Kutte ut balansert ventilasjon?
|
Kutte ut balansert ventilasjon?
14/11/2020 09:06
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bor i Tek 17 og opplever at inneklima ikke er optimalt. Huset puster ikke noe som ganske sikkert handler om at det er trekt med plast og deretter uante mengder med Rockwool. Bra for energibruken, men det blir alt for tett. Det virker på meg som om ventilasjonen legger et hinder på å slippe inn luft fra vinduer på gløtt så det blir veldig varmt spesielt oppe hvor soverommene er. Det greieste ville vært for vår del å bare slått det av, men avtrekk på bad/vaskerom og kjøkken er jo i motsetning til resten helt nødvendig og da må ventilasjonen gå siden avtrekket ikke har en separat funksjon. Noen som kan si hva som må til for å kun ende opp med avtrekk i huset?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Kutte ut balansert ventilasjon?
[Re: sanouka]
14/11/2020 09:18
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Er du sikker på at anlegget fungerer som det burde? Altså om tek 17 betyr at det er bygd for mindre enn 5 år siden kan du kanskje reklamere?
Hus skal vel selv med balansert ventilasjon ha undertrykk? I så fall skulle jo det komme luft inn på soverommet selv med anlegget som det er nå?
|
|
|
14/11/2020 09:21
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det høres ut som feil på installasjonen. Vårt hus er bygd etter samme standard med både vindduk, ekstra isolasjon og trelags vinduer. Har aldri opplevd at det føles for tett. Du kan regulere både nivået på luft inn og temperaturen på lufta. Ved å justere nivåene kan du enkelt få systemet til å blåse kald luft inn på soverommet, langt mer enn jeg tror du ønsker.
|
|
|
14/11/2020 10:07
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det blir for varmt, ikke nødvendigvis tett. Spes i 2 etg hvor vi sover. Jeg har som livsfilosofi å ikke bruke tid på kompliserte greier jeg ikke har behov for og dette kommer inn under denne. Jeg vil ha det helt tiptop og sannsynligvis bedre med frisk luft fra vinduer og dører med enkelt avtrekk i de rommene som trenger det. Det siste jeg trenger er en til i kassebil som skriver fakturaer på noe jeg ikke trenger og heller ikke ser behovet for etter et par år. Det får holde at jeg har betalt noen hundretusen vil jeg anta for driten. Set and forget uten for mye teknikaliteter helt enkelt. Vi lever jo med terrassen som utvidelse av stua 6 mnd i året og sove uten vindu åpent om natten året rundt er helt utenkelig. Så konklusjonen er at vi ikke trenger denne innretningen. Problemet er da at jeg ikke bare kan slå den av for da tar jeg avtrekket også. Derfor denne posten i håp om at noen kan si hva som må til for å komme dit hvor avtrekk er på plass, men ventilasjonen slik den funker nå blir historie. At andre synes dette opplegget er knall er greit for meg, men vi har altså landet på at vi helst vil klare oss uten.
Redigert av sanouka; 14/11/2020 13:10.
|
|
|
14/11/2020 11:09
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Jag må innrømme at jeg kan lite om hvordan balansert ventilasjon blir installert i praksis, men tror jeg kan litt om teorien bak.
Teorien er vel: -Mye luft er bra -Å varme opp mye luft koster penger -Varmeveksler man luften ut mot den inn kan man få et bra totalresultat. (Spørsmålet er selvsagt om man betaler i dyre dommer for å spare penger det hadde vert bedre å bruke på den større energikosten, men det er også mye et miljøspørsmål) -For å få til dette må man bygge huset helt tett, slik at luften går der man vil. -Stopper man ventilasjonen kan man få fuktproblem om man ikke erstatter den. Dette gjelder alle rom.
-Soverom uten oppvarming og effektiv manuell luftig vil selvsagt kunne fungere bra. Det enkleste her er vel å bare blokkere luft inn og ut. Det tryggeste er gjerne å blokkere innluften helt, dette stopper all varme inn. Utluften er gjerne lurt å la det vere igjen litt av, slik at det alltid er litt ventilasjon selv om vinduet er lukket. Men med for mye utluft igjen vil det sikkert koste litt penger da det kjøler ned luft inn i varmeveksleren.
|
|
|
14/11/2020 13:43
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Sjekket at det faktisk trekker luft ut av rommene? Riv av et tørk dopapir, og holdt det opp til ventil. Blir det hengende hvis du slipper taket?
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
14/11/2020 13:52
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Innluften på soverommet har vært stengt lenge. Den har også vært testet med full guffe og temp på min uten noe følbart resultat utover at man kjenner at luften blir litt kaldere hvis man setter hånda inntil. Utluft er slik jeg ser det i huset her begrenset til baderommene, vaskerommet og kjøkkenet. Jeg har endt opp med vifta på 1. Det anbefalte er 2 og der lar delvis inn og ut seg stille, men jeg liker ikke lyden i huset når den står høyere enn 1. Ikke er det noe sensation å spore på 2 og 3 heller annet enn det pumpes på med mer av det samme. Så istedet for å bruke tid og energi på noe jeg er 100% sikker på at jeg egentlig ikke trenger, men som kanskje ville gitt meg et marginalt bedre inneklima sett med en forskers øyne, gitt at jeg brukte masse tid og spenn på et eller annet firma som "kan" dette så har jeg landet på at det er like greit å heller bli kvitt rælet. I den større diskusjonen om galopperende priser for nybygg er jo også erfaringen interessant. Hva koster et slikt anlegg etter alle har tatt seg betalt ink utbygger når han setter prisen for boligen. 200k 300k ? Jeg vet ikke men at det er en anseelig kostnad man bare kunne ha tatt bort og er jo nesten som et åpent mål å regne i den diskusjonen. Hvor miljøvennlig det er å sette i sving en hel industri med maskiner, rør og tjohei for å kunne gjøre boligene potte tette og som atpåtil er ubrukelig i det man åpner en dør eller vindu kan vel også diskuteres. Anbefalinger er greit og hvis folk vil ha det så gjør man det til et salgsargument så kan de som er opptatt av dette velge en slik bolig. Andre velger seg kanskje et ekstra bad, andre igjen har faktisk råd til å kjøpe og utbyggere i grisgrendte strøk har kanskje mulighet for å bygge siden avstanden mellom brukt og nytt blir mindre. Krav kan man sette på de helt åpenbare tilfellene som i byer eller større enheter med mange leiligheter hvor slike system kan være hensiktsmessige. Det hele fremstår for meg som at her er det noen geiter som har fått litt for lett tilgang til en stor havresekk.
Redigert av sanouka; 14/11/2020 13:56.
|
|
|
14/11/2020 14:50
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er også litt oppgitt over funksjonaliteten på anlegget vi har og ikke minst kvaliteten. Jeg vil anta at disse standard leveransene systemair mm. er billigste strippede sort. Tror ikke det er mulig, og det burde det jo være, mulig å droppe varmeveksler for soverom o.l. mens den er på for rom hvor komforttemp er høyere. Jeg har ikke troen på å droppe den balanserte ventilasjonen helt gitt at huset er bygget for det (fukt). Men dersom man vil ser jeg ikke helt problemet med passiv ventilasjon av enkeltrom med ventiler o.l. Kanskje det kan være utfordringer med hvor det er plast /isolasjon og ikke, i veggene?..
|
|
|
14/11/2020 16:10
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Fysisk blokkert luft inn på soverom? Altså har du sperret ventilen?
Det er nok noen som har tilgang på havresekk ja. Etter som jeg forstår er det mange dårlige system som koster å vedlikeholde. Kanskje er det noe som burde pålegges nybygg på grunn av diverse miljøbetraktninger mm. men ikke sikkert teknologi og folk som skal implementere de er klare...
|
|
|
[Re: ML1]
14/11/2020 18:08
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er også litt oppgitt over funksjonaliteten på anlegget vi har og ikke minst kvaliteten. Jeg vil anta at disse standard leveransene systemair mm. er billigste strippede sort. Tror ikke det er mulig, og det burde det jo være, mulig å droppe varmeveksler for soverom o.l. mens den er på for rom hvor komforttemp er høyere. Jeg har ikke troen på å droppe den balanserte ventilasjonen helt gitt at huset er bygget for det (fukt). Men dersom man vil ser jeg ikke helt problemet med passiv ventilasjon av enkeltrom med ventiler o.l. Kanskje det kan være utfordringer med hvor det er plast /isolasjon og ikke, i veggene?..
Hos meg med en eller annen Flexit løsning går alt på samme så eneste mulighet jeg vet om er å skru igjen ventilen der man ikke vil ha og høre på suset som blir liggende der. Det er bla derfor jeg bare er hypp på få det slått av, men da var det avtrekket da......snakk om en snedig plan. Først tar man seg betalt for installasjon og hvis man har tenkt å klare seg uten så må de jaggu komme og ta en ganske stor jobb til....hehe. Vanlige ventiler er jo ingen kunst å fikse. Møter jeg på noe isolasjon eller plast på den veien så bare river jeg det ut. Men først må jeg finne ut hvordan jeg kan få kun avtrekk, hvis i det hele tatt mulig innafor akseptabel kost.
|
|
|
[Re: Appelsin]
14/11/2020 18:14
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Fysisk blokkert luft inn på soverom? Altså har du sperret ventilen?
Det er nok noen som har tilgang på havresekk ja. Etter som jeg forstår er det mange dårlige system som koster å vedlikeholde. Kanskje er det noe som burde pålegges nybygg på grunn av diverse miljøbetraktninger mm. men ikke sikkert teknologi og folk som skal implementere de er klare... Vet ikke ha du mener, men jeg har skrudd igjen lokket så hardt som mulig. Det slipper fremdeles luft for helt tett blir det ikke. Er en ide å vente til ting er klart, men pytt hvorfor skulle man det når regninga tas av andre bla suckers som meg Bransjen har oppdrag herfra til månen og politikerne ser ut som om de gjør noe og kan skryte av det på Dagsnytt 18.
|
|
|
14/11/2020 18:37
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Løsning 1: det går spirorør opp til ditt aggregat. Koble fra avtrekksrøret fra aggregat. Sett ny avtrekksvifte og koble avtrekksrøret til denne. Mulig du må ha overgang. Koble på ny spiro på avtrekksvifte og før ut gjennom vegg. Lag ventiler i vegg på soverom og stue slik at du får inn luft. Det holder nok ikke med vindu på gløtt på soverom for å lufte hele huset. Skru av ventilasjonsanlegg.
Løsning 2: Lag ventiler i vegg på bad. Sett inn vifte. Sett inn veggventiler på stue og sov. Skru av ventilasjonsanlegg.
Løsning 1 er best. Du har sikkert åpen spalte under dør, så det bør gå fint. Etter å ha gjort dette, kan du regne med å ha: 1. Økt strømregningen din med 20-30 prosent hvis du har like mye luftutskiftning som kravet i TEK. Nåverdien av økt strømutgift er betydelig. 2. Redusert verdien på huset med x tusen. Man må lage flere hull i veggene, noe som mange synes er stygt. Ved salg av hus vil det komme mange spørsmål om hvorfor ventilasjonanlegget ikke er i bruk og enkelte vil tenke enten at det er noe feil eller at man må regne med økte strømutgifter. 3. Redusert luftutskiftning og luftkvalitet i ditt hus. Økt risiko for kondens på vinteren, mugg og sopp.
Men har du godt med penger og skal bo lenge i huset er det grei skuring. Og mange klarte seg jo før.
Men tror jeg ville målt luftkvalitet. Er denne ikke god nok, kan du kjøre sak mot utbygger. Og kanskje installert utvendige screens dersom varme kommer inn gjennom vinduer. Ellers er det jo bare å lufte godt med vinduer når det er varmt.
Edit: ser nå at du har lukket ventilene. Da er systemet ditt ut av balanse og du vil kunne oppleve susing i ventilene da lufthastighet blir for høy. Ville prøvd å få noen til å innregulere det på nytt. Det koster 1-2 timer.
Redigert av Marøder; 14/11/2020 18:46.
|
|
|
[Re: KjellMa]
14/11/2020 19:02
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sjekket at det faktisk trekker luft ut av rommene? Riv av et tørk dopapir, og holdt det opp til ventil. Blir det hengende hvis du slipper taket? Det er ikke avtrekk på soverommene. Jeg ser kun tilluftsventiler i alle rom unntatt kjk/stue baderommene og vaskerommet.
|
|
|
14/11/2020 20:25
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Dette er et kjent problem med balansert ventilasjon, og spesielt i Norge, hvor vi ønsker en veldig lav temperatur på soverom. Med balansert ventilasjon vil du oppnå så og si samme temperatur i alle rommene, og det er per nå ingen god måte å regulere dette på rom basis. Det skrives for tiden en phd oppgave om nettopp dette problemet hos Sintef.
Per nå er vel den beste løsningen å skru ned temperaturen på anlegget, og sjokklufte soverommet (dvs vindu på vidt gap, med gjennomtrekk) før det er sengetid. Videre kan du stille anlegget til å starte 30-60 min før vekkeklokken til å begynne å varme opp rommene til normal temperatur, eller hvis du ikke bruker mye tid fra du står opp til du er ute av døra kan du endre oppvarmingstiden så det er varmt når første person kommer hjem i huset.
|
|
|
14/11/2020 20:27
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Er huset tett, så skal det vel gå like mye luft ut som inn i et balansert anlegg. Sjekk spalte under dører som Marøder skrev. Byttet eller sjekket filtrene på anlegget? På mitt anlegg er det to typer filtre. Den ene typen skal byttes en til to ganger i året ( inntaksluft). Det andre filteret er alufilter som må vaskes for å unngå at det tettes. På mitt anlegg har det vært dårlig avtrekk, og det skyldtes at nevnte filter var tett. Etter rens av dette fungerte papirtesten jeg nevnte helt utmerket.
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
14/11/2020 21:13
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tror det er mange myter om ventilasjonsanlegg. Luft er en dårlig varmebærer, man setter innluft temp på 19-20 grader og har et varmeelement i aggregatet på 1-2 kw, den klarer ikke å varme opp så mye i et hus i årstid hvor man trenger oppvarming. Om sommeren er utfordringen at dagens hus er mye varmere enn før og med store vinduer som sola kan skinne inn igjennom. Hele huset blir varmt. Sverger man til lukkede vinduer pga ventilasjonsanlegg, er det klart det blir varmt. Da må man lufte godt eller bruke varmepumpen til kjøling. Og utvendig screens for å stoppe solvarmen på utsiden. Jeg tipper at man på en varm sommerdag ikke vil merke noen forskjell fra eller til på om ventilasjonsanlegget er på eller avslått - det vil være varmt i et nytt hus uansett.
Faktum er at ventilasjonsanlegg bidrar til mer luftutskiftning enn tidligere. Og man unngår kaldtrekk og kondens i vinduer som står åpen. Prisen man betaler er tørrere luft og støy dersom anlegget er feil dimensjonert og/eller feilinnstallert.
|
|
|
14/11/2020 21:23
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Sjekket at det faktisk trekker luft ut av rommene? Riv av et tørk dopapir, og holdt det opp til ventil. Blir det hengende hvis du slipper taket? Det er ikke avtrekk på soverommene. Jeg ser kun tilluftsventiler i alle rom unntatt kjk/stue baderommene og vaskerommet. Men saken er at du gjerne har overtrykk eller undertrykk totalt sett. Er det overtrykk vil det gå luft inn på soverommet fra resten av huset om du åpner vinduet. Andre vet kanskje mer om dette, men det skal vel vere litt undertrykk i et hus? Så man ikke trykker fuktig luft ut i den kalde isolasjonen? Noe man kan tulle til med å stenge ventiler?
|
|
|
14/11/2020 21:38
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takker for svar og info, men det er alt styret jeg har blitt lei av og funnet ut at jeg ikke gidder mer av. Når det i tillegg ikke er noe som er nødvendig og skal i tillegg brukes på en måte jeg ikke vil gjøre mtp på at man egentlig skal sitte i et bur så er saken grei. At løsninga uten dette opplegget bare fordrer at man åpner/lukker et vindu gjør ikke akkurat saken vanskelig det heller. Det største problemet er som nevnt soveromstempen den blir altfor høy når man trives i en god og varm setting ellers. Legg til at soverommene er i andre etg omgitt av et lastebillass med rockwool og plast og man har en ganske heit oppskrift hvis man ikke kan styre tempen på forskjellige steder. Og det sies jo rett over her at det ikke går an. Da er det bare noe drit helt enkelt som bare kan ryke og reise. Jeg har vannbåren varme i gulvene nede og den varmen sammen med tidligere nevnte container med Rockwool nok til å holde andre etg varm og fin selv på de kaldeste dagene. Så kan jeg holde døren på soverommet stengt og vinduet åpent uten å få tilsig med varmluft fra ventilene i tillegg. Setter jeg ned tempen på min på konsollen så blir det heller ikke kaldt nok på soverommet, den stopper på 14 grader. Men det blir kaldt nok til at man kjenner det der man ikke skal, pluss at følerne mine i gulvet går amok og pumper varmtvann uten brems rundt i huset. Jeg har enkelt og greit ikke bruk for dette og kjenner jeg blir smått provosert over å antakelig betalt 200 k for det, hvis ikke mer fordi noen runkepellere har klart å få det helt til topps og klart å legge det inn i kravspekket for boliger som alle er enige om at har blitt for dyre å bygge. Oh the irony.
|
|
|
14/11/2020 21:42
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sjekket at det faktisk trekker luft ut av rommene? Riv av et tørk dopapir, og holdt det opp til ventil. Blir det hengende hvis du slipper taket? Det er ikke avtrekk på soverommene. Jeg ser kun tilluftsventiler i alle rom unntatt kjk/stue baderommene og vaskerommet. Men saken er at du gjerne har overtrykk eller undertrykk totalt sett. Er det overtrykk vil det gå luft inn på soverommet fra resten av huset om du åpner vinduet. Andre vet kanskje mer om dette, men det skal vel vere litt undertrykk i et hus? Så man ikke trykker fuktig luft ut i den kalde isolasjonen? Noe man kan tulle til med å stenge ventiler? Dere får bare sette i gang og spekulere på hva som må til for å få perfekt balansert ventilasjon. Jeg og balansert ventilasjon are done 
|
|
|
[Re: olip]
14/11/2020 22:08
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette er et kjent problem med balansert ventilasjon, og spesielt i Norge, hvor vi ønsker en veldig lav temperatur på soverom. Med balansert ventilasjon vil du oppnå så og si samme temperatur i alle rommene, og det er per nå ingen god måte å regulere dette på rom basis. Det skrives for tiden en phd oppgave om nettopp dette problemet hos Sintef.
Per nå er vel den beste løsningen å skru ned temperaturen på anlegget, og sjokklufte soverommet (dvs vindu på vidt gap, med gjennomtrekk) før det er sengetid. Videre kan du stille anlegget til å starte 30-60 min før vekkeklokken til å begynne å varme opp rommene til normal temperatur, eller hvis du ikke bruker mye tid fra du står opp til du er ute av døra kan du endre oppvarmingstiden så det er varmt når første person kommer hjem i huset. At man skal kunne styre ventilasjonen på den måten høres smått utrolig ut for en som må frem med urmaker skrujernet og skru på noen bitte små potentiometerliknende skruer på en boks i plast plassert i et skap 
Redigert av sanouka; 14/11/2020 22:08.
|
|
|
14/11/2020 22:32
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
At man skal kunne styre ventilasjonen på den måten høres smått utrolig ut for en som må frem med urmaker skrujernet og skru på noen bitte små potentiometerliknende skruer på en boks i plast plassert i et skap  Så pass. Du kan ettermontere moduler som kan legge den balanserte ventilasjonen inn i et styringsystem. Trendordet for tiden på dette er vel 'smarthusstyring'. Det gir deg ikke full kontrol over varmeveksleren, og tilleggvarmen, men det vil gjøre det mulig å oppnå styring som jeg nevnte over. Du skal ikke se bortifra at du kan få denne styringen via mobilen også i disse tider!
|
|
|
14/11/2020 23:07
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
smartass hus er noe jeg styrer unna. her er det for mye som kan gå galt og det trengs timesvis med nørding på høyttalere skjermer rutere mm så det er ikke noe for meg som er null interessert i elektroniske duppediditter laget uten rør eller stift etter 1975 men en app som jeg har til låsen på døra, DEFA, cromecastene og garasjeporten uten å måtte kobles opp på et større system som skal styre huset er jo ikke dumt hvis man synes opplegget leverer tilfredsstillende. Mulig et slikt opplegg du skisserte kunne ha funka, men jeg vil ha det enkelt og bombproof og noe jeg kan fikse sjøl som sagt.
Redigert av sanouka; 14/11/2020 23:10.
|
|
|
15/11/2020 06:31
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
" At løsninga uten dette opplegget bare fordrer at man åpner/lukker et vindu gjør ikke akkurat saken vanskelig det heller." Ehh, nei.
Til andre som måtte tenke det samme som trådstarter: det er altså ikke nok å stenge av ventilasjonsanlegget og lufte med noen vinduer på soverom. Da må du åpne vinduer i ALLE rom som har ventiler fra ventilasjonsanlegget. Ikke steng av ventilasjonanlegget uten at du har en helhetlig plan for luftutskiftning på plass.
Nye hus er for tette, man risikerer dårlig luftkvalitet, fukt og mugg/råte ved å kun lufte enkelte rom med åpne vinduer.
Se løsning skissert av meg lengre opp i tråden dersom du vil skru av anlegg.
Redigert av Marøder; 15/11/2020 06:36.
|
|
|
15/11/2020 08:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har alltid soveromsvinduet oppe hvis det er varmegrader ute ellers blir det for varmt. Men jeg lar ventilasjonsanlegget gå likevel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Marøder]
15/11/2020 09:00
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
" At løsninga uten dette opplegget bare fordrer at man åpner/lukker et vindu gjør ikke akkurat saken vanskelig det heller." Ehh, nei.
Til andre som måtte tenke det samme som trådstarter: det er altså ikke nok å stenge av ventilasjonsanlegget og lufte med noen vinduer på soverom. Da må du åpne vinduer i ALLE rom som har ventiler fra ventilasjonsanlegget. Ikke steng av ventilasjonanlegget uten at du har en helhetlig plan for luftutskiftning på plass.
Nye hus er for tette, man risikerer dårlig luftkvalitet, fukt og mugg/råte ved å kun lufte enkelte rom med åpne vinduer.
Se løsning skissert av meg lengre opp i tråden dersom du vil skru av anlegg. Min plan er å bli kvitt tilluften og heller erstatte denne med klassiske ventiler på utvalgte rom. Med avtrekk gående som normalt så vil det bli et svakt undertrykk og luft kommer naturlig inn via disse. At denne luften ikke er astma og allergi sertifisert spiller ingen rolle for oss. Vi bor landlig til så frisk og fin vil den også være. Hadde jeg bodd bak støyveggen på Høvik hadde jeg nok prøvd hardere med en gjennomgang av systemet og prøvd å få det til å fungere etter intensjonen.
|
|
|
[Re: GeirK]
15/11/2020 09:08
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har alltid soveromsvinduet oppe hvis det er varmegrader ute ellers blir det for varmt. Men jeg lar ventilasjonsanlegget gå likevel. Vi ligger med gulvvifte og vinduet på vid vegg ganske langt ned på det på det blå. Kødder ikke.
|
|
|
15/11/2020 09:32
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hva er greia med smarthus og balansert ventilasjon i utgangspunktet? Er det frisk luft og lavere strømregning? Vi bor i et tømmerhus fra 1924 (pusset opp og etterisolert i senere tid). Det er dumt som et brød, men med varmekabler i noen rom og panelovn i noen, så sørger jo termostatene for at vi har akkurat den temperaturen vi ønsker i alle rom. Vi måtte iaf ha eid huset i 40 årtil om vi skulle tjent inn det å bygge det smart.
|
|
|
15/11/2020 09:54
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Dere får bare sette i gang og spekulere på hva som må til for å få perfekt balansert ventilasjon. Jeg og balansert ventilasjon are done  Så jeg hadde lest litt dårlig på kommentaren jeg varte på over her. Det jeg mente var ikke detaljer i hva som er perfekt balansert isolasjon eller ikke, men hva som grunnleggende er problemet, hvilken vei luften går på soverommet ditt. Var litt nysgjerrig på informasjonen jeg har lest før, og nerdet/sjekket ut, og det ser ut til at balansert ventilasjon normalt har litt overtrykk. Da vil selvsagt luften gå fra huset, inn på soverommet og ut det åpne vinduet... Så spørsmålet du bør få svar på er om du kan stille ned tilluft relativt til utluft. Da vil du få en variant av anlegget ditt uten å sage og herje. Tilfredsstiller ikke Amishen i deg :-)), men du sparer potensielt mye penger....
|
|
|
[Re: aug11x]
15/11/2020 10:02
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva er greia med smarthus og balansert ventilasjon i utgangspunktet? Er det frisk luft og lavere strømregning? Vi bor i et tømmerhus fra 1924 (pusset opp og etterisolert i senere tid). Det er dumt som et brød, men med varmekabler i noen rom og panelovn i noen, så sørger jo termostatene for at vi har akkurat den temperaturen vi ønsker i alle rom. Vi måtte iaf ha eid huset i 40 årtil om vi skulle tjent inn det å bygge det smart. Jeg tror det handler om miljø og bruk av energi. Husene blir så tette at fukt og innemiljø i utgpkt blir en følgefeil også tror man at man har funnet løsningen med balansert vent. Ditt hus puster og fikser dette selv og er dermed en miljøsynder av aller verste sort så da er svaret å trekke husene i plastposer med uante mengder isolasjon og svinedyre vinduer som får kondens og loftsvinduer som snør igjen så man ikke ser sola igjen før i april. At løsningen har blitt presentert av noen som nok står VVS bransjen nær ser ikke ut til å ha slått noen. Heller ikke det faktum at det har bortimot null funksjon etter intensjonen i det man åpner opp for å slippe hagen inn feks. Miljøforskriften og politikere har fått sitt, noen organisasjoner med særinteresser som astma og allergiforbundet har fått sitt, bransjen fryder seg over klondykestemning og nærmest evigvarende servicebehov og regninga er det ingen av de delaktige partene som trenger å ta. Den sendes til sluttforbruker. Altså i dette tilfellet meg. Ingenting å si på oppskriften og er jo et scoop for de impliserte partene. Og samtidig går diskusjonen om galopperende byggekostnader for oppføring av nybygg og hva man kan/bør gjøre med det......rakettforskning? Neppe
Redigert av sanouka; 15/11/2020 10:09.
|
|
|
15/11/2020 10:28
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dere får bare sette i gang og spekulere på hva som må til for å få perfekt balansert ventilasjon. Jeg og balansert ventilasjon are done  Så jeg hadde lest litt dårlig på kommentaren jeg varte på over her. Det jeg mente var ikke detaljer i hva som er perfekt balansert isolasjon eller ikke, men hva som grunnleggende er problemet, hvilken vei luften går på soverommet ditt. Var litt nysgjerrig på informasjonen jeg har lest før, og nerdet/sjekket ut, og det ser ut til at balansert ventilasjon normalt har litt overtrykk. Da vil selvsagt luften gå fra huset, inn på soverommet og ut det åpne vinduet... Så spørsmålet du bør få svar på er om du kan stille ned tilluft relativt til utluft. Da vil du få en variant av anlegget ditt uten å sage og herje. Tilfredsstiller ikke Amishen i deg :-)), men du sparer potensielt mye penger.... På mitt system er 1 og 3 ferdig innstillt på inn og ut og lar seg ikke justere. På 2 har jeg en viss mulighet til å sjonglere litt på inn ut. Kan hende jeg etter en del testing på dette selv kunne kommet frem til å få undertrykk i huset. Men det gjør ingenting med temperaturen på luften og jeg liker heller ikke lyden i huset når den står på mer enn 1 Litt sus på bad og sånne greier er greit, men maskinen er hørbar over 1 og det suser i alle ventiler også, kona irriterer seg over at stearinlys heller ikke lar seg bruke. De blafrer og oser. Lite problem kanskje, men det er småting som dette som man gjør for å ha det trivelig i hverdagen der man bor og lever sitt liv. Største problemet for oss er distribusjonen av luft med samme temp og det er jo som nevnt noen ganger nå ikke noen løsning på. I et større perspektiv kjenner jeg at jeg blir irritert over hvordan dette med alle de mangler som er og ikke minst prisen på dette har kunnet gå hele veien inn som krav i byggeforskriften. Men igjen det har nok føltes lett siden ingen i det foraet trengte å bekymre seg om regningen. 
|
|
|
|
|