Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 43 av 73 1 2 41 42 43 44 45 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Andysor] #2646893 03/02/2021 20:54
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Andysor
«Anbefalinger» om alt mulig gjør at noen føler det eneste rette er å holde seg hjemme og det er helt ødeleggende for psyken hos mange.

Ja, dette er et typisk problem. Går man ut med info om noe, så blir de som er "redde nok" reddere, og de som driter i det fortsetter å drite i det likevel.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2646902 03/02/2021 22:37
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Hva tror dere denne nedstengningen og skremselpolitikken gjør med samfunnet på sikt?
Isolat er jo tross alt hva man tyr til hvis man ikke klarer og oppføre seg in fengsel. Ensomhet er jo en av tingene mennesker ikke takler.
Fysisk kontakt
Kreativiteten i samfunnet
Folk som ikke tør og satse
Folk som har mistet jobb og økonomi

(jeg mener ikke at man ikke skal respektere viruset)

Redigert av Frank H; 03/02/2021 22:37.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2646903 03/02/2021 22:42
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev

men dessverre tror jeg ikke det vil ha en signifikant effekt å stenge smågodthylla og andre ting vi kan klare å få folk til å gjøre.

Smågodthylla var bare et eksempel. Men tenk om vi hadde en regjering som hjalp folket med mange sånne små valg. I stedet for å prioritere at dagligvarekjedene kan fylle opp pengebingen.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Frank H] #2646904 03/02/2021 23:08
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg tror det vil gå bra med samfunnet, men noen vil selvsagt slite. Samfunn har klart seg igjennom mye mye verre katastrofer enn det vi har. Da spesielt i Norge nå. Tenk Spania og ledighet under finanskrisen. Helt bra er vel ikke det ennå, men det var vel mye verre en Norge nå?

Ensomhet? Mangel på fysisk kontakt? Ja, det er et problem i samfunnet, men å vere ensom er på ingen måte det samme som å vere alene. Er du ensom til vanlig kan du like gjerne ha det bedre når du er i nedstengning. Får du ikke lov til å treffe folk er det ok, noe helt annet enn å ikke treffe folk fordi du ikke har noen å treffe. Isolat i fengsel er selvsagt skadelig, isolat type overvintring på fangsthytte på Svalbard er det muligens på et vis, men redusert omgangskrets i noen måneder er ingen av delene.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2646908 04/02/2021 07:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Appelsin
Jeg tror det vil gå bra med samfunnet, men noen vil selvsagt slite. Samfunn har klart seg igjennom mye mye verre katastrofer enn det vi har. Da spesielt i Norge nå. Tenk Spania og ledighet under finanskrisen. Helt bra er vel ikke det ennå, men det var vel mye verre en Norge nå?

Ensomhet? Mangel på fysisk kontakt? Ja, det er et problem i samfunnet, men å vere ensom er på ingen måte det samme som å vere alene. Er du ensom til vanlig kan du like gjerne ha det bedre når du er i nedstengning. Får du ikke lov til å treffe folk er det ok, noe helt annet enn å ikke treffe folk fordi du ikke har noen å treffe. Isolat i fengsel er selvsagt skadelig, isolat type overvintring på fangsthytte på Svalbard er det muligens på et vis, men redusert omgangskrets i noen måneder er ingen av delene.

Her er folk forskjellige. Jeg ser på en hel helg uten å måtte snakke med et annet menneske som en uoppnåelig drøm, mens min eldste sønn ville sett på det som en straff.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tex] #2646972 04/02/2021 15:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647091 05/02/2021 12:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sputnik, anyone?
https://www.nrk.no/urix/den-russiske-sputnik-vaksinen-kan-bli-godkjent-i-norge-1.15360654

Jeg har ikke vært vaksineskeptiker før nå ...
I utgangspunktet har jeg full tiltro til systemet for godkjenning av vaksiner og andre legemidler, men hvis det i dette tilfellet baserer seg på russiske grunnlagsdata blir jeg noget skeptisk må jeg si.

Noen her klare for å brette opp ermet for Spunik?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tex] #2647099 05/02/2021 13:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her må vi stole på Legemiddelverket.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647101 05/02/2021 13:43
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror det er vanskelig for Legemiddelverket å påstå at russiske grunnlagsdata kan være manipulert, uten at det er noen konkrete holdepunkter for dette. Som privatperson står jeg fritt til å mene at dette utgjør en for meg uakseptabel risiko - uten de samme krav til dokumentasjon eller begrunnelse ...

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tex] #2647104 05/02/2021 14:00
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Tex
Jeg tror det er vanskelig for Legemiddelverket å påstå at russiske grunnlagsdata kan være manipulert, uten at det er noen konkrete holdepunkter for dette. Som privatperson står jeg fritt til å mene at dette utgjør en for meg uakseptabel risiko - uten de samme krav til dokumentasjon eller begrunnelse ...

Jeg forstår skepisen .Det er solgt 1 milliard vaksiner ,også ut av Russland. Så om den har bivirkniger tenker jeg vi får vite det relativt fort .Er ikke Russisk legevidenskap langt framme? mener de korrigerte synet på folk lagt tilbake på 80 tallet.Å kan vi stole på alt som kommer fra USA?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tex] #2647297 08/02/2021 08:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tror det er vanskelig for Legemiddelverket å påstå at russiske grunnlagsdata kan være manipulert, uten at det er noen konkrete holdepunkter for dette.

Dette vet jeg så lite om at jeg ikke velger å tro noe som helst om det ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tex] #2647300 08/02/2021 08:59
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sputnik, anyone?
https://www.nrk.no/urix/den-russiske-sputnik-vaksinen-kan-bli-godkjent-i-norge-1.15360654

I utgangspunktet har jeg full tiltro til systemet for godkjenning av vaksiner og andre legemidler, men hvis det i dette tilfellet baserer seg på russiske grunnlagsdata blir jeg noget skeptisk må jeg si.

Jeg venter og ser hvordan det går med de som er før meg i køen.

Enten så dør de på mystisk vis, eller så blir de veldig raske på ski..?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Frank H] #2647323 08/02/2021 10:53
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kan, det verst tenkelige, være at gitt den antatte smittsomhet av Covid 19 med avarter, at tiltakene mot smittespredning kun utsetter at hele, eller det meste av befolkningen i landet, blir smittet av sykdommen?
Hva hadde skjedd om samfunnet fikk gå som vanlig, uten de mange begrensende tiltak? Mange, kanskje de fleste ville blitt smittet, men så?
Sykdommens dødelighet er påstått av flere kilder å ha lav dødelighet. Kanskje omtrent som en hissig variant av sesong-influensa?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647326 08/02/2021 11:04
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@anomyn, problemet med å la viruset spre seg "naturlig" er at det vil gi en høyere dødelighet ettersom det blir mye mer ressurskrevende å behandle alle de syke.

De vi redder fra et alvorlig sykdomsforløp i dag ville vi da kanskje ikke hatt ressurser til å redde. En sakte spredning av viruset på grunn av nedstengning gjør at Norge beholder kontroll i helsevesenet og slipper at dødeligheten i stor grad sprer seg fra risikogruppene.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Anomyn] #2647327 08/02/2021 11:05
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Anomyn
Kan, det verst tenkelige, være at gitt den antatte smittsomhet av Covid 19 med avarter, at tiltakene mot smittespredning kun utsetter at hele, eller det meste av befolkningen i landet, blir smittet av sykdommen?
Hva hadde skjedd om samfunnet fikk gå som vanlig, uten de mange begrensende tiltak? Mange, kanskje de fleste ville blitt smittet, men så?
Sykdommens dødelighet er påstått av flere kilder å ha lav dødelighet. Kanskje omtrent som en hissig variant av sesong-influensa?

Du trenger ikke å lure så mye på det, du kan lese om det f.eks. her https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...-i-amazonas-her-herjer-brasil-mutasjonen

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Garpen] #2647332 08/02/2021 11:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Garpen
@anomyn, problemet med å la viruset spre seg "naturlig" er at det vil gi en høyere dødelighet ettersom det blir mye mer ressurskrevende å behandle alle de syke.

De vi redder fra et alvorlig sykdomsforløp i dag ville vi da kanskje ikke hatt ressurser til å redde. En sakte spredning av viruset på grunn av nedstengning gjør at Norge beholder kontroll i helsevesenet og slipper at dødeligheten i stor grad sprer seg fra risikogruppene.

Hadde jo ikke tenkt å blande meg inn her, men...
Det virker som om vi kommer oss "lettere unna" her i landet enn andre steder med både tilsvarende og strengere tiltak. Flere av oss hører på myndighetene enn i andre land, vi bor mer spredt, bedre helsevesen, generelt bedre helse osv etc. Jeg tror også at vi for en gangs skyld skal være litt stolte av at vi er noe asosiale, ref Nordmenn på bussen-historier.

Så da er det jo ikke rart man tenker hva hvis vi ikke hadde kjørt så strengt, ville det ha blitt et nytt Lombardia, eller ville det ha vært omtrent som nå? Ville det ha holdt med stående og repeterende ordre fra myndighetene - type hjemmekontor, avstand, vask & armkrok, fremfor Joker Nord?

Får litt rekruttskole-følelsen - en eller annen brettet ikke kanter på trusene, så derfor må hele laget ta 20 pushups. Det er god læring til rebelske rekrutter, men kanskje ikke til alt annet?

Leser man kommentarer på Face eller VG, så er et jo som vanlig overpolarisert med enten STENG ALT, PORTFORBUD NÅ [emoji emoji emoji] eller Jaquesson.

Opplever at alle jeg har hatt kontakt med oppfører seg som voksne mennesker, og gjør så godt de kan.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Anomyn] #2647338 08/02/2021 12:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Mye verre kan tenkes men med en anslått smittegrad på 2% ('per idag') vil det ta 50 år til.

Skalk lukene!

Hva som kunne ha skjedd har vi diskutert mye herinne.
Hva som har skjedd andre steder trenger vi ikke diskutere, er bare å ta en titt.

Men så? Ja, hva så? Nye varianter dukker opp (som 'din sesonginfluensa') som smitter på nytt 'annenhvert, hvert tredje år', og så gjør vi det i gjør med sesonginfluensa hvert år og starter med tiltak?

Og så får vi håpe at dagens tiltak ikke fokuserer (kun) på å unngå dødsfall, men det har vært diskutert mye herinne også.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: knutspeed] #2647339 08/02/2021 12:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: knutspeed

Får litt rekruttskole-følelsen - en eller annen brettet ikke kanter på trusene, ........

Jeg har ikke gått rekruttskolen; kanter på truser? Fortell.

......så derfor må hele laget ta 20 pushups. Det er god læring til rebelske rekrutter, men kanskje ikke til alt annet?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Ripen] #2647340 08/02/2021 12:11
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ripen
Sputnik, anyone?

Jeg venter og ser hvordan det går med de som er før meg i køen.

Enten så dør de på mystisk vis, eller så blir de veldig raske på ski..?

Jeg gjetter på at Sputnik vaksinen er den som er satt mest i verden. Hadde ikke de vaksinert millioner av mennesker før noen av de vestlige var godkjent?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Anomyn] #2647345 08/02/2021 12:23
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

En gylden middelvei må vel være mulig her. Det er pt ca 2.500 som har vært innlagt på sykehus pga Corona i Norge siden Covid kom til Norge. Det er vel ca 1/3 av en influensa epidemi. Målet for tiltakene er jo at kapasiteten på sykehusene ikke skal bli sprengt, kan jo styre tiltakene slik at vi ligger på halvkapasitet?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647349 08/02/2021 12:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous13
Forresten, er det flere som har tatt standpunkt til hvordan de forholder seg til alt av pålegg og tiltak? Det ser jo ikke ut til at myndighetene er særlig interesserte i å kvantifiser hverken trusler eller kosnader særlig godt, så etter siste nedstenging har jeg bestemt meg å drite i alt av tiltak som ikke passer meg eller som går direkte utover noen som ikke er informert eller kan samtykke.

Så det er klem og kos, turer, fest og sosial omgang, men bare med informerte og samtykkende voksne. Funker som bare det, selv om det selvfølgelig er noen som skal moralisere over det. Jeg bruker munnbind der jeg skal og har alltid hatt et strengt håndvaskregime, så de som ikke kan samtykke i min omgangsform blir ikke plaget.

Litt som en tjukkas, som ikke ikke plager andre, men går rundt og er et potensielt kostnads- og ressursproblem.

Liberalisten (eller anarkisten) i meg er enig. Men problemet med løsningen din er at du og dine medsammensvorne kontrollerer ikke alle variablene. Hvis du smitter en samtykkende voksen så vet ikke du hvem han smitter osv.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647369 08/02/2021 14:01
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Forresten, er det flere som har tatt standpunkt til hvordan de forholder seg til alt av pålegg og tiltak? Det ser jo ikke ut til at myndighetene er særlig interesserte i å kvantifiser hverken trusler eller kosnader særlig godt, så etter siste nedstenging har jeg bestemt meg å drite i alt av tiltak som ikke passer meg eller som går direkte utover noen som ikke er informert eller kan samtykke.

Du vil åpenbart ha masse info, men fungerer det på andre? Vil det å gi deg alle små detaljene ødelegge for kommunikasjonen til andre?
At 50% er dummere enn gjennomsnittet er populært å si, det stemmer ikke, men det er stor forskjell på folk.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647372 08/02/2021 14:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har vi noen gang fått høre hva slags smittenivå som hører til hvilke tiltak?

Hva vil du bruke den informasjonen til?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647374 08/02/2021 14:19
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Tror mange liker klare regler å forholde seg til, uten så mye nyanseringer eller vurderinger. Hvem skal man tilpasse kommunikasjonen til?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647384 08/02/2021 15:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Forresten, er det flere som har tatt standpunkt til hvordan de forholder seg til alt av pålegg og tiltak? Det ser jo ikke ut til at myndighetene er særlig interesserte i å kvantifiser hverken trusler eller kosnader særlig godt,

Dette er vel det nærmeste:

https://www.helsedirektoratet.no/te...remtidig%20utvikling%20i%20pandemien.pdf

Jeg tror jeg er uenig i noen vurderinger, men har ikke lest den nøye nok til å mene å kunne si noe spesifikt.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647468 08/02/2021 23:31
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dlLe1j/baerekraft-i-virusfryktens-tid

Kanskje ikke alle som fikk med seg denne i Aftenposten for en ukes tid siden. Tvedt stiller noen gode spørsmål her.
Vi er nesten et år ut i pandemien, men det er gjort bortimot null på beredskap/sengeplasser samtidig som man gjennomfører harde inngrep på folks bevegelsesfrihet, økonomi og fremtidsutsikter. Er jo mildt sagt merkelig. Enda rarere blir det at det stilles så få spørsmål i pressen rundt dette. Nå er vi kommet dit hvor smittetallene er lave, men likevel sitter nedlåst fordi noen titalls prøver viser en mutasjon. Virus muterer jo som kjent og da ser man jo fort at situasjonen vi har vært i til nå kan fortsette lenge til. Hvor lenge kan vi drive på slik før folk og næringer går helt i oppløsning?

Redigert av sanouka; 08/02/2021 23:48.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647475 09/02/2021 07:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Virus muterer jo som kjent og da ser man jo fort at situasjonen vi har vært i til nå kan fortsette lenge til. Hvor lenge kan vi drive på slik før folk og næringer går helt i oppløsning?

Til tiltakene virker, akkurat som med sesonginfluensa.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2647479 09/02/2021 07:38
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Virus muterer jo som kjent og da ser man jo fort at situasjonen vi har vært i til nå kan fortsette lenge til. Hvor lenge kan vi drive på slik før folk og næringer går helt i oppløsning?

Til tiltakene virker, akkurat som med sesonginfluensa.

Den er for fatalister og de som fremdeles tror på "slå ned" taktikken som eneste virkemiddel. Artikkelforfatteren og ganske mange andre (meg selv ink) mener at vi må leve med viruset i mange år og hva gjør vi/regjeringen med det?
Greit nok at vi kanskje får en pause med en liksomnormal igjen i sommer, men så er det pån igjen så fort sola står lavere. Det er i den konteksten man må lese avslutnings spørsmålet mitt i forrige innlegg.

Redigert av sanouka; 09/02/2021 07:41.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: sanouka] #2647511 09/02/2021 08:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sanouka
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dlLe1j/baerekraft-i-virusfryktens-tid

Kanskje ikke alle som fikk med seg denne i Aftenposten for en ukes tid siden. Tvedt stiller noen gode spørsmål her.
Vi er nesten et år ut i pandemien, men det er gjort bortimot null på beredskap/sengeplasser samtidig som man gjennomfører harde inngrep på folks bevegelsesfrihet, økonomi og fremtidsutsikter. Er jo mildt sagt merkelig. Enda rarere blir det at det stilles så få spørsmål i pressen rundt dette.

Noen ganger er grunnen til at det stilles så få spørsmål om en ting at vi har svarene allerede.

Hvor lang tid tror du det feks vil ta oss å tredoble antall intensivplasser og konkret hva tror du blir annerledes om vi gjør det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2647517 09/02/2021 08:59
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Må jo ha mange nye intensivsykepleiere og leger da. Det burde være raskt å skaffe...

Side 43 av 73 1 2 41 42 43 44 45 72 73

Moderator  support