Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Trumps politiske etterliv

Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637818 13/11/2020 08:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13
Sitat: GeirK
Vet du ikke selv hva du mener her, pedal - eller vil du bare ikke forklare det?

Jodda, jeg bare venter på at du skal hoste opp noe som understøtter påstanden din om at høyesterettsdommere er politiske.

Og jeg spurte om du hørte podcasten jeg brukte for å underbygge påstanden. Jeg har tilbudt meg å kommer med mer materiale dersom denne ikke var tilstrekkelig, men jeg vil vite om du har hørt den først.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: skiraffen] #2637820 13/11/2020 09:06
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: skiraffen

Joe Bidens lovnad om å øke selskapsskatten fra 21% til 28% bør være en rasjonell og pragmatisk nok grunn til at noen dusin millioner amerikanske eiere av små og mellomstore foretak stemmer på det eneste reelle alternativet.

Hvilken kategori havner man i da? Rasshøl?

Ikke direkte relevant, men USAs BNP per innbygger er likt som Norge. Det overrasket meg. Betydelig høyere enn alle europeiske land, med noen få unntak som Sveits. Så penger har de nok av, det er kun fordelingen som er rævva. Samt at de bruker penger på tull, feks verdens dyreste helsevesen. Skulle ikke privatisering føre til effektivisering?

Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637830 13/11/2020 09:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei, har ikke tid til å høre en hel podcast og sjekke om hvem som sier hva og hvor de har fått det fra. Greit med noe skriftlig som er kjappere å sjekke korrektheten av.

Kanskje du finner noe her:
https://www.law.georgetown.edu/geor...he-supreme-courts-pro-partisanship-turn/
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-45632035
https://www.theguardian.com/comment...rt-threat-to-democracy-rbg-how-we-fix-it

- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637831 13/11/2020 09:33
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Men så er vel en normalt konservativ nordmann ganske venstre i USA, selv om de har dratt akseptabel "far left" lenger enn vi har våget her hjemme på mange tiår.

Hva sikter du til her?

Re: Trumps politiske etterliv [Re: Dan] #2637835 13/11/2020 09:44
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Dan
Så også lav moral skal inn på lista di over ting? + "være ubrukelig fattigslusk som er lei av å være lutfattig"

Hvis du tenker på fattigslusker med under 400 000 dollar i årsinntekt så er vel de rimelig skjermet fra Bidens skatteøkninger. Så jeg er helt enig med med GeirK her. For å stemme på Trump må man enten være uinformert eller et rasshøl.

Hvorfor drar du skatt på lønnsinntekt inn i argumentasjonen?

På meg så virker det å være på grensen til uinformert eller faktaresistent.

Det er folk som driver egne butikker og verksted i Amerika også.

Re: Trumps politiske etterliv [Re: skiraffen] #2637840 13/11/2020 09:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jøss da. Noen driver SVÆRE butikker også.

"Of course, $162 million is still just a fraction of the $13.9 billion in pre-tax income Amazon reported for 2019 — roughly 1.2%, in fact. The federal corporate tax rate is 21%, but as in the past, Amazon likely employed various tax credits and deductions to reduce its federal tax bill. Amazon also reported $280.5 billion in total revenue in 2019."

https://www.cnbc.com/2020/02/04/amazon-had-to-pay-federal-income-taxes-for-the-first-time-since-2016.html#:~:text=In%202018%2C%20Amazon%20posted%20income,the%20federal%20government%20for%202017.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637843 13/11/2020 10:04
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Prisene på helsetjenester i USA er like mye et tilbud/etterspørsel og priselastisitetsspørsmål enn det er et effektiviseringsspørsmål. Det koster å ikke ha helsekø.

Her må du gjerne forklare nærmere.

USA bruker 5 ganger så mye på helseadministrasjon som snittet av OECD: 200 versus 1000 dollar per innbygger. Kilde

Det forklarer kun en liten andel av kostnadsgapet, men er illustrativt.

Forskingsartikkel fra 2002: U.S. citizens spent $5,267 per capita for health care in 2002—53 percent more than any other country. Two possible reasons for the differential are supply constraints that create waiting lists in other countries and the level of malpractice litigation and defensive medicine in the United States. Services that typically have queues in other countries account for only 3 percent of U.S. health spending. The cost of defending U.S. malpractice claims is estimated at $6.5 billion in 2001, only 0.46 percent of total health spending. The two most important reasons for higher U.S. spending appear to be higher incomes and higher medical care prices.

Jeg trodde Malpractice Insurance utgjorde en del, men der tok jeg feil gitt. Videre fra samme kilde:

Surprisingly, Americans have access to fewer health care resources than people in most other OECD countries, measured in three major categories: hospital beds per capita, physicians and nurses per capita, and magnetic resonance imaging (MRI) and computed tomography (CT) scanners per capita.

USA betaler mer for mindre. Og enda verre; tilgangen på helsetjenester er svært ujevnt fordelt.

Og her er en artikkel som viser at tibud/etterspørsel-mekanismene funker dårlig når det kommer til helsetjenester: https://www.npr.org/2019/03/13/7029...uch-even-for-those-with-health-insurance

Redigert av marley; 13/11/2020 10:11.
Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637844 13/11/2020 10:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det koster å ikke ha helsekø.

Ikke når du kaster folk ut av køen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: Mmar] #2637847 13/11/2020 10:15
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: marley

Ikke direkte relevant, men USAs BNP per innbygger er likt som Norge. Det overrasket meg. Betydelig høyere enn alle europeiske land, med noen få unntak som Sveits. Så penger har de nok av, det er kun fordelingen som er rævva. Samt at de bruker penger på tull, feks verdens dyreste helsevesen. Skulle ikke privatisering føre til effektivisering?

Er ikke det latterlig dyre helsevesenet en av grunnene til den høye BNP? Muligens mye BNP på grunn av pengeflytting også? BNP er vel ikke det mest nøyaktive målet?

Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637849 13/11/2020 10:25
Dan Offline
More than words
More than words
Jojo, men så er jo du en kraftig dobbeltmoralist, så det er jo ikke så lett å vite hva som kommer fra hva du faktisk mener og hva du synes du må mene :-)

Nesten riktig, men distinksjonen er ikke mellom hva jeg mener og hva jeg synes jeg må mene. Den ligger mellom hva jeg mener og hva jeg gjør og hvordan jeg praktisk rasjonaliserer meg vekk fra hva jeg mener. Som de fleste mennesker altså. ICON_WINK

Re: Trumps politiske etterliv [Re: HeavyDude] #2637853 13/11/2020 10:30
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Appelsin

Er ikke det latterlig dyre helsevesenet en av grunnene til den høye BNP? Muligens mye BNP på grunn av pengeflytting også? BNP er vel ikke det mest nøyaktive målet?

Gode spørsmål, jeg har ingen gode svar.

Re: Trumps politiske etterliv [Re: Dan] #2637857 13/11/2020 10:38
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
For å stemme på Trump må man enten være uinformert eller et rasshøl. Jeg vil nesten trekke det så langt som å si at man også må være minst en av de tingene for å sitte i Norge og skrive ting som går på at Donald muligens ikke er dagens Benito.

My two cents:

Jeg håper jo, hvis jeg var amerikaner og bodde i USA, at jeg ikke hadde stemt på Trump. Når han får 60 millioner stemmer, så skyldes det åpenbart flere forhold - The working poor, den tapte middelklassen, opprøret mot den politiske eliten osv. osv. Alt dette vet vi nå.
Men jeg tror det er andre forklaringer også:
Svært mange amerikanere ikke så opptatt av De Store Spørsmål som forholdet til allierte, USAs rolle i verden, Paris-avtalen, WHO, osv., altså slike forhold som vi i Norge som diskuterer Trump er opptatt av.
Jeg husker jeg var på ferie i Florida da Trump møtte Putin i Helsinki og sa at han stole like mye på ham som på egne etterretningstjenester - et forræderi for åpen mikrofon. Da tenkte jeg at, nå - nå er det slutt for Trump. Dette går ikke an. Nå blir han avsatt. Den ettermiddagen gikk jeg ut i Miamis gater. Helsinki? Never heard of. Det var ikke en kjeft som brydde seg.
Men hvordan kan folk stemme på en løgner? Det er fordi mange ikke ser ham som en løgner. Begrepet "løgn" i politikken brukes også om politikere som "lover ting", altså sier hva de vil gjøre, men ikke gjør det. I svært manges øyne er han derfor en ærlig politiker, for han gjør akkurat det ha sier han skal gjøre. Det er ikke vanskelig å vite hva han mener og tenker, for han twittrer det ut, helt uten filter. Slik sett er han en jo ærlig mann. (Eller en ærlig lønger?)
I tillegg er at politikken han står for, åpenbart har appell til mange. For en nordmann er det vanskelig å skjønne at de ønsker å organisere f.eks. helsevesenet sitt slik de gjør, men mange ønsker åpenbart dette.
Når det gjelder f.eks. innvandringspolitikk, vil jeg si at den generelt ikke er strengere enn hva vi har i Norge. Måten han snakker om innvandrere er støtende, men politikken som føres er jeg ikke nødvendigvis så annerledes, ja faktisk mer liberal enn her. Muren? Hva er galt med den? Det er da ikke rasistisk å bygge et grensegjerde. Husk for noen år siden da folk strømmet til Norge over grensen fra Russland. Da var det om å gjøre for norske myndigheter å få stanset strømmen så fort som mulig. Kanskje muren mot Mexico ikke vil være spesielt effektiv, det er nå så, men da er muren redusert til et spørsmål om fornuftig bruk av offentlige midler. Greit nok, men at dette skal sette i sving så veldige emosjoner, det kan jeg ikke forstå.

Og så kommer at Trump har gjort en del bra ting også. Stått opp mot Kina i handelspolitikken. Fått andre NATO-land til å styrke sine forsvarsbudsjetter. Bragt Israel og arabiske land sammen (riktignok på bekostning av palestinerne, men ...). Og hva han ikke har gjort: Da Iran skjøt ned et ubemannet amerikansk militærfly i internasjonalt luftrom, altså en krigshandling, avsto han fra å svare militært på dette. John Bolton og haukene som har ønsket krig med Iran i 30 år, klødde i avtrekkerfingeren, men Trump sto imot og og lot være.
Og i det hele tatt. Ikke alt han har gjort innen politikken er etter mitt syn nødvendigvis så galt. Spørsmål om amerikansk skattepolitikk og slikt har jeg ikke noe syn på. Det må de finne ut av selv.

Problemet - slik jeg ser det - er altså ikke politikken han står for, men at han gjør hva han kan for å rive ned folks tiltro til pressen, domstolene, valgordningen, ja selv til myndigheter som han regjerer over Han tar null ansvar. Han går til valg som en opposisjonspolitiker, selv om han er i posisjon. Dette ligger utenfor den vanlige politiske arenaen og vanlige politiske saker. Det er en helt annen diskusjon.
Men når mange folk tilsynelatende ikke bryr seg nok om det, så blir det som det blir. Og det er skummelt.

Re: Trumps politiske etterliv [Re: GeirK] #2637880 13/11/2020 11:39
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jøss da. Noen driver SVÆRE butikker også.

"Of course, $162 million is still just a fraction of the $13.9 billion in pre-tax income Amazon reported for 2019 — roughly 1.2%, in fact. The federal corporate tax rate is 21%, but as in the past, Amazon likely employed various tax credits and deductions to reduce its federal tax bill. Amazon also reported $280.5 billion in total revenue in 2019."

https://www.cnbc.com/2020/02/04/amazon-had-to-pay-federal-income-taxes-for-the-first-time-since-2016.html#:~:text=In%202018%2C%20Amazon%20posted%20income,the%20federal%20government%20for%202017.

Hva i all verden - er det et argument for eller mot det jeg skrev?

Re: Trumps politiske etterliv [Re: skiraffen] #2637898 13/11/2020 12:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei - det var en supplerende opplysning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637900 13/11/2020 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du må se på Demokrat-fanbloggen som GeirK ser på, så kommer du til å akseptere sånn argumentasjon du også :-D

Da spør jeg for andre gang. Hvilke argumenter er det du mener jeg har plukket fra Pod Save Amerika?

- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637909 13/11/2020 13:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da spør jeg for andre gang. Hvilke argumenter er det du mener jeg har plukket fra Pod Save Amerika?

Det sier jeg ikke :-D

Neivel. Da fører vi dette på lista over løse påstander anonymous13 kaster mot veggen i håp om at noe fester seg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: HeavyDude] #2637919 13/11/2020 14:15
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Men så er vel en normalt konservativ nordmann ganske venstre i USA, selv om de har dratt akseptabel "far left" lenger enn vi har våget her hjemme på mange tiår.

Hva sikter du til her?

Jeg tenker jo på f.eks den radikale løgndronningen og rabbiate moralisten Ocasio-Cortez.

Hvilken nettside er det? Totalt 9 faktasjekker er vel litt tynt grunnlag for kallenavnet løgndronning. Og rabbiat moralist? Hva begrunner du det med?

Men det er uansett på siden av poenget: Hva er det som gjøre hennes politikk mer radikal enn det som er akseptabelt i Norge?

Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637921 13/11/2020 14:34
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Jeg tenker jo på f.eks den radikale løgndronningen og rabbiate moralisten Ocasio-Cortez.

Kan bli godt med en moralist etter 4 år med Trump ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Trumps politiske etterliv [Re: GeirK] #2637925 13/11/2020 15:33
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Nei - det var en supplerende opplysning.

Ja, jeg regnet egentlig med at det var et innspill for å rette fokus bort fra et ubehagelig motargument.

Re: Trumps politiske etterliv [Re: HeavyDude] #2637927 13/11/2020 16:01
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rabbiat morralist. Østfolding to the teeth. ICON_LAUGH

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637931 13/11/2020 18:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hva sikter du til her?

[Linket bilde fra snipboard.io]

Sökte upp henne. Tror du hade fått fram poängen bättre om du hade länkat till hennes politik, hon verkar vara rätt långt till vänster, istället för att komma med några påhopp.

Men interessant att se på några politiker och andra
https://www.politifact.com/personalities/hillary-clinton/
https://www.politifact.com/personalities/donald-trump/
https://www.politifact.com/personalities/joe-biden/
https://www.politifact.com/personalities/ann-coulter/

Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2637961 13/11/2020 22:14
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Akkurat denne sliter jeg litt med å ta for god fisk, gitt at det litt vanskelige begrepet "typically" for en drøss forskjellige land som sikkert har forskjellige ting de har køer på. Så hva man da kaller "typically" vil kanskje være et alt for lite subsett til å nytte som sammenlikningsgrunnlag?

Jeg vet heller ikke hva som konstituerer "kø". Regner jo ikke med at man kaller fraværet av dropin-bypass for kø?

Hva vil ville du egentlig hatt av info fra marley? Han har jo linket til artikkelen?

Men dette vanskelige typically betyr jo selvsagt enkle:

The procedures are coronary artery bypass graft, cataract extraction, myringoplasty, myringotomy, septoplasty, tonsillectomy and/or adenoidectomy, varicose vein stripping/ligation, hemorrhoidectomy, cholecystectomy, inguinal herniorrhaphy, cystoscopy, prostatectomy, hysterectomy, total hip replacement, and total knee replacement. The procedures were taken from a list compiled by the Australian Institute of Health and Welfare of high-volume procedures with significant waiting times. Australian Institute of Health and Welfare, Australian Hospital Statistics 2002–2003 (Canberra: AIHW, 2004 ), 120–122. Google Scholar

Re: Trumps politiske etterliv [Re: skiraffen] #2637975 14/11/2020 08:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, jeg regnet egentlig med at det var et innspill for å rette fokus bort fra et ubehagelig motargument.

Nei. Motargumentet ditt var ikke ubehagelig, men det trengte litt nyansering, synes jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trumps politiske etterliv [Re: ] #2638220 16/11/2020 12:50
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Ja, jeg er mye mer redd for demokratiets helse som følge av moralisering enn jeg er av kjeft på media og twittermeldinger.

Hva er galt med moralisering da? Tenker prinsippielt.

Re: Trumps politiske etterliv [Re: fredriks] #2641124 06/12/2020 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Niese Mary Trump er ikke optimistisk.

Nei, ho sliter med sympati og velvilje overfor onkelen sin, etter årelange arvetvister ho har gått tapende ut av. Forståelig, men ikke veldig uhilldet.

Men har hon fel om onkelen?

Det ser ut som hun traff ganske godt, mener jeg.
https://www.nytimes.com/2020/12/05/...module=Top%20Stories&pgtype=Homepage

- Robert Green Ingersoll
Side 7 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support