Lenge siden sist jeg kjøpte meg skalljakke til skiturer på fjellet og en sjelden tur i anlegget. Hva kjøper man i år? Prøvde å se litt på produsentenes nettsider, men ble overveldet av antall modeller
Om jeg skulle handlet ny så hadde jeg sett på ArcTeryx. Evt nye Vassi serien fra Hagløfs. Svenske Stellar får mye skryt også,lavere pris enn mange andre.
Har selv fjorårets Norrøna Lofoten, den letteste versjonen, som jeg bruker årets rundt. Og første modell av Tamok. Veldig fornøyd med begge disse. Tamok er noe tung viss du tenker gram, men fungerer til helårs denne også. Litt mer baggy snitt. Eneste minuset med begge Norrøna er at de er veldig lange i ermene, fordi de skal gå helt frem til fingrene når man bruker hansker/votter.
Kan ikke si så mye om modeller og merker, men jeg har gode erfaringer med soft shell selv om jeg var skeptisk. Det sitter mye bedre og er mer behagelig. Greit nok hadde jeg skullet på topptur midtvinters eller til topper som krever isøks, stegjern og generelt mye kravling i snøen så hadde jeg tatt på meg goretexen, men selv etter en dag med pudder, sol, heis og tjohei i snøen så er softshell bemerkelsesverdig tørt. Jeg er typisk ute å handler på salg så da ser jeg på tingene der og da. Har jakka ventiler under armene, gode snølåser, god justerbar hette med plass til hode og hjelm og store innerlommer begynner det å smake fugl. Norrøna styrer jeg unna synes kvaliteten ikke er god nok. Mountain equipment er ofte bang for bucks. Arcteryx er jo som alltid bankers men sjeldent på tilbud. Outletmerket Outdoor Research er mye bedre enn utsalgsstedene tilsier. Selv kjører jeg med en skalljakke for sykkel kjøpt på salg på CRC for 600 for øyeblikket. Impregneres med spray fra Biltema og funker som fjell
Prisene på skalljakker har mista enhver bakkekontakt. Norrøna skal ha opptil 9000! for ei jakke.
Ei ny jakke ville jeg sett etter på outleten på Vestby eller diverse tilbud på nett. Sjekk alltid prisene på Prisjakt og legg inn søk på FINN. Skalljakker er normalt slitesterke og mange blir lite brukt, så her skal det være mulig å gjøre en god handel med litt tålmodighet.
Og unngå svart. Er så trist og kjedelig med enda flere svarte silhuetter i bakken
Det meste som du har hørt om er rimelig bra. Det du ikke har hørt om er ofte bra det også. Styr unna alt med membran. Skal du utsette tøyet for sterk slitasje så velger du noe i de kraftigste nylonkvalitetene. Skal du gjøre mye aktiviteter med høy intensitet slik at du blir svett anbefaler jeg å velge flere tynne lag.
Noen som har prøvd / sett på jakke med The North Face futurelight membran? Ville vurdert Summit L5 f. eks, men ikke lest så mye om vanntetthet/vannsøyle enda, eller satt meg inn de forskjellige.
Det meste som du har hørt om er rimelig bra. Det du ikke har hørt om er ofte bra det også. Styr unna alt med membran. Skal du utsette tøyet for sterk slitasje så velger du noe i de kraftigste nylonkvalitetene. Skal du gjøre mye aktiviteter med høy intensitet slik at du blir svett anbefaler jeg å velge flere tynne lag.
Hva er bra uten membran? Eksisterer det i det hele tatt nylon uten membran? Mener du tolags i stedet for 3-lags?
"SL" jakkene har Gore-Tex Paclite. Dette anses ikke som hverdagsjakker, men mer til nød. Det er naturligvis blitt gjort kompromisser for å gjøre den mer pakkevennlig, og dette gjør den mer sårbar.
Nå har jeg ikke testet denne jakken, det er kun hva jeg har lest og hørt av forhandlere. Så vil du ha noe mer slitesterkt er ikke Paclite veien å gå.
Men Paclite er kun på de mindre utsatte stedene, skuldre og andre utsatte partier er i Gore Pro Shell. Tror kanskje dette er en god jakke som fungerer for de aller fleste.
WTF!?! Den skal ihvertfall jeg sjekke ut. Har en sidewinder som fremdeles funker og den må sikkert være 10 15 år nå
God, gamle Sidewinder ja. Jeg kjøpte en i Serre Chevalier rundt 2002. Jeg har den ennå. Har bytta glidelås en eller to ganger ellers er den like fin.
Nå bruker jeg mest en annen klassiker, Theta AR. Kjøpt på salg, så den er egentlig litt stor, men når jeg ser på kolleksjonene for neste så innser jeg at den er midt i motebildet. Loose fit og ekstra lengde er greia i 2021 ser det ut til
Hva er bra uten membran? Eksisterer det i det hele tatt nylon uten membran? Mener du tolags i stedet for 3-lags?
Det finnes massevis uten membran. Arcteryx gamma serien for eksempel. Nei jeg mener ikke to lags membran, jeg mener ingen membran. Det som er bra med ingen membran er at du unngår ulempene med membran, og da oppnår du en bedre jakke til en billigere penge.
Hvis penger ikke er en hindring vil jeg si at la sportiva er helt i toppen på vinterbekledning.
Det finnes massevis uten membran. Arcteryx gamma serien for eksempel. Nei jeg mener ikke to lags membran, jeg mener ingen membran. Det som er bra med ingen membran er at du unngår ulempene med membran, og da oppnår du en bedre jakke til en billigere penge.
Var eksempel jeg lurte på, så bra tips. Er det kaldt er det ingen grunn til membran nei.
Skal man ha "regnjakke" er det mer en diskusjon, men sikkert mulig da også.
Slår et slag for Norrøna Svalbard Cotton Jacket. Super til det meste, bråker mindre enn en skalljakke og du slipper at den delaminerer og suger vann etter et par sesonger. Blir fuktig, men slipper forbløffende lite vann gjennom. Ingen ren regnjakke, men funker veldig bra når det snør. Ikke så ille pris, og innimellom mulig å få tak i gjennom Norrøna Outlet.
Jeg har denne, og vil ikke anbefale den til bruk der det er fare for regn/sludd. Har du behandlet / impregnert den med noe for bedre vannavstøtning?
Men jakken er topp den, uten for mye detaljer og fordyrende elementer
Jeg har sesongkort i det lokale skitrekket, og har mange dager der sammen med ungene. Mange av disse er i ruskete vær, og da er det greit med skall / goretex som holder regn og sludd ute.
Jeg har denne, og vil ikke anbefale den til bruk der det er fare for regn/sludd. Har du behandlet / impregnert den med noe for bedre vannavstøtning?
Nei, har ikke det. Hadde en hel dag i heisen forrige sesong med sludd og fuktig snø hele tiden. Det festet seg på jakken, og den ble fuktig, men det kom likevel ganske lite gjennom. Om regn, sludd og fuktige forhold er det primære bruksområdet er det kanskje bedre med en membran av noe slag. For tørrere vær er den kjempedigg.
Noen som har prøvd / sett på jakke med The North Face futurelight membran? Ville vurdert Summit L5 f. eks, men ikke lest så mye om vanntetthet/vannsøyle enda, eller satt meg inn de forskjellige.
Edit: lurer på om de mangler ventilasjon under armer. Ville vært dealbreaker for meg ihvertfall.
Jeg har TNF Brigadine med nevnte futurelight. Kjøpt i fjor og har null å utsette på den. Dyr som fy, men sinnsykt mye mer behagelig enn gore tex i alle varianter. Har man råd så er det for meg ett bedre kjøp enn f.eks lignende Norrøna jakker.
God, gamle Sidewinder ja. Jeg kjøpte en i Serre Chevalier rundt 2002. Jeg har den ennå. Har bytta glidelås en eller to ganger ellers er den like fin.
Hvordan gikk du fram for å få byttet glidelåset?
Jeg har en skalljakke fra Arc'teryx som gjerne skulle fått sett litt mere bruk, men glidelåsen har helt sluttet å virke for en god stund siden, og den har bare blitt hengende siden.
Jeg har en skalljakke fra Arc'teryx som gjerne skulle fått sett litt mere bruk, men glidelåsen har helt sluttet å virke for en god stund siden, og den har bare blitt hengende siden.
Hva er galt? "Glideren" eller "låsene". Er det glideren kan en bra sportsbutikk bytte denne på 5 min for en 50-lapp eller noe
Jeg tok først kontakt med importøren (Norsk Fjellsport) som viste meg til Aukra og Goretex Service. Du finner dem på http://goretexservice.no/
Jeg har brukt dem flere ganger som nevnt og arbeidet er flawless. Er ikke mulig å se at glidelåsen er byttet. Jeg tror de også kan gjøre reparasjoner og re-teiping av sømmer. Jeg har ikke betalt noe for det heller, utover porto til Aukra. Men sjekk hva som er vilkårene før du sender noe.
Norrøna har for øvrig sitt eget verksted og du kan levere og hente i deres butikker, f.eks i Akersgata i Oslo. Det er også gratis.
Skulle egentlig bare mangle når disse plaggene koster en nyre og en arm.
Jeg har TNF Brigadine med nevnte futurelight. Kjøpt i fjor og har null å utsette på den. Dyr som fy, men sinnsykt mye mer behagelig enn gore tex i alle varianter. Har man råd så er det for meg ett bedre kjøp enn f.eks lignende Norrøna jakker.
Interessant. Hvor bra synes du vanntettheten virker? Fått testet den i sludd/regn f. Eks?
Jeg sliter litt med å få oversikt over de forskjellige fra TNF, men kan se ut som din Brigadine er mer "frikjøringsjakke" med zip ventilasjon, mens Summit L5 som jeg nevnte er mer rettet mot alpin vinterklatring (i mangel på bedre ord?) og uten zipp ventilasjon.
Interessant. Hvor bra synes du vanntettheten virker? Fått testet den i sludd/regn f. Eks?
Jeg sliter litt med å få oversikt over de forskjellige fra TNF, men kan se ut som din Brigadine er mer "frikjøringsjakke" med zip ventilasjon, mens Summit L5 som jeg nevnte er mer rettet mot alpin vinterklatring (i mangel på bedre ord?) og uten zipp ventilasjon.
Ja, du har rett. Er mer "frikjøringsjakke", men fungerer utrolig godt i det daglidagse også. Sludd har jeg ikke prøvd, men godt prøvd i de siste ukers regnvær på Østlandet. Aldri blitt våt, selv ikke over skuldrene hvor jeg synes flere gore tex jakker sliter ved sømmene. Min har jo ikke de klassiske sømmene over skuldrene, kun under ved armhulene noe jeg synes er en fiffig måte å unngå problemet. Men som sagt, aldri vært våt i den, jakka lager ikke like mye lyd, er mer behagelig og tipper den er kanon i sludd også.
Sto mellom den og Norrøna Recon Tamok, men pga nevnte comfyinessen i futurelight og den nye tekken falt valget på Brigadine jakken. Absolutt ikke noe jeg angrer på, og ville ha valgt samme teknologi igjen
Hva er galt? "Glideren" eller "låsene". Er det glideren kan en bra sportsbutikk bytte denne på 5 min for en 50-lapp eller noe
Er nok låsene. Når den først begynte å fuske brukte jeg tang på glideren og den var bra en stund. Dernest byttet jeg glider, men det holdt knapt en uke, låsene holder ikke sammen i det hele tatt lengre.
Kan jeg spørre hvordan folk tar vare på GoreTex'en? Har en falketind samt Gore-jakke med Infinium. Følger dere oppskrifta deres med vask, tørk og tromling eller er det noe som funker bedre? Hva med disse Nikwax-produktene?