Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forslag til sykkel og rulle

Forslag til sykkel og rulle #2639340 23/11/2020 14:51
J
Jonesta Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Hei.
Jeg er ny i sykkelverdenen. Har løpt endel på mølle ved bruk av Zwift, men har et ønske om utvide treningsrommet med en sykkel og rulle. Håper å få noen anbefalinger her. Jeg antar at valg av sykkel ikke er det viktigste og at jeg ikke trenger legge så mye i det. Har i utgangspunktet ingen planer om å bruke den ute.

Nå nærmer black friday seg så jeg håper å finne noe til en grei pris. Er det noe jeg bør unngå? Jeg antar brukt er det lureste, men dukker det opp noe nå denne uken så går jeg nok mot ny. Er det noe å tjene på å bestille fra utlandet?
Har kikket på et par som denne serious-valparola eller Kross som er B-vare . At den er B-vare gjør ikke noe. de har også en som heter Gavia Strada der som er B-vare. Håper selvsagt å finne noe rimeligere enn dette også. Jeg er 179 høy og 70 kg, antar størrelse er L.

Av rulle heller jeg mot Tacx Neo 2 om den skulle falle noe i pris. Kanskje overkill men virker som om man får sansen for det så vil man etterhvert oppgradere uansett.Denne kan vel også enkelt plasseres vekk. Eneste jeg har sett falle litt i pris nå idag er Elite Direto men den er ikke på lager.
Nå kjenner jeg til Zwift, elsker å løpe der og tviler på at jeg vil føle noe annet med sykling.

Håper på litt hjelp til valg om noen har noe å komme med:)
På forhånd takk:)

Redigert av Jonesta; 23/11/2020 14:55.
Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2639668 25/11/2020 10:02
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Hei,

Ikke et fullverdig svar, men når det gjelder sykkelvalg ville jeg sett etter en aluramme med shimano 105, evt. nyeste Tiagra.
Har du peiling på å skru selv kan det sikkert plukkes opp noe brukt for noen få tusenlapper.
Når det gjelder størrelse, så vil jeg anta at M blir mer riktig, men det kommer også an på både din og rammens geometri.

Når det gjelder rulle, så anbefaler jeg deg å lese denne hvis du ikke allerede har gjort det:
https://www.dcrainmaker.com/2020/11/smart-cycle-trainer-recommendations-guide-winter.html
Som innledes med dette sitat;
"So in some ways, the recommendations guide this year could read: Buy anything you can actually find."

Selv har jeg kjøpt Direto XR i høst etter 4-5 år med wheel-on rulle. Er vel sånn middels lunkent fornøyd så langt og har en 18-mailers mailtråd kjørende med support, som har pågått i over en måned uten at jeg føler jeg har fått klare, entydige og nyttige svar.

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2639731 25/11/2020 21:43
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Det vil nok ikke bli et voldsomt rulle-skred på fredag, virker som alt av ruller selges som varmt hvetebrød om dagen.

DCRainmaker er stedet å starte om man vil lese om ruller, personlig liker jeg GPLama på youtube også.

Kickr20(også kalt KickrV5) og Neo2T er de beste rullene nå, de er også dyrest.

Deretter følger Saris H3 og Direto XR, begge skal være bra, men har lest en del om ulyder i Sarisen, og ant+/software-problemer med Diretoen.

En av fordelene med Kickr/Neo er den god supporten, det finnes god dokumentasjon på de fleste problemer/løsninger, sånn at man raskt får fikset evt. erstattet rulle.

Personlig så synes jeg det høres ut som du burde vurdere Kickr Core, denne er ytelsesmessig(max watt osv) på linje med Kickr17, men med Wahoos mest stillegående belte slik at den er akkurat like stille som Kickr18/20, dvs mer stillegående enn SarisH3/DiretoXR. Den har selvfølgelig også tilsvarende support som Kickr. Bikeshop og XXL er vel tomme for øyeblikket, men finnes noen få på lager hos Sykkelkomponenter.

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: ] #2639741 26/11/2020 06:28
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: what
https://youtu.be/qxZCoiAs7gI

Bør sees om man vurderer Neo 2T.

For meg fremstår Kickr Core som det beste valget om man tar pris i betraktning (8k om du er tålmodig). Elite Suito har vært tilgjengelig for like under 6k og det kan nok ingen matche mtp hva man får for pengene, men i dag er prisen høyere og tilgjengeligheten lavere. I teorien (og som regel i praksis) er Direto XR en nøyaktig og god rulle, men med enkelte utfordringer. Får du den til rundt 9k (den gikk blant annet for 8.5k på XXL i september) er det enormt mye rulle for pengene, forutsatt at du har evne og tålmodighet til feilsøking ved behov, selv om den sannsynligvis vil være plug and play.

Jeg ville nok aldri kjøpt Tacx ref. lenken i starten av innlegget, selv om Neo 2T så lenge den fungerer kanskje er den beste rullen akkurat nå.

FAKE NEWS!(ang. 2T)
Dette er et ikke problem lengre.
Hvor mange har hatt lagerhavari?
Har du kjøpt rullen her til lands har du uansett 5års reklamasjonsrett.
Men hvis du skulle være så uheldig at dette skulle skje så er det nå både verktøy og deler å oppdrive.

Redigert av eSkåra; 26/11/2020 06:28.
Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: ] #2639762 26/11/2020 09:52
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: what
https://youtu.be/qxZCoiAs7gI

Bør sees om man vurderer Neo 2T.

For meg fremstår Kickr Core som det beste valget om man tar pris i betraktning (8k om du er tålmodig). Elite Suito har vært tilgjengelig for like under 6k og det kan nok ingen matche mtp hva man får for pengene, men i dag er prisen høyere og tilgjengeligheten lavere. I teorien (og som regel i praksis) er Direto XR en nøyaktig og god rulle, men med enkelte utfordringer. Får du den til rundt 9k (den gikk blant annet for 8.5k på XXL i september) er det enormt mye rulle for pengene, forutsatt at du har evne og tålmodighet til feilsøking ved behov, selv om den sannsynligvis vil være plug and play.

Jeg ville nok aldri kjøpt Tacx ref. lenken i starten av innlegget, selv om Neo 2T så lenge den fungerer kanskje er den beste rullen akkurat nå.

Det du skriver om Neo2T er utdatert.
Et eventuelt lagerbytte vil ta deg noen få minutter: Lagerbytte Neo2T

Et kjapt google-søk eller en runde på trainerroad-forumet vil vise at Kickr Core ikke nødvendigvis gir deg en problemfri tilværelse.
Eks, Kickr tygger opp endestykker: Trainerroad

Redigert av øyvindh; 26/11/2020 09:54. Rediger grunn: Link funket ikke
Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: øyvindh] #2639779 26/11/2020 12:18
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: øyvindh
Et kjapt google-søk eller en runde på trainerroad-forumet vil vise at Kickr Core ikke nødvendigvis gir deg en problemfri tilværelse.
Et kjapt google-søk vil vise at de færreste ruller gir deg en problemfri tilværelse. Han som driver EFCT(selger Wahoo) skrev på FB i går at det var svært få problemer med Kickr17/18 og Core. Han skrev forøvrig og at han hadde fått null klager på første 120 solgte Kickr20, noe jeg av åpenbare grunner vet er en sannhet med modifikasjoner.

Sitat: øyvindh
Kickr tygger opp endestykker: Trainerroad
Dette gjelder vel kun noen få modeller i følge Wahoo. Kommer vel sikkert en fix etterhvert kan det virke som. Jeg har Kickr20 og har bestilt Emonda, så jeg følger med litt på denne saken.

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: DBrodshaug] #2639795 26/11/2020 14:17
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?
Det virker dessverre som om de fleste produsenter har problemer med å lage ruller som er "plug and play", varierende kvalitetskontroll og løsninger som er langt fra ferdig utviklet.
Paradoksalt nok er diverse eiergrupper på nett bedre på support enn produsenter og selgere.

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2639800 26/11/2020 14:38
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
I mitt hode er det vel helt normalt at en viss feilprosent vil forekomme, ihvertfall såpass komplekse ting som ruller, så jeg ville ikke vært bekymret for enkelte produsenter vs andre når det kommer til feilvarer. Det viktigste er at du får benyttet klagerett og at produsent anerkjenner utfordringene.

(For øvrig, har Shimano anerkjent at hollowtech kranker kan knekke noe sted? De fleste har fått ny krank, no questions asked)

Hadde selv planer om å oppgradere fra den billige Tacx Flow Smart rullen min, men som kjent er markedet støvsugd så det får heller bli en annen gang. I disse ANT+/BT tider er det heldigvis ikke låst til kjip programvare, for der har Tacx mye svin på skogen (vet ikke om andre leverandører er like kjipe, men de påstår at TTS3 ikke kan kjøre på Windows 10 og de støtter heller ingen import av de gamle .tts videoene som jeg har et helt arkiv av)

Redigert av Trond Helge; 26/11/2020 14:41.

// Too many roads, too little time
Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2639825 26/11/2020 19:58
R
rosandholm Offline
Medlem
Medlem
R
Søker man etter feil på produkter på nettet finner man alltid feil. Ingen som oppretter en egen forumtråd fordi de er sykt fornøyde med et produkt.

Kjøpte Elite Suito, ikke funnet noen bugs og den var plug and play. Nå er ikke jeg så veldig kravstor bruker og har heller ingen andre ruller å sammenligne med ICON_SMILE

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2639841 26/11/2020 22:21
J
Jonesta Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Hei. Takker så mye for svar og merker meg svarene og antar det kan bli problemer med alle ruller, men det viktige er jo at leverandør responderer når man tar kontakt. Når det gjelder Elite Direto så vurderte jeg denne men mener jeg så flere andre som hadde problemer med kundeservice og oppfølgning av denne.

Elite Suito og må jeg kikke nærmere på , så veldig grei ut og skal se om DCrainmaker har noe test av denne . At den kommer med kassett er vel greit for en nybegynner som meg . Dette var noe som appelerte til meg med Direto også. Skal også sjekke opp Kickr Core, virket som om det var mye positivt der.

Forstår det som at jeg kan se langt etter noe supertilbud på rulle og bare være glad om jeg får tak i en så får prøve å få et godt kjøp på en sykkel. Skal holde øye med Tiagra og Shimano 105 og lese meg opp på det. Om det blir i morgen eller januarsalget vil vise seg, men merker jeg har veldig lyst til å komme igang så får se hvor lenge jeg greier å holde meg.
Jeg takker for masse gode tilbakemeldinger og krysser fingerene for gode tilbud i morgen:)

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2639918 27/11/2020 12:23
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Flere enn meg som må "bite i det sure eplet" og kjøpe rulle til junior til fullpris?

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Skogsmann] #2639957 27/11/2020 18:14
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Skogsmann
Flere enn meg som må "bite i det sure eplet" og kjøpe rulle til junior til fullpris?

Direto XR hos bikeshop og Saris H3 hos sykkelkomponenter er på tilbud.

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2639961 27/11/2020 18:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg hadde peilet meg inn på Saris H3, men for en måned siden var den ingen steder, og importør kunne ikke si hvor jeg kunne kjøpe den.
For 8998 hadde jeg glætt kjøpt den fra Sykkelkomponenter!

LarsB

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2640013 28/11/2020 16:11
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Noen som har førstehånds erfaring med støynivået på H3 vs Kicker? Bor i gammel blokk hvor det er relativt lytt, så støy er førstepri. Men hvis Kickr ikke kommer på lager før januar, vurderer jeg H3 hvis forskjellen bare er av akademisk interesse.

Create the problem and sell the solution
Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Skogsmann] #2640026 28/11/2020 20:10
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Skogsmann

Hva med å kjøpe brukt?

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2640091 29/11/2020 14:34
E
Eirik GS Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg satser på Direto XR nå etter black friday med en forhåpning om at det går an å få tak i reservedeler og support når den tid kommer. Men det er kanskje lurt å bytte til Saris fra sykkelkomponenter? Der er det i alle fall bra kundeservice.

Har syklet noen måneder på en gen1 kickr jeg fikk kjøpt brukt, og er veldig forsåvidt svært fornøyd med den. Jeg velger å bytte nå fordi wahoo ikke selger reservedeler. En vanlig feil på gen1 er at avstandsstykket mellom boss og lageret på drivhjulet slites ned slik at kjedet rister/slår når man triller/stopper å trå. Når jeg etterspurte denne delen(11mm langt rørstykke i stål) fikk jeg tilbud om rabatt på refurbished kickr 18 (v4). Å skrote rulla over en metallbit til et par kroner er jo ikke et alternativ.

(For de som skulle havne i samme knipa med gen1 så er løsningen å kjøpe campagnolobosset og bruke avstandsstykket som følger med der. Man får ikke kjøpt shimanoboss.)

Jeg bruker også speedplay-pedaler inntil videre, men wahoo har kjøpt opp speedplay og fjernet alle reserve-/slitedeler fra markedet, så raseriet mitt mot Wahoo startet med det tidligere i år.

Ser at flere her er veldig fornøyd med Wahoo support, men jeg kommer ikke til å kjøpe noe derfra igjen.

Re: Forslag til sykkel og rulle [Re: Jonesta] #2640319 01/12/2020 09:26
J
Jonesta Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Meget mulig Direto XR blir noe for meg og. Syns det hørtes enklere for en nybegynner som meg med kasett men jeg finner som regel ut av det ganske fort. Kikker på tester på youtube og har enda ikke kommet til et valg. Fant heller ikke sykkel nå under salget men er kanskje større sjanse under januarsalget.

Merker meg dine erfaringer med Wahoo og velger nok å kjøpe her i landet og fokusere på god kundebehandling. Noe man ikke kan bytte mindre deler på er nok uaktuellt for meg også. Det er kanskje et sted i nærheten som kan lage denne delen for en rimelig penge om du har dimensjon og materialinfo?
Saris hadde jeg egentlig slått fra meg, men kan man forholde seg til god kundebehandling hos sykkelkomponenter så er det klart det hjelper.
Så bra ut i test jeg så på over flere ruller.
TacX er vel koblet mot Garmin på en måte. Har selv Fenix klokke og kundebehandling mtp . klokker virker iallefall veldig bra ut fra Garmin på facebook. Min klokke har fungert uten problemer så ikke noe personlig erfaring.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå