Er i ferd med å kjøpe en ny hund til husstanden, mor i huset vil ha en tispe og er skeptisk til at den skal gå løs - hun litt redd for at sjarmører skal benytte annledningen for å smelle tispa på tjukken ved første og beste annledning som stisyklist så ser jeg behover for at en stihund skal kunne løpe løs så her har vi en innteresse konflikt gående
Noen her inne som har erfaringer med å ha en tispe som stihund ?
Absolutt båndtvang i stisykkelsesongen er vel adskillig større hinder enn noe løpetid... fatbikedog?
Jepp. Men stisykkelsesongen her i østfold er mer eller mindre helårs Pleier forøvrig å ha løpetid selv sånn ca oktober-mars, en traildog funker fint å løpe med i skogen i tillegg til sykling. Vår tispe er så grei at når hun har løpetid blir hun litt irritert på andre hunder og vil ha avstand
Forøvrig litt artig at nå som det ikke er båndtvang er det full action i den lokale skogen. Masse rådyr, elg og rev som hun vil leke med, mens på sommeren er det kjedelig. Virker som om dyra trekker inn i nabolaget i jaktsesongen. Tror de begynner å bli smarte.
Absolutt båndtvang i stisykkelsesongen er vel adskillig større hinder enn noe løpetid... fatbikedog?
Jepp. Men stisykkelsesongen her i østfold er mer eller mindre helårs Pleier forøvrig å ha løpetid selv sånn ca oktober-mars, en traildog funker fint å løpe med i skogen i tillegg til sykling. Vår tispe er så grei at når hun har løpetid blir hun litt irritert på andre hunder og vil ha avstand
Forøvrig litt artig at nå som det ikke er båndtvang er det full action i den lokale skogen. Masse rådyr, elg og rev som hun vil leke med, mens på sommeren er det kjedelig. Virker som om dyra trekker inn i nabolaget i jaktsesongen. Tror de begynner å bli smarte.
Ikke helt heldig det der med nye trekkruter. Gikk tur i skogen, hvor det normalt ikke er rådyr, med den yngste bikkja. Gikk ikke lange tiden før ungbikkja kom løpende i en voldsom fart bak et rådyr. Full lock-on fra bikkjas side og innkalling feilet totalt. Hun kom tilbake etter fem minutter, og jeg håper alt gikk bra med rådyret. Ny opplevelse for meg, da eldstehunden lot seg avlede i lignende situasjoner. Jeg har i alle fall lært noe.
Redigert av universalis; 13/10/202007:36. Rediger grunn: leif
Ikke helt heldig det der med nye trekkruter. Gikk tur i skogen, hvor det normalt ikke er rådyr, med den yngste bikkja. Gikk ikke lange tiden før ungbikkja kom løpende i en voldsom fart bak et rådyr. Full lock-on fra bikkjas side og innkalling feilet totalt. Hun kom tilbake etter fem minutter, og jeg håper alt gikk bra med rådyret. Ny opplevelse for meg, da eldstehunden lot seg avlede i lignende situasjoner. Jeg har i alle fall lært noe.
Vi har en Dansk-Svensk Gårdshund på drøyt 1.5 år, og fortsatt veldig valp i hodet. Tror hun mest vil leke med de andre dyrene, så hun løper litt etter, men gir seg ganske kjapt, selv om hun er brukbart rask (målt topphastighet til 38 km/t med Garmin) og ekstremt kvikk i vendinger. Hun er også flink til å respektere innkalling når hun "vet" at hun gjør noe hun ikke får lov til, som f.eks å løpe etter andre dyr. Men det er problematisk med så mye vilt helt opp til inngangsdøra - hun får mer eller mindre fnatt utover kvelden da hun lukter de, selv fra sofakroken.
Dansk-Svenske gårdshunder kan være en utfordring, jeg hadde en kompis som hadde en hannhund som var en skikkelig alfa-alfa hund som skulle tukte ALT som gikk på fire ben, uansett hvor mye deng han fikk - og det fikk han
Det kan virke som at viltet trekker inn mot bebyggelsen under jaktsesongen, vel og merke er Elgen en tomsing men de som overlever jaktsesongen etter å vaket rundt i byggefelt på jakt etter nedfallsfrukt har muligens skjønt ett og annet Har en lei mistanke om at viltet rent generelt ikke er så gira på å leke med løshunder
Dansk-Svenske gårdshunder kan være en utfordring, jeg hadde en kompis som hadde en hannhund som var en skikkelig alfa-alfa hund som skulle tukte ALT som gikk på fire ben, uansett hvor mye deng han fikk - og det fikk han
Trist lesing.
Det er noen ti-år siden hundeteori var basert på vranglære fra ulven. Dette er så misforstått som det kan få blitt. Det var en gang på 70-tallet eller deromring noen som tok det for gitt at ulver i fangenskap var lurt å forske på å overføre til hund. Viste seg at det ikke engang var representativt for ulven selv (annet enn i fangenskap).
En dominant hund trenger ikke tukte noen som helst den viser dominans ved sin atferd på andre måter. En hund som må "tukte" andre er mest sannsynlig usikker og redd.
Det krever ekstremt mye både fra hund og eier for at det skal bli vellykket. Så legger man på båndtvang i store deler av sesongen.
Har du/dere hatt hund før?
Det er ikke kult å være på stitur med ei bikkje som ligger klistra i dekket. Plutselig endag har man 10kg bestevenn som piper og hyler imellom eiker og gaffelbein.
Det krever ekstremt mye både fra hund og eier for at det skal bli vellykket. Så legger man på båndtvang i store deler av sesongen.
Har du/dere hatt hund før?
Det er ikke kult å være på stitur med ei bikkje som ligger klistra i dekket. Plutselig en dag har man 10kg bestevenn som piper og hyler imellom eiker og gaffelbein.
Vi har hatt hund før, men ikke tispe og derav denne tråden. Målet er at hunden skal kunne gå løs når vi er på ski/jogge/sykkeltur, regner med at det bør gå greit når den er rundt to år. Regner med at snuppa vår blir rundt 35kg ferdig utvokst og da er det ett absolutt krav at den er veldressert. Det skal sies at dette ikke er en jakthund
Jeg har lånt en Malinois noen uker hver sommer i ti år. Det har fungert veldig bra. Hunden har alltid øyekontakt med meg, er lydig og har stort sett alltid gått løs (Nå kommer sikkert besserwisserne på banen). Men denne rasen må trenes/stimuleres mye og er kanskje ikke det idelle valget for alle.
Redigert av chalshus; 14/10/202006:42.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
Farsan har sauer på noen øyer i ytre Oslofjord. Det er båndtvang AF siden det er innafor nasjonalparken med sjøfugl, ørn ++ som hekker rett på marka, men hvert år mister han nesten like mange sauer til lausbikkjer som andre bønder gjør til rovdyr.
Det er surrealistisk å sitte og høre de samtalene som nesten hver kveld i ferien kommer inn fra badegjestene som forteller om hunder som "ellers alltid pleier å komme når vi roper", "hun aldri gjort dette før" og "jeg slapp den bare en liten stund".
Redigert av Jomar Henriksen; 14/10/202012:23.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Det er surrealistisk å sitte og høre de samtalene som nesten hver kveld i ferien kommer inn fra badegjestene som forteller om hunder som "ellers alltid pleier å komme når vi roper", "hun aldri gjort dette før" og "jeg slapp den bare en liten stund".
Oh yeah, klassikere alle sammen. Mangler bare "Fido har ikke jaktinstinkt."
Det er en del av oss som, med eller uten jatbikkje, som overholder båndtvangen og tar hensyn utenom den. Den yngste bikkja mi har et sterkt hode, og sterkt jaktinstinkt, og måtte få to runder/to kurs med strøm før hun fikk sauerenhetsbevis. Selv etter det, holder jeg henne i bånd så lenge det er sauer i nærheten. Jeg stoler ikke helt på henne.
Drektige dyr eller dyr med kalver kan jo abortere eller kaste kalven hvis de blir skremt. Trenger ikke bli jaga engang. Det holde at ei bikkje surrer rundt i nærheten for å utløse full alarm.
Drektige dyr eller dyr med kalver kan jo abortere eller kaste kalven hvis de blir skremt. Trenger ikke bli jaga engang. Det holde at ei bikkje surrer rundt i nærheten for å utløse full alarm.
det er faktisk en del hunder som kan gå løse hele tiden, men av de hundene som går løse så er det vel mange som burde være i bånd hele tiden
det er faktisk en del hunder som kan gå løse hele tiden, men av de hundene som går løse så er det vel mange som burde være i bånd hele tiden
Nei, de kan ikke gå løse hele tiden. Her kan potensielt alle hunder, store som små. Jakt, ikke jakt osv, gjøre potensiell skade.
§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.
Er kanskje noen unntak for politi og reddnings hunder vil jeg tro?
Uansett håper jeg folk respekterer båndtvangen ifht andre dyr som er sårbare under vinterens påkjenninger og når de er "gravide" eller med barn. Det være seg klovdyr eller fugl.
For å kjøre tråden på riktig stor er det jo mange som løper eller går ski med flexiband, vi har prøvd det med vår og synes det funker supert!
Vi bruker et bånd med litt flex, men det er ikke veldig langt, og ikke helt der jeg vil ha det. Utfordringen med mange av bånd/seleløsningene er at de er laget for store hunder. Vår DSG er liten, men sterk (drar som pokker hvis hun ikke er først i "flokken"). Funker ok til løping og ski, men det er ikke stas for henne (eller oss) å ha svære hurtigkoblinger a la tilhengerfester i endene av bandet.
Noen som har noen tips til solide, men nette og behagelige bånd og midjebelter for mindre hunder?
For å kjøre tråden på riktig stor er det jo mange som løper eller går ski med flexiband, vi har prøvd det med vår og synes det funker supert!
Vi bruker et bånd med litt flex, men det er ikke veldig langt, og ikke helt der jeg vil ha det. Utfordringen med mange av bånd/seleløsningene er at de er laget for store hunder. Vår DSG er liten, men sterk (drar som pokker hvis hun ikke er først i "flokken"). Funker ok til løping og ski, men det er ikke stas for henne (eller oss) å ha svære hurtigkoblinger a la tilhengerfester i endene av bandet.
Noen som har noen tips til solide, men nette og behagelige bånd og midjebelter for mindre hunder?
Denne har en ganske liten og lett karabiner i aluminium. Den ser i hvert fall liten ut på 30 kg husky... Uansett merkbart lettere enn den andre typen klips i messing (?)
Er i ferd med å kjøpe en ny hund til husstanden, mor i huset vil ha en tispe og er skeptisk til at den skal gå løs - hun litt redd for at sjarmører skal benytte annledningen for å smelle tispa på tjukken ved første og beste annledning som stisyklist så ser jeg behover for at en stihund skal kunne løpe løs så her har vi en innteresse konflikt gående
Noen her inne som har erfaringer med å ha en tispe som stihund ?
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Har ikke nok erfaring til å fastslå noe her, men tispe anses som enklere å ha med å gjøre. Jeg har tispe, og når jeg er på tur, og det er andre hunder som gyver løs på hverandre, har jeg inntrykk at det gjelder hannhunder. Men her er noen mer dominante enn andre. Hvis Boarder Collies generelle egenskaper funker med tanke på familiesituasjon, så vil jeg tro den er ypperlig som stihund. Vil nok ligge klistra til bakhjulet. Selv har jeg en Breton, og den har jeg med på stitur. Men, som jakthund, er den hit og dit, og jeg må passe på at den følger meg sånn nogenlunde. På grusvei kan den trekke, men på sti løper den selvsagt løs, helst foran.
Har med traildog'en på stort sett alle stiturer, hele året. Tispe på ca 4 år. Har aldri vært noe problem med løpetid. Heller ikke jakt av dyr. Når vi sykler er hun fullt fokusert på å holde bakhjulet, alt annet er uinteressant. Hun løper heller aldri forbi når hun har fått beskjed om å holde seg bak. I motsetning til når vi rusler tur. Da skal hun løpe etter alt og hater å ligge bak. Og kommer det en syklist, da er hun over alle hauger ;-)
Men det har krevd mye trening å få henne slik. For 2 år siden var jeg nære på å gi opp med å ta henne med på tur.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Har med traildog'en på stort sett alle stiturer, hele året. Tispe på ca 4 år. Har aldri vært noe problem med løpetid. Heller ikke jakt av dyr. Når vi sykler er hun fullt fokusert på å holde bakhjulet, alt annet er uinteressant. Hun løper heller aldri forbi når hun har fått beskjed om å holde seg bak. I motsetning til når vi rusler tur. Da skal hun løpe etter alt og hater å ligge bak. Og kommer det en syklist, da er hun over alle hauger ;-)
Men det har krevd mye trening å få henne slik. For 2 år siden var jeg nære på å gi opp med å ta henne med på tur.
Kan du gi noen konkrete råd hvordan du har gått frem for å få hunden til å ligge bak? Har ei 18 uker gammel scandi hound (bevisst min av vorsteh og pointer) som skal lære dette. Veldig flink på å følge oss, holde seg i nærheten. Ikke ordentlig introdusert for sykkel enda men må begynne med det...