|
Baklukecamping, noen smarte forslag?
|
Baklukecamping, noen smarte forslag?
14/12/2020 22:32
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Noen som har gode forslag/tips&triks. DIY og enkelt med presenning primært, men åpen for smarte og solide teltløsninger også.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Baklukecamping, noen smarte forslag?
[Re: sanouka]
14/12/2020 22:58
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Soørs hvor stort budsjett du har, denne er fin og blåser seg opp:
https://caravan.no/Produkt/1/937981/Hekktelt-oppbl%C3%A5stbart-Uni-Van-Air?gclid=CjwKCAiAt9z-BRBCEiwA_bWv-ALlzKRQHuFyEVKELnUSer9Fjxp-ak75JT9aZNQ5-yRC7gUojQh2rhoC5wkQAvD_BwE
|
|
|
14/12/2020 23:41
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er greit innafor budsjett, men jeg kjører stasjonsvogn og etter søk på nettet med mye som ser ganske rælete ut tenkte jeg at et eller annet DIY prosjekt med presenning festet i bakdørene og strekt opp med tau til noen trær el kunne vært like greit. Med en stor matte eller no på bakken, et lite bord, et par stoler, primus og en sekk med ved sammen med oppblåsbar madrass i bilen så er man klar for en roadtrip som kan vare lenge. Det sagt så var teltet røddig og greit, men får man det til å passe en stasjonsvogn?
|
|
|
15/12/2020 07:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du skriver ikke hvor mange, når og hvor.
Jeg hadde en baklukeferie i sommer. Når jeg legger ned baksete er gulvet for kort, så jeg lagde et ekstra gulv ca. 25 cm opp som jeg kunne forlenge og sammen med nedlagt forsete fikk jeg da en seng på ca. 2 meter. Bagasjeplass under 'senga'. Knallvær og ingen behov for presenning. Tidligere har jeg brukt en slik trekantet solskjerm fra Biltema. Noe lignende jeg vil anbefale om du skal ut om sommeren, eller noe annet tekstil/bomullaktig som feks en tarp. Plast lager mye støy når det blåser litt. Synes jeg i hvert fall. Og så ville jeg kjøpt eller laget et par rette teltstenger (med barduner), gjerne teleskopisk, som vil gi deg et hav av flere muligheter til å stå hvor som helst uten å være avhengig av trær. Det vil også gi deg et hav av muligheter til å variere med duken/presenningen.
Og som du alt er inne på selv, holdt det enkelt. Ellers kan man like godt kjøpe bobil.
|
|
|
15/12/2020 16:39
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Maks meg og kona, men blir nok mest solo. Går akkurat inn en 120 madrass bak i forester som jeg har nå. Skyver jeg forsetene helt frem så er det akkurat langt nok når luka er åpen. Jeg hsr gjort det noen ganger før om åra, men da med en Pajero. Fant fort ut at noe utover selve bilen økte komforten i et land hvor regnet ofte kommer selv om det ikke er meldt så hadde en stor presenning jeg la over bileb brukte bakdørene som feste og trær i andre enden. Grei takhøyde og ei matte så har man god plass til å lage mat og henge ut. Med et bål ytterst så topper det hele. Tarp og evt stenger er et godt tips. Fint å ha en roadtrip i Østerdalen å leke med nå i mørket. Blir knall med en skikkelig nedpå tur med primus bål sovepose øl og flytstier.
Redigert av sanouka; 15/12/2020 17:05.
|
|
|
15/12/2020 17:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Akkurat ja, ikke mørkeredd  . Når jeg tenker over har jeg også brukt 240 til slike turer, hadde nesten glemt den, hvor opplegget var likt din. Akkurat passe lengde til madrass når alt var lagt ned og med bakluka på gløtt, men den hadde flat gulv. Zafiraen jeg har nå klarer ca. 180 på skrått. Og selv om jeg har sovet bak i den om vinteren også, er det å foretrekke med bedre plass. derav at jeg lagde 'sengen'. Det som jeg selv mener er viktigst med noe over takluka er å tette sprekken til bakluka og å forhindre at vann samler seg på/i bakluka. Men det har du sikkert alt erfart  Men en stor fordel med duk på stenger er at man kan lage en slags base som kan stå igjen om du må en kjapp tur i butikken eller en lengre tur til fine stier. Når du kommer tilbake er det bare å rygge inn under taket, åpne luka, tenne bål og kose seg til natta kommer.
|
|
|
15/12/2020 18:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor vindstabile er slike opplåsbare campingtelt? Og hva bruker dere for å blåse de opp?
Kan sove med oppblåsbar luftmadrass i bilene mine, men om det skal være aktuelt må jeg ha noe tumleplass i tillegg. Et oppblåsbart telt virker genialt til toppturer, campingferie og Norgesferie TM.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
15/12/2020 21:53
|
JonR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Og navnet er jo også en vinner:-) Ser for meg neste familieselskap med svigers etter ferien for de som brukes svensk istedenfor engelsk kan bli interessant: Tjenare Google, spela mina Kukenam videor
|
|
|
16/12/2020 12:34
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Taktelt er kult, men litt av greia mi er å holde det enkelt. Etter litt gugling så har jeg landet på flg. Dovrefjell Tarp 3x4 m 499,- med barduner og 8 bardun fester Teleskopstenger x2 300 kr stk Campingbord fra Biltema 500,- Resten av campinkitet har jeg Litt mindre plass mellom hjulbuene inne enn jeg trodde, men reiser jeg solo bruker jeg bare det oppblåsbare Exped 9mm dununderlaget mitt. For camping med kona så tenker jeg at jeg finner noe passe tykk skumgummi og tilpasser med litt skjæring her og der så kan madrassen bare legges inn før avreise og stæsjet over. Utstyret skal jo likevel ut når vi rigger oss opp. Det vil jo også være plass til evt stæsj i forsetene etter at vi har kommet på plass. Utstyret totalt vil ta ca 1/4 av bagasjerommet så det er fremdeles god plass til andre greier. Herlig!
Redigert av sanouka; 16/12/2020 12:39.
|
|
|
16/12/2020 13:24
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvor finner du teleskopstengene hen?
LarsB
|
|
|
16/12/2020 18:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Taktelt er kult, men litt av greia mi er å holde det enkelt. Etter litt gugling så har jeg landet på flg. Dovrefjell Tarp 3x4 m 499,- med barduner og 8 bardun fester Teleskopstenger x2 300 kr stk Campingbord fra Biltema 500,- Resten av campinkitet har jeg Litt mindre plass mellom hjulbuene inne enn jeg trodde, men reiser jeg solo bruker jeg bare det oppblåsbare Exped 9mm dununderlaget mitt. For camping med kona så tenker jeg at jeg finner noe passe tykk skumgummi og tilpasser med litt skjæring her og der så kan madrassen bare legges inn før avreise og stæsjet over. Utstyret skal jo likevel ut når vi rigger oss opp. Det vil jo også være plass til evt stæsj i forsetene etter at vi har kommet på plass. Utstyret totalt vil ta ca 1/4 av bagasjerommet så det er fremdeles god plass til andre greier. Herlig!
Ser bra ut, og godt innenfor å holde det enkelt. Mitt eneste ankepunkt er tykkelsen på Exped-matta, men siden du supplerer med tykk skummgummi når fruen skal være med skal jeg ikke anmelde deg  .
|
|
|
16/12/2020 23:25
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Exped matta er gullgod. Den er akkurat tykk nok til å brukes på gulvet faktisk. På hytteturer med mer folk enn senger så har det bare vært å finne en rolig krok, pumpe opp, rulle ut posen, legge hodet på bergans dunputa og sove som en prins. Mulig det er mer enn 9 cm, jeg vet ikke, men det tar ikke mye plass i sekken ihvertfall. Alle jeg har vært på tur med har kjøpt seg et sånn etter å ha lagt våkne og vridd seg på noen ukomfortable thermarest og hørt på meg ligge smilende og snorke på det flyvende teppet.
Redigert av sanouka; 16/12/2020 23:29.
|
|
|
17/12/2020 09:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Exped matta er gullgod. Den er akkurat tykk nok til å brukes på gulvet faktisk. oppblåsbare Exped 9mm dununderlaget Klart med lav takhøyde i bilen er det fordel med ultratynt liggeunderlag  Neida, liker ditt enkle opplegg. Som du var inne på i en annen tråd: søvn er viktig og dårlig søvn kan fort ødelegge en ellers fin tur.
|
|
|
17/12/2020 10:45
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det har sneket seg inn mm et sted ja. Nei det er såklart cm og i den bredeste utgaven. Akkurat som soveposene mine extra lengde og bredde for max komfort så får jeg heller ta på litt tøy når i posen når det kryper under 15 minus. Er ikke ofte jeg gidder å ligge ute når det er skikkelig kaldt lengre heller.
|
|
|
17/12/2020 10:49
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tyyynset, Alvdal, Røøøøøros. Det skal bli så innihelvete fett. Sola snur jo som kjent om bare noen dager  God Jul
|
|
|
[Re: Tange]
17/12/2020 11:15
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Exped matta er gullgod. Den er akkurat tykk nok til å brukes på gulvet faktisk. oppblåsbare Exped 9mm dununderlaget Klart med lav takhøyde i bilen er det fordel med ultratynt liggeunderlag  Neida, liker ditt enkle opplegg. Som du var inne på i en annen tråd: søvn er viktig og dårlig søvn kan fort ødelegge en ellers fin tur. Jeg har ganske mange døgn bak i en Disco3. Anbefaler å ta en tur på jysk og kjøpe noen madrasser til å ligge på. De hadde sist jeg sjekket noen som kan brettes sammen i 3 deler som er 45 cm breie. 2 sånne passer nok fint 
|
|
|
[Re: johannessen]
17/12/2020 14:45
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Exped matta er gullgod. Den er akkurat tykk nok til å brukes på gulvet faktisk. oppblåsbare Exped 9mm dununderlaget Klart med lav takhøyde i bilen er det fordel med ultratynt liggeunderlag  Neida, liker ditt enkle opplegg. Som du var inne på i en annen tråd: søvn er viktig og dårlig søvn kan fort ødelegge en ellers fin tur. Jeg har ganske mange døgn bak i en Disco3. Anbefaler å ta en tur på jysk og kjøpe noen madrasser til å ligge på. De hadde sist jeg sjekket noen som kan brettes sammen i 3 deler som er 45 cm breie. 2 sånne passer nok fint  De skal jeg se etter selv om tykkelsen på liggeunderlaget ble gjenstand for feiltasting. For turer med kona vil jeg trenge noe slikt. Takk
|
|
|
[Re: ]
17/12/2020 14:56
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har over gjennomsnittet mange netter i bil, mest sommer. Men også en del netter i forbindelse med jul/nyttår. 1) I kuldegrader suger skumgummimadrassen varme ut av kroppen din, et isolerende liggeunderlag mellom madrass og kroppen redder natta. Bruk gjerne to soveposer (lag på lag), og sov med lue på. 2) Hvis bilen er høy nok er en markise gull verdt, enkel å sette opp. 3) Takstativ er viktig, gjerne stor takboks for bagasje som grill, reservetank, teltduk/presenning og alt annet du ikke vil ha inne i bilen. Og så til temaet: For presseningsløsninger/dukløsninger er denne et must: https://www.biltema.no/fritid/hage/presenninger/presenningsklemme-4-stk-2000042069Og ja, en plastrye i «oppholdsrommet» løfter turen. 1) I dont do rain & below zero. Kun solskinnsturer og tropenetter  2) Forester er nok ikke høy nok til dette dessverre. For en snau tusenlapp får man en slik på Jula så bare det er jo nok til å vurdere ny bil. Hehe 3) Jeg gjør som Apachene og pakker ikke mer enn jeg får plass til på ryggen/i bagasjerommet. Selv med en sekk ved så vil ikke campingstæsjet ta mer en 1/3 av bagasjerommet med alle sitteplasser intakt. Slår jeg ned den ene halvdelen så har jeg plass til to sykler med hjulene demontert, døffelbag, kjølebag og opptil fler IKEA poser. På turer med kona blir sykkelen liggende hjemme for hun vil gå på tur. Blir det trangt om plassen så slenger jeg på kulestativet fra Thule jeg har hengende i garasjen.
|
|
|
|
|