Zwift
|
Re: Zwift
[Re: jan erik]
01/11/2020 13:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
DC Rainmaker mener at dette ikke har særlig mye for seg. Det kan oppstå problemer med responstid ved å benytte annen wattkilde enn rulle. Han mener videre at rulla bør være nøyaktig i første omgang, og at det får være nok. Så jeg tror ikke det er mye å vinne på responsen ved å bytte, men det koster ikke noe å prøve heller.
Jeg synes heller ikke Swift bykser til når jeg spurter, men jeg har bare tenkt at det er sånn det er. Smartrulle er jo himmelvid forskjell fra responsen når jeg prøvde med en heldum rulle og Powertapnavet. Da var responsen som å kjøre oljetanker i trange sund. Evigheter å få opp fart, og umulig å ligge på hjul siden man bare seg fra selv om man gikk ned på watten.
LarsB
|
|
|
01/11/2020 14:38
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Testet å bruke ekstern wattmåler (Stages) i fjor høst, i stedet for rulla (Neo). Jeg droppa det ganske raskt, bedre respons og mer konsistent når alt går via rulla. Jeg kobler imidlertid opp krankmåleren til gpsen slik at jeg kan se watten der også, noe som er nyttig. En annen sak er rulla viser uendelig mye mindre watt enn krankarmen, men jeg har så vidt begynt å innfinne meg det...
|
|
|
[Re: runermm]
01/11/2020 16:24
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
En annen sak er rulla viser uendelig mye mindre watt enn krankarmen, men jeg har så vidt begynt å innfinne meg det...
Jeg opplever det samme. Men har også innfunnet meg i at det spiller null rolle for min del. For all del. Rittene kan være litt så som så når man gjerne skulle hatt de 10 wattene (+) ekstra på 20 min. Men så lenge man kan sammenligne rulle watten gjennom vinteren så blir det ekstra moro med FTP test ute til sommeren.
|
|
|
01/11/2020 18:20
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er 1-2 sek forsinkelse fra man drar til og til watten kommer etter på zwift. Er det normalt eller noe man kan unngå med bedre PC og nettverkskabel fra fiberboks. Har egen stasjonær PC til formålet, men det er en kontor PC jeg kjøpte på finn og ikke noe gaming sak. Og orka ikke legge opp kabel så kjøpte en billig usb wifi mottaker i stedet. Bruker watten fra kickr rulla til zwift.
Hvilke erfaringer har dere her?
|
|
|
[Re: Kriss]
01/11/2020 18:27
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Er 1-2 sek forsinkelse fra man drar til og til watten kommer etter på zwift. Er det normalt eller noe man kan unngå med bedre PC og nettverkskabel fra fiberboks. Har egen stasjonær PC til formålet, men det er en kontor PC jeg kjøpte på finn og ikke noe gaming sak. Og orka ikke legge opp kabel så kjøpte en billig usb wifi mottaker i stedet. Bruker watten fra kickr rulla til zwift.
Hvilke erfaringer har dere her?
Opplever det samme og med mindre oppdateringsfrekvensen din er 0.5-1 Hz så jeg ikke se for meg hvordan en litt tregere PC skal ha noe å si for dette, da må i så fall Zwift-folkene ha gjort en usedvanlig dårlig jobb.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
01/11/2020 19:04
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er jo nokså grønn på sånne EDB greier, men ser ut som om skjermkort er NVIDIA Quadro 2000, Windows 10 pro, Intel prosessor CPUE3-1240, 16 GB RAM. Skal vel være ganske innafor? Skjermkortet er ikke akkurat gaming standard, men kan det være en synder med tanke på forsinkelse da? Sjekker netthastighet og får 31 download og 47 upload med usb wifi dingsen.
|
|
|
[Re: runermm]
02/11/2020 07:29
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Testet å bruke ekstern wattmåler (Stages) i fjor høst, i stedet for rulla (Neo). Jeg droppa det ganske raskt, bedre respons og mer konsistent når alt går via rulla. Jeg kobler imidlertid opp krankmåleren til gpsen slik at jeg kan se watten der også, noe som er nyttig. En annen sak er rulla viser uendelig mye mindre watt enn krankarmen, men jeg har så vidt begynt å innfinne meg det... Jeg kjører selv med stages på sykkelen, de er koblet til EDGE 1030 som viser watt og kadens fra stages, NEO2 styrer alt til ZWIFT, i mitt tilfelle er watttallene så like at jeg har måttet sjekke at de ikke fikk signal fra samme kilde...
|
|
|
02/11/2020 09:29
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Dere som kjører effekt fra sykkel til GPS og rulle til Zwift. Nå jeg søker opp min Elite Direto XR kommer den som "Fitness Equipment" på Bolten min og Bolt kaprer styring av rulle via ANT+ FE.
Noen som har tips til hvordan jeg kan lese 4iii armen og unngå overstyring her?
LarsB
|
|
|
09/11/2020 09:04
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen grunn for at jeg ikke skal gå over til å bruke apple tv? Har flere av disse så kan vel frigjøre en til rullebruk. Har en 4k så kan ta den. Plugger datakabel rett i den. Kickr 18 og Rotor krank kommer med watt og cadence på bluethoot, så kan bruke begge. Eneste jeg trenger et vel da et nytt pulsbelte.
Prøvde både bra gaming pc og apple tv i helga og konkluderte vel med at grafikken var mer enn bra nok med apple tv. Leser jo litt om mer dropout med bluethoot, men hva er erfaringen til dere som bruker ATV?
|
|
|
09/11/2020 09:16
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Noen grunn for at jeg ikke skal gå over til å bruke apple tv? Har flere av disse så kan vel frigjøre en til rullebruk. Har en 4k så kan ta den. Plugger datakabel rett i den. Kickr 18 og Rotor krank kommer med watt og cadence på bluethoot, så kan bruke begge. Eneste jeg trenger et vel da et nytt pulsbelte.
Prøvde både bra gaming pc og apple tv i helga og konkluderte vel med at grafikken var mer enn bra nok med apple tv. Leser jo litt om mer dropout med bluethoot, men hva er erfaringen til dere som bruker ATV?
Har ikke hatt noen problemer med ATV. Fungerer utmerket med BT. Eneste grunnen for at du ikke skal gå over er hvis du er avhengig av rotor kranken til å vise watt, men det er du jo ikke når du har kickr 18. (3 BT enheter med ATV). Skal man ha ekstern wattmåler i tillegg så må man gå via companion. Den har jeg hatt problemer med. (Nesten hver gang jeg styrer tilkoblinger via den).
|
|
|
[Re: Skogsmann]
09/11/2020 09:22
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke hatt noen problemer med ATV. Fungerer utmerket med BT. Eneste grunnen for at du ikke skal gå over er hvis du er avhengig av rotor kranken til å vise watt, men det er du jo ikke når du har kickr 18. (3 BT enheter med ATV). Skal man ha ekstern wattmåler i tillegg så må man gå via companion. Den har jeg hatt problemer med. (Nesten hver gang jeg styrer tilkoblinger via den). Bruker nå kickr rulla til å vise watt ja, så da blir det vel sånn at remote tar en, rulla en og belte en så da berger jeg med tre..
|
|
|
09/11/2020 09:26
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Stemmer.
Bruker samme oppsett. Har ikke opplevd dropout med ATV.
|
|
|
09/11/2020 11:16
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Er jo nokså grønn på sånne EDB greier, men ser ut som om skjermkort er NVIDIA Quadro 2000, Windows 10 pro, Intel prosessor CPUE3-1240, 16 GB RAM. Skal vel være ganske innafor? Skjermkortet er ikke akkurat gaming standard, men kan det være en synder med tanke på forsinkelse da? Sjekker netthastighet og får 31 download og 47 upload med usb wifi dingsen. Hvis du lurer på hva som er flaskehalsen i ditt system kan du ha nytte av å laste opp en loggfil eller to til https://zwiftalizer.com/ Der står det hvor du finner slike loggfiler fra dine siste Zwift-turer og så er det bare å laste dem opp og analysere. Så kan du f.eks. se hva slags kvalitet du får på grafikken, hvor ofte skjermbildet oppdateres, hvor ofte du får trøbbel med internett-tilkoblingen, hvor ofte du får dropouts på tilkoblingen til rulle/kadens/effekt/puls osv. Kjekt å vite hva som er flaskehalsen.
|
|
|
18/11/2020 11:09
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kickr spørsmål: Merka at det ikke gikk an og trille ned bakker lenger, gikk ikke lenger ned enn 20w. Prøvde kalibreringer her og der, på zwift appen funker det ikke da det ikke gikk ned til 0. Prøvde på app og det gikk, men da begynte den å bråke som et fly. Prøvde factory spindown også, det gikk, men bråker fortsatt som et fly.. Tips eller er det natta?
|
|
|
18/11/2020 11:28
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke hatt noen problemer med ATV. Fungerer utmerket med BT. Eneste grunnen for at du ikke skal gå over er hvis du er avhengig av rotor kranken til å vise watt, men det er du jo ikke når du har kickr 18. (3 BT enheter med ATV). Skal man ha ekstern wattmåler i tillegg så må man gå via companion. Den har jeg hatt problemer med. (Nesten hver gang jeg styrer tilkoblinger via den). Bruker nå kickr rulla til å vise watt ja, så da blir det vel sånn at remote tar en, rulla en og belte en så da berger jeg med tre.. En ekstra bluetooth tilkobling løses veldig smidig med 4iiii viiiiva pulsbelte. Dette kan brokobles med feks kadensmåler og sende puls og kadens sammen til appleTV
|
|
|
18/11/2020 19:27
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Kickr spørsmål: Merka at det ikke gikk an og trille ned bakker lenger, gikk ikke lenger ned enn 20w. Prøvde kalibreringer her og der, på zwift appen funker det ikke da det ikke gikk ned til 0. Prøvde på app og det gikk, men da begynte den å bråke som et fly. Prøvde factory spindown også, det gikk, men bråker fortsatt som et fly.. Tips eller er det natta? Bråker som et fly? Da ville jeg nok sendt video til Wahoo support og så kommer det en ny rulle tilsendt pr post. Men det andre du nevner, om at du ikke kommer lenger ned enn f.eks. 14W eller 20W (inntil flywheel har stoppet) er et kjent problem, i hvert fall hos meg og en del andre. Har ikke klart å finne ut om det er Wahoo eller Zwift sitt problem, men jeg har identifisert at det trolig har noe med kadensmålinga å gjøre og at Zwift ser ut til å "mistolke" både kadensmålinga og effektmålinga. For samme sensor viser ulikt resultat på Garmin-dingsen og i Zwift... Men det gjelder kun når jeg lar være å tråkke. Se f.eks. https://www.facebook.com/groups/ZwiftRacers/permalink/1304112876600881
|
|
|
20/11/2020 08:23
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hæh? En 8 åring som vandt C-klassen i går på Zwift prøve VM. Hvordan er det mulig? OK, han veier 27 kilo, men likevel. Og burde han ikke legge seg før 20:00? 
|
|
|
[Re: Panda]
20/11/2020 09:07
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Hæh? En 8 åring som vandt C-klassen i går på Zwift prøve VM. Hvordan er det mulig? OK, han veier 27 kilo, men likevel. Og burde han ikke legge seg før 20:00? Dette er fordi algoritmene på Zwift ikke klarer å gjenskape ekte sykling. Ute hadde han selvfølgelig blitt blåst av feltet på første flata, men her henger han med pga høy w/kg.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: anderfo]
20/11/2020 09:58
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kickr spørsmål: Merka at det ikke gikk an og trille ned bakker lenger, gikk ikke lenger ned enn 20w. Prøvde kalibreringer her og der, på zwift appen funker det ikke da det ikke gikk ned til 0. Prøvde på app og det gikk, men da begynte den å bråke som et fly. Prøvde factory spindown også, det gikk, men bråker fortsatt som et fly.. Tips eller er det natta? Bråker som et fly? Da ville jeg nok sendt video til Wahoo support og så kommer det en ny rulle tilsendt pr post. Men det andre du nevner, om at du ikke kommer lenger ned enn f.eks. 14W eller 20W (inntil flywheel har stoppet) er et kjent problem, i hvert fall hos meg og en del andre. Har ikke klart å finne ut om det er Wahoo eller Zwift sitt problem, men jeg har identifisert at det trolig har noe med kadensmålinga å gjøre og at Zwift ser ut til å "mistolke" både kadensmålinga og effektmålinga. For samme sensor viser ulikt resultat på Garmin-dingsen og i Zwift... Men det gjelder kun når jeg lar være å tråkke. Se f.eks. https://www.facebook.com/groups/ZwiftRacers/permalink/1304112876600881Prøvde litt mer i går, ny factory spindown, men er likt. Som et fly var kanskje og ta i, men såpass at samboer som trilla barnevogna utenfor garasjen lurte på hva som skjedde. Helt annet volum og virker som litt vibrasjon også. I tillegg ser det ut som motstand klikka helt etter spindown. Når bråket kom igjen i går trår jeg ut 53-11 i 6% stigning for å ha 300w. Sendt mail til bikeshop, kjøpt der desember i fjor.. Så får vel beskjed om hvor den skal sendes.
|
|
|
20/11/2020 10:23
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Hæh? En 8 åring som vandt C-klassen i går på Zwift prøve VM. Hvordan er det mulig? OK, han veier 27 kilo, men likevel. Og burde han ikke legge seg før 20:00? Christian er sønnen min. Han legger seg vanligvis tidligere, men til spesielle anledninger er det ok å være litt lengre oppe. Det ligger flere års trening bak. Han sykler på Zwift minimum 40 minutter hver dag. I tillegg kommer all sykling ute. I den virkelige verden er han rask både på sti, i bakker og på konkurranser. Hovedmålet fram til våren er å øke watten, så hastigheten på flatene går opp.
|
|
|
20/11/2020 10:27
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Gratulerer til Christian.:)
LarsB
|
|
|
20/11/2020 11:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Kickr spørsmål: Merka at det ikke gikk an og trille ned bakker lenger, gikk ikke lenger ned enn 20w. Prøvde kalibreringer her og der, på zwift appen funker det ikke da det ikke gikk ned til 0. Prøvde på app og det gikk, men da begynte den å bråke som et fly. Prøvde factory spindown også, det gikk, men bråker fortsatt som et fly.. Tips eller er det natta? Bråker som et fly? Da ville jeg nok sendt video til Wahoo support og så kommer det en ny rulle tilsendt pr post. Men det andre du nevner, om at du ikke kommer lenger ned enn f.eks. 14W eller 20W (inntil flywheel har stoppet) er et kjent problem, i hvert fall hos meg og en del andre. Har ikke klart å finne ut om det er Wahoo eller Zwift sitt problem, men jeg har identifisert at det trolig har noe med kadensmålinga å gjøre og at Zwift ser ut til å "mistolke" både kadensmålinga og effektmålinga. For samme sensor viser ulikt resultat på Garmin-dingsen og i Zwift... Men det gjelder kun når jeg lar være å tråkke. Se f.eks. https://www.facebook.com/groups/ZwiftRacers/permalink/1304112876600881Prøvde litt mer i går, ny factory spindown, men er likt. Som et fly var kanskje og ta i, men såpass at samboer som trilla barnevogna utenfor garasjen lurte på hva som skjedde. Helt annet volum og virker som litt vibrasjon også. I tillegg ser det ut som motstand klikka helt etter spindown. Når bråket kom igjen i går trår jeg ut 53-11 i 6% stigning for å ha 300w. Sendt mail til bikeshop, kjøpt der desember i fjor.. Så får vel beskjed om hvor den skal sendes. Jeg kjøpte ikke min hos Bikeshop, men hos EFCT, men det gjøres forhåpentligvis like greit der. Da jeg sleit med sånne høylytte vibrasjoner sist vinter var det bare å sende EFCT en video av det, så fikk jeg ny rulle levert på døra etter et par dager, samt returlapp tilsendt pr epost. Tror det var Wahoo (ikke EFCT) som kikket på videoen. Rulla ble sendt fra Sverige. Tok ut og testet den nye rulla, pakket den gamle inn i samme eske, skrev ut returlappen og sendte den tilbake. Ganske kjapt og greit.
|
|
|
[Re: John_Harald]
20/11/2020 12:21
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Hæh? En 8 åring som vandt C-klassen i går på Zwift prøve VM. Hvordan er det mulig? OK, han veier 27 kilo, men likevel. Og burde han ikke legge seg før 20:00? Christian er sønnen min. Han legger seg vanligvis tidligere, men til spesielle anledninger er det ok å være litt lengre oppe. Det ligger flere års trening bak. Han sykler på Zwift minimum 40 minutter hver dag. I tillegg kommer all sykling ute. I den virkelige verden er han rask både på sti, i bakker og på konkurranser. Hovedmålet fram til våren er å øke watten, så hastigheten på flatene går opp. Imponerende!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
20/11/2020 13:49
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Ja, det er ganske imponerende at han klarer å henge med. Sliter han ikke med å følge med på flatene? Eller er drafting effekten så stor at han blir suget med? Opp har jo en fordel antar jeg. Han må være god på Alpen eller Epic KOM. Ja, min 8 åring la seg først 21.00 i går, sååeh....  Han sparker mest fotbal'l da, sukk.
|
|
|
20/11/2020 15:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja, det er ganske imponerende at han klarer å henge med. Sliter han ikke med å følge med på flatene? Eller er drafting effekten så stor at han blir suget med? Opp har jo en fordel antar jeg. Han må være god på Alpen eller Epic KOM. Ja, min 8 åring la seg først 21.00 i går, sååeh....  Han sparker mest fotbal'l da, sukk. Blanding av drafting og at W/kg også har mer å si på Zwift enn ute også på flatene. Uansett kult og bra jobba av mini Hellesvik :-D
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
20/11/2020 20:48
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Ja, det er ganske imponerende at han klarer å henge med. Sliter han ikke med å følge med på flatene? Eller er drafting effekten så stor at han blir suget med? Opp har jo en fordel antar jeg. Han må være god på Alpen eller Epic KOM. Ja, min 8 åring la seg først 21.00 i går, sååeh....  Han sparker mest fotbal'l da, sukk. Blanding av drafting og at W/kg også har mer å si på Zwift enn ute også på flatene. Uansett kult og bra jobba av mini Hellesvik :-D Tusen takk for hyggelige til tilbakemeldinger! Det er fint å ha en felles hobby som far, sønn og også datter (18 år også i C-kalssen) kan gjøre sammen. Hvordan i all verden kunne jeg fått tid til å syke så mye, hvis jeg måtte kjørt han på fotballkamper i helgene og stått å sett på forballtreninger på hverdager Selvfølgelig sliter han med å holde følge på flatene på Zwift, men det hjelper veldig at jeg forteller han hva han bør gjøre til en hver tid. Slik sett er Zwift et taktisk spill, spar krefter der man kan og ikke ligge foran. F.eks aldri mist teten! Mister Christian teten klarer han ikke å ta de igjen og blir hentet inn av gruppen bak. Ute på den virkelig landeveien har en liten 8-åring veldig lav luftmotstand. CdA er minimalt siden front arealet er så lite, derfor trenger man ikke så mange watt for å sykle fort. Mini Hellesvik har som mål til våren at FTP er på 150 watt. Nå ligger vi på 128 watt på 20 min * 0,95 = 121,6 watt.
|
|
|
20/11/2020 22:23
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jøss. Det er jo 5,5 W/KG og dermed A+. Får han ikke UPG i rittene i C klassen da på Zwiftpower?
|
|
|
20/11/2020 22:33
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Jøss. Det er jo 5,5 W/KG og dermed A+. Får han ikke UPG i rittene i C klassen da på Zwiftpower? https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=1045612Nå ligger vi på 128 watt på 20 min * 0,95 = 121,6 watt. Hvis man deler 121,6 watt på 27 kg får du 4,5 w/kg. Her er reglene på Zwiftpower: ZwiftPower Historic Category Average of best 3 races in last 90 days (4.1 + 3.9 + 3.8 = 3.9w/kg). Riders may self-upgrade from their profile settings tab. Mixed Women A+ 4.6wkg and 300w FTP A 4.0wkg and 250w FTP A 3.7wkg Damer B 3.2wkg and 200w FTP B 3.2wkg Damer C 2.5wkg and 150w FTP C 2.5wkg Damer Neste oppgradering tror jeg er ved 150 watt FTP, som også er målet til ute våren.
Redigert av John_Harald; 20/11/2020 22:37.
|
|
|
04/12/2020 18:46
|
Folars1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det resultatene på zwiftpower eller companion appen som "gjelder" Ser tidene er like men på zwiftpower er det færre antall ryttere, dermed høyere posisjon på resultatlista.
|
|
|
[Re: Folars1]
04/12/2020 19:12
|
TealC
Fersking
|
Fersking
Zwiftpower har kun resultat for dei som har registrert seg der.
|
|
|
|
|