Trenger tips til belysning, ny enebolig
|
Trenger tips til belysning, ny enebolig
15/11/2020 21:01
|
rogerha
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg er i den heldige situasjon at det bygges en ny enebolig for meg og min familie. I den forbindelse er det mange valg som må gjøres, og det vi synes er mest vanskelig er belysning. I kontrakten følger er det inkludert intet mindre enn 58 innfelte downlights av typen SG Junistar IsoSafe dimtowarm. Det ser ut som en bra downlight dette, men jeg er i utgangspunktet ikke så glad i innfelte downlights. Synes de har lett for å blende og ikke gi så behagelig lys. Tenker de kan fungere greit i de sonene man stort sett bare går gjennom, slik som gang og enkelte soner mellom kjøkken og stue. Kanskje også ok på bad, men ellers ikke. Det er også verdt å nevne at huset har skråtak i stue, spisestue og kjøkken, som jeg tror heller ikke er en fordel for denne type lys. Og ikke minst at det er begrenset med høyde i himlingen som lys kan bygges i, 44 mm. Ser derfor etter utenpåliggende spotter og downlights, samt mer tradisjonelle vegglys og gulvstående lys. Er vi på rett spor her, eller er det bare visvas jeg kommer med nå? Et problem med å skulle velge utenpåliggende spotter og downlights er at vi ikke har greid å finne noen som vi (dvs. kona) liker. Vi har sett på bl.a SG zoom round, SG tube mini, Light-point Focus 1 og 2, Light-point Solo 1. Tror jeg fint kan leve med alle disse, men det er best hvis vi finner noe som faller i smak hos alle. Så, har noen av dere tips om armaturer som gir godt lys (2700K, RA >90), ser bra ut og som ikke koster skjorta? Både for nevnte type lys, men gjerne også vegglamper og stålamper. Huset har nokså mye vinduer, god takhøyde og rene linjer. Hvis jeg skal si noe om stil, eller mangel på sådan, vil jeg si natur/funksjonell. Det er mye eik og noen mørke farger. Eksempelvis mørk granitt kjøkkenbenk.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
Re: Trenger tips til belysning, ny enebolig
[Re: rogerha]
15/11/2020 21:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er HELT enig i holdningen din til downlights, men det er 12 år siden jeg bygde hus så har ikke annet å komme med enn en støtteerklæring til hva du sier.
Belysning på vegg som bader taket i lys slik at det reflekteres ned er det aller beste der du ikke vil ha punktbelysning.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/11/2020 21:30
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er mest nysgjerrig på hva/hvor dere endte opp.
Selv har jeg en tidligere utgave av de spottene i taket i hovedetasjen vår, og jeg har samme utgangspunkt som deg: De gir greit nok lys uten å være en feature jeg elsker. Stort sett dimmer jeg aldri
Jeg fant for første gang på veldig lenge en lampe jeg likte fra tyske Wofi her i sommer. De har mye forskjellig, og det koster ikke horribelt mye...og selges på Bauhaus av alle steder.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
15/11/2020 22:08
|
rogerha
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg er mest nysgjerrig på hva/hvor dere endte opp.
Selv har jeg en tidligere utgave av de spottene i taket i hovedetasjen vår, og jeg har samme utgangspunkt som deg: De gir greit nok lys uten å være en feature jeg elsker. Stort sett dimmer jeg aldri
Jeg fant for første gang på veldig lenge en lampe jeg likte fra tyske Wofi her i sommer. De har mye forskjellig, og det koster ikke horribelt mye...og selges på Bauhaus av alle steder. Havnet på Eiksmarka, så satser på hyppigere oppmøte på onsdagsturer i Bærum etterhvert.  Wofi hadde mye tøft. Skal sjekke ut det nærmere. Takk for tips.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
15/11/2020 22:48
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Vi har innfelte led-lys over alt i boligen, og har ingen problem med blending, og synes lyset er behagelig. Har to forskjellige farger, ørlite gulaktig i vanlige rom, og mer hvitt lys på kjøkkenet. Den SG varianten så ut som den kanskje kan blende da den har kun en led pære. Vi har 2 typer, små med 3 stk led på steder vi ikke trenger så mye lys, og litt større med 7 stk led som brukes der vi trenger mer lys. De fleste har justerbar vinkel slik at man kan justere lysretningen. Vi har ikke dimmer. Tror ikke dimmer brukes her i Taiwan. Vi har flatt tak over alt. Mulig skråtak gir ekstra utfordringer. Våre store ligner denne: https://www.miniinthebox.com/no/p/h...eceseed-lys-taklys-85-265v_p4402596.htmlTror jeg ville rådført meg med elektriker eller lysbutikk/produsent vedrørende led lamper i skråtak. Å.
|
|
|
16/11/2020 05:38
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg har innfelt DL i veldig spisst skråtak på kjøkkenet. De har sånn armatur som kommer delvis ut og ned og samtidig er til en viss grad justerbart.
|
|
|
16/11/2020 06:44
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Sikker på at spotter er veien å gå ?
det finnes utrolig mye fin lysarmatur, spotter er jo bare lyspunkter og ikke mye pynt
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
16/11/2020 07:18
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Gå til en forretning som holder på med lys, og spør om hjelp, det er utrolig hva de kan bidra med. Selvsagt med intensjonen om at du kjøper det du trenger det. Jeg gjorde det selv når jeg bygde - strålende fornøyd. De tenkte på en rekke ting jeg ikke gjorde selv.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
16/11/2020 07:29
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Enig i din vurdering av downlights. Vi slet også lenge med å velge spoter, da vi syntes de ble litt for overtydelige og ikke så fine. Vi endte med å kjøpe lysskinner, som vi brukte til både pendellamper og spoter.Når pendellampene henger ned fra skinnene, så forsvinner spotene. Med skinnene får du med en adapter, slik at du kan velge hvilke pendellamper du ønsker. Vi har dette over et spisebord (2,10m) som vi iblant drar ut til dobbel lengde: Da kan vi også flytte på pendellampene, slik at de fortsatt henger over hele bordet. Vårt system er ikke helt ulikt dette: https://www.bohus.no/belysning-1/lamper/taklamper/trackline-pendeladapter
|
|
|
16/11/2020 07:57
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Vi har byttet ut all spotbelysning i huset til SG dim-to-warm, og den spoten du har fått tilbud på er veldig bra. Vi har også skrått tak i stua, og spotene er flush og diskret innfelt i taket, sprer lyset veldig godt uten å blende + at de kan justerers/vippes 30 grader alle veier, f.eks. mot veggpartier eller bilder som man ønsker skal tre frem litt mer. Konstant dimmet i ulik grad / scenario via X-Comfort. Kan varmt anbefale SG - alle min elektrikervenner gjør også det. Jeg var drittlei av å jevnlig måtte bytte ut kina-produsert drittpærer med liksom-levetid på noen tusen timer. SG har vel minst 50.000 timer på det meste, så da slipper du å stå i stigen oppunder taket og bytte downlights på en lang stund. SG koster litt mer, men sånn er det med kvalitet.
Redigert av Heliboy; 16/11/2020 07:58.
Løvsteika
|
|
|
16/11/2020 22:58
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Vi har veldig skrått tak og syv meter takhøyde som maks. Har noen bjelker vi har spot skinner i. De lyser opp i taket og noen lyser ned. Ellers så har vi tre store pendler.
Vi hadde ExpoNova på besøk. De kan komme med en belysningsplan. Du må ikke kjøpe lamper fra dem, men du får bra tips. Vi kjøpte litt fra dem og litt fra noen andre.
|
|
|
17/11/2020 07:46
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Har du blank benkeplate så bør du tenke på refleksjonen av benkebelysning. Vi har overskap og jeg er veldig fornøyd med ledlisten(tett monterte leds) montert i aluskinne med diffusor(jevnt lys) og gjerding i vinklene. Gjenskinnet fra spotene som er i ventilatoren er helt jævlig stygt i forhold..
|
|
|
|
|