Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: Tange]
16/03/2021 16:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er du flink til å telle kan du vente til alle svarte baller er trukket før du tar et steg frem.
Dette er trekning med tilbakelegging. Det at mennesker dør av sykdommen er uavhengige hendelser.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
16/03/2021 17:29
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Er du flink til å telle kan du vente til alle svarte baller er trukket før du tar et steg frem.
Dette er trekning med tilbakelegging. Det at mennesker dør av sykdommen er uavhengige hendelser. Det blir vel egentlig litt feil hvis man sammenligner med tidligere pandemier (spanskesyken for eksempel). Det er masse svarte kuler øverst i tønna (urne...) og de hvite samles i større grad i bunn. (Det gjelder begge lotteriene.)
Redigert av skiraffen; 16/03/2021 17:31.
|
|
|
16/03/2021 17:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dette er trekning med tilbakelegging. Det at mennesker dør av sykdommen er uavhengige hendelser. Det var en halvseriøs reaksjon (men med et poeng). Sidden bjerkseth gikk over til % (isf. dine opprinnele absolutte tall) tok jeg utgangspunktet i at den var én ball til hver da jeg 'svarte' skiraffen. Baller lar se vanskelig dele i prosenter når de skal trekkes i et lotteri. (Men i den virkelige verden er jeg enig)
|
|
|
16/03/2021 19:47
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Nja, utvikling av mRNA-vaksiner har tatt tre tiår
Det er jo for så vidt interessant, men AstraZenica er vel ikke en RNA-vaksine? Det er ved andre av vaksinene som er?
|
|
|
[Re: Appelsin]
16/03/2021 20:15
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo for så vidt interessant, men AstraZenica er vel ikke en RNA-vaksine? Det er ved andre av vaksinene som er? Det er en vektor-vaksine
|
|
|
16/03/2021 20:39
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Ja. Hvis man visste det. HIV er jo eksempel på en sykdom som er delvis livvstilspåvirket. Jeg ville aldri tatt en HIV-vaksine.
Jeg kan ikke tenke meg at for noen av sykdommene vi vaksinerer mot, kan ikke en sunn livsstil gjøre det mindre risikikabelt å eksponeres for patogenene enn å ta vaksinen. Man kan minske risikoen noe, men ikke i nærheten av der man kommer med vaksine.
Siden du ikke kan tenke deg det, kjenner du muligens ikke til Denvaxia https://en.wikipedia.org/wiki/Dengvaxia_controversy og forsøkene på å lage rsv vaksine. At selskapene som tar frem vaksinene også fremforhandler ansvarsfrihet tyder også på at de muligens kan tenke seg ikke helt heldige scenarier.
|
|
|
[Re: hilmer]
16/03/2021 21:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er jo for så vidt interessant, men AstraZenica er vel ikke en RNA-vaksine? Det er ved andre av vaksinene som er? Det er en vektor-vaksine Ikke-reproduserende vektorvaksine; ikke nye teknologi heller. Den første ble alt godkjent før man i det hel tatt begynte å tenke på mRNA-vaksiner. Dette betyr selvfølgelig ikke at man bare kan lage en vaksine mot hva som helst, og i løpet av kort tid. Det er ikke uten grunn at man tvilte på en ferdig vaksine før 2022. Det ofte blir glemt er at det har væ'rt to tidligere utbrudd av samme type corona-virus, SARS og MERS. Disse har ikke ført til en effektiv vaksine (det akkute behovet forsvant veldig fort igjen), men det ble forsket på dette og kunnskapen fra tidligere 'generalprøver' var relevant for utviklingen av vaksiner mot COVID-19. Jeg synes at det ofte er veldig interessant å lese artikler fra før COVID-19 for å unngå potensiell overoptimisme i forbindele med COVID-19 Fra 2014: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1586/14760584.2014.912134
|
|
|
16/03/2021 21:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja. Hvis man visste det. HIV er jo eksempel på en sykdom som er delvis livvstilspåvirket. Jeg ville aldri tatt en HIV-vaksine.
Jeg kan ikke tenke meg at for noen av sykdommene vi vaksinerer mot, kan ikke en sunn livsstil gjøre det mindre risikikabelt å eksponeres for patogenene enn å ta vaksinen. Man kan minske risikoen noe, men ikke i nærheten av der man kommer med vaksine.
Siden du ikke kan tenke deg det, kjenner du muligens ikke til Denvaxia https://en.wikipedia.org/wiki/Dengvaxia_controversy og forsøkene på å lage rsv vaksine. At selskapene som tar frem vaksinene også fremforhandler ansvarsfrihet tyder også på at de muligens kan tenke seg ikke helt heldige scenarier. Ansvarsfriheten får de fordi de ellers ikke hadde giddet lage vaksiner. Det er alt for lite fortjeneste i forhold til risikoen. Derfor tar ofte myndighetene i de land som kjøper vaksiner på seg den risikoen. Med "vi vaksinerer mot", mente jeg vaksiner som er vanlig brukt i Norge
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/03/2021 21:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Siden du ikke kan tenke deg det, kjenner du muligens ikke til Denvaxia https://en.wikipedia.org/wiki/Dengvaxia_controversy og forsøkene på å lage rsv vaksine. At selskapene som tar frem vaksinene også fremforhandler ansvarsfrihet tyder også på at de muligens kan tenke seg ikke helt heldige scenarier. Det føles veldig ubehagelig i noen tilfeller å diskutere slike tall. Vi snakker ikke bare om menneskeliv, men vi snakker spesielt om barn her, Men ca. 600 av 800.000 for en sykdom som har en dlødelighet på ca. 1% ved behandling tror jeg ikke diskvalifiserer GeirK's prinsipp. Og selv om han kanskje ikke kjenner til alle tilfeller er jeg rimelig sikker på at han har god oversikt over tilfeller hvor vaksinering på en eller annen måte har slått feil (delvis). Kan tenkes på f.eks. polio her. Men som oftest er detaljene viktig, her og. Dengue-feber utvikler noe som heter ADE, antibody-depedent enhancement (antikropper som forsterker infeksjonen), som fører til et en nye infeksjon blir verre enn den første fordi tidligere utviklet immunforsvar 'jobber sammen' med den nye slik at den på en mer effektiv måte kan angripe kroppen. Det er ikke alle type infeskjoner som utvikler ADE. Men det har vært diskutert om ADE kan forekomme ved COVID-19, selvfølgelig. Så vidt jeg vet er det ikke påvist som en typisk utvikling etter tidligere COVID-19(corona)-infeksjon. Pleier ikke å linke til YT for slike type ting, men jeg tror denne gir en enkel innføring i ADE (både dengue og corona-virus). https://www.youtube.com/watch?v=vS8ObVZ_GDQ
|
|
|
[Re: ]
17/03/2021 05:53
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva tenker man må gjøres med konspinissen Dr. Med Holme på Rikshospitalet? Bli fratatt lisensen? Rulles i tjære og fjær? Få FB og Twitter blokkert? Bli pålagt et kurs her inne på kausalteori?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
17/03/2021 06:26
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Hva tenker man må gjøres med konspinissen Dr. Med Holme på Rikshospitalet? Bli fratatt lisensen? Rulles i tjære og fjær? Få FB og Twitter blokkert? Bli pålagt et kurs her inne på kausalteori? Pålagt kurs her inne på forumet i KAUSALTEORI, i løpet av den kommende påsken, på en STOR takterrasse i Trondheims aller dyreste og fineste boligstrøk? Og kurset holdt av en herværende selvoppnevnt kausalistgjøk? Skratter meg skakk.
|
|
|
17/03/2021 06:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det ikke snakk om Tiller a? Tror du sliter med å finne trøndere som deler den oppfatninga. Jeg har fått litt sånn Kolbotn-feel når jeg har vært der...
Korrekt. Den er bare 35 kvadratmeter og Tiller er på ingen måte det mest fasjonable strøket i Trondheim. Ganske langt der i fra. Mye blokker og rekkehus. Men det byr likevel på god livskvalitet. Det er flatt og har en fantasirik infrastruktur av gang- og sykkelveier som gjør at ungene kommer seg rundt for egen maskin. Dessuten det landlig og har kort vei til det meste av det en trenger av butikker. Men alt dette har ingen ting med temaet å gjøre så igjen - ta dette i en egen tråd eller send PM om det er mer dere lurer på.
|
|
|
17/03/2021 06:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
uten at de fremsetter et vulgær-epos om sin og sitt fortreffelighet. Det var en helt grei beskrivelse. Jeg var heller ikke komfortabel med den, men lette etter en angrepsvinkel mot Anomyn.
|
|
|
17/03/2021 06:56
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Tror du sliter med å finne trøndere som deler den oppfatninga. Jeg har fått litt sånn Kolbotn-feel når jeg har vært der... Kolbotn-feel? Analogt Holmlia-feel? Var innom Sørensen Sport på Kullebunnen en gang og kjøpte ski. Fikk ikke med meg noen egen "feel" der, men det kunne nok kommet med et lengere opphold. Henter en generell kommentar fra et hissig kommentarfelt, angående Kirsebom-Thommesens ikke helt frivillige avgang fra SMB: "mer mobbing på jobb egentlig, slik at til slutt så mobber alle alle fra alle kanter, men da må man tåle det selvsagt, det er jo det som er problemet. Sånn som folk fra kommentarfeltet her, klager på at man ikke tåler vitser, men som selv ikke tåler å bli fleipa med."
|
|
|
17/03/2021 07:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes EHAa sitt andre eksempel er en glimrende fremstilling av passende tilnærming som hadde åpnet for adskillig bedre dialog og fortåelser for flere vinklinger og sannhetsforståelser.
OK. La meg prøve. Så ser vi hvordan dette går. Du skrev at "Det er folk som har tenkt lenger enn deg og både vet og skjønner at bivirkningene i hovedsak oppstår lenge etter selve injeksjonen."
Ut i fra deg jeg har lest, oppstår de fleste bivirkninger rett etter injeksjonen. Det er derfor man blir bedt om å sitte igjen 20 minutter etter at man har fått vaksine. Men hvis de som kan mer om dette, sitter på kunnskap jeg kan lære noe av, lytter jeg gjerne. Kan du forklare sånn hvor stor andel av bivirkingene "i hovedsak" sikter til og ca hvor lang tid du mener med "lenge etter". Er det mange dager eller mange år? Er dette spesifikt for Corona-vaksinene eller gjelder det også andre vaksiner. Da prøvde jeg en bedre tilnærming, anonymous13. Men det ga heller ingen respons. Er feilen da fremdeles på min side?
|
|
|
17/03/2021 07:05
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
fremsetter vulgær-epos om egen fortreffelighet. Litt "uvanlig" kan det betegnes som, ja. lette etter en angrepsvinkel mot Anomyn. Krampaktig forgjeves angstbiteri.
Redigert av Anomyn; 17/03/2021 07:10.
|
|
|
17/03/2021 09:06
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Altså først utsette seg for blodpropp-risiko, for deretter muligheter for å bli smittet av sør-afrikansk variant, whats the point?
Om risikoen for riksiko totalt sett går ned (og det kan godt vere vaksinen gjør, som de skriver i liken), så går man for det valget, det er jo åpenbart. Spørsmålet er om total risio mellom alternativer er spørsmålet, og at det uansett er problematisk om vaksinene ikke hindrer smitte av andre.
|
|
|
17/03/2021 10:01
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Altså først utsette seg for blodpropp-risiko, for deretter muligheter for å bli smittet av sør-afrikansk variant, whats the point?
Om risikoen for riksiko totalt sett går ned (og det kan godt vere vaksinen gjør, som de skriver i liken), så går man for det valget, det er jo åpenbart. Spørsmålet er om total risio mellom alternativer er spørsmålet, og at det uansett er problematisk om vaksinene ikke hindrer smitte av andre. Personlig tar jeg ikke vaksinen for å beskytte meg selv. Hvis det kun hadde vært et slikt premiss så har jeg ingen grunn til å ta den. Vil tro det er mange som meg der ute og da er det vel greit at man som en grunnleggende avtale mellom oss og myndighetene kan forvente at den er trygg. At den virker tilfredstillende må jo også være på plass. Man har jo fremdeles sin frihet og å forlange at man skal være med på et eksperiment med helsa og livet i verste fall må jo være opp til den enkelte. Kan man ikke garantere disse innenfor medisinske standarder og legger til risikoen for egen helse pga viruset så er disse to grunnleggende premissene en selvfølge. Men så er jo ikke jeg med på lydighetskonkurransen heller. Ang AZ så er skaden skjedd uansett utfall. Det er nok ikke bare meg som aldri vil la den nåla komme under huden. I mellomtiden er strategien å innta stealthmodus og ta vaksine når jeg "må".
|
|
|
17/03/2021 10:06
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om risikoen for riksiko totalt sett går ned (og det kan godt vere vaksinen gjør, som de skriver i liken), så går man for det valget, det er jo åpenbart. Spørsmålet er om total risio mellom alternativer er spørsmålet, og at det uansett er problematisk om vaksinene ikke hindrer smitte av andre. Personlig tar jeg ikke vaksinen for å beskytte meg selv. Hvis det kun hadde vært et slikt premiss så har jeg ingen grunn til å ta den. Vil tro det er mange som meg der ute og da er det vel greit at man som en grunnleggende avtale mellom oss og myndighetene kan forvente at den er trygg. At den virker tilfredstillende må jo også være på plass. Man har jo fremdeles sin frihet og å forlange at man skal være med på et eksperiment med helsa og livet i verste fall må jo være opp til den enkelte. Kan man ikke garantere disse innenfor medisinske standarder og legger til risikoen for egen helse pga viruset så er disse to grunnleggende premissene en selvfølge. Men så er jo ikke jeg med på lydighetskonkurransen heller. Ang AZ så er skaden skjedd uansett utfall. Det er nok ikke bare meg som aldri vil la den nåla komme under huden. I mellomtiden er strategien å innta stealthmodus og ta vaksine når jeg "må". Foreløpig med alt plunderet, forsinkelser og meldinger om bivirkninger så skjer det neppe før sommeren og kanskje ikke til jul heller. Det loves og loves, men det går jo bare fra vondt til verre om dagen.
|
|
|
17/03/2021 10:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva tenker man må gjøres med konspinissen Dr. Med Holme på Rikshospitalet? Bli fratatt lisensen? Rulles i tjære og fjær? Få FB og Twitter blokkert? Bli pålagt et kurs her inne på kausalteori? Herinne driver vi med barfight, kan sikkert også kalles for holmegang. Dr. Med. Holme derimot har sine egne kanaler for å få testet og eventuelt spre ny kunnskap .. Der kan han skrive om forskning og forskningsresultater rettet mot sine fagfeller for å få vurdert det av en mer sammensatt gruppe. Den kan sjekke de nye data, grunnlaget og om det har konsekvenser for eksisterende kunnskap eller om det f.eks. må forskes mer på dette. Kan henvise til tidligere nevnte funn av fosfin på i Venus' atmosfære og prosessen rundt forskning på mulig liv 'på' Venus. Åh ja, sikkert overfødig å nevne, han er fri til å skrive på FB og Twitter, men det er ikke kanalene man bruker for å få vurdert sin forskning.
|
|
|
17/03/2021 10:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tycker det har varit många problem med AZ vaksinen och jag skulle helst ta en av mRNA vaksinerna.
Inte så väldigt bra tal i den första studien på effektiviteten.
De hade brukt en halv första dose för några tusen av misstag. (verkade gi bättre effekt). Hur kan man göra ett sådant fel i en väldigt viktig studie?
Fungerar dåligt på i alla fall en del mutanter som sirkulerar.
Lite data för effekten på folk över 65 så de ska först inte ha den.
De kortvariga biverkningarna av vaksinen verkar vara alvarliga för många. Inte väldigt morsomt at ta en vaksin som man blir väldigt sjuk av trots att det oftast bara är en dag eller två.
Om och om igen har de produktions problem så de inte kan leverera efter planen.
Sen fick man höra att vaksinen inte alls var en B-vaksin utan en bra vaksin (den första studien tydde ju på att den inte alls var lika bra som phizer och moderna).
Och nu hör man om att den kan ha bivirkninger i form av alvarliga blodproppar.
Skulle som sagt mycket hellre ta en annan vaksine. Verkar inte som att varken vaksinen eller arbetet med den är väldigt bra.
|
|
|
17/03/2021 10:37
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva tenker man må gjøres med konspinissen Dr. Med Holme på Rikshospitalet? Bli fratatt lisensen? Rulles i tjære og fjær? Få FB og Twitter blokkert? Bli pålagt et kurs her inne på kausalteori? Herinne driver vi med barfight, kan sikkert også kalles for holmegang. Dr. Med. Holme derimot har sine egne kanaler for å få testet og eventuelt spre ny kunnskap .. Der kan han skrive om forskning og forskningsresultater rettet mot sine fagfeller for å få vurdert det av en mer sammensatt gruppe. Den kan sjekke de nye data, grunnlaget og om det har konsekvenser for eksisterende kunnskap eller om det f.eks. må forskes mer på dette. Kan henvise til tidligere nevnte funn av fosfin på i Venus' atmosfære og prosessen rundt forskning på mulig liv 'på' Venus. Åh ja, sikkert overfødig å nevne, han er fri til å skrive på FB og Twitter, men det er ikke kanalene man bruker for å få vurdert sin forskning. Be my guest..... #Bundettilmasten
|
|
|
17/03/2021 10:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Da prøvde jeg en bedre tilnærming, anonymous13. Men det ga heller ingen respons. Det var i hvert fall mye hyggeligere å lese.  Når utfallet uansett blir det samme så tror jeg du har noe å vinne på å bruke denne «mykere» tilnærmingen enn å kjøre på med det som, la oss være helt ærlige, har etablert seg som «GeirK-modus», dvs hamre på med en form for «siste ord vinner» hvis ikke motdebattanten enten gir seg eller kommer med bedre argumenter. Det skal sies at jeg personlig veldig ofte, nesten alltid, er dønn enig med GeirK om de underliggende verdiene og virkelighetsbildene og lurer på hvorfor hans motdebattanter vil seg selv så vondt at de forfekter de skrudde idéene sine på et åpent forum. Samtidig må jeg jo lure på hvorfor GeirK vil seg selv så vondt at han bruker GeirK-modus når de fleste oppegående mennesker fint kjøper argumentene hans uten å bry seg om hvorvidt hans motdebattanter legger seg på rygg eller ikke. (Hint: De kommer aldri til å legge seg på rygg.) Til slutt. Jeg har stort sett forlatt facebook, fordi folk ikke lenger legger ut bilder av maten sin. Isteden får jeg sett alle mulige evneveike diskusjoner som noen standhaftige og ansvarsbevisste venner deltar i. At venner som GeirK gidder å bruke tid og energi på de diskusjonene takker jeg for, enten det gjelder vaksiner eller aggressive bilister. Selv orker jeg ikke å lese diskusjonene, enn mindre å delta i dem. Kudos til dem det gjelder!
|
|
|
17/03/2021 11:10
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Tycker det har varit många problem med AZ vaksinen och jag skulle helst ta en av mRNA vaksinerna. Ja, det er sånn jeg tenker også. Hvis jeg først skal ta vaksine, må det være en med bra virkningsgrad. Jeg har aldri tatt influensavaksine, siden det ser helt random ut hvor bra de treffer ift. varianter. Men man havner jo sist i køen om man insisterer på å velge hvilken vaksine man skal ha, så da havner jeg vel såpass baki leksa at det mest sannsynlig ikke er noe vits i. Enten er det veldig lite corona rundt omkring (hvis vaksinen virker), eller så virker ikke vaksinen særlig bra, og da er det jo bare å vente på en ny en og kanskje havne bakerst i noen køer igjen. Er delvis enig med deg. Hvis havner i en situasjon hvor jeg kan velge, så vil også jeg ta den med høyest virkningsgrad. Men tror ikke jeg vil takke nei til tilbudet om vaksine avhengig av hvilken det er. Når/hvis det begynner med AZ igjen, så vil risikoen for alvorlige bivirkninger være neglisjerbar.
|
|
|
17/03/2021 11:18
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Du glemmer at lotteriet foregår i en pissemaurtue du må stå i til lotteriene er bestemt, at det stadig bli kastet inn nye svarte kuler pga. manglende diagnostisering og behandling av andre sykdommer, og at det lotteriet som kommer i 2021 kanskje ikke blir noe av og endrede premisser gjør at det skuffes oppi svarte og røde kuler og at det kanskje dukker opp nytt pissemaurtue-lotteri igjen i 2022 som du _må_ delta i hvis ikke du trekker hvit, gul eller rød kule nå. Og ingen vet helt på forhånd hvor mange kuler det er av hver, bare at det sikker blir færre dumme i 2021.
Du bruker å hyle om at GeirK ikke forstår allegorier. Kanskje du burde se litt på deg selv?
|
|
|
17/03/2021 11:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Åh ja, sikkert overfødig å nevne, han er fri til å skrive på FB og Twitter, men det er ikke kanalene man bruker for å få vurdert sin forskning.
Tja, det at noen gjør som han er jo særdels viktig grep for å holde teknoratiet unna som styreform. For å styre heller mot (sosiale)mediakratiet? Vitenskapskommunikasjon er jo noe de febrilsk prakker på folk akademia de siste ti årene, i håp om at ikke diskusjonene forsvinner bak lukkede, men ulåste dører. Dessverre er det litt sent (akademia), som vi alt snakket om i NRK-tråden (tror jeg), og uansett delvis forgjeves. Jeg tror at vi to faktisk er rimelig enig i hvor det gjelder ønsket og behovet for en åpen diskusjon. Både for oss selv og samfunnet. Og........ Aprops lukkede og låste dører. Når får vi tilgang til den siste Holden-rapporten a? Den er jo ferdig og sendt stortinget?
....... at en del foregår bak lukkede dører liker jeg så absolutt ikke. Og det har jeg, tror jeg ofte nok gitt uttrykk for herinne. (Disclaimer: jeg har ingen problemer med fagfolk som henviser på FB til sin eller andres forskning. Men jeg har problemer med fagfolk som bare publiserer på FB, Twitter eller hvilket som helst annet SM-plattform i troen at de driver med vitenskapsformidling. Ja. jeg vet at jeg beveger meg ut på tynn is her ref. omtrent hvilket som helst TV-program og whatever siden Sagan og Attenburough startet å lage dokumentærer. Jeg tror dog at folk skjønner poenget)
|
|
|
17/03/2021 11:33
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om risikoen for riksiko totalt sett går ned (og det kan godt vere vaksinen gjør, som de skriver i liken), så går man for det valget, det er jo åpenbart. Spørsmålet er om total risio mellom alternativer er spørsmålet, og at det uansett er problematisk om vaksinene ikke hindrer smitte av andre. Personlig tar jeg ikke vaksinen for å beskytte meg selv. Hvis det kun hadde vært et slikt premiss så har jeg ingen grunn til å ta den. Vil tro det er mange som meg der ute og da er det vel greit at man som en grunnleggende avtale mellom oss og myndighetene kan forvente at den er trygg. At den virker tilfredstillende må jo også være på plass. Man har jo fremdeles sin frihet og å forlange at man skal være med på et eksperiment med helsa og livet i verste fall må jo være opp til den enkelte. Kan man ikke garantere disse innenfor medisinske standarder og legger til risikoen for egen helse pga viruset så er disse to grunnleggende premissene en selvfølge. Men så er jo ikke jeg med på lydighetskonkurransen heller. Ang AZ så er skaden skjedd uansett utfall. Det er nok ikke bare meg som aldri vil la den nåla komme under huden. I mellomtiden er strategien å innta stealthmodus og ta vaksine når jeg "må". Foreløpig med alt plunderet, forsinkelser og meldinger om bivirkninger så skjer det neppe før sommeren og kanskje ikke til jul heller. Det loves og loves, men det går jo bare fra vondt til verre om dagen. Enig. Foreløbig ser jeg lite poeng i og ta stilling til om jeg skal ta vaksine eller ikke. Er bakerst i køa uansett og med dagens tempo blir det vel i høst engang. Så får vi se hva som er status da.. Har vel dødd 10 stk under 50 år i Norge og en del av de var sikkert på vei uansett. Så hvis alle over 50 er vaksinert må man jo til slutt veie restrisikoen med sykdommen opp mot ettervirkningene av å fortsette med tiltakene. Ettervirkninger vet man jo fortsatt litt lite om, både når det gjelder sykdommen og vaksinene, men regner med man vet mer når min tur kommer i høst engang. Og da får jeg bestemme meg, hva vet de nå, hvor mye smittepotensiale er igjen..
|
|
|
17/03/2021 11:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Feilen ligger jo grunnleggende i at du føler deg berettiget til å få svar som du selv behager.
Jeg kan forstå at du ser det slik. Her er hvordan jeg ser det: Jeg mener at man har et ansvar for å underbygge påstander man fremsetter i det offentlige rom. Jeg vil vite om det du tilfører vårt felles kunnskapsbasseng er mer kunnskap eller en bæsjklatt sånn at vi kan hive ut bæsjen. Hvis man bare skal bable for å lette på trykket, synes jeg det er mer produktivt for samfunnet om man ikke fremsetter det man har på hjertet som faktapåstander i det offentlige rom. Da mener jeg det er bedre om man ringer en venn eller snakker med en basketball eller et tre i skogen. Alle vet at det er en drøss med bivirkninger som _kan_ oppstå i mye lengre tid etter selve stikket og timen etter. Ja - det er det sikkert, men det er helt essensielt for bekymringen din om sengeplasser opptatt av vaksineskader at vi vet omtrent hvilke sene bivirknginer vi snakker om og hyppigheten. Og uansett. Det er ikke ekvivalent med at "bivirkningene i hovedsak oppstår lenge etter selve injeksjonen." Den påstanden betyr at et overveiende flertall av bivirkningene oppstår sent, og dersom du overhode ikke har dekning for å skrive det, mener jeg at det eneste redelige er å skrive "Nei - det har jeg vel kanskje ikke dekning for å påstå", fremfor å bare vri seg unna spørsmålet. Her er bivirkningene til Moderna-vaksinen Svært vanlige (kan ramme mer enn 1 av 10 personer):* hevelse på underarmen * hodepine * kvalme * oppkast * muskelsmerter, leddsmerter og stivhet * smerter eller hevelse på injeksjons stedet * føle seg svært trett (fatigue) * frysninger * feber Vanlige (kan ramme opptil 1 av 10 personer):* utslett * utslett, rødhet eller elveblest på injeksjons stedet Uvanlige (kan ramme opptil 1 av 100 personer)* kløe på injeksjonsstedet Sjeldne (kan ramme opptil 1 av 1000 personer)* Midlertidig lammelse på den ene siden av ansiktet (Bells palsi) * Hevelse i ansiktet (hevelse i ansiktet kan forekomme hos pasienter som har hatt kosmetiske ansiktsinjeksjoner).
|
|
|
[Re: Kriss]
17/03/2021 11:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har vel dødd 10 stk under 50 år i Norge og en del av de var sikkert på vei uansett. Så hvis alle over 50 er vaksinert må man jo til slutt veie restrisikoen med sykdommen opp mot ettervirkningene av å fortsette med tiltakene. Man vaksinerer ikke primært for å hindre den som vaksineres fra å dø av Covid-19
|
|
|
|
|