Skal lakken på sykkelen bli sånn - what to do?
|
Skal lakken på sykkelen bli sånn - what to do?
28/10/2020 20:58
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei! Jeg har en 2018 Rondo Ruut ST grussykkel som jeg liker og har syklet masse på. De siste månedene har det blitt svært synlige merker av avskallet lakk på underrøret, under krankhuset og på baksiden av seterøret. Jeg har innledet en dialog med butikken jeg kjøpte sykkelen, og har nå ventet en måned på svar (de kontakter Rondo). Nå begynner jeg å bli utålmodig etter et svar og lurer på hva folket mener: 1: hvordan få raskere svar fra butikken? 2: hvilket svar kan forventes? 3: noen som har lignende erfaring med sine sykler? link til bilder av ramma: https://photos.app.goo.gl/riR4aheRFTZFMwXK8 Mvh Stig
Redigert av aleneibrudd; 28/10/2020 21:07.
|
|
|
Re: Skal lakken på sykkelen bli sånn - what to do?
[Re: aleneibrudd]
28/10/2020 21:11
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Mange ville nok klagd på dette. Forsåvidt med rette.
Men en grussykkel skal jo ha litt "livserfaring" så jeg hadde nok gitt blaffen.
|
|
|
28/10/2020 21:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Stålramme, stemmer? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118406&filename=Rondo Ruut ST.jpg) Har sett lignende på eldre stålrammer. Har ikke greie på det, men ville også reagert når det oppstår på en nyere ramme, selv med røff bruk. Legger noen av bildene ut i tråden slik at stålkjennerne på forumet kan kommentere.
|
|
|
28/10/2020 21:53
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke peiling på stål, men ville lurt på om dette kun er kosmetisk eller noe verre. Lagret tørt og varmt?
Syntes dette ser voldsomt ut til å kun stamme fra steinsprut. Har selv kjørt litt med GravelKing SK dekk som er kjent for å dra opp mye grus, men ikke hatt noe i nærheten. Dine dekk ser «snillere» ut...
|
|
|
28/10/2020 22:01
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Beklager Sepeda, men nå blander stisyklisten seg inn på smalhjul-delen av forumet atter en gang  Jeg har stisyklet en del år på stålrammer, og ingen av de har vært i nærheten av å se så ille ut. Dette handler ikke om rammemateriale, bare om at lakken er dritt. Jeg har f.eks en Transition-aluramme der lakken er like dårlig, den chipper for et godt ord tilsvarende som dette. Og så har jeg en Spesh-Aluramme som har gått ca 8000 harde km på sti og som (nesten) bare har kabelslitasje. Jeg kan se for meg at dere som sykler grus får mye mer juling på lakken enn det jeg gjør, og om lakken ikke er bra så ser det slik ut. Det bør det ikke gjøre.
Redigert av DesmoSkier; 28/10/2020 22:05.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: BZE]
28/10/2020 22:05
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har ikke peiling på stål, men ville lurt på om dette kun er kosmetisk eller noe verre. Lagret tørt og varmt?
Syntes dette ser voldsomt ut til å kun stamme fra steinsprut. Har selv kjørt litt med GravelKing SK dekk som er kjent for å dra opp mye grus, men ikke hatt noe i nærheten. Dine dekk ser «snillere» ut... Hei, ja litt oppklaring: - det er stålramme! mest fordi det var kult  - det er ikke vanlig steinsprut, kan ikke være pga både enkelte av stedene det er (syns jeg) og at det er så dypt og innmari stygt - sykkelen oppbevares alltid inne i varm og tørr bod  - dekkene har variert litt, med endel km på GravelKing i starten, men etter det både glatte WTB, 38 mm Schwalbe og nå Almanzo Challenge 33mm (liker dem!) - det kan også legges til at da jeg var innom i butikken og presenterte problemet, hadde de som var der aldri sett slikt før, og flere av dem hadde Rondo
Redigert av aleneibrudd; 28/10/2020 22:08.
|
|
|
28/10/2020 22:22
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Syntes dette ser voldsomt ut til å kun stamme fra steinsprut. Har selv kjørt litt med GravelKing SK dekk som er kjent for å dra opp mye grus, men ikke hatt noe i nærheten. Dine dekk ser «snillere» ut... Hei, ja litt oppklaring: - det er stålramme! mest fordi det var kult  - det er ikke vanlig steinsprut, kan ikke være pga både enkelte av stedene det er (syns jeg) og at det er så dypt og innmari stygt - sykkelen oppbevares alltid inne i varm og tørr bod  - dekkene har variert litt, med endel km på GravelKing i starten, men etter det både glatte WTB, 38 mm Schwalbe og nå Almanzo Challenge 33mm (liker dem!) - det kan også legges til at da jeg var innom i butikken og presenterte problemet, hadde de som var der aldri sett slikt før, og flere av dem hadde Rondo Stål er kult, du har forstått det  Som stisyklist så har jeg sett alt mulig rart av skader på lakk, samt noen bulker i alu og stål. (Jeg har til nå ikke hatt et forhold til en ramme laget av karbonfiber og lim  ) Da jeg ved første øyeblikk kikket på bildene dine trodde jeg dette var et resultat av steinsprut. Så ser jeg jo at når du har lakkskader der flaskeholderen vanligvis sitter, at det ikke er tilfellet. Dette er ikke normalt, og noe du absolutt bør reklamere på.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
29/10/2020 07:59
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Enig med DesmoSkier her, her ser det ut som noen har gjort en dårlig lakkeringsjobb, det ser jo nesten ut som "toppstrøket" ikke har festet skikkelig og derfor flasser av (da antar jeg at det er grunning/primer vi ser under lakken)
// Too many roads, too little time
|
|
|
29/10/2020 13:55
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Jeg trodde lakken på min Kinesis Tripster var dårlig, men dette var virkelig next level. De bildene så jo helt utrolige ut.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
29/10/2020 14:39
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Har du brukt den vinterstid?
Syntes det er hvitt belegg og irring som gjerne stammer fra salt. Og så ser det ut som om det primært er feil i sprutsonene. Den flaskeholderen er vel på undersiden av ramma også.
|
|
|
30/10/2020 08:13
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Fikk en bedre tidd på større skjerm nå - dette ser da ut som sinkslipp?
Er det VAG som lakkerer Rondo sine rammer?
|
|
|
[Re: Kakachka]
30/10/2020 08:57
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Fikk en bedre tidd på større skjerm nå - dette ser da ut som sinkslipp?
Er det VAG som lakkerer Rondo sine rammer? Var min første tanke også 
------------------------------- NOTS
|
|
|
02/11/2020 17:27
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har du brukt den vinterstid?
Syntes det er hvitt belegg og irring som gjerne stammer fra salt. Og så ser det ut som om det primært er feil i sprutsonene. Den flaskeholderen er vel på undersiden av ramma også. Hei, den er brukt noen få ganger sist vinter, men det var begynt med disse problemene før den tid også. Flaskeholderen er på vanlig sted, sykkelen er bare snudd på hodet i anledning fotograferingen  Fikk en bedre tidd på større skjerm nå - dette ser da ut som sinkslipp?
Er det VAG som lakkerer Rondo sine rammer? Sinkslipp, er det mest vanlig på bil? Høres ikke bra ut. Forresten venter jeg fortsatt på svar fra Rondo og et visst lager for Sport på svar. Har ventet siden 30.september.. Begynner å bli bra lei av å vente, uansett om svaret blir det ene eller det andre :/ Tror dere her at det kan være en ide å få rekvirert noe lakk fra de dype polske skoger og få gjort en lakkeringsjobb her i Norge? Stig
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/11/2020 21:08
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Kan ikke forstå at dette har noe med stål å gjøre, kan en lakke, så sitter det på stål. (Men det finnes jo både dårlig lakk og dårlig lakkeringsarbeid.)
|
|
|
04/11/2020 13:24
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Min Rondo i stål er fortsatt fin i lakken. Grønn metallic.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
04/11/2020 14:56
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Min Rondo i stål er fortsatt fin i lakken. Grønn metallic. Jaggu bra! Hadde lyst på grønn egentlig. Er det en 2018-modell, hvordan er den brukt? Vinter/grov grus osv? Har du på skjermer på den?
|
|
|
05/11/2020 07:51
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det VAG som lakkerer Rondo sine rammer?
DAGENS! 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
05/11/2020 08:24
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Min Rondo i stål er fortsatt fin i lakken. Grønn metallic. Jaggu bra! Hadde lyst på grønn egentlig. Er det en 2018-modell, hvordan er den brukt? Vinter/grov grus osv? Har du på skjermer på den? Det er en 2018 modell. Er ikke brukt på vinter, mest brukt i fuktige og varme forhold i Rio de Janeiro, så sånt sett kan det ikke sammenlignes, annet enn at den har vært utsatt for potensielt rustutfordringer, og taklet det bra. Jeg passet på å spyle av den ganske ofte. Nå er den tilbake i Norge, og har vært brukt en del på grus uten skjermer.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
05/11/2020 13:00
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for innspill på min forespørsel. Jeg tolker det dithen at skadene på ramma/den dårlige lakken kan reklameres på, så jeg har gjort det nå og håper at jeg får svar fra forhandler rimelig raskt. Det sagt, nå har det gått sju - åtte uker og de har ikke gjort annet enn å si at Rondo ikke har svart. så smører meg med tålmodighet. 
|
|
|
26/11/2020 17:54
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei dere!
Status nå er at jeg venter fortsatt på svar fra Oslo sportslager i denne saken. Jeg har purret på dem en drøss med ganger, men de skylder på at Rondo ikke svarer. Jeg er veldig overrasket over at en importør/forhandler og en produsent ikke kommuniserer bedre, men har vel ikke annen mulighet enn å vente? Har også fylt ut Forbrukerrådets klageskjema og sendt inn, men de har ikke respondert på dette.
Jeg tenker på en plan B: skaffe lakk i samme farge og få noen til å fikse dette. Finnes det noen i Osloområdet som kan ta på seg lakkeringsjobber?
|
|
|
26/11/2020 18:48
|
pcb
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg ville forsøkt å ta kontakt direkte med Rondo for å prøve å få et svar fra de på hvorvidt dette er en feil. V
|
|
|
26/11/2020 21:19
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes det er en dårlig unnskyldning å skylde på Rondo. Dine forbrukerrettigheter skal ivaretas av forhandler. Hva Rondo sier er sånn sett i beste fall veiledende.
|
|
|
[Re: Elmersen]
26/11/2020 21:58
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg synes det er en dårlig unnskyldning å skylde på Rondo. Dine forbrukerrettigheter skal ivaretas av forhandler. Hva Rondo sier er sånn sett i beste fall veiledende. Ja @Elmersen, det er jeg forsåvidt enig i. Pt, og siden jeg kontaktet dem i august om dette har jeg ikke fått en eneste selvstendig vurdering av hva sportslageret mener om dette. Og i og med at Daglig leder sitter på ansvaret for oppfølgingen av dette så synes jeg det ser heller dårlig ut. Det jeg også gjør nå er å kontakte Bikeshop og høre om de kanskje kan hjelpe meg, ta en vurdering, og hvordan dialogen de har med Rondo er. For å være en forhandler i et godt sykkelland som Norge og ikke få svar på to måneder, det er for meg fullstendig uforståelig og uholdbart! Blir spennende å følge opp videre. Det er fortsatt håp! 
|
|
|
10/12/2020 14:12
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei! Status 10.desember: Jeg venter på svar fra både Oslo Sportslager og Rondo. Det går smått.. Har sendt saken til Forbrukerrådet. De har 10-14 ukers behandlingstid, kanskje de svarer først? 
|
|
|
10/12/2020 14:43
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hei dere!
Status nå er at jeg venter fortsatt på svar fra Oslo sportslager i denne saken. Jeg har purret på dem en drøss med ganger, men de skylder på at Rondo ikke svarer. Jeg er veldig overrasket over at en importør/forhandler og en produsent ikke kommuniserer bedre, men har vel ikke annen mulighet enn å vente? Har også fylt ut Forbrukerrådets klageskjema og sendt inn, men de har ikke respondert på dette.
Er det rart folk handler mer over nett? Når forhandler bare blir et tungvint mellomledd for å få ordnet ting når noe er galt. Hei!
Status 10.desember: Jeg venter på svar fra både Oslo Sportslager og Rondo. Det går smått.. Super kundeservice! Ikke veldig bra av Rondo heller da, men her burde jo Sportslageret vært på ballen. Det er jo derfor man betaler et påslag når man handler i Norge.
|
|
|
10/12/2020 15:40
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Takk for at du holder oss oppdatert. Spent på fortsettelsen! Det er alltid greit å vite om produsenter som ikke står inne for produktene sine. Likeså norske butikker som ikke gir forventet kundeservice!
Lars
|
|
|
12/12/2020 17:57
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Har opplevd å bli speilet til forhandler av Bikeshop også, med lignende ventetid. Måtte true med klage til Forbrukerrådet før det plutselig ble fart på sakene. Men de har i det minste et IT-system for reklamasjoner/returer, så antar at det er mindre sjanse for at ting går i glemmeboka hos dem. Og det ble til slutt kreditering av produktet (Powertap wattpedaler) etter ett reparasjonsforsøk
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
13/12/2020 13:21
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei og takk for interessen. Ja nå har jeg endt med å ha dialogen med Rondo selv, og har purret tre-fire ganger uten resultat. De sier det ligger hos "the warranty department". Krysser fingra for et resultat etterhvert, men det er frustrerende! Når det gjelder forhandler her i Norge så er det rimelig stille, og jeg har nå levert inn en klage til Forbrukerrådet. Må si at for ca en måned siden fylte jeg ut en av deres offisielle klageskjemaer, men det har jeg ikke fått svar på heller. Har liten tro på noen løsning fra Sportslageret, har truet med Forbrukerrådet og tror dessverre det er der responsen kommer først. Er utrolig skuffa over hvordan Sportslageret har behandlet denne casen, uansett hvordan veien videre blir  Det blir definitivt lenge til jeg kjøper noe der igjen!
|
|
|
21/12/2020 15:08
|
aleneibrudd
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Update! Ny ramme sendes i posten fra Polen. Ruut ST 2021-modellen WIN! Måtte mase og purre direkte på Rondo etterhvert, men endelig kom det et svar. Det var Rondo som tok seg av dette, Sportslageret sviktet totalt i denne saken.
|
|
|
21/12/2020 15:45
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Det er selvfølgelig mildt sagt frustrerende å hold på så lenge som du har gjort her. Men din iherdighet har båret frukter. Fint at det endelig løste seg og gratulerer med ny ramme.
|
|
|
|
|