Kutte ut balansert ventilasjon?
|
Re: Kutte ut balansert ventilasjon?
[Re: sanouka]
15/11/2020 10:38
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
" At løsninga uten dette opplegget bare fordrer at man åpner/lukker et vindu gjør ikke akkurat saken vanskelig det heller." Ehh, nei.
Til andre som måtte tenke det samme som trådstarter: det er altså ikke nok å stenge av ventilasjonsanlegget og lufte med noen vinduer på soverom. Da må du åpne vinduer i ALLE rom som har ventiler fra ventilasjonsanlegget. Ikke steng av ventilasjonanlegget uten at du har en helhetlig plan for luftutskiftning på plass.
Nye hus er for tette, man risikerer dårlig luftkvalitet, fukt og mugg/råte ved å kun lufte enkelte rom med åpne vinduer.
Se løsning skissert av meg lengre opp i tråden dersom du vil skru av anlegg. Min plan er å bli kvitt tilluften og heller erstatte denne med klassiske ventiler på utvalgte rom. Med avtrekk gående som normalt så vil det bli et svakt undertrykk og luft kommer naturlig inn via disse. Det kan funke. Men da må aggregatet gå og noe av poenget var vel at du skulle kutte hele greia. Det er greit nok å sette rpm/liter til 0 på tilluften. Ser ikke noe større problem enn at du får innblanding av kald uteluft og ingen varmegjenvinning. Og kanskje noe høyere strømforbruk enn om du hadde byttet aggregatet med en liten avtrekksvifte. Du må jo lage noen hull... det rekker nok ikke bare å lage ventiler på soverom... Siden du allikevel skal la aggregatet gå, hvorfor ikke bare blende av på soverom og la alle de andre tilluftventilene og varmegjenvinningen gå som normalt? Da slipper du å lage x antall ventiler, opprettholder grunnventilasjon og noe gjenvinning. Og du kan lukke soveromsvinduet når du ikke sover og øke gjenvinning enda mer. Edit: anlegget bør nok innreguleres på nytt hvis du gjør det siste ellers blir tilluften på de andre rommene for kraftig med sus i ventiler på f.eks stue. Tilluften må ned. Er du ikke plaget av sus, kan du nok la tilluften være...
Redigert av Marøder; 15/11/2020 10:42.
|
|
|
[Re: Marøder]
15/11/2020 11:30
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
" At løsninga uten dette opplegget bare fordrer at man åpner/lukker et vindu gjør ikke akkurat saken vanskelig det heller." Ehh, nei.
Til andre som måtte tenke det samme som trådstarter: det er altså ikke nok å stenge av ventilasjonsanlegget og lufte med noen vinduer på soverom. Da må du åpne vinduer i ALLE rom som har ventiler fra ventilasjonsanlegget. Ikke steng av ventilasjonanlegget uten at du har en helhetlig plan for luftutskiftning på plass.
Nye hus er for tette, man risikerer dårlig luftkvalitet, fukt og mugg/råte ved å kun lufte enkelte rom med åpne vinduer.
Se løsning skissert av meg lengre opp i tråden dersom du vil skru av anlegg. Min plan er å bli kvitt tilluften og heller erstatte denne med klassiske ventiler på utvalgte rom. Med avtrekk gående som normalt så vil det bli et svakt undertrykk og luft kommer naturlig inn via disse. Det kan funke. Men da må aggregatet gå og noe av poenget var vel at du skulle kutte hele greia. Det er greit nok å sette rpm/liter til 0 på tilluften. Ser ikke noe større problem enn at du får innblanding av kald uteluft og ingen varmegjenvinning. Og kanskje noe høyere strømforbruk enn om du hadde byttet aggregatet med en liten avtrekksvifte. Du må jo lage noen hull... det rekker nok ikke bare å lage ventiler på soverom... Siden du allikevel skal la aggregatet gå, hvorfor ikke bare blende av på soverom og la alle de andre tilluftventilene og varmegjenvinningen gå som normalt? Da slipper du å lage x antall ventiler, opprettholder grunnventilasjon og noe gjenvinning. Og du kan lukke soveromsvinduet når du ikke sover og øke gjenvinning enda mer. Edit: anlegget bør nok innreguleres på nytt hvis du gjør det siste ellers blir tilluften på de andre rommene for kraftig med sus i ventiler på f.eks stue. Tilluften må ned. Er du ikke plaget av sus, kan du nok la tilluften være... Nei, jeg har hele tiden og opp til flere ganger sagt at jeg vil og må ha avtrekk gående. Nittitall style altså. Det er egentlig det at jeg ikke kan velge bort tempregulering via tilluft på systemet som overrasker meg mest. Man er stuck med noe man ikke har bedt om og som ikke funker slik det burde prisen tatt i betraktning. Det blir som på en sykkel, betaler man for en gaffel som koster ca 10% av totalkostnaden så nøyer man seg ikke bare med lock out og rebound og at den kun vil funke hvis den står inne. Suset fra uttrekks ventiler på badene og vaskerommet lever jeg greit med, men synes det som sagt er greit å slippe lyden andre steder, spes på soverommet. Anlegget blir en kilde til lav bakgrunnsstøy i hele boligen som jeg ikke er hypp på enkelt og greit. Spes mtp på at det ikke gir meg noe eller snarere tvert om. Hadde det gitt meg noe økt følelse av opplevd komfort så hadde sikkert saken stilt seg annerledes. Stenger jeg alle ventilene på alle rom så bygger det seg opp et trykk i disse selv på 1 som heller ikke høres bra ut. Over 1 begynner selve maskinen å bli en case med lav men konsistent bakgrunnsstøy og det er bare på 2 inn ut lar seg sjonglere med for en noob som meg. Vil man kunne bytte kretskort eller software for slik å kunne justere inn ut verdier også på 1 og 3? Går dette så er jo saken løst med en snekker som kommer og setter inn noen vanlige ventiler rundt omkring. Er mulig ventilene på alle loftsvinduene kunne ha gjort den jobben oppe også kanskje?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
15/11/2020 11:48
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Har du tenkt på om det er litt som at du betaler 10% for en gaffel med rebound og lock out, og luftdemper, men du har ikke pumpe/kan ikke bruke pumpen, så du kan ikke stille den inn som du vil? Får du fatt på riktig verktøy kan du i så fall stille ned tilluften så det fungerer som du vil?
Altså er det innstillinger på "1" som du ikke har tilgang til?
Redigert av Appelsin; 15/11/2020 11:49.
|
|
|
15/11/2020 12:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, det høres litt ut som Specialized, med den forskjellen at det er lett å velge seg bort til et annet merke. Ikke som pålegger deg å kjøpe Spez.
Hadde vært moro å høre reaksjonene her inne om regjeringen hadde åpnet for sykling overalt, men kun på Specialized-sykler.
Har iikke Spez og støtter sanouka i sin quest for rettferdighet. Det å ikke kunne ha mulighet til frosset vann på nattbordet om vinteren suger balle.
|
|
|
[Re: Appelsin]
15/11/2020 12:23
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har du tenkt på om det er litt som at du betaler 10% for en gaffel med rebound og lock out, og luftdemper, men du har ikke pumpe/kan ikke bruke pumpen, så du kan ikke stille den inn som du vil? Får du fatt på riktig verktøy kan du i så fall stille ned tilluften så det fungerer som du vil?
Altså er det innstillinger på "1" som du ikke har tilgang til? Man får ikke gjort noe med hovedproblemet som er distribusjonen av luft med samme temp i hele boligen. Eller dvs at man ikke gjør det hvis man følger boka. Etter å ha fått gode innspill her på hvordan det funker og litt egen tankevirksomhet samt tidligere forsøk så driver jeg på nå og eksperimenter langt uttafor boka, men har trua. Spm blir om anlegget tåler det på sikt  Jeg lager et eget skriv på det straks. Så får vi se.
|
|
|
15/11/2020 12:46
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
OK testing testing, gir det et forsøk til og har, etter litt tjuvstart i går kveld, trua. Det er langt uttafor boka, eller ihvertfall det jeg har fått med meg om anbefalte innstillinger så hvis noen har noen fareskilt å komme med så tas de i mot med takk. Funker det ikke nå så skal driten ut.
I går kveld gjorde jeg noen tweeks, men beholdt innstillingen på 1
- Stengte av alt av tilluft, det suste overalt. Skrudde opp på gjesterommene/rullerommet og lukket dørene til disse. Suset forsvant siden luften fikk utløp. - Skrudde temp på minimum ca 14 grader
Erfaring fra i natt, kjøligere men fremdeles ikke kjølig selv om vinduet i praksis står helt åpent. Overetasjen med loftstuen er merkbart kjøligere og kjennes ikke lengre ut som kvistværelset til bestemora mi i juli. Med termostaten til gulvvarmen på gjesterommet nede på 1 så har heller ikke varmtvannsventilen til dette rommet gått amok på tross av greie mengder med kaldluft ila natten. Dette rommet kan helt greit være kjølig siden det er her rulla står. Å varme det opp før evt besøk er grei skuring.
Inspirert av denne erfaringen og guts etter postene her inne så har jeg akkurat gjort noen tweeks til.
- Vifta på 2 hvor jeg kan stille ut og inn. Nå hhv 80% og 30% etter det jeg kan se laaangt uttafor verdiene som er anbefalt, men det var såpass langt jeg skulle ned før susinga fra innluften ga seg. Lyden fra selve vifta på 2 er til å leve med. - Temp er justert opp til ca 16 grader. - Nevnte papirtest er gjennomført og jeg måtte opp i ca 80% på utsuget for at det skulle henge. Mulig jeg kan gå litt lengre ned, men starter der. Hang ikke på 1, men det var heller ikke ventet.
Jeg kjenner som sagt allerede en forbedring oppe, som jo er der hvor det har vært problematisk. Spm blir jo nå om anlegget tåler dette over tid. Jeg vet ikke, men om det gjør det så er trua sterk på at problemet er løst.
Redigert av sanouka; 15/11/2020 12:50.
|
|
|
[Re: Tange]
15/11/2020 12:57
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, det høres litt ut som Specialized, med den forskjellen at det er lett å velge seg bort til et annet merke. Ikke som pålegger deg å kjøpe Spez.
Hadde vært moro å høre reaksjonene her inne om regjeringen hadde åpnet for sykling overalt, men kun på Specialized-sykler.
Har iikke Spez og støtter sanouka i sin quest for rettferdighet. Det å ikke kunne ha mulighet til frosset vann på nattbordet om vinteren suger balle. Dustete kommentar (fra deg som vanlig). Det handler om søvn, kanskje den viktigste faktoren for god helse.
Redigert av sanouka; 15/11/2020 13:00.
|
|
|
15/11/2020 13:25
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er selvlært diy type og har et par anlegg i "beltet". Jeg er allergisk mot støy på soverom, jeg har supersonisk hørsel... Jeg skjønner veldig godt hva du sliter med hvis det er støy fra ventilene. Jeg jukket en god del fram og tilbake før jeg ble fornøyd, og endte med å ta ned hastigheten med 30 prosent om natta på forrige anlegg. Ikke helt etter boka.
Hvis du har et Flexit anlegg, bør du snarest bruke penger på et ci 600 styringspanel. Der kan du styre "alt".
Ventiler i vindu kan funke, mulig du slipper ventiler i vegg hvor du har dette. Finnes regler hvor mange liter man trenger per kvm og hvor mye som tilføres gjennom passive ventiler.
Husk at det er 2 typer støy. Lydfeller skal ta brumming fra aggregatet. Er anlegget riktig montert, skal du ikke høre aggregatet gjennom ventilene. Hører du aggregatet fra naborom eller over himling, er det godt med rockwool og gips som gjelder. Lag en kasse rundt aggr. Så har du susingen som skyldes hvor raskt luften trykkes gjennom ventilene, det er den andre typen støy. Hvis du skrur igjen en plass, betyr det mer luft i andre ventiler - og mer sus i disse. Jeg kan ikke anbefale deg nok at du bestiller en ventilasjonsfyr 1 time eller 2. Så justerer han inn mens du er med han og kan fortelle hvordan støynivået oppleves. I tillegg kan han også si om noe er feil installert på ditt anlegg, noe du kan bruke mens du fortsatt har garanti på huset. Husk at mange anlegg er installert av snekkere uten peil eller kompetanse. Tror det kan være en veldig god investering å bruke noe kroner på det.
|
|
|
15/11/2020 13:58
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er selvlært diy type og har et par anlegg i "beltet". Jeg er allergisk mot støy på soverom, jeg har supersonisk hørsel... Jeg skjønner veldig godt hva du sliter med hvis det er støy fra ventilene. Jeg jukket en god del fram og tilbake før jeg ble fornøyd, og endte med å ta ned hastigheten med 30 prosent om natta på forrige anlegg. Ikke helt etter boka.
Hvis du har et Flexit anlegg, bør du snarest bruke penger på et ci 600 styringspanel. Der kan du styre "alt".
Ventiler i vindu kan funke, mulig du slipper ventiler i vegg hvor du har dette. Finnes regler hvor mange liter man trenger per kvm og hvor mye som tilføres gjennom passive ventiler.
Husk at det er 2 typer støy. Lydfeller skal ta brumming fra aggregatet. Er anlegget riktig montert, skal du ikke høre aggregatet gjennom ventilene. Hører du aggregatet fra naborom eller over himling, er det godt med rockwool og gips som gjelder. Lag en kasse rundt aggr. Så har du susingen som skyldes hvor raskt luften trykkes gjennom ventilene, det er den andre typen støy. Hvis du skrur igjen en plass, betyr det mer luft i andre ventiler - og mer sus i disse. Jeg kan ikke anbefale deg nok at du bestiller en ventilasjonsfyr 1 time eller 2. Så justerer han inn mens du er med han og kan fortelle hvordan støynivået oppleves. I tillegg kan han også si om noe er feil installert på ditt anlegg, noe du kan bruke mens du fortsatt har garanti på huset. Husk at mange anlegg er installert av snekkere uten peil eller kompetanse. Tror det kan være en veldig god investering å bruke noe kroner på det. Lyd er under kontroll med de verdiene jeg har stilt inn nå. Evt gjester får leve med suset. Nytt styringspanel er notert. Lar dette seg styre via app? Hvis ikke, hva må jeg ha da? Lar inn/ut verdiene seg stille på alle tre nivå på vifta med dette styringspanelet? Så lenge jeg ser ut til å måtte såpass langt ut fra boka så ser jeg ikke poenget med å få inn en eller annen fyr som med utgpkt i et mangelfullt system skal fortelle meg hvordan jeg skal ha det hjemme i stua, men det er kanskje noe her jeg ikke har fått med meg? Systemet ser jo uansett ut til å være designet for overtrykk, bruk i alle rom og universell distribusjon av tilluft. Ingenting av dette ser ut til å passe mine behov. Hvis jeg kan kjøre på som nå uten at anlegget på en eller annen måte streiker så kjenner jeg som sagt allerede at ting er mer i vater. Evt fuktproblematikk bør heller ikke være noe tema all den tid avtrekket faktisk trekker ut mer nå enn det noensinne har gjort. Tilluft kan jeg jo bare løse med å åpne en dør eller vindu hvis det føles tett. Det har jo funka i alle år før, så hvorfor ikke nå?
Redigert av sanouka; 15/11/2020 14:03.
|
|
|
15/11/2020 14:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har iikke Spez og støtter sanouka i sin quest for rettferdighet. Det å ikke kunne ha mulighet til frosset vann på nattbordet om vinteren suger balle. Dustete kommentar (fra deg som vanlig). Det handler om søvn, kanskje den viktigste faktoren for god helse. Og som vanlig klarer du ikke å lese hva jeg skriver. Jeg er helt enig i det du mener ("støtter sanouka") om balansert ventilasjon ("ikke kunne ha mulighet til frosset vann på nattbordet suger balle") Hilsen Tange, som hadde frossent vann på nattbordet da det ennå var vinter om vinteren.
|
|
|
15/11/2020 14:57
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har iikke Spez og støtter sanouka i sin quest for rettferdighet. Det å ikke kunne ha mulighet til frosset vann på nattbordet om vinteren suger balle. Dustete kommentar (fra deg som vanlig). Det handler om søvn, kanskje den viktigste faktoren for god helse. Og som vanlig klarer du ikke å lese hva jeg skriver. Jeg er helt enig i det du mener ("støtter sanouka") om balansert ventilasjon ("ikke kunne ha mulighet til frosset vann på nattbordet suger balle") Hilsen Tange, som hadde frossent vann på nattbordet da det ennå var vinter om vinteren. Beklager da misforsto jeg deg, leste meldingen som syrlig. Fort gjort på nettet dessverre.
|
|
|
15/11/2020 15:06
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Har Villavent selv, men har lest om folk med flexit aggregat som har vært missfornøyd med mulighetene i 60 panelet. Disse er fornøyd med 600. Ser det har kommet et 70 panel. Du må nesten ta deg litt tid å lese, manualer er på nettsiden deres ;-) det er jobb å ha hus... hehe
App har de på de nyeste modellene.
Avtrekk er nok bra hvis du ikke har skrudd for mye. Tilluften er det nok mye å hente på hvis du har skrudd litt her og der. Det er nok det en ekspert også vil gjøre, men med sin erfaring og dine innspill har han et bedre grunnlag til å få ting bra. Det kan være at med å åpne noen plasser, kan man kjøre høyere hastighet med mindre sus.
|
|
|
15/11/2020 15:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Beklager da misforsto jeg deg, leste meldingen som syrlig. Fort gjort på nettet dessverre.
Ingen fare, jeg er den første til å innrømme at jeg kan være spydig, men det var absolutt ikke tilfelle her. Og det virker som om Marøder har noen gode innspill som kan føre til at du får det til slik dere ønsker det til tross for BV-anleggets utgangspunkt. Håper virkelig dere får det til, god søvn er en grunnpillar, om ikke grunnpillaren, for både mental og fysisk helse.
|
|
|
15/11/2020 19:49
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har Villavent selv, men har lest om folk med flexit aggregat som har vært missfornøyd med mulighetene i 60 panelet. Disse er fornøyd med 600. Ser det har kommet et 70 panel. Du må nesten ta deg litt tid å lese, manualer er på nettsiden deres ;-) det er jobb å ha hus... hehe
App har de på de nyeste modellene.
Avtrekk er nok bra hvis du ikke har skrudd for mye. Tilluften er det nok mye å hente på hvis du har skrudd litt her og der. Det er nok det en ekspert også vil gjøre, men med sin erfaring og dine innspill har han et bedre grunnlag til å få ting bra. Det kan være at med å åpne noen plasser, kan man kjøre høyere hastighet med mindre sus.
Takk skal finne ut hvilket styringspanel som vil funke best. Helt klart. Jeg kan jo såklart ha skrudd for mye på avtrekket mtp energibruk. Det er nok en av grunnene til at det ikke er så hett i 2 etg lengre  Vil tro at jeg kan gå ned ganske mye, men akkurat nå så var jeg opptatt av at arket skulle henge og gikk fra 60 til 80 og da hang det. Da vet jeg ihvertfall at avsuget funker og når det blir kaldere så skrue jeg enten opp varmen eller senker bare avtrekket. Takk for god hjelp Jeg har trua jeg nå
|
|
|
15/11/2020 19:53
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Beklager da misforsto jeg deg, leste meldingen som syrlig. Fort gjort på nettet dessverre.
Ingen fare, jeg er den første til å innrømme at jeg kan være spydig, men det var absolutt ikke tilfelle her. Og det virker som om Marøder har noen gode innspill som kan føre til at du får det til slik dere ønsker det til tross for BV-anleggets utgangspunkt. Håper virkelig dere får det til, god søvn er en grunnpillar, om ikke grunnpillaren, for både mental og fysisk helse. Kommunikasjon på den store verdsveven kommer ofte litt for fort skjevt ut. Mellommenneskelige møter er undervurdert og burde prioriteres høyere av oss alle  God søndag videre
|
|
|
[Re: ]
15/11/2020 22:17
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
På en plass jeg jobbet, i et nybygg, var ventilasjonen helt ræva. Og det med avansert styringssystem, to ansatte eks-professorer i reguleringsteknikk, sikkert 15 stk med phd i reguleringteknikk og to masteroppgaver viet til å forsøke å regulere det. Det ble koblet opp værvarsel fra yr.no, en drøss med sensorer og ganske så avanserte algoritmer.
Det var ca bra to dager i året. Om ikke kontorene skulle blir iskalde, måtte man velge mellom løvebur-luft eller sydensteming inne på møterommene.
Etter det jeg husket, var det blanding av den mekaniske utformingen av anlegget og store vindusflater som ødela muligheten til hensiktsmessig regulering i bygget. Så det går fint an å ha balansert ventilasjon og dårlige muligheter til god luft. Leil har balansert ventilasjon og gulvvarme med en drøss med soner. Varmt og klamt selv etter tre runder med tekniker sendt fra utbygger. I 70-talls huset i Fr.stad lekker det så mye luft her og der at det er jo en fryd. Dyrt å varme opp, men ikke varmt eller klamt. Og det er AC der.
Så tipset mitt er å få en god teknikker til å komme og se på anlegget ditt, sette det opp slik at det dekker dine ønsker best mulig, og skrive en rapport om evnt svakheter og mangler. Da har du det du trenger til en evnt. reklamasjonssak. Påklagde pleier å bli mye mer interessert i å ordne opp når man stiller dokumentasjon fra 3.part som beskriver mangler. Haha ser den, men nå gir jeg forsøket på å kjøre langt uttafor boka en sjans. Jeg har trua, men savner 70 tallshuset  Balansert ventilasjon og greier, det blir bra sa de.............
|
|
|
15/11/2020 23:01
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja her i huset stopper ventilasjonen på 14 grader om vinteren og om sommeren så blir den laveste tempen den samme som ute. men vil tro at jeg for en neve dollar mer og et par knuste kneskåler kan få satt inn noe som kjøler også. Sommeren er iofs ikke det største problemet, det blir sjeldent så varmt at det ikke holder med å dører og vinduer åpne og her lever vi som sagt med hagen og terrassen og stua i sømløse overganger. Men overtrykket (som jeg lenge har mistenkt og fått dreis på nå) har vært et megaproblem på soverommet uansett årstid. Det er så mye med dette opplegget man kunnet skrive om når det gjelder (dys)funksjon/nytte/kost/krav/skjulte avgifter/symbolmiljøpolitikk/bransjer/forskning og gruppepsykologi. Det verste med sånne greier er at man sannsynligvis ikke tar rev i seilene og senker kravene til boligtypene med noen % slik at mengden plastruller, rockwool og dyre glass blir noe mindre og husene begynner å puste igjen. Løsningen blir ganske sikkert noe enda dyrere. Innenfor hvor mange deler av samfunnet kan man bare legge på prisen med anslagsvis 200000 for noe som ikke vil fungere etter intensjonen og bare be folk hoste opp og be dem om å være like blide? .....og i mellomtiden ler produsentene av massivtre hele veien til banken.
|
|
|
15/11/2020 23:06
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
.....og i mellomtiden ler produsentene av massivtre hele veien til banken. ? Tener de på plast og mineralull?
|
|
|
16/11/2020 00:13
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei massivtre puster og isolerer så kravene til ventilasjon faller bort eller blir mindre omfattende. Er ikke fasiten på massivtre, men tror det er omtrent sånn. Det er jo noe som har dukket opp i det siste. Lett å se populariteten på dette materialet i sammenheng med de stadig økende kravene til isolasjon og ventilasjon. Da kommer det ofte nye ting. Skrevet fra senga med et vindu som kun nå trenger å stå på på gløtt og som endelig slipper masse luft inn. Vil ikke sove bare nyte........herlig! 
Redigert av sanouka; 16/11/2020 00:18.
|
|
|
16/11/2020 07:17
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Du har gjort deg noen tanker at dersom luften har samme temp, men du med andre kilder sørger for stor variasjon i romtemperatur så kan du trigge kondens? Jeg er ikke en teknikker, men ser for meg at et helt avslått anlegg neppe heller er bra i så henseende?
Eller har jeg ikke samme erfaring som deg, jeg har noe rom litt kaldere (og varmere) men innenfor "rimelighetens grenser", og det virker OK. Må da legge til at jeg har relativt stort hus så luften fraktes langt, mulig det har noe å si, men lufttilførselen alene klarer ikke å holde temperaturen oppe i et rom alene. Det hjelper, men ikke nok - og særlig ikke om vinteren.
Siden jeg har astma må jeg også innrømme at jeg merker svært godt når jeg kommer inn i dårlig ventilierte hus, eller hus som ikke har ventilasjon overhodet. Ikke at jeg blir syk, men det merkes - mulig jeg bare er litt "bortskjemt" med at luftkvaliteten hjemme er god.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
16/11/2020 07:52
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke fornøyd selv heller, men slå det av vil jeg ikke. Da føles lufta mye dårligere, spesielt på bada, så da må jeg åpne mye vindu i såfall. En kjenning har slått det av for mange år siden og har vinduer åpne. Han har ingen plan om å slå det på igjen. Har Villavent 400 tror jeg i et hus fra 2011 og aldri vært fornøyd. Soverom i 2 etg over stua så er jo altfor varmt der. Skal flytta ned når ungene blir større, på soverommet nede er det litt mindre varmt. Vinduet igjen utgår, prøvde en periode å skru igjen ventilen til anlegget på soverommet, men endte med å åpne igjen. Bestilte en ekspert som målte og styra, med konklusjon om at det var tipp topp.. Kjøpte en stor luftrenser til soverommet og syns det ble litt bedre luft der inne av den. Vinduet står fortsatt rett ut.
Savner å bo i trollgammel trønderlån med dårlige vindu som det blåste rett igjennom..
|
|
|
16/11/2020 09:10
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ohoooy fra et kjølig naturtemperert soverom. Fy fader så deilig! Kan det være så enkelt at designet med overtrykk blir feil i hus med 2 etg? Nå har jo jeg gått rundt og ut av boka og laget systemet med undertrykk og gardinene på soverommet har stått rett inn i hele natt og sluppet herlig frisk luft inn. Tempen ellers i huset er tiptop, kanskje tom litt for kjølig i stua oppe. Der har det som sagt føltes som et kvistværelse en het juli ettermiddag oppe inntil nå. Ved å vende opp ned på funksjonen så har jeg nå et strålende utgpkt for tweeking til sweet spot. Jeg kan veldig greit gå ned litt på avtrekket, kanskje helt ned til 60% Tilluften som nå er på 30% tror jeg ikke jeg skal øke, men med undertrykk etablert så vil jeg tro jeg veldig greit vil kunne åpne de fleste ventilene og øke tempen siden jeg nå bare kan åpne et vindu hvis det blir litt varmt. Tilluft på soverommet forblir avstengt. Forumet ass, det leverer fremdeles
|
|
|
[Re: Kriss]
16/11/2020 09:46
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bestilte en ekspert som målte og styra, med konklusjon om at det var tipp topp..
Nemlig, de jobber ut fra et design som for meg ikke ser ut til å funke i hus med 2 etg. Overtrykk, et lass med isolasjon, varme som stiger fra 1 etg for svakt avtrekk for å møte energisparing målene samt ingen mulighet for soneinndeling på tempen og gjør at det ikke funker. Eller sånn er ihvertfall min oppfatning og opplevelse av systemet her hos meg. Jeg tipper at sjansen er stor for at ved normalinnstillinger så vil man få beskjed av en ekspert at alt er tiptop fordi premissene for hvordan det er ment å følge er da riktige mtp overtrykk og univesell temp.
|
|
|
16/11/2020 09:59
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Overtrykk har man slik jeg forstår det for å vite at man ikke suger inn skumle stoffer fra materialene i huset, avgassing, maling mm. Luft som kommer fra utsiden er jo gjerne bra, men den som er filtrert igjennom alle kriker og kroker i konstruksjonen er kanskje ikke så bra.
Fungerer systemet (man liker temperaturen), så er alt bra. Men kan altså ikke kombineres så bra med å få luft inn et vindu.
Redigert av Appelsin; 16/11/2020 10:00.
|
|
|
[Re: Appelsin]
16/11/2020 13:04
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Overtrykk har man slik jeg forstår det for å vite at man ikke suger inn skumle stoffer fra materialene i huset, avgassing, maling mm. Luft som kommer fra utsiden er jo gjerne bra, men den som er filtrert igjennom alle kriker og kroker i konstruksjonen er kanskje ikke så bra.
Fungerer systemet (man liker temperaturen), så er alt bra. Men kan altså ikke kombineres så bra med å få luft inn et vindu.
Her velger jeg å stole på kravene som blir stilt til fremstilling av byggvarer. Vil tro jeg utsetter meg for ganske mye mer risiko for helseskader på min ferd rundt omkring. Ikke minst på ski og sykkel  Kvalitetssøvn og generell opplevelse av komfort og trivsel i heimen skal man heller ikke undervurdere. Undertrykksventilasjon er vel heller ikke helt uvanlig? Nå drar det i døra når jeg skal åpne og det suser i vinduskarmen når vinduet er nesten lukket, så nu står step 3 på planen. Opp med tempen til 18 -20 grader og alle ventiler opp en liten tanke. Da kommer det tilluft med grei temp inn i forsiktige mengder. Så får vi se om avtrekket må stå såpass hissig på eller om jeg kan gå ned et knepp eller to etterhvert.
Redigert av sanouka; 16/11/2020 13:10.
|
|
|
16/11/2020 13:22
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Undertrykk er det man hadde i alle 80-90 tallshus og før det. Så kjempefarlig er det nok ikke, men det er etter hva jeg forstår grunnen til å ha overtrykk.
Hørest bra ut at du får litt dreisen på det.
|
|
|
19/11/2020 18:46
|
uzzi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikkje lest alt her, men dette minner veldig om situasjonen vi hadde i vårt hus. Sinnsykt heitt i 2etg om sommaren og jævlig kaldt om vinteren. Ingen forskjell om eg hadde full gass på varmegjenvinning og varme i vifteaggregat.
Eg såg på koblingene, og dette såg tilsynelatande greit ut: utluft ut og innluft inn. Husbygger var også og såg på aggregatet, og kom til samme konklusjon. Men etter kvart vart det veldig høg luftfuktighet spesielt i kjeller med påfølgande problem med furutregulv.
Til slutt vart eg så oppgitt at eg ringte til lokal tekniker hos Flexit-proffpartner. Han kom og såg på aggregatet og brukte ca 3,5sek på å sjå at to av røra var bytta om...hos oss var det snekker som hadde installert ventilasjon.
Eg gjorde krav ovanfor utbygger at eg ville ha full gjennomgang av heile anlegget av denne teknikeren. Etter dette, fungerer ting tilnærma slik eg hadde forventa.
Om noko av dette gjeld deg, få ein som har greie på det til å ha ein gjennomgang!
Etter denne episoden har eg hørt at utbygger har slutta å montere sjølv. Eg har også hørt at felkobling av aggregat ikkje er uvanlig.
|
|
|
21/11/2020 12:05
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
En oppsummering og foreløpig konklusjon på å snu ovetrykk til undertrykk som kanskje kan være til nytte for andre med denne typen ventilasjon.
- Utsuget er nå på 60% og inn er rundt 40% - Tilluftsventiler er åpne i alle rom, men mindre på soverommene - Temp er skrudd opp til 25 grader med gjenvinning på
Følt resultat er godt og tørt inneklima med mulighet for krisp og fresh luft fra det øyeblikket man åpner et vindu. Siden trykket er snudd så holder det på denne årstiden med å kun ha det på gløtt. Krisp på soverommene på morgenen, men lukker man vinduet så blir det fort fin komfort temp.
Til den varme årstiden ser jeg for meg flg basert på suksessen
- Mer avtrekk for å hjelpe til med gjennomtrekk og samtidig kvitte seg med oppvarmet luft som tidligere magasinerte seg i 2 etg grunnet overtrykket
- Mindre innluft på med laveste mulig temp evt maks 18
Dette blir bra!
|
|
|
21/11/2020 19:12
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det snakkes om undertrykk her. Hvorfor vil man ikke heller ha overtrykk? I forhold til radongass så ønsker man vel overtrykk? Slik var det hvertfall i leiligheten vi bodde i tidligere da det ble gjort radontiltak.
|
|
|
21/11/2020 20:00
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Handler ikke hele tråden om hvorfor man vil ha over- eller undertrykk da?
|
|
|
|
|