Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Søke to jobber på samme sted

Søke to jobber på samme sted #2639749 26/11/2020 08:39
Iselilja Offline OP
OP Offline
To tilsvarende stillinger på samme seksjon lyses ut med hver sin utlysning. Stillingene er på to ulike grupper, så derfor egen utlysning, men oppgavene og kvalifikasjonene er tilnærmet like for stillingene. Samme frist og samme kontaktperson. Om man ønsker å søke begge stillingene bør man sende to søknader? Det er via webcruiter, så man må vel registrere seg for begge stillingene. Det jeg egentlig lurer på er søkerbrevet. Jeg syns det ser litt masseprodusert ut å ha tilnærmet identiske søkerbrev på stillingene, men kan vel ikke søke på begge stillingene med samme brev? Siden det er to ganske så like stillinger vil jo søkere selge seg inn med det samme på begge, så det blir jo nesten bare navneendringer.

Noen gode tips?

Er så glad for dette forumet altså. Her kan jeg stille alle mine dumme spørsmål skull skull

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639750 26/11/2020 08:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ta en telefon til kontaktperson og avklar.
Du må sikkert av webcruiter-årsaker søke begge stillingene.

Du kan gjenbruke samme søkerbrev, siden de er så like som du sier, med stillingsspesifik informasjon endret såklart.
Det kan ikke være overaskende for dem at flere vil søke begge stillinger.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639761 26/11/2020 09:31
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitter og ansetter i to stillinger til samme seksjon selv nå. ICON_SMILE

Ring kontaktperson og spør om dette (dette er nok noe mange lurer på). Da har du både noe konkret å spørre om, og du har mulighet til å gi et godt førsteinntrykk til kontaktpersonen.

Hvis stillingene er så like, ville jeg brukt 90-95% samme søknad. Hvis det er en liten forskjell i kval.-krav/oppgaver, så viser du at du er bevisst og motivert, om du tilpasser søknaden til dette.
(Vi mottar mange søknader med god, men relativt lik bakgrunn - og de som da ikke viser at de har lest og tilpasset søknaden til stillingsannonsen, virker mindre motivert og grundig)

Og vis innledningsvis til at du også søker på den andre stillingen.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639768 26/11/2020 10:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Yepp, det de sa. Og om du snakker med kontaktpersonen (selvsagt gjør du det) skriv i søknaden(e) "viser til hyggelig samtale med nn. Skriv to like søknader og en linje med "jeg søker også tilsvarende stilling i team xx".

Det er forresten en liten kunst å ringe en kontaktperson, din oppgave er å vise at du er motivert, er seriøs og hyggelig å ha som kollega og ikke minst at den du snakker med noterer seg navnet ditt når de går igjennom søknadsbunken. Ikke bruk altfor lang tid, les deg opp på selskapet først (nettsider, FB og evt årsraport), lag en liten disposisjon over hva du vil si og ikke gå igjennom hele CV'n din eller still en haug spørsmål det er naturlig at kommer i et intervju. To-tre setninger om bakgrunnen din, hvorfor du er interessert og kanskje et konkret spørsmål, resten står i CV'n og kan underbygges i et intervju. Avslutt samtalen med en variant av "Flott, da søker jeg på begge stillingene, håper å høre fra deg, ha en fin dag"

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639819 26/11/2020 18:21
Iselilja Offline OP
OP Offline
Takk for tips. Hadde ikke tenkt til å ringe, tenker jeg må ha noe viktig å spørre om, ikke noe jeg burde ha tenkt ut på egenhånd (ved å spørre dere her... skull ).
Får sette meg ned i helgen og skrive søknad.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639827 26/11/2020 20:44
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ville tatt kontakt og forklart at du søker på begge stillingene. Jeg har erfaring fra lingende situasjoner på den andre siden av bordet og du skal ikke se bort i fra at du vil kunne få ett førstegangsintervju for begge stillingene.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639834 26/11/2020 21:20
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Iselilja
dumme spørsmål

Tror vi har ganske mye å gå på her altså...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639943 27/11/2020 15:44
Z
zabel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Jeg jobber i det offentlige og vi bruker webcruiter. I det offentlige må det skrives innstilling, og det er meg bekjent umulig å få innstilt noen som ikke har søkt på den aktuelle stillingen. Søk derfor på begge hvis det er en stilling i staten.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2639973 27/11/2020 19:15
Iselilja Offline OP
OP Offline
Jeg har søkt på begge. Fornøyd med fremstillingen etter råd fra dere, så takk ICON_SMILE Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet, men godt med litt spenning i hverdagen.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641384 08/12/2020 14:26
Iselilja Offline OP
OP Offline
En liten oppdatering. Jeg har blitt kalt inn til intervju. I første omgang er det bare 20 minutter over Teams. Det er helt nytt for meg. Spennende!

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641391 08/12/2020 16:11
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvordan man kan danne seg et inntrykk av kandidat via Teams er meg en gåte.
Personlighet og kjemi online versus virkelighet er to ulike ting.
Det krever i allfall topp konsentrasjon å yte maksimalt på Teams.

Spennende og lykke til.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Panda] #2641393 08/12/2020 16:16
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Panda

Spennende og lykke til.

Jeg har søkt og fått ny jobb nå "i disse tider". Første intervju var på Teams, men det var lengre enn 20 minutter. Det fungerte veldig greit. Andre intervju var fysisk og vi følte fra begge parter at inntrykket fra Teams-møtet var riktig.

Lykke til, Iselilja.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641407 08/12/2020 18:27
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Iselilja
En liten oppdatering. Jeg har blitt kalt inn til intervju. I første omgang er det bare 20 minutter over Teams. Det er helt nytt for meg. Spennende!

Alt ble brått veldig digitalt i 2020. Skal straks til å søke etter tre personer, og kommer helt klart til å bruke noe videogreier (Zoom) på første intervju.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Panda] #2641434 09/12/2020 07:03
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Panda

Spennende og lykke til.

Du gjør første siling i TEAMS, deretter siste runde fysisk - hvis mulig i disse dager. Ganske vanlig i dag dersom du rekrutterer utenfor eget land eller by. Å fly inn 8-10 kandidater er både dyrt og unødvendig.

At et fysisk møte er fordelaktig er jeg helt enig i.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641437 09/12/2020 07:29
Iselilja Offline OP
OP Offline
Blir vel en grovsortering og en fin mulighet til å få et inntrykk av kandidatene. Siden det ikke er tid til vanlige intervjuspørsmål forbereder jeg meg på å presentere meg selv opp mot stillingene.

Men det blir utfordrende på Teams. Bare det å ha øyekontakt utgår. (Ser man mot kamera eller ser man mot skjermen?! skull skull )Så lenge jeg klarer meg gjennom første runde så får jeg muligheten til å gjøre et bedre inntrykk live. Får håpe jeg kommer dit.

Etter et kjapt søk på nett fant jeg mange artikler som tok for seg jobbintervju på Teams.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641439 09/12/2020 07:35
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Oppfør deg som på et helt vanlig intervju, vær interessert og vær forberedt. Det er egentlig ikke verre enn det. Lykke til!

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641446 09/12/2020 07:55
Iselilja Offline OP
OP Offline
Skal prøve så godt jeg kan :-)

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641510 09/12/2020 12:37
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Rekrutterende lederes evne til å vurdere personlighet og kjemi på et fysisk intervju er vel ganske overvurdert det også. Også om "riktig" personlighet og kjemi er spesielt viktig for om denne personen vil levere godt i teamet på en arbeidsplass. De fleste ledere ser på seg selv som unntak som er gode på å gjøre slike vurderinger riktignok.

Mange er enige at det er et lotteri å rekruttere, men få er enige i at det er et lotteri når akkurat de rekrutterer.

Redigert av Jåddhå; 09/12/2020 12:38.
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641511 09/12/2020 12:38
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gjør noen grep for å fremstå proff på kamera.

- Plasser kameraet høyere enn når du skriver på laptopen, så du kan se rett inn i kameraet - det ser ikke bra ut å se rett inn i neseborene på en kandidat
- Kle deg som for et fysisk intervju - pysjamasbukser gjør noe med kroppsholdning og "feel" selv om de ikke synes på skjermen
- Pass på bakgrunnen - en nøytral vegg er bra, et vindu bak deg kan gjøre ansiktet ditt veldig mørkt
- Test kameraposisjon og teknisk løsning før du går i møtet - ikke vær den som sliter med A/V utstyr i tider hvor digital kompetanse og det å være selvhjulpen er alfa og omega.

Lykke til! ICON_SMILE

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641518 09/12/2020 13:26
Iselilja Offline OP
OP Offline
Gode råd her Garpen. Takk! Har ingen nøytRal vegg lett tilgjengelig, men skal ommøblere litt her så blir det nok bra. Har heldigvis et Teams møte tidligere på dagen så skal teste oppsettet da.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641525 09/12/2020 14:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Eller sett opp maskering av bakgrunnen i Teams

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: GeirK] #2641528 09/12/2020 14:58
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Vil ikke ryddige omgivelser være bedre enn å maskere det med et falskt rom eller uklar bakgrunn? I likhet med klær som egentlig ikke bør bety noe, men vektlegges underbevisst likevel.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641529 09/12/2020 15:02
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden jeg jobber med rekruttering, er jeg litt over snitter opptatt av temaet. Digitalisering av rekrutteringsprosessen har jo pågått lenge. Bruk av fysiske samtaler og deres betydning for å avklare personlighet vil jeg si er en av de store fallgruvene, ihvertfall hvis det er såkalte ustrukturerte samtaler .

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: GeirK] #2641561 10/12/2020 07:14
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Jeg sitter i flere Teams-møter hver dag og ser mye forskjellig, dette kan slå begge veier. Noen gynger på stolen, flytter på hodet ofte, osv. og da blir det stygge glipper i maskeringen som tar oppmerksomhet. Da foretrekker jeg en ryddig bakgrunn i stedet.
Noen har veldig fine maskeringer da, men for intervjuet til Iselilja så ville jeg helt klart teste ut dette på forhånd i hvert fall.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641585 10/12/2020 09:53
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Jeg har sett de samme standard bakgrunnene igjen og igjen på mine møter, og bortsett fra den dårlige maskeringen ved bevegelser, så klarer jeg heller ikke å unngå å tenke "Ah, er de to samboere ...?"

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641601 10/12/2020 10:43
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Nå vet ikke jeg helt hva slags jobb det er snakk om i forhold til utdanning og kompetanse forøvrig, men jeg gjør også rekruttering - digital og fysisk, aller helst kombinasjonen - og jeg har til gode å kunne si at det er en persons stil, hårfarge, teams-bakgrunn, etc som er avgjørende for å komme gjennom runde 1. Førsteinntrykk er viktig det, men det skal være særdeles dårlig for at det vipper deg ut av første runde. En god bakgrunn eller maskering er helt innafor, den trengs ikke perfektsjoneres, og kle deg normalt som til et intervju.

Høyst personlig - hadde det vært førsteinntrykket som gjorde at jeg vippet i retning av å få en jobb, er jeg i tvil om jeg vil ha den i det hele tatt.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: eOpseth] #2641696 10/12/2020 15:31
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
Nå vet ikke jeg helt hva slags jobb det er snakk om i forhold til utdanning og kompetanse forøvrig, men jeg gjør også rekruttering - digital og fysisk, aller helst kombinasjonen - og jeg har til gode å kunne si at det er en persons stil, hårfarge, teams-bakgrunn, etc som er avgjørende for å komme gjennom runde 1. Førsteinntrykk er viktig det, men det skal være særdeles dårlig for at det vipper deg ut av første runde. En god bakgrunn eller maskering er helt innafor, den trengs ikke perfektsjoneres, og kle deg normalt som til et intervju.

Det er sikkert et godt poeng, men det koster så lite å gjøre et godt førsteinntrykk, samtidig som det er en sjanse du aldri får igjen.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641710 10/12/2020 16:29
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er alltid viktig å gjøre godt inntrykk, enten det er på førstegangs-intervju og ikke minst i et finale-intervju.
Hvis man skal møte en ikke-profesjonell i sitt første-intervju, vil jeg si at det er ekstra viktig å gjøre et positivt inntrykk, siden de ofte er tilbøyelse til, bevisst og ubevisst, å la seg forlede av det som egentlig er uvesentligheter.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641876 11/12/2020 17:53
Iselilja Offline OP
OP Offline
Da har jeg vært på intervju. Det fungerte greit, men syns det var litt rart å sitte hjemme. Følte ikke helt at jeg oppnådde god kontakt med de tre intervjuerne. Men det gikk bra nok, allerede innkalt til 2. runde med fysisk oppmøte.

Re: Søke to jobber på samme sted [Re: Iselilja] #2641892 11/12/2020 20:20
Iselilja Offline OP
OP Offline
Har forresten fått beskjed om å forberede innlegg eller en presentasjon som skal belyse 3 problemstillinger som de har sendt meg. Plutselig fikk jeg noe å gjøre i en allerede veldig travel helg. Innlegg er mest fristende, men en presentasjon er mer levende. Vanskelig valg...

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå