Takk for at du poster, EspenS. Jeg fikk samme svar jeg også. Må nok finne frem dekkspakene, ja Heldigvis er det lekende lett (i forhold til GP5000S TL) å få disse dekkene av felgen. Jeg fikk også vite at det ene dekket jeg mottok var feilvare. Tyngden på 800 gram, samt skjevheten i dekkmønsteret var tydelige tegn på at noe hadde gå galt i støpen. Jeg har sagt fra til Sykkelkomponenter, så får de ta det videre med distributør.
Hvis noen har lyst på en titt, så ligger det en videosnutt som viser skjevheten her: Link til video i Dropbox
Idag fikk jeg endelig testet nye Suomi Routa med 244 pigger på ring 4. Med 20 cm nysnø på Kikut var dette en skikkelig opptur. Slangeløst oppsett fungerte på første forsøk.
Pga litt liten klaring for dekk bak kjøpte jeg en 35mm versjon til bakhjulet og 42mm foran og satt opp en blandeveis-mullet. Men disse dekkene er max 40mm brede og vil passe i mange rammer.
Sammenligner jeg opplevelsen av å sykle med disse med tidligere piggdekk jeg har hatt (mest SMW og noen Hakka Extreme), så var dette så tett opptil sommerdekkfølelsen som man kommer på vinteren tror jeg. Føyelige sidevegger og bedre grep ved akselerasjon og oppbremsing.
Hei Ingen ren is på turen, men hardpakket snø tilnærmet hele veien. Måtte klikke ut en god del ganger for å hente inn en liten sleng. Kjenner jeg min egen OCD godt nok kommer jeg til å tenke på at jeg gjerne skulle hatt 42mm foran og bak.
Vil gjerne ha litt hjelp til følgande problemstilling. Var ute på ein lengre tur i dag og kom over ein del isete grusvegar som var veldig glatte og mangelfullt strødd. Her kom rett og slett mine Schwalbe Marathon Winter Plus til kort. Mest sannsynleg fordi dei er mange år gamle og velbrukte, men eg kan ikkje heilt hugse kor bra dei var på blank is då dei var nye. Eg forstår at tida er inne for nye dekk, og då er spørsmålet kva slags. Dei eg har er 35 mm og dei passar med skjermar på, men bak er det med så liten margin at eg helst vil ha eit smalare dekk der.
Så er det dette kompromisset mellom godt grep og god oppleving på bar asfalt. Eg vil jo helst ha begge delar. Korleis det handterer snø og slaps er ikkje så viktig. Eg har både fatbike og terrengsykkel med piggdekk, så eg treng ingenting ekstremt, men eg vil altså ha eit trygt grep på isete, bratte vegar, både oppover og nedover.
Framme ser det ut til at eg kan velje mellom (alle med 240-252 piggar):
Gravdal 38 mm Suomi Routa 35 mm Schwalbe Marathon Winter 35 mm
Det einaste eg eigentleg veit her er at Marathon Winter gir god nok følelse på asfalt, og at Gravdal kanskje er litt betre på snø på bekostning av asfalt. Sånn sett passar vel SMW betre for meg enn Gravdal. Men kva med Routa? Er det allround betre enn SMW?
Bak kan eg velje mellom:
Xerxes 30 mm med 140 piggar Schwalbe Winter 30 mm med 120 piggar Suomi Skinny Freddie 30 mm med 104 piggar Suomi Hile 32 mm med 240 piggar Schwalbe Marathon Winter 35 mm med 240 piggar og Suomi Routa 35 mm så sant det faktisk ikkje er breiare enn SMW
Eg trur Xerxes, med sine piggar på sida av dekket, vil gi for lite grep for meg. Er det riktig å anta at det same gjeld dei andre dekka med mindre enn 200 piggar? I så fall står det mellom Hile og SMW (og kanskje Routa). Hile er litt smalare, og det vil eg eigentleg ha. Men rullar dette dekket godt nok på bar asfalt?
Og vil nye SMW vere betydeleg betre enn mine gamle?
EDIT: Hmm, Continental Spike 240, 35 mm er visst også ein kandidat.
Beklager, jeg forstod ikke helt hvilke veier du skal bruke dekkene på. Asfalt, grus, skogsveier, snø, brøytet, saltet?
Min erfaring er at piggdekk i denne klassen ikke har utpreget godt grep på is, uansett hva markedsføring og en del tester sier. Og dertil er lufttrykk og vektfordeling avgjørende.
Hva gjelder forskjeller på de tre dekkene du stiller opp for forhjulet, har Gravdal dypere mønster og ser grovt og tregt ut, men min opplevelse er at det er merkbart sprekere enn SMW også på asfalt. Opplevelsen min kan skyldes at det er både lettere og mer ettergivende, særlig i den lettere foldeversjonen som jeg er så heldig å ha. Og opplevelsen er farget av at jeg rent subjektivt dessverre aldri har vært særlig glad i SMW. Men Gravdal, selv i den rimeligste og tyngste wire-versjonen, er faktisk målt av finske WheelEnergy til å ha lavere rullemotstand enn SMW. Og om jeg husker rett, har sun flyer rapportert at på Gravdal ruller han forbi kamerater som har SMW Så visuelt mønster er ikke alltid avgjørende.
Begge dekkene er jo gode til det meste, av de som finnes på markedet, i den grad piggdekk kan gi særlig til kjørefølelse. Gravdal er uansett mer føyelige, og det eneste dekket i 700c jeg kunne tenke meg å kjøre med og følgelig bruker. Gummien i selve stammen er mykere, i selve mønsteret også virker det som.
Men SMW er like fullt en klassiker som mange elsker, og som gjorde det godt i gruppetesten i Landevei.
Jeg har ingen erfaring med Suomi Routa, det ser lovende ut, og jeg ser frem til å høre om erfaringer. Synd at foldedekket i SL ikke så dagens lys. Ut fra mønster og gummiblanding, skulle man tro at det har rimelig lav rullemotstand, trolig rimelig godt grep på is, men jeg utelukker ikke at det lavere mønsteret, i likhet med SMW, klabber seg til litt raskere i snø enn Gravdal.
Har heller ingen erfaring med Continental Spike 240, men det er et tungt wire-dekk.
Det vil også være forskjeller på piggene, uten at jeg har oversikt over alle. Nye Gravdal har alu/carbide-pigger som er lette og ikke ruster, og er konkave for grep. SMW har stålpigger som veier mer og kan ruste. Usikker på Routa.
Hva gjelder dekkene du stiller opp som alternativer for bakhjulet, er de vidt forskjellige. Xerxes er i særklasse det letteste og mest lettrullende piggdekk på markedet, særlig i den forrige versjonen i 120 TPI. Det ruller som et hybrid-sommerdekk med pigger som ved høyt lufttrykk tar nedi kun i svingene. Grepet er følgelig begrenset. Mens Skinny Freddie eller Hile er å regne for grove terrengdekk med pigger som tar konstant. Så her må du avgjøre hva du vil ha, ut fra tiltenkt bruk
Mine valg ville vært slik foran/bak:
Gravdal/Gravdal - allround for alle typer underlag, med vekt på snø og is Gravdal/Xerxes - allround, med vekt på pendling og enklere underlag Xerxes/Xerxes - for minst mulig rullemotstand på enkelt underlag Gravdal/Routa - om du ikke har plass til Gravdal bak Routa/Routa - allround
Gravdal i foldedekk, helst slangeløs versjon, med konkave aluminium/carbide-pigger. Xerxes helst i tidligere foldeversjon med konkave aluminum/carbide-pigger, men finnes nå kun med wire og tyngre stålpigger. Routa i slangeløs versjon, men helst vente på foldeversjon
For den aller groveste bruken under krevende forhold, er jeg i tvil, men kanskje Hile W240/Hile W240. Jeg likte i grunnen Hakka W240, som var et liknende dekk. Men det er gjerne ikke så aktuelt for deg, siden du har terrengsykkel med pigger.
Takk for fyldig svar! Eg skal bruke dekka på asfalt- og grusvegar som ofte er nokså bare, men som også kan vere hålkete av is. Det er ingen ulempe om dekka er gode på snø, men i sånt føre blir det nok heller til at eg køyrer fatbike eller terrengsykkel.
Forstår at eg altså likevel ikkje kan utelukke Gravdal. Men eg er framleis skeptisk til Xerxes og trur det blir for dårleg grep på is.
Så då ser det ut til at eg skal ha Routa bak og Routa eller Gravdal framme.
Til informasjon for nye lesere, og eventuelt for oppdatering av omtale i Landevei og Terrengsykkel, har vi altså gravd frem:
- Upresise spesifikasjoner fra importør for enkelte Suomi Routa. Rettet opp hos forhandlere etter våre tips. - Kansellering av foldeversjonen Routa TLR SL 120 TPI på grunn av produksjonsproblemer hos Suomi (larshkj) - Et eksemplar av Routa W248 TLR blåses av felg ved slangeløst oppsett og trykk rundt 4 bar/60 TPI, innenfor anbefalt maksimumstrykk oppgitt av produsent. Returnert (larshkj) - Et eksemplar av Gravdal 60 TPI bekreftet feilprodusert. Ujevnt og veies til rundt 800 gram. Tatt opp med forhandler (larshkj) - Feilmerking av rulleretning (!) på Gravdal 60 TPI. Riktig rulleretning er motsatt av hva som er angitt på dekket. V'en i mønsteret skal peke fremover, ikke bakover. Jeg slapp å spise sykkellua mi, selv om søt chili sto klar. Kudos til Skubisan som gjennomskuet det umiddelbart, og takk til EspenS som innhentet autorativt svar fra 45NRTH. Frem med spakene!
Og noen veiinger:
- Routa W248 TLR 42 mm stålwire 60 TPI veies til rundt 880 gram (larshkj) - Nytt slangeløst foldedekk 45NRTH Gravdal 38 mm 60 TPI veies til 705 gram (pcb) og 750 gram (larshkj)
I mellomtiden har våre bamsemumsende venner i stiforumet registrert feilproduksjon og tilbakekalling av en del Suomi Piikkisika SL. Samme utfordringer med produksjonen av foldedekk på eldre maskiner i Lieksa, som førte til at Routa SL ikke så dagens lys.
Noe mer?
Konklusjonen må være at det lønner seg å være oppmerksom, og at larshkj må ha hatt den mest frustrerende starten på piggsesongen gjennom tidene
Og så har vi oppdaget at både gir og bremser egentlig er unødvendig på en vintersykkel. Se bare her.
Vinternoob spørsmål: Pleier man å ha lavere trykk i dekka enn om sommeren (om felg og bredde er lik)? Ser at 30 mm jeg har bestilt har maks 72 psi. Ikke at jeg nødvendigvis skal ha noe høyere, men syntes det var en lav max. Skal brukes på felger med hook, tipper 17 mm intern.
Følger dette av en eller annen grunn hookless ERTRO-anbefalingen som også er max 72?
Pleier man å ha lavere trykk i dekka enn om sommeren (om felg og bredde er lik)? Ser at 30 mm jeg har bestilt har maks 72 psi. Ikke at jeg nødvendigvis skal ha noe høyere, men syntes det var en lav max.
Makstrykket har som kjent lite å gjøre med hva man anbefaler å bruke, men er en øvre grense med godt sikkerhetsmonn for å hindre at dekket blåses av felgen.
Maks 72 psi for et 30 mm dekk er rimelig standard. Blant mine dekk, har slangedekket 45NRTH Xerxes 75 psi som oppgitt makstrykk, Schwalbe G-One Speed TLE 80 psi og Challenge Strada Bianca HTLR 65 psi. Alle i 30 mm.
Bruker i grunnen aldri så høyt, hverken sommer eller vinter, men ligger mest på 50-65 psi alt etter underlag.
Hvorvidt man skal ha lavt eller høyt lufttrykk i piggdekk, er et av de mange omstridte spørsmålene på forumet De fleste produsenter anbefaler lavt trykk for maksimalt grep, mens en del brukere sverger til at høyt lufttrykk gir mer trykk på hver pigg og dermed bedre grep.
Referansene mine her er TL-dekk som nevnte G-One Speed med maks på 80, GravelKing SK 32 mm med 95 (med slange) og Enve 29 mm med 80. Da syntes jeg det var litt lavt, siden det blir med slange.
Er nok ofte på 60-70, avhengig av felg og underlag.
På en kjapp test for meg, fikk jeg henholdsvis 55 og 58 psi på 30 mm slangeløst for blandevei. Nei, vent - 52 og 55 psi på de brede felgene jeg har nå. SRAM er mer progressiv enn jeg trodde. Eller nei, det er jo Zipp, og det visste vi jo
Ganske mange faktorer å skru på der, tilogmed hook vs hookless.
Om det skulle være av interesse så kan jeg rapportere om at jeg ihvertfall kjører ~40 PSI på Gravdal tubeless på 18mm felger.. Men ikke si det til Landeveis-fantastene!
34,5 og 36,7 for mine Suomi Winter 240 40mm på RS-hjula på Diamanten. Satt dem opp med slanger og 50 psi i går. Går ned til 40 psi før første isturen da.
Fikk 28/30 for mine vinterhjul med 42 mm dekk og 23 mm int. bredde, men ligger nok nærmere 20-25 i virkeligheten uten at jeg har målt helt nøyaktig. Det er på SMW som jo er så stive i seg selv at de knapt trenger luft.
En liten oppdatering i piggdekkhistoorien min. Jeg har fått refundert penger for det ene Gravdal dekket. Syklet innom Sørensen Sykler på Helsfyr etter jobb i går og plukket opp et nytt. De hadde ganske mange Gravdal dekk (tubeless) på lager. Så til dere som har lyst på disse dekkene er det bare å stikke innom der. Det nye dekket ble satt opp rett etter jeg var ferdig på hjemmekontor i dag. Skal testes i morgen på vei til kontoret.
Ang dekktrykk. Jeg veier hele 96 kilo og har valgt å sykle med 50 psi. Synes det gir et greit kompromiss mellom rullemotstand og komfort for min del. Jeg målte bredden også for de som lurer. Fordekket mitt har stått på 3 dager nå, og det måler 40,5 mm på felg som har indre bredde på 21 mm.
Då har eg motteke eit par Suomi Routa TLR 35-622, 60 TPI (eller TR, som enkelte butikkar kallar dei). Med stålwire, ikkje det foldbare TR SL. Også piggane er i stål. Vekta var 825 gram.
Gledeleg (for meg) var at dei berre var 32 mm breie med 45 psi trykk, og dermed heile 4 mm tynnare enn dei gamle SMW. Dette gjaldt både på felg med 17 mm innvendig breidde, og med 21 mm. Dermed er det ingen problem å få plass under skjermane.
Gummien kjennest riktig mjuk ut, som på eit piggfritt vinterdekk for bil. Det blir ein lengre prøvetur på asfalt til helga.
Det var da slankt, meld gjerne tilbake om det utvider seg over tid og hvordan de oppleves. Ingen synlig kast eller andre utfordringer (som virker å ha plaget mang et piggdekk denne sesongen)?
Det var enkelt å montere og det har satt seg jamnt og fint på felgane. Har gjort ein liten skli-test på blankisen utanfor garasjen, og eg ser dessverre ingen borrelås-effekt (som med Ice Spiker Pro). Men eg må nok teste dekket litt ordentleg før eg kan uttale meg.
Det var enkelt å montere og det har satt seg jamnt og fint på felgane. Har gjort ein liten skli-test på blankisen utanfor garasjen, og eg ser dessverre ingen borrelås-effekt (som med Ice Spiker Pro). Men eg må nok teste dekket litt ordentleg før eg kan uttale meg.
Godt å se at andre får til disse dekkene. Satte du de opp slangeløst?
Det nye Gravdal dekket jeg kjøpte på Sørensen Sykler er rett og fint heldigvis. Tur til og fra jobb i går gikk helt problemfritt. Gravdal dekkene mine er satt opp slangeløst, og det gikk helt fint i motsetning til erfaringen med Routa. Smatt på plass med velkjente og betryggende "klang" lyder. De sitter også som støpt på felgen etter at jeg slipper ut lufta for å fylle på guffe gjennom ventilen. Jeg ble jo litt paranoid etter erfaringen med Routa, så jeg prøvde å få de til å slippe felgen. Det krevde litt jobbing med fingrene faktisk. De satt godt under hook'en på felgen, akkurat som erfaringen min er med andre TR dekk.
Jeg håper at Bikeshop sender mine Routa tilbake til Suomi Tyres så de får sett om det er noe feil med de, eller om de bare tilfeldigvis ikke passet sammen med de 2 hjulsettene jeg prøvde å montere de på.
Fare for at jeg poster i feil tråd her nå; men som nybegynner på piggdekkbasert sykling så lurer jeg på hva folk gjør i skiftende vær/føre sånn som det er i nærheten av Oslo for tiden (eller Asker for min del).
Blir mest veibasert sykling som "pendling" i en hverdag med hjemmekontor, og da er det jo ikke akkurat ordentlig snøføre - men er jo ikke lett å vite om det kan være glatt her eller der når det regner og er 1 grad.
Hva gjør folk på hovedsaklig vei i sånt føre? Jeg har syklet med piggdekk selv, men tenkte jeg skulle høre om noen mener det er fornuftigere å sykle med sommerdekk. Har to hjulsett, så raskt å bytte.
Dersom det er fare for våt asfalt og samtidig fare for 0 grader eller kaldare, så går i alle fall eg for piggdekk. Elles sommardekk. Enkelte er nok litt meir risikosøkande og har litt høgare terskel for å legge på piggdekk.
Det fine med ein del av piggdekka diskutert i denne tråden er at dei ikkje har sånn enorm innvirkning på køyregleda på asfalt.
Var ute ein tur no og testa Routa. Det fyrste som slo meg var den tydelege knitringa på bar asfalt. Men det kan godt hende det er sånn på alle dekk med god piggkontakt. Eg kan ikkje seie at eg merka annleis rullemotstand enn dei gamle SMW. Kan godt hende det var det, men eg synest sånt er vanskeleg å fange opp utan ein side-ved-side test. Eg syntes dei rulla heilt greit på asfalt og grus.
Så forsøkte eg meg opp Driftsvegen i Trondheim. Den var bar eit godt stykke, men etterkvart kom ei kneik med vinterføre. Her trur eg nok mine slitne, gamle dekk ville ha fått problem, men det gjekk heilt fint no. Bra!
Men eg merka også at på blank, ruglete is så vart det ikkje nok grep. No har ikkje eg så mykje erfaring med andre smale piggdekk, men eg har vanskeleg for å sjå for meg at for eksempel Gravdal kan takle dette dramatisk mykje betre. Eg vil driste meg til å hevde at dersom du skal sykle mykje på sånt føre, så treng du breie Ice Spiker Pro eller tilsvarande.
Men på normalt isete vegar på grus og asfalt ser Routa ut til å fungere heilt fint, i alle fall. Ville eit par nye SMW fungert like bra? Kanskje. Men eit pluss for Routa 35 mm er at dei eigentleg berre er 32 mm, og dermed passar med god margin saman med skjermar.