Dårlig erfaring med Bikeshop.no
|
Re: Bikeshop.no svarer
[Re: Vulturous]
16/11/2020 13:50
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Jeg husker i gamle dager da jeg handlet på Wiggle og CRC, noe jeg nesten aldri gjør lenger. Grunnen er at norske butikker som Bikeshop og Sykkelkomponeneter er utrolig bra!
Bikeshop – 63 bestillinger. Den første i 2011. • Så langt har jeg ikke en eneste dårlig erfaring annet enn at de i gamle dager var litt trege med å sende pakkene. • Hadde en 11000-kroners Elite-rulle som begynte å lage ulyder etter et par år. Sendte inn rulla og fikk igjen penger. • Har en Stages som jeg mener måler feil. Bikeshop sendte den til Stages, de har målt den og ikke funnet feil. Tok litt tid, men alt arbeid gratis. • Etter de fikk robotlager sender de også varene veldig raskt.
Sykkelkomponeneter, 27 bestillinger. Den første i 2012. • Handler mindre i denne butikken grunnet det dårlige utvalget. • Som regel utrolig bra service der også, men jeg har faktisk flere negative erfaringer der. • PostNord har mange ganger levert varene på helt feil utleveringssted. • Ikke fått reklamert på XTR-pedaler som åpenbart har produksjonsfeil med gummiforingens om dyttes ut.
Handler fortsatt en del fra r2-bike, bike24 etc, men det er (stort sett kun) fordi varene ikke finnes i butikkene ovenfor.
Handle i butikk prøver jeg å unngå, for det er vel få steder man får dårligere service enn nettopp i butikk.
|
|
|
[Re: magnusc]
16/11/2020 13:58
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Jeg husker i gamle dager da jeg handlet på Wiggle og CRC, noe jeg nesten aldri gjør lenger. Grunnen er at norske butikker som Bikeshop og Sykkelkomponeneter er utrolig bra!
Bikeshop – 63 bestillinger. Den første i 2011. • Så langt har jeg ikke en eneste dårlig erfaring annet enn at de i gamle dager var litt trege med å sende pakkene. • Hadde en 11000-kroners Elite-rulle som begynte å lage ulyder etter et par år. Sendte inn rulla og fikk igjen penger. • Har en Stages som jeg mener måler feil. Bikeshop sendte den til Stages, de har målt den og ikke funnet feil. Tok litt tid, men alt arbeid gratis. • Etter de fikk robotlager sender de også varene veldig raskt.
Sykkelkomponeneter, 27 bestillinger. Den første i 2012. • Handler mindre i denne butikken grunnet det dårlige utvalget. • Som regel utrolig bra service der også, men jeg har faktisk flere negative erfaringer der. • PostNord har mange ganger levert varene på helt feil utleveringssted. • Ikke fått reklamert på XTR-pedaler som åpenbart har produksjonsfeil med gummiforingens om dyttes ut.
Handler fortsatt en del fra r2-bike, bike24 etc, men det er (stort sett kun) fordi varene ikke finnes i butikkene ovenfor.
Handle i butikk prøver jeg å unngå, for det er vel få steder man får dårligere service enn nettopp i butikk. garantisak på pedaler kan jo være Shimano som er problemet, har sendt flere Shimano M6000 breemser til bikeshop, dette var allerede bremser jeg fikk undergaranti, som lekker, så de måtte sendes in og er over et år siden, og ikke hørt noe, har sendt mail og spurt om hva som skjer i år, men fikk svar at personen som svarte skal sjekke denne saken, men ikke fått noe mer beskjed, har forsatt noen bremser liggende som også lekker. jeg har Shimano XT m8000 bakgir der gjengene som holder cage/buret på plass, har blitt ødelagt, oppdaget det under inspeksjon av sykkelen etter jeg sykla, da oppdaget jeg at det var løst, prøvde garanti, men shimano påstod at på grunn av skade på bak giret så gjelder ikke garantien, vanvittig det var jo bare noen bruks slitasje, skraper, som det alltid blir på et bakgir, ingen ting som forårsaker dette, så måtte kjøpe delene fra SJS cycles, de ert flinke titl å ha reserve deler fra Shimano.
Redigert av mtbboy1993; 16/11/2020 13:58.
|
|
|
16/11/2020 14:03
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Handle i butikk prøver jeg å unngå, for det er vel få steder man får dårligere service enn nettopp i butikk. sykkelkomponenter hadde jeg god erfaring med, så langt alltid rask å få ut varene til meg, og rask og god kommunikasjon fra kundestøtte. og fikk returnert kulelager som var feilkjøp så fikk ordnet opp i det raskt, selv etter lang tid etter order. men som andre nevner er utvalget ikke så bra, men de fikk inn mye bra produkter dette året, men hjelmer, klær og visse komponenter er det dårlig utvalg av, men uansett er markedet tregt i Norge, det tar alltid noen måneder før ting er i butikkene her i Norge, mens butikker i Uk, USA har det på lager, og nå i covid-19 situasjonen så tar det enda flere måneder, så Five Ten sko har ikke kommer fullt in på markedet her, men jeg kjøpte direkte fra adidas, kom fra Tyskland, men tok omtrent en uke plus minus. så bikeshop har ikke alt av varer ennå, og ser Hope Tech bremser og diverse andre produkter ble utsolgt fort, det er på grunn av covid-19, ser det er tomt flere steder i andre land også.
|
|
|
16/11/2020 14:07
|
Raskall
More than words
|
More than words
Handle i butikk prøver jeg å unngå, for det er vel få steder man får dårligere service enn nettopp i butikk. Da har du vært i feil butikk. Mange nisje-butikker oser av lidenskap, kunnskap og iver etter å hjelpe kundene sine.
|
|
|
16/11/2020 14:08
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Bikester: kundestøtte har ingen anelse hva jeg spør om, kommer med dumme svar jeg spurte hvorfor de har kun Formula cura 4 bakbrems: prisen var sånn at jeg var usikker på om det var et sett eller kun bakbrems. også det står det er to stempel på 4 stempel brems. Prisene er på salg er samme pris som bikeshop, sykkelkomponenter har som vanlig pris, altså de reduserer ikke prisen, tilpasser den ikke markedet. så jeg kjøper fra bikester kun når jeg må og prisen er akseptabel.
''Tusen takk for din epost.
Det er kun bakrems som følger med i forsendelsen.
Hvis vi kan være til videre hjelp er det bare å kontakte oss igjen.''
jeg har fått beskjed fra andre brukere fra andre land at de har lignende opplevelse, kunde støtte som ikke har peiling.
Redigert av mtbboy1993; 16/11/2020 14:09.
|
|
|
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
slettet på grunn av surr med å legge inn inlegg.
Redigert av mtbboy1993; 16/11/2020 14:09.
|
|
|
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
slettet på grunn av surr med å legge inn inlegg.
Redigert av mtbboy1993; 16/11/2020 14:10.
|
|
|
[Re: Raskall]
16/11/2020 14:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Handle i butikk prøver jeg å unngå, for det er vel få steder man får dårligere service enn nettopp i butikk. Da har du vært i feil butikk. Mange nisje-butikker oser av lidenskap, kunnskap og iver etter å hjelpe kundene sine. +1 Lite er så lærerikt som en god prat med fagfolk. Stjerne fra meg deles ut til Sørensen, The Service Course, Unaas, Sportslageret, Bull, Spinn og - faktisk - Sykkelpikene sitt verksted ved Eventyrbrua  Kunne nevnt enkeltpersoner som fortjener særlig ros. Men naturlig nok, ikke alle medarbeidere hos alle forhandlere har nødvendigvis peiling på akkurat det kunden selv er interessert i. Og kunden må gjerne smøre seg med en smule tålmodighet. Mennesker er ikke internet, og kan ikke gjøre en million ting samtidig. Anekdote om utvalg i butikk: Følelsen når du kikker innom den lokale Bikefixx på Røa, og blant dame-elsykler henger det plutselig en Factor O2 VAM  Blant nettbutikkene, skiller Sykkelkomponenter seg som kjent særlig godt ut. Det burde ikke engang være nødvendig å si det. Ekstra ros til Ørjan for at han er åpen for å ta inn det kundene etterspør, og har bragt oss både Smoove og StVZO-lykter.
|
|
|
16/11/2020 18:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min opplevelse er gjennomgående samme som magnusc. Har to ganger vært innom såkalte nisjebutikker med en viss interesse for å kjøpe terrengsykkel til 30-40.000 kroner. Ene butikken fikk jeg høre at dette kunne jeg nok mer om en han som solgte syklene, andre butikken viste lite interesse da jeg spurte hva de hadde fått inn.
Generelt savner jeg en sykkelbutikk som har en slags filosofi eller grunntanke med hva de driver med. Som når man går på Löplabbet for å kjøpe sko. Ja, det er llit overpriset, men du får tydelige råd og meninger fra de ansatte og en opplevelse av at de har et gjennomtenkt vareutvalg. Samme opplevelsen hadde jeg med FUE da jeg drev med dykking.
Så er det selvsagt vanskeligere med sykkel, så mange nisjer og underkategorier av sykler.Men om man spesialiserte seg på for eksempel landevei eller stisykler burde det ikke være helt umulig. Overraskende mange, også flinke folk, selger fryktelig mange merker for eksempel. Da lurer jeg på hva slags filosofi som ligger til grunn .
Er fornøyd med å bruke Bikebrothers som nødhjelp til sykkelmekking og annet forefallende + utstyr til landevei o.l. også supplerer jeg med Sykkelkomponenter og Sykkelkomponenter og BC Verksted for demperservice. De såkalte nisjebutikkene holder jeg meg langt unna.
|
|
|
[Re: larsdx]
16/11/2020 19:25
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Så er det selvsagt vanskeligere med sykkel, så mange nisjer og underkategorier av sykler.Men om man spesialiserte seg på for eksempel landevei eller stisykler burde det ikke være helt umulig. Uenig. Jobber man fulltid i en sykkelsjappe, så bør man ha god peiling på alle sykler man selger. Sykkel er jo ikke så hokus pokus.
|
|
|
[Re: aug11x]
16/11/2020 20:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Så er det selvsagt vanskeligere med sykkel, så mange nisjer og underkategorier av sykler.Men om man spesialiserte seg på for eksempel landevei eller stisykler burde det ikke være helt umulig. Uenig. Jobber man fulltid i en sykkelsjappe, så bør man ha god peiling på alle sykler man selger. Sykkel er jo ikke så hokus pokus. Jepp. Og på stæsj. Jeg ble spurt av en butikksjef i en nå nedlagt sykkelbutikk om jeg kunne hjelpe ham med hvilke komponenter som var bra og viktige for å bygge opp en enduroavdeling. "Dette er din jobb å ha peilng på og følge med", svarte jeg (ble tilbudt god pris i en butikk jeg egentlig ikke har så mye interesse av å handle i første omgang)
|
|
|
16/11/2020 20:54
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Tidligere var det litt dumt at Bikeshop ikke hadde alle varer på lager som de opplyste om at de hadde på nettsiden sin. Som følge av det ble forsendelser holdt igjen. Hadde jeg visst at produktet ikke var på lager ville jeg ofte valgt et annet produkt.
Dette har jeg ikke erfart på lang tid nå - så har kun gode erfaringer med Bikeshop de siste årene.
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/11/2020 00:06
|
chalshus
More than words
|
More than words
Uenig. Jobber man fulltid i en sykkelsjappe, så bør man ha god peiling på alle sykler man selger. Sykkel er jo ikke så hokus pokus.
Jepp. Og på stæsj. Det er vrient å kunne alt om alt. Det er det ingen som kan. Synes det er helt greit å si til kunder at dette kan jeg ikke, så her må du snakke med en annen på bygget. Hilsen Christian på Bikeshop
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
17/11/2020 07:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Uenig. Jobber man fulltid i en sykkelsjappe, så bør man ha god peiling på alle sykler man selger. Sykkel er jo ikke så hokus pokus.
Isolserert sett så begrenser deg seg hvor mye hokus pokus rakettforskning du kan finne på en enkelt sykkel. Men g*d bedre meg når du skal begynne sette deg inn i alle kombinasjoner av typer, merker, komponenter, standarder, størrelser og g*d knows what. Da blir det fort hokus pokus å ha god peil på alt og ikke minst alt nytt som kommer til enhver tid samtidig som du helst skal kunne fortsette å svare på spørsmål om sykkelen du solgte i fjor. Jobbet litt å sykkelverksted i sommer og heldigvis er det en viss rød tråd blant majoriteten av "hverdagssykler for folk flest" i prisklassen godt under 10 lapper. Alt utover dette er faktisk en god del hokus pokus og det er ikke lenger 2 sykler som er like.
Jepp. Og på stæsj. Jeg ble spurt av en butikksjef i en nå nedlagt sykkelbutikk om jeg kunne hjelpe ham med hvilke komponenter som var bra og viktige for å bygge opp en enduroavdeling. "Dette er din jobb å ha peilng på og følge med", svarte jeg (ble tilbudt god pris i en butikk jeg egentlig ikke har så mye interesse av å handle i første omgang)
Uten at jeg kjenner mer til situasjonen enn det du skriver, er ikke det bare ærlig da? Hin spør om hjelp og det kunne du jo tatt som et kompliment for at vedkommende betrakter deg for å ha peil. I en slik situasjon med LBS ville jo dette også vært en gyllen mulighet til å påvirke sjappa til å ha bedre utvalg for deg og ditt miljø.Vinn-vinn tenker jeg.
|
|
|
[Re: chalshus]
17/11/2020 07:26
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig med aug11x, baronKanon OG chalshus! Det er ikke begrenset til sykkelsporten, men kunnskapsnivået i norske butikker er ofte skuffende. Om jeg gjør to timer research om en eller annen produktkategori, så kan jeg tilsynelatende mer enn flertallet av dem som selger produktene. Det syns jeg er leit. Samtidig ser jeg ikke noe i veien for å spesialisere seg, og bli skikkelig rå på triatlon mens man kan lite om rundbanesykling.
Jeg kommer fortsatt ikke over den lokale sykkelmekanikeren, som insisterte på at det ikke gikk an å lufte bremsene på transportsykkelen fordi det var kast i bremseskiva.
|
|
|
[Re: JoachimV]
17/11/2020 07:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jepp. Og på stæsj. Det er vrient å kunne alt om alt. Det er det ingen som kan. Synes det er helt greit å si til kunder at dette kan jeg ikke, så her må du snakke med en annen på bygget. Hilsen Christian på Bikeshop Helt enig, chals. Uten at jeg kjenner mer til situasjonen enn det du skriver, er ikke det bare ærlig da? Hin spør om hjelp og det kunne du jo tatt som et kompliment for at vedkommende betrakter deg for å ha peil. I en slik situasjon med LBS ville jo dette også vært en gyllen mulighet til å påvirke sjappa til å ha bedre utvalg for deg og ditt miljø.Vinn-vinn tenker jeg.
Jo, men når han ikke har peil, så kan det være de tar inn rett utstyr, men når utstyret er inne, mangler de fortsatt kompetansen til å selge riktig utstyr til riktig person. Jeg mener jobben til en som driver en sjappe ER å følge med på Pinkbike, bikerumor, bikeradar og andre som er frempå når det gjelder nyheter daglig/ukentlig for å vite hva som fins på markedet og evt. hvilke tester som er relevante. De må være relevante for å kunne følge med og selge det kundene vil ha, og ikke minst det som er riktig for kundene. Det gjelder spesielt hvis man selger stisykler osv. som spesialsjappe. Da hjelper det ikke å vite at XT er bra og fox med kashima er dyrest og dermed aller best, fordi atte.
|
|
|
17/11/2020 07:52
|
olechr
More than words
|
More than words
At en selger ikke skal kunne alt om alt synes jeg er helt innenfor. Greit at sykkel ikke er så hokus pokus, men samtidig er det så mye standarder og kombinasjoner. Å kunne alt fra DH til Triatlon på detaljnivå er det svært få som kan. Jeg kommer ikke på noen sånn på sparket. At man da sier at jeg skal få en annen til å hjelpe deg er mye bedre enn å prøve og late som man kan noe. Dessverre skjer det siste alt for ofte. Også blant importører som tror de er verdensmestere fordi det er merket de har. Så har de ikke peiling i hele tatt.
Når det gjelder BS så kjenner jeg meg ikke igjen i det folk skriver. Alt i fra utvalg til kundeservice har vært veldig bra og er den butikken jeg bruker mest. Skulle gjerne ha handlet lokalt, men da er man avhengig å ha en ganske ok rabatt for å komme ut på samme priser som BS og sykkelkomponenter.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/11/2020 07:55
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jepp. Og på stæsj. Det er vrient å kunne alt om alt. Det er det ingen som kan. Synes det er helt greit å si til kunder at dette kan jeg ikke, så her må du snakke med en annen på bygget. Hilsen Christian på Bikeshop Helt enig, chals. Uten at jeg kjenner mer til situasjonen enn det du skriver, er ikke det bare ærlig da? Hin spør om hjelp og det kunne du jo tatt som et kompliment for at vedkommende betrakter deg for å ha peil. I en slik situasjon med LBS ville jo dette også vært en gyllen mulighet til å påvirke sjappa til å ha bedre utvalg for deg og ditt miljø.Vinn-vinn tenker jeg.
Jo, men når han ikke har peil, så kan det være de tar inn rett utstyr, men når utstyret er inne, mangler de fortsatt kompetansen til å selge riktig utstyr til riktig person. Jeg mener jobben til en som driver en sjappe ER å følge med på Pinkbike, bikerumor, bikeradar og andre som er frempå når det gjelder nyheter daglig/ukentlig for å vite hva som fins på markedet og evt. hvilke tester som er relevante. De må være relevante for å kunne følge med og selge det kundene vil ha, og ikke minst det som er riktig for kundene. Det gjelder spesielt hvis man selger stisykler osv. som spesialsjappe. Da hjelper det ikke å vite at XT er bra og fox med kashima er dyrest og dermed aller best, fordi atte. Eller sjekke med folk man VET kan dette godt, og kan gi råd... gjerne mot en deal eller noe i reseptive butikk? Det handler jo om hvor man henter informasjon fra...
Redigert av RazeFaze; 17/11/2020 07:55.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
17/11/2020 08:29
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
At den jevne butikkansatt i en sykkelbutikk skal kunne mer om sykkel og om alle typer sykling enn de største sykkelnerdene i landet blir vel litt i overkant å forvente. At noen er veldig gode på rådgiving og salg er jeg enig i, men for meg fremstår det meste av denne rådgivingen som salg og er derfor lite interessant. Skal du treffe de som faktisk kan sykkel av erfaring og ikke hva de har sett i en Youtube-video, lest i pressemeldingen eller hørt i en Podcast så må du komme på dagtid, for elite-syklisten som jobber i butikken er der på dagtid og er har dratt hjem når jeg kommer inn i butikken 16:30.
Det jeg derimot forventer er at de holder avtaler og følger opp service-henvendelser, men dessverre er mitt inntrykk at det kun er nettbutikker som har systemer for dette på plass. LBS bruker fortsatt private e-poster, skriver ting på papirlapper som de putter i lomma og ting går i glemmeboka.
|
|
|
18/11/2020 09:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har lagt ut noe velfortjent ros til Bikeshop/Christian her. Som jeg nevner der, mener jeg at det nettopp er i dialogen mellom forhandler og kunde at vi får godt utvalg og god service. Jeg forventer ikke at enhver medarbeider skal vite like mye eller mer enn jeg om det jeg tilfeldigvis måtte ha en brennende interesse for. Men jeg opplever oppriktig interesse fra forhandlere. Når forhandlere eksplisitt inviterer engasjerte og kunnskapsrike kunder til å dele sine anbefalinger og ønsker, synes jeg vi bør gripe anledningen med begge hender. Og når jeg lytter til hva gode fagfolk har å si, lærer jeg som regel noe nytt selv. Netthandel har sine fordeler for kunden, lokale butikker har sine fordeler for kunden. Jeg vil gjerne beholde begge deler, og da må partene lytte til hverandre.
|
|
|
[Re: JonAre]
04/12/2020 13:37
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Alle erfaringer tyder på at hver av disse returene ville tatt 2-3 mnd med mas, diskusjoner og sommel hos bikeshop. Jeg logget inn for å se hvordan det gikk med den siste saken. Bikeshop ville av en eller annen grunn ha min tillatelse til å selge det åpenbart feilproduserte og direkte farlige produktet tilbake til produsenten, hvorpå jeg svarte litt muggent "Dere kan gjøre hva dere vil med <produktet>, bare dere ikke sender det tilbake til meg." Det ble tolket som at alt var i orden, og saken ble lukket. Man kan ikke annet enn å ta av seg hatten.
|
|
|
[Re: JonAre]
04/12/2020 14:50
|
RayP
Medlem
|
Medlem
Alle erfaringer tyder på at hver av disse returene ville tatt 2-3 mnd med mas, diskusjoner og sommel hos bikeshop. Jeg logget inn for å se hvordan det gikk med den siste saken. Bikeshop ville av en eller annen grunn ha min tillatelse til å selge det åpenbart feilproduserte og direkte farlige produktet tilbake til produsenten, hvorpå jeg svarte litt muggent "Dere kan gjøre hva dere vil med <produktet>, bare dere ikke sender det tilbake til meg." Det ble tolket som at alt var i orden, og saken ble lukket. Man kan ikke annet enn å ta av seg hatten. Hei JonAare, Her har det nok vært noen missforståelser. Sakene blir lukket automatisk hvis det går over et vist antall dager uten svar fra kunde, så hvis du svarer på e-posten så åpner den seg automatisk igjen. Akkurat her så venter vi så vidt jeg kan forstå fortsatt på en tilbakemelding fra leverandør, men du blir fulgt opp så fort vi får det.
Jobber i markedsavdelingen hos bikeshop.no
|
|
|
[Re: RayP]
04/12/2020 15:10
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Hvis noen lurer på hvor lang tid du skal være inaktiv før du kastes ut så vil det normalt sett være flere timer.
Kan dere utvide dette til flere måneder, eller hvertfall uker? Det fremstår for meg helt meningsløst og veldig slitsomt at dere hele tiden logger meg ut. Det hadde vært bedre om dere holdt meg innlogget for alltid. Om dette er problematisk pga sikkerthet, så krev innlogging for å se ordrehistorikk eller sende inn bestilling, ikke for å legge ting i handlekurven.
|
|
|
04/12/2020 15:25
|
RayP
Medlem
|
Medlem
Hvis noen lurer på hvor lang tid du skal være inaktiv før du kastes ut så vil det normalt sett være flere timer.
Kan dere utvide dette til flere måneder, eller hvertfall uker? Det fremstår for meg helt meningsløst og veldig slitsomt at dere hele tiden logger meg ut. Det hadde vært bedre om dere holdt meg innlogget for alltid. Om dette er problematisk pga sikkerthet, så krev innlogging for å se ordrehistorikk eller sende inn bestilling, ikke for å legge ting i handlekurven. Det handler om sikkerhet først og fremst. Hvis alle sessioner skulle vært lagret for alt du er innom i nettleseren din ville den også blitt veldig treg til slutt. Workaround er jo å logge inn og legge ting i ønskeliste fortløpende hvis det er noe du ikke skal ha med en gang, så kan det flyttes over i handlekurven når du skal kjøpe det.
|
|
|
04/12/2020 18:24
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Helt urelatert til det tråden handler om for øvrig, men her føler jeg meg nesten forpliktet til å komme med et litt teknisk hofteskudd. En session lagres i nettleseren som en cookie. Det handler om sikkerhet først og fremst. Her er http headers fra første http request mot http://bikeshop.no. Irrelevante headers sakset vekk for å spare litt plass: General: Request URL: http://bikeshop.no/Request Method: GET Status Code: 301 Moved Permanently Remote Address: 77.40.236.241:80 Referrer Policy: strict-origin-when-cross-origin Response Headers: Date: Fri, 04 Dec 2020 17:55:40 GMT Location: https://bikeshop.no/Server: Microsoft-IIS/8.5 Set-Cookie: .ASPXANONYMOUS=kebIhPgA1wEkAAAANjdmNjNjNGQtYTA1NS00YzljLWFjZGMtMTgyNTUwMDdlODY50F8t5kS08nlyoKT5Ru3szUoIB1o1; domain=.bikeshop.no; expires=Fri, 12-Feb-2021 04:35:41 GMT; path=/; HttpOnly Set-Cookie: ASP.NET_SessionId=uoahn4dlzlgav4wxoguq0s5q; domain=.bikeshop.no; path=/; HttpOnly; SameSite=Lax Set-Cookie: McWeb3.15.2-4=DeviceSize=lg; domain=.bikeshop.no; expires=Sat, 04-Dec-2021 17:55:41 GMT; path=/ Set-Cookie: McWeb3.15.2.Site-bikeshop.no=WebSetupID=4; domain=.bikeshop.no; expires=Sat, 04-Dec-2021 17:55:41 GMT; path=/ Request Headers: Host: bikeshop.no Upgrade-Insecure-Requests: 1 Bikeshop.no redirecter http til https med en HTTP 301 response, men setter samtidig cookies. Disse benyttes videre i hele resten av sesjonens (cookiens) levetid. General: Request URL: https://bikeshop.no/Request Method: GET Status Code: 200 OK Remote Address: 77.40.236.241:443 Referrer Policy: strict-origin-when-cross-origin Response Headers: Date: Fri, 04 Dec 2020 17:59:29 GMT Server: Microsoft-IIS/8.5 Vary: Accept-Encoding Request Headers: Connection: keep-alive Cookie: .ASPXANONYMOUS=kebIhPgA1wEkAAAANjdmNjNjNGQtYTA1NS00YzljLWFjZGMtMTgyNTUwMDdlODY50F8t5kS08nlyoKT5Ru3szUoIB1o1; ASP.NET_SessionId=uoahn4dlzlgav4wxoguq0s5q; McWeb3.15.2-4=DeviceSize=lg; McWeb3.15.2.Site-bikeshop.no=WebSetupID=4 Host: bikeshop.no Sec-Fetch-Dest: document Sec-Fetch-Mode: navigate Sec-Fetch-Site: none Sec-Fetch-User: ?1 Upgrade-Insecure-Requests: 1 Som man ser inneholder https request samme cookies som ble satt over http. Hadde man hatt fokus på sikkerhet, ville man kun satt cookies via https, og benyttet Secure flag for cookies i tillegg til den allerede eksisterende HttpOnly. Man ville også satt HSTS i response headeren slik at alle påfølgende http requests automatisk går over https. Hvis man vil se muligheten for session hijacking selv, kan man prøve følgende: 1) tøm browser cache 2) gå direkte til https://bikeshop.no (merk: ikke http://) 3) logg inn 4) tøm browser cache, men behold cookies 5) restart browser 6) start Wireshark eller en annen packet analyzer, og filtrer på http trafikk 7) besøk http://bikeshop.no (merk: ikke https://) I Wireshark vil du nå se http request med alle session cookies. Disse sendes altså ukryptert over internett. 8) Gratulerer, du har nå fullført introduksjonskurset i sniffing (beklager, ikke den typen som involverer tapetlim). Det spiller ingen rolle om man benytter VPN eller ikke. VPN gjør bare to ting: 1) lar deg betale for å 2) gi vekk all nettverkstrafikk til tredjepart på internett (mye enklere for dodgy aktører enn å tukle med BGP). Hvis alle sessioner skulle vært lagret for alt du er innom i nettleseren din ville den også blitt veldig treg til slutt. "Evigvarende" cookies er (eller var) grunnlaget for all tracking og målrettet reklame på nett (der hvor tracking via cookies ikke lenger er mulig, benytter man annen fingerprinting). Det er ikke cookies som gjør at en nettleser (oppleves) treg, det er reklame.
|
|
|
[Re: fikse]
04/12/2020 19:59
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Det spiller ingen rolle om man benytter VPN eller ikke. VPN gjør bare to ting: 1) lar deg betale for å 2) gi vekk all nettverkstrafikk til tredjepart på internett (mye enklere for dodgy aktører enn å tukle med BGP).. Det hjelper i det scenarioet der angriper kan observere trafikk fordi han sitter på samme lokalnett, men det unnskylder jo ikke at bikeshop etter sigende ikke har god cookie-hygiene (jeg har ikke sjekket selv). Som du sier bør kritiske cookies ikke settes over http, og inkludere relevante sikkerhetsflagg. Den bør også genereres på nytt i det man logger inn.
Redigert av JonAre; 04/12/2020 20:15.
|
|
|
04/12/2020 20:08
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Det handler om sikkerhet først og fremst. Her vil jeg protestere som websikkerhetsfyr. Dere må selvsagt få gjøre de risikovurderingene dere vil, men grunnen til at man typisk ikke logges ut av nettsteder som Facebook, Terrengsykkelforumet, Twitter, Amazon etc i tide og utide er at det er skikkelig dårlig brukeropplevelse og gir en sikkerhetsgevinst man kan få på andre måter. Det er langt bedre å legge ekstra sikkerhetstiltak på sikkerhetskritisk funksjonalitet, som kjøp eller endring av innstillinger. Hvis alle sessioner skulle vært lagret for alt du er innom i nettleseren din ville den også blitt veldig treg til slutt. Det er ikke slik det virker.
|
|
|
04/12/2020 21:52
|
RayP
Medlem
|
Medlem
Først vil jeg gjerne takke for tips, men skal jeg være helt ærlig så er jeg ingen utvikler. Min veldig grunnleggende kjennskap til HTML og CSS kan ikke brukes til å gi noen knallgode svar på dette, har derfor tatt en prat med sjef for IT og han skulle ta tak i det som nevnes her.
|
|
|
04/12/2020 23:11
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Ser ut som om IT-sjefen er på hugget, HSTS er på plass. DNSSEC samt strict flag på session cookien er forøvrig sikkert også en god idé, slik at session ikke sendes til deskpro.bikeshop.no og evt. andre underdomener. Jeg er nesten imponert 
|
|
|
22/01/2021 00:38
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
for dere som lurer på hvorfor Bikester er så dyrt. her er hva bikeshop Bikester sier:
'' Hei igjen,
Tusen takk for din tilbakemelding.
Prisene på vår nettside justeres ut ifra lagerbeholdningen og kan derfor variere. Enkelte leverandører har krav til hvor mye man kan sette ned prisen på ulike varer, for å ha lov til å selge deres merker. Vi vet ingenting om avtaler andre distributører har med leverandører, og kan derfor ikke svare på hvorfor noen nettbutikker selger produkter billigere. Jeg beklager for det.
Hvis vi kan være til videre hjelp er det bare å kontakte oss igjen.
Med vennlig hilsen,
Mathilde Johnsen Customer Service Expert''
Jeg har ikke spurt Spinn.no men de har også høye priser og setter ikke ned prisene.
Redigert av larsb; 25/01/2021 07:52. Rediger grunn: rette opp meningen, se videre i tråden
|
|
|
|
|