Sjekket tidligere i dag, og da hadde Bikeshop 5+ dekk inne. Vel og merke kun vanlige Gravdal, men siden det ikke ble noe til TL Routa, så tenkte jeg at det burde gå denne sesongen; jeg hadde jo tross alt noe i handekurven hos Bikeshop allerede.
Når jeg nå kom hjem og endelig kunne sette meg ned for å bestille, ja da kom denne opp!
Piggdekk er som vintertøy og vintersko - det er best å kjøpe på sommeren. Men du finner fortsatt Gravdal 33 TPI, om enn ikke til den prisen.
Har hatt en hyggelig samtale på PM med en annen forumbruker. Jeg skal la ham være fullstendig anonym og bare kalle ham Lars fra Nittedal.
Tror noen av poengene kan ha allmenn interesse, så jeg legger det ut.
Det gjelder altså rulleretning for Gravdal, som ikke er så opplagt som man skulle tro, ettersom den ikke er indikert på dekkene og rådene fra 45NRTH er noe sprikende.
45nrth anbefaler at v'en i mønsteret peker fremover på forhjulet når du står over sykkelen og ser fremover. Eller sykler! Da får man lavest rullemotstand, man skal få solid bremsegrep og snøen pløyes unna. Jeg synes det fungerer godt. Merkbart mindre klabbing av mønsteret enn enkelte andre piggdekk jeg har hatt.
Men for bakhjulet, anbefaler 45NRTH enten samme retning som som forhjulet for de nevnte egenskapene - eller motsatt vei for grep i oppstart og akselerasjon.
If you are standing over the bike looking down at the front tire, we recommend that the "tread arrow" be pointing forward or out/away from you. As for the rear, you can run it either direction. Run it in the same direction as the front (pointing forward) for more rolling efficiency and better braking or flip it to get better traction while taking off.
Men jeg har også lagt merke til at 45NRTH andre steder anbefaler begge dekk i samme retning:
Yes, both tires should point the same direction. You want the V's to point forward on the top of the tire so that as it rotates, the tire siping moves moisture away from the center.
Jeg har valgt å sette begge dekkene samme vei - altså v'en pekende fremover. Jeg vil ikke ha høyere rullemotstand, og jeg har ikke opplevd behov for bedre grep bak for oppstart eller akselerasjon på snø og is. På pigg er det for meg lav rullemotstand og godt bremsefeste som er verdt å etterstrebe. Og bare vissheten om at et dekk er satt opp i "motsatt retning" irriterer hjernen min noe voldsomt.
For å komme seg i vei og opp f.eks. isdekte bakker, opplever jeg at det gjelder å finne rette utveksling og tyngdefordeling slik at man ikke spinner - altså ikke for lett utveksling eller for lite tyngde på bakhjulet Det finnes tråder som beskriver at f.eks. grove Ice Spiker Pro spinner i isen i bakker. Det er jeg rimelig sikker på skyldes for lett gir og for lite vekt på bakhjulet, ikke det utmerkede dekket.
Foruten utveksling og tyngdefordeling, venner man seg gjerne til å bruke bremsene annerledes på vinteren. Mens man på sommeren fremfor alt bruker forbremsen og kompenserer med bakbremsen, vil man på vinteren legge fordelingen av bremsekraft mer i retning av bakdekket. Å miste grepet i fordekket av for ivrig bremsing, er noe du ikke vil gjøre på is.
*** Og så kom vi inn på pendling fra Nittedal vinterstid.
Skal være godt mulig å sykle inn på brøytede veier fra Nittedal, fra Stryken, Hakadals verk og en tilførselsvei ved Hadeland Pukkverk. Alt ifølge Landeveis Her kan du sykle i Nordmarka i vinter.
Løvenskiold legger også ut brøytekart her. Kart for sesong 20/21 er ikke lagt ut ennå, men vil trolig være noenlunde som 19/20.
Jeg har aldri syklet på vinteren før, men føler ikke helt for å sette bort sykkelen i år. Jeg ser ikke for meg at det blir særlig mange til-jobb-i-Oslo-turer på salta, våte, brun-snødde veier, men en og annen tur opp i Vestmarka i Asker/Bærum på fine vinterdager, hadde vært ålreit. Jeg er rett nok usikker på hvordan Vestmarka er tilpasset syklister om vinteren, men jeg antar det er brøyta til gården ved Store Sandungen, og kanskje helt opp til Rustan leir. I så fall blir det sykling på brøyta grusveier (og sikkert snødekte veier opp til Vestmarksetra eller Solli Gård).
Trygghet prioriteres over fart. Jeg vil også ha muligheten til å sykle ymse småveier (som sikkert har snø) for å unngå hovedveiene, for å komme meg opp i marka..
Har plass til 27,5 X 2,25.
Ved denne typen bruk:
Høres ISP ut som et fornuftig valg?
Ser i så fall at denne kommer i forvirrende mange varianter, men jeg er litt usikker på om den letteste liteskin-varianten (på tilbud hos Sykkelkomponenter nå) kan settes opp slangeløst. Det står ulikt hos de ulike selgerne, så jeg mistenker at den som her selges på tilbud, er en eldre årgang (som krever slange). Noen som vet?
Vil helst kjøre slangeløst, da jeg får mareritt av tanken på å pludre med slangebytte i kuldegrader.
Og i så fall er det kanskje denne (litt tyngre varianten) som gjelder?
Har plass til 27,5 X 2,25. Ved denne typen bruk: Høres ISP ut som et fornuftig valg?
Ja, absolutt, synes jeg.
Sitat: torbus
Jeg er litt usikker på om den letteste liteskin-varianten (på tilbud hos Sykkelkomponenter nå) kan settes opp slangeløst. Det står ulikt hos de ulike selgerne, så jeg mistenker at den som her selges på tilbud, er en eldre årgang (som krever slange).
Godt poeng. Så vidt jeg kan se, er denne versjonen - artikkelnummer 11600628 - i utgangspunktet et slangedekk.
Som du nevner, oppgir flere forhandlere at Liteskin kan settes opp slangeløst, uten at Schwalbe garanterer for slikt oppsett. Har sett det samme på forumet. Jeg har dog ikke gravd i de forskjellige årgangene med Liteskin, og vet ikke om det er forskjeller blant disse.
Sitat: torbus
Og i så fall er det kanskje denne (litt tyngre varianten) som gjelder?
Ja, det er siste versjon. Foldedekk i Performance som er Tubeless Easy, der altså Schwalbe garanterer for slangeløst oppsett.
I grunnen synd at Schwalbe ikke lenger tilbyr de lettere Liteskin. Er en trend nå i retning av tyngre, solide og mindre lettrullende dekk, dessverre drevet frem også av den pågående motoriseringen.
Sitat: EspenS
På mine Gravdal er rulleretning indikert i refleks-stripen under en av logoene.
Se der!
Kan ikke gjenfinne det på mine Gravdal 120 TPI. Kun oppgitt mål og anbefalt min/max lufttrykk.
Men har du satt opp slik som indikert på dine dekk, altså motsatt rulleretning bak? Kjenner at hjernen min stritter mot bare med tanken på slikt oppsett på bukkestyre
Men har du satt opp slik som indikert på dine dekk, altså motsatt rulleretning bak? Kjenner at hjernen min stritter mot bare med tanken på slikt oppsett på bukkestyre
Uten å tenke på det så har jeg tolket dette slik at front og rear peker på hhv forover og bakover rulleretning både på fram- og bakhjul.
Da får jeg at åningen på V´en, og ikke pilen/spissen på V´en, peker fremover, når jeg står over sykkelen og kikker ned på fremhjulet.
Men etter å ha lest denne diskusjonen forstår jeg at front og rear like gjerne refererer til fram- og bakhjul.
Deretter så tror jeg kanskje at hvis jeg forstår ditt oppsett riktig, så anbefaler du rulleretningen ´rear´ både foran og bak! Eller?
Det skal ikke være enkelt...
Å sette opp dekkene på mine hjul kostet meg noen vannblemmer. Skal jeg snu på dette nå så tror jeg det blir først neste vinter... evt etter sterke anbefalinger fra 45nrth support...
Uten å tenke på det så har jeg tolket dette slik at front og rear peker på hhv forover og bakover rulleretning både på fram- og bakhjul.
Da får jeg at åningen på V´en, og ikke pilen/spissen på V´en, peker fremover, når jeg står over sykkelen og kikker ned på fremhjulet.
Men etter å ha lest denne diskusjonen forstår jeg at front og rear like gjerne refererer til fram- og bakhjul.
Deretter så tror jeg kanskje at hvis jeg forstår ditt oppsett riktig, så anbefaler du rulleretningen ´rear´ både foran og bak! Eller?
Her er det stort potensiale for full forvirring.
Hva har jeg satt i gang?
Altså, uten at jeg kan se både mønster og anvisningene på ditt dekk, antar jeg at front og rear refererer til rulleretning for henholdsvis for- og bakdekk. Dersom dekk kun har én anbefalt rulleretning, er det etter min erfaring ikke anvisninger med front og rear på dekksiden.
If you are standing over the bike looking down at the front tire, we recommend that the "tread arrow" be pointing forward or out/away from you. As for the rear, you can run it either direction. Run it in the same direction as the front (pointing forward) for more rolling efficiency and better braking or flip it to get better traction while taking off.
Pilen/spissen på V'en bør altså peke fremover på fordekket. Og så kan man eventuelt la den peke bakover på bakdekket for ekstra grep ved oppstart og akselerasjon. Som nevnt i innlegget over, føler jeg ikke behov for det.
Dersom åpningen, og ikke pilen, på V'en peker fremover på begge dine dekk, ville jeg absolutt snudd ett eller to av dem. Piggdekk er trege nok som det er, om man ikke skal gjøre dem enda tregere
Sitat: EspenS
Å sette opp dekkene på mine hjul kostet meg noen vannblemmer. Skal jeg snu på dette nå så tror jeg det blir først neste vinter... evt etter sterke anbefalinger fra 45nrth support...
Hvis jeg forstår det hele riktig, så argumenterer du for ikke å følge rulleretning-anvisningen på framdekket, og er villig til å spise lua hvis disse anvisningene skulle stemme. Dette blir spennende!
Du argumenterer for å ikke følge rulleretning-anvisningen på framdekket, og er villig til å spise lua hvis disse anvisningene skulle stemme. Dette blir spennende!
Da må du i hvert fall legge ut bilde slik at vi kan se både mønster og anvisningen
Både anbefalingene fra 45NRTH, som jeg har gjengitt i innleggene over, og (min) logikk, tilsier at pilen/spissen i det V-formede mønsteret skal peke fremover, om man er ute etter lav rullemotstand og at mønsteret pløyer bort snøen.
Har flere sykkelluer, så kan ofre en om jeg tar feil, men da sender jeg halve til fortæring hos 45NRTH
Ja, ved å følge retning på ´front´ som indikert i mitt forrige bilde, så ser dekkmønsteret ut som avbildet her når jeg står over sykkelen og kikker ned på fremhjulet.
Ja, ved å følge retning på ´front´ som indikert i mitt forrige bilde, så ser dekkmønsteret ut som avbildet her når jeg står over sykkelen og kikker ned på fremhjulet.
Hm. Underlige greier.
Ikke vet jeg, men om spissen i det v-formede mønsteret peker bakover når du står over sykkelen, altså bak styret, og ser ned på dekket, er det motsatt av hva 45NRTH anbefaler på sine sider, som sitert og lenket til i innleggene over. Og motsatt av konvensjonell visdom og andre dekk jeg har vært borti, for det det er verdt.
Hadde som sagt vært kjekt med bilde av dekket der vi ser både anvisninger og mønster.
Jeg skal la det ligge der fra min side. Men om det er slik du forklarer, ville det absolutt være interessant å høre svar fra 45NRTH.
Om vi tolker anvisningen på dekket rett, synes den faktisk å stride mot anbefalingene fra 45NRTH Q&A (og min logikk og eget oppsett). Eller leser jeg det feil?
You want the V's to point forward on the top of the tire so that as it rotates, the tire siping moves moisture away from the center.
Hør gjerne med 45NRTH. Dette må oppklares.
Jeg har som nevnt ikke slik anvisning på min versjon av dekket, men har vært i kontakt med 45NRTH om andre ting.
Kanskje får vi svar fra andre på forumet som kjenner problemstillingen om rulleretning/mønster bedre.
I mellomtiden har jeg googlet litt og funnet ut at i hvert fall motorsykkeldekk faktisk kan ha mønster som synes å stemme overens med anvisningen på dekket, men strider mot de siterte anbefalingene fra 45NRTH. Tenkte aldri over det selv da jeg i ungdommen rullet på min sorte Honda CB750
Kjapp oppdatering på min piggdekkhistorie. Sendte tilbake Routa dekkene til Bikeshop. Selv med 2 lag tape var både for- og bakdekk på vei av felgen allerede ved 3 bar. Dekkanten hadde hoppet over hook’en i felgen. Jeg er sikker på at det er en produksjonsfeil på dekkene jeg fikk. Jeg prøvde de også på et annet hjulsett, og det var akkurat samme problemet der. Kjøpte Gravdal tubeless dekkene i stedet. Stor vektforskjell på min Gravdal. Det ene veier 800 gram og det andre veier 750 gram. Det tyngste har en feil i støpen ser det ut som. Rulleoverflaten er ikke rett. Men orker ikke å sende tilbake flere dekk denne sesongen, så det får bare være. Dekkene smatt på plass med velkjent «klang» lyd, og ser ikke ut til å ville blåse av felgen selv når jeg pumper de opp til 4 bar (kun for å få de riktig på plass :))
Ang rulleretning, så har jeg montert mine som EspenS. Det 45NRTH skriver på sine websider kan jo tolkes begge veier. Alle andre dekk jeg har vært borti monteres «med pila forover», så jeg synes det var rart. Men tenkte allikevel at markeringen på dekkveggen var riktig.
Gleder meg til svar på det der, for jeg har gjort akkurat det samme som deg... Reagerte på at jeg tenkte det virket litt omvendt med åpningen av V-en mot rulleretningen, men stolte på anvisningene på dekket.
Litt usikker på kvalitetskontrollen til 45Nrth på disse dekkene ref Larshkj sin kommentar, samt at det ene dekket mitt hadde en sprekk hvor selve bead-en var synlig.
Artig diskusjon; Det er vel under nedbremsing og i svinger man trenger grep på forhjulet, og hvis man skal ha glede av en "pløyeeffekt" må jo spissen av V-en frem når dekket treffer underlaget.
Argumentet om at spissen vil pløye vekk snøen for lavere rullemotstand er vanskelig å forstå, det er jo ikke noe som driver hjulet rundt, og da vil det vel ikke pløye vekk snø heller? Kanskje bicyclerollingresistance.com kan sette opp en målerigg for dette .
Argumentet om at spissen vil pløye vekk snøen for lavere rullemotstand er vanskelig å forstå, det er jo ikke noe som driver hjulet rundt, og da vil det vel ikke pløye vekk snø heller?
Jeg skal ikke en gang late som om jeg vet nok om slikt til å mene noe.
Jeg er en Bjørn med bare Liten Forstand, og når jeg Tenker på Ting, så er det ofte at Tingen kjennes så mye lurere ut når den er inne i meg enn når den kommer ut og andre kan se på den.
Sitat: jorlie
Kanskje bicyclerollingresistance.com kan sette opp en målerigg for dette
Det tror jeg vi kan være helt sikker på at han ikke gjør.
Finske WheelEnergy derimot sysler med slikt. Jeg er bare helt uenig med resultatene deres hva gjelder piggdekk.
(Bortsett fra at Gravdal har lavest rullemotstand i sin gruppe, da. Der treffer WheelEnergy godt )
Å begynne å snakke om rullemotstand på snø fremstår litt meningsløst for min del. Ønsker man lav rullemotstand sykler man vel ikke på snø? Kan ikke se for meg at det skal være ekstremt store forskjeller der egentlig. Det handler vel mer om retningsstabilitet og grep når man beveger seg ut i det hvite element med sykkel vel?
Men jeg er vel en stor liten bjørn i den forstand jeg også...
Å begynne å snakke om rullemotstand på snø fremstår litt meningsløst for min del. Ønsker man lav rullemotstand sykler man vel ikke på snø? Kan ikke se for meg at det skal være ekstremt store forskjeller der egentlig. Det handler vel mer om retningsstabilitet og grep når man beveger seg ut i det hvite element med sykkel vel?
Men jeg er vel en stor liten bjørn i den forstand jeg også...
For min del har rullemotstand mye å si. Jeg sykler (pendler) fra Nittedal hvor de bare brøyter til Oslo hvor de brøyter og salter. Hvis jeg kan spare litt tid og krefter på den sorte asfalten i Oslo - Ja takk!
Nå ser jeg hos Schwalbe at liteskin-utgaven av 2021-utgaven kan kjøres slangeløst, men at det kan ta opp til 3 dager før det blir tett.
Jeg bestilte først Performance-versjonen over, men etter å ha søkt litt på forskjellen mellom den og EVO, ser jeg at mange (gjorde noen søk på sykkelprat på FB, samt her) har dårlige erfaringer med performance-utgaven. Piggene er såvidt jeg forstår av stål, og tar visstnok ikke like godt som Evo-utgavens pigger.
Dette gjaldt i hvert fall inntil fjorårets utgave.
Den eneste nettbutikken jeg nå kan se at selger Evo liteskin-utgaven og skriver at de er slangeløse, er XXL. Antar derfor at de, i motsetning til Bikeshop og sykkelkomponenter, har siste utgave. Det er sikkert også derfor de to nevnte butikkene selger liteskin-utgaven på tilbud.
Uansett: Jeg avbestilte Performance hos Bikeshop og kjøper den litt dyrere EVO Liteskin hos XXL.
Dersom denne ikke skulle vise seg å være siste utgave (XXL har noen småfeil i navnet på dekket, men jeg antar det står riktig på esken, og at det også kommer fram om dekket virkelig er slangeløst eller ei), vil jeg tro jeg kan bruke prisgarantien og få igjen mellomlegget på 300 kroner per dekk. Eventuelt får jeg returnere dem.
Med så mange versjoner og stadig oppgraderte årganger, synes jeg ikke Schwalbe og forhandlerne gjør dette særlig lett.
Liteskin utgaven som selges hos XXL har følgende merking på esken (jeg har kjøpt 29"): Ice Spiker Pro 57-622 29x2.25 Evo, LiteSKin Compound: WiC Art.-No: 11600272.02
Liteskin utgaven som selges hos XXL har følgende merking på esken (jeg har kjøpt 29"): Ice Spiker Pro 57-622 29x2.25 Evo, LiteSKin Compound: WiC Art.-No: 11600272.02
Da er det samme produktnummer som Schwalbe sier kan kjøres slangeløst (men med inntil 3 dager før det setter seg).
For min del har rullemotstand mye å si. Jeg sykler (pendler) fra Nittedal hvor de bare brøyter til Oslo hvor de brøyter og salter. Hvis jeg kan spare litt tid og krefter på den sorte asfalten i Oslo - Ja takk!
Lars
Det forstår jeg godt, derfor refererte jeg også til sykling på snø som det var snakk om lenger opp i tråden, og med tanke på sykling i marka
Brukte Nittedalen til innkjøring av dekkene mine på fredag, var fint (og kaldt) det. Men må si jeg likte den rimdekkede asfalten i Nittedal bedre enn den saltede i Oslo....
Som våre venner i avdelingen for stisykling har gjort oppmerksom på, har Suomi nå gjort offentlig rede for hvorfor foldeversjonene i SL aldri så dagens lys.
Oversatt i Chrome, med alle forbehold om merkverdig gjengivelse av finske ord og idiomatiske uttrykk
It doesn't always go down the pipe. With great enthusiasm and a big heart, we developed new Suomi Tires studded tires. They became great, other than we thought.
However, we got to fry the tires a little late in the fall, and that has now had a sad effect on the production schedule.
The biggest problems have been with aramid cable folding sidewall tires. Installing a flexible cable at the tire assembly stage on the factory’s old machines has proven cumbersome in series production.
As a result, Routa SL tires were not produced. In addition, the production of Piikkisika SL tires has now been discontinued this winter. These tires will therefore no longer be supplied.
We are really sorry about the situation.
Naturally, we’ve made plans for equipment upgrades to make things work in the future - but it’s of course a skinny consolation for those already waiting for our snow on these tires.
Noen defekte Piikkisika (hulepiggsvin!) har havnet på markedet og gjenkalles. Ingen Routa SL skal ha blitt produsert.
Da har jeg omsider en oppdatering på Gravdal-gate, også kjent som "Må Sepeda spise lua si?"
Jeg sendte 45NRTH følgende henvendelse, med referanse til bildet lenger oppe i tråden:
"Dear 45NRTH
I have a few questions regarding set up of Gravdal tires and rolling direction. There is a big discussion going on in Norwegian message boards that needs closure…
Attached is a picture that shows directional markers on my tire, and the pattern of the tire itself.
There are two arrows, one arrow for ´Front´and one arrow for ´Rear´.
a) Do these two arrows imply different directional advice for front and rear wheel respectively, or should we follow the ´Front´ arrow on both wheels?
(Thus: are the words ´front´ and rear´ in this context referring to front and rear wheels?)
b) If installed with a rolling direction as indicated by the ´Front´ direction mark of the tire (ref my picture), the open side of the ´V´ will hit the surface first, not the closed part / arrow head of the ´V´.
Some people on message boards question if this could be correct, as they with other tires are used to the closed part / arrow head of the ´V´ to hit the surface first.
Can you please confirm if the directional markers on the tire is correct, so that for the front tire the open side of the ´V´ should hit the surface first, not the closed part / arrow head of the ´V´?
c) Final question :
Some people on the Norwegian message boards argue that you could install the tires with the same directional pattern on both tires, with the effect of slightly reduced rolling resistance.
Can you please confirm if this is something you would agree on, and in this case should the two tires be installed with direction ´Front´ as shown in my picture or with direction ´Rear´ as shown in my picture? "
I kveld fikk jeg følgende svar fra 45NRTH:
"Thanks for reaching out about this! It seems that we had a batch of Gravdal tires that had the “< FRONT REAR >” directional marker stamped molded onto the wrong side of the tire. It is backwards.
The FRONT arrow should be pointing the same direction as the arrow shape of the tread. Both front and rear tires should point the same direction. You want the V's to point forward on the top of the tire so that as it rotates, the tire siping moves moisture away from the center.
In other words, when you are on your bike and look down at the tires, they should “point” in the direction you are facing.
I hope this clarifies things. Please let me know if you have any other questions."
Herved anser jeg Gravdal-gate som lukket, dersom ingen har protester.
Her er det bare å finne fram dekkspakene folkens! Ja, bortsett fra Sepeda da.