen fristen oppfyller kravene stiller det seg selvsagt annerledes. Det var nettopp det forbeholdet jeg har vært borti et par ganger.
Per B.
|
|
|
06/01/2021 15:29
|
Iselilja
OP
|
OP
Snåle greier. I dag har jeg igjen vært oppe på Gjerdrum i forbindelse med raset, og helt tilfeldig kom jeg i snakk med en dame som også var der. Så viser det seg at det er hun som har lagt ut stillingsutlysningen og ba meg søke selv om fristen har gått ut. Hun ba meg ettersende søknaden via henne. Jeg var ikke klar over at de også var involvert i arbeidet der oppe.
|
|
|
02/02/2021 11:32
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Hijacker denne tråden for beslektet spørsmål. Jeg jobber med IT i finans. Har jobbet mer eller mindre hele karrieren hos min nåværende arbeidsgiver (10 år+). Min gamle sjef har tatt kontakt og vil ha meg til å følge med og ta en tilsvarende stilling den jeg har i dag i en annen bedrift. Jeg syntes det høres spennede ut med en miljøforandring og vet at jeg trives med henne som leder. Så jeg vil ha jobben.
Jeg ligger omtrent på snittlønn (mulig litt over) for min kompetanse og ansinitet i bransjen ifølge statistikken. De vet naturligvis ca hva jeg tjener i dag.
Samtidig er jo skifte av jobb en av de få gangene det er mulig å få reelt løft i lønna slik jeg har forstått det. Hva er riktig strategi når vi skal diskutere vilkår (på Teams). Hvor høyt løft er det naturlig å gå ut med (om det er mulig å si noe generelt i % f.eks), og hvordan presenterer man det uten å snakke seg ut av stillingen. Vil ikke late som at jeg ikke er veldig interessert i stillingen, for det er jeg.
|
|
|
[Re: Jåddhå]
02/02/2021 12:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Om du er usikker eller synes det er vanskelig å legge fram et konkret krav, kan du jo få dem til å si hva de har å tilby. Dette er jo en forhandlingssituasjon, og de sier sikkert ikke det som er absolutt maks for dem i første runde. Om du har 700 og de tilbyr 750, så kan du jo be om 780, og så sier de 760, så sier du 770, som dere blir enige om. 10 % opp må være innafor. Og når du har fått tilbud om 770 går du til nåværende sjef og sier at du har fått et tilbud om sånn og sånn, og at du vurderer det. Om sjefen din er veldig fornøyd med jobben du gjør og deg som person, klasker han samme sum på bordet og ber deg bli. Så blir du liggende søvnløs og gruble på om du skal slutte eller ikke, for nå når det ikke handler om pengene lenger blir det en avveining mellom oppgaver, sjefen, utviklingsmuligheter, hvor behagelig det er å bli værende vs. å bytte, osv.
Redigert av Øyvind V; 02/02/2021 12:14.
|
|
|
[Re: ]
02/02/2021 12:23
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Så er det jo litt sånn at det er forskjellige roller som skal fylles, selv om det er innen IT og det er ikke alle rollene hvor variasjonene i prestasjon mellom likt kvalifiserte individer varierer så mye. Det er liksom ikke som i ballspill, hvor det absolutt sett sett ikke er sååå stor variasjon i prestasjonene til en som scorer mål javnt og trutt i CL og en sliter i Obos.ligaen. Lønnsnivået er derimot enormt stort, siden det er veldig få individer som er så gode at de engang får en plass i Obos-ligaen. Jeg har ikke unik kompetanse som er i veldig high demand, vi har noen slike hos oss og jeg er ikke en av dem. Men jeg er dyktig i min stilling (jobber som prosjektleder og med applikasjonsforvaltning). Jeg håper bare på noen tips annet enn å stå med lua i hånda, da jeg har lite erfaring i slike forhandlinger. 
Redigert av Jåddhå; 02/02/2021 12:26.
|
|
|
02/02/2021 12:31
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
jeg byttet jobb for et år siden og oppdager nå at det er mye mer enn hva som står på lønnslippen som er avgjørende. Man bytter jo ikke for knapper og glansbilder, så noe må man jo prøve å komme seg opp, men i jobben jeg byttet til så var de vel så viktig å se på hva som ikke sto på lønnslippen, men som jeg får. Feks så går jeg ut i pappaperm om under 2 uker. I jobben jeg har nå så får jeg 100% lønn, det hadde jeg ikke fått i den gamle (så vidt jeg vet). Personsordnignen er også veldig god og ser at hva jeg kommer til å få utbetalt den dagen jeg ikke vil jobbe mer har skutt i været.
|
|
|
02/02/2021 12:43
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Du behøver ikke stå med lua i hånda. Men jeg har vært med på ansettelser der en gikk så aggressivt (i form, ikke i beløpskrav) ut at han gjorde seg selv uaktuell.
Når de spør om forventninger til lønn, så trekker du fram at det høres ut som en spennende anledning. MEN: Du trives jo også godt der du er nå. Og et jobbytte vil alltid innebære en viss usikkerhet. Du ønsker derfor en viss lønnsøkning fra der du er nå. (Det er de som ønsker deg til jobben, du kan derfor godt vektlegge litt at du ikke i utgangspunktet er desperat etter å bytte jobb)
Du kan ev. også legge trykk på de og spørre hva de ser for seg i lønn.
Og: Når du får tilbudet, ikke svar med en gang (med mindre det er høyere enn dine krav). Ta deg tid til å tenke gjennom før du svarer de. Så etter en dag eller to takker du enten ja, eller (hvis det er litt i underkant) si at du hadde sett for deg litt høyere - det hadde gjort det lettere å takke ja hvis de strakk seg til X.
|
|
|
02/02/2021 12:59
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Takk for tips. 
|
|
|
02/02/2021 13:11
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg tar bare opp det med selve lønnen. Alt annet om å bytte jobb har du kanskje tenkt over?
Å bruke denne muligheten til å jekke opp lønnen i nåværende jobb, ville jeg vært forsiktig med. Det kan fort gjøre at du brenner broer til din gamle sjef (som du liker). Jeg vil tro at dere kjenner hverandre så godt, at når dere er enige om en kontrakt og du bare skal få noen dager på å tenke gjennom, da blir det feil å gi inntrykk av at du bare spilte for å få et forhandlingskort i den gamle jobben. Å komme løpende til sjefen med "se, jeg kan få mer et annet sted" er også en strategi som generelt bør brukes med forsiktighet. Som arbeidsgiver vil du passe på å ikke gjøre det attraktivt for de ansatte å se på muligheter andre steder. Å gi "bonus" for å ha gjort det skaper et uheldig signal. (Jeg har selv opplevd å kjempe for å få beholde en (underbetalt) utvikler. Ledelsen nektet å gi han økning basert på et konkret tilbud. Selv sa utvikleren at det handlet vel så mye om anerkjennelse, men arbeidsgiver ville ikke en gang gå med på en avtale der han beholdt lønnen (altså ingen bonus for å sjekket ute) samtidig som arbeidsgiver donerte et års differanse til et veldedig formål han var interessert i. (Det ville gitt han det signalet han trengte på at arbeidsgiver bokstavelig talt satte pris på han.)
Og om eksisterende arbeidsgiver først gir et blankt nei, da bør du ha tenkt over hva det gjør med din stilling i selskapet om du likevel velger å fortsette.
Men over til det å forhandle hos den nye. Som du sier, de vet nok nøyaktig hva du tjener i dag, og hvilke bonuser og pensjonsavtaler du har. Da har du mistet et godt kort. Jeg tenker det vil være smartest å være ærlig med dem og si at det som oftest er jobbskifter som gir mulighet til å gå opp. Det er ikke noe du leter etter nå, men vet å bytte jobb spiller du ut et kort du kunne andre steder. Derfor ber du om 10% økning.
|
|
|
|
|