Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny hardtail

Ny hardtail #2641539 09/12/2020 16:26
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163
M
mohansno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163
Skal ha meg ny hardtail. Har hatt Scott Scale. Tenker å legge meg i prisklassen +- 20 - 32000kr. Bruken til nå har vært grussykling, pendling til jobb (asfalt), Birken x 2.

Har vært og prøvd en del modeller:

- https://www.oslosportslager.no/produkt/bmc-2019-teamelite-02-two-terrengsykkel-48149.aspx

På denne (BMC) føltes cocpiten veldig bra. Lockouten virker noe mer billig enn den som er på Scott sine. Er det noe minus at Sportslageret skal slutte å føre BMC?

- https://www.oslosportslager.no/produkt/scott-scale-925-terrengsykkel-2020-52842.aspx

På denne (Scale 925) var cocpiten nesten like bra som på BMC. Samtidig var det merkbar vektforskjell (1 kg) på BMC sin og denne.

- https://www.oslosportslager.no/produkt/scott-scale-930-terrengsykkel-2019-50082.aspx

Fikk ikke helt godfølelsen med denne (Scale 930). Likte ikke bremsehendlene.


De to siste har jeg ikke prøvd men virker interessante:

- https://birk.no/superior-xp-929-black-dark-silver-terrengsykkel

- https://birk.no/bmc-twostroke-01-three-dark-blue


Er Rockshox Recon gaffel bedre enn Rockshox Reba?

Hva kan folk anbefale? Andre merker jeg bør sjekke ut? Trek? Noen typer komponenter jeg bør unngå?

Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2641557 09/12/2020 21:27
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Grus, pendling og Birken utfordrer ikke sykkelen og det meste vil fungere. Koker ned til personlig preferanse. Har en BMC TE01 og den er fin på grusveiene i Marka. Two-stroke ville jeg ikke gått for til grussykling.
Rent objektivt skal du egentlig ha en grusracer, men det er mange grunner til å velge noe annet enn vindtunnelen sier - så vi lar den ligge. Det du vil se er at dagens HT-er er veldig lavt giret. Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet, men ulempen er at du for det meste bruker de 3-4 minste på kassetten. Og kanskje så godt som aldri de største på kassetten. De færreste moderne rammer har plass til mer enn 36T på kranken. Dvs du må bruke drev med mindre offset og får suboptimal kjedelinje for de letteste girene (som du riktig nok ikke bruker så mye).

Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2641559 10/12/2020 06:29
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Sitat: mohansno


Er Rockshox Recon gaffel bedre enn Rockshox Reba?


Nei, motsatt. Reba-gaffelen er både bedre og lettere.
Reba er lillebroren til SID, mens Recon er neste steg under den igjen.


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Ny hardtail [Re: Thomas-] #2641564 10/12/2020 07:48
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Sitat: Thomas-
Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet


Der er vi nok forskjellige.

Jeg har 38:10 på grussykkelen min, og vurderer sterkt å øke til 40.
Men som du sier blir det fort trangt inn mot høyre kjedestag. Er man "heldig" og har en krank uten direct mount der drevet er montert fra utsiden, kan man brukere spacere for å flytte (litt) på drevet utover for å få plass til et større et.


-Magnus
Re: Ny hardtail [Re: Thomas-] #2641565 10/12/2020 07:48
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Thomas-
Det du vil se er at dagens HT-er er veldig lavt giret. Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet, men ulempen er at du for det meste bruker de 3-4 minste på kassetten.


Det er viktig å huske på at to av de siste årenes viktigste innovasjoner påvirker giringen en del. 29er-hjul er en ting. Med nesten 10 prosent større hjul øker gir-utvekslingen med det samme. Du kommer omtrent 10 prosent lengre per tråkk med samme utveksling mellom krankdrev og kassett-tannhjul.
I tillegg har de fleste litt dyrere drivverk nå 10 tenners minste tannhjul i kassetten. Dette gir ytterligere 10 prosent tyngre utveksling sammenlignet med 11-tenner i kassetten. Noen kassetter har sågar 9 som minste tannhjul, da er du på 20 prosent tyngre enn med 11 - Noe som tilsvarer en økning fra 32 til 38 på kranken sånn i grove trekk.

I hine hårde dager var det vanlig å sykle Birken på 26-tommer med 44 eller 46/11 som tyngste gir. Med dagens terrengsykler er økningen i hjulomkrets gjerne litt større enn forskjellen mellom 26 og 29 da dagens dekk også er større enn dem vi brukte før. Men la oss si ti prosent uansett.

46/11=4,18 hjulomdreininger per tråkk - 418 hjulomdreininger per minutt ved behov x 2,05 meter=856,9 meter i minuttet med 100 i kadens x 60 =51,4 km/t

34/10= 3,4 hjulomdreininger per tråkk - 340 hjulomdreininger per minutt ved behov x 2,29 meter = 778,6 meter i minuttet med 100 i kadens x 60 = 46,7 km/t

Sammenligner du 44/11=49,2 km/t med 36/10=49,46 km/t blir resultatet snudd. Det er likevel viktig å huske på at mengden watt som kreves for å sykle i 45 km/t på flaten er omtrent den samme uansett hvilken utveksling du har. Det er ikke sånn at det blir noe særlig lettere å levere 350 watt med 44/11 enn med 34/10.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2641567 10/12/2020 08:06
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
T
Torrdal Online
Entusiast
Online
Entusiast
T
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
Jeg kjøpte en Trek procaliber i høst og jeg er veldig fornøyd med den så langt. Den er relativt fornuftig priset i forhold til hva man får av totalpakke og vekt, så jeg vil si det er et godt kjøp. Recon-gaffelen syns jeg er ganske god, den er jo så klart ikke like plush som pike-gaffelen jeg hadde på stisykkelen, men den tar unna godt.

Re: Ny hardtail [Re: langen] #2641613 10/12/2020 11:08
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: langen
Sitat: Thomas-
Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet


Der er vi nok forskjellige.

Jeg har 38:10 på grussykkelen min, og vurderer sterkt å øke til 40.
Men som du sier blir det fort trangt inn mot høyre kjedestag. Er man "heldig" og har en krank uten direct mount der drevet er montert fra utsiden, kan man brukere spacere for å flytte (litt) på drevet utover for å få plass til et større et.



Tøysekopper. Jeg tråkker min med 34-10 opp i over 60 nedover så det er bare å øke frekvensen.
Utover det har Øyvind vært veldig grundig.

Jeg ville tatt BMC Twostroke. Den er blant de mest moderne halvdemperene på markedet.


LarsB

Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2641638 10/12/2020 12:24
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
559/622-1 = 11,3% => det er 11,3% forskjell i omkrets mellom 26 tommer og 29 tommer hjul forutsatt at dekkstørrelsen er lik. Så må man også legge til at dekkene man bruker i dag er jevnt over mer volumiøse enn det som ble brukt i for 10-15 år siden før slangeløst var allemannseie. Da kjørte man med 2.00, og i dag kjører man med 2,25 for samme bruksområde.

Et moment for større drev er at man vil få bedre kjedelinje på flatene i gruppe. Dette er dog av mindre interesse for de fleste.

Opplever selv at 36/11 rekker svært godt for grusdunking, og da benyttes minste drevet bak sjeldent. På asfalt i gruppe og med mindre dekk så vil det kunne fortone seg annerledes.


Ut på tur!

Re: Ny hardtail [Re: langen] #2641759 10/12/2020 22:33
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Sitat: langen
Sitat: Thomas-
Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet
Der er vi nok forskjellige.

Jeg har 38:10 på grussykkelen min, og vurderer sterkt å øke til 40.
Men som du sier blir det fort trangt inn mot høyre kjedestag. Er man "heldig" og har en krank uten direct mount der drevet er montert fra utsiden, kan man brukere spacere for å flytte (litt) på drevet utover for å få plass til et større et.
Du overser at setningen fortsetter med et "men". At vi er forskjellig er det ingen tvil om. Noen har høyere tråkkefrekvens enn andre. Jeg hører til de som ligger på rundt 80, og har derfor 40T (oval) og 10-42. Målet er å unngå å bruke det lite effektive 10t. 40:42 er lett nok til alle bakker jeg skal opp med grussykkel.

Re: Ny hardtail [Re: larsb] #2641760 10/12/2020 22:40
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Sitat: larsb
Jeg ville tatt BMC Twostroke. Den er blant de mest moderne halvdemperene på markedet.


LarsB
Også hvis du skulle holdt deg til grus? Ser fordelen hvis du skal ha én sykkel som skal kunne brukes til det meste.

Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2641838 11/12/2020 12:56
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Min moderne halvdemper er er ett hakk mindre progressiv enn BMC en, men forskjellen fra den åtte år gamle er bare positiv også på grus. Jeg kan ikke tenke at et knepp til gjør den mindre egnet. Det er tross alt en rask rittsykkel og ikke en "sti sykkel" men når det er sagt har jeg ikke hatt nærmere kontakt enn å klappe på en.

LarsB

Redigert av larsb; 14/12/2020 10:31.
Re: Ny hardtail [Re: Thomas-] #2642075 13/12/2020 22:21
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163
M
mohansno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163
Sitat: Thomas-
Grus, pendling og Birken utfordrer ikke sykkelen og det meste vil fungere. Koker ned til personlig preferanse. Har en BMC TE01 og den er fin på grusveiene i Marka. Two-stroke ville jeg ikke gått for til grussykling.
Rent objektivt skal du egentlig ha en grusracer, men det er mange grunner til å velge noe annet enn vindtunnelen sier - så vi lar den ligge. Det du vil se er at dagens HT-er er veldig lavt giret. Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet, men ulempen er at du for det meste bruker de 3-4 minste på kassetten. Og kanskje så godt som aldri de største på kassetten. De færreste moderne rammer har plass til mer enn 36T på kranken. Dvs du må bruke drev med mindre offset og får suboptimal kjedelinje for de letteste girene (som du riktig nok ikke bruker så mye).


Takker for svar. Hvorfor ville du ikke gått for Two Stroke?

Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2642162 14/12/2020 17:23
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Grunnene til at jeg ikke anbefalte Two-stroke er for det første at den har veldig slakk front (67 grader). Må kanskje revurdere det mtp hva Larsb sier. For meg virker det suboptimalt å sykle grus med en slik geometri. Har ikke testet så det kan være jeg bare henger igjen i fortiden.
For det andre tror jeg du vil slite med å finne god utveksling for rask sykling. Står ikke størrelse på krankdrevet, men som sagt takler ofte ikke rammene mer enn 36T. Hør med Birk hva som kan gjøres.

Her kan du se hva drev betyr for tråkkefrekvens og hastighet:
https://gear-calculator.com/#

Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2642303 15/12/2020 14:59
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Jeg har Scott Spark RC (68,5 HTA) og Scott Scale (69,5 HTA) og jeg foretrekker:
• Scale på grussykling og ritt som Kongerittet, Grensetrittet, Grusbirken etc
• Spark på stisykling, rundbaneritt, Trans Østerdalen, Ultrabirken, Terrengsykkelrittet, etc.

Begge syklene har plass til 38t drev foran, som er mer enn nok til å sykle fort på grus.

Den nye BMC-en tror jeg vil nå et veldig smalt segment, de som vil sykle tekniske ritt på hardtail. Mulig en del yngre ryttere vil velge denne.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ny hardtail [Re: mohansno] #2642310 15/12/2020 16:05
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Hvorfor gjør slakkere styrevinkel en sykkel kjipere på grus?


Moderator  support