Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: sanouka]
09/02/2021 09:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Virus muterer jo som kjent og da ser man jo fort at situasjonen vi har vært i til nå kan fortsette lenge til. Hvor lenge kan vi drive på slik før folk og næringer går helt i oppløsning? Til tiltakene virker, akkurat som med sesonginfluensa. Den er for fatalister og de som fremdeles tror på "slå ned" taktikken som eneste virkemiddel. Nei, det forfatteren (og du?) ikke har fått med seg at vi bruker vaksinering som virkemiddel (kal det tiltak i lyset av corona) for å begrense skadene fra sesonginfluensa. Random artikel om dette tiltaket: https://fagbladetjournalen.no/anbefaler-gratis-influensa-vaksinasjon/For et år siden var det veldig usikkert om noen ville lykkes i å lage en vaksine mot COVID-19. I løpet av sommeren ble det mer sannsynlig men fortsatt usikkert om når. På høsten ble det mer og mer sikkert at noen ville lykkes i å lage en vaksine i løpet av kort tid. Uten å gå dypt inn på dette med kort tid (mistenkelig kort?) er det som kalles for mRNA-typen mest interessant. Den utviklingen startet for tre tiår siden; tretti år er ikke akkurat kort tid. Nå er det ingen tvil på at vi har tilgang til vaksiner som fremtidig tiltak mot COVID-19 (COVID-20, COVID-21 osv.) Så til tiltakene virker, akkurat som med sesonginfluensa.(Ja, jeg har lest artikelen og den gjenspeiler en del av det vi alt har vært inne på tidligere (også i andre corona-tråder), og som jeg har vært enig i, Norges beredskap for en pandemi og håndtering av sesonginfluesa har ikke vært på topp. Heller middelmådig.) Her har du en kort oppsummering av 2017-2018 som var vesentlig hardere enn årene før: https://www.fhi.no/publ/2018/influensasesongen-i-norge-2017-18/Merk det første punktet under hovedbudskap, og fra selve rapporten: Influensavaksine er det tiltaket vi har som gir best beskyttelse mot influensasykdom. Selv om overensstemmelse («match») med sirkulerende virus kan være suboptimal for én av vaksinestammene, vil vaksinene likevel kunne gi god beskyttelse mot andre sirkulerende virus da vaksinen inneholder tre forskjellige viruskomponenter.Her finner du andre tiltak mot influensa (fra før COVID-19 selvfølgelig): https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/At det ble gitt lite ryktbarhet til dette (i MSM  ) er en annen sak: underkommunisert(arghh). Rekk opp hånda de som ved milde influensasymptomer hold seg hjemme fra jobben, holdt seg borte fra folk så langt det lot seg gjøre, vasket hendene titt og ofte og brukte håndsprit. Ingen?
|
|
|
[Re: Jåddhå]
09/02/2021 09:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Må jo ha mange nye intensivsykepleiere og leger da. Det burde være raskt å skaffe... Det tror jeg ikke er så veldig vanskelig, det er mange land hvor de utdanner god helsepersonell i hopetall, India, Pakistan osv. som vi lett kunne hentet inn med et godt tilbud av høy lønn,kort arbeidstid og gode velferdsordninger. www.apaccm.org
|
|
|
[Re: Tange]
09/02/2021 10:10
|
gare
More than words
|
More than words
Må jo ha mange nye intensivsykepleiere og leger da. Det burde være raskt å skaffe... Det tror jeg ikke er så veldig vanskelig, det er mange land hvor de utdanner god helsepersonell i hopetall, India, Pakistan osv. som vi lett kunne hentet inn med et godt tilbud av høy lønn,kort arbeidstid og gode velferdsordninger. www.apaccm.orgDu tenker at kjennskap til norsk språk er uinteressant i denne sammenhengen? (da sånn helt bortsett fra åpenbare problemstillinger om hvordan det rike vesten evt kjøper seg helsetjenster fra andre land som kanskje trenger denne hjelpen selv?)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: ]
09/02/2021 14:58
|
gare
More than words
|
More than words
Det enkleste blir jo å justere på kompetansekravene for å jobbe som "corona-intensivsykepleier". Som nok vil være en adskillig mer spisset oppgave enn en generell intensivsykepleier. Og man trenger ikke fullskala sykehus for å håndtere intensivpasienter.
Hva slags kompetanse er overflødig for en korona-intensivsykepleier? Hva angår fullskala sykehus, så vil man formodentlig klare seg godt uten kirurgisk avdeling(bortsett fra det åpenbart praktiske i kompetanse ved tracheotomi og eventuelle komplikasjoner), man kan nok klare seg godt uten både kreftavdeling, nevro og barsel, men man bør kanskje ha medisinere og backup på dialyse ved evt multiorgansvikt, ja og man må jo ha et laboratatorium med muligheter for å ta/analysere blodprøver, kanskje det er greit med fysioterapi for disse pasientene også og plutslelig ser man at det kanskje er enklere å knytte intensivsenger til et sykehus?
|
|
|
09/02/2021 15:08
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Synes det er ekkelt å gå rundt å trille på handlevogner og ta i dørhåndtak hvor man er prisgitt dagens minst renslige person sine vaner. +1- Jeg har ikke tatt i et rekkverk eller dørhåndtak som ikke er mitt eget på særdeles mange år.
|
|
|
[Re: gare]
09/02/2021 16:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Må jo ha mange nye intensivsykepleiere og leger da. Det burde være raskt å skaffe... Det tror jeg ikke er så veldig vanskelig, det er mange land hvor de utdanner god helsepersonell i hopetall, India, Pakistan osv. som vi lett kunne hentet inn med et godt tilbud av høy lønn,kort arbeidstid og gode velferdsordninger. www.apaccm.orgDu tenker at kjennskap til norsk språk er uinteressant i denne sammenhengen? Nei, tvert imot: https://forskning.no/innvandring-pa...r-innvandrere-smittestatistikken/1794528
|
|
|
09/02/2021 16:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Uten å gå dypt inn på dette med kort tid (mistenkelig kort?) er det som kalles for mRNA-typen mest interessant.
Ja, sånn jeg forstår det så ligger det en drøss med eksperimentelle vaksiner på lur som bare venter på stor utbrudd for å kunne kjøre kliniske forsøk og valideringer? Ebola f.eks? En av mange rapporter fra lenge før COVID-19 ble oppdaget: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3597572/Her er 1989 nevnt som 'startdato', Moderna kom vel inn i ca. 2010 (da de begynte å satse på mRNA-vaksiner), og brukte 'kun to dager' for å lage sitt første utkast etter at de fikk tak i gensekvensen til COVID-19. Og der ligger noe av 'trikset' og mulighetene for fremtiden. https://www.entrepreneur.com/article/360574Ebola, er det vel få som lider av i vesten så enn så lenge ikke så veldig interessant å satrse på
|
|
|
09/02/2021 16:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Rekk opp hånda de som ved milde influensasymptomer hold seg hjemme fra jobben, holdt seg borte fra folk så langt det lot seg gjøre, vasket hendene titt og ofte og brukte håndsprit.
Ingen? Rekker opp hånda, minus det med håndsprit, som stort sett var hjemme eller i bilen. Synes det er ekkelt å gå rundt å trille på handlevogner og ta i dørhåndtak hvor man er prisgitt dagens minst renslige person sine vaner. Pleier du å sitte i bilen når de har influensa?
|
|
|
10/02/2021 10:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det skal selvfølgelig ikke mye til å for å se at FHI tar værforhold med i sine vurderinger. https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...il-ha-positiv-effekt-mot-smittespredningVarmere værforhold teller inn i Folkehelseinstituttets vurderinger av smittesituasjonen og gradvis gjenåpning av samfunnet.
– Det er en viktig del av vurderingen. Det at vi nærmer oss sommeren, vil antakelig gjøre at smitteverntiltakene framstår som mer effektive reelt sett, sier Bukholm til NTB. FHI-direktør Camilla Stoltenberg tror fortsatt på vaksine til alle innen oktober LES SAKEN
– Forventer dere dårligere spredningsforhold for coronaviruset etter hvert som det blir varmere i været?
– Ja, det gjør vi. Ikke nødvendigvis bare på grunn av temperaturforskjellene, men kanskje først og fremst fordi folk går ut og er mindre inne når vi får varmere forhold. Det er kanskje det viktigste, sier han.Og fra den samme samlesiden for FHI-rapporter: https://www.fhi.no/contentassets/c9...espons-forste-oppdatering-13.01.2021.pdfAt sommeren ga (skulle gi) mer pusterom var jo ikke en bombe heller for de som følger med: https://www.regjeringen.no/no/tema/...olkets-sporretime-14.mai-2020/id2702949/
|
|
|
10/02/2021 10:57
|
gare
More than words
|
More than words
Har du dårlig fantasi eller dårlig kunnskap?
Tja, jeg er jo for så vidt intensivsykepleier(selv om jeg ikke har jobbet på en intensivavdeling på 10 år), om fantasien er god eller dårlig får andre vurdere. Du skjønner åpenbart ikke at respiratorbehandling er ganske avanserte greier og at intensivpasienter på respirator er utsatt for komplikasjoner der det kanskje vil være fornuftig å ha kompetent personell tilgjengelig. Normalt vil en intensivpasient kreve en intensivsykepleier, en svært syk/krevende pasient kan kreve to.
|
|
|
10/02/2021 11:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Rekk opp hånda de som ved milde influensasymptomer hold seg hjemme fra jobben, holdt seg borte fra folk så langt det lot seg gjøre, vasket hendene titt og ofte og brukte håndsprit.
Ingen? Rekker opp hånda, minus det med håndsprit, som stort sett var hjemme eller i bilen. Synes det er ekkelt å gå rundt å trille på handlevogner og ta i dørhåndtak hvor man er prisgitt dagens minst renslige person sine vaner. Pleier du å sitte i bilen når de har influensa? Hvem er de? Ah, beklager inkongruensen, skulle ha vært du - du, eller De - De. Pleier De å sitte i bilen når De har influensa?
|
|
|
10/02/2021 11:19
|
gare
More than words
|
More than words
Nå er jo spesialutdannelsen på toppen av en treårig sykepleierutdannelse med minst ett års erfaring som sykepleier i tillegg. Hvor avansert … tja, hvor mye veier en fisk? Det er ganske avanserte greier er vel det jeg best kan forklare det med på generell basis, dessuten er det mitt inntrykk at de sykeste Covid-19 pasientene har mange av de problemene som er en hodepine i respiratorbehandling. Det sagt, så er det selvsagt mulig å internopplære sykepleiere til å passe på intensivpasienter generelt(og da også Covid-19 pasienter spesielt)litt som jeg startet som vanlig sykepleier på en intensivavdeling i januar 1995(om jeg husker rett, så gammel som jeg åpenbart har blitt). Hadde jeg hatt tid nå, så skulle jeg studert denne linken nærmere.Nå har jeg bare tittet på den, men du kan jo se på den og på notene og vurdere om det er noe spesielt avansert eller ikke.
|
|
|
10/02/2021 11:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nei, men jeg er rett som det er snørrete i nesa pga allergier, som jeg på ingen måte kan utelukke er gryende forkjølelse eller influensa.
Men denne spriten er altså mer for å rense omverdenen av meg enn det det er å rense meg for omverdenen :-) Den ser jeg (allergier er noe herk), du får rekke opp en halv hånd. Men jeg tror poenget ellers var tydelig nok.
|
|
|
10/02/2021 12:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nettopp.
Da jeg fikk operert hånda i fjor pratet jeg med sykehusets gynekolog (isk kirurg), som skulle operere meg. Håndkirurgen var på ferie og han skulle ta over. Det gikk jo egentlig greit, hånda ble operert og lever i beste velgående. At jeg i tillegg har fått et arr etter keisersnitt synes jeg ikke er noe å bry seg om.
|
|
|
10/02/2021 19:03
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Nå er jo spesialutdannelsen på toppen av en treårig sykepleierutdannelse med minst TO års erfaring som sykepleier i tillegg.
Ja, det er liksom hele poenget. At man har en masse sykepleiere til rådighet og ikke bare graver seg ned fordi det ikke er nok folk et eller annet faglig tillegg som dekker mye mer enn det som behøves ift coronapasienter. Det er jo sånn i masse andre yrker. Altså at folk gjør nye oppgaver de ikke har formell opplæring i når bedriften trenger det. Nå er vel covidpasienter med ARDS noe av det mer krevende intensivbehandlingen man kan holde på med men samma det. Hvor har du det fra at man har masse sykepleiere til rådighet?
|
|
|
[Re: jorn]
10/02/2021 21:30
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Nå er vel covidpasienter med ARDS noe av det mer krevende intensivbehandlingen man kan holde på med men samma det.
Hvor har du det fra at man har masse sykepleiere til rådighet?
Hvor krevende vil du si det er sammenlignet med akuttbehandlig og stabilisering av folk med hull etter 7,62 × 39 mm? Om det ikke er ledige sykepleiere til kriser der det er aktuelt med portforbud så forventer jeg å aldri noen sinne høre om sykepleiere og ufrivillig deltid igjen.
|
|
|
[Re: Appelsin]
11/02/2021 01:48
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Nå er vel covidpasienter med ARDS noe av det mer krevende intensivbehandlingen man kan holde på med men samma det.
Hvor har du det fra at man har masse sykepleiere til rådighet?
Hvor krevende vil du si det er sammenlignet med akuttbehandlig og stabilisering av folk med hull etter 7,62 × 39 mm? Om det ikke er ledige sykepleiere til kriser der det er aktuelt med portforbud så forventer jeg å aldri noen sinne høre om sykepleiere og ufrivillig deltid igjen. Vet ikke helt hvordan jeg skal sammenligne det og skjønner ikke helt hvor du vil. Uansett vil pasienten med skuddskade sansynligvis trenge en intensivplass. Om du tror ufrivillig deltid skyldes overskudd av sykepleiere så har du ikke satt deg særlig grundig inn i problemstillingen.
|
|
|
11/02/2021 06:41
|
gare
More than words
|
More than words
Hvor krevende vil du si det er sammenlignet med akuttbehandlig og stabilisering av folk med hull etter 7,62 × 39 mm?
Akuttbehandlingen av skuddskader er jo enkel, det handler om å plugge blødninger som best man kan, og forsøke å holde blodtrykket(høyt nok)oppe.
|
|
|
11/02/2021 07:25
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jaggu bra vi enda ikke har stått ovenfor en riktig katastrofe. Da hadde det bare vært å legge seg ned og dø pga mangelen på personell med autorisasjon/bachelor og de ti siste regjeringers slumsete forhold til kriseberedskap. Bedre sent enn aldrig.
Jeg sa i mars i fjor at det partiet som kom med en overbevisende plan om å ta beredskap på alvor skulle få min stemme uansett farge eller politisk innhold ellers. Så langt er det ingen som ser ut til å ha løftet dette opp hvor det bør oh skal ligge. Pressekonferansen fra det Hvite Hus i april hvor forsvarssjefen sto ved siden av POTUS gikk frem til podiet og ramset opp planen og kapasitetene de hadde til rådighet for å møte en ukjent ikke militær trussel fikk en gammal militærnekter og siviltjenestesurfer til å forstå at forsvaret er så inni.....ete mye mer enn rødfis og russergrense, eller internasjonale oppdrag som det har blitt redusert til i nyere tid. Verneplikt i mye større skala enn det vi har i dag....nå!
Redigert av sanouka; 11/02/2021 08:27.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: jorn]
11/02/2021 07:27
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Vet ikke helt hvordan jeg skal sammenligne det og skjønner ikke helt hvor du vil. Uansett vil pasienten med skuddskade sansynligvis trenge en intensivplass.
Poenget er at veldig mange av de som skal behandle soldater i krig har temmelig lite utdanning sammenlignet med de som ville bli satt til oppgaven i det sivile liv. Dette vet alle, men man trener de likevel, hvorfor det? (Ja respiratorpasienter er nok noe helt annet enn akutte skuddskader før folk blir fraktet til andre med mer kompetanse, det er ikke poenget) Om du tror ufrivillig deltid skyldes overskudd av sykepleiere så har du ikke satt deg særlig grundig inn i problemstillingen.
Så for du opplyse meg om hva jeg tror da. Og at all deltiden er av grunner som ikke er mulig å ordne på i krise. (Her kommer selvsagt frivillig deltid inn også) Så kan jeg fortelle deg hva jeg allerede visste. Samtidig kan du fortelle oss hvorfor verken heimevernet eller sivilforsvaret fungerer, folk har jo annet å jobbe med. Noen er til og med sykepleiere!
Redigert av Appelsin; 11/02/2021 07:30.
|
|
|
[Re: sanouka]
11/02/2021 19:11
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Nå anbefales å bruke 2 munnbind samtidig: https://www.nrk.no/norge/vurderer-a-anbefale-bruk-av-to-munnbind-i-norge-1.15369205- Blir det da tyngre å puste? - vil økt motstand mot luftgjennomstrømning i to lag tekstil bidra til at mer luft "lekker" ved siden av munnbindet, da min erfaring er at munnbindet eller bedre "face mask" ikke tetter helt på sidene, og derved gi svekket beskyttelse? - Hvis to munnbind er bedre enn ett, kan da tre være det enda bedre?
|
|
|
11/02/2021 20:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er du usikker vil jeg anbefale plastpose.
Tøymaske over medisinsk har alt vært oppe (til vurdering) en stund, men det ser ut til at hele verdens media nå har fått greie på dette. Gidder ikke sjekke på nytt, men tror at effektiviteten blir ca. doblet (bombe?).
|
|
|
15/02/2021 20:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er du usikker vil jeg anbefale plastpose.
Tøymaske over medisinsk har alt vært oppe (til vurdering) en stund, men det ser ut til at hele verdens media nå har fått greie på dette. Gidder ikke sjekke på nytt, men tror at effektiviteten blir ca. doblet (bombe?). Utrolig skuffende av kirurgene på ultrasterile operasjonsstuer ikke bruker doble munnbind da. Latskap? Nei, kunskap. De vet hvordan man bruker dem og har folk som passer på at de bruker dem riktig i tillegg til at de ikke bare bruker munnbind, men også desinfiserer/beskytter fra resten av kroppen på en grundig måte i tillegg til at de beskytter kroppen som skal opereres med mer enn pasive midler. Og IIR blir vel rated på +98% som ved riktig bruk i kombinasjon med desinfisrende midler blir ansett for å være effektiv nok på operasjonsbordet. Men ja, alle som har satt seg litt inn i dette vet at infeksjon er en av de mer seriøse mulige komplikasjonene ved en operasjon Bør de heller ta en plastpose over hodet isteden? Sannsynligvis ikke, om det er behov for ekstra forsiktighet har de flere midler tilgjengelig. Så vidt jeg vet er en plastpose ikke blant dem. Hvor er forskningen på at to stykker er bedre i praktisk bruk? Er den like god som forskningen som viste at britisk variant av kinavirus var 40-70 prosent mer smittsom? I motsetning til proff-folkene er amatørne i mange tilfeller kjempedårlige til å følge de enkle reglene for bruk av munnbind, og fordi dette ved siden av håndsprit er det eneste som brukes (av Olea Nordmenneske) for å unngå spredning av COVID-19, er glipper langs kantene den viktigeste suksesfaktoren ved bruk av dem, etter bruk av dem selvfølgelig. Den enkleste metoden(?) for å forbedre passformen for uerfarne folk er tøybind over engangs munnbind, om man skal stole på studien. En annen er å bruke N95, men den prøver de å forbeholde til folk i frontlinjen. Som sagt, så har dette vært diskutert en stund, men dette er vel rapporten som har trigget avisenes interesse: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7007e1.htmHer er en 2008 studie i forbindelse med mulig influensapandemi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/Og noe drodling rundt bruk av N95 i kombinasjon med II(R): https://academic.oup.com/annweh/article/57/3/384/230992 (dog med et annet utgangspunkt)
|
|
|
15/02/2021 20:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kultur og meninger ja. Det ser ut til at du har flyttet 'goal posten' på nytt i det siste. Og selv om spørsmålene i seg selv er legitime ender man for svarene vel opp i NRK-tråden.
|
|
|
15/02/2021 20:40
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Man er vel mest redd for bakterier ved operasjon? Og det er vel det vanlige munnbind er laget for?
|
|
|
15/02/2021 21:27
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
IIR eller 'kirurgiske' munnbind som man gjerne kaller det er først og fremst for å beskytte pasienten, ikke kirurgen. På godt norsk kan vi kalle det 'enveis munnbind'. Beskyttelsesgrad for pasienten er mellom 90 og 100%, beskyttelsesgrad for kirurgen er under 50%. Men hvis alle parter bruker munnbind så blir jo da alle beskyttet på sett og vis. Så...
Skal man ha 'toveis munnbind' må man over på N95, KN95 eller tilsvarende (eller bedre) typer munnbind. De sitter mye strammere mot ansiktet og hindrer luftpartikler fra å komme inn fra sidene i mye større grad enn et typisk festet IIR, og har gjerne også flere lag (f.eks. 5 lag) med ulik funksjon i lagene.
N95 er en amerikansk standard, og det er underskudd på disse bindene ift at de behøves hos helsepersonell under pandemien. Amerikanske smittevernmyndigheter CDC har derfor også gått inn og nødgodkjent en hel rekke munnbind som av type KN95 som er den kinesiske standarden, i forhold til å bruke i helsevesenet dersom mangel på N95 eller bedre og ift tilgang på denne typen munnbind hos folk flest. Jeg har selv handlet CDC-godkjente KN95 hos Amazon og bruker kun slike når jeg er på butikken og sånt i blodrøde Oslo. Ulempen er at de kommer på 20 kroner stykket, men hey... yolo. Kunne gjerne tenkt meg et par moteriktige vernebriller også...
Så er det gjort tester på ulike varianter og måter å ta på seg IIR-munnbindene på. Strammer man båndene og tighter til IIR munnbindene så 'tjener' man ekstra prosenter beskyttelse. Samme hvis man i tillegg tar på et ekstra munnbind utenpå.
Tøymunnbind alene derimot er ofte godt nede på 40%-tallet når det gjelder beskyttelse. I forbindelse med fremveksten av de mer smittsomme luftbårne mutasjonene er tøymunnbind alene nå forbudt i endel land og områder nedover Europa. Det er ikke godt nok, rett og slett.
Jeg har stusset fælt på at ikke media har tatt mer tak i disse tingene. Ved enda mer villsmitte av mutasjonsvariantene blir det nok fort mer aktuelt.
|
|
|
15/02/2021 21:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Man er vel mest redd for bakterier ved operasjon? Og det er vel det vanlige munnbind er laget for? Munnbind er i stor grad brukt for å forhindre smitte av pasienten, ikke kirurger. Få kirurger er redd for at de blir smittet av en som skal amputeres til å måtte amputere selv.  Kjedelig dog om pasienten får en infeksjon i operasjonssåret. Bakterier er vesentlig større enn virus (titals til flere hundre ganger større) og på papiret er virus små nok til å kunne klare å komme seg gjennom materialet til masken. Men de sprer seg gjerne gjennom dråper, og dråpene er store nok til å bli hold igjen. I tillegg er maskene elektrisk ladet som øker effektiviteten drastisk.
|
|
|
15/02/2021 23:45
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ja, ok, her var det bygd fysiske simuleringsmodeller med målinger på innsiden og utsiden av maske for å undersøke hvor stor andel av partikler på lik størrelse med de partiklene som frakter coronavirus som filtreres ut, i tilfelle eksponering mot luftmasser med coronavirus. Så er det riktig som du sier at mengde eksponering også har noe å si i forhold til både om man utvikler sykdom og også i forhold til alvorlighetsgrad.
|
|
|
|
|