Bruktbil - vinterdekk
|
Re: Bruktbil - vinterdekk
[Re: Hoaas]
01/12/2020 12:23
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Tror dekk er veldig individuelt. Noen kjører jo vinterdekk hele året med et smil, eller M&S på vinteren. Slike folk kommer aldri til å skjønne problemstillingen din så lenge dekkene har godt med mønster igjen
|
|
|
01/12/2020 14:53
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Spurte du om tilstanden på vinterdekkene, og bilforhandler svarte at de var greie har du en god ssak dersom du kan dokumentere det. Hvis du ikke kan dokumentere det, tror jeg du må erkjenne at pengene er tapt. Men det er jo lov å prøve seg på å få forhandler med på et spleiselag med alt du har skrevet tidligere som argumentasjon. Du vet jo at bruktbilselgere er noen luringer 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
01/12/2020 16:07
|
vichingo
Medlem
|
Medlem
Som en kuriositet, hva er typisk vinterføre der du kjører bil? Spørsmålet stilles alle som kommenterer her Jeg merker veldig forskjell på betydningen av dekk mellom sentrale Østlandet der jeg har bodd siste 26 år og når jeg er på vinterferie "hjemme" i gamle Troms. Tror ikke "søringer" i tettbygde strøk kjører mange hundre milene til sammen hver vinter i forhold som ligner hverdagsvinterføret i Troms og Finnmark ;-) Kommer unna med mye dårligere dekk på (over-)saltet vei enn de vinterveiene man ofte kjører på i nord. Starter på min 5. vinter i Oslo med 2016-SUVen (75.000km). Den har fortsatt de opprinnelige piggfrie Conti VikingContact 6 vinterdekkene, og jeg vurderer dem som helt OK også ut denne vinteren på forholdene her. Mye mønster igjen og sitter fortsatt helt greit på litt nysnø, men jeg hadde byttet dem tvert hvis jeg skulle brukt bilen i det daglige i nord.
|
|
|
01/12/2020 16:18
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Du skriver ikke hvor gammel bilen er, men antar den er årsmodell 2017/2016 utifra prisooplysningene du gir i tråden. Videre så må man også anta at kjørelengden er i området mellom 50 og 80 000. Med den kjørelengden så vil det sannsynligvis være tilstrekkelig med mønster igjen på både sommer og vinterdekk om bilen er fornuftig behandlet. Og det er den jo, du har jo sjekket dette ved å se på bremser etc.! ;-)
Litt retorisk: Om man kjøper en fire år gammel bil med normal kjørelengde og selgeren ikke skriker NYE dekk i annonsen så er det vel ikke annet å vente?
Har selv en bil som ble registrert des 15 med km på 80tusen. Vinterdekkene går denne sesongen også. Sommerdekk blir nye til våren da disse har blitt mer brukt. Tror ikke det er noen som forventer 2 sett nye dekk når man kjøper bruktbil. Men med mindre annet er opplyst, så skal dekkene som følger med være i brukbar stand. Nå kan helt sikkert det diskuteres, hva som menes med "brukbar". Kjører man for det meste på salta og bare veier kommer man langt med ganske dårlige dekk, ref at man ikke merker forskjell på dekk brukt i 9 sesonger, kontra nye. Man merker neppe noe til om dekkene er "brukbare" eller ikke før du faktisk må kjøre på snø, ref "Se snøkaoset minutt for minutt". Jeg vurderte å kjøpe bil fra fra Kongsberg, men etter at jeg fikk brodern til å gå over bremser, understell m.m. slo vi det fra oss. Gravrust på bærebro, demperfester, og bremser som så ut som de hadde ligget 5 år nedsenket i sjøvann. Så joda, bremser m.m. ble grundig sjekket før handel. Vinterdekk var ikke mulig å inspisere ettersom de ikke hadde fått de inn enda. Det er jo vanskelig, ettersom det helt klart finnes 4-5 år (fra prod dato) gamle dekk med godt mønster som er veldig gode. Man vet liksom ikke før man kjører på snø med dekkene hvor gode de er. Med mindre man tar de med til dekkspesialister som måler hardheten i gummien, men det er det vel ingen som gjør. Du har ikke prøvd bilen med to forskjellige (vinter)dekksett? Hvis du ikke har det så vet du ikke om det er bilen eller dekkene som er dårlig. Marginale forskjeller på vektfordeling og fart kan ha vel så stort utslag som litt forskjell på dekkene. Jeg skjønner du opplever det som irriterende å ha kjøpt en ny(for deg) bruktbil for å så oppleve at dekkene er dårligere enn på den gamle bruktbilen med nyere dekk som du har. Jeg bare ser ikke hvordan forhandleren kan lastes hvis det er tilstrekkelig dekkmønster i dekkene. Når mener du at tidligere eier skulle byttet dekk hvis det fremdeles er "liv" igjen? Med normal kjørelengde og jevn slitasje så burde det ikke forekomme på en bil fra 2016/2017(?). Om det hadde vært eksempelvis dekk fra 2018 så hadde det definitivt vært grunn til å stille spørsmålstegn. Du oppgir heller ingen andre faktaopplysninger enn at dekkene er fra 2016. I teorien kan dekk som er lagret riktig fra 2016 være tipp topp. Typisk er vel heller at dekkene ikke blir lagret riktig, men det er vanskelig å se. Og om dekkene har en restverdi på 2000kr eller 500kr er i det store og hele uvesentlig på et kjøp til litt over 200 000. Slik tipper jeg det er for bruktbilhandleren også. Som du skjønner så gir jeg deg ikke mye sjanse til å vinne fram med noe som helst med mindre dekkene er åpenbart ubrukelig for den bruken du har indikert for forhandleren. I så fall må du være mye mer konkret enn det du framstår i denne tråden. Dvs. at mønsterdybden ihvertfall er nede på 4-5mm og/eller gummien er påviselig hardere enn hva som er vanlig for dekk fra 2016.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
02/12/2020 08:13
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå kjører jeg rundt 25 000km på jobb og 15 000km privat i løpet av et år, ca 50/50 fordeling på sommer og vinterføre. Jeg kjørte en liten test på mandag på et strekke med snø og is hvor jeg først kjørte min arbeidsbil med dekk fra slutten av 2017, holdt 40km/t gjennom en skarp sving og de satt som et skudd. Runde 2 med Tiguan fikk jeg firehjulsskrens gjennom samme sving i 25km/t. Bremselengde var også som natt og dag mellom de to. Det er snaue 100kg som skiller de to i egenvekt. Basert på det at arbeidsbilen min er en Caddy, som ble kjørt uten last, har søkkstiv fjæring bak og er ganske dårlig balansert, burde den klare seg svært dårlig sammenlignet med Tiguanen som er bedre balansert og har bedre fjæring. Begge er 4motion. Jeg føler meg ganske trygg på at jeg klarer å skille mellom dårlige og gode dekk etter 20 år på Finnmarksveier. Men joda, jeg kan helt sikkert ta de med til en dekkspesialist for å se om de kan måle hardheten. Dog tror jeg ikke det har så forbannet mye å si, hva vil du si er "normal hardhet" på dekk fra 2016?  Når tidligere eier burde skiftet dekk har jeg ingen formening om, for alt jeg vet kan dekkene ha vært fine vinteren 19/20, så har de blitt lagret utendørs i solkroken gjennom sommeren. Hva som er historien til dekkene er ikke så interessant, faktum er at de er svært forringet til tross for at mønsteret er ok. Ettersom bilen ble solgt før snøen kom var selvagt ikke dette noe forhandler/selger kunne vite om, sånn sett legger jeg ikke noe skyld på noen. Men så står man jo her med en bil man tross alt har betalt 200 000 for, med vinterdekk som gjør at bilen minner mest om en kjelke. Det er klart det er plagsomt. Jeg jobber selv i servicebransjen, og jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å se dette med kjøp fra en profesjonell part. Om jeg selger noe brukt, så er det ingen som forventer at ting skal være nytt, men det skal fungere feilfritt med mindre jeg opplyser om noe annet. Og er det en feil eller mangel jeg som forhandler av produktet ikke visste om, så har jeg fortsatt et ansvar for å få det i orden til kunden.
Redigert av Hoaas; 02/12/2020 08:15.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: stosu]
02/12/2020 08:25
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Spurte du om tilstanden på vinterdekkene, og bilforhandler svarte at de var greie har du en god ssak dersom du kan dokumentere det. Hvis du ikke kan dokumentere det, tror jeg du må erkjenne at pengene er tapt. Men det er jo lov å prøve seg på å få forhandler med på et spleiselag med alt du har skrevet tidligere som argumentasjon. Du vet jo at bruktbilselgere er noen luringer  Bilselgere er verste sort Prøver meg på en ydmyk og saklig tilnærming, så får vi se.
|
|
|
02/12/2020 09:09
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg jobber selv i servicebransjen, og jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å se dette med kjøp fra en profesjonell part. Om jeg selger noe brukt, så er det ingen som forventer at ting skal være nytt, men det skal fungere feilfritt med mindre jeg opplyser om noe annet. Og er det en feil eller mangel jeg som forhandler av produktet ikke visste om, så har jeg fortsatt et ansvar for å få det i orden til kunden.
Tror det folk (jeg) har/hadde vansker med er denne koblingen mot alderen på dekkene. Er dekkene tilstrekkelig dårlige sett opp mot hva selger har sagt skulle du ha en sak privat eller profesjonell.
|
|
|
[Re: Appelsin]
02/12/2020 09:43
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg jobber selv i servicebransjen, og jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å se dette med kjøp fra en profesjonell part. Om jeg selger noe brukt, så er det ingen som forventer at ting skal være nytt, men det skal fungere feilfritt med mindre jeg opplyser om noe annet. Og er det en feil eller mangel jeg som forhandler av produktet ikke visste om, så har jeg fortsatt et ansvar for å få det i orden til kunden.
Tror det folk (jeg) har/hadde vansker med er denne koblingen mot alderen på dekkene. Er dekkene tilstrekkelig dårlige sett opp mot hva selger har sagt skulle du ha en sak privat eller profesjonell. Mulig, har vel skrevet tidligere at det helt klart finnes gode dekk som har kjørt like mange sesonger. Uansett, har kontakt med selger og funnet en god løsning, så diskusjonen her kan legges dø.
|
|
|
02/12/2020 10:29
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Innlegg utgår, ser det har kommet en løsning
Redigert av Totte; 02/12/2020 10:31. Rediger grunn: Nyt innlegg
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
|
|