Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 39 av 73 1 2 37 38 39 40 41 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2636103 03/11/2020 13:03
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Havre
Sitat: GeirK
Ja. Jeg leste.

Alle gode beskrivelser synes jeg.

Så "du må alltid beskrive andre" er ren projeksjon fra din side, ikke sant?

Jeg beskriver ikke andre - jeg beskriver GeirK sine handlinger - som du så fint kaller det.

Men nå blir jeg jo GeirK selv.

ICON_SMILE

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636105 03/11/2020 13:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja. Jeg leste.

Alle gode beskrivelser synes jeg.

Så "du må alltid beskrive andre" er ren projeksjon fra din side, ikke sant?

Jeg beskriver ikke andre - jeg beskriver GeirK sine handlinger - som du så fint kaller det.

.

Nei - "GeirK sitt behov", "Kjernekar!", "rakk ikke å stille det spørsmålet", "ikke i stand til å vurdere det" er ikke beskrivelse av mine handlinger.

https://snl.no/projeksjon

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636109 03/11/2020 13:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

1. Man lager en oversikt over egne feil og mangler.
2. Man gjør disse feilene og mangler til gode verdier.
3. Gir seg selv skryt for å ha så mange gode verdier.

Kan du ta denne diskusjonen om meg i tråden som er opprettet for dette formålet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636118 03/11/2020 13:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det skal jeg gjerne gjøre om du sier deg villig til å opprette en egen tråd hvor du kan mase etter svar og forklaringer.

Nope. Grunnlag for påstander og konklusjoner er relevante for å kunne ta stilling til dem i debatten. Detaljerte beskrivelser av eventyr du dikter opp om meg inni hodet ditt, not so much.

De som synes det er slitsomt å bli bedt om å underbygge påstandene sine, løser det ved å fremsette påstander de kan underbygge.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636120 03/11/2020 13:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Næh...høres ut som noe greier du har funnet på oppi hodet ditt.

Javel. Det tar jeg ikke ansvar for, men takk for at du delte dette med oss.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636133 03/11/2020 14:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og den sensitiviteten er etter 1 eller etter 2 tester?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636135 03/11/2020 15:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Självklart bra och interessant att veta men tror det är falska positiva tester som gör att folk dör och blir inlagda på sjukhus i rätt stort antal i stora delar av Europa för tiden?

Har också svårt att se hur det ska vara problem med testingen når antalet positiva tester går upp rätt mycket i Norge utan att antalet tester gått upp lika mycket?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636136 03/11/2020 15:09
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Så: Jeg hadde et par oisanner i forrige post hvor jeg to steder skrev sensitivitet fremfor selektivitet.

*spesifisitet.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2636138 03/11/2020 15:16
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: fredriks
Självklart bra och interessant att veta men tror det är falska positiva tester som gör att folk dör och blir inlagda på sjukhus i rätt stort antal i stora delar av Europa för tiden?

Har också svårt att se hur det ska vara problem med testingen når antalet positiva tester går upp rätt mycket i Norge utan att antalet tester gått upp lika mycket?

Dør det flere enn vanlig? Knapt. Så får tiden vise om det vil gjøre det.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636139 03/11/2020 15:26
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
https://gript.ie/the-youngest-person-dying-with-covid-was-actually-negative-says-family/

The family of a Derry teenager has hit out at headlines claiming their son was the ‘youngest person dying with Covid’ in the region, when their son had, in fact, tested ‘Covid negative’ when he died.

Teenager Aaron Doherty was recorded as dying with Covid-19 because he had previously tested positive for the virus some weeks before his death, and under Department of Health guidelines, anyone who dies within 28 days of being tested positive for Covid-19 is listed as a coronavirus death.

God måte å få opp tallene på selvsagt.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2636141 03/11/2020 15:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dør det flere enn vanlig? Knapt. Så får tiden vise om det vil gjøre det.

Hoppet är det sista som överger Havre i alla fall. Det är väldigt mycket som tyder på att det dör fler nu än vanligt och väldigt mycket som tyder på att det dog många fler än vanligt i våras. Om det ens spelar så stor roll når sjukvården börjar få stora problem i många länder.

Men eftersom Havres sista favorit data som har några veckors forsinkelse fremdeles inte visar det för många land ännu så är det ju bara att sticka ned huvudet i sanden en uke eller två till.

Havre är ju en karikatur på en som inte vill göra något och aldrig kommer göra något innan det är alldeles för sent. Nu har ju allt som Havre har påpekat och hoppats på visats sig fel utom Euromomos medel data på överdödlighet för delar av Europa.

Det var visst ikke över i Europa i somras trots att dödligheten var låg och Levitts model sa det.
Sen var det visst inte bara en positiva svar epidemi når folk började bli sjuka och dö.
Sen var det visst länder som började med lockdown sån cirka når Havre spurte hvorfor inga länder gjorde det.

Men det är ju bara att ignorera allt vi nu vet eftersom euromomos data för uke 43 inte visar så stor överdödlighet (att det är uke 45 nu och att det tar ett tag för att en uke ska få rätt tal spelar ju ingen roll).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2636142 03/11/2020 15:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
https://gript.ie/the-youngest-person-dying-with-covid-was-actually-negative-says-family/

The family of a Derry teenager has hit out at headlines claiming their son was the ‘youngest person dying with Covid’ in the region, when their son had, in fact, tested ‘Covid negative’ when he died.

Teenager Aaron Doherty was recorded as dying with Covid-19 because he had previously tested positive for the virus some weeks before his death, and under Department of Health guidelines, anyone who dies within 28 days of being tested positive for Covid-19 is listed as a coronavirus death.

Shit, du har övertygat mig. Covid-19 är bara en stor scam.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636143 03/11/2020 15:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Tøffe tider i Europa.

Så får vi se om dødeligheten i Sverige i oktober slår historiens minst dødelige mnd som var september 2020.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2636147 03/11/2020 16:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Eventuelt kan du se på excess deaths

To datapunkter av en million -> "I knew it!"

Konspirasjonen er avslørt. Havre er på forsiden av alle verdens aviser i morra.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2636151 03/11/2020 16:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Tøffe tider i Europa.

Så får vi se om dødeligheten i Sverige i oktober slår historiens minst dødelige mnd som var september 2020.

Vi får se om några uker hur talen ser ut då. Om nu överdödlighet är det ändå som är viktigt.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636152 03/11/2020 16:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du unngår jo problemstillingen: Å vite kvaliteten på datene en samler inn er jo essensielt for å forstå. Spesielt når man forsøker være målrettet med tiltakene.

Det er ingen som tviler på at covid finnes og smitter, men det er jo avgjørende å vite hvor mye og hvor store andeler som trenger helsehjelp.

Om en faktisk har veldig høy spesifisitet er det jo et poeng å drive med randomtesting for å få kontroll, samt være hardere med karantenebruk (siden det er veldig dumt å hive tusen(vis) i karantene pga falske positiver)

Nu är det ju faktiskt möjligt att det finns folk som kan detta bättre än du och jag och som vet vad de gör.

Tycker bara att man kanske ska se mer på andra tal nu när andra tal faktiskt går upp raskt.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636159 03/11/2020 17:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Alternativt kunne du pekt på hvorfor Sverige, med sine smittetall, opplever dette.

Artikkelen var fra Irland. Irland ligger ikke i Sverige.

Sånn alternativt til å kalle alt du er uenig i for konspirasjon, tankespinn eller jug.

Jeg er ikke uenig i at to datapunkter beviser noe. Jeg anerkjenner det FAKTUM at to datapunkter ikke beviser noe som helst.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636163 03/11/2020 17:37
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Det er ingen som tviler på at covid finnes og smitter, men det er jo avgjørende å vite hvor mye og hvor store andeler som trenger helsehjelp.

Om en faktisk har veldig høy spesifisitet er det jo et poeng å drive med randomtesting for å få kontroll, samt være hardere med karantenebruk (siden det er veldig dumt å hive tusen(vis) i karantene pga falske positiver)

Denne har vert postet før:
https://www.faktisk.no/artikler/r8q/er-14-av-15-positive-koronaprover-falske

Gir deg ikke noe mer konkrete svar, men antyder at tallet kanskje ikke eksisterer?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636165 03/11/2020 17:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Og den sensitiviteten er etter 1 eller etter 2 tester?

Det sier ikke FHI-informasjonen noe om, så jeg må nesten regne med det er én, siden de ikke beskriver protokoll ved positiv test.

Så: Jeg hadde et par oisanner i forrige post hvor jeg to steder skrev sensitivitet fremfor selektivitet. Er rettet opp nå. Men det tar jo opp poenget med at jeg ikke regnet med falske negativer, som ved kriteriene som over og en sensitivitet på ca 80% (dette er bare et tall jeg tror jeg husker), så er det ca 40 falske negativer om dagen.
Om den er 90% snakker vi 20 pr. dag
Og om den er 70% snakker vi 60 pr. dag.

Sitat: Tange

Vi var innom testing før, men jeg tror det forsvant litt i mengden. Hva mener du er feil med 'testprosedyren' her? Altså måte man tester og tolker på.

https://www.fhi.no/en/publ/posters/flowchart-for-COVID-19-testing/

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636171 03/11/2020 18:25
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Nye restriksjoner på gang. Blir det hjemmekontor igjen?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636183 03/11/2020 20:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
https://twitter.com/BNODesk/status/1323702718523969538

Går inte så bra.

Förövrigt går det bra mycket sämre för Sverige än väntat. Tror Sverige i praktiken har haft liknande regler som Norge de senaste månaderna, på en del områden hårdare restriktioner och på andra områden lättare.

Nu stiger tallen raskt där också trots att de skulle klara av den andra vågen bra mycket bättre än for eksempel Norge pga av immunitet sades det.

I Stockholm och några andra områden är myndigheterna råd nu rimeligt strikta och folk bör hålla sig hemma och inte möta folk och jag har lärt att råden ska tolkas i det närmaste som lagar. Hur det följs vet jag inte men en del har börjat stängas ned.

Undrar vad de som tror på great barrrington declarationen numera har för ideal land? Brasilien? Sverige har aldrig varit helt utan tilltak och verkar nu ta till ändå hårdare tilltak än vad de gjorde i mars. Undrar hur det går för ett hypotetiskt land som faktiskt låter viruset härja fritt samtidigt som man skyddar de i risk sonen?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2636187 03/11/2020 20:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nytt Europa rekord för döda sen i våras. För ca 1.5 månad sen var det runt 400 per dag.

[Linket bilde]

Med 3600 i dag så begynner vi desverre närma oss vårens tal. 7 dagars medel
[Linket bilde]

Redigert av fredriks; 03/11/2020 21:02.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636218 04/11/2020 06:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er ikke uenig i at to datapunkter beviser noe. Jeg anerkjenner det FAKTUM at to datapunkter ikke beviser noe som helst.

Kranglete much?

Om du stiller deg på verdens mest nøyaktige vekt, vil jeg hevde at det ene datapunktet i aller høyeste grad beviser hva du veier akkurat da med veldig stor grad av nøyaktighet.

Kranglete much? Det eksemplet var ikke bare skivebom. Her har du lagt deg ned på feil skytebane,

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636224 04/11/2020 07:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei, du søpler til med å si to datapunkter ikke beviser noe som helst. Det er beviselig feil, så du får en ny mulighet til å klargjøre hva du mener.

Konteksten og min opprinnelige post var at to datapunkter av en million ikke betyr noe som helst for å avgjøre om Covid-19-dødstallene feilrapporteres.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636234 04/11/2020 07:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så hvorfor så bastant? Skal vi gjette hva du egentlig mener?

Neida. Hvis du leser hele underdiskusjonen og får med deg konteksten, slipper du å gjette på hva jeg mener.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636243 04/11/2020 09:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kan inte dere bråka i någon annan tråd?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2636244 04/11/2020 09:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Blev visst 160 till döda efter jag postade inlägget.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636245 04/11/2020 09:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Med 3600 i dag så begynner vi desverre närma oss vårens tal. 7 dagars medel

Men vi har enormt mye høyere smittetall nå enn da? Det er denne effekten jeg er mest nysgjerrig på om dagen. Jeg er jo fortsatt irritert på at det ikke ble gjort mer tilfeldig testing i starten, sånn at vi kunne hatt et fornuftig sammenlikningsgrunnlag.

Det må jo være helt essensielt å vite hvorfor dødsraten er så mye lavere, og hvilke tiltak som kan ta fordel av dette?
Hva er strategien om smittesporingsarbeidet blir for stort eller lite effektivt (altså ikke sportbar smittekontakt). Er det full nedstenging i en måned? Er det full isolering og håndtering av risikopersoner og provisoriske sykehus? Hva er strategien der?

I våras testad man väldigt få. I början på hösten var det också fler unga som blev smittade.

Klart att det skulle vara bra med mer data och kunskap. Jag förstår för exempel inte hvorfor ikke fler länder gjorde statistiska undersökelser på hur många som var sjuka.

Men jag är osäker på hur viktigt det egentligen är når vi nu ser utvecklingen i Europa.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636247 04/11/2020 09:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du svarte på en påstand om Sverige i september eller oktober. Som er interessant.

Hvorfor är det interessant? I september dog det i Sverige rundt 1-2 person i korona om dagen. Det är kanske inte så konstigt att det inte resulterar i en överdödligt och att det till och med resulterar i en underdödlighet? Folk som annars hade dött i september dog ju redan i mars, april och maj, når Sverige hade en stor överdödlighet.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2636255 04/11/2020 09:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du svarte på en påstand om Sverige i september eller oktober.

Nei. Jeg svarte på et innlegg om to personer som hadde dødd i Irland. Dette har jeg allerede forklart.

- Robert Green Ingersoll
Side 39 av 73 1 2 37 38 39 40 41 72 73

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå