Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lege light utdanning

Lege light utdanning #2638292 17/11/2020 07:24
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Junior ønsker å gå videre i livet og ta en høyere utdanning etter ett par år i arbeidslivet.

Legestudiet er innteressant men blir litt i lengste laget ettersom han må forbedre karakterene i to-tre fag for å komme inn på studiet.
Rimelig sikker på at poden hadde kommet greit gjennom hvis han hadde klart å motivere seg for seks år på skolebenken.

Er det noen andre studier innen medisin faget som folket kan anbefale ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638295 17/11/2020 07:36
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Kan jo svare på medisinske spørsmål og stille diagnose her inne på forumet, det uten noen kompetanse i det hele tatt.:)

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Lege light utdanning [Re: hrukin] #2638302 17/11/2020 07:48
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: hrukin
Kan jo svare på medisinske spørsmål og stille diagnose her inne på forumet, det uten noen kompetanse i det hele tatt.:)

Blir nok ikke rik av det ICON_SMILE

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638312 17/11/2020 08:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Må vel bli en bachelor i sykepleie da? Blir ikke rik av det, men skal han bli rik, så hadde jeg tittet på andre bransjer.

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638313 17/11/2020 08:23
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Brabus

Siden han allerede tenker på et yrke der turnus og ubekvem arbeidstid er utpreget vanlig slår jeg et slag for sykepleier. Tre år på skole. Så jobber man et år eller to, og søker seg inn på spesialutdanning etter ønske, jeg ble jo intensivsykepleier da jeg ikke hadde lyst til noe annet, jeg følte at både operasjon og anestesi ble for snevert. men det er jo bare meg. Det er halvannet år, vanligvis med lønn i en form og krav om å stå i stilling i to års tid eller noe sånt.

Sånn i nåtid kunne jeg like gjerne blitt helsesykepleier(som det nå har fått som et helt, helt uforståelig navn, hva var galt med helsesøster egentlig??), det tror jeg at jeg hadde likt godt.

Ulempene er allerede nevnt, lønna har etter hvert blitt ganske ok for spesialsykepleiere, men det er klart, mye av grunnen til det er at man kompenseres for å jobbe hver tredje helg, en god del natt og kveld, og annenvher jul/nyttår/påske/pinse/17, mai osv osv osv.)

Fordelene er en spennende og utfordrende jobb. Utover det er det jo etter hvert muligheter til å jobbe på dagtid på ulike poliklinikker eller i ulike former av forvaltning, NAV, kommunehelsetjeneste/avdelingssykepleier/oversykepleier osv osv osv Det er en anvendelig utdannelse som gir masse muligheter.

Anestesisykepleier offshore, på rigg eller båt, redningsmann på helikopter, sykepleier på Jan Mayen i et halvt år, sykepleier i forsvaret(som også er en fin-fin jobb)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638319 17/11/2020 08:36
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Legestudiet er innteressant men blir litt i lengste laget ettersom han må forbedre karakterene i to-tre fag for å komme inn på studiet.
Rimelig sikker på at poden hadde kommet greit gjennom hvis han hadde klart å motivere seg for seks år på skolebenken.

De beste legene er nok de som ser på hele profesjonen som et livslangt læringsløp, så da snakker vi 30-40 år på skolebenken i stedet for 6 år. I den sammenhengen er forbedring av karakterer i to-tre fag for "peanuts" å regne. Hvis motivasjonen svikter allerede der er det helt riktig å velge en annen retning. Radiograf, fysioterapeut og bioingeniør er viktige støttefunksjoner og kan være alternative studievalg. Farmasi har lavere poenggrenser enn medisin og åpner for mange karriereveier etter endt studium, så om 5 år er lettere å motivere seg for enn 6 kan det også være en mulighet.

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638321 17/11/2020 08:41
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Junior ønsker å gå videre i livet og ta en høyere utdanning etter ett par år i arbeidslivet.

Kan du utdype hva du mener med lege light utdanning. Blir litt ullent.
Enten blir du lege, eller så velger du en annen vei i helsevesenet. Forskjellige yrker, med forskjellige kompetanser.
Ser at det blir foreslått sykepleier, ikke ett dumt valg. Men, harde krav for å komme inn på sykepleier om dagen også. Er selv vernepleier, og jobber på sykehus. Psykiatrisk sådan. Akuttpsykiatri, det er i allefall en spennende jobb.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638330 17/11/2020 08:58
gare Offline
More than words
More than words
Farmasi er jo kjempespennende, men knallhardt studie så vidt jeg har forstått. Vernepleier er superdupert(selv om sykepleiere strengt tatt ikke skal mene det ICON_WINK ) Ser man for seg en karriere innen psykiatrien eller i diverse boliger for rus/psykiatri eller diverse problemer knyttet til adferd og/eller utviklingshemninger osv er det en super utdanning.

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638338 17/11/2020 09:20
gare Offline
More than words
More than words
Nå ender man jo ikke opp som fastlege uten å ville det selv, men det er liten tvil om at det er en travel jobb! Noen fordeler med mindre vaktbelastning og sånne ting, men man driver jo ofte egen bedrift med alle de krav som det medfører.

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638448 17/11/2020 18:18
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Paramedic. Haus opp med mulighet for helikopterjobb.

Re: Lege light utdanning [Re: engekri] #2638450 17/11/2020 18:28
perbl Offline
More than words
More than words
Redningsmann, så er du litt lege og litt helikopterpilot ICON_SMILE

Per B.
Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638484 18/11/2020 06:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Holder en knapp på tannlege. Dagtidsarbeid og grei lønn. Ellers er jo mye nevnt. Sykepleier, provisorfarmasøyt, reseptarfarmasøyt, paramedisin, sykepleie, bioingenør, vernepleie, hjelpepleie, ufaglært osv. Mange veier til Rom. Jeg tror junior må finne ut hva han ønsker. Det er etter min mening ganske bortkastet å utdanne seg til noe man ikke har lyst til. Skal tross alt stå i jobb i noen år etter endt studie. Kanskje en deltidsjobb i hjemmetjenesten el. mens han tar opp fag kan gi en pekepinn på om helse er veien å gå.

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638648 18/11/2020 21:25
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Takker for mange gode innspill, det ble verdsatt. Vi har hatt ett par lengre samtaler.
Paramedic med mulighet for helikopterjobb, evn utenlandsoppdrag, varianter over temaet med mulighet for litt action, tror jeg leder med grei margin

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638652 18/11/2020 21:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg kan skrive under på at han ikke kan forvente seg mye action som paramedisiner. Men det er absolutt en givende jobb på andre måter.

Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638654 18/11/2020 22:03
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Takker for mange gode innspill, det ble verdsatt. Vi har hatt ett par lengre samtaler.
Paramedic med mulighet for helikopterjobb, evn utenlandsoppdrag, varianter over temaet med mulighet for litt action, tror jeg leder med grei margin

Sønnen til en venn (ja! har blitt så gammel! puh) tar bachelor som paramedic. Han er en action-glad exbefalskole 21-åring, men samtidig ansvars- og omsorgsfull fyr som inntil videre virker veldig glad for studievalget sitt. Som en bonus for han så er kjønnsfordelingen på studiet ikke 50/50 ICON_WINK
Han ser for seg helikopter-tjeneste etter hvert, så får vi se hvordan det går ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Lege light utdanning [Re: Brabus] #2638659 18/11/2020 22:43
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
om det å forbedre to-tre fag (som bør kunne gjøres på under et år) er problemet er nok ikke motivasjonen så sterk nei.

Paramedisin er svært smalt i forhold til sykepleie eller de fleste andre utdanningene som er nevnt. Kan stort sett kun jobbe i ambulanse eller AMK. evt som redningsmann i helikopter men det er et veldig veldig lite jobbmarked (de jeg kjenner som er redningsmenn har jobbet målrettet for den jobben over mange år). En sykepleier feks kan med litt innsats få jobb i hvilken som helst del av helsetjenesten og har mange videreutdanninger og spesialistutdanninger tilgjengelig.
Om han ønsker å jobbe i ambulanse skal han såklart velge paramedisin men høres jo ikke ut som det er noe han har tenkt nøye over.
At det er så mye action i ambulansen er nok heldigvis overdrevet. Den store oppdragsmengden er tross alt vanlige medisinske problemstillinger med eldre pasienter. Det er viktig, givende og variert arbeid, men action er nok ikke særlig dekkende.

Jeg anbefaler at han prøver seg som assistent på sykehjem så fort som mulig så finner han nok raskt ut om han liker å jobbe med helse.

Redigert av jorn; 18/11/2020 22:44.

Moderator  support