Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Endre ultregra bremser fra 160 mm til 140 mm

Re: Endre ultregra bremser fra 160 mm til 140 mm [Re: Panda] #2635298 30/10/2020 06:26
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Panda
Sitat: Oddefa
Sitat: Panda
Flott sykkel. Har selv SystemSix.
Om du ønsker kan du kjøre girkabler ned i hullet i kronrøret og videre ned. Da får du mer clean look.
Masse som har gjort dette på Sys6’en.

Har selv planer om å gjøre dette på min.

Ja ser at noen har gjort det. Hvordan gjør gjør en det enklest mht finne riktige "kanaler" ? eller bruker en strømpe hele veien ? Hvis det er enkelt så kanskje jeg skal vurdere det.

Min Sys6 fra 2019 bruker strømpe hele veien så det er relativ enkel å endre dette.
På Sys6 fra 2020 brukes ikke strømpe hele veien inne i ramme, men vaier føres enten løs eller i form for hylse, vet ikke faktisk. Tipper det er samme design for din 2020 Super6.

Interessant, og bra timing så dukket denne linken (https://www.soigneur.co.uk/online-store/cannondalemgik) opp i morgen på Sup6 tråden til weightweenies, kanskje dette er enkleste og "billigste" løsningen for min del ?

Re: Endre ultregra bremser fra 160 mm til 140 mm [Re: Oddefa] #2635338 30/10/2020 10:17
Panda Offline
Besatt
Besatt
Soigneur kittet er greit å bruke når du har wire løst inni rammen. Det er mest den guide til under deksel som er smart.
Har man, som jeg, hele strømpe og vaier løpende inni ramma, da trenger man ikke dette sett. (eneste man trenger er nytt deksel).
[Linket bilde fra cannondale-parts.de]

Re: Endre ultregra bremser fra 160 mm til 140 mm [Re: Oddefa] #2635615 31/10/2020 13:06
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Svaret på hovedspørsmålet mitt er at jeg kan bruke samme bolt/skrue, da den gikk inn i adapteret, og så korte skruer som gikk fra adapter og inn i kaliperen. Og når jeg tok bort adapter så var det skruen helt riktig i forhold til kaliperen. Mao, det var bare å ta bort adapter og skru på igjen og nå er er den fine 140 dura ace skiven perfekt plassert.

Et annet spm, vet det er andre tråder her inn om emnet. Men skal også kappe styrerør/gaffelrør (starter litt forsiktig og venter litt før evt totalslamming. Har en brukt carbonblad til baufilen (antar det 30 + tenner), men litt usikker hvor skarp den er, men antar den ikke tar noe skade hvis sløv ? vurderte også å kjøpe 24 t blad på biltema og da få nytt blad, men ser det ikke er anbefalt på carbon. Har kun brukt carbonbladet for å kappe setepinne, men det er jo viktigere at styrerøret blir "perfekt" en setepinne. Men noen som har erfaring om å bruke 24 t på carbon ?

Re: Endre ultregra bremser fra 160 mm til 140 mm [Re: Oddefa] #2635716 01/11/2020 12:54
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Gikk bra å kutte styrerøret, ble fint og jevnt kutt selv om (karbon)blad var litt slitt. Kuttet mindre en jeg hadde tenkt, men greit å få sykle litt på den før jeg kutter den mer så venter vel til våren. Har dog "slammet" selve stemmet, dvs så langt ned jeg får den, så stikker opp par cm. Drop blir da ca 9 cm som er samme som jeg har på den gamle Super sixen, System SIxen har dropp på ca 12 cm, så blir mer oppreist dette, ikke att det har vært noe problem med komfor/sitte lenge på System SIxen heller. Vekten er forresten akkurat på grammet 6.8 kg (med pedaler og 2 stk king cage flaskeholdere). Da ikke med orginalhjul, som med samme dekk/slange kombo sikkert ville ha veid 200 gram mer. Kommer dog å sette opp Farsport hjulsettet med litt grovere dekk og muligens slangeløst til våren, noe som vil økte vekten noe,50-100 g. Men skal fint være sub7 iallefall. Tipper jeg kommer til å sjekke ut annet styre/stem kombo og det vil nok også bli litt tyngre for lett det jeg har nå. Er jo mekanisk Ultegra så det er jo med på å holde vekten "oppe". Feks sparer en vel 40 gram på å kjøpe Dura ace bakgir, ser noen selger nytt bakgir til 1200 på Finn, og feks hvis jeg selger min ubrukte Ultegra bakgir til 6-700 kr så trenger ikke å bli så dyrt, mens feks krankgir gir mindre gramgevinst for bytte. Eller så kan jeg evt bare går ned 20 gram i uken de neste månedene så kan sykkel bare veie det den gjør. Men morsommere å slanke sykkel da.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå