Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 136 av 152 1 2 134 135 136 137 138 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2643783 06/01/2021 07:45
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
ja, jeg kjører bestandig lav regenerering på vinteren for å unngå overraskelser med bakenden på bilen. Chill vil nok også hjelpe mye. Kunne tenkt meg et modus der frontmotor bestandig var engasjert, så man hadde 50/50 og unngikk så mye overstyring (som jeg forøvrig ellers setter pris på, men har noen ferske sjåfører i familien som liker mer trygghet).

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2643793 06/01/2021 08:49
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
For meg som ikke har CCS (ennå) og har 17kW ombordlader, er det veldig kurant å bruke AC-laderne til Fortum og Mer hvis man likevel skal være borte fra bilen en stund. Jeg lader 25% på en time og det er mye billigere enn DC-lading,

Godt poeng, det hadde ikke vært store forskjellen i energimengde i mitt tilfelle, og betydelig billigere.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2643812 06/01/2021 10:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
I går fant jeg min egen løsning på "Snowmode".

Regenerering=Lav
Kjøremodus=Rulle.
Akselrasjon=Chill.

Da er det MINIMALT med regenerering, og bilen ikke så høyrefotfølsom.

Den helt syke akselerasjonen på snø er jo selve essensen med Tesla om vinteren ...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2643817 06/01/2021 10:46
perbl Offline
More than words
More than words
Har enda ikke kjent på noe følelse av å miste kontroll, men satte selv bilen med lav regenerering da jeg kjørte til Sunndalen fra Oppdal i jula, og var lite lysten på noe følelse av slipp ned Gråurda.

Har ikke gjort noe med de andre innstillingene, da jeg prøver å være snill på gasspedalen på glatta.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2647996 11/02/2021 20:37
Tex Offline
Besatt
Besatt
Startbatteri?? Som lades ved kjøring?

Nå har jeg kjørt elbil i tre år, men dette ante jeg ikke:
https://www.nrk.no/rogaland/sprengk...r-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2648009 11/02/2021 21:40
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Høyspenningsbatteriet er utkoblet når tenningen er av. Dette er av sikkerhetsgrunner. Bilen trenger 12V batteri for å starte opp og koble inn høyspenningsbatteriet. 12V batteriet er et "simplere" batteri enn tradisjonelle startbattereier.
Tesla har eksperimentert med å bruke noen av cellene i høyspenningsbatteriet, for å forsyne bilen med 12V, men dette førte ti ubalanse på cellene, og har siden blitt endret.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2648012 11/02/2021 23:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hmmm .
Når jeg tenker etter så har jeg kanskje visst at det er et 12V batteri et eller annet sted som driver vindusviskere, varme i setene og annet «små-elektrisk», men jeg visste ikke at det også startet opp bilen. Uansett, på min bil er det frarådet å lade dette separat, så da er det vel bare å håpe at det holder.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: jag] #2648044 12/02/2021 09:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jag
Høyspenningsbatteriet er utkoblet når tenningen er av. Dette er av sikkerhetsgrunner. Bilen trenger 12V batteri for å starte opp og koble inn høyspenningsbatteriet. 12V batteriet er et "simplere" batteri enn tradisjonelle startbattereier.
Tesla har eksperimentert med å bruke noen av cellene i høyspenningsbatteriet, for å forsyne bilen med 12V, men dette førte ti ubalanse på cellene, og har siden blitt endret.

Det er også uhensiktsmessig å ha en 400-12V DC/DC-konverter stående på hele tiden med svært lavt strømtrekk, siden det er mer effektivt å lade en 12V blyakkumulator med høyere strøm med jevne mellomrom.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2648056 12/02/2021 10:06
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Etter hva jeg har skjønt så lades 12V batteriet i Tesla både ved kjøring, lading og ved høy nok SoC når den ikke er tilkobla.
Men det hjelper nok uansett med en kjøretur i ny og ne ja.

Den "uheldige" bilisten i artikkelen bør nok få et lite kræsjkurs i bilhold i kulde, han ser jo ut som han fikk lappen i går stakkar og hadde kanskje hatt det lettere uten en bil å ta vare på.
Skulle gjerne vært flue på veggen når han krever nytt 12V batteri på garanti.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2648065 12/02/2021 10:33
perbl Offline
More than words
More than words
Over til noe annet!

Noen som har testet overnatting i bilen? Jeg sitter og vurderer om jeg skal bestille et sett med sånne solskjermer: https://www.begood.no/products/solskjerm-komplett-sett---tesla-model-3

Noen som har testet, eller er det andre alternativ som er bedre? Greit å ikke ligge til utstilling for andre som evt trasker forbi bilen samt kjekt når det blir lysere netter.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2648066 12/02/2021 10:34
Tex Offline
Besatt
Besatt
Joda, men hva skal en stakkars bileier gjøre?
Det er åpenbart ikke meningen at man skal tukle rundt 4 ganger i året slik som han her.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2648072 12/02/2021 10:45
Tex Offline
Besatt
Besatt
Snakk om å mele sin syke mor. Men han skal ha for ærligheten, i hvert fall:

Importører frykter billige tyske elbiler – ber regjeringen ta grep

https://e24.no/naeringsliv/i/AlEx8E...ge-tyske-elbiler-ber-regjeringen-ta-grep

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: jag] #2648079 12/02/2021 11:43
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: jag

På min e-Soul blir det lille batteriet vedlikeholdsladet av det store batteriet når bilen står parkert. Lyser blått i frontruta når det gjøres.
Forøvrig har jeg hatt 5 andre elbiler de siste 6 åra uten at jeg har hatt nevnte problem og trodde faktisk det var et større problem på andre biler der batteriet må ha nok strøm til å drive en startmotor.
Langt over halvparten av mine kjøreturer er på under 4 kilometer så det har ikke vært mye mulighet for at det lille batteriet skulle få lading. At dette er et stort problem har jeg vanskelig for å tro.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2648440 16/02/2021 09:09
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Over til noe annet!

Noen som har testet overnatting i bilen? Jeg sitter og vurderer om jeg skal bestille et sett med sånne solskjermer: https://www.begood.no/products/solskjerm-komplett-sett---tesla-model-3

Noen som har testet, eller er det andre alternativ som er bedre? Greit å ikke ligge til utstilling for andre som evt trasker forbi bilen samt kjekt når det blir lysere netter.

Tenker du også å bestille tilpasset madrass? Vurderer å teste ut dette selv. Hadde også vært artig å teste en av disse små og lette campinghengerne som har kommet i det siste.

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2648442 16/02/2021 09:22
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjartandaddy
Over til noe annet!

Tenker du også å bestille tilpasset madrass? Vurderer å teste ut dette selv. Hadde også vært artig å teste en av disse små og lette campinghengerne som har kommet i det siste.

Hepps. Jeg tror Exped-underlaget mitt skal passe greit nok inni, men har ikke testet enda. Ser nå folk rapporterer om at dobbelt-variantene funker greit.

Campinghenger hadde vært kult, men de jeg har sett på er litt for dyre til at jeg føler for å handle inn ICON_SMILE Sliter litt med parkering og til en sånn med mindre jeg har den stående til gards hos slekta i Oppdal.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2648449 16/02/2021 10:21
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Kjartandaddy
Over til noe annet!

Teslabjørn har overnattet flere ganger i bilen sin.
Teslabjørn sover i Tesla Model 3

Han bruker Begood utstyr på turen til Venabygdsfjelllet
med blandede følelser.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ileirtro] #2648452 16/02/2021 10:38
perbl Offline
More than words
More than words
Ja, det er de videoene der som har gjort meg litt sånn semi-overbevist om det settet, og derfor lurte jeg på om det finnes noe annet der ute.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2648670 17/02/2021 22:19
perbl Offline
More than words
More than words
I kveld fikk jeg prøvekjøre en Polestar 2 i mørket rundt Byneset, og dæven så konge det er med moderne lyktetech med matrisefunksjon og svingbare lys.

Noe kan nok fikses på M3 med å installere en LED-bar, jeg savner feks bredde på lys som gir meg litt mer marginer i svingene, samt lar meg se etter elg i veikanten, men matriseteknologien og automatikk jeg kunne stole på hele turen var noe ganske annet enn den semistabile nær/fjern-byttingen til Teslaen.

Men totalt sett, må jeg nok si jeg likevel foretrekker Teslaen, litt mer lekefølelse for en barnslig type, og den er jo et stykke foran på endel av den andre teknologibiten, fortsatt endel som skal komme en gang i framtiden på Polestaren. Men det var en veldig komfortabel bil å kjøre, så om man er allergisk mot mer gokartfølelse, og liker tysk premium/nye Volvoer, tror jeg nok dette er et veldig godt valg for mange.

Men koppholdere som er plassert så man føler bilen setter en armlås når man skal få tak i kaffen var merkelige greier. Ikke kan man kombinere kaffekopp med hviling av albue på langtur heller.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2657122 09/04/2021 08:43
perbl Offline
More than words
More than words
Hmf, ikke like imponert over strømlinjeforminga av servicen i dag som jeg var forrige gang:

Melding i bilen tidligere i uka om at det er trygt å kjøre, men at man bør booke service. Forrige gang dette skjedde for et par uker siden, ringte folk fra Tesla meg dagen før og sa at de hadde fjerndiagnosert en oljepumpe som burde byttes ved å logge seg inn på bilen, men at de hadde lånebil klar til meg.

Denne gangen fikk jeg verken servicetime på tidspunktet jeg markerte i appen, noen info på forhånd, eller mulighet til å låne bil da jeg leverte den. Noe innlogging i bilen for å se hva de skulle gjøre hadde de heller ikke gjort. Fikk et kostnadsestimat med timepris, men sånn jeg har forstått ståa, skal man akseptere disse selv om det bør være en gratis garantifiks på en seks måneder gammel bil.

Passa rimelig dårlig mtp at jeg har avtaler i dag om å skysse rundt på mora mi som har reist til byen ens ærend for å handle seg kjøkken og skal besøke butikker i utkanten av byen. Menmen, i det store bildet er vel dette litt førsteverdensproblem, finnes folk som har verre utfordringer.

Redigert av perbl; 09/04/2021 08:44.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2657643 12/04/2021 08:09
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Bare sånn i tilfelle det er noen Polestar 2 eiere her inne som har tilgang på en 3D-printer og kunne tenkt seg en ekstra koppholder i sin PS2, så har jeg designet en ganske OK løsning for dette. Lagres enkelt i den bakre koppholderen på bilen (som er ubrukelig uansett) når den ikke er i bruk. Har for første gang valgt å ta betalt for filene, men ikke mer enn prisen av en gjennomsnittlig øl:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/polestar-2-cup-holder-mroek

Video (som også er linket på produktsiden):

https://www.youtube.com/watch?v=o-NyFqSFzcE

Redigert av mroek; 12/04/2021 08:09.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2658618 16/04/2021 07:36
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Alle Teslae'r ble plutselig gammeldagse. Så det kom en ny bil sendt fra himmelen i går. Så det på YouTube !

Tesla sin S facelift er jo like spennende som denne stylingen av Tickford Capri:

[Linket bilde fra images.pistonheads.com]

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: eldo472] #2658727 16/04/2021 11:19
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: eldo472
Alle Teslae'r ble plutselig gammeldagse. Så det kom en ny bil sendt fra himmelen i går. Så det på YouTube !

Tesla sin S facelift er jo like spennende som denne stylingen av Tickford Capri:

[Linket bilde fra images.pistonheads.com]

Hehe! Good one!
Jeg er litt enig, og jeg hadde håpet på noe litt mer spennende fra Tesla, men på en annen side er jeg også litt glad for at min 2019 modell ikke ble noe særlig mer gammeldags, samt at jeg fikk et litt mindre "behov" for ny Model X.
Og jeg har lyst på den nye, jeg har det, selv om den ikke er særlig spennnede på utsiden så er det en bedre bil enn den jeg har interiørmessig,samt litt på det som betyr litt mtp det tekniske.

Når jeg blir stor skal jeg ha en Porsche Taycan Cross Tourismo, må bare spare litt mer penger så jeg har rådd til blinklys og speil på den. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2658851 16/04/2021 19:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hmf, ikke like imponert over strømlinjeforminga av servicen i dag som jeg var forrige gang:

Melding i bilen tidligere i uka om at det er trygt å kjøre, men at man bør booke service. Forrige gang dette skjedde for et par uker siden, ringte folk fra Tesla meg dagen før og sa at de hadde fjerndiagnosert en oljepumpe som burde byttes ved å logge seg inn på bilen, men at de hadde lånebil klar til meg.

Det der blir vel den nye scammen.
[indisk aksent]
Hello mister.
I'm calling from Tesla, we have diagnosed your car and there is something wrong with your car, sir.
But we can help you.
We will come with a rental in one hour to your door and fix your car for free tomorrow
[/indisk aksent]

Ringer på døra en time senere og tilbyr en Think City,
Teslaen ser du aldri igjen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2658893 16/04/2021 21:19
Panda Offline
Besatt
Besatt
Prøvekjørte en Bmw ix3 i dag. Følte jeg satt i en Toyota og ikke en bmw. Kjipe greier. Ikke mye luksus feeling i kabinen nei. Noen av dreieknappene (til AC og volumen) er laget i dårlig plastik samt knappene på ratt var virkelig dårlig utført. Måtte liksom trykke hardt og så gikk ikke knappen tilbake helt.
Blir å vente på model Y og se om det er bedre. Er vel mindre knapper der og ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2663150 10/05/2021 10:38
Tex Offline
Besatt
Besatt
I helgen ble bensinbilen vraket, og jeg har fortsatt ikke hørt noe om leveranse av Y'en som jeg bestilte for lenge siden.
Kommer kanskje ikke før nærmere nyttår, ryktes det.

Så da står jeg her, da. Ikke helt bil-løs, for vi har en i3 også, men det blir snaut med bare den helt til jul.

Skal jeg holde ut og fortsatt vente på Teslaen, eller skal jeg hoppe på noe annet og i så fall hva?
Fra Tesla til Skoda, går det an? Ford Mustang, anyone?

Murphys Lov dikterer at dagen etter jeg har tegnet kontrakt på noe annet, kommer det mail fra Tesla om snarlig levering.
Dette uavhengig av når jeg tenger kontrakten.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2663158 10/05/2021 10:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex
I helgen ble bensinbilen vraket, og jeg har fortsatt ikke hørt noe om leveranse av Y'en som jeg bestilte for lenge siden.
Kommer kanskje ikke før nærmere nyttår, ryktes det.

Så da står jeg her, da. Ikke helt bil-løs, for vi har en i3 også, men det blir snaut med bare den helt til jul.

Skal jeg holde ut og fortsatt vente på Teslaen, eller skal jeg hoppe på noe annet og i så fall hva?
Fra Tesla til Skoda, går det an? Ford Mustang, anyone?

Murphys Lov dikterer at dagen etter jeg har tegnet kontrakt på noe annet, kommer det mail fra Tesla om snarlig levering.
Dette uavhengig av når jeg tenger kontrakten.

Er det ikke bare å prøvekjøre? Liker man bilen så liker man bilen, verre er det jo ikke.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2663159 10/05/2021 10:56
Arne_And Offline
More than words
More than words
Leasing/billig fossilbil i mellomtiden?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2663165 10/05/2021 11:10
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
@tex
Volvo reklamerer for månedsleie på xc40 elektrisk

- Stefan
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Stefan77] #2663167 10/05/2021 11:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Stefan77
@tex
Volvo reklamerer for månedsleie på xc40 elektrisk

Vi leier XC40 elektrisk av Volvo for tiden. Det er 1 måned prøvetid og så 3 måneders oppsigelse etter det.
Alternativt er Fleks.no månedsleie uten bindingstid. Vi leide en Peugeot E-2008 i måneden rundt vinterferien i påvente av Volvoen. Også vi har en Y i bestilling.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2663177 10/05/2021 11:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hoaas
Er det ikke bare å prøvekjøre? Liker man bilen så liker man bilen, verre er det jo ikke.

Neida, det er ikke verre enn det. Jeg blir bare tvunget til å gjøre en sammenligning mot noe jeg ikke vet hva er, nemlig en Y. ICON_LAUGH

Men månedsleie var et godt tips. Skal sjekkes ut.
Takk!

Side 136 av 152 1 2 134 135 136 137 138 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå