Canyon setepinne på en "dale", er det lov..?
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/gwGpJaT.jpg)
Neineineineineineinei

Sånn umiddelbart og følelsesmessig er jeg helt enig med deg, yolo. Og i stiltråden skal man la følelsene styre.
Men for diskusjonens skyld: Vi er inne på noe interessant her.
Som Øyvind og andre har snakket om, er stilreglene gjerne inspirert av proffenes praktiske løsninger kombinert med UCI-reglene.
Og hva gjelder synlig branding, ligger det åpenbart føringer fra sponsorene.
Og forskjellige merker har forskjellig profil, og skaper forskjellige assosiasjoner og identiteter.
Til sammen skaper dette intuitiv aversjon mot blanding av merker, særlig fra konkurrende produsenter/lag.
Men hva skjer når rammeprodusentene nå i stadig større grad utvikler kvalitetskomponenter, som hjul, dekk, setepinner, fremspring og styrer, som den kunnskapsrike entusiast av gode grunner gjerne vil bruke på sin ramme fra en annen produsent?
F.eks. Roval sine hjul er etter hvert å se på mangt et flott rammesett som ikke nødvendigvis er Specialized. I så måte er Roval et eksempel på at et
in-house merke frigjør seg fra et markant modermerke.
Terskelen for å bruke f.eks. Bontrager og Syncros synes også å bli lavere, om enn ikke like lav som Roval.
Det samme skjer med karbonmestrene fra Taiwan. Giant, som lager mange rammer og komponenter for prestisjefylte europeiske og amerikanske merker, satser stort med hjul og dekk både under eget navn og Cadex, oppkalt etter en av verdens første karbonrammer fra 1987.
Og her fra forumet husker vi vviz' praktbygg De Rosa Protos utstyrt med fremspring fra C4, som var et så eklatant stilbrudd at det bidro til byggets unike identitet.
Vil det gå så langt at vi ser Roval på Trek og Bontrager på Specialized uten at selv stilpolitiet hever et øyenbryn? Det kan skje.
Noen merker har for lengst både komponenter og rammesett, uten at noen vil reagere på å se begge deler kombinert med andre merker. Som f.eks. 3T og Ritchey.
Hva gjelder akkurat Canyon, er noen av deres beste komponenter utviklet av Ergon. Hovedmennene bak Canyon og Ergon er som kjent brødre. Det er åpenbart lavere terskel for å sette f.eks. den karakteristisk splittede setepinnen med Ergons logo på en hvilken som helst ramme, enn med Canyons logo.
Men når jeg ser en av Canyons gode komponenter på annen ramme, tenker jeg at ja, denne rytteren vet hva han vil ha.
Selv om jeg ærlig talt hadde valgt en av Cannondales egne, utmerkede, vibrasjonsdempende setepinner eller aller helst original setepinne på den klassiske, amerikanskbyggede SuperSix (?) avbildet over

Og hvem er jeg til å snakke? Blir stresset om bare sykkeltøyet har forskjellige merker.
Slik gikk det når jeg i går skulle kjøpe en vannavvisende bukse.
Uansett er jeg glad i det enkle og fjerner skjemmende logoer der jeg kan, om det så er klistremerker som kan varmes opp og trekkes av, eller om det må aceton til på trykte logoer. Særlig på felger.
Det mest åpenbare eksempelet på estetisk forbedring for min del, må være denne.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118739&filename=DT Swiss R24 Spline.jpg)