Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Status på fatbike i 2020?

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Syklus] #2638526 18/11/2020 10:00
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklus
Sitat: Ripen
Sitat: EmilZipp
Fatbike er jo ikke ubrukelig, for noen ja men for alle nei.

Vi er en gjeng som sykler de samme knotete stiene som på sommeren og får hjelp av fotfolket til å tråkke opp. KOM'er settes ofte om vinteren.

Akkurat det bør dere bare slutte med, helt seriøst.
Det er mange segmenter her ute som har fått helt tussete bestetider pga det som etter min mening er dårlig Strava-etikk.

Det synes jeg er tøysete Strava-etikk. Skal man ikke kunne registrere turer med fatbike på vinteren som sykkeltur i Strava da eller? Hva med fatbike til andre årstider? Og hvor går grensen isåfall? Er KOM på hardtrampete vinterstier med vanlig MTB greit? Hva med sykling på barfrost om vinteren? Så lenge man sykler uten motor, så kan det registreres som sykling på Strava, uansett årstid, etter min mening.

Jeg tror du forstår hva jeg mener selv om du gir uttrykk for å ikke forstå, og for å presisere så har det i spesifikke tilfeller blitt satt KOM på hardpakkede stier med monstergrep overalt og næremest kjemisk renset for ujevnheter og mye rettere linjer enn stien under faktisk har.
Og det har ikke tilfeldigvis blitt satt KOM på en vanlig tur, her utnytter man det helt spesielle føret til å satse på KOM og tar den da selvsagt lett.

Da blir det altså satt KOM under helt spesielle og superraske forhold med viten og vilje på et segment hvor det er komplett umulig å sykle like fort på barmark, og da mener jeg litt av poenget med segmentet blir borte.
Du kan jo tenke deg selv hvilke forhold som kreves for at man tar en KOM med fatbike på samme sti som det gønnes på av raske stisyklister så syra tyter ut øra på barmark uten å være i nærheten av å kunne tukte bestetiden, som er satt på skareføre med en fatbike på 16kg med 4,8" i -4C den 8 februar...

Selvsagt skal man kunne sykle fort og ha det gøy på hardpakkede og raske vinterstier, og logge det på Strava, uavhengig av om det er fatbike eller fulldemper med piggdekk.
Men i min lille flokk så verner vi om KOMene som er satt på barmark ved å enten slå på bremsen litt, eller merke den aktuelle turen hvor KOMen ryker pga sykt raske forhold på snø som privat.
Vår motivasjon for å gjøre dette er at vi sykler de samme segmentene på barmark og ganske mye vanskeligere forhold enn på vinteren, og vi ønsker å kunne konkurrere på noenlunde like premisser.

Her vil det selvsagt være forskjellige meninger men min påstand er at de eneste som er uenige i dette om de tenker seg litt om kan være de som ikke har andre muligheter til å ta KOMen enn under helt spesielle forhold.
Det er selvsagt variasjoner på føre og forhold på barmark også, og mange bestetider er satt på tørt og hardt sommerføre, men det er nå i alle tilfeller føre som inntreffer litt oftere enn 1 dag pr skuddår, og det er på barmark med de samme steinene og røttene.

Jeg er på ingen måte ute etter å henge ut Emil eller andre her, eller påstå at han er en av dem som trenger slike forhold for å være raskest. Han er raskest på ganske mange segmenter her ute, på barmark. ICON_LAUGH
Og hadde dette vært superviktig for meg så hadde jeg flagga turer og sletta segmenter, men det gjør jeg ikke, jeg bare oppfordrer folk til å kanskje roe tempoet litt ned fremfor å målbevisst ta KOM på superraskt vinterføre.

Takk.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2638548 18/11/2020 11:55
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Takk Roy, vi litt lengre Nord på Nesodden enn deg har to stykker som er opptatt av KOM'er, Erik og Peter. De vet hvor alt starter og slutter og har topp tre listene i hodet. Til sammen er vi kanskje 5-6 stykker som liker å sykle fort og totalt 13-14 som sykler i skogen hos oss. Alle kjenner alle. I tillegg har vi to slengere som ikke bor på Nesodden som sykler fort hos oss en gang i året eller to samt Kenneth som kommer en tur nordover innimellom. Nå har det kommet opp et par tre unggutter som blåser alle disse KOM'ene til helxxxx både bortover, nedover og oppover. Jeg er omtrent null interessert i KOM'er men noen ganger dukker det opp en melding om at jeg har fått en ny eller mistet en jeg ikke visste jeg hadde på litt forunderlige steder. Når jeg sykler "fort" er det stort sett en time eller tre med få stopp. Det å stoppe opp, hvile, ta av sekken eller flasken for å sprenge lungene i to minutter for å sette en KOM har jeg meget begrenset glede av. Men jeg ser poenget i definerte enduro segmenter (nedover har jeg mest sannsynlig ingen KOM'er). Med så få som surrer rundt hos oss hvor alle kjenner alle og vet hvem som er sterkest er det ingen krangling om sesonger. Jeg skal innrømme at jeg for et par år siden ga alt over Tomåsan for å ta rekorden for å hisse opp Erik. Fredrik tok den fra meg dagen etter og da det ploppet opp en melding på telefonen til Erik kl 2200 en januar-kveld hentet han frem sykkelen og tok KOM'en tilbake kl 2315. Over Tomåsan er det ikke mulig å sykle om sommeren med mindre du har en pervers glede av gytjebad.

Med noen unntak er alle KOM'er på landevei satt i medvind, i en gruppe eller på temposykkel (evt av en sløving som har glemt å skru av GPS'en i bilen hjem) og alle KOM'er på terreng er satt på knusktørt føre eller på vinterstid med rittfulldemper gitt at det er bortover og oppover (svært få på Fatbike som jeg bruker om vinteren). Barfrost hjelper ikke når det som bremser farten hos oss stort sett er røtter. Og svar på det du skriver Roy, jeg forsøker ikke bevisst å sette KOM'er på vått, kaldt eller tørt (mulig med unntak av et drag over Tomåsan til vinteren for å tirre Erik) og jeg har heller aldri justert en tur etterpå for å avregistrere KOM'er. Men om jeg skulle ha en KOM noen mener burde vært slettet så fortell meg hva den heter så skal jeg se om jeg greier å finne tilbake til turen.

Dersom det var du som skrev "Akkurat det bør dere bare slutte med, helt seriøst og dårlig strava etikk" til mitt innlegg. Hva i all verden mente du da med at du ikke henger meg ut, det er jo akkurat det du gjør.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2638552 18/11/2020 12:04
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Roy, du er jo en fornuftig kar men nå synes jeg du tar av litt her og jeg er veldig enig med Emil.
Hva med oss som bare surrer rundt i skogen med fatbiken, koser oss på vinterstier og bruker Strava som en sosial turdagbok?
Ikke det at jeg er i stor fare for å ta noen KOM'er, men mener du at jeg skal vite hvor alle segmentene er og passe på å bremse ned om jeg tilfeldigvis befinner meg på en smooth og fin vintersti på et segment? Det kommer jeg nemlig ikke til å gjøre ICON_WINK

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2638556 18/11/2020 12:40
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmm... Så da er jeg ganske alene om å synes at KOM-gønning på skareføre slik jeg beskriver over her ikke er kult?
Jeg er ikke fornuftig som mener dette? Nei der kan man se, Strava er jo ikke så viktig for annet enn å vise at man faktisk har vært ute og sykla. ICON_LAUGH

Hvis du synes jeg henger deg ut, Emil så var det ikke tilsiktet og jeg må beklage Det var som en generell kommentar til at "de fleste KOMene tas på vinteren" og at jeg som dere kan lese over helt ærlig mener er en uting, det er en grunn til at de fleste KOMene tas på vinteren der det skjer, det er for lett, for bra forhold.

Jeg skriver heller ikke at noen skal bremse, jeg er ikke KOM-politi, men jeg mener at når føreforholdene gjør det lett å ta en KOM på en sti med fatbike, da trenger man ikke å finspisse formen og dra ut med det som formål at nå skal KOMen tas. (Ikke til noen spesielt i det hele tatt, bare en oppfordring til å droppe de tankene om man får dem)
Så kan det jo være opp til hver enkelt om man f.eks ville merke turen hvor det tilfeldigvis tas en krone eller to som privat når man bare surrer rundt i skogen, slik at bestetiden på barmark får stå der som noe å måle seg mot.

Men da får jeg fortsette med mitt og legge inn en skrens på skaren når jeg skjønner at KOMen er i fare, eller merke turen som privat når jeg kommer hjem og den oransje lampa etter snittmålinga blinka.
Og så får alle andre gjøre som de vil. ICON_SMILE

Men den dagen noen har gått med truger og sporslede ned Neseblod og jeg er degradert til 3-plass på lista, da er det alvor! ICON_LAUGH

Redigert av Ripen; 18/11/2020 12:42.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Ripen] #2638564 18/11/2020 13:23
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Hmm... Så da er jeg ganske alene om å synes at KOM-gønning på skareføre slik jeg beskriver over her ikke er kult?

Om det er noe som skulle gjort KOM-ing mindre kult så må det være utstyrshysteriet, ikke værforholdene. Om KOM-ing på fatbike skulle være ukult så tenker jeg det burde være like ukult med KOM-ing på sykler med demping. KOM-ing på vinteren gjør at folk kommer seg ut på tur året rundt og det er positivt.

På segment-listene ser man hvilken tid på året en KOM er tatt så om du vil se om du er den beste i sommerhalvåret så er ikke dette noe problem.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Nanok] #2638569 18/11/2020 13:29
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Nanok
Sitat: Lunix
Helt enig at det har stagnert.
Hypen er over og det de store merkene tilbyr er stort sett 2015 modeller med ny lakk. De ser vel liten fortjeneste på å utvikle nye rammer med oppdatert geo med så liten kundemasse. Helt dødt er det dog ikke og det finnes sikkert fler som meg som syns fat er gøy under rett forhold.
Også enig i at når det ikke er fat føre, da er det ikke gøy. Langtur på fjellet nattestid når det er skare på vårparten er derimot helt magisk.

Med det volumet som selges nå ser jeg for meg at det er de mindre fabrikantene som vil lede utviklingen.

Har også fulldempa stisykkel med pigg i boden på vinteren. I fjor var det nesten ikke føre for fat og det var stisykkelen som fikk bli med på tur. Forrige vinter var det omvendt.Tjukkasen gjør at det blir litt flere dager med sykkelføre,

For min del er vel fatbike sånn sykkel nummer 4 i stallen, så egentlig noe man kan leve uten og. Jeg vil ha min fat enkel, helstiv men med dropper. Hadde på Bluto en stund, men når den klappet sammen i kulden ble den solgt videre.
Ble til at jeg la inn forhåndsbestilling på en RSD Mayor V5 ramme, for levering midt i November. Ville ha Pole men L er utsolgt. Mayor V5 er vel sånn passe moderne, ikke mer.

Bestilte en Mayor V4ti i fjor også, men den kom aldri. Problemer med ti leveransen fra østen. Alex på RSD refunderte umiddelbart det innbetalte.

Husker du hvor mye fraktenkosten skulle være?

Frakt er 250$ for ramme+Mastodon+stiv gaffel. 400$ for komplett sykkel hvis man vil ha det, da hjul kommer i egen pakke.

5% rabatt for #party kode på nettbestillinger.

Pole har tilbud på Snowshoe2xl med Huck Norris https://polebicycles.com/polestore/product/snow-shoe-vee-tire-2xl-5-05-huck-norris-fat-bike/
€85 + frakt og sånn. Kommer i posten det og.

r2 hadde tilbud på DT.Swiss hjulsett, kom på under 6000 med frakt og toll inklusive microspline hub. De hadde JJ4,8til €39 så tok med det og.
Ellers blir det litt div fra boden. Har feilkjøpt 1x12XT gruppe fra tidligere prosjekt (gikk ikke å konvertere navet) så det er bankers. Har også XT 4 stempels bremser fra annen sykkel, liker dem egentlig ikke pga litt svampete følelse, men de er for fine til å ligge i boden så da havner de her.
RF krank er handlet inn.
Det som gjenstår å skaffe er 170mm eller lenger dropper pinne og sadel. Håper på Black Friday tilbud.

Levering av ramme blir stadig skjøvet på. Var november når jeg bestilte, er nå blitt til uke 49.

-------------------------------
NOTS
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Ripen] #2638658 18/11/2020 22:37
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Syklus
Fatbike er jo ikke ubrukelig, for noen ja men for alle nei.

Vi er en gjeng som sykler de samme knotete stiene som på sommeren og får hjelp av fotfolket til å tråkke opp. KOM'er settes ofte om vinteren.

Akkurat det bør dere bare slutte med, helt seriøst.
Det er mange segmenter her ute som har fått helt tussete bestetider pga det som etter min mening er dårlig Strava-etikk.

Det synes jeg er tøysete Strava-etikk. Skal man ikke kunne registrere turer med fatbike på vinteren som sykkeltur i Strava da eller? Hva med fatbike til andre årstider? Og hvor går grensen isåfall? Er KOM på hardtrampete vinterstier med vanlig MTB greit? Hva med sykling på barfrost om vinteren? Så lenge man sykler uten motor, så kan det registreres som sykling på Strava, uansett årstid, etter min mening.

Jeg tror du forstår hva jeg mener selv om du gir uttrykk for å ikke forstå, og for å presisere så har det i spesifikke tilfeller blitt satt KOM på hardpakkede stier med monstergrep overalt og næremest kjemisk renset for ujevnheter og mye rettere linjer enn stien under faktisk har.
Og det har ikke tilfeldigvis blitt satt KOM på en vanlig tur, her utnytter man det helt spesielle føret til å satse på KOM og tar den da selvsagt lett.
...

Asså, her setter jeg meg ned for å kose meg med forumet, en kaffe og et stort stykke fyrstekake og så ser jeg at jeg som ikke en gang har satt mine ben i en fatbike brukes som selve kroneksempelet på en KOMjager...i en FATbiketråd. Da vil jeg ha det protokollført at jeg har 2 KOM satt på vinterføre, og den ene går over et bunnløst myrhull. Forrige mann som forsøkte denne på sommertid er fortsatt savnet. Jeg får ikke så høy puls om noen snapper en KOM på vinteren, sykling er mest gøy. Akkurat som det var gøy i sommer da jeg stilte med nybarberte ben, rittfulldemper og forsøkte full gass i Go´runden din Roy. Det gikk jo som det måtte..skikkelig dårlig :-)
Skal vi først snakke om dårlig stravaetikk så er det han som hadde KOM ned Bånnebakkene på Nesodden (asfalt) i februar, klokka 17:30, en dato det i følge YR snødde..

Beaten paths are for beaten men
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Lunix] #2638688 19/11/2020 07:45
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Nanok
Helt enig at det har stagnert.
Hypen er over og det de store merkene tilbyr er stort sett 2015 modeller med ny lakk. De ser vel liten fortjeneste på å utvikle nye rammer med oppdatert geo med så liten kundemasse. Helt dødt er det dog ikke og det finnes sikkert fler som meg som syns fat er gøy under rett forhold.
Også enig i at når det ikke er fat føre, da er det ikke gøy. Langtur på fjellet nattestid når det er skare på vårparten er derimot helt magisk.

Med det volumet som selges nå ser jeg for meg at det er de mindre fabrikantene som vil lede utviklingen.

Har også fulldempa stisykkel med pigg i boden på vinteren. I fjor var det nesten ikke føre for fat og det var stisykkelen som fikk bli med på tur. Forrige vinter var det omvendt.Tjukkasen gjør at det blir litt flere dager med sykkelføre,

For min del er vel fatbike sånn sykkel nummer 4 i stallen, så egentlig noe man kan leve uten og. Jeg vil ha min fat enkel, helstiv men med dropper. Hadde på Bluto en stund, men når den klappet sammen i kulden ble den solgt videre.
Ble til at jeg la inn forhåndsbestilling på en RSD Mayor V5 ramme, for levering midt i November. Ville ha Pole men L er utsolgt. Mayor V5 er vel sånn passe moderne, ikke mer.

Bestilte en Mayor V4ti i fjor også, men den kom aldri. Problemer med ti leveransen fra østen. Alex på RSD refunderte umiddelbart det innbetalte.

Husker du hvor mye fraktenkosten skulle være?

Frakt er 250$ for ramme+Mastodon+stiv gaffel. 400$ for komplett sykkel hvis man vil ha det, da hjul kommer i egen pakke.

5% rabatt for #party kode på nettbestillinger.

Pole har tilbud på Snowshoe2xl med Huck Norris https://polebicycles.com/polestore/product/snow-shoe-vee-tire-2xl-5-05-huck-norris-fat-bike/
€85 + frakt og sånn. Kommer i posten det og.

r2 hadde tilbud på DT.Swiss hjulsett, kom på under 6000 med frakt og toll inklusive microspline hub. De hadde JJ4,8til €39 så tok med det og.
Ellers blir det litt div fra boden. Har feilkjøpt 1x12XT gruppe fra tidligere prosjekt (gikk ikke å konvertere navet) så det er bankers. Har også XT 4 stempels bremser fra annen sykkel, liker dem egentlig ikke pga litt svampete følelse, men de er for fine til å ligge i boden så da havner de her.
RF krank er handlet inn.
Det som gjenstår å skaffe er 170mm eller lenger dropper pinne og sadel. Håper på Black Friday tilbud.

Levering av ramme blir stadig skjøvet på. Var november når jeg bestilte, er nå blitt til uke 49.

Blir fin når den kommer! Jeg fikk fraktpris på 210 usd for kun ramme, men man kunne klemme 2 rammer ned i en eske for 260 usd. Tenke litt.

Har du prøvd 2xl dekka? Syntes det var fryktelig mye rullemomotstand i dem samt at Surly Bud framdekket var betydelig bedre i (snø) svinger. God flyt i løst men ikke verdt det.

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2638729 19/11/2020 09:31
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ErikR

Asså, her setter jeg meg ned for å kose meg med forumet, en kaffe og et stort stykke fyrstekake og så ser jeg at jeg som ikke en gang har satt mine ben i en fatbike brukes som selve kroneksempelet på en KOMjager...i en FATbiketråd. Da vil jeg ha det protokollført at jeg har 2 KOM satt på vinterføre, og den ene går over et bunnløst myrhull. Forrige mann som forsøkte denne på sommertid er fortsatt savnet. Jeg får ikke så høy puls om noen snapper en KOM på vinteren, sykling er mest gøy. Akkurat som det var gøy i sommer da jeg stilte med nybarberte ben, rittfulldemper og forsøkte full gass i Go´runden din Roy. Det gikk jo som det måtte..skikkelig dårlig :-)
Skal vi først snakke om dårlig stravaetikk så er det han som hadde KOM ned Bånnebakkene på Nesodden (asfalt) i februar, klokka 17:30, en dato det i følge YR snødde..

Huffda, jeg tråkka visst på endel tær her skjønner jeg, det var ikke meningen.
Kommentaren det starta med var seriøs nok den men det skulle også kun være en oppfordring til ettertanke om å ikke falle for fristelsen til å ta lette KOMer på vinterføre.

Jeg får faktisk ikke noe særlig mer enn hvilepuls av dette, selv om det kanskje kan virke som om jeg sitter og hamrer løs på tastaturet.
Men jeg bruker Stravasegmenter til å holde meg litt skjerpa og til å måle meg mot andre, jeg gjør det.
Jeg har blitt slappere på det med alderen men en PR eller å klatre litt på lista ligger alltid der som en liten gulrot.
Når jeg ser at tidene mine har negativ kurve blir jeg inspirert til å ta meg selv i nakkeskinnet og gjøre en innsats, samt at det alltid er stas for en med litt konkurranseinstinkt å ha krona.

Godrunden tar du nok lett når du bare klare å treffe i stikryssene, Erik. Det hjelper meg vel fortsatt litt å være den som antagelig har sykla den aller flest ganger, med god margin.
Så selv om jeg er en litt småtjukk sofasliter så kan jeg den runden..

Jeg har en finfin fatbike stående klar for vinterens snøeskapader, med sånn passe moderne geometri. Men likevel håper jeg mest på nok en snøfattig vinter, så jeg slipper å hisse meg opp så fælt.
ICON_WINK

Roy

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Nanok] #2638854 19/11/2020 23:05
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
[/quote]

Blir fin når den kommer! Jeg fikk fraktpris på 210 usd for kun ramme, men man kunne klemme 2 rammer ned i en eske for 260 usd. Tenke litt.

Har du prøvd 2xl dekka? Syntes det var fryktelig mye rullemomotstand i dem samt at Surly Bud framdekket var betydelig bedre i (snø) svinger. God flyt i løst men ikke verdt det.

[/quote]

Hadde bare lyst å prøve. Har Bud&Lou stående på Mukluken men det er den gamle versjonen som er håpløs slangeløs. Får handle inn Bud&Lou om jeg ikke liker 2xl. JJ er ikke tess i snøen de heller.

NOTS
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2638990 20/11/2020 15:06
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Roy, du skriver

Akkurat det bør dere bare slutte med, helt seriøst. Det er mange segmenter her ute som har fått helt tussete bestetider pga det som etter min mening er dårlig Strava-etikk. Det eneste som er gangbar KOM på vinterføre er om du setter bestetid ned Neseblod med tjukkasen. ICON_WINK

Jeg tror du forstår hva jeg mener selv om du gir uttrykk for å ikke forstå,

Kommentaren det starta med var seriøs nok den men det skulle også kun være en oppfordring til ettertanke om å ikke falle for fristelsen til å ta lette KOMer på vinterføre.

# #

Roy, du må gjerne ha andre meninger enn meg det er helt i orden. Men jeg synes du skal la være å bruke setninger som "akkurat det bør dere slutte med, helt seriøst samt dårlig strava etikk. Og når du får innvendinger senere pakke det pent inn i bomull med smilefjes og beskrive det som du snakker generelt og at det var til ettertanke. Du trenger heller ikke beklage at andre har ømme tær, det er ikke problemet men du kan tenke igjennom om den første setningen du hamret ned på tastaturet hører hjemme på forumet når du skriver direkte til andre. Om du tenker det er helt greit å skrive så direkte så får du heller stå for det og ikke lure deg unna.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Ripen] #2638992 20/11/2020 15:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Jeg er med deg. Det er en uting.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: baronKanon] #2639047 21/11/2020 08:12
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon

Jeg er med deg. Det er en uting.

Hvis man først skal være på strava-etikk, i den grad det er noe som eksisterer er vel ikke akkurat dette det verste. Hva med de som bruker telefon til å logge med dårlig presisjon og hvor et lykkeskudd kombinert med dårlige algoritmer gjør at du får KOM? Ser at den er fjernet nå, men vi har jo hatt årevis med en helt tullete KOM opp "Bekkefaret" i Østmarka. Eller de som bevisst jukser med en elsykkel og logger det som vanlig sykkel? At det finnes stier som er som raskest når det er hardpakket snø stemmer jo, men forhold endrer seg jo under hele året, og andelen stier som lar seg sykle i en normalvinter er ikke veldig stort her i Oslo-gryta i det minste. Kan vi ikke sette ned forbud mot å sette KOM under knusktørre forhold sommerstid også? De KOM'ene er det stort sett helt umulig å være i nærheten av nå, så de må bort...

Lars-Erik
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Ugla] #2639051 21/11/2020 08:59
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hva med KOM som blir satt på landevei som medlem av rullelag? Vi har en motbakke i Asker der KOM nå er satt av Tour of Norway. Og vi har bestetid på "syremila" som er satt av et spisset lagtempolag. For soloryttere med fulltidsjobb som gjør jobben alene, er disse utenfor rekkevidde. Jeg er enig i at det blir kjipt å prøve å sette KOM når man har med slike avvik i forutsetninger, men jeg vet ikke hva man kan gjøre med det.

Top Gear merket bestetidene med Wet og Very Wet og det beste ville vært om man på Strava kan merke økta med snø, is, tørt eller vått, fatbike eller terrengsykkel, proff eller amatør og team effort eller solo rider (f.eks). Frem til det skjer, får vi i nok bare leve med begrensningene med mindre noen lager segmenter med navn som f.eks. "vinter" og "sommer".

'...once more, and more intensity!'
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639055 21/11/2020 09:48
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@ripen nå syns jeg det ble mye grining her.

Hvorfor kan ikke de beste syklistene også dra nytte av gullforhold? Den beste syklisten på sommeren er sannsynligvis den beste syklisten på vinteren og. Om han er en pyse som ikke sykler sti om vinteren eller om han sniffer fluor i vinterhalvåret så er det hans tap.

Og om den KOMen er så viktig så setter vel han seg på sykkelsetet på skareføret julaften med unger som venter på nissen og en ribbe som forkulles i ovnen. ICON_WINK

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639064 21/11/2020 11:16
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Enig med Garpen. Den som kommer seg ut til rett tid, får mest fisk, tar de beste beste bildene og får den beste opplevelsen.
Fatbike sykling kan gi noen fantastiske opplevelser uten om den tradisjonelle sykkelsesongen og må ikke nedvurderes. Som oftest er ikke problemet at det går for lett, men at det er veldig tungt og et realt blodslit. Man kan også opparbeide seg tekniske ferdigheter som man kan ha nytte av ellers i året.

Sport handler litt om spill og gøy også, det er litt tilfeldigheter og alt virker ikke rettferdig hele tiden.

Så den ene dagen det er grov blå is i skiløypa over myra som er nesten ufarbar om sommeren, har jeg ikke noe skrupler for å tråkke på hvis jeg skulle ha noen krefter til overs.

Skal det bli KOM på meg må jeg lage segmentet selv.

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639097 21/11/2020 16:14
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Vi har Ronde Van Jesus lokalt (9 km), samt Sprint Jesus på drøyt 400m. De går på en innsjø.
Da snakker vi hardt å slå tidene ved sub-optimale forhold!

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Ripen] #2639218 22/11/2020 22:28
laowai Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Støtter Ripen 100% her. Synes det blir for dumt å sammenlikne dette med tørre vs. våte forhold på sommeren, og at det gjelder å være ute når forholdene er gode. Åpenbart (for meg) at dette er dårlig Strava-etikk. Og ja, er jo enig at det fins værre måter å jukse seg til en KOM, men det betyr jo ikke at dette er greit.

Og ja, jeg er en av de som synes det er artig å konkurrere på nedoversegmenter på Strava. Ikke at dette er så fryktelig viktig, men synes fair konkurranse er en fin ting.

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639648 25/11/2020 07:49
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Haha - fair konkurranse på Strava, på fatbike? Den var artig! Det er jo ingenting som varierer så mye som snøføre og som har så stor påvirkning på tidene. Den ene timen på den ene dagen med panserføre kan jo være helt umulig å gjenskape på lang tid. Skal man ikke utnytte slike forhold til å gønne på?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639664 25/11/2020 09:47
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Selvsagt skal man utnytte situasjonen. KOM-ing handler også om taktikk. Om sommeren når det har vært strålende vær i en måned og fantastiske tørre forhold, da venter du til dagen før neste regnskyll med å ta en KOM, slik at forholdene for den som skal ta igjen tronen sin blir mye dårligere.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: EmilZipp] #2639776 26/11/2020 11:50
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Roy, du skriver

Akkurat det bør dere bare slutte med, helt seriøst. Det er mange segmenter her ute som har fått helt tussete bestetider pga det som etter min mening er dårlig Strava-etikk. Det eneste som er gangbar KOM på vinterføre er om du setter bestetid ned Neseblod med tjukkasen. ICON_WINK

Jeg tror du forstår hva jeg mener selv om du gir uttrykk for å ikke forstå,

# #

Roy, du må gjerne ha andre meninger enn meg det er helt i orden. Men jeg synes du skal la være å bruke setninger som "akkurat det bør dere slutte med, helt seriøst samt dårlig strava etikk. Og når du får innvendinger senere pakke det pent inn i bomull med smilefjes og beskrive det som du snakker generelt og at det var til ettertanke. Du trenger heller ikke beklage at andre har ømme tær, det er ikke problemet men du kan tenke igjennom om den første setningen du hamret ned på tastaturet hører hjemme på forumet når du skriver direkte til andre. Om du tenker det er helt greit å skrive så direkte så får du heller stå for det og ikke lure deg unna.

Jeg synes det fremsto av det du skrev at fatbike på vinteren er en flott måte å ta KOM på, og det er det selvsagt når svingete og ujevne stier blir som stuegulv under spesielle forhold.

Men jeg har skjønt nå at det er absolutt ingen på Nesodden som har satt bestetid på vinterstid med vilje, alt er bare tilfeldigheter.
Og det er greit for meg, selv om jeg kunne ønske, som jeg gjentar til det kjedsommelige og vel så det, at man da merker turen som privat slik at bestetiden på barmark får stå øverst på lista.

Roy

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639781 26/11/2020 12:41
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hva da med bestetiden på snø?

'...once more, and more intensity!'
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: Juffe] #2639782 26/11/2020 12:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Juffe
Hva da med bestetiden på snø?

Hva med bestetiden på snø, i medvind, med nye dekk, med lette hjul, med hjelpemotor, på dagen du har fått forfremmelse?

thinking

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639809 26/11/2020 16:30
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Lyseboten fikk vel KOM med hjelperyttere,da er vel det også Juks`da/usportslig

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2639826 26/11/2020 20:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har et lite segment jeg prøver meg på lokalt. Ikke mer enn 20ish som har sykla. Er vel på 3. el 4. plass nå. Teknisk veldig lett, men mye gjørme. Tipper jeg kan ha sjans en dag det er helt knusktørt. Er det også juks?

Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2640144 29/11/2020 22:43
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hrmmmpfh.

Akkurat når jeg hadde kjøpt inn alt, så mailer RSD at levering av ramma jeg skulle fått 1. november blir i februar. Tredje gangen datoen blir flytta. Blir sikkert flytta ennå lenger frem når det nærmer seg.

Ble så sur at jeg kjøpte den siste XL Taiga ramma som var på lager. Selv om jeg egentlig tror kjedestagene er for lange til at det blir noe gøy.

Taigaen har gaffel med A-C 511. Gaffelen jeg har liggende har A-C på 551, men kan settes ned til 531. Får prøve meg frem.

Venter med å kansellere RSD'n til jeg får testa Taigaen.

NOTS
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2640146 29/11/2020 22:58
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Strava....

Æhhæææ, wræææl, buhu jeg vil være KOM!!!!!11

Alle som slår meg er tapere, dopere, juksere, har medvind, puler for lite, er venneløse, jukser, er flinkere, sykler i felt, sykler om vintern, sykler om sommer, trener for mye, er stygge....

I min teig har Laurens Ten Dam, Niki Terpstra, Kwiatkowski, Taylor Phinney og Lars Petter Nordhaug umuligjort enhver suksess!

Strava burde gjøre noe med det!

Ikke mine ord, sakset fra https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1885184#Post1885184 som tilsvar etter at jeg litt freidig hadde kalt vinter KOM for juks ICON_SMILE

Redigert av Lunix; 30/11/2020 10:09.

NOTS
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2641933 12/12/2020 15:50
saladin Offline
Medlem
Medlem
Ok, da har jeg tatt min første tur på fatbike. Bigbob 5.0, med Snowshoe 4.8-dekk. Vet ikke om dette er riktig tråd, men ville bare lufte inntrykk...

Må innrømme at jeg er mindre begeistret enn jeg trodde jeg skulle være. Foreløpig er det jo fortsatt ikke så mye snø å snakke om i Østmarka, så da kommer nok ikke fatbiken helt til sin rett. Men jeg synes likevel svingingen er markant mindre leken enn med smalere dekk. Merker godt at dekkene kleber til underlaget og/eller er tyngre.

Og det var MYE tyngre og langsommere å sykle på grus og asfalt enn jeg trodde. For meg er det helt praktisk et problem fordi jeg som bilfri transportsyklist sykler noen kilometer til løypene. Det går fint på en noenlunde rask og responsiv terrengsykkel. Men jeg vet helt ærlig ikke hvor ofte jeg vil gidde å gjøre det med så langsomme dekk.

Nå er jo Snowshoe-dekkene ikke de dyreste, og det finnes sikkert fatbike-dekk som ruller bedre. Forslag? Evt gå ganske betydelig ned i dekkbredde, kanskje 3.8, med de kompromissene det medfører når det gjelder å sykle på den type underlag der fatbiken egentlig kommer til sin rett aller best.

to hjul er bedre enn fire
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: saladin] #2641966 12/12/2020 20:51
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: saladin

Og det var MYE tyngre og langsommere å sykle på grus og asfalt enn jeg trodde.

Jeg har et omvendt inntrykk. Med nok luft i dekkene så ruller dette utrolig bra på grus (med det rette mønstret i dekkene). Det går saktere i oppoverbakke pga tyngden, men på flatt og alle vinkler i nedoverbakke så suser jeg fra det meste. Jeg har aldri fått en mer bitter kommentar enn fra en "typisk birkensyklist" enn da jeg ble tatt igjen i oppverbakkene, dro fra ham på flatt og lettere nedoverbakker (Han tok meg igjen før avstikkeren til Skjennungstua, og vi kjøre annenhver forbi hverandre til godt forbi Tryvannstua.)

Jeg har 14 års erfaring med fatbike, og det er i utgangspunktet de jeg bruker. De siste årene har jeg fått meg en elektrisk fatbike, og den kan jeg bruke uansett vær og føreforhold. I går møtte jeg svært få personer i marka, og fleste på vei opp fra Hammern. Det var en fatbikesyklist, og resten på smaldekk slet åpenbart. Jeg durte frem på min elektriske fatbike i snøfallet og nøt livet maksimalt. Den bruker jeg for å komme meg ut og for å få litt trening. Blir det trening av fatbike? Vel, min garmin connect hevet at jeg hadde en snittpuls på 158, og at jeg brukte 3729 kalorier. Så, ja, det blir trening. Man har bare litt raskere snittid.

Jeg ser litt omvendt på fatbike enn mange andre. Jeg ser lite verdi i å sykle på sti i drittvær og sleipe forhold. Hvis det er sommer tar jeg heller en grustur (eller gjør noe annet), og tar stisyklingen når det er gode forhold, der man ikke ødelegger stien med dype spor. Er det veldig vått så tar jeg heller fatbiken enn smaldekk. Dessuten har det å sykle fatbike på sti om sommeren en egen verdi. Det blir rett og slett en annen opplevelse. Å sammenlikne fatbike med langrenn, da kan man like greit sammenlikne med svømmehallen og innendørs volleyball. Det er rett og slett noe annet. Den eneste likheten er at hvis noen bruker noe gammeldags dritt, som et kjede, så må man smøre det, og man må også smøre ski (hvis de ikke er smørefrie). Det er mye dårlig vær og føreforhold, og da egner ofte en fatbike seg mye bedre. Man trenger i hvert fall ikke å gjøre noen avveining fordi fatbike uansett fungerer. Det er bare å kle seg sikkelig, hoppe på, og komme seg ut.

Når det gjelder utviklingen så er vel like mye utvikling her som det meste annet. Er det mye utvikling på langrennsski, snowboard eller ballspill?

Den største feilen er at man forventer at fatbike bare tilfører smaldekk noen egenskaper. Men det er fordeler og ulemper med alt. Et annet problem er at man ikke klarer tilvendingen med utgangspunktet i at man har syklet smaldekk i alle år. Noen er bedre og noen er dårligere på disse tingene. De som er dårlige er ofte de som sutrer høyest.

Redigert av supernalle; 12/12/2020 20:54.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Status på fatbike i 2020? [Re: vehe] #2641969 12/12/2020 21:09
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har Snowshoe foran med pigg på el-fatbike som vinter dekk. Har hatt selv pigget Jumbo Jim eller Wratlorde bak. Merker at el-sykkel blir tregere.
Snowshoe ruller dårlig på grunn av myk gummi og mye grove knaster. For å få ned motstand, forsøk å kjør slangeløs og ca 15 psi på transport. Gå ned til 5-6 psi i ski løyper og preppa stier og 8 psi hvis det er fast underlag med noe snø.
Snowshoe kan pigges.
Skal man sykle noe på vei før man kommer ut i skogen, er Jumbo Jim et bra valg. Folk som har byttet har fått et nytt syn på fatbike. Med høyt trykk ruller de bra. 4.4 versjonen er et bra kompromiss i forhold til bredde. Tilsvarer 4.6" bredde fra andre merker Har prøvd alle bredder av Jumbo Jim. 3.8" dekk på en Big Bob 5 er motstridene formålet til sykkelen. Den er laget for å sykle med best mulig bæring på løst underlag med breie dekk.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå