Bilde kommer, men har bestilt en Ripley AF. Tror dette kan vise seg å være en perfekt makker i Østmarka. (Denne gangen har jeg bestilt en hel sykkel og det blir dårlig med ramme-i-sofa-bilde)
Oppgraderingsspøkelset dukker nok opp, men skal teste komponentene som sitter på den først.
Kjøpte denne i høst og blir nok denne noen år. Tallboy med XT-gruppe. Første komplettsykkel på mange år. Siden jeg har vokst ifra det å kjøpe unødvendige "oppgraderinger" er denne fortsatt orginal, med unntak av pølser i dekkene og et litt lengre stem. Av fremtidige innkjøp blir det bashguard og sannsynligvis 200mm skiver når de som står på er utslitt. Fikk klemt inn nærmere 800km på sti før vinteren kom og jeg er virkelig fornøyd. Etter noen år på grovere redskap er det veldig morsomt med litt mindre vandring. Sykler nok ikke veldig fortere hverken opp eller ned på denne, men følelsen er iaf litt annerledes. Utrolig god i tekniske klatringer og veeeldig god nedover, selv om jeg selvfølgelig merker fraværet av 30mm vandring ekstra når det røyner på i lange og tekniske nedoverstier. Blir nok satt opp med et lettere dekksett når jeg skal prøve meg på noen stiritt.
Jeg ble frastjålet en Santa Cruz Tallboy 2020 før jul og har vært stressa for å få tak i ny sykkel. Livet er for kort for å vente på ventepølser og sykler som kanskje kan leveres i august. Redningen ble Ibis og den nye Ripley AF. Her er en AF i lett motlys! Trillet to turer og er enda i innkjørings/justeringsfasen. Kan leve med det meste på denne tror jeg, litt usikker på hvor lenge setepinnen får være der, men bruker den inntil videre.
Skal få tatt bilder av min godsykkel i.l.a. helgen. Endelig ferdig visuelt (enn så lenge). Må lufte litt brems og luke ut litt demperknot, så er det bra.
12,7kg alusykkel med pedaler og flaskeholder, det lar seg høre. Viser at det er mulig i alle fall, at man ikke på død og liv må ha karbon om man skal ha en lett og kvikk stisykkel.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Mitt bidrag er blodferskt, tok bildene akkurat nå. Vinterprosjekt i boden, denne skal erstatte en 2004 Intense 5.5 som har gjort nytten helt til nå.
...det vil si, jeg har vært borte 10 år, og prøver nå et kræsjkurs i moderne hardtail, med faderlig støtte fra trådstarter undervegs. Ikke syklet på enda, men lurer på om den kanskje er litt kort og bratt. Ramma kjøpt på finn, så den kan nok erstattes om jeg vil tilbake til fulldemper. Gaffel er 42mm offset, jeg fikk inntrykk av at kort offset var den nye vinen, men har jo ikke peiling... setepinnen virker nesten, og jeg fikk den gratis. Alt annet er nytt. Veldig spent på 29'er, altså. Sirkushjul!
Skal få tatt bilder av min godsykkel i.l.a. helgen.
Helgen er langt forbi. Hvor blir det av bildene?
Etter en kranglete rygg, og alvorlig mye regn og spindelvev før/etter jul, har sleden endelig blitt montert ferdig og syklet med. :-D Byttet litt om på deler, og overtatt 12-delt fra annen sykkel. Sykkelen ser helt grønnaktig ut på bildet, men den har også blå-lilla som ikke kom godt frem. Ny lang dropper gjorde susen, men merker buksa tar borti bakdekket til tider. :-P Å.
Stallen av stisykler er uendret fra i fjor, men litt modifikasjoner har det blitt.
Kingdom Vendetta LS "Hevneren" har ikke fått noe annet enn litt service og kjærlighet siden titankranken kom på våren '20:
Transition Patrol "Hingsten" har fått oppgradert demperne sine. Öhlins TTX og Cascade link bak, samt Vorsprung Smashpot i gaffelen:
Surly Ice Cream Truck "Isbilen" har gått helt uendret de siste vintrene, men den gjør jo jobben så bra på vinterstier at det finnes ingen grunn til å endre noe:
Ikke så spennende, men likevel finfin SC Blur, og slettes ikke så grov som mye annet her, men tror jeg skal more meg mye på denne. På jakt etter en Fox 34 120mm Stepcast, men i disse COVID-tider er det helt umulig å oppdrive. Beklager dårlig bilde, et bedre er underveis.
Usikker på om den er noe å lettere å oppdrive med har vurdert den også, men syntes det virket som de som har testet holder en knapp på Fox, med mindre man er sykt opptatt av vekt. Jeg har stortsett sverget til Fox opp igjennom men kan gjerne kjøre SID. Regner med det er den 120mm Raceday dere tenker på? Ikke klart å oppdrive fra norskebutikker, men ser bike24 kan skaffe blant annet.
Usikker på om den er noe å lettere å oppdrive med har vurdert den også, men syntes det virket som de som har testet holder en knapp på Fox, med mindre man er sykt opptatt av vekt. Jeg har stortsett sverget til Fox opp igjennom men kan gjerne kjøre SID. Regner med det er den 120mm Raceday dere tenker på? Ikke klart å oppdrive fra norskebutikker, men ser bike24 kan skaffe blant annet.
SID 35 Ultimate. Den andre heter SID SL Ultimate. Begge har vel Charger Raceday-demperen, og SID35 går til 120mm, men SL ikke lenger enn 100mm (etter husken)
Blur TR har 110 mm som standard, sant? Den blir ganske kort med 120 mm gaffel. Ellers et stisykkel-valg jeg selv har vurdert, men mistenker at en ny Blur kommer i høst/vinter.
Dessverre så blir nye Blur bare en singlepivot (ikke nødvendigvis negativt for rittsykkel, men SC er jo liksom blitt VPP da). Hadde vært moro om de kom med en Tallboy light. Typ 100mm bak/120mm front med litt halvaggressiv geo. Eller en oppdatering av nåværende Blur kan man jo kalle det også :-P
Dessverre så blir nye Blur bare en singlepivot (ikke nødvendigvis negativt for rittsykkel, men SC er jo liksom blitt VPP da). Hadde vært moro om de kom med en Tallboy light. Typ 100mm bak/120mm front med litt halvaggressiv geo. Eller en oppdatering av nåværende Blur kan man jo kalle det også :-P
Sitter du på inside-informasjon eller tenker du på sykkelen som Pinkbike har skrevet om? Synd hvis SC dumper VPP-oppheng på xc-riggen for å spare noen gram. En bedre løsning hadde vært en single pivot Superlight gjenoppstandelse og så en Blur TR med moderne down country geometri. Å trå en single pivot i motbakke er jo ganske kjipt i forhold til en godt fungerende VPP/DW/APS/Maestro. Antallet xc-sykler med flerleddsoppheng blir færre og færre dessverre, Revel, Pivot, BMC, Intense, Giant
Sitter du på inside-informasjon eller tenker du på sykkelen som Pinkbike har skrevet om?
Begge deler;) Har ikke hørt noe om en Tallboy Light/Blur TR, men vi få krysse fingrene. Jeg bytter iaf. ut Tallboyen med en slik om den plutselig skulle dukke opp.
Jeg digger hvor bra VPP-opphenget på Tallboyen min fungerer ved stående tråkking og god gass. Hadde passet perfekt på en rittsykkel. Jeg har aldri prøvd Blur, men hører mye bra fra de som har.
Sitter du på inside-informasjon eller tenker du på sykkelen som Pinkbike har skrevet om?
Begge deler;) Har ikke hørt noe om en Tallboy Light/Blur TR, men vi få krysse fingrene. Jeg bytter iaf. ut Tallboyen med en slik om den plutselig skulle dukke opp.
Jeg digger hvor bra VPP-opphenget på Tallboyen min fungerer ved stående tråkking og god gass. Hadde passet perfekt på en rittsykkel. Jeg har aldri prøvd Blur, men hører mye bra fra de som har.
Kanskje verdt å sitte på TallBoy 3 en sesong til da. Og investere i et fjærlett hjulsett for de dagene det skal gå litt ekstra lett i motbakkene.
For å ikke spore av tråden helt så legger jeg inn da bilde av min private stisykkel for tiden. Den blir ikke så mye brukt, da det alltid er andre sykler som må sykles på først. Unner meg å gjøre noe så kontroversielt som å legge inn bilde av sykkelens babord side.
Omtrent standard SC TB2 2018 Reserve-hjul SRAM XO1 Eagle drivverk BikeYoke setepinne Specialized sete Ergon holker SRAM Level Ultimate bremser Chris King GXP kranklager Stages karbon wattarm
Vil 120mm gaffel gi 68,1 i styrevinkel og 73,1 i setet. På denne utgaven av Blur (Cc) jeg sitter med, så det bør jo være akseptabelt. Men er forøvrig en veldig morsom sykkel som innbyr til fart og er bedre og morsommere jo fortere det går! Så får vi se hva det blir til av gaffel etter hvert.