Barfrost, og frosne kabler
|
Barfrost, og frosne kabler
29/11/2020 15:23
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nydelig forhold på barfrosten i dag. Men, etter ca 30 minutter, fikk jeg ikke giret ned på de tyngre girene. Sram GX, har aldri opplevd det med tidligere sykler, Sram GX på de også
Og på toppen av Barlindåsen ville ikke seteposten stå nede. Bikeyoke Revive. Ikke opplevd det heller med tidligere setepost fra samme produsent. Denne seteposten er forresten mekanisk, dvs det er wire fra remoten på styret og til utløseren. (ikke bland dette med alle problemene til Rockshox Reverb :-) de er hydrauliske)
Jeg har syklet mye på vinteren tidligere, med annen sykkel riktignok, men som sagt med omtrent samme utstyr. Da har det medlt seg noen problemer når det har blitt ned mot -10, men ikke før.
Ikke var det spesielt kaldt i dag heller, kanskje -2 grader på det kaldeste. Relativt ny sykkel, kjøpt i september i år, så wirene skal vel være rimelig ok fortsatt? Det er vel noe fuktighet i systemet, er det noe jag kan gjøre med dette?
Redigert av wasabi; 29/11/2020 15:24.
|
|
|
Re: Barfrost, og frosne kabler
[Re: wasabi]
29/11/2020 15:38
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Hadde samme problem med fox transfer i går med intern wire føring
|
|
|
29/11/2020 15:54
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg ville byttet både strømper og wire med det problemet, det meste løser seg når du får bort vann  Og så er det selvsagt at stisykkelen får tørket seg godt i stua, gjerne på bjørnepelsen foran peisen.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
29/11/2020 16:55
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Nydelig forhold på barfrosten i dag. Men, etter ca 30 minutter, fikk jeg ikke giret ned på de tyngre girene. Sram GX, har aldri opplevd det med tidligere sykler, Sram GX på de også
Og på toppen av Barlindåsen ville ikke seteposten stå nede. Bikeyoke Revive. Ikke opplevd det heller med tidligere setepost fra samme produsent. Denne seteposten er forresten mekanisk, dvs det er wire fra remoten på styret og til utløseren. (ikke bland dette med alle problemene til Rockshox Reverb :-) de er hydrauliske)
Jeg har syklet mye på vinteren tidligere, med annen sykkel riktignok, men som sagt med omtrent samme utstyr. Da har det medlt seg noen problemer når det har blitt ned mot -10, men ikke før.
Ikke var det spesielt kaldt i dag heller, kanskje -2 grader på det kaldeste. Relativt ny sykkel, kjøpt i september i år, så wirene skal vel være rimelig ok fortsatt? Det er vel noe fuktighet i systemet, er det noe jag kan gjøre med dette?
Har også opplevd dette ved flere anledninger, da i hovedsak på dropperposten med vaier. Sjelden opplever at gir fryser. Har forsøkt å smøre litt grease akkurat der vaier går inn i kabelen for å hindre fukt å komme inn, men ser ut til at det allikevel skjer. Kanskje via setepinnen? Noen med gode tips for å løse dette?
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
29/11/2020 16:57
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg ville byttet både strømper og wire med det problemet, det meste løser seg når du får bort vann  Og så er det selvsagt at stisykkelen får tørket seg godt i stua, gjerne på bjørnepelsen foran peisen. Sykkelen står naturligvis i lun og koselig kjellerstue. Har sikker kommet vann inn her og dere tidligere i høst. Er det noe håp om at dette kan tørke opp? Eller må det virkelig byttes kabler?
|
|
|
29/11/2020 17:03
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg ville byttet både strømper og wire med det problemet, det meste løser seg når du får bort vann  Og så er det selvsagt at stisykkelen får tørket seg godt i stua, gjerne på bjørnepelsen foran peisen. Sykkelen står naturligvis i lun og koselig kjellerstue. Har sikker kommet vann inn her og dere tidligere i høst. Er det noe håp om at dette kan tørke opp? Eller må det virkelig byttes kabler? Du bør ihvertfall bytte wire. Det er jo en enkel operasjon som bare koster deg 1 øl. Om det ikke funker så er det på tide å bytte strømper. Edit: Når jeg setter sammen strømper så pleier jeg å dytte fett inn i endestykket før jeg setter det på. Det holder vann borte.
Redigert av DesmoSkier; 29/11/2020 17:05.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
29/11/2020 20:05
|
Viktor J
Medlem
|
Medlem
Har hatt det samme problemet og endte opp med å kjøpe Jagwire pro-greier. Der er det masse annet snacks som hylse og pakning for å sørge for at vann ikke kommer inn. Men, smør også kablene med litt fett.
|
|
|
29/11/2020 23:01
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Sjekket du at wiren blei tregere eller ikke slakket skikkelig?
Jeg har også GX på min og var på en runde på det jeg håpet ble barfrost men som endte med sølehelvete og ditt frosne greier på sykkelen. Pedalene var isklumper, tannhjulene på girarmen var bare skiver av is så kjedet bare sklei over, bremsene frøys (!) og giret ville ikke høyere enn femte gir.
Wiren derimot satt løst og fint og på meg så virket det som om det var pakket med is inni selve giret samt rundt 'knekken' på det som gjorde at det ikke ville lengre ut uavhengig av wire.
|
|
|
30/11/2020 09:48
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Som nevnt er vel tørking nøkkelen, men akk så vanskelig. I helgen var jeg til fjells og syklet, og avhengig av hvor jeg var varierte det mellom tåke og sol, og temp mellom -4 og -10.
Noen ganger frøs wire til senkepinnen, andre ganger funka den fint. Så det er en hårfin balanse.
Skal nok prøve å sette sykkelen under varmepumpa et døgn før den tempereres i garasjen igjen. Er ikke lenge siden strømpe og kabel var nye. Denne sykkelen har blitt brukt mye i høst, med dertil mange vask pga griseforhold. Til sammenlikning har ikke konas stistykkel vært ute på noen uker, og det var det ikke noen problemer på de samme turene nå (med en 3 sesonger gammel Brand-X pinne og wire).
Nå fremover blir det ikke vasking med slange, kun klut og bøtte for å dra av møkka.
|
|
|
30/11/2020 09:56
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tips for vintersykling i saltlake basert på egen erfaring:
1. Bruk Middleburn cable oilers for å smøre og fortrenge funktighet fra kabelen. 2. Fyll endehylsene med fett før montering, spesielt den nederst mot bakgiret for å hindre at fuktighet trenger inn.
Dette gir ingen garanti, men det tar i alle fall myyye lenger tid før du opplever problemer.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
30/11/2020 10:14
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I tillegg til SimenF sine tips er det verdt å merke seg at BrandX pinnene kan fryse i mekanismen i seterøret. Dette skjedde med min på lørdag, da ble hendelen stående inne, pinnen er da fullt bevegelig hele tiden, litt irriterende ... Tok opp pinnen og beveget mekanismen med en tang i felt, da sto setet høyt og det ble en old school tur til Sandbakken.
Løsningen som så ut til å funke i dag morges var å rengjøre mekanismen med sagolje, og fette den opp grundig etterpå. (Skiftet vaier og strømpe samtidig, men det var ikke der problemet lå.)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
30/11/2020 10:27
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Nå som det er barfrost, så vasker jeg ikke sykkelen. Det er å be om problemer, med mindre sykkel står inne i varmt rom i flere dager etterpå. Og det gjør den jo ikke med forholdene som er nå :-)
|
|
|
[Re: Viktor J]
30/11/2020 11:29
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har hatt det samme problemet og endte opp med å kjøpe Jagwire pro-greier. Der er det masse annet snacks som hylse og pakning for å sørge for at vann ikke kommer inn. Men, smør også kablene med litt fett. Vær da obs på at om du dytter nok av et fett som ikke er mykt og smidig selv i minusgrader, så har du med stor sannsynlighet laget akkurat samme problemet. For mye fett i strømpa kan også føre til at vaieren går tregt pga økt friksjon, og giret ikke funker som det skal. Har hatt stort hell med å fylle strømper med en tynn vannfordrivende olje før jeg trer i vaieren. Man kan ha i oljen før man trer strømpa i ramma, henge den opp og la gravitasjonen gjøre jobben, eller man kan blåse den gjennom strømpa med trykkluft om man har det. På mange rammer vil det være et nedre punkt i strømpa hvor fuktigheten gjerne samler seg. Om det er olje i det bendet så vil det ikke fryse.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
26/12/2020 23:36
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Shimano sine strømper/kabler har fett i seg, men det kan bli borte til slutt, jeg har på smøring for våte forhold på wire så fryser det ikke, enkel løsning som har fungert..
|
|
|
[Re: Ripen]
27/12/2020 08:41
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Har hatt det samme problemet og endte opp med å kjøpe Jagwire pro-greier. Der er det masse annet snacks som hylse og pakning for å sørge for at vann ikke kommer inn. Men, smør også kablene med litt fett. Vær da obs på at om du dytter nok av et fett som ikke er mykt og smidig selv i minusgrader, så har du med stor sannsynlighet laget akkurat samme problemet. For mye fett i strømpa kan også føre til at vaieren går tregt pga økt friksjon, og giret ikke funker som det skal. Har hatt stort hell med å fylle strømper med en tynn vannfordrivende olje før jeg trer i vaieren. Man kan ha i oljen før man trer strømpa i ramma, henge den opp og la gravitasjonen gjøre jobben, eller man kan blåse den gjennom strømpa med trykkluft om man har det. På mange rammer vil det være et nedre punkt i strømpa hvor fuktigheten gjerne samler seg. Om det er olje i det bendet så vil det ikke fryse. . Har fylt lit automat olje i min transfer wire så venter på kuldegrader for å teste
|
|
|
27/12/2020 09:09
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Nå brukes ikke min sykkel under så veldig utfordrende forhold og etter vask står den inne. Dessverre ikke i stua. Men voksbehandling av wire og strømpe funker til min bruk. Husker jo at fattern alltid dro wire mot et lys før den ble tredd i strømpa. Dette var riktignok for 50-60 år siden. Samme behandling fikk gjenstridige glidelåser. Funket den gang og funker nå. Jeg gjør det samme i dag inklusiv glidelåsen til vinterteltet. Og siden jeg for et par år siden gikk over til vokset kjede har jeg jo alltid klar en dæsj voks til wire og strømpe i ny og ne.
|
|
|
27/12/2020 16:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker RnR Cable Magic ved montering av wirer både for setepinner og gir/bremser etc. Prima vare. Kan ikke huske sist jeg hadde vinterproblemer av type frossen wire. Men nå jinxer jeg vel det...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
27/12/2020 19:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vaire av en viss kvalitet skal monteres tørt. Flere smøremidler kan virke mot sin hensikt, spesielt der det er PTFE eller lignende innerstrømper. Det finnes endestykker til strømper som har pakninger i seg. Det har funka finfint for meg, i hvert fall!
|
|
|
|
|