Hei, dere! Første innlegg på forumet! Jeg har fått med meg at dette er et aktivt forum med mye kompetente folk, så jeg søker hjelp her og kanskje jeg også bidrar til at andre får svar på ting de lurer på med dette innlegget.
TLDR: Er Haibike Sduro Trekking 4.0 bedre enn Buddy bike M5 og/eller Elride prime urban som pendlersykkel med 240m stigning og 7km avstand.
Hele historien:Jeg har flyttet fra sentrum av Oslo og opp til skogkanten på Grefsen/Kjelsås. Dette medfører at min nye reisevei til jobb innebærer 240 høydemeter og en avstand på ca 7km. I den anledning tenkte jeg å gå til innkjøp av en kraftig elsykkel som kan ta meg til og fra jobb, trygt, komfortabelt og uten at det blir en treningsøkt av det. Jeg er 200cm høy og veier omtrent 115kg.
Jeg har sett meg ut tre kandidater innenfor budsjettet mitt som ligger på rundt 30 000kr og de er følgende
Buddy Bike M5:
https://www.buddybike.no/elsykler/m4 Denne har jeg testet og gjorde meg følgende vurderinger:
+ Den gir god assistanse også i de tyngre bakkene
+ Den virker å gi litt ekstra assistanse opp til rundt 30kmt
+ Komfortabel demper
+ Fint stort fargedisplay (- mangler gjenstående avstand på batteriet)
+ Meget godt styre
+ Stort batteri 672wh eller noe i den duren og 48v
+ Retyre-system virker fint for jobbpendling da det er lett å ta av/på piggdekk (vinteren kommer fort her oppe på Grefsen)
+ Har fysisk butikk i Oslo
- Prisen er tre tusen kr høyere enn de to andre kandidatene
- Ikke helt passende størrelse kun 52cm
- Motoren og sensoren virker litt "treg" og i høy fart virker den litt av og på når man er over 25kmt
- Senoren til motoren er kanskje litt vel ivrig når man står stille og venter på grønt lys og gir en "knakelyd" når den forsøker å trekke
- Noe smale dekk uten "skins"
- Batterisensor var "grov" og viste bare prosent gjenværende batteri i 10% intervaller
Elride Prime Urban:
https://www.elsykkelbutikken.no/hve...mestorrelse-m_medium/34-girtype-standard + Den gir god assistanse også i de tyngre bakkene (omtrent identisk med Buddy bike)
+ Den virker å gi litt ekstra assistanse opp til rundt 30kmt (har sjelden bruk for noe mer)
+ Man kan låse demperen med knapp på styret
+ Komfortabel demper
+ Fint stort fargedisplay, litt mindre finish på UI sammenlignet med buddy bike, men man har flere innstillingsmuligheter
+ Brede dekk - 2,1 tommer, men antar piggdekk til denne er relativt kostbare sammenlignet med retyre?
+ 700wh batteri!
+ Har i str XL som passer til meg
+ Rimelig i pris
+ Har fysisk butikk i Oslo
- Har kanskje et litt mer "hjemmemekk" utseende enn buddy bike M5
- Lavere volt på batteriet (gir større strømforbruk enn M5?)
- Mer jobb å skifte dekk på denne
Haibike Sduro Trekking 4.0 (2021):
https://www.bikester.no/haibike-sdu...Kj858QblzT2HWPcgiWl6Lul_CXRoC8DMQAvD_BwE + Har blitt priset som beste elsykkel i Tek.no sin store test (her var også Buddy bike C5 som har samme motor som M5 med, dog med gammel software). Den måtte visstnok se seg knust av Haibike på blant annet klatring opp bakker.
Og det er basert på disse testene jeg er litt i tvil, fordi tek.no mener C5 var langt bedre enn Urban prime i bakker, min test tilsa at de var omtrent identiske (muligens 1kmt forskjell i de heftigste bakkene). Kan jeg stole på at Haibike faktisk er så mye bedre uten å prøve?
+ Ser meget solid ut og er fra anerkjente Haibike
+ 2,6" brede dekk
+ Meget gode lykter iflg tester
+ Mer anerkjent og bedre motor Yamaha PW-ST 70nm
+ Pris på rundt 30 000kr
- Har ikke testet
- Selges gjennom nettbutikk
- Lite og primitivt display sammenlignet med de to andre
- Knotete å få ut batteri iflg videoer jeg har sett
- "Lite" batteri på 500wh
Håper på erfaringer eller meninger om disse syklene sett opp mot hverandre! På forhånd takk