Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2641557
09/12/2020 21:27
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Grus, pendling og Birken utfordrer ikke sykkelen og det meste vil fungere. Koker ned til personlig preferanse. Har en BMC TE01 og den er fin på grusveiene i Marka. Two-stroke ville jeg ikke gått for til grussykling. Rent objektivt skal du egentlig ha en grusracer, men det er mange grunner til å velge noe annet enn vindtunnelen sier - så vi lar den ligge. Det du vil se er at dagens HT-er er veldig lavt giret. Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet, men ulempen er at du for det meste bruker de 3-4 minste på kassetten. Og kanskje så godt som aldri de største på kassetten. De færreste moderne rammer har plass til mer enn 36T på kranken. Dvs du må bruke drev med mindre offset og får suboptimal kjedelinje for de letteste girene (som du riktig nok ikke bruker så mye).
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2641559
10/12/2020 06:29
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Er Rockshox Recon gaffel bedre enn Rockshox Reba?
Nei, motsatt. Reba-gaffelen er både bedre og lettere. Reba er lillebroren til SID, mens Recon er neste steg under den igjen.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: Thomas-]
#2641564
10/12/2020 07:48
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
langen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708 |
Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet Der er vi nok forskjellige. Jeg har 38:10 på grussykkelen min, og vurderer sterkt å øke til 40. Men som du sier blir det fort trangt inn mot høyre kjedestag. Er man "heldig" og har en krank uten direct mount der drevet er montert fra utsiden, kan man brukere spacere for å flytte (litt) på drevet utover for å få plass til et større et.
-Magnus
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: Thomas-]
#2641565
10/12/2020 07:48
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Det du vil se er at dagens HT-er er veldig lavt giret. Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet, men ulempen er at du for det meste bruker de 3-4 minste på kassetten. Det er viktig å huske på at to av de siste årenes viktigste innovasjoner påvirker giringen en del. 29er-hjul er en ting. Med nesten 10 prosent større hjul øker gir-utvekslingen med det samme. Du kommer omtrent 10 prosent lengre per tråkk med samme utveksling mellom krankdrev og kassett-tannhjul. I tillegg har de fleste litt dyrere drivverk nå 10 tenners minste tannhjul i kassetten. Dette gir ytterligere 10 prosent tyngre utveksling sammenlignet med 11-tenner i kassetten. Noen kassetter har sågar 9 som minste tannhjul, da er du på 20 prosent tyngre enn med 11 - Noe som tilsvarer en økning fra 32 til 38 på kranken sånn i grove trekk. I hine hårde dager var det vanlig å sykle Birken på 26-tommer med 44 eller 46/11 som tyngste gir. Med dagens terrengsykler er økningen i hjulomkrets gjerne litt større enn forskjellen mellom 26 og 29 da dagens dekk også er større enn dem vi brukte før. Men la oss si ti prosent uansett. 46/11=4,18 hjulomdreininger per tråkk - 418 hjulomdreininger per minutt ved behov x 2,05 meter=856,9 meter i minuttet med 100 i kadens x 60 =51,4 km/t 34/10= 3,4 hjulomdreininger per tråkk - 340 hjulomdreininger per minutt ved behov x 2,29 meter = 778,6 meter i minuttet med 100 i kadens x 60 = 46,7 km/t Sammenligner du 44/11=49,2 km/t med 36/10=49,46 km/t blir resultatet snudd. Det er likevel viktig å huske på at mengden watt som kreves for å sykle i 45 km/t på flaten er omtrent den samme uansett hvilken utveksling du har. Det er ikke sånn at det blir noe særlig lettere å levere 350 watt med 44/11 enn med 34/10.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2641567
10/12/2020 08:06
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 226 |
Jeg kjøpte en Trek procaliber i høst og jeg er veldig fornøyd med den så langt. Den er relativt fornuftig priset i forhold til hva man får av totalpakke og vekt, så jeg vil si det er et godt kjøp. Recon-gaffelen syns jeg er ganske god, den er jo så klart ikke like plush som pike-gaffelen jeg hadde på stisykkelen, men den tar unna godt.
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: langen]
#2641613
10/12/2020 11:08
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet Der er vi nok forskjellige. Jeg har 38:10 på grussykkelen min, og vurderer sterkt å øke til 40. Men som du sier blir det fort trangt inn mot høyre kjedestag. Er man "heldig" og har en krank uten direct mount der drevet er montert fra utsiden, kan man brukere spacere for å flytte (litt) på drevet utover for å få plass til et større et. Tøysekopper. Jeg tråkker min med 34-10 opp i over 60 nedover så det er bare å øke frekvensen. Utover det har Øyvind vært veldig grundig. Jeg ville tatt BMC Twostroke. Den er blant de mest moderne halvdemperene på markedet. LarsB
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2641638
10/12/2020 12:24
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
559/622-1 = 11,3% => det er 11,3% forskjell i omkrets mellom 26 tommer og 29 tommer hjul forutsatt at dekkstørrelsen er lik. Så må man også legge til at dekkene man bruker i dag er jevnt over mer volumiøse enn det som ble brukt i for 10-15 år siden før slangeløst var allemannseie. Da kjørte man med 2.00, og i dag kjører man med 2,25 for samme bruksområde.
Et moment for større drev er at man vil få bedre kjedelinje på flatene i gruppe. Dette er dog av mindre interesse for de fleste.
Opplever selv at 36/11 rekker svært godt for grusdunking, og da benyttes minste drevet bak sjeldent. På asfalt i gruppe og med mindre dekk så vil det kunne fortone seg annerledes.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: langen]
#2641759
10/12/2020 22:33
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet Der er vi nok forskjellige. Jeg har 38:10 på grussykkelen min, og vurderer sterkt å øke til 40. Men som du sier blir det fort trangt inn mot høyre kjedestag. Er man "heldig" og har en krank uten direct mount der drevet er montert fra utsiden, kan man brukere spacere for å flytte (litt) på drevet utover for å få plass til et større et. Du overser at setningen fortsetter med et "men". At vi er forskjellig er det ingen tvil om. Noen har høyere tråkkefrekvens enn andre. Jeg hører til de som ligger på rundt 80, og har derfor 40T (oval) og 10-42. Målet er å unngå å bruke det lite effektive 10t. 40:42 er lett nok til alle bakker jeg skal opp med grussykkel.
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: larsb]
#2641760
10/12/2020 22:40
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Jeg ville tatt BMC Twostroke. Den er blant de mest moderne halvdemperene på markedet.
LarsB Også hvis du skulle holdt deg til grus? Ser fordelen hvis du skal ha én sykkel som skal kunne brukes til det meste.
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2641838
11/12/2020 12:56
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Min moderne halvdemper er er ett hakk mindre progressiv enn BMC en, men forskjellen fra den åtte år gamle er bare positiv også på grus. Jeg kan ikke tenke at et knepp til gjør den mindre egnet. Det er tross alt en rask rittsykkel og ikke en "sti sykkel" men når det er sagt har jeg ikke hatt nærmere kontakt enn å klappe på en.
LarsB
Redigert av larsb; 14/12/2020 10:31.
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: Thomas-]
#2642075
13/12/2020 22:21
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163
mohansno
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163 |
Grus, pendling og Birken utfordrer ikke sykkelen og det meste vil fungere. Koker ned til personlig preferanse. Har en BMC TE01 og den er fin på grusveiene i Marka. Two-stroke ville jeg ikke gått for til grussykling. Rent objektivt skal du egentlig ha en grusracer, men det er mange grunner til å velge noe annet enn vindtunnelen sier - så vi lar den ligge. Det du vil se er at dagens HT-er er veldig lavt giret. Du kan si at 36:11 gir høy nok topphastighet, men ulempen er at du for det meste bruker de 3-4 minste på kassetten. Og kanskje så godt som aldri de største på kassetten. De færreste moderne rammer har plass til mer enn 36T på kranken. Dvs du må bruke drev med mindre offset og får suboptimal kjedelinje for de letteste girene (som du riktig nok ikke bruker så mye). Takker for svar. Hvorfor ville du ikke gått for Two Stroke?
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2642162
14/12/2020 17:23
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Grunnene til at jeg ikke anbefalte Two-stroke er for det første at den har veldig slakk front (67 grader). Må kanskje revurdere det mtp hva Larsb sier. For meg virker det suboptimalt å sykle grus med en slik geometri. Har ikke testet så det kan være jeg bare henger igjen i fortiden. For det andre tror jeg du vil slite med å finne god utveksling for rask sykling. Står ikke størrelse på krankdrevet, men som sagt takler ofte ikke rammene mer enn 36T. Hør med Birk hva som kan gjøres. Her kan du se hva drev betyr for tråkkefrekvens og hastighet: https://gear-calculator.com/#
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2642303
15/12/2020 14:59
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829 |
Jeg har Scott Spark RC (68,5 HTA) og Scott Scale (69,5 HTA) og jeg foretrekker: • Scale på grussykling og ritt som Kongerittet, Grensetrittet, Grusbirken etc • Spark på stisykling, rundbaneritt, Trans Østerdalen, Ultrabirken, Terrengsykkelrittet, etc.
Begge syklene har plass til 38t drev foran, som er mer enn nok til å sykle fort på grus.
Den nye BMC-en tror jeg vil nå et veldig smalt segment, de som vil sykle tekniske ritt på hardtail. Mulig en del yngre ryttere vil velge denne.
|
|
|
Re: Ny hardtail
[Re: mohansno]
#2642310
15/12/2020 16:05
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Hvorfor gjør slakkere styrevinkel en sykkel kjipere på grus?
|
|
|
|
|