Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 29 1 2 3 4 28 29

Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme?

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Cerberus] #2636448 05/11/2020 12:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Cerberus
Angående prognosene;
TV2 har pr nå tildelt 264 valgmenn til Biden, men skriver så at Maine blir delt og at Trump får en valgmann der. Dvs at Biden er nede på 263 og når bare 269 med Nevada. Er det fintellingen i Georgia som blir avgjørende?

WSJ har en god oversikt. Du har et rødt congressional district i Maine, men du har også et blått i Nebraska. Derfor er det fremdeles 264
https://www.wsj.com/election-results-2020/

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Cerberus] #2636450 05/11/2020 12:20
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Angående prognosene;
TV2 har pr nå tildelt 264 valgmenn til Biden, men skriver så at Maine blir delt og at Trump får en valgmann der. Dvs at Biden er nede på 263 og når bare 269 med Nevada. Er det fintellingen i Georgia som blir avgjørende?

For Trump så er det det, eller for han teller alle de gjenværende statene siden han må ta de alle for å komme til 270.
Biden trenger bare Arizona og Nevada for å komme til 270, og der leder han.
De stemmene som blir telt nå framover er ikke jevnt fordelt fordi de fleste er forhåndsstemmer fra bysentre/forstader. Dvs. at det er spennende om Biden tar igjen Trump sin ledelse i Georgia, North Carolina og Pennsylvania. Jo flere av disse statene Biden vinner, jo vanskeligere vil det være for Trump å velte resultatet med søksmål (antar jeg).
Jeg kikker innom sendingen til CNN av og til, de forklarer det ganske forståelig (hele tiden ICON_WINK ). Altså litt repeterende, men greit når man bare skal kikke innom.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: GeirK] #2636451 05/11/2020 12:21
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: GeirK
Angående prognosene;

WSJ har en god oversikt. Du har et rødt congressional district i Maine, men du har også et blått i Nebraska. Derfor er det fremdeles 264
https://www.wsj.com/election-results-2020/

Takker, overså Nebraska

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Jåddhå] #2636456 05/11/2020 12:33
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Dødstallene KAN jo ha litt med at mange er ekstremt overvektige. Men det er vel litt din egen feil. Eller kan alle problemer skyldes presidenten i landet?

For øvrig har man snart en senil gammel mann som president. Og NK som ikke kan bæret om utenriskpolitikk. Lykke til.

Sitat: Jåddhå
Sitat: gutt45kg
Hvorfor gir dere Trump skylden for corona i Usa. De har færre døde pr innbyggere enn mange land, feks. belgia, brasil og spania.

Eller er alt trump sin feil? Mange stemte på han i usa i håp om eliten skulle slutte å flytte ut alle jobber fra landet. Litt det samme som her hjemme. Men her her vi også en import av arbeidskraft som gjør at nordmenn mister jobben.

Nesten 20% av jordas coronadødsfall på rett over 4% av jordas innbyggere viser i alle fall at de er blandt de værste i klassen. Det gjelder selv om det er enda værre andre steder. Vil tro de fleste statsleder har høyere ambisjoner for å bekjempe pandemien, enn å se seg fornøyd med at det finnes noen som har feilet enda mer.

Så kan det sikkert diskuteres om det er faktorer som gjør USA mer utsatt enn andre nasjoner, eller om det er håndteringen som er problemet.

Disclaimer: tall på døde googlet, Kan ikke garantere 100% korrekte tall eller at det ikke er svakheter i metoden for innhenting av disse tallene. For de som har lyst til å diskutere dette, så slå dere løs.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: ] #2636461 05/11/2020 13:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Den argumentasjonen om at Trump visste hvor farlig viruset var, i februar, finner jeg selvmotsigende.

Kunnskapen han hadde var at det smittet gjennom luftsmitte og at det hadde vesentlig høyere dødelighet enn influensa og at barn ble smittet. Offisielt sa han det motsatte.

Er det noen bevis for disse superspredereventene? Jeg husker man snakket om det i fbm BLM, og så litt spor av det på statistikken, men har ikke sett det samme om trumpevent'ene?

Ja - det at han selv holdt en i Det Hvite Hus der han selv ble syk, er ett eksempel.
Ellers har vi denne studien:
https://www.nytimes.com/2020/10/31/us/politics/stanford-study-infections-trump-rallies.html

- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: gutt45kg] #2636464 05/11/2020 13:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dødstallene KAN jo ha litt med at mange er ekstremt overvektige. Men det er vel litt din egen feil. Eller kan alle problemer skyldes presidenten i landet?

Er du enig i at presidenten løy til befolkningen om farligheten av viruset?

For øvrig har man snart en senil gammel mann som president.

Etter hvilke kriterier er han "senil"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: GeirK] #2636466 05/11/2020 13:16
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

Og det derre greiene om at presidenten har stor skyld i koronautbredelsen i USA er bare barnslig. Det er 10-15 land av litt størrelse som har en koronadød ift folketallet som USA. Blant disse er Spania, som er mye verre enn USA. Så da kan vi ut fra det ekstrapolere at Sanchez er en mye dårligere og mer oransje statsleder enn Trump. (Heavydude: <- Her kan du som motargument si at det er annerledes i USA, hvor det er statene og byene selv som er ansvarlige for helse og smittevern. Men så skjønner du plutselig at da får du ikke klistra det på Trump, så da....)

Her handler det om mer enn antall døde. Det handler om å gi sparken til de folka som var ansatt til å ta tak i dette, ljuge til befolkningen om hvor farlig sykdommen er, angripe vitenskapsfolk som gir deg råd om hva du skal gjøre, utvise inkompetanse på nivå med et barn i all offentlighet samt ARRANGERE super spreder events.

Hvis man mener disse handlingene, som en hvilken som helst annen president ville blitt nærmest lynsjet for, IKKE har en negativ virkning på dødfallene, lider man av den andre formen for TDS - Trump Delusion Syndrome.

Jared Kushner som var "Head of Coronavirus Task Force" sa i et intervju at "Soon the President will be in charge of this and not the doctors". Good fucking grief ...

Tråden var ment å inspirere til positiv tenking, og på denne måten forhåpentligvis bidra til mindre polarisering. Jeg ser at dette ikke helt har lykkes så langt... Det er enkelte debattanter som overhode ikke klarer å se nyanser, og jeg tror derfor mange er mektig lei av denne ensidigheten. Kanskje særlig ifht håndteringen av Covid-19. Selv om Trump selvsagt har uttalt vanvittig mye rart, har han også i betydelig grad handlet. Dette skriver bare få eller ingen liberale mediene om, og vi fester oss derfor i det vi liker å tro. For de som fortsatt går i den tro at Trump "har all skyld" for hånteringen av Covid-situajonen i USA, bør se disse "takketalene" (JA du leste riktig!) fra fremstående demokrater og sogar flere demokratiske guvenører:

Se ca 3.10 ut i denne (om du er redd for hjernevask)

https://youtu.be/rAZhOPLmzrE

Her:

https://www.youtube.com/watch?v=Q9NG9ialcuM

og her:

https://www.youtube.com/watch?v=2mfuRVGdtTk

Om du ikke gidder å se videoklipp, kan man søke eksempelvis "Democrats Praise Trump’s Handling of Coronavirus". Bruk gjerne en annen søkemotor enn google, eks. 

https://duckduckgo.com/

Min oppfordring er stadig at folk i det minste prøver å komme ut av hat-tåka si og se at det faktisk finnes noen – ganske store - nyanser fra det som skrives i partipressen i USA, og som våre liberale medier i all hovedsak kopierer...

Redigert av Duck; 05/11/2020 13:20. Rediger grunn: Feil i første link
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636467 05/11/2020 13:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Duck

Tråden var ment å inspirere til positiv tenking, og på denne måten forhåpentligvis bidra til mindre polarisering. Jeg ser at dette ikke helt har lykkes så langt... Det er enkelte debattanter som overhode ikke klarer å se nyanser, og jeg tror derfor mange er mektig lei av denne ensidigheten. Kanskje særlig ifht håndteringen av Covid-19.

Før jeg ser videoene du anbefaler - er du uenig i det jeg skrev?

- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: GeirK] #2636468 05/11/2020 13:32
gare Offline
More than words
More than words

Etter hvilke kriterier er han "senil"?

Teknisk sett betyr senil gammel/alderdommelig/alderdomssvekket, men det har jo i dagligtale overtatt fra det noe mer korrekte "dement"

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: gare] #2636469 05/11/2020 13:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare

Teknisk sett betyr senil gammel/alderdommelig/alderdomssvekket, men det har jo i dagligtale overtatt fra det noe mer korrekte "dement"

Det er også min forståelse. Men her har man konkrete kriterier man bruker i diagnose.

- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: GeirK] #2636471 05/11/2020 13:49
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

Tråden var ment å inspirere til positiv tenking, og på denne måten forhåpentligvis bidra til mindre polarisering. Jeg ser at dette ikke helt har lykkes så langt... Det er enkelte debattanter som overhode ikke klarer å se nyanser, og jeg tror derfor mange er mektig lei av denne ensidigheten. Kanskje særlig ifht håndteringen av Covid-19.

Se dem du GeirK. Så får du evt kommentere om du er uenig ifht det demokratene selv sier, og om du ønsker å nyanserer ditt syne/uttalelser i lys av polariserinsproblematikken. Hva jeg måtte mene om det du skriver tror jeg ikke er av like stor interesse for folk her inne.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: ] #2636473 05/11/2020 13:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så når WHO i mars sier at det ikke er luftbårent.

De sa de ikke. De sa at de ikke hadde beviser for at det var luftbårent. Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke var tilfelle. Et virus kan godt smitte gjennom luften selv om det ikke er luftbårent.

Ingen av de var særlig gode argumenter? Det første er kanskje litt misbruk av superspreder og det andre er kjøring av en statistisk modell?

Javel. Da vet vi at du mener det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636474 05/11/2020 13:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva jeg måtte mene om det du skriver tror jeg ikke er av like stor interesse for folk her inne.

Det er interessant for meg. Og her er vi igjen - med voksne menn som ikke klarer svare på ja-/nei-spørsmål. Jeg håper at noen en gang kan forklare hva som skjer når de ikke klarer dette. Det er maksimalt TRE TRYKK på et tastatur som skal til. Deter HELT UBEGRIPELIG for meg at det skal være et problem.

- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636476 05/11/2020 14:10
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De siste skrittene mot diktatur går gjennom rettssalene. Så får vi se om de lykkes eller om rettsvesenet er robust nok til å stå i mot.

Redigert av skubisan; 05/11/2020 14:11.
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636478 05/11/2020 14:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Se dem du GeirK. Så får du evt kommentere om du er uenig ifht det demokratene selv sier, og om du ønsker å nyanserer ditt syne/uttalelser i lys av polariserinsproblematikken. Hva jeg måtte mene om det du skriver tror jeg ikke er av like stor interesse for folk her inne.

Så du svarar ett någorlunda konkret och opolitiskt inlägg med videor av demokrater som är positiva till (delar av iallafall) Trumps behandling av corona viruset?

Politiserar du inte debatten lite väl mycket då? För dig handlar det alltså inte om fakta utan bara om politik?

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636480 05/11/2020 14:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Første rapport fra internasjonale valgobservatører:

"During election night the two main presidential candidates gave opposing messages about the outcome of
the presidential election. Despite the fact that the results of the election were still inconclusive, the
incumbent president again questioned the integrity of the process and declared victory.137 Counting and
tabulation are ongoing and should continue in accordance with the law and OSCE commitments.
Baseless allegations of systematic deficiencies, notably by the incumbent president, including on election
night, harm public trust in democratic institutions"

https://www.osce.org/files/f/documents/9/6/469437.pdf

- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636482 05/11/2020 14:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Med tanke på hur dåligt det går med korona i Europa för tillfället så är det inte mycket som tyder på att Europa klarar av pandemin bättre än USA.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: ] #2636491 05/11/2020 18:04
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude
Du mener at slik det har vært de siste 4 årene vil være beste løsningen....for å oppnå hva ? Hvis man ønsker en fortsatt amerikansk utenrikspolitikk i isjonalistisk retning, hvor den internasjonale dialogen bremses opp, og blir erstattet av inn-og utfall fra det Hvite Hus ... så er beste løsningen at tingene forblir slik de er. Eller hvis man ønsker flere døde av pandemien i USA, mer splittelse i befolkningen ....

Ja, er det noe galt med en utenrikspolitikk som unngår krig og fordervelse, som fremmer fredsavtaler? Ett og annet snikmord har det jo blitt, men det er vanskelig for USA å gå cold turkey på alt. De har kanskje til og med unngått å drive med valginnblanding hos fremmede stater i denne perioden?

Skal man få mindre splittelse i befolkningen er det nok mange parter som må gå ganske langt inn i seg selv. Om folk snakker om Trump som de gjør på nett foran ungene sine, eller elevene sine, har man jo et kjempeproblem. Tror man ikke at ungene bevisst eller ubevisst får med seg at bare man synes fienden er dum eller slem nok, snakker rart eller ser rar ut, så er det fritt fram med både retorikk og mottiltak?

Når de færreste ser ut til å være den som hever seg over dritten (Det var vel det M. Obama mente med "when they go low, we go high"), så er demokratisk valgt president det minste problemet de har.

Man kan hvert fall si at det er ganske mange presidenter siden mengden presidentdrevet død og fordervelse var så lav.

Og det derre greiene om at presidenten har stor skyld i koronautbredelsen i USA er bare barnslig. Det er 10-15 land av litt størrelse som har en koronadød ift folketallet som USA. Blant disse er Spania, som er mye verre enn USA. Så da kan vi ut fra det ekstrapolere at Sanchez er en mye dårligere og mer oransje statsleder enn Trump. (Heavydude: <- Her kan du som motargument si at det er annerledes i USA, hvor det er statene og byene selv som er ansvarlige for helse og smittevern. Men så skjønner du plutselig at da får du ikke klistra det på Trump, så da....)

Her er det mye surr med fakta, tror jeg nøyer meg med å påpeke 2 :
1. Utenrikspolitikk
Utenrikspolitikk handler for det meste å unngå krig. Og det igjen handler om politiske prosesser, ikke stunts og «dagens innfall» . Som flere forskere har påpekt : USA har trukket seg ut av flere viktigste utenrikspolitiske dialoger og prosesser, noe somskader prosessene fordi det blir et politisk vakuum når den viktigste aktøren i den vestlige verden ikke deltar. Janne Haaland Matlary påpekte nylig at med Biden som president vil USA igjen delta og ta den posisjonen i de bør ha i slike prosesser. Og unngå pinsomheter som når Trump sende sin totalt kunnskapsløse Ivanka som USAs resoresentant ( ... nepotisme ..) til internasjonale politiske konferanser.

2. USA og Corona - dødsfall (du mener det er barnslig å hevde at Trump har skyld i at USA har skyhøyt antall Coronadødsfall i forhold til folketallet ) .
Jeg gidder ikke kommentere dette noe mer ennå henvise til https://forskning.no/usa-virus/hvorfor-dor-flere-av-korona-i-usa-enn-europa/1750560
( Joda, forskere er sikkert barnslige og mye mer i ditt hode ... )

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636519 05/11/2020 22:23
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NRK har tydeligvis erklært Arizona som avklart (Biden), mens det er ca 400.000 stemmer igjen å telle og Biden har foreløpig kun ca 68.000 flere stemmer enn T. Såvidt jeg kan se har ingen store media erklært Arizona som avklart ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: HeavyDude] #2636521 05/11/2020 22:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Några stora mediar erklærte Arizona som avklart redan i går morse, fox och en till har jag för mig.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: HeavyDude] #2636522 05/11/2020 22:28
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Såvidt jeg kan se har ingen store media erklært Arizona som avklart ?

AP og FOX er jo noen småkarer...

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Appelsin] #2636523 05/11/2020 22:39
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, ser det nå, og Maricopa County (Phoenix) drar 60 % av stemmene, i klar favør av B. Men synes det var vel tidlig ..

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: HeavyDude] #2636524 05/11/2020 22:47
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ja, er visst mange som tenker det er litt tidlig.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636525 05/11/2020 23:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har Biden tagit ledningen i Georgia. Många jämna stater men ser det ut som att han kan vinna med en rätt stor marginal. Tvivlar på att han tappar någon av staterna han leder i och det verkar också som han kan ta Pennsylvania.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: HeavyDude] #2636526 05/11/2020 23:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Ja, ser det nå, og Maricopa County (Phoenix) drar 60 % av stemmene, i klar favør av B. Men synes det var vel tidlig ..

Jeg synes CNN virker ganske ryddige der. De har ikke "called" Arizona.
Og så synes jeg hele greia med "calling" før valget er endelig i en stat virker veldig rar.

Helge
Strava
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636527 05/11/2020 23:57
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Småligheten må vel være det Trump vil bli aller mest husket for.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636528 06/11/2020 01:00
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Den talen Trump holdt for litt siden er ... ja hva var det for noe egentlig?
Slik jeg tenker så er den et sløvt angrep på demokratiet, fremført av en president som måtte kikke på manuset hvert femte sekund.

Helge
Strava
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636530 06/11/2020 06:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är väl så det blir når man väljer en bölle som antagligen aldrig någonsin har haft fel eller förlorat något (i hans egen värd alltså) som president. Klart att inte Trump kan förlora utan jugs. Då skulle ju hela hans värld gå under.

Det han gör nu är ju att försöka undergräva demokratin. En sittande president som helt utan bevis påstår att han förlorar på grund av valfusk borde ju bara förekomma i bananrepubliker.

Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636538 06/11/2020 08:26
front biker Offline
Besatt
Besatt
Vi skal takke Trump for den dumheten han utviste i den tragiske talen sin. Der definerte han sitt ettermæle og selv ihuga fans må innse hykleriet og galskapen hans.

Noe helt annet: det ligger mye protest i støtten til Trump. Litt sånn "FrP får stemmer i Finnmark". Man gir proteststemmen sin mot de etablerte partiene, til et parti som ikke har noen løsninger og heller vil gjøre hverdagen verre for velgergruppen. (Edit: Trump har jo skapt håp med America first og få fart i økonomien. Men jeg mener dette er kortsiktige tiltak. Globaliseringen har gitt en enorm økonomisk gevinst i form av billigere varer, og lar seg ikke stoppe av enkeltland, ikke engang USA. USA lever for øvrig høyt på internasjonal handel ved å dominere innen områder knyttet til itk, netthandel mm. De kommer til å tape på å sage over den grenen).

Det er skuffende at ikke Biden (og f.eks. Støre her hjemme) ikke tar tak i protest-sakene og får opp en dagsorden for å løse dem. Med fare for å starte en ny debatt.

Redigert av front biker; 06/11/2020 08:31.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Valgresultatet US - grunn til forsiktig optimisme? [Re: Duck] #2636540 06/11/2020 08:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er en thriller ja, og jeg synes det er underlig at NRK ( AP) har kåret Arizona til Biden.
Trumps tale i natt var jo som forventet, egentlig ikke sjokkerende, siden han systematisk har bygget opp historien om at poststemmer er juks & fanteri siden april. Det underlige ville vært om han nå hadde sagt at alt er ok. Men forestillingen er jo bizarr.

Jeg er litt usikker mht Pennsylvania. Jeg snakket med en bekjent som bor i Philly, og som er jurist, og ikke noen Trump-tilhenger . Han sier at beslutningen av høyesterett i Pennsylvania om å tillate å telle opp poststemmer tre dager etter valget, er en beslutning som føderale myndigheter må ta, at det ligger utenfor Supreme Court på delstatsnivå sin jurisdiksjon. Hvis det stemmer kan dette bli enda mer spennende, hvis resultatet henger på Pennsylvania .

Side 2 av 29 1 2 3 4 28 29

Moderator  support