Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden.

Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. #2638240 16/11/2020 16:30
frawo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Kjøpte på impuls en demokjørt Ibis Ripley V4 da min ellers så fine Lapierre Spicy var på langtidsservice.
Men har bare syklet 5 km med den, da jeg synes det er mer morsomt med løping og nylig oppdaget skogsfugljakt.
Skal jeg selge syklene og si at nesten 10 år på stier er nok?

...noen må være blant de siste.
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638242 16/11/2020 16:51
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Nei ICON_WINK

Har du noen anelse om hvor gleden forsvant? Det er jo litt vanskelig for alle nå som det er mørkt og vått...

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638243 16/11/2020 17:04
frawo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tja, det ble tungt etter de siste turene med stigruppa. Klarte ikke å henge med både oppover og nedover. Mye småtryning og dårligere balanse ICON_TONGUE

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638245 16/11/2020 17:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sykle alene og fokusere på at det er gøy heller enn å prøve å henge med andre?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638246 16/11/2020 17:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kjøp deg eMTB og start på 10 nye år. ICON_LAUGH

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638247 16/11/2020 17:19
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Bare å selge syklene da. Ikke noe vits i å kaste bort tid og penger på noe som ikke gir deg glede.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638249 16/11/2020 17:28
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sykle litt alene, se om gleden kommer tilbake, hvis du har mulighet finn noen som er i ca samme liga formmessig og sykle sammen. Fokuser på turen og utfordringene, ikke tidene eller farten/jaget hvis du klarer.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638250 16/11/2020 17:42
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: frawo
Tja, det ble tungt etter de siste turene med stigruppa. Klarte ikke å henge med både oppover og nedover. Mye småtryning og dårligere balanse ICON_TONGUE

Hvor i Norge bor og sykler du?

Helge
Strava
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638253 16/11/2020 18:06
frawo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Rundt om Hønefoss. Men har prøvd andre plasser også ICON_SMILE

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638255 16/11/2020 18:49
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det skal ikke være mulig sånn egentlig å miste gleden her. Jeg flytta hit for tre sommere siden og her er det fri flyt for alle penga både på HT og nedover på fullboing og ganske oppsiktsvekkende for området er jo at man ikke må knote hvis man bare vil ha det moro. Det er det ikke så mye av her til lands. Jeg har jo merket at at stoppeklokka og konkurranseinstinktet står sterkt i regionen og det blir lett å miste motivasjonen når hver tur blir klubbmesterskap, spes hvis det er de ivrigste som setter an tonen, noe det jo ofte blir i sånne settinger. Ikke er det veldig mange her i området som driver med stisykling heller etter hva jeg kan se. Jeg bor på Jevnaker og ser veldig sjeldent noen om noen i det hele tatt. Det er veldig rart egentlig mtp på hva som er rundt her. Et kartleggingsprosjekt jeg har hatt gående en stund nå avdekker stier med høydemeter, kvalitet og nærhet til hverandre som i sammenheng med de litt mer kjente stiene til Ringerike Enduro kunne vært brukt i store enduroritt i utlandet bare for å sette ting her i et perspektiv. 1800 hm og 7-8 flotte nedkjøringer mellom 2 og 4 km. Ingenting som står tilbake for områdene rundt Aron feks, men her ser det ut for meg at alle på død og liv skal ut å knote i Nordmarka.......det er jeg ganske ferdig med for å si det sånn. Eller da skal jeg ihvertfall ha indrefiletene rundt Sørkedalen før jeg gidder...haha. Og Ringkollen ned til Åsa må heller ikke glemmes. Vel nok om det. Jeg kan ikke se hva som er galt med fuglejakt og løping i skauen, men skulle du tenke deg om før du selger så ligger linken til kartprosjektet under her. Du bare zooomer inn kartet på riktig sted i landet og klikker på stiene så får du en beskrivelse. Vil du ha mer laster du ned appen. Det er også lov å be om befaring ICON_WINK

En ting som holder meg varm på øra nå i vinter og gjør dagene litt lettere er jo tanken på å sale opp en varm dag i Mai Juni og legge ut på en "Epic" rett fra trappa, men såklart en tanke om en Tiur i siktet og i hånda etter det er vel også en grei motivasjon i hverdagen.

https://singletracker.dk/en/mtb-trails-in-norway

Redigert av sanouka; 16/11/2020 18:58.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638256 16/11/2020 18:53
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Rundt om Hønefoss. Men har prøvd andre plasser også ICON_SMILE

Da er du jo både litt langt og ikke så langt unna Oslo, alt ettersom ICON_WINK Si fra om du vil ha en trivelig tur i Oslo/Østmarka med fokus på hyggelige stier, så mange pauser du vil, god prat, null prestasjonsfokus og full fokus på hygge ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638270 16/11/2020 21:03
frawo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for tilbakemeldinger.
Får smøre seg inn med tålmodighet, kanskje lurt med litt pause.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638284 16/11/2020 23:00
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Invitasjonen står ved lag, når som helst ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638322 17/11/2020 08:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Høres også ut som du kan vurdere å sykle med noen andre.
"feil" gjeng med "feil" fokus kan tulle til all motivasjon...

Redigert av RazeFaze; 17/11/2020 08:42.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638324 17/11/2020 08:43
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sykkelglede på Ringerike:

https://trailguide.net/1580

Supermorsom nedoverflyt, hverken for enkel til at det blir kjedelig eller for vanskelig til at det går utover mestringen

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: Cerberus] #2638391 17/11/2020 12:43
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Cerberus
Sykkelglede på Ringerike:

https://trailguide.net/1580

Supermorsom nedoverflyt, hverken for enkel til at det blir kjedelig eller for vanskelig til at det går utover mestringen

Jeg vil hevde at forfatter og sporlegger av denne er alt for beskjeden. Dette må da være en av topp tre på østlandet. Spes hvis man gjør en lengre tur ut av denne og tar turen litt videre opp. Lett tilgjengelig er den også. Kan tom sjuttles med en bil parkert nede på åsa før man kjører opp til bommen før ringkollstua. Ikke glem soft is eller tøyen cola i hagen på colonialen når man vel er nede!

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: sanouka] #2638411 17/11/2020 14:02
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Hvordan er Ringerikstraktene nå på seinhøsten? Er det verdt å ta en dagstur fra Oslo, eller bør man vente til våren?

Redigert av Håvard.; 17/11/2020 14:03.
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2638424 17/11/2020 15:10
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jevnt over "tørt" her og de gamle hulstiene som preger området tåler mye beng, men alt har sin grense og her går den når tjernene oppe i høyden over Eggemoen ikke klarer å magasinere vannet mer. Da blir det veldig bløtt og stiene blir bekker i stiene som går nedover. På moene med uante mengder barnålssti for rask bortover XC er det "tørt" siden sanden som moene består av drenerer.
Det er mindre tjern på toppen av Veståsen så der er det litt annerledes, men bevares det er glatt og sleipt om dagen også her. Selv holder jeg meg på HTn på stiene på moene bortover her, men jeg er jo skrudd sammen at jeg også synes klassisk XC er moro når man klarer å holde trøkket oppe. Det går fint å kombinere Eggemoen, Hensmoen og tom Kilemoen hvis man har en god dg og vil være ute lenge. . Egentlig så er man ganske heldig å bare kunne sykle uten å ta gjørmebad på denne tiden av året og alle mengdene med vann som har kommet. Så hva det blir er ikke så nøye for meg.
Jeg vil tro Gullerudmarka som det heter på Ringkollen og den stien over her fremstår som relativt tørr siden går nesten utelukkende på en rygg hele veien.
Her er link til kart for Eggemoen/Veståsen og litt XC
https://singletracker.dk/en/mtb-trails-in-norway
Hvis du mot formodning skulle være interessert i lange XC turer kan du sende meg mld så får du GXP filer av meg på 40 km. 70% sti resten grus/skogsveier/asfalt.

Redigert av sanouka; 17/11/2020 15:17.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: sanouka] #2638426 17/11/2020 15:20
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Takk for svar. Jeg har ikke akkurat forventning om støvtørt, og kanskje passer det bra med en liten tur når brakkesjuka står på. Jeg sender deg en pm hvis vi bestemmer oss for en tur i helga. Søndag ser jo fin ut værmessig

Høsttur utelukker jo på ingen måte vårtur heller:-)

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: Håvard.] #2638431 17/11/2020 16:02
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Håvard.
Takk for svar. Jeg har ikke akkurat forventning om støvtørt, og kanskje passer det bra med en liten tur når brakkesjuka står på. Jeg sender deg en pm hvis vi bestemmer oss for en tur i helga. Søndag ser jo fin ut værmessig

Høsttur utelukker jo på ingen måte vårtur heller:-)

Ja nei det er veldig flott her og har gått under radaren for min del i alle år inntil første året til Ringerike Enduro. Man hadde jo før det fulgt noen tynne tråder med bla Erik med det vanvittige Kirketrappa showdonet som hadde hørt noen løse rykter. Så man har sittet og tenkt sitt opp gjennom åra de gangene man har vært på E16 over Eggemoen. Alle som liker fart og flyt bør ta seg en tur. Supercruxere blir neppe tilfredstilt. Det er for lite stein og røtter helt enkelt. Noen av de flotteste rundene mine har jeg i lykkerus latt være åpne på strava. Kan hende du finner noe der du bare kan laste ned. De vil gjerne da ha konnotasjoner til kjente desserter eller div steder innenfor verdensreligionene man (håper å) komme til når oppdraget her er slutt. Ulf Martin er jeg der. hvis ikke så bare sender du PM.

Redigert av sanouka; 17/11/2020 16:05.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2641135 06/12/2020 11:23
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Kjøpte på impuls en demokjørt Ibis Ripley V4 da min ellers så fine Lapierre Spicy var på langtidsservice.
Men har bare syklet 5 km med den, da jeg synes det er mer morsomt med løping og nylig oppdaget skogsfugljakt.

Kjøp en sykkel til!

Siden du liker løping, og tydeligvis liker deg i skogen (ref jakt), så vil en rullevennlig blandeveisykkel trolig gi deg noen fine opplevelser. I tillegg får du opp kondisen, som trolig gjør stiturer triveligere siden teknikken gjerne får problemer når en er for sliten.

Hønefoss-traktene mot eksempelvis nordmarka har jo en mengde grusveier og smale asfaltveier til trivsel og hygge.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: JoachimV] #2642868 21/12/2020 19:36
frawo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: JoachimV
Kjøp deg eMTB og start på 10 nye år. ICON_LAUGH

Da har jeg solgt Ripley'en, sliter med å selge Spicy'en (for høy pris), men har bestilling på Trek Rail 7 etter å ha testet Rail 5. Snakk om smilehelg på stiene.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2642870 21/12/2020 19:41
frawo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: tmork

Kjøp en sykkel til!

Siden du liker løping, og tydeligvis liker deg i skogen (ref jakt), så vil en rullevennlig blandeveisykkel trolig gi deg noen fine opplevelser. I tillegg får du opp kondisen, som trolig gjør stiturer triveligere siden teknikken gjerne får problemer når en er for sliten.

Hønefoss-traktene mot eksempelvis nordmarka har jo en mengde grusveier og smale asfaltveier til trivsel og hygge.

Vurderer dette til våren, takk for tipset.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2642871 21/12/2020 20:00
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Jeg er litt på samme sted. Jeg har oppdaget glede. av å oppleve skog uten sykkel. En ny frihetsfølelse på sett og vis. Jeg komme til å fortsette med det, og jeg tror nok det blir flere fotturer enn stisykkelturer i skogen fremover. Gjør det du syns er gøy. Om du ikke syns det er gøy å sykle i skogen, men liker heller å gå, så gå. Vent derimot med å selge syklene til du har noe annet du vil kjøpe. Du skal banne på at lysten kommer når syklene er vekk.

'...once more, and more intensity!'
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2643012 23/12/2020 20:30
saladin Offline
Medlem
Medlem
Man må gjøre det man synes er morsomt! Ting forandrer seg. Selv drev jeg med kampsport i mange år. Men så en dag, plutselig, så mista jeg bare gnisten og la det på hylla.

Det jeg er omtrent sikker på at jeg aldri vil slutte å synes er morsomt og givende er å løpe i skogen og å sykle landevei og blandevei på liggesykkel. Alltid mutters aleine, uten strava eller pulsmåler eller smarttelefon - det er meditasjon, trening og naturopplevelse i ett. Stisykling er for meg en humørting. I blant synes jeg det er artig, i perioder driver jeg heller med andre ting.

Men i seg selv er jo sykling en fantastisk form for trening og rekreasjon. For meg høres det ut som, gode trådstarter, at det som skal til for å gi deg sykkelgleden tilbake er å komme litt bort fra konkurranseaspektet ved det hele. Landevei, blandevei, lange rolige turer på sti... slike ting. Men vi er forskjellige, og det er forskjellige ting som gir oss glede.

Lykke til med alt dette i det neste året - god jul!

to hjul er bedre enn fire
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2643024 24/12/2020 11:35
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
En kan ikke "drive med én ting". Det er allsidighet som gjør ting artig, og jo flere grunner en har til å komme seg ut, jo bedre. Allsidighet er også lurt for å forebygge skader og for å holde ting artig. Pes med å være proff er nok det at en ikke kan velge bort, og da gjør en hobbyen til et yrke. Må være slitsomt.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2643300 30/12/2020 22:19
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg ville lånt meg en elsykkel og prøvd det. Moro!

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: baronKanon] #2643359 01/01/2021 20:29
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: baronKanon
Sykle alene og fokusere på at det er gøy heller enn å prøve å henge med andre?

få deg nye sykkelkompiser, finn nye sykkelsteder, sykle i fremmed land, dra på tematur,
eller bare selge syklene og drikk opp pengene

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2643427 02/01/2021 19:09
frawo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Bare en liten oppfølging.
Solgte akkurat Lapierre'n.
Og kjenner faktisk på en sorg. En god venn gjennom mange år står ikke lenger i boden.

Men det blir ny sykkel (el) og helt sikkert mer glede.

Godt nyttår til alle og spesielt de som har gitt gode råd. Treffes på en sti sånn plutselig.

Redigert av frawo; 02/01/2021 20:12. Rediger grunn: Skriveleif 1.

Re: Hjelp til å finne tilbake til sykkelgleden. [Re: frawo] #2643473 04/01/2021 08:09
olechr Offline
More than words
More than words
Bare en liten oppfølging.
Solgte akkurat Lapierre'n.
Og kjenner faktisk på en sorg. En god venn gjennom mange år står ikke lenger i boden.

Men det blir ny sykkel (el) og helt sikkert mer glede.

Godt nyttår til alle og spesielt de som har gitt gode råd. Treffes på en sti sånn plutselig.

Det kommer til å bli topp. Selv har jeg brukt elsykkel flere ganger for å få opp motivasjonen og formen igjen etter litt for lange pauser.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support