|
|
Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader?
|
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader?
[Re: torbus]
05/11/2020 10:27
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hmm, ok. Jeg mistenkte at denne jakka kunne passe dårlig med noen av målene mine.
I så fall: Er det noen merker som er bedre tilpasset syklister med noe drøyere mål enn proffene? Uten at det blir alt for posete?
Det jeg kunne tenkt meg er noe som er godt egnet for rundt 5-15 grader, men som kan brukes med en ulltrøye ekstra ned til en kuldegrad eller to.
Jeg ville anbefalt å prøve Perfetto, i størrelse XL. Jeg har samme høyde som deg, og har litt bredere skuldre/brystkasse enn ideell sykkelform. Kunne nok kjøpt L og brukt den race-tight på overkroppen. Men kjøpte XL, og har da rom til ulltrøye under. Stoffet er stretchy, så det er uansett ikke flagrende i formen på meg, men gir rom til alt fra undertrøye i aprilregn til litt tykkere ullundertrøye i desember.
|
|
|
[Re: simson]
09/11/2020 13:31
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Takker for svar- og eksempler angående størrelser. Jeg mottok Perfetto i XXL i dag, men den ble dessverre i minste laget. Ørlite for trang over bicepsen, ørlite for trang over skuldra (selv om jeg er et par cm. innenfor Castellis anbefalinger om opp til 110 cm. rundt brystet) og litt for kort. Perfekt lengde på armene, dog. Halsen var også perfekt. Det var så nære at jeg var litt i tvil, men det var ikke mer enn en tynn trøye i merinoull under som skulle til for at jeg tror det ville blitt ukomfortabelt over tid. Men jeg likte jakka så godt at jeg gir den en sjanse til i XXXL.
|
|
|
[Re: torbus]
10/11/2020 15:38
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Takker for svar- og eksempler angående størrelser. Jeg mottok Perfetto i XXL i dag, men den ble dessverre i minste laget. Ørlite for trang over bicepsen, ørlite for trang over skuldra (selv om jeg er et par cm. innenfor Castellis anbefalinger om opp til 110 cm. rundt brystet) og litt for kort. Perfekt lengde på armene, dog. Halsen var også perfekt. Det var så nære at jeg var litt i tvil, men det var ikke mer enn en tynn trøye i merinoull under som skulle til for at jeg tror det ville blitt ukomfortabelt over tid. Men jeg likte jakka så godt at jeg gir den en sjanse til i XXXL. Jeg mottok Perfetto RoS i str. XXL i går. Passer meg perfekt med en lang ulltrøye under. Jeg er 186 og 96 kilo. Den føles trang når man står vanlig oppreist, men er som sagt perfekt når man inntar "sykkelposisjon". Lars
|
|
|
[Re: Sepeda]
12/11/2020 08:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har også en svart 45NRTH Naughtvind liggende. Kostbar jakke som nylig ble gitt bort av XXL til en sjettedel av veiledende pris. Må bare si at denne skalljakka imponerer meg nå i mellomsesongen. Betydelig tynnere og mer luftig i stoffet enn man skulle forvente fra omtalen. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118557&filename=45NRTH Naughtvind.jpg) Men fremfor alt har jeg aldri hatt en jakke der regndråpene perler av i samme grad. Man kan bokstavelig talt riste den tørr. Her ved retur fra dagens hjemmekontorpendling i Marka. Men jeg kan ikke uten videre anbefale den til trådstarters bruk. For det første, er den kostbar. For det andre, har jeg ennå ikke prøvd den på lengre tur i tett regn, kun yr og lett regn. For det tredje, er den svart, om enn med reflekser. Jeg bruker den i Marka fremfor i trafikken. 45NRTH spesialiserer seg som kjent på vintersykling, og jeg elsker dem for det. Merket er del av sympatiske Quality Bicycle Products, som også har bl.a. Whisky, Teravail, Surly, Salsa, All-City og Problem Solvers i stallen. Alle med skjegg, tatoveringer, tømmerhoggerskjorte og hytte ved De store sjøene, men altså del av et konsern  Forresten: Om man liker tettsittende klær, kan man velge en størrelse ned. S er ifølge størrelsesguiden for liten for meg, men den sitter som støpt, og jeg synes i all beskjedenhet den ser riktig bra ut på en blandeveissykkel.
|
|
|
12/11/2020 08:12
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Måtte sjekke nå. Var ikke med på slaktet. 
|
|
|
[Re: Robba]
12/11/2020 16:37
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Med 25% Mastercard-tilbud på XXL får man Santini Vega til en ganske akseptabel pris disse dager. Den bør gjøre jobben i sure null-forhold.
|
|
|
[Re: larshkj]
13/11/2020 11:20
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Takker for svar- og eksempler angående størrelser. Jeg mottok Perfetto i XXL i dag, men den ble dessverre i minste laget. Ørlite for trang over bicepsen, ørlite for trang over skuldra (selv om jeg er et par cm. innenfor Castellis anbefalinger om opp til 110 cm. rundt brystet) og litt for kort. Perfekt lengde på armene, dog. Halsen var også perfekt. Det var så nære at jeg var litt i tvil, men det var ikke mer enn en tynn trøye i merinoull under som skulle til for at jeg tror det ville blitt ukomfortabelt over tid. Men jeg likte jakka så godt at jeg gir den en sjanse til i XXXL. Jeg mottok Perfetto RoS i str. XXL i går. Passer meg perfekt med en lang ulltrøye under. Jeg er 186 og 96 kilo. Den føles trang når man står vanlig oppreist, men er som sagt perfekt når man inntar "sykkelposisjon". Lars Jeg sendte ikke tilbake XXL før jeg prøvde XXXL. Sistnevnte var alt for stor. Jeg tok derfor sjansen på at dere her inne har rett, tok XXL-jakka på en tur, og dere har selvfølgelig helt rett: Den sitter perfekt når jeg sykler. For øvrig en usedvanlig behagelig jakke. I 2-3 grader holdt det med en tynn ulltrøye under, og den tålte godt de 10 minuttene jeg fikk med regn (det prellet rett av). Pusta godt gjorde den også. Så takker og bukker for tips. 
|
|
|
13/11/2020 13:16
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Godt å høre at den passer og at du er fornøyd med førsteinntrykket! Har selv en Santini vinterjakke, som jeg får sjokk hver gang jeg tar på meg, føles som et altfor trangt pølseskinn - helt til jeg setter meg på sykkelen.
Brukte Perfettoen til jobb i dag, i lett regn og 4 grader. Hadde ulltrøye under og det ble faktisk for varmt i løpet av halvtimespendlingen. Får gå for en litt letter superundertrøye hvis det er samme vær neste uke.
|
|
|
14/12/2020 12:47
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Fikk prøve Perfettoen i 0 grader og regn i morges. Hadde en tynn refleksvest utenpå (jakka er sort ...) og en lang ulltrøye under. Turen var på litt over en time. I utforkjøringa fra parkeringsplassen på Vestmarksetra i Bærum og ned mot Billingstad, var jeg så våt og kald på beina at jeg nesten mistet følelsen i låra (overtrekksbuksa jeg har brukt i høst tålte definitivt ikke kraftig regn), mens jeg hele tiden var tørr og varm på overkroppen. Jakka var kun småfuktig da jeg kom hjem. Hang den til tørk uten å vaske den, og en time etterpå var den helt tør. Mer enn 2000 kroner er langt i overkant av hva jeg egentlig synes det er greit å betale for klær, men jeg er utrolig fornøyd med denne jakka! 
|
|
|
14/12/2020 18:42
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Er Perfetto RoS varmere enn vanlig Perfetto? Har den vanlige som er langt rimeligere, men ser ikke for meg å kunne bruke denne i 0 grader.
|
|
|
14/12/2020 21:24
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Er selv på enda eldre, langermet Gabba, så kan ikke svare om overgangen fra etterfølgeren Perfetto til nykommeren Perfetto RoS i fjor gjorde jakka merkbart varmere  Jeg har en 6-7 år gammel Gabba Convertible jakke, og kjøpte som sagt en Perfetto RoS nå for ca en måned siden. Det er to helt forskjellige jakker synes jeg. Perfetto er litt smalere i passformen, og stoffet føles litt mindre fleksibelt. Man får ikke plass til så mye tøy under. Det er kanskje derfor jeg synes at den gamle Gabba passer for litt kaldere vær? Jeg er litt usikker. Gabba jakka kan jeg fint bruke ned til 3-4 minusgrader med langermet Brynje og ull over det. Perfetto RoS fungerer fint ned til 2-3 grader. Jeg synes stoffet i Gabba trekker vann mye raskere enn Perfetto, men så er den sikkert vasket 2-300 ganger også da 
|
|
|
|
|