Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?
|
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?
[Re: Tange]
20/11/2020 13:32
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Hva er "korresponderende tall for velgerregistrering" for et AVCB? Velgerregistrering rapporteres for precincts. Så hvilke tall er det som mangler på side 118 og utover?
Hvor mange prosent av de berettigede som hadde stemt. Er du fornøyd med 'mine tall' selv om de ikke spesifiserer for hver AVCB? Jeg er fornøyd med dine tall. Så valgoppslutningen i Detroit er altså under 50%, og mye lavere enn Wayne minus Detroit. Her har demokratene fortsatt en jobb å gjøre.
Redigert av marley; 20/11/2020 13:33.
|
|
|
[Re: ]
20/11/2020 13:54
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Om vi antar at AVCB står for AV Counting Board og tallet bak sier hvilket precinct, og tar f.eks distrikt 48 som eksempel
Du må gjerne anta så mye du vil, men det er ikke særlig interessant. Ja, AVCB står for absentee voting counting board, det fant jeg raskt ved å google. Men er det et 1-til-1 forhold mellom AVCB og Precincts? Det er jo ikke akkurat lett å gjøre seg opp en mening om valgdeltakelsen i de forskjellige distriktene?
Det vet jeg ikke da jeg ikke har forsøkt meg på slikt detektivarbeid. Men om jeg hadde gjort det, ville jeg sørget for å være temmelig sikker på at jeg ikke har misforstått noe grunnleggende, før jeg antyder muffens og tall som er gjemt unna. Blir litt som de hobbydetektivene som mener de statistisk kan bevise juks, mens sannheten er at de ikke forstår statistikk. Ikke nødvendigvis bevisst løgn, godt mulig de (altså hobbydetektivene) selv tror at de har funnet "anomalies". Og siden de har overdreven tro på egne detektivevner sprer de det på nett med store bokstaver, og vipps er en konspirasjonsteori etablert.
|
|
|
20/11/2020 13:58
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Her har demokratene fortsatt en jobb å gjøre. Hvorfor ikke republikanerene også? Fordi Republikanerne kjører landet i grøfta, og derfor ønsker jeg at valgoppslutningen skal øke blant typisk Demokratiske velgere 
|
|
|
20/11/2020 14:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Heldigvis er det andre kilder med totaler, og med litt regning er det sikkert lett å se om det var flere stemmer enn velgere i Detroit.
Det vil jo i så fall vært veldig dum juksing :-) Kan hende, men siden visse parter påstår at dette faktisk har skjedd, flere stemmer enn velgere, bør dette være synlig i slike rapporter som fra Wayne eller Detroit. Siden disse visse parter enn så lenge ikke har klart å legg frem bevis for dette (at de nå påstår at de holder kortene inn til brystet inn til videre blir bare for dumt, for det er forsvinnende enkelt å sjekke tall for hele USA, om man har tid og lyst) er det tydeligvis for dumt ja. Men det er åpenbart ikke for dumt til å påstå at slik type juks har forekommet. Og så går nu dagene og for hver dag blir det mindre sannsynliggjort at det har forekommet storskala juks i regi av en av partene i valget.
|
|
|
20/11/2020 14:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Litt mer fra den rapporten.
"As former-Homeland Security Adviser Lisa Monaco told the Committee, "Of course, the law enforcement and the Intelligence community is going to be significantly reliant on what the holders and owners and operators of the infrastructure sees on its system [sic] and to raise their hand."
Dette understreker poenget mitt, med at dette er et såpass feilbart system at det på ingen måte er sånn at nøyere undersøkelser ikke er nødvendig for å sikre at det ikke har skjedde noe alvorlig feil her. Soleklart, og det bør ikke stoppe her, det er ingen tvil om at dette kan ha skjedd ved tidligere valg også og dette må sjekkes nøye. Om dette resulterer i at presidentene fra 2000 og oppøver må strykes fra bøkene; so be it (vi gjorde det med TdF-vinnere). Men det vi ikke kan ha er at det er det minste tvil eller mistanke om at noen av presidentene har vært valgt på grunnlag av feil i et såpass feilbart system.
|
|
|
20/11/2020 16:44
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvorfor ikke republikanerene også?
Det lurer jeg også på. Dvs jeg lurer på dersom juks ved valg i USA er så utbredt som noen vil ha det til, er det slik at det kun er den ene siden som jukser? Da Bush vant knepent i Florida - var det juks da? Eller er det slik at samtlige republikanerne er aktverdige? Ja bortsett fra Nixon, da.
|
|
|
[Re: Duck]
20/11/2020 18:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denna var ju lite søt, Guilliono ska ha sagt: "– Skal dere fortelle meg at 60 mennesker lyver? spurte Giuliani retorisk på pressekonferansen." Vilket bevis, det førekommer aldrig att folk ljuger https://www.politifact.com/personalities/donald-trump/
|
|
|
20/11/2020 18:57
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
This just in; det var geografikunnskapene som feilet. Du har lett på helt feil sted anonymous13. https://www.washingtonpost.com/poli...ed-affidavit-features-big-glaring-error/Kort fortalt; de blandet sammen landsbygda i Minnesota med Wayne County, Michigan. Og når "fakta" kom på bordet var det også lett å finne forklaring på den påståtte "overvotingen".
|
|
|
[Re: Mmar]
20/11/2020 21:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fort gjort å bæsje på geografi-leggen: https://9gag.com/gag/a7WB4Kq
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/11/2020 08:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg vet ingen ting om din BMI, så det kan sikkert stemme - men den konspihundefløyta di piper HELE tida! Jaja, det er jo en fin måte å få deg med ut å leke på :-) Men det er ganske irriterende for oss som hører godt...
|
|
|
21/11/2020 08:56
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Fasinerende tråd som jeg ikke har sett før nå, her er det sagt mye både gull og gråstein om valget i USA. Personlig blir jeg bare trist og redd Donald har gjort uopprettelig skade på demokratiet i USA og ikke minst landets anseelse ift. resten av verden.
La oss ikke glemme at Donald er en notorisk løgner, så premisset for alt han sier er at det er en løgn, grov løgn, eller forbanna løgn. Husk at dette er mannen som uten fnugg av holdepunkter bestemte seg for at hans forgjenger ikke var født i USA (og det klarte 30% av befolkningen i USA å tro på). Nå har han på samme måte på skjønt at han etter all sannsynlig ville tape valget for lenge siden og har i måneder giret opp om at dette valget ville bli rigget i et forsøk på å avskaffe demokratiet og skape et diktatur.
Premisset for at jeg i det hele tatt skal tro på den mannen er at han legger fram bevis som metodisk beviser at dette valget er rigget. Det har han til dags dato ikke gjort, det er bare påstander uten faktabelegg som summarisk avvises av valgfunksjonærer, de som er satt til å overvåke valget og ikke minst rettssystemet som alle formodentlig alle består av en fin blanding av republikanere og demokrater som alle er opptatt av å gjøre jobben sin på en forsvarlig måte og gjennomføre et lovlig valg.
Det er allment kjent at Demokratene i stor grad har forhåndsstemt og Republikanerne stort sett har stemt på valgdagen, så da er altså trikset å forsøke å underkjenne de lovlig innleverte forhåndsstemmene fordi han vet at han ikke har flertall der og på den måte stjele valget.
Konklusjonene er som jeg startet med, dette er løgn fra ende til annen fra Trump inntil han viser fram evt. bevis, nå er det snart gått tre uker, og bevisene finnes fremdeles ikke utover rør og konspirasjonsteorier. Og premisset er fremdeles at Trump er en løgner, at han påstår å sitte på sannheten uten bevis er i utgangspunktet en løgn.
Lars-Erik
|
|
|
21/11/2020 09:27
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finnes det en nettside som viser en samlet status på Trumps stevninger i de ulike delstatene ?
Kjetil Hanssen i i dagens Aftenposten en interessant analyse av Trumps taktikk fremover , bestående av : 1. Stevningene Etter hver som disse har blitt avvist, er neste trekk 2.Forsinkelser Hvis man kan forsinke godkjenningen av valgresultatet i den enkelte delstat slik at de oversitter fristen (fristen er 8. desember) , kan de republikaner-styrte delstatene utpeke Trump-valgmenn .
3. Troløse valgmenn Ca halvparten av statene mangler lovhjemmel som pålegger valgmennene å følge valgresultatene.
GOP støtter tydeligvis disse planene, med bare noen få utbrytere som f.eks.Mitt Romney. Helt utrolig.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
21/11/2020 09:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lurer på vad som kommer ske hvis han "vinner" med någon av alternativen 2 och 3? Borger krig?
Har väldigt svårt att tro att inte en majoritet av amerikanerna och resten av världen skulle bli väldigt arga hvis något sådant hände.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
21/11/2020 09:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
GOP støtter tydeligvis disse planene, med bare noen få utbrytere som f.eks.Mitt Romney. Helt utrolig.
Ja - når mer en halvparten av velgerne deres er konspiskrotinger som har gått må limpinnen med alt "stolen election"-våset, vil det være politisk selvmord å prøve å fortelle ovenneevnte skrotinger at de har blitt lurt. The Orange God King har holdt det republikanske partiet som gissel i fire år og nå begynner stockholm-syndromet å melde seg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
21/11/2020 11:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Rudy er sånt sett litt av den samme gåten som Trump. Om man sammenligner Rudy med seg selv i 2001, som Trump1990 vs Trump2020, lurer jeg virkelig på hva som har skjedd.
|
|
|
21/11/2020 11:57
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Rudy er sånt sett litt av den samme gåten som Trump. Om man sammenligner Rudy med seg selv i 2001, som Trump1990 vs Trump2020, lurer jeg virkelig på hva som har skjedd.
Nå er dette litt fordummer om gjengene på Coop-caféene rundt omkring. Men jeg tenker at det som har skjedd er at Donald og Rudy har nådd det stadiet der de skal prate skit med kompisene på Coopen.
|
|
|
21/11/2020 12:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kanskje det, men gjengene på Coop betsår i stor grad av pensjonister. Aldersmessig stemmer dette nok med Donald og Trump, men de er jo langt fra en pensjonisttilvarelse. Men de har jo en felles hsitorie med at de prøvde seg som kandidat før også. Donald i 2000 og 2012(?) og Rudy i 2008. De kom ikke langt.
|
|
|
[Re: Appelsin]
21/11/2020 12:53
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er dette litt fordummer om gjengene på Coop-caféene rundt omkring. Men jeg tenker at det som har skjedd er at Donald og Rudy har nådd det stadiet der de skal prate skit med kompisene på Coopen. Korrupsjon korrumperer.
|
|
|
[Re: Appelsin]
21/11/2020 14:05
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
men de er jo langt fra en pensjonisttilvarelse.
Ja, det er jo problemet.... og i tillegg til alderen "når makten minker øker sinnet..."
|
|
|
21/11/2020 15:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Demonisering av 'motstandere' er ikke akkurat et nytt fenomen. Nytt er heller ikke beskyldningene. "Blood libel" er mye eldre enn USA, fra før år 0, men i 'dagens form' dukket den opp i middelalderet. At den gjør det så bra blant visse grupper i USA skyldes mer politisk tilhørighet enn politiske beslutninger, tror jeg.
Siden jeg ikke får svar på sammenhengen mellom norsk politikk og QAnnon og siden ikke alle er ekjent med 'blood libel', blodanklage på norsk. Den 'moderne blodanklagen stammer fra 1100-tallet og går ut på at jødene drepte (kristne) barn og brukte blodet deres i religiøse ritualer eller for å lage matzah. Fra 1100-tallet opp til 20. århundre har denne anklagen dukket opp jevnt og trut i både Europa og USA. Den har rettet seg i stor grad mot jødene, men som jeg skrev demonisering av 'motstandere er ikke noe nytt og også andre grupper har til tider vært anklaget for rituelle barnemord (bla. frimurere). Frem til mellomkrigstiden var anklage i stor grad bassert på religiøse fremstillinger. Nazi-Tyskland benyttet seg, som med så mage andre mytter om 'motstandere' , av anklagen i sin propaganda og jeg tror det var momentet hvor dette fenomenet gjorde en (delvis) transisjon av å være religiøst motivert til å være politisk motivert. Og med politisk motivert tenker jeg ikke på 'politiske beslutninger', men politisk tilhørighet. Myten om blodanklagen har forsatt å leve videre i ekstrem høyre grupperinger bla. i forbindelse med den påståtte jødiske streben etter verdensherredømme og verdensomspennende sammensvergelser. At QAnon har oppstått i ekstrem høyre kretser i USA er for såvidt ingen overraskelse og at den har smittet over i mindre ekstremistiske krester under påvirkning av en ekstrem polariserende president er for meg ingen overraskelse heller Som sagt, jeg ser ingen grunn til å koble QAnon til noe særlig annet politisk tilhørighet (Hvorvidt blodanklagen som fortsatt lever i visse kretser i Midt-Østen er politisk eller religiøst motivert lar jeg være åpen).
|
|
|
21/11/2020 15:38
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tenker litt sånn som Tucker og tror de fleste andre som følger denne saken at hvor er bevisene. Samtidig så tenker jeg at når ett knippe med folk høyt oppe i maktapparatet med helt konkrete anklager og innsigelser på et av demokratiets hjørnesteiner om utflagging av opptelling av stemmer gjort av systemer som eies av uttalte og aktive motstandere av den ene part, samt styremedlemmer og CEOs i disse selskapene angivelig skal ha vært aktive og sentrale spillere i Obama administrasjonen og har plass rundt bordet i CISA så vil det være det absolutt klokeste å få en gjennomgang av dette og se om dette stemmer og ikke minst om det er noe problem at systemene er bygd opp slik. Anklagene om at systemet er rigget er konkrete og lar seg lett motbevise evt så må det bli opp til de konstitusjonelle mekanismene evt høringer hvorvidt en evt eierstruktur i outsourcede stemmesystemer er et problem. Tim Pool er inne på noe viktig og det er at så langt så bruker bare Trump de virkemidlene som han har tilgang til innenfor loven og som ligger der laget for situasjoner som dette. Polariseringen er stor og trykket for å vinne plassen hvor man sitter med makten i verdens eneste supermakt er stor på begge sider. La systemene som er opprettet gå sin gang. Er anklagene grunnløse så kommer Dems inn i det Hvite Hus ganske raskt. Noen uker til eller fra spiller ingen rolle for menigmann likevel, men vil ha beroligende effekt og en mulig gjenopprettet tillit til systemet som viktig bidrag.
Redigert av sanouka; 21/11/2020 15:50.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
21/11/2020 15:55
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor er bæsje-emojien når man trenger den...
|
|
|
[Re: skubisan]
21/11/2020 16:03
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor er bæsje-emojien når man trenger den... Saklig innlegg. Hvorfor motstanden er så stor mot å bruke de opprettede organene og systemene gir grunn ikke bare til undring, men også bekymring.
|
|
|
21/11/2020 16:33
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi snakker om et valgsystem som er rigget for rike hvite velgere, altså Republikanere. Og hvor det Republikanske partiet setter kjepper i hjulene hver gang det kommer forslag om å gjøre forbedringer som å begynne å telle forhåndsstemmer fortløpende eller å gjøre det enklere å stemme. Og så kommer du med det pisset der om at Trump har rett til blablabla.. Gaslighting heter det.
|
|
|
21/11/2020 16:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor er bæsje-emojien når man trenger den... Saklig innlegg. Hvorfor motstanden er så stor mot å bruke de opprettede organene og systemene gir grunn ikke bare til undring, men også bekymring. Tror faktiskt inte det är så många som är emot att bruke opprettede organer och system. Det folk är emot är den falska propagandan och att det faktiskt ser ut som att han kommer försöka att vinna valet med alla medler. Få valgmennen att gå imot vad folk stemde på och få delstaterna att inte godkänna valet genom att dra ut allt i tiden. Ingen vet vad han kan finna på. En genomgang av valsystemet är säkert bra men tycker inte att tiden för det är nu, du klarar det inte heller på några uker och om du inte finner något juks så ska det inte ändra på något. Tror också att skubisan har rätt.
|
|
|
21/11/2020 16:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En märklig sak är att når demokraterna juksade med valet med datorerna valde att jukse mest når post stemmerna räknades. Hade det inte varit smartare att jukse lite hela tiden så att det var jämnare i för eksempel Pennsylvania hela tiden?
|
|
|
[Re: skubisan]
21/11/2020 17:03
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi snakker om et valgsystem som er rigget for rike hvite velgere, altså Republikanere. Og hvor det Republikanske partiet setter kjepper i hjulene hver gang det kommer forslag om å gjøre forbedringer som å begynne å telle forhåndsstemmer fortløpende eller å gjøre det enklere å stemme. Og så kommer du med det pisset der om at Trump har rett til blablabla.. Gaslighting heter det. Ditt demokratiske sinnelag og utvidete bruk av biologiske avfallstoffer som virkemidler i ditt vokabular er notert 
|
|
|
21/11/2020 17:27
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Saklig innlegg. Hvorfor motstanden er så stor mot å bruke de opprettede organene og systemene gir grunn ikke bare til undring, men også bekymring.
Kan drittsekker på lovlig vis vil oppføre seg som drittsekker? Oppildne andre til å bli med på tullet sitt? Hva er eventuelt bekymringsverdig ved å klage over at de oppfører seg som drittsekker? (Om Trump er og oppfører seg som en drittsekk er selvsagt subjektivt, jeg lurer på drittsekker generelt)
|
|
|
21/11/2020 17:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tenker litt sånn som Tucker og tror de fleste andre som følger denne saken at hvor er bevisene. Samtidig så tenker jeg at når ett knippe med folk høyt oppe i maktapparatet med helt konkrete anklager og innsigelser på et av demokratiets hjørnesteiner om utflagging av opptelling av stemmer gjort av systemer som eies av uttalte og aktive motstandere av den ene part, samt styremedlemmer og CEOs i disse selskapene angivelig skal ha vært aktive og sentrale spillere i Obama administrasjonen og har plass rundt bordet i CISA så vil det være det absolutt klokeste å få en gjennomgang av dette og se om dette stemmer og ikke minst om det er noe problem at systemene er bygd opp slik. Anklagene om at systemet er rigget er konkrete og lar seg lett motbevise evt så må det bli opp til de konstitusjonelle mekanismene evt høringer hvorvidt en evt eierstruktur i outsourcede stemmesystemer er et problem. Tim Pool er inne på noe viktig og det er at så langt så bruker bare Trump de virkemidlene som han har tilgang til innenfor loven og som ligger der laget for situasjoner som dette. Polariseringen er stor og trykket for å vinne plassen hvor man sitter med makten i verdens eneste supermakt er stor på begge sider. La systemene som er opprettet gå sin gang. Er anklagene grunnløse så kommer Dems inn i det Hvite Hus ganske raskt. Noen uker til eller fra spiller ingen rolle for menigmann likevel, men vil ha beroligende effekt og en mulig gjenopprettet tillit til systemet som viktig bidrag. Mener du at det er greit å komme med alvorlige anklagelser det ikke finnes bevis for så lenge rettsapparatet ordner opp?
|
|
|
|
|