Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Tidenes beste syklist (GOAT)

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Granite] #2635813 02/11/2020 08:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Granite
Men när det gäller landevei, med tanke på all doping, är det över huvud taget möjligt att veta vem som är den bästa cyklisten genom tiderna ?

Det gjelder vel all idrett.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Anders A-R] #2635826 02/11/2020 08:55
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Heftig. Det er bare å ta av seg støvet, bøye seg i hatten og spise den etterpå...

Her er et klipp med seierne i dame og herreklassen. Det er drøyt å se på, noen av de linjevalgene ser jo ut som det skal gå **** men det er bare så smooth hele veien... https://www.youtube.com/watch?v=iXoIpyXQqeE

Jeg har aldri kjørt kjempemye på ski, men når jeg f.eks. ser utfor alpint på TV og ser råsterke utøvere holde linja i traverser i 100 km/t på blank is, tenker jeg omtrent "fyttikatta, dette er umenneskelig, de er så gode!"

Med sykkel er det annerledes. Når noen kjører så kattemykt som Minnaar, ser det bare lett ut, og det ser ikke ut som det går så fort som det i virkeligheten gjør. Selv om jeg veit det er helt feil, hender det jeg tenker at "omtrent det der skulle jeg også klart." ICON_WINK

Skulle gjerne hatt opp hastigheten på alle utforritt, det gir litt forståelsen av hvor fort det faktisk går.

Gaute
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635829 02/11/2020 09:13
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Tydelig at folk ser ting fra helt forskjellige vinkler.

For meg er det helt umulig å forstå at noen kunne tenke en landeveissyklist som verdens beste på sykkel?

Å være god på sykkel handler om å kunne håndtere en sykkel bedre enn andre (for meg).

Som i alle andre grener er det selvfølgelig noen som konkurrerer på kondis, men de kunne jo like gjerne løpt eller svømt eller gjort alle 3 i triathlon?

Men å kombinere skills, fart, styrke og kondis er jo imponerende. Således er EWS beste arena?

Ingen er flinkere på sykkel enn Dennis Enarson dog. Om dere ikke tror meg så se videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=hHOttB2enSQ&ab_channel=Vans

Dog, han hadde nok blitt frakjørt av Minaar og fratråkket av diverse landeveisnavn jeg aldri har hørt om ICON_LAUGH

Så neida, vi blir jo aldri enige, og det er ikke noe mål å bli enige heller, siden sykling betyr noe forskjellig for forskjellige mennesker. Ikke ta det så tungt ICON_SMILE

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635831 02/11/2020 09:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Litt mer om forholdet Mercx mot DH legender.

Mercx vant 525 ritt i en karriere som varte 18 år.
Under er landeveisrekorder som står, og som det er usannsynlig at noen gang vil bli slått:

Road
Most career victories by a professional cyclist: 525.
Most stage victories in the Tour de France: 34.
Most stage victories in one Tour de France: 8, in 1970 and 1974 (shared with Charles Pélissier in 1930 and Freddy Maertens in 1976).
Most days with the yellow jersey in the Tour de France: 96.
The only cyclist to have won the general classification, points classification and mountains classification in the same Tour de France (1969).
Most victories in classics: 28.
Most victories in one single classic: 7 (in Milan–San Remo).
Most victories in Grand Tours: 11

I sitt beste år vant han 45% av rittene han stilte opp i. I løpet av de fire beste årene i karrieren hadde han en gjennomsnittlig seiersprosent på rett under fire av ti ritt.

Jeg tror det er utenkelig at noen kommer i nærheten av en slik total dominans i sykling noen gang igjen.

LarsB

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: vids] #2635832 02/11/2020 09:26
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vids

Ingen er flinkere på sykkel enn Dennis Enarson dog. Om dere ikke tror meg så se videoen:

Dog, han hadde nok blitt frakjørt av Minaar og fratråkket av diverse landeveisnavn jeg aldri har hørt om ICON_LAUGH

Imponerende, absolutt. Mulig jeg er treig pappagubbe nå, men jeg synes det er diskvalifiserende at han sykler uten hjelm i annethvert klipp. Sånne som ham - som gjør helt crazy ting - bør være sin forbilderolle litt bevisst. Litt formildende er det kanskje at han også viser noen klipp hvor det ikke går som planlagt.

Gaute
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: vids] #2635833 02/11/2020 09:26
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

For meg er det helt umulig å forstå at noen kunne tenke en landeveissyklist som verdens beste på sykkel?

Å være god på sykkel handler om å kunne håndtere en sykkel bedre enn andre (for meg).

Som i alle andre grener er det selvfølgelig noen som konkurrerer på kondis, men de kunne jo like gjerne løpt eller svømt eller gjort alle 3 i triathlon?

Men å kombinere skills, fart, styrke og kondis er jo imponerende. Således er EWS beste arena?

Så neida, vi blir jo aldri enige, og det er ikke noe mål å bli enige heller, siden sykling betyr noe forskjellig for forskjellige mennesker. Ikke ta det så tungt ICON_SMILE

Man kan jo se hvem som "vinner" hvis man først sykler ned en bakke for så å sykle 20 mil med et par fjell ICON_LAUGH

Vil anta det finnes en del karer (og kvinner for den del) som sykler landevei, men som også er rimelig langt over gjennomsnittelige hva gjelder å håndtere en sykkel. CX-gutta f.eks.

Skal man dra det ekstremt hva gjelder å "håndtere" en sykkel finner man vel noen rimelig bra på sirkus. Litt på samme måte som man der også finner de beste fotballspillerene.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: vids] #2635840 02/11/2020 09:35
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp

Her så jeg bare en overdose testosteron ...?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Totte] #2635847 02/11/2020 09:47
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Totte

Her så jeg bare en overdose testosteron ...?

Jeg ser daglig terping på supertekniske triks gjennom mange år. Massivt talent, innsats, visjoner og planlegging.
En overdose testosteron hjelper derimot veldig om man skal sykle landevei, eller trene styrke ICON_WINK

..Megatower v2..
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Havre] #2635848 02/11/2020 09:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Havre

Vil anta det finnes en del karer (og kvinner for den del) som sykler landevei, men som også er rimelig langt over gjennomsnittelige hva gjelder å håndtere en sykkel. CX-gutta f.eks.

Mathieu van der Poel! Terrengsyklist, sykkelkrosser og landeveisrytter.

Før helgen hadde van der Poel vunnet 35 cx-ritt på rad. Forrige gang han ikke vant et cyclocross-ritt var 1. november i 2018, Koppenbergcross. Ironisk nok var det Toon Aerts som vant det rittet også, selv om van der Poel aldri var med i tetkampen akkurat den dagen.

I tillegg til 35 sykkelkrossritt på rad, har han i mellomtiden også vunnet Amstel Gold Race, det nederlandske mesterskapet, fire etapper i Arctic Race, Brabantse pijl og Dwars dor Vlaanderen. Dette er for ordens skyld bare de største resultatene, vi har utelatt etappeseiere og topplasseringer i mindre ritt.

Det er ikke bare med bukkestyre van der Poel imponerer, han er også en av favorittene til å vinne OL-gull i Tokyo - i terrengsykling. Der har han vunnet både EM, flere enkeltseiere i verdenscupen, i tillegg til at han har blitt nummer to sammenlagt i verdenscupen i 2018 og 2019.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Havre] #2635857 02/11/2020 10:14
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K

Man kan jo se hvem som "vinner" hvis man først sykler ned en bakke for så å sykle 20 mil med et par fjell ICON_LAUGH

Skal man dra det ekstremt hva gjelder å "håndtere" en sykkel finner man vel noen rimelig bra på sirkus. Litt på samme måte som man der også finner de beste fotballspillerene.

Kanskje Jostein Hole er tidenes beste syklist? Norgesmester downhill, norgesmester landevei gateritt, landslagssyklist rundbane, endel nasjonale enduromeritter osv:-)

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: kid loco] #2635859 02/11/2020 10:21
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Imponerende! I alle fall høyt på listen over norske sykkelhelter med den merittlisten ICON_SMILE

Redigert av vids; 02/11/2020 10:21.

..Megatower v2..
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: vids] #2635860 02/11/2020 10:22
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Imponerende! I alle fall høyt på listen over norske sykkelhelter med den merittlisten ICON_SMILE

Det var litt fritt etter hukommelsen, downhilltittelen var i juniorklassen, resten stemmer:-)

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Havre] #2635865 02/11/2020 10:42
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Sagan var vel veldig lovende på XC, men som mange andre blir de beste fra XC rekruttert til landevei.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: olechr] #2635867 02/11/2020 11:05
G
Granite Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: olechr
Sitat: Granite
Men när det gäller landevei, med tanke på all doping, är det över huvud taget möjligt att veta vem som är den bästa cyklisten genom tiderna ?

Det gjelder vel all idrett.

Är det vanligt att man tar utövare för doping i till exempel DH ?

Redigert av Granite; 02/11/2020 11:06.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635868 02/11/2020 11:10
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
I motorsport har de et "race of champions"-konsept etter en sesong, hvor de inviterer superstjernene til en type eiliminasjonskonkurranse hvor de må håndtere alt mulig fra go-kart, via rallybiler til gatebiler og formel. Noe sånt hadde vært gøy å se for sykling - blande alle grenenene, og kåre en sammenlagtvinner. Dukker alltid opp noen overraskelser, og vår egen Petter S har gjort god figur.

Mistenker sterkt at vinneren i et sykkel RoC ville komme fra XC - det er jo på en måte midten av sporten, så lenge løypa er riktig.

MVP er jo konge mest pga sinnsyk fysikk, mens Nino er en super allrounder.

Redigert av knutspeed; 02/11/2020 11:11.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635869 02/11/2020 11:10
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Siden tråden uansett har gått over til å være en tråd om å definere begrepet "syklist"...

For meg vil en god syklist være en som kommer seg raskt fra A til B. Om han (ja, det er nok en "han" vi ender med) velger å gjøre det på ett hjul eller i blinde er selvsagt bra party-triks, men jeg vil ikke holde vedkommende som en bedre syklist av den grunn. På sirkus finner du folk som kan sykle mens de sjonglerer. Jeg kan garantere at det er sykkelferdigheter du verken finner i TdF eller VM i DH. Men jeg holder ikke de klovnene (i ordets rette forstand) som verdens beste syklister av den grunn. Like lite som jeg holder en verdenmester i triksing som verdens beste fotballspiller, selv om han har mer kontroll på ballen enn Messi og Ronaldo tilsammen.

ALLE sykkelkonkurranser handler altså om raskest fra A til B. I noen grener oppnår man det ved å tråkke masse watt, i andre ved å tråkke masse watt/kg og i atter andre ved å ha god balanse og masse guts. Selvfølgelig vil forskjellige egenskaper være viktige avhengig av hva konkurransen krever. Jeg forstår ikke helt hvorfor de egenskapene som er viktige i DH nødvendigvis skal holdes høyere enn de som kreves for å sykle oppover. Som bl.a. Olechr påpeker er det uendelig mange flere som jobber knallhardt for å spisse de egenskapene som trengs for å vinne på landevei. Da er det ren logikk at de som når toppen i den konkurransen holdes høyere enn de som når toppen i mer marginale øvelser.

Men selv innen landevei er det vanskelig. Hvem er verdens beste syklist pr nå? Er det Pogacar eller van der Poel? Eller kanskje Ganna? Alle som har jobbet med prestasjonsmåling i arbeidslivet vet at det er lettere å måle objektive kriterier enn å sette kriterier objektivt. Mange trodde jo geparden var verdens raskeste dyr, helt til konkurransen ble arrangert i et basseng. Ganna er verdens raskeste syklist, helt til man skal starte samtidig og det er lov å ligge på hjul. Da er plutselig Sam Bennett den raskeste. Helt til det blir veldig langt, da er det van der Poel. Helt til det også er mye oppover osv.

Å kåre årets beste landeveissyklist blir vanskelig for meg. Pogacar vant TdF, men bare så vidt. Van Aert var imponerende som hjelperytter og vant noen etapper, men likevel. Alaphillippe vant VM, men var under pari i TdF. Van der Poel vant Flandern, men det var bare ett ritt. Ganna vant VM, alle tempoene i giroen og en etappe på toppen. Jeg vet ikke.

Men skal vi kåre tidenes beste, så er tallene til Mercx noe så spinnville at ingen egentlig kommer opp på siden.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635870 02/11/2020 11:13
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Nå må du ikke ødelegge en god tråd med fornuft Gråstein ICON_LAUGH

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Gråstein] #2635873 02/11/2020 11:18
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
ALLE sykkelkonkurranser handler altså om raskest fra A til B.

Nei. RedBull Rampage for eksempel har med et element av fart, men det er sjeldent den raskeste syklisten vinner. (I trials har flere elementer også en minimums tid ...)

De som konkurrerer i Rampage, trials og slopestyle er uten tvil dyktige syklister. Det kan godt hende en av de er verdens beste syklist.

Akkurat nå vil jeg kanskje trekke fram Maes som en av verdens beste syklister, men over tid er det få i DH-sirkuset som er bedre enn Minaar - hatten ligger i støvet etter at jeg bøyde meg denne helgen ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Øyvind V] #2635877 02/11/2020 11:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Øyvind V
Mathieu van der Poel! Terrengsyklist, sykkelkrosser og landeveisrytter.

MVDP kan vi snakke om i 2031. Å være best i så mange år som Merckx er uhyrlig, tenk alle som har kommet og gått, nye legemidler, lag, økonomi, utstyr og ikke minst at han har vært tilnærmet skadefri.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635880 02/11/2020 11:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi kan i hvert fall være enige om at Greg Minnaar, som jeg hadde gleden av å se på Paris-Roubaix på tv sammen med i 2003, er tidenes mestvinnende, mannlige utforsyklist i verdenscupen.

https://www.terrengsykkel.no/sykkelprofiler/greg-minnaar-sin-22.-verdenscupseier

Om han er tidenes beste utforsyklist eller terrengsyklist er et helt annet spørsmål. At han har vunnet ritt i 20 år gjør karrieren hans spesiell, men både legenden Nico Vouilloz og jyplingen Loci Bruni kan skryte på seg flere VM-seiere enn Minnaar. VM-seiere henger høyere enn verdenscupseiere.

Nico Vouilloz har vesentlig flere VM-gull enn Minnaar: 7 i elite-senior, 3 som junior. Nico har også 16 verdenscupseiere.

Loic Bruni har allerede i en alder av 26 år klart å sikre seg 4 VM-gull som senior og ett som junior.

Likevel kommer disse herrenes merittlister i skyggen av Anne-Caroline Chausson sin liste over seiere.
OL-gull i BMX i 2008
9 VM-gull i utfor som senior, 3 som junior
4 VM-gull i 4x/dual
5 x sammenlagtseiere i verdenscupen
samt flere seiere i Enduro World Series.

I rundbane har Nino Schurter 8 vm-gull som senior, VM-gull som junior og 2 VM-gull som U23.
Schurter har også tre OL-medaljer, gull, sølv og bronse, samt 32 verdenscupseiere og 8 sammenlagtseiere i verdenscupen. Shurter tok sitt første VM-gull som senior i 2009, men vant VM-gull som jr allerede i 2004.

Gunn-Rita Dahle Flesjå
Tok 30 verdenscupseiere mellom 1996 og 2018, 10 VM-gull fordelt på Rundbane (4) og maraton (6), OL-gull.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635881 02/11/2020 11:53
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
BMX Freestyle er også en meget imponerende sykkel gren , og det handler ikke om først fra A til B . Med navn som Dave Mirra , Matt Hoffman ,Ryan Nyquist osv folk som også har oppnådd imponerende resultater på sykkel . Sykkel har så mange veldig ulike grener så blir jo umulig å sammenligne .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635912 02/11/2020 14:20
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635955 02/11/2020 17:46
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Skal ikke underspille arbeidet som skal til for bli en god gymnast, det er neppe noe man hviler seg til heller, men håper ingen tror at dette har noe med BMX freestyle å gjøre, eller at det ligner på noe som helst vis?
Men siden de kjører med bukkestyre så var kanskje poenget at landeveis-sykler også finnes på sirkus?

..Megatower v2..
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2636041 03/11/2020 08:20
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Dette minner meg litt om en diskusjon vi hadde på fest i studietiden. Hvem er den ultimate atleten... Mens vi andre etter hvert forholdt oss mer til pilsen var det to kompiser med bakgrunn fra basket og friidrett som fortsatte duellen med hhv basketballspiller og 10-kamp utøver. Nå, drøyt 15 år senere er den ballen fortsatt ikke lagt død...

"Eye of the beholder" ICON_WINK

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: ohjelm] #2636172 03/11/2020 18:32
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: ohjelm
Hvem er den ultimate atleten...

Aleksander Karelin. Neste!

Tidenes landeveissyklist er Merckx.
Terreng? Usikker. Vouilloz kanskje?

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: chalshus] #2636274 04/11/2020 10:53
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: chalshus
Sitat: ohjelm
Hvem er den ultimate atleten...

Aleksander Karelin. Neste!

Hehe, skal spille den inn ved neste kosrvei.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support