Jeg klarte kunststykket å ødelegge umbrako-åpningen på bakakslingen på grussykkelen min. Det oppdaget jeg etter at den var skrudd tilbake og ville løsne den igjen. Nå sitter den i, så jeg får ikke sjekket dimensjoner osv. Tror jeg må til sykkelverksted for å få den fjernet, tar ikke sjansen på det selv.
Men, jeg må ha ny bakaksling og hvordan i alle dager finner jeg ut av hva slags type og dimensjoner den skal ha? Jeg vet at det er en Maxle (fra Rock Shox?), men altså denne jungelen av dimensjoner!!!!
Sykkelen er en Votec VRX Elite med Sram Roam 40 hjul fra 2018. Hvis noen har det samme, så rop ut. Og alle tips mottas med takk (Ja, jeg vet allerede at det er veldig klumsete å ødelegge umbrako-åpningen...).
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Meget bra, Sepeda, sjekker forakslingen i morgen. Sendte også en mail til Votec nå. Vanvittig irriterende å gå på den smellen, skulle sykle til vinterlagring på hytta forrige uke, men kunne i ta sjansen på å ikke få av hjul ved evt punktering...
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Liker også at hendelen plasseres inn i akslingen. Både pent, og det krever litt mer tenking fra tjuvene før de kan løsne hjulet og ta det med seg.
(Jeg skulle gjerne ønske at hendelen etter valg kunne fjernes helt, og akslingen sikres et lite hakk bedre med f.eks. Pitlock PIT Stopper, slik man kan med f.eks. DT Swiss Plug In, men jeg vet at det er bare særinger som jeg som driver på og parkerer og bruker slikt )
. Alternativt, for å finne rett aksling, er det en nyttige guide på The Robert Axle Project: What axle do I need?.
Sånn ellers har jeg forstått at Robert Axle Project akslingene er regnet for å være lette og gode. Ser flere referanser til brukere som bytter ´tunge´ halvkjipe stock-akslinger til Robert Axle. Tenker kanskje gjøre det selv en dag når jeg får ånden over meg og savner litt shopping i hverdagen, og har lyst på 84 gram lettere sykkel.
Om du er så heldig som meg (hvor flere rammer har samme aksling) så er det muligens "standard" Maxle så 142mm med 170mm (ca) lengde på selve akslingen med 1.75 gjenger. Men ja, det er et herk å finne ut av (jeg måtte f.eks finne en spesial versjon fra vår venn Robert Axle som gjør at jeg kan benytte thru axle på min Tacx rulle)