Hvis du derimot ønsker å følge en prossess som startet over ett par bjørnunger etter en endt sykkeltur: Les videre.
Jeg har nå hatt flere sessonger med mye av og på sykkelsetet, men høsten 2019 ble jeg hekta igjen. Min gamle gode Trek Remedy fra 2010 skulle sørge for at jeg nok en gang var tilbake på kjøret. Min YouTube forside er nå stort sett fyllt opp av Gee Milner-byggevideoer og tech talk fra GMBN. Etter ett par raske søk på finn.no endte jeg opp med å ha kjøpt meg en RS Lyrik Ultimate (ref. de kalde bjørnungene og en sykkeltur litt over her). Den krever naturlig nok noe å henge fast i og ett par 29" hjul. Det kunne dessverre ikke Remedy'en levere. Den ble derfor vemodig solgt i høst (Ja jeg angrer litt nå, her jeg sitter uten noe å sykle med i tidenes kjipeste vinter mtp snø). Det blir uansett en spennende overgang fra 26" av den gamle skolen, over til den litt nyere skolen med 29".
Gaffelen som ble min allerede i fjor høst har nå fått en liten reise bakover i tid med nye dekaler inspirert av en Judy 97-modell:
Over til dele-listen: Ramme: Blir annosert på ett senere tidspunkt. Alt jeg vet er at den snart er inne hos leverandør og skal videresendes. Gaffel: RS Lyrik Ultimate RC2 (med to tokens). Hjulsett: Noe trendy med 30mm innvendig bredde.
Resterende vil bli fortløpende oppdatert. Noen av delene skal modifiseres noe for å passe helheten til prosjektet.
Erfaringsvis så blir krankarmer slitt etter gjenntatt interaksjon mellom sykkelsko med gjørme og selve krankarmen. Pluss at dette selvfølgelig var god tidsfordriv i disse tider. Jeg har tatt for meg en Sram GX krank samt ett RaceFace Turbine R styre. Målet med dette er ikke å bespare vekt, men minimere tid på prossessen med å få frem blankt metall. Anodisering er litt kilent å bli kvitt med kun pussing.
Klart til sandblåsing
Etter sandblåsing
Etter flere timer med 400 våtslip
Ser frem til å få dette montert. Ryktene skal ha det til at rammen er ankommet England og videresenes så fort påsken er over.
Tips til å få vekk anodisering er å bade det i kaustisk soda en stund, og pusse med fint papir før du polerer med voks. Sistnevnte må du gjøre for å beholde overflaten, ellers kan du risikere stygge flekker etter hvert. (har gjort det selv).
Tips til å få vekk anodisering er å bade det i kaustisk soda en stund, og pusse med fint papir før du polerer med voks. Sistnevnte må du gjøre for å beholde overflaten, ellers kan du risikere stygge flekker etter hvert. (har gjort det selv).
Etter sandblåsing var det kun å behandle det med gummihansker på som gjaldt for å unngå merker. Litt av problemet med din metode ville vel vært å beholde aksling og bolter som er presset på plass sorte?
Nå har du vel fått en fin sesong på sykkelen? Hva er dommen? Vurderer om jeg skal gå på en smell i løpet av vinteren eller ikke. Denne står høyt oppe på smell-lista
Nå har du vel fått en fin sesong på sykkelen? Hva er dommen? Vurderer om jeg skal gå på en smell i løpet av vinteren eller ikke. Denne står høyt oppe på smell-lista
Ja, har hatt en god sesong nå. Jeg vet ikke du har lest artikkelen om sykkelen? Den har blitt brukt mye i DrammenBikePark (DBP), og fungert veldig bra der. Jeg har også fått mange turer på sti med fokus på nedkjøringer, og jeg må si at det å komme seg opp med denne sykkelen har vært veldig greit. Det er som de sier, du sitter godt og sentrert over senter av sykkel.
Rytteren: 194cm på sokkelesten, og en BMI på 25.2. Apefaktor på ca 1.057.
Forutsetning for å mene noe: Min forutsetning for å mene noe om denne sykkelen er at jeg hoppet rett fra 26" til 29" og hadde en 1x9 utveksling på kanskje 300%. Slik at overgangen til 29" og 511% har vært ganske stor. Dagens geometri er jo også relativt nytt for meg, med slakke vinkler og lange hjulbaser. Det er også relativt mye mer vandring i denne enn det jeg hadde fra før av. 161/170(-10mm autosag i den gamle versjon av DebonAir) versus 140/150 (bak/foran). Stivheter og vekt har også blitt mye bedre siden jeg handlet sykkel sist.
Oppover: Du sitter godt og sentrert, med lite vekt mot styret. Jeg føler den som tråkkeffektiv, men dette er nok og fordi giring har endret seg betraktelig. Opphenget svelger ikke så mye effekt når du tråkker(XC-folk vil vel arrestere meg her). Jeg benytter aldri lockout bak, selvom bakdemperen kommer med den funksjonen.
Bortover: Se Oppover.
Nedover: Den liker fart, jo mer jo bedre, og du kan ukritisk hamre gjennom det værste (på bekostning av dine hjul). Jeg fikk hvertfall erfare at EXO casing og enkle dekk-innlegg ikke var tilstrekkelig. Det ble DH casing og CushCore. Etter dette har jeg kunnet være ukritisk igjen. Uansett er den god nedover, men kanskje litt krevende å få med seg gjennom de tighteste svinger (igjen, var jeg vant med 26"), men dette var noe jeg fikk bedre kontroll på utover i sesongen. Jeg har hatt relativt følelsen av å sitte bak rattet i en tanks, sammenlignet med den nervøse gamle sykkelen. Den er leken til å være så stor. Det har vært veldig gøy å bruke denne i bikepark. Etter endel tuning av gaffel/shock så føler jeg at den til slutt ble en god all-rounder, både til hopp, dropp, teknisk, sti, røtter etc.
Generelt: Mye sykkel for pengene, sammenlignet med alle disse dyre carbon-rammene. Jeg hadde uten tvil kjøpt igjen, den har levd opp til forventingene. Selv vurderer jeg E-161 når den kommer. Er du ikke fornøyd med den så tror jeg du kan få sykle i 60 dager fra den leveres til du må sende den inn igjen og få pengene refundert. Kundeservice er meget god, selvom ventetiden er lang. Byggekvaliteten virker også meget god, og løsningene på kabelføring er helt prima.
Det er en sykkel som jeg fort ble vant med, jeg hadde hvertfall ingen problemer med å hoppe fra 26" og rett på denne.
[align:right][/align]Tror det kanskje blir et vinterprosjekt hvis jeg klarer å ignorere oppgitt blikk fra tais. Hun kaller meg "en groda utan ben - hoppløs"...
[align:right][/align]Tror det kanskje blir et vinterprosjekt hvis jeg klarer å ignorere oppgitt blikk fra tais. Hun kaller meg "en groda utan ben - hoppløs"...
[align:right][/align]Tror det kanskje blir et vinterprosjekt hvis jeg klarer å ignorere oppgitt blikk fra tais. Hun kaller meg "en groda utan ben - hoppløs"...
Jeg er ingen tilhenger av sånn grafikk folie, men bortsett fra det var dette en av de peneste stisyklene jeg har sett. WOW
Takk! Jeg brukte endel timer på å finne noe som kunne passe. Men jeg er ikke så foryd med føyeligheten på dyedbro. Den liker ikke dobbelt-kurvede rør. Har derfor sett litt på Invisiframe i matt klar.
Sitat: kid
Kult byggeprosjekt! Hvem har du brukt for sandblåse?. Og hva koster slikt? Har lyst til å få av lakken på Min Alu Transition Sentinel+Cascade link.
Takker og bukker! Jeg er så heldig at vi har verksted og sandblåseskap på jobb, så det er gjort selv. Det skal sies at jeg har hørt folk bruke kaustisk soda for å fjerne eloksering, så kommer nok kanskje til å gå for det i fremtidens prosjekter. Da slipper du etterarbeidet med sliping. Sandblåsing etterlater seg små krater i aluminium, og dette fanger selv fingeravtrykk.
Sitat: larsb
Bra denne kom opp igjen så jeg får sagt dette: Bildene i kjellergangen var det klasse over!
LarsB
Jeg setter pris på tilbakemeldingen! Det bor en liten fotonerd i meg.
Jeg har glemt å opplyse om at dette er en P4(størrelse størst). Jeg syntes den virker fint til mine 194cm.