Har brukt Dynaplug Racer 2 ganger på gravel dekk med god erfaring (Specialized Sawtooth). Begge ganger med minste pluggen. Er liten men effektiv.
Takk for info!
Ser at Dynaplug får mye ros, men enkelte rapporterer at metallspissen løsner og blir liggende og skrangle mellom dekk og felg. Du har ikke opplevd det?
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig?
[Re: Sepeda]
#263268413/10/202014:36
Har brukt Dynaplug Racer 2 ganger på gravel dekk med god erfaring (Specialized Sawtooth). Begge ganger med minste pluggen. Er liten men effektiv.
Takk for info!
Ser at Dynaplug får mye ros, men enkelte rapporterer at metallspissen løsner og blir liggende og skrangle mellom dekk og felg. Du har ikke opplevd det?
Metallspissen løsner etter hvert og gjør deg litt ko-ko på resten av den turen. Har brukt dekkene veldig mange km etter plugging og reparasjonen har vært helt tett.
Redigert av altitude; 13/10/202014:37.
[Re: Andysor]
#263270013/10/202018:44
Min er lik som den du refererer til fra nettbutikken, som er lik din Sepeda. Kjøpt nylig fra Sykkelkomponenter. Angrer på at jeg byttet dekket og ikke prøvde å tette.
Supert hvis det dukker opp flere tilbakemeldinger fra Stan’s, og generelt
[Re: Brusdalen]
#263317916/10/202009:24
Supert hvis det dukker opp flere tilbakemeldinger fra Stan’s, og generelt
Fikk endelig somlet meg til å spørre Stan's. Fikk umiddelbart hyggelig svar, og hadde en avklarende korrespondanse.
Her er hovedtrekkene:
- Siste versjon av Dart er versjonen til høyre, altså med "blomsterformet" Dart/fjær og kun helt små, skjulte mothaker på plastikkspissen. Forhandles bl.a. av Sykkelkomponenter.
- Endringene det siste året har primært vært utforming av fjærene og plastikkspissen. Det har også vært en mindre endring i formen på metallpinnen i verktøyet. Versjonen med blomsterformet Dart har også siste versjon av verktøyet.
- Det er bekreftet at jeg faktisk har siste versjon. Beklageligvis opplevde jeg altså problemer med den.
- Stan's understreker at Dart er egnet for større hull, 4 mm eller mer. Om man presser Dart inn i mindre hull, kan man med andre ord ødelegge spissen. Det var trolig problemet i mitt tilfelle.
- Hull mindre enn 4-5 mm skal og bør i utgangspunktet kunne tettes effektivt med guffe. Stan's understreker viktigheten av å ha flytende guffe i dekket og toppe opp med fersk guffe ved behov. En av mine mange kjepphester er som nevnt at man med fordel kan ha med en miniflaske fersk guffe på tur.
- Det er ikke behov for høyt lufttrykk ved slangeløst oppsett, og et moderat lufttrykk vil gjøre det enklere for guffen å binde seg til dekket og tette punktering.
- Stan's vil fortsette å utvikle Dart. Som det ble sagt: We are always working to improve our products to make them easier and more effective, so it would not surprise me to see more changes or even a road-specific version in the future.
Selv liker jeg fortsatt konseptet, men vil gi Stan's noe mer tid til å videreutvikle det før jeg prøver igjen med en fremtidig og forhåpentligvis mer solid versjon. Ettersom jeg erfaringsmessig får bruk for å plugge dekk på tur kun én gang hvert femte år, og knapt nok det, lever jeg godt med alternativt pluggesett inntil videre
Fun fact: Stan's Notubes er lokalisert med hovedkvarter i Big Flats, New York
#263586202/11/202010:37
Men jeg er litt skuffet over disse formuleringene:
Sitat: Landevei
Om hullet etter punktering er større enn et par millimeter, klarer ikke guffa i dekket å tette hullet. Slike punkteringer er selvsagt sjeldne, men kan skje.
Om du havner i dette ulykksalige scenariet må du altså av med dekket, tømme ut guffa og så sette i slange før du kan sykle videre.
Dette er en sannhet med modifikasjoner, og modifikasjonene burde vært nevnt i landets beste sykkelmagasin i det Herrens år 2020
Som nevnt i tråden, skal flere av de grovere guffene i utgangspunktet kunne tette hull som er større enn et par millimeter, gjerne opp mot fem mm. F.eks. Orange Seal sier seks mm. Og særlig om man bare fyller på med fersk, grov guffe, gjerne fra medbrakt miniflaske, slik jeg stadig maser om. Dette er et et så enkelt og raskt grep at det er forunderlig at ikke hjemlig og internasjonal sykkelpresse synes å ha fått det med seg.
Alminnelig plugging, som etter hvert er standard fremgangsmåte ved grove punkteringer også for (b)landeveissyklister, burde i det minste vært nevnt i en artikkel om slangeløse dekk Ja, det er ikke ønskelig å plugge et dekk, men det er ekstremt mye enklere og raskere enn å drive på og skulle konvertere tilbake til slange på tur eller i ritt, særlig i lys av at...
Siden sykkelbransjen ikke blir enige om standarder for verken felger eller dekk, kan slangeløse dekk være vanskelige å sette opp. Dekkene kan rett og slett være så stramme at en ikke får de på, eller må bruke grove dekkspaker for å få det til. (...) Og om det var slik at du slet med å få satt opp dekket slangeløst da du gjorde det hjemme, det er ikke noe lettere ute på veien.
Om man så likevel skulle velge å putte slange i dekket ute på veien, må man jo uansett konvertere tilbake til slangeløst oppsett etterpå, med mindre man bare skal la slangen forbli i dekket og miste alle fordelene med slangeløst oppsett som nevnes i artikkelen. Da kommer man ikke unna en form for lapping eller plugging.
Og til slutt enda en kjepphest, eller i det minste et tips:
grove dekkspaker
Ja, det er utvilsomt nyttig, men enda mer effektivt enn grove dekkspaker, er å bruke egnet verktøy for å vippe siste del av dekkanten inn i felgen.
Har fungert utmerket på mine slangeløse Corsa, Strada Bianca og diverse Schwalbe og WTB. Førstnevnte burde ikke skille seg nevneverdig fra Corsa Control.
Det er en teknikk, og som med alt annet, krever det en viss tålmodighet før man får grepet på det.
Mulig at felgkantens utforming også kan ha noe å si. Tangen må både hvile stabilt mot felgkanten og få grep på dekkanten.
Nærmere tilbakemeldinger og diskusjon om den kan vi gjerne ta i tangens egen tråd.
#263591802/11/202014:36
Glemte å legge til plugger i teksten, og hvordan du rakk å kopiere inn før jeg rakk å rette er et mirakel. Du får herved en kaffe eller øl ved første anledning!
Vil nevne at redaksjonen synes å ha god erfaring også med akkurat Stan's Dart.
Godt å høre at andre har bedre erfaring enn jeg har beskrevet her. Klarte å ødelegge spissen selv etter å ha utvidet hullet med rasp. Men jeg vil gjerne at det skal fungere!
Kanskje vil dette fungere som en kompakt minimumsløsning, men jeg ville valgt minipumpe på rammen fremfor CO2-patron i setevesken, og miniflaske med guffe fremfor dekkspaker.
Er selv på store Arundel Tubi, opprinnelig for pariserdekk, for der får jeg plass til miniverktøy, miniflaske, slangeløse lappesaker og minilås Ottolock Hexband
#263878919/11/202013:04
Jeg syntes ikke en racerslange er noe problem å få med seg jeg da... Men det er vel det som er diskutert i 4 sider at er tungvint. Jeg har punktert langt inne skauen og flengen var for lang til at larver ikke tettet. Da var det fint å kunne putte i slange, istedenfor å måtte traske et par-tre timer med sykkel på skuldra. En bitteliten racerslange får tilogmed plass i den minste seteveska jeg har, som er mindre enn Speedsleed OFT, og da med spak, slange og patron.
[Re: aug11x]
#263879519/11/202013:20
Jeg syntes ikke en racerslange er noe problem å få med seg jeg da... Men det er vel det som er diskutert i 4 sider at er tungvint. Jeg har punktert langt inne skauen og flengen var for lang til at larver ikke tettet. Da var det fint å kunne putte i slange, istedenfor å måtte traske et par-tre timer med sykkel på skuldra. En bitteliten racerslange får tilogmed plass i den minste seteveska jeg har, som er mindre enn Speedsleed OFT, og da med spak, slange og patron.
Enig. Og en Turbolito 30-40 mm i termoplast tar heller ikke mer plass enn en racerslange. Kjører tubeless på grussykkelen og har alltid en slik i sadelveska.
#263879819/11/202013:27
Jeg syntes ikke en racerslange er noe problem å få med seg jeg da... Men det er vel det som er diskutert i 4 sider at er tungvint.
For klarhets skyld, siden jeg nå engang har engasjert meg så voldsomt her
Jeg er helt enig at det er fornuftig å ha med slange ved den minste fare for flenge (som er mindre ved landevei/blandevei enn terreng), om man vet eller frykter at man trenger det.
Hovedpoenget mitt er å ha med det som faktisk egner seg for slangeløst oppsett (miniflaske med grov guffe+slangeløse lappesaker+pumpe), og så eventuelt ha med spake+slange i tillegg, for ekstra trygghet.
Å sykle slangeløst og ha med kun spake+slange+pumpe/patron, synes jeg ikke er særlig hensiktsmessig men enhver finner sine egne løsninger og rutiner.
Skriver ikke dette bare for prinsippets skyld. Har opplevd at både jeg og turkamerater har sluppet å rote med plugging eller bytte av slange ved trykktap, etter kun et lite påfyll av fersk, grov guffe
[Re: Sepeda]
#263880119/11/202013:38
Hovedpoenget mitt er å ha med det som faktisk egner seg for slangeløst oppsett (miniflaske med grov guffe+slangeløse lappesaker+pumpe), og så eventuelt ha med spake+slange i tillegg, for ekstra trygghet.
Hovedpoenget mitt var at slange egner seg bra for slangeløse oppsett, fordi plugger ikke alltid tetter ;-) Min kjepphest er at slange tetter i alle tilfeller, mens plugger/grov guffe ikke gjør det. Blinkefjes. Ja, jeg har alltid med plugger, men ikke alltid slange. Skal jeg på langtur til øde strøk er slange alltid med.
#263880219/11/202013:39
Nå er det bare miniflaske med fersk, grov guffe som skiller.
Nå har jeg også kjøpt dette (2 ganger, må ha glemt at jeg gjorde det første gang). På måten dette omtales som, høres det så forlokkende ut at jeg nesten ser for meg at du koser deg med en slik flaske rundt bålet et eller annet sted langt inne i marka
Slangen blir nok lagt hjemme fremover, med mindre jeg skal veldig langt avgårde. Så får vi se hvordan det går. Må i alle fall dobbeltsjekke at ikke dekkene faller ned uten trykk først.
[Re: Elmersen]
#263882019/11/202015:46
Min erfaring er at innlegg ikke hjelper mot stikkpunkteringer. I terrenget er det mange fordeler med innlegg, men jeg kan ikke se en eneste ved veibruk. Jeg bruker under 40 psi på 40mm og gjennomslag er ikke et problem. For ritt skjønner jeg greia, da pga. muligheten for å kjøre med punktert dekk en stund. Evt. om man er skikkelig feit og av en eller annen grunn kjører veldig lavt trykk ift. vekta.
[Re: BZE]
#263884019/11/202019:41
Min erfaring er at innlegg ikke hjelper mot stikkpunkteringer. I terrenget er det mange fordeler med innlegg, men jeg kan ikke se en eneste ved veibruk. Jeg bruker under 40 psi på 40mm og gjennomslag er ikke et problem. For ritt skjønner jeg greia, da pga. muligheten for å kjøre med punktert dekk en stund. Evt. om man er skikkelig feit og av en eller annen grunn kjører veldig lavt trykk ift. vekta.
Enig. Dette syns jeg er oppskrytt hva gjelder slangeløst generelt. Jeg har aldri punktert pga. gjennomslag i hele mitt voksne liv. Har vel knapt hatt gjennomslag i det hele tatt. Og jeg kjører ikke høyere trykk med slange enn jeg ville gjort ellers uten for å unngå dette. Så skuminnlegg skjønner jeg ikke hva man skal med på bukkestyresykler.
Redigert av Elmersen; 19/11/202020:18.
[Re: Elmersen]
#263890220/11/202010:19
I terrenget er det mange fordeler med innlegg, men jeg kan ikke se en eneste ved veibruk. Jeg bruker under 40 psi på 40mm og gjennomslag er ikke et problem.
Enig. Dette syns jeg er oppskrytt hva gjelder slangeløst generelt. Jeg har aldri punktert pga. gjennomslag i hele mitt voksne liv. (...) Så skuminnlegg skjønner jeg ikke hva man skal med på bukkestyresykler.
Siden dette er tråden for å ri sine kjepphester hardt og nådeløst, får jeg bidra til den gode stemningen ved å erklære meg dypt og inderlig uenig med de to siste talerne.
Selv om jeg aldri har brukt innlegg. Manglende erfaring er som kjent intet hinder for å være dypt og inderlig uenig på forumet
Gjennomslag:
Jeg tror det var Øyvind som skrev at om man ikke har punktert med gjennomslag, har man ikke syklet hardt nok eller mye nok. Jeg velger i hvert fall å legge de ordene i munnen på ham for retorisk effekt og name-dropping.
Ja, man kan selvsagt unngå gjennomslagspunktering om man velger høyt lufftrykk og dekk med stive sidevegger. Men vi progressive velger gjerne bort begge deler.
Som nevnt i tråden om dekktrykk, anbefaler f.eks. Zipp nå helt annet trykk enn fordums knall/stein/stålharde dekk.
Jeg kjenner meg igjen når Zipp for dekk på 28-30 mm anbefaler 50-58 psi for en rytter på 70 kg, 53-62 psi for 85 kg og 56-66 psi for 100 kg Vel å merke på brede felger (her 303 Firecrest) og slangeløst oppsett for å hindre... akkurat, gjennomslagspunktering.
Kjenner meg også igjen når Zipp sammenlikner høyt trykk (til venstre) med lavt trykk (til høyre) på ujevnt underlag:
Nå velger jeg selvsagt bevisst å ignorere at både Elmersen og aug11x i samme tråd har oppgitt rimelig fornuftige trykk. Skal man krangle, skal man krangle, og fakta har ingen plass!
40 psi på 40 mm brede dekk ble nevnt. Det er jo høyt trykk. Fint på landevei, ikke like fint på røft underlag. Rullet selv på 25-30 psi på dagens hjemmekontorpendling i Nordmarka med dekk på 42 mm. Anbefalt av produsent og aldeles nydelig på mer rufsete underlag.
Poenget mitt er at om man velger lavt lufttrykk, særlig på dekk med ettergivende sidevegger, er gjennomslagspunktering en reell fare, særlig med slange.
Skumgummipølser
Slangeløst oppsett løser i høy grad problemet med gjennomslagspunktering, siden det ikke er noen slange som kommer i klemme mellom felg og dekk for det karakteristiske slangebittet, men er det da noe poeng med skumgummipølsene som Alpers skriver om (bare for å droppe enda et navn)?
Uten noen som helst erfaring med innlegg, har jeg disse tankene:
Når WorldTour-laget EF Education First velger skumgummi-innlegg, er det, som aug11x nevner, for å kunne rulle videre med punktert dekk. Dekket holder seg bedre på felgen, felgen går ikke rett i bakken og man får en opplevelse som minner om å trille med dekk på 20-25 psi. Er det kun er i ritt at det er nyttig?
Jeg vil mene at økt trygghet for at dekket ikke går av felgen ved en punktering på landeveien, ikke minst utblåsning, er nyttig også for oss amatører på raske turer.
Som britiske Road.cc siterer EF-rytter Mitch Docker:
Sitat: Road.cc
Docker then says that he punctured the day before when using the system and was able to continue riding, only noticing the tyre was punctured when he went through a couple of corners.
For blandeveissykling, der man gjerne velger lufttrykk ned mot 25 psi for det røffeste underlaget, gir innlegg kort sagt de samme fordelene som ved kross- og terrengsykling. Det bidrar til at man ikke får gjennomslag rett i felgen (hvor mange felger er ikke blitt slått skeive da man først begynte å kose seg med lavt trykk?), reduserer faren for raping, reduserer faren for at dekket går av felgen, og sikrer at man kan rulle videre ved punktering.
Så, jeg synes ikke vi skal avvise disse fordelene, selv om man ikke har sett behovet for dem selv.
Den første kommentaren i ethvert kommentarfelt til enhver sak om et nytt produkt eller ny bruk av et gammelt produkt, er jo at dette trenger jeg ikke, derfor har det absolutt ingen nytte, og er bare noe dritt som industrien forsøker å lure på oss!
Vi kjenner alle en mengde eksempler på det fra vår helt nære fortid.
For interesserte, er denne samtalen med bl.a. EFs mekaniker artig:
40 psi på 40 mm brede dekk ble nevnt. Det er jo høyt trykk. Fint på landevei, ikke like fint på røft underlag. Rullet selv på 25-30 psi på dagens hjemmekontorpendling i Nordmarka med dekk på 42 mm. Anbefalt av produsent og aldeles nydelig på mer rufsete underlag.
Det er vel en smakssak, men jeg syntes nå ikke i underkant av 40 psi er høyt trykk på 40mm. Skal sies at jeg (dessverre) nærmer meg 85 kg ferdig påkledd. Jeg har (selvfølgelig) prøvd meg frem helt ned til 25 psi (og lavere), men for meg så blir det alt for mykt. Det har mest med feeling å gjøre for min del. Mye mulig du får Jan Heine (jeg liker betraktningene hans altså) til å si det er alt for mye, men jeg sykler nå en gang for å tilfredsstille meg selv.
Og ang. det å sykle punktert med innlegg så har jeg faktisk syklet en halv etappe i et enduroritt med flatt bakdekk. Man kommer seg til mål, men om jeg hadde vært på tur så hadde jeg fiksa asap. Har man ikke med SLANGE så er det bedre å sykle hjem med innlegg, det skal sies. Blinkefjes. Men om Mitch Docker mener det å sykle på et punktert dekk med innlegg er som å sykle med 25 psi, så er jeg nokså uenig. Mulig det er helt annerledes med racerstr på dekk.
Redigert av aug11x; 20/11/202014:00.
#263897920/11/202014:01
Du ødelegger også innlegget, og sannsynligvis dekket om du sykler langt hjem med punging.
Hadde du spurt meg for 20 år siden om jeg skulle sykle slangeløst på stisykkelen så hadde jeg sikkert ledd. Jeg er skeptisk av natur, men jeg bruker også ny teknologi når det gir meg noe
Om 20 år så sykler jeg sikker racer med skivebrems, slangeløst, 25 psi og innlegg
Redigert av aug11x; 20/11/202014:06.
#263898220/11/202014:33
Jeg har på terrengsykkel (satt opp tubeless) punktert med gjennomslag en del ganger med snakebite i dekket. En måte å løse dette på skal være å bruke dekkpølse, for da vil pølsen havne mellom stein og dekk/felg og dempe trykket mellom dekk-kant og felg-kant. Jeg har testet en del dekkpølser på terrengsykkel, (Vittoria, Huck Norris etc) men har funnet ut at det ikke er noe for meg. Disse pølsene øker vekten på hjulet, lager lyd og gir mindre komfort. Da gir det egentlig mer mening å heller bruke den ekstra vekten på solid og bredere dekk. Og som aug11x nevner, om jeg punkterer så må jeg som amatør uansett alltid stoppe og fikse.
Landevei og grussykling: Her gir dekkpølse for meg ingen mening, ettersom jeg aldri har ødelagt et tubelessdekk ved gjennomslag og snakebite. Her gir også tubeless for meg liten mening ettersom jeg nesten aldri punkterer, men jeg bruker tubeless fordi jeg har alt utstyr fra før og bruker samme hjul til CX-ritt.
Cyclocross-ritt, her kunne jeg kanskje vurdert pølse for å unngå å ødelegge dyr karbonfelg, men jeg kjører alu så det er ikke noe problem. Har ikke klart å ødelegge dekk med gjennomslag.
Scenario-er hvor det kan gi mening:
Verdenscup i terrengsykling, for der kan man trille til depo uten å miste alt for mye tid, og i depo får man nytt hjul. Det kan også gi ekstra mening for Cannondale som er sponset av Schwalbe (som lager alt for lette og sårbare terreng rittdekk).
Cyclocross hvor man sykler tubeless og har reservesykkel i depo. Men med så lite punkteringer det er i CX så ville jeg droppet det, og proffene sykler tubular.
Landeveisritt med stor punkteringsrisiko, for om man punkterer kan man trille videre uten å miste alt for mye tid til servicebilen kommer og får gitt deg nytt hjul/sykkel. Men hvor ofte er det egentlig gjennomslag og snakebite av dekket som er grunnen til at man punkterer på landeveien?
Dette er jo en diskusjon jeg selvsagt ikke kan vinne, selv om jeg fremprovoserte den
Jeg skal la være å ta det punkt for punkt, særlig siden jeg ikke har erfaring med innlegg/dekkpølse , bare konstatere at ingen har bruk for noe man ikke har hatt bruk for før.
Men det er jo spennende å se hva som foregikk blant proffene i år. Det er jo slett ikke slik at de sykler pariser, punktum. Vi har sett TdF-etappe bli vunnet på slange for første gang på flere tiår, vi har sett lag kjøre slangeløst, vi har sett lag kjøre slangeløst med innlegg, og vi har sett bruk av guffe i pariserdekk.
Så det blir spennende å se hva som blir det neste som absolutt ingen har bruk for, før plutselig alle skal ha det Og kanskje, kanskje vil det ha å gjøre med hva vi putter i dekkene våre.
Kanskje vil det ha å gjøre med hva vi putter i dekkene våre.
Ja hvorfor ikke, har ikke mange sportsbiler hatt ren nitrogen i dekkene en stund?
Sitat: Google
The main benefit of nitrogen-filled tires is that the loss of tire pressure is slower, because the gas in the tire escapes more slowly than air does. With more stable tire pressure, the thinking goes, you'll get better gas mileage and get full tire life since you're always rolling on fully inflated tires.