Jeg kjøpte min første ræser i 2008, tror jeg. Var fast bestemt på at jeg skulle bruke den som den kom, og ikke dille og dalle med bytting og oppgraderinger. Det har jeg klart, ikke minst fordi den i lange perioder har stått helt ubrukt, enkelte år bare med noen halvhjerta økter på rulla. Men nå ser det jammen ut for at den byttes med en Giant TCR Advanced Pro 0 Disc. (Det betyr at jeg har en ytterst pent brukt Canyon Ultimate karbonracer til salgs om kun kort tid...)
Bestilt høst 2014 og er med meg inn i evigheten ser det ut til - Kun bytte av deler underveis. Her i oppsett for landevei og grus (ja 28mm var brede grusdekk i 2015 :-) ) Stytrtape blir byttet så fort snøen legger seg.
I hus nå. Kan bekrefte at blåfargen er brillefin i virkeligheten. Veide inn på 7,23 kg uten pedaler og flaskeholder. Wattkrank og elegant computerbrakett i karbon (i forlengelsen av stem) inngår. Kommer nok til å bytte til bredere dekk, som seg hør og bør for 2021. 25 mm-dekk på 19,4 mm innvendig felg er litt... 2018. Kommer trolig også til å bytte originalsetet med et Jaeger-Liteseat på 95 g, som jeg har fra før, men får prøve meg litt fram.
Wow, det var en fin Giant! Din første racer siden Lemonden, kanskje? Lys foran og bak, er det påbudt på øya? Ser ellers ut til å være en fin dag. Langtur, kanskje.
Denne bygget jeg i sommer, diverse funn på finn. Ramma er fra 2016, tror jeg, de fleste delene er nyere. Ganske høyt styre, ser jeg nå. Enten var ikke 54 min størrelse likevel, eller er det prolaps-style.
Thx. GPS foran, ikke lys. Blir fort mørkt i Taiwan, halv sju om sommeren, og ned mot halv seks om vinteren. Så kommer det plutselige regnbyger og da er det godt med et baklys siden det mest foretrukne kjøretøyet er scooter (lett motorsykkel) som oftest kjører ganske så fort.
Fin Caad også. Har også litt høyt styre, men med enda en i dårlig rygg familien vil jeg ikke sette styret for lavt med en gang. Må forske mer på styrehøyde. Slammet fremspring ser unektelig finere ut enn et lass med spacere. Å.
#perlerforsvin Giant TCR Advanced Pro 0 Disc, altså. Her med 30 mm Schwalbe-dekk og Jaeger-Liteseat-sete, som - i likhet med flaskeholderne - har diskrete, røde detaljer. Vekt som avbildet, inkl. en liten, elegant computerbrakett i karbon i forlengelsen av styreframspringet og som følger med på kjøpet: 7,54 kg (med latexguffe i dekka). En Giant PowerPro wattkrank inngår også. Jeg synes selv at blåfargen er skikkelig lekker. Jålekoppen i meg har sterk trang til å krympe spacertårnet under styreframspringet, men jeg får føle meg litt fram.
Godkjent ventil og pedalplassering, men må dessverre gi trekk for feil gir
Ja, det la jeg merke til for seint til å gidde å ta nye bilder... Tar selvkritikk.
Sitat: sepeda
Jaeger-Liteseat
Jupp. Har tre stykker fra Ottos karbonkokeri, faktisk.
Sitat: sepeda
Den blåfargen er min favoritt like fra barndommen. Lenge før TCR endret landeveisgeometrien.
Men dekklogo 90 grader fra ventilen, er det en greie blant ungdommen nå?
Og kan jeg spørre hvor brede nye Pro One 30 mm ble på dine hookless SLR-1 19C og hvor mye det er å gå på av dekklaring?
Ja, jeg har også likt sånn blåfarge i mange år. Hadde en Brodie Spark i lignende blå med perlemoreffekt en gang i hine, hårde dager (vedlagt). 2020-modellen av Scott Addict RC 30 har en lignende farge, men der gikk det tomt på lager før jeg fikk ut fingeren. Altså, det er jo ikke plass til skrift på landeveisdekk. Likevel skal dekkprodusentene ha mange bokstaver bortover. Hva er da midten av logoen? Dessuten har disse Schwalbe-dekkene et lite, rødt rektangel på "non-driveside", med bokstavene "TLE" inni. Den ble plassert i henhold til ventilen. Hyggelig å bli kalt "ungdom", forresten. Pro One 30 måler 29,5 mm på 19C-felgene (ca. 72 PSI). Har 6-7 mm klaring på begge sider, så 32 mm dekk går nok også. Jeg kommer neppe til å bruke noe bredere på disse, tror jeg, ettersom den kommer til å brukes på asfalt i 99,9 % av tida.
Jeg mener at kjedet midt på kassetten og på storeskiva på kranken er det som ser best ut. Girarmen litt foran loddrett er mitt foretrukne oppsett. Girarm i mer spenn ser litt uharmonisk ut og girarm som peker bakover med kjedet på et av de mindre tannhjulene i kranken ser defensivt ut.
Jeg mener at kjedet midt på kassetten og på storeskiva på kranken er det som ser best ut. Girarmen litt foran loddrett er mitt foretrukne oppsett. Girarm i mer spenn ser litt uharmonisk ut og girarm som peker bakover med kjedet på et av de mindre tannhjulene i kranken ser defensivt ut.
Enig! Kun spacertårn og feilmontert dekk som er å trekke på her. Både krankarm og styre ser ut til å peke litt mye opp her, men mulig bildevinkel som lurer. Fet farge! Slit 'an!
Enig! Kun spacertårn og feilmontert dekk som er å trekke på her. Både krankarm og styre ser ut til å peke litt mye opp her, men mulig bildevinkel som lurer. Fet farge! Slit 'an!
Krankplassering mener jeg er riktig - eller i hvert fall stilig. Litt opp fra helt vannrett gir et offensivt, potent uttrykk. Jeg lurer på om hendelplasseringen er litt for mye på styrets dypeste sted og ikke rett ovenfor dette, men her kan bildet lyve litt. Jeg mener moderne bremsehendler bør plasseres litt over styrets fremste punkt og pekende noe oppover - da slipper man unødig stor knekk i håndleddet og får en reell forskjell i kroppsposisjon mellom hendlene og nede i bukken.
Haha, jeg burde jo visst at bilder av ny sykkel kunne vekke et visst engasjement...! Stas, det, altså. Det kan være at jeg skal vippe hele styret en grad eller to fram/ned. Får se om det medfører at hendlene må flyttes litt, men i så fall veldig lite - jeg må jo ha lett tilgang til girhendlene fra bukken også. Det er uansett stor overgang på alle måter fra gamleraceren med Campa, og det hender at jeg savner tommelbryteren på Campa. Kanskje bare gammel vane.
Jeg kan være med på at dekklogo bør flyttes og "ventilorienteres". Der har jeg vært helt konsekvent på terrengsyklene mine i alle år.
Rule #40// Tires are to be mounted with the label centered over the valve stem. Pro mechanics do it because it makes it easier to find the valve. You do this because that’s the way pro mechanics do it. This will save you precious seconds while your fat ass sits on the roadside fumbling with your CO2 after a flat. It also looks better for photo opportunities.
Men:
Mens vi har gått i trygg forvissing om tingenes uforanderlige, naturgitte tilstand, viser superenkel forskning at vi kan stå overfor et revolusjonærende paradigmeskifte i det helt essensielle spørsmålet om plassering av dekklogo i forhold til ventil.
Siden Schwalbe under slagordet Creating Souplesse lanserte nye Pro One, har vi vært vitne til at et helt nytt sett med verdier har sprunget frem.
Vi husker den originale One fra 2014:
Vi sykler ritt og slangeløst oppsett gir lavere rullemotstand, bedre grep, mer sikkerhet og hjelper deg å vinne. Hvert sekund teller!
Men i 2019 endret alt seg:
Nå er vi plutselig ute og koser oss med venner på tur, i sol og regn, og dekkene føles myke og deilige. De er selvsagt slangeløse, men ingen teller sekunder.
Og langt viktigere: Dekklogoene på drivsiden er ikke sentrert over ventilene
I verdens sykkelmagasiner testes og roses dekkene. Uvitende om at reglene er endret, kanskje for alltid, monterer sykkeljournalister på alle kontinenter dekkene på tradisjonelt vis, som her:
Men alt som kommer fra Schwalbe viser, i all stillhet og kun for den oppmerksomme, at det er den vesle TLE-logoen på ikke-drivsiden som skal sentreres over ventilen.
På drivsiden er dermed hoved-logoen ikke over ventilen, men derimot på siden, rundt 90 grader fra ventilen.
Og like ubemerket for de uinnvidde, går Schwalbe så langt som bokstavelig talt å vise hvordan dekket skal monteres. Igjen, med den vesle TLE-logoen på ikke-drivsiden sentrert over ventilen.
Vi står altså overfor et hittil uhørt designgrep fra Schwalbe.
Men skal Gaute bryte med all tradisjon, all etablert viten og kanskje alle sine venner, og heller følge innovatørene fra Reichshof?
Jeg sier ja.
Når man velger en TCR, som bragte verden kompaktramme og skrånende overrør, noe som fortsatt utløser tenners gnissel og uling mot månen, og var blant de første som fikk livsfarlige, tyngende, roterende kniver og ferdig oppsatte dekk helt uten slange, kan man bare ikke gå i skyttergraven sammen med de mest mosegrodde ortodokse og forsvare det bestående, når Schwalbe så grundig røsker opp i alle våre forestillinger om rett og galt.
Dette er et dekk-og-slang-/slangeløs-problem som man ikke trenger å ta stilling til med pariserdekk. Menne, nå beveger vi oss vel gradvis vekk fra 2021-racertråden og over i stiltråden?
Menne, nå beveger vi oss vel gradvis vekk fra 2021-racertråden og over i stiltråden?
Jeg liker også tråder som holder seg til temaet, men det har alltid vært innafor å diskutere oppsett av de konkrete racerne i tråden
Men jeg bøyer meg selvsagt for forumets vilje, og har skjult de dramatiske avsløringene om Gautes oppsett under en spoiler. Kun for spesielt interesserte.