ja, jeg kjører bestandig lav regenerering på vinteren for å unngå overraskelser med bakenden på bilen. Chill vil nok også hjelpe mye. Kunne tenkt meg et modus der frontmotor bestandig var engasjert, så man hadde 50/50 og unngikk så mye overstyring (som jeg forøvrig ellers setter pris på, men har noen ferske sjåfører i familien som liker mer trygghet).
Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#264379306/01/202108:49
For meg som ikke har CCS (ennå) og har 17kW ombordlader, er det veldig kurant å bruke AC-laderne til Fortum og Mer hvis man likevel skal være borte fra bilen en stund. Jeg lader 25% på en time og det er mye billigere enn DC-lading,
Godt poeng, det hadde ikke vært store forskjellen i energimengde i mitt tilfelle, og betydelig billigere.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Har enda ikke kjent på noe følelse av å miste kontroll, men satte selv bilen med lav regenerering da jeg kjørte til Sunndalen fra Oppdal i jula, og var lite lysten på noe følelse av slipp ned Gråurda.
Har ikke gjort noe med de andre innstillingene, da jeg prøver å være snill på gasspedalen på glatta.
Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#264799611/02/202120:37
Høyspenningsbatteriet er utkoblet når tenningen er av. Dette er av sikkerhetsgrunner. Bilen trenger 12V batteri for å starte opp og koble inn høyspenningsbatteriet. 12V batteriet er et "simplere" batteri enn tradisjonelle startbattereier. Tesla har eksperimentert med å bruke noen av cellene i høyspenningsbatteriet, for å forsyne bilen med 12V, men dette førte ti ubalanse på cellene, og har siden blitt endret.
"I never understood wind" - Donald Trump
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#264801211/02/202123:13
Hmmm . Når jeg tenker etter så har jeg kanskje visst at det er et 12V batteri et eller annet sted som driver vindusviskere, varme i setene og annet «små-elektrisk», men jeg visste ikke at det også startet opp bilen. Uansett, på min bil er det frarådet å lade dette separat, så da er det vel bare å håpe at det holder.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: jag]
#264804412/02/202109:35
Høyspenningsbatteriet er utkoblet når tenningen er av. Dette er av sikkerhetsgrunner. Bilen trenger 12V batteri for å starte opp og koble inn høyspenningsbatteriet. 12V batteriet er et "simplere" batteri enn tradisjonelle startbattereier. Tesla har eksperimentert med å bruke noen av cellene i høyspenningsbatteriet, for å forsyne bilen med 12V, men dette førte ti ubalanse på cellene, og har siden blitt endret.
Det er også uhensiktsmessig å ha en 400-12V DC/DC-konverter stående på hele tiden med svært lavt strømtrekk, siden det er mer effektivt å lade en 12V blyakkumulator med høyere strøm med jevne mellomrom.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#264805612/02/202110:06
Etter hva jeg har skjønt så lades 12V batteriet i Tesla både ved kjøring, lading og ved høy nok SoC når den ikke er tilkobla. Men det hjelper nok uansett med en kjøretur i ny og ne ja.
Den "uheldige" bilisten i artikkelen bør nok få et lite kræsjkurs i bilhold i kulde, han ser jo ut som han fikk lappen i går stakkar og hadde kanskje hatt det lettere uten en bil å ta vare på. Skulle gjerne vært flue på veggen når han krever nytt 12V batteri på garanti.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#264806512/02/202110:33
Noen som har testet, eller er det andre alternativ som er bedre? Greit å ikke ligge til utstilling for andre som evt trasker forbi bilen samt kjekt når det blir lysere netter.
Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#264806612/02/202110:34
Høyspenningsbatteriet er utkoblet når tenningen er av. Dette er av sikkerhetsgrunner. Bilen trenger 12V batteri for å starte opp og koble inn høyspenningsbatteriet. 12V batteriet er et "simplere" batteri enn tradisjonelle startbattereier. Tesla har eksperimentert med å bruke noen av cellene i høyspenningsbatteriet, for å forsyne bilen med 12V, men dette førte ti ubalanse på cellene, og har siden blitt endret.
På min e-Soul blir det lille batteriet vedlikeholdsladet av det store batteriet når bilen står parkert. Lyser blått i frontruta når det gjøres. Forøvrig har jeg hatt 5 andre elbiler de siste 6 åra uten at jeg har hatt nevnte problem og trodde faktisk det var et større problem på andre biler der batteriet må ha nok strøm til å drive en startmotor. Langt over halvparten av mine kjøreturer er på under 4 kilometer så det har ikke vært mye mulighet for at det lille batteriet skulle få lading. At dette er et stort problem har jeg vanskelig for å tro.
Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: perbl]
#264844016/02/202109:09
Noen som har testet, eller er det andre alternativ som er bedre? Greit å ikke ligge til utstilling for andre som evt trasker forbi bilen samt kjekt når det blir lysere netter.
Tenker du også å bestille tilpasset madrass? Vurderer å teste ut dette selv. Hadde også vært artig å teste en av disse små og lette campinghengerne som har kommet i det siste.
Noen som har testet, eller er det andre alternativ som er bedre? Greit å ikke ligge til utstilling for andre som evt trasker forbi bilen samt kjekt når det blir lysere netter.
Tenker du også å bestille tilpasset madrass? Vurderer å teste ut dette selv. Hadde også vært artig å teste en av disse små og lette campinghengerne som har kommet i det siste.
Hepps. Jeg tror Exped-underlaget mitt skal passe greit nok inni, men har ikke testet enda. Ser nå folk rapporterer om at dobbelt-variantene funker greit.
Campinghenger hadde vært kult, men de jeg har sett på er litt for dyre til at jeg føler for å handle inn Sliter litt med parkering og til en sånn med mindre jeg har den stående til gards hos slekta i Oppdal.
Noen som har testet, eller er det andre alternativ som er bedre? Greit å ikke ligge til utstilling for andre som evt trasker forbi bilen samt kjekt når det blir lysere netter.
Tenker du også å bestille tilpasset madrass? Vurderer å teste ut dette selv. Hadde også vært artig å teste en av disse små og lette campinghengerne som har kommet i det siste.
I kveld fikk jeg prøvekjøre en Polestar 2 i mørket rundt Byneset, og dæven så konge det er med moderne lyktetech med matrisefunksjon og svingbare lys.
Noe kan nok fikses på M3 med å installere en LED-bar, jeg savner feks bredde på lys som gir meg litt mer marginer i svingene, samt lar meg se etter elg i veikanten, men matriseteknologien og automatikk jeg kunne stole på hele turen var noe ganske annet enn den semistabile nær/fjern-byttingen til Teslaen.
Men totalt sett, må jeg nok si jeg likevel foretrekker Teslaen, litt mer lekefølelse for en barnslig type, og den er jo et stykke foran på endel av den andre teknologibiten, fortsatt endel som skal komme en gang i framtiden på Polestaren. Men det var en veldig komfortabel bil å kjøre, så om man er allergisk mot mer gokartfølelse, og liker tysk premium/nye Volvoer, tror jeg nok dette er et veldig godt valg for mange.
Men koppholdere som er plassert så man føler bilen setter en armlås når man skal få tak i kaffen var merkelige greier. Ikke kan man kombinere kaffekopp med hviling av albue på langtur heller.
Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#265712209/04/202108:43
Hmf, ikke like imponert over strømlinjeforminga av servicen i dag som jeg var forrige gang:
Melding i bilen tidligere i uka om at det er trygt å kjøre, men at man bør booke service. Forrige gang dette skjedde for et par uker siden, ringte folk fra Tesla meg dagen før og sa at de hadde fjerndiagnosert en oljepumpe som burde byttes ved å logge seg inn på bilen, men at de hadde lånebil klar til meg.
Denne gangen fikk jeg verken servicetime på tidspunktet jeg markerte i appen, noen info på forhånd, eller mulighet til å låne bil da jeg leverte den. Noe innlogging i bilen for å se hva de skulle gjøre hadde de heller ikke gjort. Fikk et kostnadsestimat med timepris, men sånn jeg har forstått ståa, skal man akseptere disse selv om det bør være en gratis garantifiks på en seks måneder gammel bil.
Passa rimelig dårlig mtp at jeg har avtaler i dag om å skysse rundt på mora mi som har reist til byen ens ærend for å handle seg kjøkken og skal besøke butikker i utkanten av byen. Menmen, i det store bildet er vel dette litt førsteverdensproblem, finnes folk som har verre utfordringer.
Redigert av perbl; 09/04/202108:44.
Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#265764312/04/202108:09
Bare sånn i tilfelle det er noen Polestar 2 eiere her inne som har tilgang på en 3D-printer og kunne tenkt seg en ekstra koppholder i sin PS2, så har jeg designet en ganske OK løsning for dette. Lagres enkelt i den bakre koppholderen på bilen (som er ubrukelig uansett) når den ikke er i bruk. Har for første gang valgt å ta betalt for filene, men ikke mer enn prisen av en gjennomsnittlig øl:
Alle Teslae'r ble plutselig gammeldagse. Så det kom en ny bil sendt fra himmelen i går. Så det på YouTube !
Tesla sin S facelift er jo like spennende som denne stylingen av Tickford Capri:
Hehe! Good one! Jeg er litt enig, og jeg hadde håpet på noe litt mer spennende fra Tesla, men på en annen side er jeg også litt glad for at min 2019 modell ikke ble noe særlig mer gammeldags, samt at jeg fikk et litt mindre "behov" for ny Model X. Og jeg har lyst på den nye, jeg har det, selv om den ikke er særlig spennnede på utsiden så er det en bedre bil enn den jeg har interiørmessig,samt litt på det som betyr litt mtp det tekniske.
Når jeg blir stor skal jeg ha en Porsche Taycan Cross Tourismo, må bare spare litt mer penger så jeg har rådd til blinklys og speil på den.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: perbl]
#265885116/04/202119:17
Hmf, ikke like imponert over strømlinjeforminga av servicen i dag som jeg var forrige gang:
Melding i bilen tidligere i uka om at det er trygt å kjøre, men at man bør booke service. Forrige gang dette skjedde for et par uker siden, ringte folk fra Tesla meg dagen før og sa at de hadde fjerndiagnosert en oljepumpe som burde byttes ved å logge seg inn på bilen, men at de hadde lånebil klar til meg.
Det der blir vel den nye scammen. [indisk aksent] Hello mister. I'm calling from Tesla, we have diagnosed your car and there is something wrong with your car, sir. But we can help you. We will come with a rental in one hour to your door and fix your car for free tomorrow [/indisk aksent]
Ringer på døra en time senere og tilbyr en Think City, Teslaen ser du aldri igjen.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#265889316/04/202121:19
Prøvekjørte en Bmw ix3 i dag. Følte jeg satt i en Toyota og ikke en bmw. Kjipe greier. Ikke mye luksus feeling i kabinen nei. Noen av dreieknappene (til AC og volumen) er laget i dårlig plastik samt knappene på ratt var virkelig dårlig utført. Måtte liksom trykke hardt og så gikk ikke knappen tilbake helt. Blir å vente på model Y og se om det er bedre. Er vel mindre knapper der og
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#266315010/05/202110:38
I helgen ble bensinbilen vraket, og jeg har fortsatt ikke hørt noe om leveranse av Y'en som jeg bestilte for lenge siden. Kommer kanskje ikke før nærmere nyttår, ryktes det.
Så da står jeg her, da. Ikke helt bil-løs, for vi har en i3 også, men det blir snaut med bare den helt til jul.
Skal jeg holde ut og fortsatt vente på Teslaen, eller skal jeg hoppe på noe annet og i så fall hva? Fra Tesla til Skoda, går det an? Ford Mustang, anyone?
Murphys Lov dikterer at dagen etter jeg har tegnet kontrakt på noe annet, kommer det mail fra Tesla om snarlig levering. Dette uavhengig av når jeg tenger kontrakten.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Tex]
#266315810/05/202110:55
I helgen ble bensinbilen vraket, og jeg har fortsatt ikke hørt noe om leveranse av Y'en som jeg bestilte for lenge siden. Kommer kanskje ikke før nærmere nyttår, ryktes det.
Så da står jeg her, da. Ikke helt bil-løs, for vi har en i3 også, men det blir snaut med bare den helt til jul.
Skal jeg holde ut og fortsatt vente på Teslaen, eller skal jeg hoppe på noe annet og i så fall hva? Fra Tesla til Skoda, går det an? Ford Mustang, anyone?
Murphys Lov dikterer at dagen etter jeg har tegnet kontrakt på noe annet, kommer det mail fra Tesla om snarlig levering. Dette uavhengig av når jeg tenger kontrakten.
Er det ikke bare å prøvekjøre? Liker man bilen så liker man bilen, verre er det jo ikke.
You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Tex]
#266315910/05/202110:56
@tex Volvo reklamerer for månedsleie på xc40 elektrisk
Vi leier XC40 elektrisk av Volvo for tiden. Det er 1 måned prøvetid og så 3 måneders oppsigelse etter det. Alternativt er Fleks.no månedsleie uten bindingstid. Vi leide en Peugeot E-2008 i måneden rundt vinterferien i påvente av Volvoen. Også vi har en Y i bestilling.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#266317710/05/202111:58