Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?
|
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?
[Re: Duck]
01/12/2020 20:19
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Blir interessant å se hva som skjer neste år. Trump har samlet inn 170 millioner dollar, det er vel nesten 2 milliarder kroner, siden valget.
Han får twitret en del for det. Og holdt store jeg-vant-egentlig- valget rallies. Så spørs det hvor mye Trump vil splitte det republikanske partiet. Eller er de på vei til Crazy Town hele gjengen?
|
|
|
[Re: ]
02/12/2020 06:46
|
Dan
More than words
|
More than words
Nei, jeg tror mange er veldig fornøyde om tilstrekkelige sannsynliggjorte påstander blir undersøkt skikkelig, og dersom det har vært lovstridig endring av regler/lover, så blir dette sett på av høyesterett. Er det å spille naiv et nytt retorisk grep? 
|
|
|
02/12/2020 06:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det skulle tatt seg ut om Jonas Gahr Støre dukket opp med sin private advokat i Sør-Varanger kommune og saksøkte dem for å ha jukset med stemmesedlene fordi han hadde en teori om at kommuneansatte hadde jukset med stemmetellingen. Hvis saksøkingen ga han tilgang til maskiner som ville kunne gi han bevis for at systemene som halve Norge bruker er fiklet med da? Hadde du skjønt det da? Nei - ikke hvis mistanken var en løsrevet konspirasjonsteori med svært liten sannsynlighet for å være sann. Denne "vi må undersøke alt"-holdningen din er destruktiv for hvis vi skal undersøke alt om har en sannsynlighet forskjellig fra null uansett hvor liten den er, blir det ikke ressurser til å undersøke det som virkelig er viktig å undersøke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/12/2020 06:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv om statene har ansvar for valggjennomføringen, finnes det et overordnet ansvar på føderalt nivå. Og da sier det litt om Trump at det systemet som fungerte helt perfekt i 2016 da Obama var president, feiler så til de grader når han selv er president.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/12/2020 07:19
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Det fungerte jo ikke perfekt i 2016. Han mente jo det var masse juks da også, siden han ikke vant flertallet av stemmene. Så han har hatt 4 år til å legge press på statene og legge hele presidentembedets tyngde bak denne saken for å få ryddet opp.
|
|
|
[Re: Mmar]
02/12/2020 08:00
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg forstår ikke helt motargumentene som blir brukt mot at det ikke skal sjekkes mer i fbm. påstandene om juks, vitneerklæringene om juks, ekspertuttalelser om uregelmessigheter og statistiske avvik ikke skal ettergås.
Jeg spør igjen; hvilke statistiske avvik er det snakk om?
|
|
|
[Re: GeirK]
02/12/2020 08:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Selv om statene har ansvar for valggjennomføringen, finnes det et overordnet ansvar på føderalt nivå. Og da sier det litt om Trump at det systemet som fungerte helt perfekt i 2016 da Obama var president, feiler så til de grader når han selv er president. Tvert imot, han har sagt (indirekte) at det var det mest korrupte valget i USA's historie. Men det er riktig at selv om han ikke har myndighet på delstatsnivå er det en god del ting som han kunna ha gjort i de fire årene (jeg ga vel en liste noe sider tilbake) på federalt nivå. Hvorfor han ikke gjorde noe særlig kan man jo lure på.
|
|
|
02/12/2020 08:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg forstår ikke helt motargumentene som blir brukt mot at det ikke skal sjekkes mer i fbm. påstandene om juks, vitneerklæringene om juks, ekspertuttalelser om uregelmessigheter og statistiske avvik ikke skal ettergås.
Jeg spør igjen; hvilke statistiske avvik er det snakk om? It behaves itself or it gets the pan flute.
|
|
|
[Re: Jåddhå]
02/12/2020 08:18
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Det fungerte jo ikke perfekt i 2016. Han mente jo det var masse juks da også, siden han ikke vant flertallet av stemmene. Så han har hatt 4 år til å legge press på statene og legge hele presidentembedets tyngde bak denne saken for å få ryddet opp. det er jo bare å legge frem bevis på juks og ta det til retten asap, eller holde å kjeft å ta tapet som en mann, eller fortsette med udokumenterte påstander og dermed pleie sitt eget ettermele på en annen måte enn det jeg ville anbefalt. men han spør ikke meg om råd
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
02/12/2020 08:38
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg spør igjen; hvilke statistiske avvik er det snakk om? Da spør jeg igjen (jeg tror jeg spurt deg): Har du lest påstandene i søksmålene? Du har ikke spurt meg. Finner jeg noe om de påståtte statistiske avvikene der? Kan du vise meg til relevant dokument? Edit: Nei, jeg har ikke lest påstandene i søksmålene.
Redigert av marley; 02/12/2020 08:39.
|
|
|
02/12/2020 08:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg spør igjen; hvilke statistiske avvik er det snakk om? Da spør jeg igjen (jeg tror jeg spurt deg): Har du lest påstandene i søksmålene? Jag har faktiskt läst en del, kan du komma med något spesifikt? Lite jobbigt att behöva leta rundt på en massa nettsider med mest ointressant tull för att finna det viktiga. Men det er klart, når du länkar till en sida med sikkert 50 olika pdf:er och det du tänkte på stod efter side 120 i en av dem så verkar du inte så intresserad av att enkelt visa vad du menar.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/12/2020 08:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jag har faktiskt läst en del, kan du komma med något spesifikt? Lite jobbigt att behöva leta rundt på en massa nettsider med mest ointressant tull för att finna det viktiga.
Men det er klart, når du länkar till en sida med sikkert 50 olika pdf:er och det du tänkte på stod efter side 120 i en av dem så verkar du inte så intresserad av att enkelt visa vad du menar.
Klassisk nummer tre, dette her. https://fagbladet.no/nyheter/kjenner-du-disse-fem-hersketeknikkene-6.91.452302.cd0ce76f06
|
|
|
02/12/2020 08:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
02/12/2020 09:20
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg spør igjen; hvilke statistiske avvik er det snakk om? Da spør jeg igjen (jeg tror jeg spurt deg): Har du lest påstandene i søksmålene? Du har ikke spurt meg. Finner jeg noe om de påståtte statistiske avvikene der? Kan du vise meg til relevant dokument? Edit: Nei, jeg har ikke lest påstandene i søksmålene. Da har jeg tittet på noen få dokumenter. Blant annet denne, av en anonym kilde, som mener Dominion voting systems favoriserer Biden. https://www.courtlistener.com/recap/gov.uscourts.mied.350905/gov.uscourts.mied.350905.6.30.pdfBet meg spesielt merke i grafen over "Predicted versus Actual Biden Vote Ratio". Ingen nærmere forklaring på hvor tallene for "Predicted Biden Vote Ratio" kommer fra. 5 av datapunktene har en "Predicted Biden Vote Ratio" på under null, som selvsagt er umulig. Dette fremstår som rent oppspinn.
|
|
|
02/12/2020 10:32
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men : alle de uberettigede kravene vedrørende valgfeil, valgjuks omtellinger inngår jo i et mye større narrativ for Trumpistene: At valget var rigget, uansett hva domstolene sier.
Nei, jeg tror mange er veldig fornøyde om tilstrekkelige sannsynliggjorte påstander blir undersøkt skikkelig, og dersom det har vært lovstridig endring av regler/lover, så blir dette sett på av høyesterett. Det som er spesielt her det er ekstremt dårlig tid for alle parter å produsere det materialet som trengs for en korrekt prosess. Alt blir mye greiere om en ser på de faktiske sakene. Og kanskje ennå bedre hvis Demokratene kommer seg på banen rundt problematikken, slik de var i valgene før dette. Her er du i beste fall svært utydelig : mener du at å ettergå de "sannnsynliggjorte" påstandene vil medføre at republikanske velgere blir mer fornøyde ? Og hva mener du med "mer fornøyde" ? Mener du at de i mindre grad vil mene at valget var "rigget" i favør av Biden? Eller mener du at de blir mer standhaftige på at valget er rigget når påstander blir undersøkt og avvist ? Demokratene vil jeg tror i svært liten grad endrer oppfatning på dette spørsmålet som følge av alle stevningene fra trumpistene. Altså vil jeg formode at du mener at mange republikanere er "veldig fornøyde om tilstrekkelig sannsynliggjorte påstander blir undersøkt skikkelig" Ja ha. Nå har Trumpistene tapt ca 40 stevninger, mange av dem med særdeles klare uttalelser fra dommere om mangler på bevis. Hvilken empiri viser du til som viser at "mange" republikanere er blitt veldig fornøyd om tilstrekkelig sannsynliggjorte påstander blir undersøkt skikkelig, etter at disse ca 40 sakene er undersøkt rettslig og avvist, trukket eller tapt ? Hvor stor andel av den republikanske velgermassen mener nå versus tidligere at det ikke var noe valgjuks ? Hvor mange av de republikanske kongressmedlemmene mener nå at valget var "fair" og ikke "rigged" etter disse 40 sakene ? Og i tillegg til de tapte rettssakene : Når ( den republikansk utnevnte) lederen av CISA uttaler at dette har vært det mest sikre valget i USAs historie... ga det noen effekt på trumpistene i den retning du mener at avklaring av påstander om juks vil gi ? Eller når andre sentrale valgadministratorer, som f.eks Raffensperger i Georgia, sier at de har kontrollert og kontrollert og kontrollert valget, og finner ingen vesentlige feil: kan du underbygge påstanden din empirisk at dette har hatt den virkningen du hevder ? Eller opptrer du bare som en blåøyd, nyttig idiot her ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
02/12/2020 10:43
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han gjorde noe. Men de fant ikke noe. Dvs. man har begrenset juridisk makt på føderalt nivå til å gå inn i delstatenes anliggende når det kommer til valgordning for president. Delstatene skal sende valgmenn. Hvordan delstatene kommer fram til valgmenn er noe staten bestemmer. Det er jo til og med noen stater som ikke har "vinneren får alle valgmennene til staten", det er veldig forskjellig hvordan man kan avlegge stemme, det er veldig forskjellig i hvilken grad man må identifisere seg, det er forskjellig hvordan og når man teller, det er forskjellig hvordan man kan forhåndstemme og om man kan poststemme uten gyldig grunn for å ikke kunne dra til stemmelokaler etc.
Her surrer du med fakta . Trump mente etter valget i 2016 at han hadde fått flest "popular" votes, og ikke Hilary. Han nedsatte derfor en komisjon som skulle avdekke valgjukset til Demokratene. De fant ut at valget hadde vært uten juks. På samme måte som da Trump tapte nominiasjonskampen i GOP tidligere : da mente han også at nominasjonen var "rigged". Dette er jo et mønster hos Trump, taper han , så har de andre jukset. Også på golfbanen, ifølge Tutta. Og så surrer du videre med en sammenblanding av føderal lovgivning mht presidentvalg, stemmegivning i presidentvalg per se, og delstatenes systemer for valg av valgmenn. Men det sammensuriet ditt er ikke så viktig å kommentere nå.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
02/12/2020 12:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da har jeg tittet på noen få dokumenter. Blant annet denne, av en anonym kilde, som mener Dominion voting systems favoriserer Biden. https://www.courtlistener.com/recap/gov.uscourts.mied.350905/gov.uscourts.mied.350905.6.30.pdfBet meg spesielt merke i grafen over "Predicted versus Actual Biden Vote Ratio". Ingen nærmere forklaring på hvor tallene for "Predicted Biden Vote Ratio" kommer fra. 5 av datapunktene har en "Predicted Biden Vote Ratio" på under null, som selvsagt er umulig. Dette fremstår som rent oppspinn. interessant att modelen visar att biden ration är 0.03 når predikted* biden ratio är 0. Skulle tro att det var mer naturligt att tvinga linjen att gå genom 0. En annan sak är att modellen visar att republikanerna har hackat de andra maskinerna. Hur kan man annars förklara att Biden i medel fick mindre stämmer än predikted? Tycker också att det ser ut som att de flesta stora prickarna, alltså michigan, ligger högt för alla maskiner. Det kanske var så att prediktionerna* var fel i michigan? Men det är ju alltid kul med lite statistik med en massa siffrors nöyaktighet där hela resultatet bygger på en predikterad störrelse som man inte ens förklarar hvor den kommer fra. * Antar att talen kommer ifra den stora Trump själv med tanke på bristen på kilde. "5 av datapunktene har en "Predicted Biden Vote Ratio" på under null, som selvsagt er umulig. " Nja, kan ju vara så att de räknade med det republikanska fusket når de gjorde prediktionen.
|
|
|
02/12/2020 12:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
I senatsvalget var det også juks av republikanerne. Lindsey Graham lå så dårlig an på meningsmålingene på slutten at han måtte tigge om mer penger til valgkampen og så plutselig vant han komfortabelt. Det synes jeg man skal bruke MASSE ressurser på å undersøke.
Når de er ferdige med Bidens laptop.
|
|
|
02/12/2020 12:54
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Men det är ju alltid kul med lite statistik med en massa siffrors nöyaktighet där hela resultatet bygger på en predikterad störrelse som man inte ens förklarar hvor den kommer fra. Er de prediksjonene basert på meningsmålinger? I fire år har Trump-leiren hovert over meningsmålingene som "tok feil" i 2016. Men i 2020, hvis noe avviker mer enn så og så mye fra prediksjonen, så er det et "statistisk bevis" på juks? Det er i så fall nokså komisk.
|
|
|
02/12/2020 13:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
En annan sak är att modellen visar att republikanerna har hackat de andra maskinerna.
Det har jeg jo prøvd å forklare lenge nå. Godt å se å få dette bekreftet igjen.
|
|
|
[Re: GeirK]
02/12/2020 13:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I senatsvalget var det også juks av republikanerne.. Og godt å se at folk begynner å høre på meg.
|
|
|
02/12/2020 14:45
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
02/12/2020 14:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"I LOVE NEW YORK! As everyone knows, the Trump Administration has produced a great and safe VACCINE far ahead of schedule. Another Administration would have taken five years. The problem is, @NYGovCuomo said that he will delay using it, and other states WANT IT NOW..."
"Another Vaccine just announced. This time by Moderna, 95% effective. For those great “historians”, please remember that these great discoveries, which will end the China Plague, all took place on my watch!"
Visst är han fantastisk! Tänk att Trump Administrationen till och med har producerat ett VACCIN! Han till och med gjorde det i Tyskland!
(Man trenger ikke någon information fra någon liberal fake news media outlet når man kan läsa de officiella tweeterna från den amerikanska presidenten)
|
|
|
02/12/2020 16:15
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var ikke DNC som skulle slette maskinen nei. Maskinene skulle brukes i en omtelling, og måtte av en eller annen grunn slettes for å kunne gjøre dette. Powell ville hindre dette, DNC forsøkte hindre henne hindre :-)
Feil igjen. Maskinene skulle både bruker i omtelling OG i senatorvalget i januar. Og det var ikke bare demokratene som forsøkte å hindre dette : “What the plaintiffs are seeking is basically going to take certain voting equipment out of the equation for the election scheduled to take place this Tuesday, as well as the election scheduled to take place on January 5th, because plaintiffs are wanting us to hold and basically mothball and preserve these machines at the county level — not in our possession, not in our custody and control,” Senior Assistant Attorney General Russ Willard Sr. told Batten. “In terms of a currently underway election, it is going to be throwing sugar in the gas tank and gumming up the works.” Hvis du er litt lærevillig og åpen for fakta: https://www.politico.com/news/2020/11/30/proof-georgia-election-fraud-case-441701
|
|
|
[Re: HeavyDude]
02/12/2020 21:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det var ikke DNC som skulle slette maskinen nei. Maskinene skulle brukes i en omtelling, og måtte av en eller annen grunn slettes for å kunne gjøre dette. Powell ville hindre dette, DNC forsøkte hindre henne hindre :-)
Feil igjen. Maskinene skulle både bruker i omtelling OG i senatorvalget i januar. Og det var ikke bare demokratene som forsøkte å hindre dette : “What the plaintiffs are seeking is basically going to take certain voting equipment out of the equation for the election scheduled to take place this Tuesday, as well as the election scheduled to take place on January 5th, because plaintiffs are wanting us to hold and basically mothball and preserve these machines at the county level — not in our possession, not in our custody and control,” Senior Assistant Attorney General Russ Willard Sr. told Batten. “It poses a security risk for Powell’s minions to go in and image everything, download the software, and figure out for future elections a way to hack in so their preferred candidates can win,” the Attorney General’s office representative said. “That is something no federal court can possibly countenance.”Ja, nå begynner det å bli mer og mer klart hva som er målet. De prøver rett og slett å få kloa i programvaren for å kunne jukse enda bedre i fremtiden. Lever 200 sider med grunnløse beskyldninger og mistanker, hent i Chavez, få folk til å tro at du er spikk-spenna-gærn i håpet av ingen skjønner at du bare vil ha tilgang til programvaren til en stemmemaskin. Powells kommentar taler for seg selv. Powell later called the proposal to inspect machines in Cobb, Gwinnett and Cherokee counties “the bare minimum.”
|
|
|
03/12/2020 07:21
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
03/12/2020 07:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
|
|