Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 50 av 73 1 2 48 49 50 51 52 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652678 16/03/2021 11:52
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Noe av problemet, som jeg tror gjør at enkelte kvier seg for å delta, er at det blir litt mye fokus på å avdekke feil og kreve dokumentasjon fra «motstanderen».

Diskusjonen stopper alltid opp dersom man finleser hvert ord og tar tak i det lille som kan være feil.

Slik fungerer det ofte nå:
Person A: Påstand 1

Person B: Kan du dokumentere Påstand 1 (eller en liten del av Påstand 1)?

Person A: Stillhet

Person B: Jeg gjentar: Kan du dokumentere påstand 1? Neivel. Da konkluderer vi med at dette er noe du finner på. Kom tilbake når du har lært deg å diskutere på en ordentlig måte.

Slutt

Av og til kan det være greit å velge en slik løsning:

Person B: Ut fra hva jeg har lest stemmer nok det du sier i Kontekst 1, men i et bredere perspektiv...For eksempel kan man se for seg...Hvordan skal man da..?

Person A: Ja, det har du forsåvidt rett i. Jeg tenkte mest på Kontekst 1.

Person B: Nettopp. Det er nok blant annet derfor Aktør 1 velger å prioritere som de gjør.

Person A: Men hva da med Kontekst 3?

Osv...

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652683 16/03/2021 11:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous13
Sitat: Hoaas
Jeg ser ikke problemet? Noen kommer med en mening/oppfatning de har, andre stiller spørsmål til denne meningen/oppfatning og/eller krever en logisk forklaring på hvorfor hen mener dette. Noen kommer med en påstand, og det kreves dokumentasjon på denne påstanden. Er det så vanskelig? Jeg synes det er helt greit, ellers er man ikke noe bedre enn de som sprer rundt seg med kreativ bruk av statistikk og løgner. Vi er voksne folk, hvor vanskelig er det å holde en diskusjon saklig?
I snikksnakk er det standarden at trådene bombarderes av innlegg som ikke har noe som helst med tema å gjøre. Avsporinger er greit, men trådene forsøples over en lav sko for tiden.

Vi ser nok bare forskjellig på hva slags type argumentasjon og diskusjon man kan ha på et forum som heter Snikksnakk, Sludder og Vås.

Hvordan mener du det bør være?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652685 16/03/2021 11:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK
Det er også nyttig å forstå om det folk sier representerer faktisk kunnskap som jeg kan lære noe av eller er bare tull som personen hadde lyst til å bable litt om.

Hint: Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås

Hva er motivasjonen for å ytre seg dersom det man sier ikke skal ha noen som helst verdi for den som mottar det?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EHAa] #2652687 16/03/2021 12:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EHAa

Slik fungerer det ofte nå:

Person B: Kan du dokumentere Påstand 1 (eller en liten del av Påstand 1)?

Person A: Stillhet

Person B: Jeg gjentar: Kan du dokumentere påstand 1? Neivel. Da konkluderer vi med at dette er noe du finner på. Kom tilbake når du har lært deg å diskutere på en ordentlig måte.

Slutt

Men enten så kan man underbygge påstanden eller så kan man ikke, og da er det jo bare å svare.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2652690 16/03/2021 12:05
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hva er motivasjonen for å ytre seg dersom det man sier ikke skal ha noen som helst verdi for den som mottar det?

To problemer med dette:
- Det er flere mottakere på et forum - man er ikke den enste. Andre kan vurdere det som ytres annerledes.
- Hva er verdi? Noen leser muligens på et forum som heter "... pølsevev" med en annen motivasjon enn å bli veldig opplyst. Kanskje man bare vil bli underholdt. Eller drive digital skravling.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652692 16/03/2021 12:06
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det kan man selvsagt, Geir.

Men det var ikke poenget mitt, ikke i det hele tatt.

Poenget var at Person B kan bidra - på en konstruktiv og smidig måte - til å bygge videre på det som er bra, og nyansere/korrigere det som ikke er riktig i utsagnet til Person A.

Det blir noe helt annet enn å stille vedkommende til veggs og avkreve et svar. Samtidig krever det mye mer av person B.

Redigert av EHAa; 16/03/2021 12:08.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652693 16/03/2021 12:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg synes EHAa sitt andre eksempel er en glimrende fremstilling av passende tilnærming som hadde åpnet for adskillig bedre dialog og fortåelser for flere vinklinger og sannhetsforståelser.

OK. La meg prøve. Så ser vi hvordan dette går.

Du skrev at "Det er folk som har tenkt lenger enn deg og både vet og skjønner at bivirkningene i hovedsak oppstår lenge etter selve injeksjonen."

Ut i fra deg jeg har lest, oppstår de fleste bivirkninger rett etter injeksjonen. Det er derfor man blir bedt om å sitte igjen 20 minutter etter at man har fått vaksine. Men hvis de som kan mer om dette, sitter på kunnskap jeg kan lære noe av, lytter jeg gjerne.

Kan du forklare sånn hvor stor andel av bivirkingene "i hovedsak" sikter til og ca hvor lang tid du mener med "lenge etter". Er det mange dager eller mange år? Er dette spesifikt for Corona-vaksinene eller gjelder det også andre vaksiner.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652695 16/03/2021 12:13
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Her er alt ved det gamle ser jeg. Troen på at alt er så enkelt at det kan oppsummeres i fakta og noen regler underslår viktigheten av taus kunnskap. Det har blitt gjort undersøkelser som viser at det ikke er mulig å fange all kunnskap en ekspert sitter på. Det samme gjelder for meningsdannelse, og erfaring menigmann sitter på. Jeg har ikke tid til å finne tilbake til den vitenskapelige artikkelen som beskriver dette best. Det er også litt pussig å se at noen av de som i sterkest grad lener seg til vitenskapen er mer skråsikre enn ekspertene de bygger sin skråsikkerhet på.
Jeg må si at jeg derfor er enig med anonymous13 her - den uformelle praten/"pubpraten" gir innsikt og er en måte å overføre taus kunnskap. Det betyr ikke at an ikke også skal dele sikre fakta, men ved ensidig fokus på den eksplisitte kunnskapen mister man innsikten som ligger i den tause kunnskapen - og som typisk kommer best til syne gjennom uformell dialog.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: hilmer] #2652697 16/03/2021 12:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: hilmer
Det er også litt pussig å se at noen av de som i sterkest grad lener seg til vitenskapen er mer skråsikre enn ekspertene de bygger sin skråsikkerhet på.

Jeg lener meg til vitenskapen i ganske sterk grad, men jeg kan ikke se at jeg har uttrykt noe skråsikkerhet i det jeg har skrevet. Har jeg?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652698 16/03/2021 12:19
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Ja, det er jo ca en pubsamtale eller en jobbsamtale der forskjellige parter med vidt forskjellige ståsteder møtes.

Det står en i hjørnet på puben og roper ut ting.
En av de som tar seg bryet med å svare roperen her en irriterende metode der han ofte krever at roperen underbygger påstandene sine i stedet for å faktisk argumentere imot.
Roperen roper videre, han ignorerer alle motargumenter, både den irriterende metoden og vanlige forsøk.
Så kommer tulling nummer 3 og forteller tullig 2 at han ikke får lov til å rope.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652700 16/03/2021 12:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser ikke problemet? Noen kommer med en mening/oppfatning de har, andre stiller spørsmål til denne meningen/oppfatning og/eller krever en logisk forklaring på hvorfor hen mener dette. Noen kommer med en påstand, og det kreves dokumentasjon på denne påstanden. Er det så vanskelig? Jeg synes det er helt greit, ellers er man ikke noe bedre enn de som sprer rundt seg med kreativ bruk av statistikk og løgner. Vi er voksne folk, hvor vanskelig er det å holde en diskusjon saklig?
I snikksnakk er det standarden at trådene bombarderes av innlegg som ikke har noe som helst med tema å gjøre. Avsporinger er greit, men trådene forsøples over en lav sko for tiden.

Vi ser nok bare forskjellig på hva slags type argumentasjon og diskusjon man kan ha på et forum som heter Snikksnakk, Sludder og Vås.

Hvordan mener du det bør være?

Jeg synes EHAa sitt andre eksempel er en glimrende fremstilling av passende tilnærming som hadde åpnet for adskillig bedre dialog og fortåelser for flere vinklinger og sannhetsforståelser.

Det er jeg enig i.
Jeg har dog ikke vanskeligheter med å forstå enkelte tilnærminger, kanskje spesielt mot forumbrukere som har for vane å bare slenge ut påstander og konspiratoriske utsagn, som strengt tatt ikke bidrar med noe positivt i en diskusjon, så løper de avgårde straks avføringen er lagt.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2652701 16/03/2021 12:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Appelsin

En av de som tar seg bryet med å svare roperen her en irriterende metode der han ofte krever at roperen underbygger påstandene sine i stedet for å faktisk argumentere imot.

Hvis jeg skal argumentere mot en påstand må jeg forstå påstanden. Det betyr at begrepene den benytter, må forklares.

Å argumentere mot, betinger også at jeg har kunnskap om emnet. Det har jeg ikke alltid, så da blir jeg nødt til å kvalitetssikre påstanden for å forstå om den representerer faktisk kunnskap det er nyttig å ta til seg eller ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2652702 16/03/2021 12:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva foreslår du at man gjør når motparten bare ignorerer gyldige motargumenter og fortsetter å ta feil?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2652714 16/03/2021 13:11
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Hvis jeg skal argumentere mot en påstand må jeg forstå påstanden. Det betyr at begrepene den benytter, må forklares.

Å argumentere mot, betinger også at jeg har kunnskap om emnet. Det har jeg ikke alltid, så da blir jeg nødt til å kvalitetssikre påstanden for å forstå om den representerer faktisk kunnskap det er nyttig å ta til seg eller ikke.

Hva foreslår du at man gjør når motparten bare ignorerer gyldige motargumenter og fortsetter å ta feil?

I noen tilfeller ville det hjelpe veldig for flyten i diskusjonen om du kunne gi litt informasjon i spørsmålet ditt litt av typen "er dette det du mener...?" En del åpne spørsmål fremstår som "feller". Man får lite lyst til å bruke tid på å svare når det ikke er forklart hva som er det omstridte spørsmålet. Dette er det irriterende.
Så tenker jeg du har masse svar og spørsmål som ikke havner i denne kategorien og at når folk ikke svarer på de spørsmålene så må man vurdere lenge man skal gidde å gjenta ting.
Ting sporer jo uansett som regel av når de som høylytt forteller folk at man ikke har lov å fortelle folk hvordan de skal skal oppføre seg dukker opp.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2652715 16/03/2021 13:16
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er også litt pussig å se at noen av de som i sterkest grad lener seg til vitenskapen er mer skråsikre enn ekspertene de bygger sin skråsikkerhet på.

Jeg lener meg til vitenskapen i ganske sterk grad, men jeg kan ikke se at jeg har uttrykt noe skråsikkerhet i det jeg har skrevet. Har jeg?

Muligens ikke, men det kan fremstå slik. Har for øvrig fulgt diskusjonen rundt blodpropp litt fra siden gjennom min far (lege) og samboer (phd,forsker, vaksineutvikler) og kan vel bare konkludere med at det er et ekstremt komplisert felt. Det er sterke argumenter for både å være skeptisk til vaksiner, og til å være tilhenger av de. Og, det har gjennom historien vært både vaksinetriumfer og vaksinefiaskoer/skandaler. Uten å kritisere deg for det - så synes jeg at det er utrolig trist at diskusjonen har blitt så binær som den har blitt - og ikke minst at det har gått så mye politiskprestisje i det. Skulle gjerne ha sett at det var mer åpenhet rundt vurderinger. Nok en gang uten å sikte til deg, så er det mange som sier at "man må stole på forskerne/vitenskapen". De samme som sier dette jobber gjerne for bedrifter som venter litt før de ruller ut noe operativ-system til alle, fordi de vet at selv om intensjonene er der så kan selv de beste i verden gjøre feil. Noen ganger velger man bruke beta-produkt fordi gevinsten veier opp for risikoen...og det er helt greit. Det viktige er at man er klar over risikoen.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2652716 16/03/2021 13:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

I noen tilfeller ville det hjelpe veldig for flyten i diskusjonen om du kunne gi litt informasjon i spørsmålet ditt litt av typen "er dette det du mener...?" En del åpne spørsmål fremstår som "feller". Man får lite lyst til å bruke tid på å svare når det ikke er forklart hva som er det omstridte spørsmålet. Dette er det irriterende.ikke har lov å fortelle folk hvordan de skal skal oppføre seg dukker opp.

Godt innspill. Da skal jeg prøve å forbedre meg der.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2652717 16/03/2021 13:36
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
... innleggene her er formålløs babling om ting du enten ikke forstår eller ikke har tenkt igjennom.

Fra en annen tråd:
.. koko ... .

Ja, koko, ja.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: hilmer] #2652718 16/03/2021 13:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Muligens ikke, men det kan fremstå slik. Har for øvrig fulgt diskusjonen rundt blodpropp litt fra siden gjennom min far (lege) og samboer (phd,forsker, vaksineutvikler) og kan vel bare konkludere med at det er et ekstremt komplisert felt. Det er sterke argumenter for både å være skeptisk til vaksiner, og til å være tilhenger av de. Og, det har gjennom historien vært både vaksinetriumfer og vaksinefiaskoer/skandaler. Uten å kritisere deg for det - så synes jeg at det er utrolig trist at diskusjonen har blitt så binær som den har blitt - og ikke minst at det har gått så mye politiskprestisje i det. Skulle gjerne ha sett at det var mer åpenhet rundt vurderinger. Nok en gang uten å sikte til deg, så er det mange som sier at "man må stole på forskerne/vitenskapen". De samme som sier dette jobber gjerne for bedrifter som venter litt før de ruller ut noe operativ-system til alle, fordi de vet at selv om intensjonene er der så kan selv de beste i verden gjøre feil. Noen ganger velger man bruke beta-produkt fordi gevinsten veier opp for risikoen...og det er helt greit. Det viktige er at man er klar over risikoen.

Her er hvordan jeg fremstiller det (disse tallene er tatt litt ut av luften, men poenget består.

I begynnelsen av 2020 ble vi presentert for et lotteri alle må delta i. I en tønne med hovedsaklig hvite kuler, er hver 10000. kule sort, hver 500. kule er rød og hver 100. kule gul.

Dersom du trekker hvit kule, skjer det verste at du får litt feber. Trekker du en sort kule, dør du. Dersom du trekker en rød kule, får du blodpropp og dersom du trekker en gul kule blir du innlagt på intensivavdelingen på sykehus og lagt i kunstig koma.

Alle MÅ trekke en kule.

Så kommer man i 2021 med et alternativt lotteri - der én av en million kuler er sorte og en av hundre tusen er rød.

Du MÅ velge ett lotteri.

Hvilket velger du?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652719 16/03/2021 13:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Lite väl mye mas mellan GeirK och anonymous13 förtiden. Inte väldigt konstruktivt for noen tror jag och båda har både rätt och fel om varandra tycker jag (inte för att jag läst speciellt mycket).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652720 16/03/2021 13:49
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
https://www.youtube.com/watch?v=U50_8Y9dIX0

Etter denne kjente og vakre folke-barnesang fremmer jeg forslag om at den hittil saklige debatt i denne tråden legges i dvale en stund. Inntil nye elementer i problemstillingen eventuelt kan dukke opp.
Dette fordi alle kjente tema hittil omkring korona nå er godt belyst her.

Redigert av Anomyn; 16/03/2021 13:56.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652727 16/03/2021 14:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er jeg enig i.
Jeg har dog ikke vanskeligheter med å forstå enkelte tilnærminger, kanskje spesielt mot forumbrukere som har for vane å bare slenge ut påstander og konspiratoriske utsagn, som strengt tatt ikke bidrar med noe positivt i en diskusjon, så løper de avgårde straks avføringen er lagt.

Jeg tenker man først kan legge bort å kalle mangel på troen på øvrighetas altruistiske motiv for konspirastoriske. Da får man bare "saueflokk og velvillige konsentrasjonleir-ansatte" mot "konspitullinger og jævla trumpere".

Ja, det er viktig med korrekt ordlegging og korrekte data når man forsøker å undersøke eller presentere et emne med faglig basis. Men da kan man strengt tatt oppsøke de fora dette gjøres hvis man har et enormt behov for at ting skal være korrekt og man skal ha en rettighet til å avkreve svar.

Akkurat det med konspiratoriske utsagn har vært diskutert tidligere i tråden, og utsagnene er ofte skjult som noe annet, det er likevel ikke til å ta feil av hva som egentlig menes.
Ellers er jeg enig med EHAa, at det finnes bedre måter å snakke til meningsmotstandere for å få til en fruktbar diskusjon. Selv om man vet at motstanderen mest sannsynlig er helt på bærtur.

Min tanke med GeirK sin fremtreden er ikke nødvendigvis en ekstrem trang til verken det ene eller det andre, men et ønske om å få fram fakta. Spredning av løgn, konspirasjonsteorier m.m. er veldig i ilden for tiden, med sosiale medier og youtube har det også blitt veldig enkelt å få ut et budskap, hvor enn lite det måtte være basert på fakta. Og folk tror jo på det, det er skremmende.
Nå har jo bl.a YT vært sitt ansvar bevisst, og fjernet tusenvis av videoer med usannheter om både vaksiner og viruset, det er bra.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: hilmer] #2652732 16/03/2021 15:01
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Er det beta produkt? Jeg har skjønt at det å utvikle selve vaksinen ikke tok spesielt lang tid. Det som tar tid er testing og dokumentasjon. Hovedgrunnen til at vaksinen var på markedet i rekordtid var vel at man fikk express behandling ikke at man tok snarveier i testingen? Litt som når du går gjennom express køen på Gardermoen, sikkerhets sjekken er den samme men du slipper kø da bemanningen er bedre?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2652734 16/03/2021 15:28
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Her er hvordan jeg fremstiller det (disse tallene er tatt litt ut av luften, men poenget består.

I begynnelsen av 2020 ble vi presentert for et lotteri alle må delta i. I en tønne med hovedsaklig hvite kuler, er hver 10000. kule sort, hver 500. kule er rød og hver 100. kule gul.

Dersom du trekker hvit kule, skjer det verste at du får litt feber. Trekker du en sort kule, dør du. Dersom du trekker en rød kule, får du blodpropp og dersom du trekker en gul kule blir du innlagt på intensivavdelingen på sykehus og lagt i kunstig koma.

Alle MÅ trekke en kule.

Så kommer man i 2021 med et alternativt lotteri - der én av en million kuler er sorte og en av hundre tusen er rød.

Du MÅ velge ett lotteri.

Hvilket velger du?

I denne modellen du fremstiller ville selvfølgelig alle og enhver valgt lotteri 2021.

Men la oss tenke oss at modellen ikke er så enkel som du fremstiller den (tallene er tatt litt ut av luften, men poenget består). Lotteri 2021 har de samme oddsene som før, men lotteri 2020 kan påvirkes ut ifra livsstil. Hvis du har et kosthold som hovedsaklig består av frukt, grønt og nøtter, trener 2 timer hver dag og får din dose med sol slik at du har høye nivåer av D-vitamin så er kanskje 70 % av kulene grønne (blir "smittet", men merker ikke at man er "syk"), 29,999999 % av kulene hvite og 0,000001 % av kulene er røde. Forstår du da at en del vil foretrekke lotteri 2020 fremfor lotteri 2021?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2652735 16/03/2021 15:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Alle MÅ trekke en kule.

Du MÅ velge ett lotteri.

Hvilket velger du?

Man ser hvor du vil hen, tror jeg. Det er på en måtte trolley-spørsmålet. Men i dit tilfelle må man aktivt velge to ganger og det er veldig få som opplever situasjonen slik. Virkeligheten for de fleste tror jeg er engten passiv eller aktiv. Man tar heller en passiv risiko enn en aktiv risiko, selv om den aktive risikoen er mye mindre enn den passive.
Mange vil heller velge den passive risikoen, for i 2021 erfarer mange at fjorårets gjentakelse ikke er et aktivt valg.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: bjerkseth] #2652739 16/03/2021 15:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: bjerkseth

Alle MÅ trekke en kule.

Du MÅ velge ett lotteri.

Hvilket velger du?

I denne modellen du fremstiller ville selvfølgelig alle og enhver valgt lotteri 2021.

Men la oss tenke oss at modellen ikke er så enkel som du fremstiller den (tallene er tatt litt ut av luften, men poenget består). Lotteri 2021 har de samme oddsene som før, men lotteri 2020 kan påvirkes ut ifra livsstil. Hvis du har et kosthold som hovedsaklig består av frukt, grønt og nøtter, trener 2 timer hver dag og får din dose med sol slik at du har høye nivåer av D-vitamin så er kanskje 70 % av kulene grønne (blir "smittet", men merker ikke at man er "syk"), 29,999999 % av kulene hvite og 0,000001 % av kulene er røde. Forstår du da at en del vil foretrekke lotteri 2020 fremfor lotteri 2021?

Da vil de fleste nok foretrekke 2021 lotteriet. Men når 99.99% av den positive effekten av livstilen mentes å kunne tilskrive vitamin-D som nå mest sannsynlig (metastudier) ikke øker sjansen på et positivt resultat i lotteriet i det hele tatt vil lpotterivalget ikke lenger være basert på kunnskap, men på følelser. Eller om man ønsker det 'a superseded theory'. Som egentlig er feil igjen fordi den manglet konsesnus..
Som vel egentlig hele tiden var hovedpoenget i trolley-spørsmålet.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2652741 16/03/2021 15:44
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det vil kanskje være smart å stille seg bakerst i lotterikøen for å se om det virkelig er så få sorte og røde kuler som lotteriarrangøren 2021 hevder det er da...

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Dexter] #2652744 16/03/2021 15:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dexter

Er det beta produkt? Jeg har skjønt at det å utvikle selve vaksinen ikke tok spesielt lang tid. Det som tar tid er testing og dokumentasjon. Hovedgrunnen til at vaksinen var på markedet i rekordtid var vel at man fikk express behandling ikke at man tok snarveier i testingen? Litt som når du går gjennom express køen på Gardermoen, sikkerhets sjekken er den samme men du slipper kø da bemanningen er bedre?

Nja, utvikling av mRNA-vaksiner har tatt tre tiår, ikke akkurat kort tid. Men spesielt utviklingen av grunnlaget for dagens mRNA-vaksiner mot COVID-19 var gjort unna på dager. Men det var da etter at man hadde investert 30 år i grunnleggende forskning. Utfallet om SARS-CoV1 hadde hatt samme potensialet til SARS-CoV2 kunne ha vært veldig anderledes. Om vi antar et for oss positivt utfall for den siste i løpet av 2021.
Og klart, når det står mye på spil (les gjerne: penger å tjene for de som ikke liker Big Pharma) får noen en såpass gedigen økonimisk injeksjon at forskning som tar år kan reduseres til måneder.
Om det er tatt 'snarveier' er det vel at godkjenningsbråkratiet har tråkket litt i gasspedalen. Med fortsatt ukjent utfall.

HPV i 2009: https://tidsskriftet.no/2009/02/gjesteskribent/hpv-vaksine-naivt-og-velment

HPV 'i dag: https://www.kreftregisteret.no/Gene...tinget-vurderer-utvidet-HPV-vaksinering/ og https://forskning.no/kreft-partner-screening/livmorhalskreft-kan-vaere-historie-innen-fa-ar/1643588

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: skiraffen] #2652745 16/03/2021 15:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: skiraffen
Det vil kanskje være smart å stille seg bakerst i lotterikøen for å se om det virkelig er så få sorte og røde kuler som lotteriarrangøren 2021 hevder det er da...

Er du flink til å telle kan du vente til alle svarte baller er trukket før du tar et steg frem. Trekningen vil tross alt følge vanlig vilkårlig mønster og godt mulig alle svarte baller er trukket alt halvveis lotteriet.
Men man kan være uheldig og. For de hvite ballene er bare hvitmalte svarte baller og om man venter alt for lenge er det fare for at malingen flasser av og da sitter man i knipa.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2652748 16/03/2021 16:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

Man ser hvor du vil hen, tror jeg. Det er på en måtte trolley-spørsmålet. Men i dit tilfelle må man aktivt velge to ganger og det er veldig få som opplever situasjonen slik. Virkeligheten for de fleste tror jeg er engten passiv eller aktiv. Man tar heller en passiv risiko enn en aktiv risiko, selv om den aktive risikoen er mye mindre enn den passive.
Mange vil heller velge den passive risikoen, for i 2021 erfarer mange at fjorårets gjentakelse ikke er et aktivt valg.

Dette er et godt innspill. Og det er kanskje derfor det blir polarisering - de som er rasjonelle og tenker pragmatisk vs de som tar avgjørelser mer basert på følelser.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: bjerkseth] #2652749 16/03/2021 16:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bjerkseth

Alle MÅ trekke en kule.

Du MÅ velge ett lotteri.

Hvilket velger du?

Ja. Hvis man visste det. HIV er jo eksempel på en sykdom som er delvis livvstilspåvirket. Jeg ville aldri tatt en HIV-vaksine.

Jeg kan ikke tenke meg at for noen av sykdommene vi vaksinerer mot, kan ikke en sunn livsstil gjøre det mindre risikikabelt å eksponeres for patogenene enn å ta vaksinen. Man kan minske risikoen noe, men ikke i nærheten av der man kommer med vaksine.

- Robert Green Ingersoll
Side 50 av 73 1 2 48 49 50 51 52 72 73

Moderator  support