Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: GeirK]
12/03/2021 12:18
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er komplekst og det jeg savner er vurderingene rundt dette når de setter inn tiltak. Savner du at vurderingene blir gjort, eller savner du innsikt i beslutningsgrunnlaget og tankegangen bak vurderingene? Primært innsikt. Alle avgjørelser tas i et landskap som er en mix av politikk og medisin. Er overbevist om at en politiker heller mot løsninger som tar seg best ut blant lekfolk.
Redigert av Dexter; 12/03/2021 12:24.
|
|
|
[Re: Dexter]
12/03/2021 12:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Alle avgjørelser tas i et landskap som er en mix av politikk og medisin. Er overbevist om at en politiker heller mot løsninger som tar seg best ut blant lekfolk.
Det er vel en del samfunnsøkonomi inne i bildet også. Hva vil gjøre med denne innsikten hvis du får den?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ]
12/03/2021 12:58
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
AstraZeneca saken lukter litt: Byer som Bergen, Stavanger, Sandnes og Trondheim pauset umiddelbart Astra Zeneca FØR Legemiddelverket og nasjonale myndigheter fikk summet seg.
Kan være så enkelt som "føre var" prinsippet. De hadde vel fått med seg at en del andre land i Europa allerede hadde besluttet å pause AstraZeneca vaksineringen. «Føre var» kan jo være en plausibel forklaring, men kan man lokalt bestemme seg for hvilken vaksine som skal brukes, og eventuelt ikke brukes, elegant ignorere FHI og legemiddelverket etter forgodtbefinnende? Eller mulig ryktene hadde gått om at en 30 årig kvinne på Tynset døde den 6.mars av hjerneblødning etter å ha fått AZ ? (det er riktignok ikke konkludert en sammenheng enn så lenge). Dypt tragisk! https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksinert-kvinne-i-30-ara-dode/73520110Ja, jeg tror det de kan - men ikke i tråd med din ordlyd, mer basert på informasjon fra EØS og eventuelt nasjonale meldingssystemer. Jeg tror ikke de baserer seg på oppslag i media. Jeg tviler på at det henger sammen med det på Tynset, men det får vi nok vite mer om senere.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
12/03/2021 13:09
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Alle avgjørelser tas i et landskap som er en mix av politikk og medisin. Er overbevist om at en politiker heller mot løsninger som tar seg best ut blant lekfolk.
Det er vel en del samfunnsøkonomi inne i bildet også. Hva vil gjøre med denne innsikten hvis du får den? Jeg isolert sett vil ikke nødvendigvis gjøre så mye, men det kan gi en nyttig debatt. Er også prinsipielt viktig at folket vet hvilke vurderinger som ligger til grunn for avgjørelser som blir tatt.
|
|
|
12/03/2021 13:18
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
«Føre var» kan jo være en plausibel forklaring, men kan man lokalt bestemme seg for hvilken vaksine som skal brukes, og eventuelt ikke brukes, elegant ignorere FHI og legemiddelverket etter forgodtbefinnende?
Å bestemme seg for å vente litt med å sette en vaksine er åpenbart noe men kan gjøre lokalt. Dette er snakk om å vente litt på innspill med å med å sette noen vaksinedoser, ikke å bestemmer hva som skal brukes eller ikke.
|
|
|
12/03/2021 13:20
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
For oss andre som aksepterer at bivirkninger kan skje over lange peridoer fra man får stikket og til man ikke merker noe mer: Er det noen oversikt over hvor mange sykehusplasser (spesielt intensivplasser) som blir brukt pga bivirkninger fra vaksinen?
Det er jo tross alt det som er knapphetsgoden man styrer hele samfunnet etter nå, så greit å vite at ikke vaksineringen fører til at vi må stenge ned så ingen krasjer med bil eller får hjerteinfarkt og trenger intensivplass som ikke finnes.
Er det noe som helst som tyder på at bivirkningene er så alvorlige og tallrike, at det vil sprenge sykehuskapasiteten? Har det skjedd i land som har vaksinert i langt større antall og raskere enn oss? Ble israelske syheus hardt presset av pasienter med bivirkninger? Har ikke hørt denne bekymringen noe annet sted før. Kan jo være meg som følger dårlig med, eventuelt kan det være at det ikke er noe problem. Tredje alternativet er vel at det er en potensiell bombe under helsevesenet som du er den eneste som så komme.
|
|
|
12/03/2021 13:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så disse folkene som har «tenkt lenger enn meg og både vet og skjønner at bivirkningene i hovedsak oppstår lenge etter selve injeksjonen» de skjønner at dette ikke gjelder influensavaksinen»?
Disse folkene er bare figurer i disse eventyrene du forteller, ikke sant?
Eller skal du forklare hvem de er og hvilke vaksiner dette gjelder slik at vi kan fastslå om de finnes her ute i den fysiske verden?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/03/2021 13:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
[quote=GeirK]
Hvorfor kommer du med info om en vaksine vi ikke snakker om her?
Du spesifiserte ikke at dette gjelder bare noen vaksiner. Så hvilke vaksiner gjelder det?
|
|
|
12/03/2021 14:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du spesifiserte ikke at dette gjelder bare noen vaksiner. Så hvilke vaksiner gjelder det? Haha Så du vet ikke selv hvilke bivirkninger som "i hovedsak oppstår lenge etter selve injeksjonen" eller hvilke vaksiner dette gjelder eller eller hvem disse folka som har «tenkt lenger enn meg og både vet og som skjønner dette" egentlig er. Neste gang du føler for å bable skråsikkert i vei i all offentlighet, kunne du vurdere å a) velge et tema du har kunnskap om og b) fremsette påstander du har tenkt gjennom og kan underbygge? Det blir mye enklere for alle parter, tror jeg.
|
|
|
[Re: pnwess]
12/03/2021 16:39
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Jeg må bare spørre. Får dere ikke dårlig samvittighet av å tilbringe hele arbeidsdagen på å kverulere på et terrengsykkelforum? Vel, det er vel bare én her som bruker hele arbeidsdagen til det. For ikke å si hele arbeidsåret. Snart 30.000 innlegg. Vil det stoppe ved 40.000 eller 50.000? Håper det, men har liten tro på det. For denne skapningen er kverulering her på forumet en sterkt prioritert og altoverskyggende aktivitet. Anes komplikasjoner i bakgrunnen? Vet ikke, bare spør.
|
|
|
[Re: Anomyn]
12/03/2021 20:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vel, det er vel bare én her som bruker hele arbeidsdagen til det. For ikke å si hele arbeidsåret.
Ahh - the “he’s posting so much he cannot possibly keep a real job”-fallacy. Stakkars deg. Jeg kan sympatisere med dem som er der at de tror at alle andre også må bruke en hel arbeidsdag for å skrive 4,4 innlegg daglig på forumet. Noen av oss er ikke der i det hele tatt. Noen av oss har kapasitet nok til å gjøre det samtidig som vi drar inn sjusifra årslønn OG oppnår resultater som arbeidsgiver setter stor pris på fordi det blir millioner at dollar i salg av det. I tillegg har vi det morro på jobb!
|
|
|
12/03/2021 20:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vil det stoppe ved 40.000 eller 50.000? Dette har du til en viss grad kontroll over sjøl. Hvis du slutter å dele alle idéene kokkohøyre har lurt deg til å tro på, blir det færre motinnlegg fra meg. Har du forresten funnet ut om det er en uke i kunstig koma med betydelig muskeltap du sikter mot, eller tap sv smaks- og luktesans? Eller begge deler! Double dip, lissom.
|
|
|
12/03/2021 22:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
vi drar inn sjusifra årslønn OG oppnår resultater som arbeidsgiver setter stor pris på fordi det blir millioner at dollar i salg av Såpass!? :-D Jepp. Det er hva som skjer når man utfordrer det etablerte der man har mulighet til å få til noe og ikke bruker energi på å grave seg ned i detaljene i andres fagområder - som man ikke her oversikt over. Du burde prøve det en gang.
|
|
|
12/03/2021 22:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jo, jeg vet det om corona, men venter fortsatt på en forklaring på hvorfor jeg skal sette meg inn i den irrelvante influensavaksinen du snakker om.
Det kan jeg først forklare når du har redegjort for hvorfor influensavaksinen er unntatt fra påstandene du ikke kan/tør/orker/klarer redegjøre for.
|
|
|
13/03/2021 06:05
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det kan jeg først forklare når du har redegjort for hvorfor influensavaksinen er unntatt fra påstandene du ikke kan/tør/orker/klarer redegjøre for.
Her forsøker du å gjemme deg. Du slipper nok likevel ikke unna anonymous13s inkvivisjonsprosesser i det lange løp. Ha!
|
|
|
13/03/2021 11:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her forsøker du å gjemme deg. Du slipper nok likevel ikke unna anonymous13s inkvivisjonsprosesser i det lange løp.
Jeg har ingen problem med å akspetere at det scenariet er en del av din virkelighetsforståelse.
|
|
|
13/03/2021 14:06
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
.. kan sympatisere med dem som er der at de tror at alle andre også må bruke en hel arbeidsdag for å skrive 4,4 innlegg daglig på forumet.
Hæ, hæ. Her tar du vel bare med de innlegg du har i dette forumet, du er jo en svært aktiv kverulant på flere andre fora. Har du glemt det nå? Noen av oss har kapasitet nok til å gjøre det samtidig som vi drar inn sjusifra årslønn OG oppnår resultater som arbeidsgiver setter stor pris på fordi det blir millioner at dollar i salg av det. I tillegg har vi det morro på jobb!
Besjedenhet har hittil ikke vært din styrke,, Gekko, så er overrasket over at du her bare refererer til "genererte mililoner av dollar". Kan det være en skrivefeil, eventuelt, og at det er snakk om milliiarder av dollar.? Ellere er det milliioner av innlegg på forskjellige fora du mener? Lever du fortsatt i din egen fantasivrden?
Redigert av Anomyn; 13/03/2021 14:09.
|
|
|
13/03/2021 17:42
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
13/03/2021 18:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er mye lettere å forholde seg til argumentene dine dersom du tar deg bryet med å skrive fullstendige setninger.
|
|
|
13/03/2021 19:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Før folk nå lar seg rive med av blodproppfrykten pga. coronavaksiner, er det greit å huske at blodsykdommer (som blodpropp) er rimelig vanlige sykdommmer..Bare venetrombose rammer anslagsvis 5-10.000 nordmennesker årlig og igjen anslagsvis 20% av dem dør av dette. I europa dør det årlig en halvmillion mennesker pga. blodpropp. Per i dag er det registret omtrent like mange dødsfall pga. COVID-19 (i Europa). Det siste er etter meninglsøt strenge tiltak så ingen grunn til bekymring, Blodpropp er uansett en typisk bivirkning av medisk omsorg. Bli innlagt på sykehus er en relevant riskofaktor for å utvikle blodpropp. Blodpropper er også en regsitrert bivirkning av p-pillen. En byrde de fleste menn lett velterover på sin partner for å slippe unna å måtte bruke maske (les kondom) på Lillejens. Og ikke glem flyreiser. Spesielt lange flyreiser (4+ timer, aka sydenturer) er en målbar faktor i utvikling av blodpropper.
For de herinne som er glad i konspirasjoner som allikevel er litt redd kan jeg også melde at AstraZ]enica produserer Brilique, en blodfortynnende medisin, som sikkert er reseptbelagt, men om man er så uheldig å komme bort i AstraZenica-vaksinen er det sikkert en indikasjon som kan få fastlegen til å skrive resept for Brilique.
|
|
|
[Re: sanouka]
13/03/2021 19:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
13/03/2021 22:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Besjedenhet har hittil ikke vært din styrke,
Nei. Og det er ingen grunn til å stoppe der. Dette er fjær jeg ikke ønker å bruse med, men når folk hele tiden føler for å slå under beltestedet med kjipe personangrep som jeg antar bunner i frustrasjon over lav livsprogresjon, er det kanonen jeg velger å fyre av i forsvar mot sånne som deg. Jeg har holdt kruttet tørt lenge, men på et tidspunkt blir det nok. Så nå kommer det. Det er den eneste angrepsvinkelen jeg finner mot dritten din. Og jeg skriver ikke dette fordi det plager meg at du skriver om meg, men at du ikke har baller til å forsvare påstandene som du øser ut over forumet og bruker personangrep for å kompensere. Jeg bor i det feteste huset i min bydel i Trondheim. Og det har jeg delvis tegnet selv med hjelp av en arkitekt. Jeg har et særdeles velfungerende ekteskap som har vart siden 1991. Eldstemann er ute av redet og gjør det utrolig bra på alle plan. Yngstemann får tommel opp av lærerne i foreldresamtaler både faglig og sosialt og har blitt plassert midt i klasserommet fordi han har en "særlig positiv innflytelse på klassemiljøet". Jeg brygger eget awesome øl og lager masse awesome mat og kjører fra folk som er halvparten av min alder både på ski og sykkel. Kompisene til min eldste sønn blir gjerne med meg på tur aleine, Samtidig har jeg gode venner på egen alder som gjerne blir med og deler gode opplevelser på fjellet, i skogen eller over en god IPA. Men det er mange ting jeg er dårlig på og som jeg gjør feil og som jeg ønsker å bli bedre på hele tiden, men i motsetning til deg så er jeg åpen for at jeg tar feil og villig til å lære ting og endre mitt syn hele tiden. Det er derfor jeg er der jeg er. Jeg har ikke grodd fast i egne vrangforestillinger. Så bare glem den der taperfremstillingen du prøver deg på for å kompensere for din EGEN tilkortkommenhet. Du vinner ingen ting ved å rive andre ned - kun ved å løfte deg selv opp. Men det er selvsagt mye, mye tyngre. Lykke til med hva enn du strever med.
|
|
|
14/03/2021 07:11
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
er jeg åpen for at jeg tar feil og villig til å lære ting og endre mitt syn hele tiden. Det er derfor jeg er der jeg er.
Tja, sitter langt inne den der; Gjennomgangsmelodien i dine mange tusen innlegg er at de ynkelige alle andre (unntatt "skupissen") alltid tar fullstendig feil, og at du selv alltid har uomtvistelig helt rett. Jeg har (ikke) grodd fast i egne vrangforestillinger. Vel, videre kommentar her er overflødig.. Yngstemann (......) har en "særlig positiv innflytelse på klassemiljøet". En egenskap han der har arvet fra sin far, som jo er berømt for sin "særlig positive innflytelse" på diskusjonsmiljøet i dette forumet. Gratulerer. Et typisk eksempel på "særlig positiv innflytelse" på diskusjonsmiljøet fra en viss skikkelse her på foruemet: ... mange ting jeg er dårlig på og som jeg gjør feil og som jeg ønsker å bli bedre på hele tiden. Du kan jo begynne så smått med å slutte med en evige drittkastingen mot andre forumister, både her og i andre fora. En velment hjelpende hånd fra vår side, da du jo selv ovenfor uttaler at du "ønsker hele tiden å bli bedre". Det har seg nok slik at der du eventuelt kunne ha et snev av rett, så drukner det i skittkastingen din. Derved avler du antipati over alt, og ditt eventuelle lesverdige budskap forsvinner i mørket. Men det er kanskje det du ønsker?
Redigert av Anomyn; 14/03/2021 07:37.
|
|
|
14/03/2021 07:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tja, sitter langt inne den der; Gjennomgangsmelodien i dine mange tusen innlegg er at de ynkelige alle andre (unntatt "skupissen") alltid tar fullstendig feil, og at du selv alltid har uomtvistelig helt rett.
Tull. Jeg endrer mening når jeg blir presentert for fakta og logikk som motbeviser ståstedet mitt. Det finnes det mange eksempler på her inne og i livet mitt ellers. Du bare opplever det ikke, fordi argumentene dine ikke er bygget på fakta og logikk. Jeg tror ikke du vet hva fakta og logikk er en gang. Og når du blir bedt om å underbygge påstandene dine, feiger du ut. Den dagen du faktisk greier å stable på beina noe som ligner på gyldige motargumenter, får du se den siden av meg. Inntil det skjer, vil du være den som tar feil.
|
|
|
14/03/2021 07:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Et typisk eksempel på "særlig positiv innflytelse" på diskusjonsmiljøet fra en viss skikkelse her på foruemet: Ja. Jeg kaller personangrepene dine for dritt. Jeg kan til og med kalle dem for feig dritt. Dersom du forventer om at jeg skal sitte og ta i mot dritt og ikke si noe - for å "bevare husfreden", så kommer ikke det til å skje. Du løser dette enkelt ved å begynne å diskutere saklig og rasjonelt og faktisk skaffe deg så gode argumenter at du får til å diskutere sak og ikke person.
|
|
|
14/03/2021 07:46
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Så disse folkene som har «tenkt lenger enn meg og både vet og skjønner at bivirkningene i hovedsak oppstår lenge etter selve injeksjonen» de skjønner at dette ikke gjelder influensavaksinen»?
Eller skal du forklare hvem de er og hvilke vaksiner dette gjelder slik at vi kan fastslå om de finnes her ute i den fysiske verden? https://childrenshealthdefense.org/wp-content/uploads/Vaxxed-Unvaxxed-Parts-I-XII.pdfHer er en link du kan klikke på. Den inneholder grafisk fremstilling fra forskningsrapporter i tidsskrifter du forhåpentligvis annerkjenner. Alle studiene er søkbare eller kommer med linker sånn at du selv kan lese og se at dataene ikke er manipulerte i den grafiske fremstillingen. Det er en sammenligning mellom diverse sykdommer/diagnoser på vaksinerte/uvaksinerte. Det er nettopp fordi at ting som skjer f. eks 3/6/12 mnd etter vaksinering er så og si umulig å klassifisere som en bivirkning av vaksinen på individnivå, men når det er så stor signifikant forskjell mellom gruppene (vaksinert vs uvaksinert) kan du allikevel konkludere med at det er bivirkninger når man ser på tallene på gruppenivå. Og dette er bivirkninger du ikke finner på pakningsvedlegget til vaksinen.
Redigert av bjerkseth; 14/03/2021 07:47.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
14/03/2021 07:56
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...es-oppror-mot-koronatiltakene-1.15415887"Psykologiprofessor Charlotte Reedtz mener folk må tørre å være mer kritisk. Hun mener at blant annet ungdom er for lydige som aksepterer de strenge koronatiltakene."
Undertegnede, og mange andre fremsynte og fornuftige folk, her på forumet, ikke minst i denne tråden, har understreket at nedstengningen av samfunnet på grunn av en litt hissig influensa-variant har vært langt på veg ubegrunnet. Befolkning og næringsliv er påført hindringer og frykt i en grad som er sterkt overdrevet og unødvendig. Politikere og andre myndighetspersoner ser ut til å nyte å utøve makt på bekostning av sin befolkning. Litt som diktatorer i land vi ikke vil bli sammenlignet med.
Redigert av Anomyn; 14/03/2021 07:57.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
14/03/2021 08:52
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Eller skal du forklare hvem de er og hvilke vaksiner dette gjelder slik at vi kan fastslå om de finnes her ute i den fysiske verden? https://childrenshealthdefense.org/wp-content/uploads/Vaxxed-Unvaxxed-Parts-I-XII.pdfHer er en link du kan klikke på. Den inneholder grafisk fremstilling fra forskningsrapporter i tidsskrifter du forhåpentligvis annerkjenner. Alle studiene er søkbare eller kommer med linker sånn at du selv kan lese og se at dataene ikke er manipulerte i den grafiske fremstillingen. Det er en sammenligning mellom diverse sykdommer/diagnoser på vaksinerte/uvaksinerte. Det er nettopp fordi at ting som skjer f. eks 3/6/12 mnd etter vaksinering er så og si umulig å klassifisere som en bivirkning av vaksinen på individnivå, men når det er så stor signifikant forskjell mellom gruppene (vaksinert vs uvaksinert) kan du allikevel konkludere med at det er bivirkninger når man ser på tallene på gruppenivå. Og dette er bivirkninger du ikke finner på pakningsvedlegget til vaksinen. Det får nå være opp til enhver å velge hvilken kurv man legger eggene sine i. https://en.wikipedia.org/wiki/Children%27s_Health_Defensemvh OveR
Redigert av OveR; 14/03/2021 08:53.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
14/03/2021 12:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har du gjort NOEN form kildekritikk selv her og lest noen av studiene de referer til for å faktisk avgjøre om de sier det de sier? Disse folka er kjent for det antivaxxere gjør til daglig - cherrypicker og mistolker forskning. https://centerforinquiry.org/blog/covert-anti-vaccination-in-childrens-health-defense/ Det er en sammenligning mellom diverse sykdommer/diagnoser på vaksinerte/uvaksinerte. Det er nettopp fordi at ting som skjer f. eks 3/6/12 mnd etter vaksinering er så og si umulig å klassifisere som en bivirkning av vaksinen på individnivå, men når det er så stor signifikant forskjell mellom gruppene (vaksinert vs uvaksinert) kan du allikevel konkludere med at det er bivirkninger når man ser på tallene på gruppenivå. Og dette er bivirkninger du ikke finner på pakningsvedlegget til vaksinen.
Problemet er at en kohortstudie kun kan avdekke korrelasjon og ikke kausalitet. Da MÅ du gjøre en randomisert kontrollert studie.
|
|
|
14/03/2021 12:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Undertegnede, og mange andre fremsynte og fornuftige folk, her på forumet, ikke minst i denne tråden, har understreket at nedstengningen av samfunnet på grunn av en litt hissig influensa-variant har vært langt på veg ubegrunnet.
Leste du i det hele tatt artikkelen du linket til? Den støtter ikke den påstanden i det hele tatt. Hvilket nivå av smittevernstiltak ville du akseptert?
|
|
|
|
|