Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Castelli Tempesta - verdt investeringen?

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2612252 07/06/2020 11:18
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Sepeda
Sitat: magnusc
Sitat: DesmoSkier
Og når det blir vått og du etter turen skal ta av hansken så følger hele innerforet med ut. Og det er et lite h*lvete å få på plass igjen.

Er det samme på Answer-hanskene mine.

Gjelder det de nevnte Answer Strike med 5 mm neopren? Spør fordi neoprenhansker som regel ikke har fôr. Det er jo noe av poenget ICON_SMILE

Ja, det er disse jeg har, og som jeg har klart å slite hull i på tommelen på den ene. Har brukt de mye til våt stisykling og en del ritt. Vet ikke om det kan kalles fôr, men hansken består hvertfall at 2 lag hvor det ytterste er neopren mens det innerste laget er veldig tynt.

Hvor fikk du tak i Tempesta-capsen?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: magnusc] #2613462 13/06/2020 08:12
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: magnusc
Hvor fikk du tak i Tempesta-capsen?

Takk for tilbakemelding - og beklager, kom i fare for å overse spørsmålet!

Ettersom Tempesta dessverre er ute av produksjon, er det nå tilnærmet umulig å få tak i capsen. Jeg var så heldig å finne den ubrukt på Finn. F.eks. Gore C7 GTX er et utmerket alternativ, om enn uten flapp bak.

[Linket bilde]

Men bare for å bekrefte at jeg har kastet all rasjonalitet over bord, har jeg snust opp den spinnville Tempesta Hood (siste eksemplar?). Valgte altså å ignorere det gode rådet fra Alpers, bare for å være passelig kledd til den ene dagen i året da det er tropisk regn og full storm med temperatur som vipper ved nullpunktet. Forutsatt at den faktisk kommer seg over Atlanterhavet til Norge under Covid-19 og Trump.

Satt langt inne, men kombinasjonen av feriepenger, skattepenger og kommende fødselsdag fikk meg til sist til å legge ut uforsvarlig mye for dette sære
hodeplagget.

Har også trykket på knappen for den britiske undertrøya Spatz Basez 2, produsert i Portugal.

Blir spennende å se om den holder hva designeren, den tidligere proffrytteren Tom Barras, lover.

Sitat: Forbes
“I designed the baselayer to sit away from skin. It’s a quilted fabric and feels quite thick and lofty, like a wool jumper, but when you turn it inside out you realize that it’s very light. Ridges of material sit against your skin, but they hold 90% of the garment away from your skin, creating a layer of warm air.”

Barras describes a foul-weather ride with two pros—all three riders were wearing Gabba jerseys.

“We rode for three hours, got to the cafe, and I took my Gabba off—my base layer was dry and warm.”

Da er altså dette min oppdaterte og totalt over-the-top uværsgarderobe. Bare å håpe på en ekstremt våt og kald sommer og høst.

[Linket bilde]

Vedlegg
Regntøy2.jpg (258.72 KB, 2954 nedlastinger)
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2616942 05/07/2020 14:22
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Da plukket jeg nylig opp trøya Spatz Basez 2.

Som nevnt i forrige innlegg, er den designet av den tidligere proffrytteren Tom Barras til bruk rett under jakke i vått og kaldt vær uten å måtte ty til lag-på-lag:

[Linket bilde]

“I designed the baselayer to sit away from skin. It’s a quilted fabric and feels quite thick and lofty, like a wool jumper, but when you turn it inside out you realize that it’s very light. Ridges of material sit against your skin, but they hold 90% of the garment away from your skin, creating a layer of warm air.”

Barras describes a foul-weather ride with two pros—all three riders were wearing Gabba jerseys.

“We rode for three hours, got to the cafe, and I took my Gabba off—my base layer was dry and warm.”

I dag velsignet værgudene oss med et himmelfall over Oslo og omegn som fikk denne utflyttede bergenseren til å føle at han ikke levde i utlendighet likevel. En utmerket sjanse til å prøve trøya.

Tok den vanlige testturen tur/retur Sørkedalen-Drammen gjennom vegger av regn, gatestubber som var forvandlet til elver med vann til kranken og tykk vannsøyle til knærne, underganger der små fossefall flommet ned fra veien over, og heftige skyller fra passerende biler. Bare deilig når utstyret fungerer. På overkroppen trøya og Tempesta.

Så hva med trøya?

Under sykling var den varm og god, selv når Tempesta slapp inn fuktighet i syndefloden. Kommer trolig enda bedre til sin rett når det faktisk er kaldt, ikke sommerlig mildt som i dag.

Men vi kjenner alle problemet i uvær eller på vinterstid: Man sykler og er god og varm, men under pausen over en varm espresso, forvandler den fuktig trøya seg til en kald og klam klut rundt overkroppen, om det så er ull eller kunststoff. Og nettopp her skinte trøya: Den var merkbart varmere i pausen enn andre trøyer jeg har brukt. Selv om den var fuktig.

Husker fortsatt hvordan jeg hutret og skalv i fuktig trøye over en massiv kopp gloheit kaffe i vesle Potomac i Maryland etter å ha syklet en dag i den rå og fuktige novemberlufta på en tynn landstripe mellom den mektige Potomac-elva og en gammel kanal på Canal Towpath Trail. Er rimelig sikker på at denne trøya hadde forskånet meg fra det. Og nettopp det er min motivasjon - de lange turene i røft vær.

Eneste innvendig må være at på feltene der stoffet ikke er i det tykke, luftige kilt-materialet, som på for-armene, var det merkbart kaldere i pausen. Jeg forstår at mye tenking har gått inn i felter med optimal funksjon for landeveissykling, men for min del, kunne det gjerne vært mer av det luftige og varmende materialet.

Ellers var som alltid den største gleden å pløye gjennom hva som helst uten å bli merkbart våt og kald på føttene.

Jeg har forresten også mottatt den ekstreme Tempesta Hood (se forrige innlegg), oppsporet i Brooklyn, New York. Dessverre ute av produksjon, som resten av Tempesta-serien frown Dette er åpenbart et redskap for de aller kaldeste og forblåste dagene, og ikke noe for milde sommerdager. Men når det er sagt, liker jeg den godt. Vindtett og varm rundt ørene, likeså rundt halsen, og med en brem som er praktisk både i regn og snø. Stort potensiale for vintersykling. Akkurat som trøya.

Og til slutt: Kudos til sørlandsgjengen som knuste rekorden Lindesnes-Nordkapp. Klær kommer helt i skyggen av selve prestasjonen, men jeg synes likevel det er artig å se Tempesta-jakker på barskingene.

Vedlegg
Spatzwear Basez 2.jpg (449.71 KB, 3100 nedlastinger)
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2623765 21/08/2020 13:59
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Endelig noe DIY/gjør-det-selv som er så enkelt at selv jeg får det til.

[Linket bilde]

Mine gamle neoprenhansker er klippet og lever videre som halvhansker. Deilig i dagens milde styrtregn.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2623900 22/08/2020 11:48
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Jeg har et par gode sommerhansker som jeg gjerne vil bruke under alle slags forhold. Fins det en løsning med overtrekkshansker som gir vind- og vannbeskyttelse?

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: rusleape] #2623901 22/08/2020 11:57
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Dissent 133 har et hanskesystem som er lag-på-lag for forskjellige temperaturer og værforhold.

Lagene kan kjøpes samlet eller separat, f.eks. kun det ytterste laget som er mest vanntett.

[Linket bilde fra cdn.shopify.com]

Har fått god omtale. Vurderte disse, men det ble litt for komplisert for meg og ikke helt det jeg var ute etter selv.

Ser at det også finnes alternativer som er rimeligere og lettere tilgjengelig, som Endura Adrenaline Shell. Skal fungere godt i lett ruskevær, men ikke tiltenkt de lange turene i kaldt regn.

[Linket bilde fra bikeshop.no]

Ellers finnes det flere former for vannavvisende overtrekkshansker og regnhansker, men jeg vil helst ikke ha noe som begynner med "Bil-" i tråden ICON_LAUGH

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: DesmoSkier] #2632170 09/10/2020 12:37
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: DesmoSkier
Jeg har et par Castelli Tempesta neoprene-hansker. Altså disse: https://www.feedthehabit.com/road-biking/review-castelli-tempesta-gloves-laugh-rain/
På mange måter er de en fantastisk bra hanske for vått og passe kaldt, men de har en stor feil som gjør at jeg ikke kan anbefale de. Nemlig at innerforet er løst. Altså, det er jo sydd fast ved håndleddet, men inne i selve hansken er det helt løst.
Så lenge du er helt tørr inne i hansken går det jo fint, men hvem er vel det etter noen timer i aktivitet ute i regnet? Og når det blir vått og du etter turen skal ta av hansken så følger hele innerforet med ut. Og det er et lite h*lvete å få på plass igjen.

Merk: Min er erfaring med hansken er til stisykling, ikke landevei. Hanskene er heller ikke siste modell, de ble vel kjøpt for ca 4 år siden eller noe slikt.

Siden det er tid for vått vær og regnhansker så tenkte jeg at jeg skulle se om jeg kunne redde disse Tempesta-hanskene i stedet for å kjøpe nye. Hadde et videomøte på hjemmekontoret i dag der jeg var tilhører, så da kunne jo massering av innerfor på plass i hanske være en passelig sideaktivitet. Jeg mener - noen strikker jo til og med i møter, så hvorfor ikke ICON_WINK

Etter at møtet var over så var begge hanskene like ille, dvs. at lillefingeren ikke ville på plass i noen av hanskene. Jeg var nysgjerrig på hvorfor det skulle være så innmari vanskelig og siden hanskene uansett var ubrukelige slik de var så bestemte jeg meg for å klippe ut innerforet. Siden foret er løst inni hansken så var det jo enkelt å vrenge det ut for å komme til med saksa. Med en gang det var borte så så jeg problemet med disse hanskene. Det er jo enda et innerfor inni der! Denne gangen en tynn membran som bare hadde vært limt fast i ytterhansken på noen punkter, bla fingertuppene. Flere av lim-punktene hadde løsnet, så det var ikke så rart det var vanskelig å få på plass fingrene.
Snakk om dritt-konstrukjon fuckyou

Jeg fikk dratt/klipt av membranen og tenker å prøve hanskene med en tynn ull-liner inni. Siden membranen er borte så er de sikkert ikke like vanntette som før, men duger sannsynligvis til å holde varmen når jeg stisykler.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636082 03/11/2020 11:02
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Er som nevnt tidligere godt fornøyd med Spatwear-skotrekkene. Hyggelig å se at trekkene får god omtale også i test i Landevei.

Men skoene må altså av for å kunne ta på trekkene. Når man på kortere turer eller pendling blir overrasket av uventet uvær eller en hissig regnbyge, er det ikke alltid du har lyst til ta av skoene og fikle med solide neoprentrekk.

[Linket bilde]

Benyttet meg derfor av det pågående salget på regntøy i Bikeshop og plukket opp et par Gore C3 Gore Tex skotrekk som kan trekkes rett på foten og lukkes enkelt med borrelås. Grei og kjapp hverdagsløsning.

Har ikke prøvd dem ute på veien ennå, så kan ikke si noe om funksjon utover at de bør være bedre enn ingenting, men i tilfelle du går i tanker om samme trekk, vær oppmerksom på størrelse.

Etter å ha pløyet meg gjennom tilbakemeldinger fra kunder i diverse nettbutikker, var det tydelig at trekkene er romslige og dertil harde i stoffet med en tendens til å bli klumpete. Tok derfor sjansen på størrelse 38-41 (!).

Kort sagt passer størrelse 38-41 på mine landeveis- og terrengsko i 43. Selv på solide 45NRTH Japanther i 44 passer de. På blandeveisskoen Shimano MT701 GTX i 44 er det knapt nederst på hælen, men borrelåsen får akkurat tak og det fungerer forhåpentligvis.

På den annen side, om du har store føtter og sliter med å finne enkle og kjappe hverdagstrekk som er store nok, er kanskje disse i 45-47 løsningen ICON_SMILE

Marka-tur i helgen til Bjørnsjøhelvete gjennom våt gjørme og en smule vading og snubling i bekker i og utenfor blåsti, satte jeg pris på vannavvisende sko og sokker. Deilig.

Men etter en god stund på grusen i regn, brøt beskyttelsen og jeg angret på at jeg hadde droppet å ta med både skotrekk og regnhansker. Hadde nesten glemt hvor utrivelig det er med våte og kalde føtter og hender.

Jeg vurderer hanskene Castelli Perfetto ROS sammen med Gabba for sure og småvåte dager med lett regn. Noen som har erfaring med disse?

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636110 03/11/2020 13:27
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg har et par slitte gamle skotrekk fra Gore som ligner litt på de der du har skaffet deg Sepeda, Thermo Road Overshoes het de. Beste skotrekkene jeg noen gang har hatt, og borrelåsen funker jo langt bedre enn glidelåser som går i stykker etter kort tid på grunn av asfaltshake med partikler. Spent på å høre erfaringene fra disse.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636237 04/11/2020 07:56
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
De var ikke dumme, og kommer faktisk i størrelse 48-50. Da er det håp for meg og, da skotrekk i rett størrelse er et evigvarende problem.

Jeg har riktignok noen tilsvarende fra Vaude, som jeg tror jeg fikk anbefalt her inne. De ser ut til å være bygget over samme lest, riktignok uten Gore Tex membran. Men blir fort litt klumpete og er litt uhamslige i konstruksjonen i forhold til mine sko. Kanskje disse er bedre på alle måter?

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: edorF] #2636242 04/11/2020 08:31
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: edorF
Jeg har riktignok noen tilsvarende fra Vaude, som jeg tror jeg fikk anbefalt her inne. De ser ut til å være bygget over samme lest, riktignok uten Gore Tex membran. Men blir fort litt klumpete og er litt uhamslige i konstruksjonen i forhold til mine sko. Kanskje disse er bedre på alle måter?

Har selv brukt de liknende Vaude Gaiter som enkle og kjappe overtrekk i hverdagen. De har holdt fuktigheten overraskende godt ute på kortere turer, men jeg har samme erfaring som deg hva gjelder passform. En smule klumpete. Gjelder å ha noe beskyttelse på krankarmene, ellers kan disse trekkene raskt pusse av logoer ICON_SHOCKED

Gore-trekkene sitter betydelig strammere og bedre akkurat på mine sko, men det er da som nevnt trekk i 38-41 på sko i 43-44.

Sitat: Magnoos
Spent på å høre erfaringene fra disse.

Skal gi et ord tilbake når jeg har prøvd ut trekkene i regn! Disse er ikke tenkt å erstatte neoprentrekkene fra Spatzwear for lengre turer, men være en kjapp hverdagsløsning.

For øvrig er min erfaring at trekk i seg selv ikke er tilstrekkelig til å holde føttene tørre, som nevnt i en annen tråd.

- Sålene bør være vanntette eller bearbeidet på annet vis (noen sverger til gorillatape) for å forhindre lekkasje ved cleats, ellers er man våt i løpet av en halvtime med regn og våt asfalt.
- Tettsittende trekk kan med fordel tas under benklærne. Dersom trekkene er over benklærne, kan stoffet føre fuktigheten rett inn under trekkene, inn i sokkene og ned i skoene.
- Man bør vurdere sokker som ikke suger til seg fuktigheten fra fuktige trekk.

Som en ettertanke, uten at det er tema for denne tråden: Skjermer er som kjent fint å ha i dårlig vær. I en annen tråd ble det etterspurt landeveissykler, eller sykler med tilnærmet klassiske landeveisegenskaper, med skjermfester. Satte opp denne listen, som på ingen måte er komplett. Den dekker heller ikke de gode alternativene fra norske kjedebutikker, som den etter hvert smått ikoniske Diamant AR ICON_SMILE

Lenke til hjemmeside under hver modell.

Landeveissykler med god dekklaring og skjermfester

BMC Roadmachine (f.o.m. modellår 2020 har den så vidt jeg vet ikke skjermfester)
Cannondale CAAD13
Cannondale Synapse
Cervélo Caledonia
Fara Allroad (usikker på om denne har skjermfester)
Focus Paralane (vant Landeveis test av racere med ekstra dekklaring, skjermer følger med)
Giant Defy
Merida Scultura Endurance
Orbea Avant
Specialized Roubaix
Trek Domane (dekklaring på hele 38 mm!)

Blandeveissykler/grussykler med spenstig geometri, god dekklaring og skjermfester

Bianchi Impulso All Road
BMC Roadmachine X
Cannondale Topstone Carbon
Canyon Grail
Fara Gravel (tror denne har skjermfester)
GT Grade
Open U.P.
Orbea Terra
Ridley Kanzo Fast
Ridley Kanzo Speed
Rondo RUUT
Trek Checkpoint

Jeg vurderer altså hanskene Castelli Perfetto ROS sammen med Gabba for sure og småvåte dager med yr eller lette byger. Eller kanskje Perfetto Light. Hører gjerne om erfaringer med disse ICON_SMILE

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636279 04/11/2020 11:28
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvah? Er ikke vår felles venn Tripster AT med på lista over blandeveissykler? Vurdert som for sær?

Min er forøvrig nyskodd med skjermer, som ikke hjalp nevneverdig da jeg plasket i en stor usynlig pytt i marka i mørket. Men hadde det ikke vært for skjermene hadde jeg nok hatt med meg noen kilo gruspulver hjem i bekledningen den dagen.

Beklager avsporing.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Magnoos] #2636280 04/11/2020 11:34
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Magnoos
Hvah? Er ikke vår felles venn Tripster AT med på lista over blandeveissykler? Vurdert som for sær?

ICON_SMILE

Litt av beskjedenhet og litt fordi listen opprinnelig er svar på et ønske om sykkel med krappere vinkler, falt vår kjære eventyrer ut, ja ICON_SMILE

Vi får snakkes videre i annen tråd, men Kinesis har nettopp lansert skjermer i aluminium spesifikt for bl.a. Tripster AT: Fend Off Wide ICON_SMILE

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636393 05/11/2020 07:47
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Da plukket jeg nylig opp trøya Spatz Basez 2.

Hvordan er trøya i størrelse? Jeg har lest størrelsesguiden, men ser at flere kaller den trang og anbefaler å gå opp i str.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: mob] #2636411 05/11/2020 09:41
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: mob
Hvordan er trøya i størrelse? Jeg har lest størrelsesguiden, men ser at flere kaller den trang og anbefaler å gå opp i str.

Jeg synes det er svært godt strekk i materialet. Det betyr at en trøye i en gitt størrelse kan brukes med ganske så forskjellige kroppsmål, slik også størrelsesguiden tilsier.

[Linket bilde]

Spatzwear: Basez 2

Det strekkbare materialet betyr også at den trekker seg sammen og holder godt rundt kroppen. Jeg har ikke lest tilbakemeldingene du nevner, men mistenker at det er følelsen av at den sitter tett mer enn selve størrelsen en del reagerer på. Om man er vant med klær som sitter løsere og ikke holder særlig stramt rundt kroppen, kan den være uvant.

Men det er alltid vanskelig å si noe om størrelse. Etter brystmål er jeg i øvre del av anbefalingen for M/L. Den størrelsen sitter behagelig på meg, med mye strekk å gå på, men holder også tett om kroppen.

Det er god lengde i armene, og deilig at den fungere som inner-halvhansker/liners, om man vil. Da må man bare passe på at stoffet på armene ikke er dratt opp av jakka man måtte ha over trøya..

Basert kun på min erfaring, vil jeg ikke anbefale å gå opp i størrelse. Den er ikke trang, men tettsittende.

For sammenligningens del: Mange er gjerne kjent med Castellis størrelsesanbefalinger. Der er jeg mellom L (brystmål) og M (liv/hofter) og velger M i bl.a. Rossa Corsa.

Skrev om erfaringer fra tur i regn her.

For øvrig er vi alle forskjellige, og opplever både størrelse og egenskaper forskjellig. Jeg er godt fornøyd med trøya i vått vær og høsttemperaturer, og har tro på den til kommende vintersykling, men regner med at det snart kommer tilbakemeldinger fra andre på forumet som har anskaffet den og synes den er totalt ubrukelig ICON_SMILE

Har ikke sett noen tester av den ennå, utover god omtale i franske Velotech. Håper Landevei kommer med ny, sammenliknende test av tekniske trøyer, gjerne også ulltrøyer ICON_SMILE

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636425 05/11/2020 10:46
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Goodie, takk.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636496 05/11/2020 19:14
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Blir jo umiddelbart frista av en sånn Basez, men er jo vill pris på den. Hva er fordelen sammenligna med f eks Brynjes nettingtrøyer?

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636497 05/11/2020 19:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har testet Basez på noen turer i regn og synes ikke den er ubrukelig, men heller ikke genial. Den blir fort for varm, men synes samtiidg den er kaldere enn vanlig ull når jeg står i ro.

Det skal sies at jeg ikke har testet den til noe annet enn stisykling, hvor aktivitetsnivået er mer opp og ned enn for eksempel landevei.

Har imidlertid trua på trøya i reng og temperatur mellom 0 og 10 og ikke minst til padling.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: larsdx] #2636506 05/11/2020 20:12
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: simson
Hva er fordelen sammenligna med f eks Brynjes nettingtrøyer?

Har ingen erfaring med Brynje, men kanskje andre har prøvd begge deler?

Sitat: larsdx
Har imidlertid trua på trøya i regn og temperatur mellom 0 og 10 og ikke minst til padling.

Håper du blir fornøyd med trøya!

Den er jo laget nettopp for kaldt og vått vær, som du sier, og tiltenkt landeveissykling. Gjerne rett under f.eks. Gabba/Perfetto eller lett regnjakke.

Men jeg har også tro på trøya i kuldegrader, og ser frem til å bruke den på strengeste vinteren.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2636872 08/11/2020 19:34
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Var i ferd med å kjøpe denne, men familien kom meg i forkjøpet i anledning farsdagen med ... HH H1 Pro Lifa Seamless 1/2 Zip!

Førsteinntrykket er meget lovende, med avanserte stofftekniske løsninger og suveren passform for sykling: lang i ryggen, lang i ermene med tommelhull og høy i halsen. Pluss - den er enda dyrere enn Bazes-en. Kan det bli bedre?

Jeg er L i brystet og M rundt hoftene, men fikk M og den sitter som et komfortabelt pølseskinn. Perfekt under Gabba og klubbtøy. Nå gjenstår bare å komme seg på sykkelen i kaldt og vått vær.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: mob] #2636913 09/11/2020 07:36
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: mob
Var i ferd med å kjøpe denne, men familien kom meg i forkjøpet i anledning farsdagen med...

Gratulerer med farsdag og ny trøye! Ser meget bra ut.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2637264 10/11/2020 13:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Den er åpenbart tettere og vil slippe gjennom mindre vann rett på kroppen enn for eksempel brynje netting som jeg bruker mye. Samtidig mener jeg som sagt den isolerer dårligere enn ull ved pause eller lavt aktivitetsnivå. Jeg kommer ikke til å bruke den til sykling i kalde, tørre forhold, men tror den kan være veldig bra på dager med sludd, slaps, våt snø etc.

Har imidlertid trua på trøya i regn og temperatur mellom 0 og 10 og ikke minst til padling.

Den er jo laget nettopp for kaldt og vått vær, som du sier, og tiltenkt landeveissykling. Gjerne rett under f.eks. Gabba/Perfetto eller lett regnjakke.

Men jeg har også tro på trøya i kuldegrader, og ser frem til å bruke den på strengeste vinteren. [/quote]

At et plagg er tiltenkt for landevei betyr ikke at det ikke kan brukes til andre ting. Jeg tror for eksempel den kan være bra under vannavvisende plagg når man sykler i skogen og fin som mellomlag på våte dager i skiheisen. Prøvde i kajakk under 3/4 våtdrakt i ca. 10 grader og det var helt topp uten jakke over.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2640022 28/11/2020 18:18
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
[Linket bilde]
Au!

Slik går det når det er Black Friday og man blir ivrig.

Har savnet lette, vannavvisende, praktiske klær i mildt blandevær. Altså for varmt for langermet Gabba, og uten nedbørsmengder som krever Tempesta.

Trodde det skulle bli mer Castelli Nano, men endte opp med søsteren Sportful Fiandre, oppkalt etter den belgiske vårklassikeren Ronde van Vlaanderen, og fra samme Manifattura Valcismon i Fonzaso, Veneto. Heldigvis annen prisklasse enn Tempesta.

Har merket meg at særlig kortbuksa i NoRain Pro, sykkeltrøya i NoRain Light og lua i NoRain har fått mye skryt i Road.cc for å være allsidige plagg som man ender opp med å bruke svært så ofte i britisk, skiftende vær.

Knevarmerne og armvarmerne i alminnelig NoRain så vel som hanskene i Light har også fått hederlig omtale, om enn individuell passform er avgjørende.

Og så skader det ikke at ryttere som Museeuw, Cancellara, Nuyens og Sagan har kjempet seg gjennom Flandern i liknende plagg.

Men fremfor alt er jeg svak for oransje.

Krysser fingrene, men får neppe prøvd dem på veien før til våren frown

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2640033 28/11/2020 21:11
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Har Fiandre norain shortsen selv og er godt fornøyd, brukt seneste for en uke siden med løse bein. Kjøpte også fiandre neoshell jakka, men den var aaaallt for liten i XL til meg så måtte i retur.…

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2640552 02/12/2020 13:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men jeg har også tro på trøya i kuldegrader, og ser frem til å bruke den på strengeste vinteren.

Fått testet trøya noe mer? Løp i regn i dag og tenkte været burde være ideelt med lett regn og temp ned mot null. Var helt fint i bevegelse og realtivt tørr på overkroppen, men mener fortsatt trøya blir fort kald når aktivitet opphører, sammenliknet med ull.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: larsdx] #2640585 02/12/2020 15:31
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Fått testet trøya noe mer?

Jeg har brukt Basez daglig de siste ukene, og liker den så langt godt. Har dog ikke vært kaldere enn ned til fem minus, og jeg har holdt jevn intensitet på skogsveiene i Marka. Får se når kulda kommer.

Jeg opplever den faktisk som tørrere og dermed varmere i pauser enn det lille jeg har prøvd av ulltrøyer, men jeg tror det er helt individuelt og en smakssak.

Er uansett knapt kvalifisert til å svare. Kuttet ut ull for flere år siden, og har ikke brukt ull hverken på overkroppen eller beina gjennom de siste vintrene. Vet at det er helt feil, men fungerer for meg. Kommer dog et par woolie boolie for føttene i posten ICON_SMILE

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2641136 06/12/2020 11:41
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Da er bestillingen av Sportful Fiandre mottatt.

Om noen vurderer en liknende pakke, kan jeg bekrefte at størrelsene synes å stemme bra med størrelsesguiden, som alltid bør være utgangspunktet.

For min del betyr det at M i klær og L i hansker sitter godt og stramt på en kar på ca. 180 cm og 70 + et-ukjent-og-stadig-voksende-antall pandemi-kilo. Minner i så måte om Castelli Rosso Corsa.

Gleder meg til det blir mildt ruskevær.

[Linket bilde]

Denne karen har glemt prikken over i'en, den oransje lua.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2642031 13/12/2020 15:23
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Dilemma:

Hva gjør man når man lenge har hatt lyst på - og tror at man trenger - Castelli Perfetto ROS hansker for kjølig ruskevær med langermet Gabba og langbeint Nano Flex, og har valget mellom disse to parene?

[Linket bilde]

Paret til venstre selges til fullpris. Paret til høyre med 60% avslag. Rundt kr. 800 versus kr. 350.

Nøyaktig samme spesifikasjoner ifølge både forhandler og produsent.

Etter alt å dømme nøyaktig samme passform.

Eneste forskjell synes å være logoer.

[Linket bilde]

Om man legger de to hanskene oppå hverandre, får man dette.

Hva er det jeg prøver å si?

Jo, at jeg nettopp har bestilt et par damehansker på tilbud ICON_BLUSH

Synes altså å være fullstendig like med unntak av logo, og størrelse XL i dameversjonen synes ifølge størrelsesguiden å være lik størrelse L i herreversjonen.

Går det an? Er det praktiske eller andre tungtveiende grunner til at jeg sporenstreks bør slette bestillingen? Kommer alle til å le rått av meg? Damene også?

eek

(I samme slengen fikk jeg med kortermet, lett Brynje undertrøye og tynne Brynje innerhansker, som jeg også har tro på for henholdsvis mildt og kaldt ruskevær.)

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: Sepeda] #2642726 19/12/2020 10:35
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Du kjøper damehanskene, Sepeda. Finere uten logo.

Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? [Re: KER] #2642727 19/12/2020 10:40
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: KER
Du kjøper damehanskene, Sepeda. Finere uten logo.

Takk for moralsk støtte ICON_SMILE

Damehanskene skal hentes på Posten i helgen.

Spørsmål til Øyvind:

[Linket bilde]

I utmerkede Dette bør du ha på deg i vinter, skimter vi Spatzwear Neoz Thermal neoprenhansker på det første bildet. Men hanskene er ikke omtalt i artikkelen.

Kommer det test av hanskene? Gjerne sammenlignet med andre alternativer for det kaldeste regnværet, slik du gjorde med skotrekk?

Før Spatzwear lanserte sin neoprenhanske, havnet jeg selv på nye Velotoze, som jeg så langt liker godt. Opplyses å skille seg fra standard neoprenhansker ved å ha et lag vanntett materiale over neoprenet, noe som skal bidra til å holde varmen i kulda, uten at jeg vet mer om det.

Men jeg har altså en svakhet for britiske Spatzwear, og er nysgjerrig på hva Tom Barras har fått til denne gang.

Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå