Har et prosjekt jeg vil gjøre sammen med barna. Bor i nærheten av en bekk som på høsten blir en skikkelig elv. Over denne går det en hyggelig bro. Jeg har lyst til å lage vannmølle som driver en liten generator/dynamo som kobles til en lyspære og gir litt stemningsbelysning på broen på kveldstid.
Selve møllen er jo grei skuring. Trekker en lastestropp over elven mellom to trær. Fire treplanker som skovelhjul med biltema kulelager i midten. Lagerene tres på lastestroppen med feks en wireklemme på hver side. Spm er - hva er enkleste form for å konvertere snurr til strøm her. Vi snakker absolutt budsjett, så 1000-lappene skal ikke fly. Har dessverre ikke tilgang til en gammel sykkeldynamo. Trenger derfor tips til
- dynamo variant (en navdynamo hadde vært fint, men dette fant jeg bare solgt integrert i et sykkelforhjul) - skal jeg ha dynamo, trenger jeg da likeretter? - beste er vel LED-pære, da trenger jeg vel en form for regulator og kanskje også en "sperre" dersom dynamo/generatoren ikke klarer å levere nok ampere? - og et par LED pærer - det finner jeg enkelt, både 5v og 12v
Forslag fra ingeniører, sivilingeniører, vannkkaftsforståsegpåere, elektrosynsere og andre mottas med takk. Gjerne med detaljert BOM inkl. linker til produkt. Helst ikke Aliexpress denne gangen siden frakten før jul gjerne er måneder.
Redigert av Skikongen; 16/11/202021:08.
Re: Vannmølle som driver noe greier som gir strøm/lys?
[Re: Skikongen]
#263827816/11/202021:44
Du må nok bygge turbinen først og finne ut hva slags spenning og effekt den klarer å levere ved normal vannføring før du bygger elektronikken. Sett på en lastmostand og mål med en multimeter som har RMS-måling.
Ellers trenger du ikke mye - en zener effektdiode som kan svi av overspenning for å beskytte lampene bær være det eneste du trenger i tillegg. Bygger du en likeretterbro med fire dioder, får du dobbelt så mye lys, så dette kan være en god idé.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#263834417/11/202009:38
Lastmoment blir bortsett fra tap styrt av lasten din, så her kan du sette på så mye last som det er mulig etter at ting er i gang, prøve deg frem. Så blir mye av utfordringen din å få til noe som går på rett turtall til å gi fornuftig spenning. Spenning er proposjonalt med turtall, så om turbinen din går sakte må du gire opp generatoren eller finne en generator som gir høy nok spenning per turtall.
#263834617/11/202009:40
Jeg er så lite ingeniør at jeg ville gått for en skovel påmontert så mange sykkeldynamo som du ønsker. Antar 1 dynamo kan drive minimum 2 sykkelykter, her er et vel bare å prøve seg frem. Det er egne sykkelkykter som passer for dynamo, hvis disse monteres som spotlighs enten på brua eller i nærheten blir dette en fin og stemingsfull belysning.
Ferdighjulet har 1 dynamo. Hvor mange lys vil du ha, og hvor mange lys kan den ene drive? Du må uansett koble ferdighjulet til en skovel eller bygge det om til å fange vann slik at det går rundt, så blir fremdeles DIY dette. Men jeg ville ikke kjøpt et nytt hjul for å ødelegge det til dette prosjektet, da heller handlet meg noen dynamoer og bygget det opp slik at det lettere kan resirkuleres. Viktig å lære barna om miljøvern og resirkulering
Edit; antar det ligger mange pent bruke dynamoer rundt omkring i skuffer og garasje. Bruktannonse ønskes kjøpt?
Redigert av kolli; 17/11/202012:06.
#263838617/11/202012:14
Ferdighjulet har 1 dynamo. Hvor mange lys vil du ha, og hvor mange lys kan den ene drive? Du må uansett koble ferdighjulet til en skovel eller bygge det om til å fange vann slik at det går rundt, så blir fremdeles DIY dette. Men jeg ville ikke kjøpt et nytt hjul for å ødelegge det til dette prosjektet, da heller handlet meg noen dynamoer og bygget det opp slik at det lettere kan resirkuleres. Viktig å lære barna om miljøvern og resirkulering
Edit; antar det ligger mange pent bruke dynamoer rundt omkring i skuffer og garasje. Bruktannonse ønskes kjøpt?
Veldig enig. Unødvendig å kjøpe et hjul til 850 kr for dette prosjektets formål selv om det sikkert hadde vært enkleste vei til målet. Får se om jeg finner Trenger vel uansett en gammel felg så dynamoen har en løpebane å snurre mot.
Et par lys er nok for å skape litt stemning på kvelden. Lenge siden jeg har surra med glødepærer som vel er anbefalt, så usikker nå på hvor mye de trekker. Synes som om de fleste dynamoer gir rundt 10w på greit snurr, (ca 2W / 6v)
#263840217/11/202013:18
Husk turtall, blir muligens inn den store hastigheten i bekken din?
Hehe, mer enn nok trøkk. Kunne sikkert driftet halve husets strømbehov på våren og høsten :-) Vannet flyter nok nå to til tre meter per sekund.
Høy hastighet på vannet gir ingen garanti for høyt turtall. Detsom virkningsgraden til turbinen din er lav eller belastningen for høy, kan turtallet bli ganske lavt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#263840817/11/202013:52
Dersom du monterer hjulet på en aksel som snurrer kan du la dynamoen gå mot denne. da kan du sette på en skive av et-eller-annet for å øke diameteren på denne dersom hastigheten er for høy. Jeg ville synes at det å bygge et skovlhjul av f.eks. treverk er halve moroa, ville droppet sykkelhjulløsningen.
#263841017/11/202013:58
Trenger vel uansett en gammel felg så dynamoen har en løpebane å snurre mot.)
Jeg ville funnet meg en billig/gratis felg til en ødelagt barnesykkel, tar mindre plass og er dønn solide. Gjenvinningstasjonene kaster massevis av disse hver eneste dag. Tar du med forgaffel har du også montering for 1 dynamo på hver side. Hvis hver trekker 2 sykkelykter så har du da 4 lys, men med høyt turtall på denne kan du sikkkert dra 6 lykter tilsammen på en felg. Da blir det vakkert flomlys til både brua og omgivelsene.
Edit; ville heller montert i bakramma, da kan du ha riktig utveksling med kjederdrift til tannhjull som kommer ut fra skovelhjulet. Da har du også plass til 4 dynamoer. La det bli lys!
Enig med mange. Et sykkelhjul med noen skovl-planker er nok et godt utgangspunkt. Disse kan enkelt skrus fast gjennom felgen. En utfordring med gaffel da kom jeg på nå, med mindre jeg får tak i en fatbike gaffel 🤣. Må være plass til skovlene (om det er det som er riktig navn. Takk for tips til gjenbruksstasjon. Får ta meg en tur dit og se hva jeg finner.
#263843617/11/202016:29
Ville ikke tenkt på en gaffel. Det å lage en brukbar ramme i tre er såpass enkelt at å pønske ut en løsning med gaffel er bortkastet, tror jeg. Nå er jeg enig i at et vannhjul er mye finere å se på, men om det gjelder effektiv lølsning (med sykkeldynamo) tror jeg et 'turbinhjul' på akslingen til en felgdynamo og vann som fokuseres med slange eller rør blir en mer effektiv løsning.
Om du tenker skovlhjul er det muligens en god løsning med asymetrisk L-profil i alu som festes, som du skriver, på utsiden av felgen. Da er det enkelt å bøye de litt for å øke effekten. Eller f.eks. plastrør i litt større dim som kappes i to.
[Re: Øyvind V]
#263843917/11/202016:39
Hva med å gå rett på den litt mer moderne løsningen og legge bekken i (små) rør?
Dette krever nok at du må søke både grunneier, og kommunen om lov...
Dermed blir det verken kaplan turbin på Anders, eller francis turbin på Appelsin
Jeg vet ikke helt hvor diy du vil ha det, men hvis det skal være litt praktisk så burde nok dynamoen ladde et batteri, som igjen sørger for å gi lys til pærene.
#263844017/11/202016:44
Turtallet på turbinen din blir ganske lav. Dersom du bruker et 20" hjul og du får ytterkanten av felgen til å rotere med 2 meter per sekund, vil hver omdreining ta 0,7 sekunder eller rundt 85 rpm.
#263846217/11/202021:04
2 m/s er snaue 8 km/t som etter sigende er nok til å begynne å nå maks strøm for en del navdynamoer. Det er en fordel med navdynamoer at de klarer seg bra på lav hastighet. Spenningen øker nok fortsatt en del ved høyere hastighet.
#264588826/01/202119:00
Skovlhjul med kulelager fra biltema. Siden det er varierende vannmengde i elven som kan gå ganske stri så måtte armene på skovlene være ganske lange. Ca 140 cm i diameter tenker jeg. Snurret skikkelig bra rundt, foreløpig ikke koblet på noe dynamogreier. Faktisk så koblet jeg ned hele greiene ettersom det er en del unger i omkringliggende gater og HMS-genet i meg sa i fra om at dette var for kult og spennende og potensielt kunne barn leke og ønske å få den til å spinne med enda større fart og under leken ramle i elva. Det ville jeg ikke ha på meg. Så prosjektet ble delvis fullført, men trakk i nødbremsen av HMS- hensyn.
Redigert av Skikongen; 26/01/202121:29.
#264590827/01/202107:15