Stistudie: Sykling sliter på stiene!
|
Re: Stistudie: Sykling sliter på stiene!
[Re: Anders A-R]
12/11/2020 19:06
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Løvsteika
|
|
|
13/11/2020 08:11
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jo mer jeg tenker over denne rapporten, jo mindre vitenskapelig synes jeg den er. Som feltundersøkelse ved endring i belastning kan den ha en verdi, men ellers er den helt verdiløs. Det virker som om premisset er at de som står bak rapporten tenker at dersom man åpner opp for sykling i vernede områder så vil trafikken øke dersom man åpner opp for sykling, mens at trafikken ikke vil gå opp dersom man holder tilbake. For meg er det eneste inngang for å gi denne rapporten et snev av kredibilitet.
Men derfra til å konkludere med at x syklister skaper en bredere sti enn x fotgjengere er ikke forskning, det er enten synsing eller forutinntatthet, særlig med den inngangen de har hatt med å kaste ritt på de to stiene som er syklet på, men ikke tilsvarende marsjer/løp på "referansestiene" og at de åpenbart også ikke er like, dvs. trafikkgrunnlaget er forskjellig, nedbøren er forskjellig (50% mer på enduro-stien på vestlandet vs. gå-stien, mer enn 20% av trafikkgrunnlaget kommer fra Ultrabirken på østlandet, og det er langt større ferdsel på gå-stien)
Og det begrunner jeg med at dersom du utsetter en hvilken som helst sti for økt trafikk, så vil naturlig nok slitasjen øke, det er båre å ta en kikk rundt seg, ta f.eks stien som går fra toppen av Norefjell-anlegget og opp mot Augundshaug for de som måtte være kjent der (der er det minimalt med syklister), det er ganske stor slitasje på grunnen der skapt av økt trafikk fra fotturister over mange år. Den økte slitasjen kommer man til å få i vernede områder også som økte befolkningsunderlag og våtere klima, ganske enkelt fordi jeg og mange andre med meg kommer til å gå i stedet hvis jeg ikke får sykle, ergo samme slitasje.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
13/11/2020 08:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det är en detaljerad utförd observationsstudie med väldigt lite data och viktiga forskjeller mellan stierna som framställs som det slutgiltiga svaret.
edit: tyckte NOTS svaret var väldigt bra förutom att jag tycker att man skulle påpeka problemen med studien mer (men är ju möjligt att det skulle bli fel arena för det).
Redigert av fredriks; 13/11/2020 08:22.
|
|
|
13/11/2020 08:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har tillviss del samma tankar om denna studien som Ninas tigligare studie.
Detaljerade och bra genomförda studier med det problemet att de egentligen inte kommer fram till speciellt mycket.
I den första studien kom de fram till att stier slits om fler bruker dem, framförallt om det er vått, men inget om relativt slitasj fra olika grupper eller något kvalitativt har jag för mig (I media verkade det dock som att de gjorde det men det var inget i studien som faktiskt jämförde sykling och gåing).
Nu försöker de sig på en jämförelse men har med så få stier och i praktiken så få olika bruksmönster att resultaten har en väldigt stor osäkerhet.
Tycker de verkar vara bättre på genomföring av studier än studie design.
|
|
|
[Re: Altabjorn]
13/11/2020 09:13
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter å ha vært med på en del eksperimentelt klopparbeid i Østmarka er også min konklusjon at løsninger basert på treverk må unngås overalt der det er mulig. Det er desverre mange plasser, både i Østmarka og rundt omkring ellers, der steinsetting, drenering eller tilsvarende tiltak er helt utenfor rekkeveidde av det man kan få til med manuell stibygging (innenfor realistiske rammer, da). Så, hva gjør man da? Ofte vil nok klopping av noe slag være eneste mulige løsning. Jeg tror imidlertid det er mulig lage mer solide ting av lokalfelt tre enn det som så per i dag er "standard" rundt omkring. Jeg har ikke noen bunnsikre kilder å vise til, men klopper og north-shore konstruksjoner kan vel sies å ofte ha en levetid på 4-6 år. Si, kanskje tre år om ting gjøres feil, eller ti år ved veldig gunstige forhold. Uansett, dersom det finnes mye byggverk som må vedlikeholdes cirka hvert femte år, så er det fort at det blir mye ræl liggende rundtomkring i skogen. Om man derimot utviklet teknikker som varer 12-15 år og brukes sparsomt omkring, så har man en mye bedre situasjon. For eksempel virker det som om ØKS sin kloppvariant, med en tømmerstokk delt i to med sagside opp, har lengre levetid enn BYM eller DNT sine klopper lagd med impregnert trevirke og skruer. Men også disse kan vare relativt lenge ved riktige forhold/utføring.
Hvis man følger beskrivelsene i NOTS "Stibyggerhåndboken" ( https://www.nots.no/klopper-gangbaner/) for klopping vil man få klopper som varer lenge. Grove impregnerte materialer som legges slik at topplaget drenerer godt gir lang levetid. Kom gjerne til Drammen for å se det i praksis. Kloppene fra 2013, som ble bygget med 30 år gamle materialer, er like fine i dag. Dette er ikke vanskelig, men det virker som om hver eneste stibygger skal gjøre det på sin måte istedenfor å gjøre det riktig første gangen. Vi satser på at våre byggverk varer minst 20 år (klopper) til 30 år (bruer).
Redigert av simenf; 13/11/2020 11:39. Rediger grunn: levetid
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Heliboy]
13/11/2020 10:58
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kloning pågår :-) Enig i at man uansett bør etterstrebe løsninger som er mer varig og bærekraftig. Ofte blir det et kompromiss, f.eks. over våtmyr som man ikke kan eller bør drenere. Andre steder finnes det rett og slett ikke ikke flyttbar stein i nærheten som kan løse utfordringen. Og enkelte evige våthull krever sprengstoff for å kunne lage drenering. Langt inne i marka, med begrenset verktøytilgang og relativt knappe ressurser, så tyr man gjerne til løsninger som lar seg utføre på stedet uten maskinkraft, og som er mulig å reparere / vedlikeholde. Alle som har prøvd vet hvor utrolig slitsomt det er å bære tunge materialer og verktøy langt inn i marka. Selv steinsatte stier krever vedlikehold. Dreneringer tettes og må gjenåpnes, klopper bør etterskrus. Snørike vintre tærer hardt på det meste. Det returnerende spørsmålet er; hvem har eller tar vedlikeholdsansvaret for disse blåstiene?
Har en visjon om å få bygget en klopp eller bro i MøreRoyal fra Talgø, som garanterer 50 år mot råte. Koster jo 3-gangen av vanlig imp, og enda litt mer som konstruksjonsvirke (48x148). Kommer ferdig linkokt i f.eks. grå, brun og setersvart. Tror det ville ha vært veldig estetisk fint i marka, i stedet for vanlig impregnert. Pluss at levetiden er noe helt annet. Hvis noen sponser materialene, så stiller jeg som bygger :-)
Ja, sånn er det det foregår i praksis. Det bør være et klart definert ansvar for vedlikeholdet ved bygging. Hvis ikke det er avtalt noe annet så er det bygger som har ansvaret. Det fungerer best om byggerne også bruker byggverkene jevnlig. For dem som tror vi elsker klopper: vi legger bare klopper der det er det beste alternativet (som Heliboy beskriver) siden de krever mer vedlikehold enn f.eks. steinsetting. Vi etterskrudde og justerte underliggere i fjor på alle kloppene, men det dukker stadig noe opp som må tas tak i, også på steinsettingene. Ellers blir stiene i problempartier helst rerutet, steinsatt og drenert. Vi har enda ikke hatt et prosjekt der vi kan bygge ny sti i NOTS-regi her i Drammen, men vi har noe på gang i forbindelse med et planlagt stibyggerkurs. Vi sleit fælt med bæring av materialer nå i oktober, da materialene vi fikk var uhøvla, og dermed enda grovere enn de oppgitte 75x198 mm. I tillegg var de "ferske fra pressa", slik at hver søkkvåte 4 meters lengde veide rundt seksti kilo. Dette betydde to mann per planke. Men vi fikk båret dem på plass de siste 300 meterne etter at kommunen hadde kjørt dem så langt ut i marka som mulig på vei. PS! Jeg tror ikke Talgø garanterer 50 år om det ligger i myra ;-)
|
|
|
[Re: simenf]
13/11/2020 11:37
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
PS! Jeg tror ikke Talgø garanterer 50 år om det ligger i myra ;-)
Neppe, men jeg har kontaktet Talgø for å høre om hvilke erfaringer de har med MøreRoyal ift levetid ved slikt bruk, og om de kunne tenke seg å subsidiere / sponse en studie gjennom noen prosjekter vi har på gang i Sørmarka. Foreløpig tyst som i graven, men forhåpentligvis responderer de snart, og helst positivt. Ja, plankebæring "fersk fra pressa" er gratis cross-fit. Jeg forsøker å kappe egnede furutrær til underliggere, og sleper dem på plass med tømmersaks. Tungt nok for de fleste når de passerer 10 meters lengde....
Løvsteika
|
|
|
13/11/2020 11:46
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neppe, men jeg har kontaktet Talgø for å høre om hvilke erfaringer de har med MøreRoyal ift levetid ved slikt bruk, og om de kunne tenke seg å subsidiere / sponse en studie gjennom noen prosjekter vi har på gang i Sørmarka. Foreløpig tyst som i graven, men forhåpentligvis responderer de snart, og helst positivt.
Lykke til - det hadde vært superpositivt å få testet!
|
|
|
13/11/2020 12:04
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
[quote=simenf Lykke til - det hadde vært superpositivt å få testet! [/quote]
Takker - skal holde menigheten informert dersom vi får til noe. Vil tro at en slik materialstudie også ville ha vært av stor interesse for andre marka-aktører som Skiforeningen, DNT osv. Vanlig impregnert er ikke spesielt estetisk pent i marka....
Løvsteika
|
|
|
13/11/2020 12:37
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Etter å ha vært med på en del eksperimentelt klopparbeid i Østmarka er også min konklusjon at løsninger basert på treverk må unngås overalt der det er mulig. Det er desverre mange plasser, både i Østmarka og rundt omkring ellers, der steinsetting, drenering eller tilsvarende tiltak er helt utenfor rekkeveidde av det man kan få til med manuell stibygging (innenfor realistiske rammer, da). Så, hva gjør man da? Ofte vil nok klopping av noe slag være eneste mulige løsning. Jeg tror imidlertid det er mulig lage mer solide ting av lokalfelt tre enn det som så per i dag er "standard" rundt omkring. Jeg har ikke noen bunnsikre kilder å vise til, men klopper og north-shore konstruksjoner kan vel sies å ofte ha en levetid på 4-6 år. Si, kanskje tre år om ting gjøres feil, eller ti år ved veldig gunstige forhold. Uansett, dersom det finnes mye byggverk som må vedlikeholdes cirka hvert femte år, så er det fort at det blir mye ræl liggende rundtomkring i skogen. Om man derimot utviklet teknikker som varer 12-15 år og brukes sparsomt omkring, så har man en mye bedre situasjon. For eksempel virker det som om ØKS sin kloppvariant, med en tømmerstokk delt i to med sagside opp, har lengre levetid enn BYM eller DNT sine klopper lagd med impregnert trevirke og skruer. Men også disse kan vare relativt lenge ved riktige forhold/utføring.
Hvis man følger beskrivelsene i NOTS "Stibyggerhåndboken" ( https://www.nots.no/klopper-gangbaner/) for klopping vil man få klopper som varer lenge. Grove impregnerte materialer som legges slik at topplaget drenerer godt gir lang levetid. Kom gjerne til Drammen for å se det i praksis. Kloppene fra 2013, som ble bygget med 30 år gamle materialer, er like fine i dag. Dette er ikke vanskelig, men det virker som om hver eneste stibygger skal gjøre det på sin måte istedenfor å gjøre det riktig første gangen. Vi satser på at våre byggverk varer minst 20 år (klopper) til 30 år (bruer). Jeg har ikke sett kloppene som har kommet til i Drammen de siste årene, men jeg har syklet en del omkring i Drammenskmarka tidligere. En del steder trengs det stistyrking over relativt lange strekk med myr, hvor kloppig vil være eneste praktiske mulighet for å styrke stien, ihvertfall på et dugnadsnivå. Har jo også observert at klopper kan ha riktig lang levetid når alt gjøres rett, så det blir altså snakk om å finne beste praksis og få flest mulig til å følge den. Det virker uansett som om Drammensbyggingen med produsert trevirke er veldig god, så vil bare tiden vise hvor lenge kloppene faktisk varer Jeg lurer også på hva som er mulig å få til med tømmer felt og bearbeidet på lokasjon. Tror man kan få til gode ting der også, men man vil fort trenge kraftige motorsager, sagrigg og mere til, for å ikke snakke om sikkerhetskurs for skogsarbeid. Så, da er det jo liksom ikke bare å kjøre på med dugnad lenger.
|
|
|
13/11/2020 14:35
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neppe, men jeg har kontaktet Talgø for å høre om hvilke erfaringer de har med MøreRoyal ift levetid ved slikt bruk, og om de kunne tenke seg å subsidiere / sponse en studie gjennom noen prosjekter vi har på gang i Sørmarka. Foreløpig tyst som i graven, men forhåpentligvis responderer de snart, og helst positivt.
Lykke til - det hadde vært superpositivt å få testet! Burde da være ganske greit å få støtte fra Sparebankstiftelen til dette prosjektet? Det er bare å søke: https://soknad.sparebankstiftelsen.no/
|
|
|
[Re: runermm]
15/11/2020 19:45
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Burde da være ganske greit å få støtte fra Sparebankstiftelen til dette prosjektet?
Tenkte å høre med Talgø selv først, om de kunne tenke seg å sponse en studie i regi av NOTS Follo. 48 x 148 MøreRoyal Brun kostet ca 79 kr per lengdemeter i 2018, og sikkert minst 85kr/lm i dag. Det vil si ca 400 kr per meter klopp bare i materialkost. Vanlig 48 x 148 impregnert furu får du for drøyt 30 kr per lengdemeter, omtrent en tredjedel av prisen. Jeg har bygget mye rart utvendig med MøreRoyal de siste årene (hus, hytte, garasje, terrasser, trapper), og holdbarheten virker så langt å forsvare prisen. Men en vær- og fuktutsatt klopp i marka og dens levetid skulle jeg gjerne ha fått testet. Blir det tommelen ned fra Talgø, så får vi heller søke om midler.
Løvsteika
|
|
|
16/11/2020 09:02
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi betalte 105 kr/m for 75 x 198 mm impregnert i høst. Forrige gang kostet det 70 kr/m, men denne gangen måtte de produsere kun for oss. Vi beregner 3,8 løpemeter materiale per meter klopp (tre-plankers topplag), så dette er dyre klopper.
|
|
|
16/11/2020 10:34
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Vi betalte 105 kr/m for 75 x 198 mm impregnert i høst. Forrige gang kostet det 70 kr/m, men denne gangen måtte de produsere kun for oss. Vi beregner 3,8 løpemeter materiale per meter klopp (tre-plankers topplag), så dette er dyre klopper. Veiledende pris er nå ca 200kr/m så vi fikk også god pris
|
|
|
16/11/2020 12:09
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt skrullete pris.....men likevel vil jeg ikke si at det er materialkostnadene som er den største utfordringen når man skal bygge klopper; det er det tillatelser og gjennomføring som er. Materialer klarer vi stort sett å få sponset gjennom kommune og andre foreninger.
|
|
|
16/11/2020 20:14
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Helt skrullete pris.....men likevel vil jeg ikke si at det er materialkostnadene som er den største utfordringen når man skal bygge klopper; det er det tillatelser og gjennomføring som er. Materialer klarer vi stort sett å få sponset gjennom kommune og andre foreninger. Update: Fikk svar fra et av de ledende skurverkene i Norge, og det er åpenbart impregneringsklasse A som gjelder til kloppe-formål: "Vi er enige om at holdbarhet er ett stort problem, for pent blir det ikke etter noen år. I Norge har vi det store problemet som frost og tele medfører. Frost og tele bidrar til å løfte/flytte/dra i konstruksjoner. Royalimpregnert trelast er også cu-impregnert, men har i tillegg en oljebehandling som gir en vannavvisende overflate samt at farget royal også inneholder UV-pigmenter som forsinker nedbrytningen fra sola. Skal dette bli bra over tid, må det en bedre impregneringskvalitet til. DVS du må anvende cu-impregnerte materialer som tåler jordkontakt (dvs klasse A på fagspråket). De cu-impregnerte materialer som selges fra byggevarehandelen er beregnet for bruk over mark (på fagspråket heter det klasse AB). Dvs de er uegnet å legge på bakken som konstruksjon og særlig i skog/utmark. Eksempler på standardprodukter som er impregnert i klasse A er gjerdestolper og sylinderdreide stokker. Vi impregnerer også grovere dimensjoner (100x100, 125x125,150x150 og laftestokker) i klasse A som standard. Ulempen med disse er at det er mye trevirke per meter og at de koster betydelig mer enn eksempelvis en justert 48x198. Samtidig blir de så tunge at de ikke er «bærbare» over distanser. Det dere trenger er cu-impregnerte konstruksjonsdimensjoner i klasse A som er solide nok og tåler de luftspenn som av og til kommer når en skal unngå en fordypning i terrenget. Får dere til det, så vil også kloppene over (eksempelvis 48x148 i klasse A) holde hele underkonstruksjonens levetid. Så må det brukes lange nok festemidler (skruer) som sikrer at kloppene ikke løsner over tid. Dessverre blir ikke dette billigere, men snarere betydelig dyrere. Men, da blir det også holdbart." Så da vet hele menigheten at billig-impregnert på Byggmax er bortkastede penger (og arbeid), og at det er kun Imp. klasse A (og IKKE klasse AB) og minst 5x90 outdoor skruer som funker til bærekraftige kloppekonstruksjoner. Jeg har kontaktet et par skurverk som leverer uhøvlet Klasse A i 50x175 m.m., for å få en priside.
Redigert av Heliboy; 16/11/2020 21:03.
Løvsteika
|
|
|
16/11/2020 21:42
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hehe ja, dagens impregnert er jo så miljøvennlig at du kan sleike på den....i stor kontrast til god gammal kreosot som faktisk varer evig  Du har også Kebony som er et spennende materiale med egenskaper i samme område mtp varighet. Men for kloppe-formål så blir det svindyrt. 5, og gjerne også 6mm skruer må det være skal det holde over tid. Særlig syrefaste skruer av type terasseskruer er IKKE glad i så mye bevegelse som de fleste klopper får, og det er ganske heftig forskjell i tverrsnitt fra en 4,2mm terasseskrue og opp til 6mm....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/11/2020 07:03
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Viser seg at Alvdal Skurlag kan levere Klasse A i royal brun, på spesialbestilling. Har bedt om et prisestimat for et lass i fastlengder 480 cm. Kebony utgår pga pris.
Løvsteika
|
|
|
17/11/2020 08:59
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan er det med ubehandlet trevirke? Mener Trysilbyggerne fortalte at de bygger i kraftige dimensjoner, men med ubehandlet tre, blant annet fordi det er mindre glatt enn impregnerte materialer. Vet ikke hvilken tresort som brukes, bare at materialene ikke overraskende produseres lokalt i skogbygda.
|
|
|
17/11/2020 10:42
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Helt ubehandlet trevirke forvitrer veldig raskt, men du mener sikkert uhøvlet? Det er det som jeg beskriver over; uhøvlet, men impregnert klasse A for å tåle vann.
Løvsteika
|
|
|
17/11/2020 11:06
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Kebony har tidligere sponset sykkelparken i Heggedal i Asker med en relativt god mengde b-sortert plank.
Kanskje det er verdt å spørre dem om de kan være interessert?
|
|
|
[Re: larsdx]
17/11/2020 11:11
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Tror kanskje som noen allerede har vært inne på at kloppe-vedlikeholdet har litt de samme utfordringene som arbeidslivet. Det er få som ønsker å ta over noen andre sitt arbeid og fikse på dette. De fleste vil starte på nytt. Fordi det er mer inspirerende og man alltid tror at man kan gjøre det bedre selv. Og skal man få noe cred så må man kunne si at man har bygd noe, ikke at man har gjort vedlikehold på noen andres verk. Om man bygger mer naturlig med stokker, stein og grus så er det kanskje enklere for hvem som helst å gjøre forbedringer, justeringer ettersom man ikke trenger drill og planker, og om arbeidet skulle forfalle så skjer dette på en mer naturlig måte som ikke etterlater stygge spor? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118606&filename=IMG_4642-3.jpg) Kunne den aktuelle kloppen på Godstien vært laget uten plank? Hadde det vært mulig å legge stokker (eller stein) i lengderetningen og fylt på med stein og jord/sand/grus på innsiden? En lignende teknikk er brukt på Langsetløkka, og på Årvollåsen? Mulig brannfakkel: Et stort ritt i det området med mest brukerkonflikt i hele Norge er kanskje ikke noen god idé. Eller man kan ta det som en utfordring. Får man det til i Østmarka så får man det til over alt. Verden går fremover. Skating og snowboard er jo tross alt også lovlig i 2020 
|
|
|
17/11/2020 12:57
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Helt ubehandlet trevirke forvitrer veldig raskt, men du mener sikkert uhøvlet? Det er det som jeg beskriver over; uhøvlet, men impregnert klasse A for å tåle vann. Nei, jeg er slettes ikke sikker på hva som er brukt i Trysil. Ubehadltet plank som man får kjøpt på trevarehandelen vil helt klart ikke duge for klopping, men det finnes jo tretyper som har bedre bestandighet, f.eks. kjerneved av furu. Så, jeg lurer altså på om ekspertisen kan noe om alternative materialtyper.
|
|
|
17/11/2020 15:42
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Magnusc: kunne ha vært løst som du foreslår. Pluss to kraftige rør for drenering. Men mulig at det er vanskelig å få fraktet grus til stedet? Dette er en litt misforstått "North Shore"-konstruksjon i mine øyne. Plant treverk i en sving fungerer sjelden godt over gangfart.
|
|
|
17/11/2020 16:02
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Helt ubehandlet trevirke forvitrer veldig raskt, men du mener sikkert uhøvlet? Det er det som jeg beskriver over; uhøvlet, men impregnert klasse A for å tåle vann. Nei, jeg er slettes ikke sikker på hva som er brukt i Trysil. Ubehadltet plank som man får kjøpt på trevarehandelen vil helt klart ikke duge for klopping, men det finnes jo tretyper som har bedre bestandighet, f.eks. kjerneved av furu. Så, jeg lurer altså på om ekspertisen kan noe om alternative materialtyper. Ekspertisen, i dette tilfellet en produktsjef for et av landets eldste skurverk, hevder at det eneste som vil holde noenlunde lenge til slikt bruk er impregnert furu Klasse A, skrudd med grove festemidler, og forutsatt stivt og solid reisverk / underliggende konstruksjon.
Løvsteika
|
|
|
17/11/2020 16:05
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt skrullete pris.....men likevel vil jeg ikke si at det er materialkostnadene som er den største utfordringen når man skal bygge klopper; det er det tillatelser og gjennomføring som er. Materialer klarer vi stort sett å få sponset gjennom kommune og andre foreninger. Update: Fikk svar fra et av de ledende skurverkene i Norge, og det er åpenbart impregneringsklasse A som gjelder til kloppe-formål: "Vi er enige om at holdbarhet er ett stort problem, for pent blir det ikke etter noen år. I Norge har vi det store problemet som frost og tele medfører. Frost og tele bidrar til å løfte/flytte/dra i konstruksjoner. Royalimpregnert trelast er også cu-impregnert, men har i tillegg en oljebehandling som gir en vannavvisende overflate samt at farget royal også inneholder UV-pigmenter som forsinker nedbrytningen fra sola. Skal dette bli bra over tid, må det en bedre impregneringskvalitet til. DVS du må anvende cu-impregnerte materialer som tåler jordkontakt (dvs klasse A på fagspråket). De cu-impregnerte materialer som selges fra byggevarehandelen er beregnet for bruk over mark (på fagspråket heter det klasse AB). Dvs de er uegnet å legge på bakken som konstruksjon og særlig i skog/utmark. Eksempler på standardprodukter som er impregnert i klasse A er gjerdestolper og sylinderdreide stokker. Vi impregnerer også grovere dimensjoner (100x100, 125x125,150x150 og laftestokker) i klasse A som standard. Ulempen med disse er at det er mye trevirke per meter og at de koster betydelig mer enn eksempelvis en justert 48x198. Samtidig blir de så tunge at de ikke er «bærbare» over distanser. Det dere trenger er cu-impregnerte konstruksjonsdimensjoner i klasse A som er solide nok og tåler de luftspenn som av og til kommer når en skal unngå en fordypning i terrenget. Får dere til det, så vil også kloppene over (eksempelvis 48x148 i klasse A) holde hele underkonstruksjonens levetid. Så må det brukes lange nok festemidler (skruer) som sikrer at kloppene ikke løsner over tid. Dessverre blir ikke dette billigere, men snarere betydelig dyrere. Men, da blir det også holdbart." Så da vet hele menigheten at billig-impregnert på Byggmax er bortkastede penger (og arbeid), og at det er kun Imp. klasse A (og IKKE klasse AB) og minst 5x90 outdoor skruer som funker til bærekraftige kloppekonstruksjoner. Jeg har kontaktet et par skurverk som leverer uhøvlet Klasse A i 50x175 m.m., for å få en priside. Man kommer jo ikke unna at dette er treverk som vil råtne etter hvert. Og det er lett å "la det beste bli det godes fiende" her, dvs at man ikke gidder å bygge noe i tre som ikke er det beste som kan skaffes. Sjekk f.eks. hva 75 x 198 koster per løpemeter i klasse A så har vi noe å sammenlikne med. Dette er betydelig stivere (og tyngre) enn 48 x 148 og vil holde mye lenger pga massen alene. Vi bruker 6 x 140 mm skruer for utendørsbruk på denne dimensjonen. Selv da må vi bruke hodet med tanke på skruemønster for at det ikke skal flekse for mye og knekke. Så kan man jo selv tenke seg hvor mye en 48 x 148 vil røre på seg, og hvor mye stress det vil gi skruene. Da må man bygge dobbelt (støtte/tykkelse) for å få den samme styrken/stivheten for lang holdbarhet. Dette er ikke helt lett, men jeg kan bare oppfordre folk til å gå så mye OPP på dimensjonene som praktisk mulig. Skal man ha klasse A må man spesialbestille uansett, hvorfor ikke bestille 75 x 198 da? Apropos: det er klart at klasse A har bedre holdbarhet, ingen tvil, men når det har vært så mye snakk om negative miljøeffekter av å bruke impregnert (dvs vanlig klasse AB) vil jo klasse A muligens være noe man må opplyse om at man skal bruke, evt få spesiell tillatelse til?
|
|
|
17/11/2020 16:07
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan er det med ubehandlet trevirke? Mener Trysilbyggerne fortalte at de bygger i kraftige dimensjoner, men med ubehandlet tre, blant annet fordi det er mindre glatt enn impregnerte materialer. Vet ikke hvilken tresort som brukes, bare at materialene ikke overraskende produseres lokalt i skogbygda. Ubehandlet trevirke er ikke verdt innsatsen med å bygge det. Garantert. Det er nesten som å kaste ferdig kompostjord ut i skauen.....
|
|
|
17/11/2020 23:21
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Apropos: det er klart at klasse A har bedre holdbarhet, ingen tvil, men når det har vært så mye snakk om negative miljøeffekter av å bruke impregnert (dvs vanlig klasse AB) vil jo klasse A muligens være noe man må opplyse om at man skal bruke, evt få spesiell tillatelse til?
Det er mange år siden kobber ble fjernet fra impregneringsprosessen, og impregnert (A og AB) har ikke lenger noen negative miljøeffekter.
Løvsteika
|
|
|
18/11/2020 07:06
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Apropos: det er klart at klasse A har bedre holdbarhet, ingen tvil, men når det har vært så mye snakk om negative miljøeffekter av å bruke impregnert (dvs vanlig klasse AB) vil jo klasse A muligens være noe man må opplyse om at man skal bruke, evt få spesiell tillatelse til?
Det er mange år siden kobber ble fjernet fra impregneringsprosessen, og impregnert (A og AB) har ikke lenger noen negative miljøeffekter. 10.000 tommeltotter opp for fokus på materialvalg. A og AB er vel i hovedsak henholdsvis konstruksjonsvirke grovt og uhøvlet for bruk i i kontakt med bakken mens AB er høvlet panel og bord. Jeg klarer ikke se at det er noe forskjell i miljøhensyn her utover "grovheten" på materialene. Fra tidligere CCA impregnering: Cobber, Crom og Arsen så er det vel Crom og Arsen som er borte og vi sitter igjen med kobberimpregnering. Riktig brukt og da særlig mtp bearbeding har impregnert trevirke veldig bra holdbarhet. A i bakken og AB over. Aldri kappe det som skal i bakken. Behandle endeved som er kappet i hovedsak. Miljø Kobber er et grunnstoff som finnes naturlig i jordsmonnet. De aktive stoffene vil vaskes ut i små mengder fra saltimpregnert trevirke under bruk, men utlakingssaltene (kobberkomponentene) vil binde seg kjemisk meget kraftig til den omkringliggende jord slik at dette ikke medfører noen helseskade på mennesker eller dyr.
En overflatebehandling vil i tillegg redusere utlakingen til nesten null.
Alt virke som inneholder metaller bør ikke brennes, untatt i anlegg som er godtkjent for slikt avfall. https://www.bergeneholm.no/kunnskap/impregneringSorry men nerda litt impregnering i sommer da jeg skaffet meg utebenk, noe skeptisk til å spise rett fra impregnert bort men sånn ble det. 
|
|
|
18/11/2020 07:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hvordan er det med ubehandlet trevirke? Mener Trysilbyggerne fortalte at de bygger i kraftige dimensjoner, men med ubehandlet tre, blant annet fordi det er mindre glatt enn impregnerte materialer. Vet ikke hvilken tresort som brukes, bare at materialene ikke overraskende produseres lokalt i skogbygda. Ubehandlet trevirke er ikke verdt innsatsen med å bygge det. Garantert. Det er nesten som å kaste ferdig kompostjord ut i skauen..... Enig, senest jeg handlet panel på byggern i høst har de sluttet å selge ubehandlet. Gaustad der jeg handlet selger nå bare ferdiggrunnet panel da prisen er så marginalt lite forskjellig fra ubehandlet. Og selvfølgelig impregnert. Det sier jo litt om hvor lite verdi og interresse ubehandlet har. Aporopo Trysil så er det jo helt forferdelig det de har gjort på østsiden. Ubehandlet søppel helt ramdom helt grusomt glatt å sykle på i høst. Stokker uten bark på tvers som å sykle på holke med høstfuktighet i lufta. Snakk om kontraster til skrekk og advarsel.
|
|
|
|
|