Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?
|
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?
[Re: Stupfull]
25/10/2020 10:25
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Så lange turer som det blir på Emtb bør man kanskje smøre kjedet en eller to ganger iløpet av en tur?
Nei nei, SÅÅ lange turer blir det ikke  Får jeg 35-45km på stitur er det en lang tur for meg. Gj.snitt turer på 25-30tenker jeg.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
25/10/2020 10:55
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
«Jeg tror hvertfall ikke at de vil være verdt så mye mindre en en vanlig sykkel. En 5 år gammel stisykkel uten motor er ikke verdt mange kronene det heller.» Dagens sykler er nok ikke verdt så mye etter 5 år, men lever gjerne videre som vinter/hytte sykkel osv, spent på å se hva en 5 år gammel eMtb brukes til...? Sykkelbransjen har blitt som motebransjen, pøser ut nye modeller, standarder og farger på løpende bånn. Sjekker man ut f.eks Santa Cruz forumet på mtbr ser man fort hvordan behov skapes, nye modeller og farger diskuteres i måneder før de slippes. God markedsføring vil noen si, vanvidd sier noe eg
|
|
|
[Re: larsdx]
25/10/2020 11:34
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir mye synsing i disse trådene. Kunne ikke Terrengsykkel undersøkt.
For eksempel: Sjekke med de større entusiastbutikkene hvordan fordelingen er av E-mtb og vanlige terrengsykler og hvordan utviklingen har vært de siste årene? Undersøke med lokale aktører og NOTS-lag om man opplever mer brukerkonflikt med elektriske sykler på sti? Godt forslag med litt utvidet journalistisk innhold på kjøpet. Store ressurser kreves jo heller ikke. 5 tlf til div butikker og en oppfordring på FB siden til NOTS om å svare på PM så har man det man trenger.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/10/2020 12:10
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei ... Hva kan man bruke en fem år gammel stisykkel til? Er ikke det bare søppel? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118389&filename=baresoppel.jpg) Takk til Helge for en fin tur og et flott bilde av en gammal gubbe på et vrak av en Intense som kun har affeksjonsverdi for den nevnte gubben.
Redigert av Garpen; 25/10/2020 12:12.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
25/10/2020 12:31
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Søppel er det nok ikke, men man må vel ned på 10-15 på finn for å få det ut av boden
Sykkel mer enn nok til de fleste, men prøver man nor anno 2020 blir man fort overasket hvit mye bedre det får opp og ned.
|
|
|
25/10/2020 12:42
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Søppel er det nok ikke, men man må vel ned på 10-15 på finn for å få det ut av boden
Sykkel mer enn nok til de fleste, men prøver man nor anno 2020 blir man fort overasket hvit mye bedre det får opp og ned. Og 10-15 for den sykkelen er helt greit det når en flett ny Privateer 141 eller Ripmo AF koster 35 000. De aller fleste sykler ikke rundt Santa Cruzer eller Big S til 75 000 heller. (Sykkelen var rimelig lang og slakk den gangen (470 reach, 66,5 HT vinkel og BB drop av en annen verden), men jeg innrømmer at det skal bli moro å bytte den i en 2020 modell om et par år ... Det jeg savner på den er muligheten til å sette på en lenger dropperpinne; 125 mm er litt snaut.)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
25/10/2020 12:46
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Absolutt!
35 er kanskje litt lite, men par og førti? Absolutt sjukt deal ihvertfall!
Viktigste er uansett å ha det gøy!
|
|
|
25/10/2020 12:49
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Viktigste er uansett å ha det gøy!
Enig! Det er derfor de fleste av oss sykler! Folk må sykle på akkurat hvilke sykler de vil for min del 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
26/10/2020 07:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Følger debatten fortsatt i øyekroken, særlig siden argumentene som overbeviser terrengsyklistene umiddelbart tas i bruk av industri og presse overfor blandeveissyklistene. Dersom Terrengsykkel har rett i spådommen som stadig gjentas... Om ikke lenge vil stisykler med el-motor være standarden. må vi jo ønske velkommen at... Orbea sier deres nye eMTB er mindre el og mer sykkel. Da går jo utviklingen i riktig retning. Så kan vi jo håpe at en genial designer en gang i en fjern fremtid kommer på tanken å ta den helt ut og gjøre el-syklene om til noe så radikalt som sykler. Tenk på alle fordelene en slik innovativ og utradisjonell tilnærming vil gi våre barnebarns barn om noen desennier: - Tenk hvilken personlig tilfredsstillelse det vil bli å beherske terrenget utelukkende ved hjelp av egen teknikk, styrke og utholdenhet. - Tenk hvilken eksistensiell frihetsfølelse man vil få ved å kunne bevege seg så langt man bare vil uten lading og motorhjelp. - Tenk så bra det blir for naturvern og dyreliv at ikke alle kan el-sykle raskere og flere ganger så langt inn i sårbar utmark. - Tenk så bra det blir for miljø og klima at man ikke må produsere, kaste og gjenvinne batterier og forbruke elektrisitet for å sykle. - Tenk hvilken genial mekanisk innretning en slik fremtidig sykkel vil være, i all sin enkelhet. Og kanskje, kanskje, siden pris selvsagt er det mest grunnleggende og avgjørende hensyn for enhver syklist, vil man kunne klare å lage en slik fremtidig sykkel like billig som en standard elsykkel. Og hvis man ikke lykkes med å matche pris med standard el-sykkel, vil kanskje våre barnebarns barn likevel velge sykkel. For tenk så mye mer man får for pengene.
|
|
|
26/10/2020 07:38
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville jeg kjøpe ikke motorisert stisykkel i 2025 ? Svaret er ja :-)
(kunne jeg tenkt meg hytte i åsen ovenfor Gaiastova til 35 mill, trippel garasje med stort ski/sykkel-rom og en stisykkel nr 2 med motor slik at jeg hadde rukket alle nedkjøringene på Øyerfjellet i løpet av en dag, tja jeg tror det ville gitt mening).
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
26/10/2020 07:59
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Om fem år kommer dagens elsykler til stisykling til å være håpløst utdaterte og ikke være verdt noe som helst. Jeg har selv ingen intensjon om å kjøpe meg en elsykkel til bruk på sti med det første, men har en til pendling som bærer preg av hvordan utviklingen kommer til å gå. Den ser ut som en vanlig sykkel, veier omtrent det samme som en vanlig sykkel, og du skal være rimelig kjenner for å se at den ikke er en helt vanlig sykkel. Ikke noe synlig batteri eller display og en helt normal krank. Eneste som avslører den er av og på-knappen på seterøret og inngangen til ladekabel.
Når det kommer til stisyklene blir det da ikke mulig å skille en tradisjonell sykkel fra en elsykkel rent utseendemessig. På et tidspunkt vil det komme restriksjoner for bruk i bynære strøk, fordi naturen ikke tåler urbaniseringen hvor så mange folk skal ut i skogen i nærområdene og endret klima, så kommer det til å gjelde sykkel både med og uten el. Personlig sykler jeg mye i Oslos østmark og allerede før elsyklene begynte å gjøre sitt inntog har jeg sett mye økt slitasje på de mest brukte stiene til sykling ift. hvordan det var for bare ti år siden. Nå ser vi at elsykler betyr lengre turer for de som allerede var der og helt nye turer for de som er nye inn i dette som begge deler medfører økt slitasje ift. alternativet og som da kommer til medføre at disse restriksjonene kommer tidligere enn det som hadde vært nødvendig. I andre strøk vil man ikke ha samme behov for tiltak.
Jeg skulle gjerne like å vite en troverdig statistikk på hvor mange elsykler som faktisk selges til bruk på sti vs. antallet rent mekaniske stisykler. Ut fra hva jeg ser rundt meg blant min omgangskrets er elsykkelen stadig i klart mindretall.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: runermm]
26/10/2020 08:19
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Forstår ikke helt kritikken av TS her. De gir bare uttrykk for hva de tror kommer til skje. Ikke hva som bør skje.
Selv er jeg enig med TS i framtidsbeskrivelsen, men om jeg liker det? Njaaaaa. Min neste stisykkel er kun pedalbasert. Min andre? Tjaaaa. ¨ Vi redaksjonen i Terrengsykkel identifiserer oss som de sære som ønsker motorfrie sykkel i skogen. Men bransjen sier at vi er et mindretall. Kanskje ikke så mye i Norge som ellers i verden, men de store merkene ser mindre og mindre ønske om motorfrie sykkel og mer og mer salg av el-sykler i terrenget. Det er klart at nysalget av elsykler er litt kunstig høyt nå, side dette er nye sykler. Mange har jo analoge sykler fra før, men det er ikke noe tvil om at bransjen i større og større grad gjør pengene sine på salg av elsykler. Man kan like det eller ikke, men det skjer likevel. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen i at det vi har gjort et knefall for elsyklene. Vi konstaterer at de finnes og omtaler dem og skriver om dem. Mange liker dem, mange er forståelig skeptiske og negative. Jeg har personlig uttrykt skepsis og frykt for hva som vil skje når/hvis elsykler blir normen i terrenget. Min skepsis/frykt står ikke i veien for at jeg kan skrive om elsykler og at jeg klarer å se at mange kan synes at elsykler er moro, bra, smart osv. Det står heller ikke i veien for at jeg kan spå og tro at elsykler vil bli mer vanlig enn ikke-elsykler når det kommer til ren moro-basert stisykling om få år. At jeg spår dette, betyr ikke nødvendigvis at jeg ønsker det. Vi kunne ha valgt å nekte og skrive om elsykler i det hele tatt og da åpnet døren på vidt gap for andre som vil gjøre dette, samtidig som vi ville ha lukket døren til nye og gamle lesere som er interessert i elsykler enten fordi de er gira på en selv, eller er nysgjerrige på fenomenet. En slik avgjørelse ville nok også ha stengt døren til bransjen som føler de har fått en ny vår med økt elsykkelsalg. Jeg synes det er helt greit å være prinsipiell motstander av elsykler i skogen. Man trenger ikke engang å ha prøvd en elsykkel for å kunne fronte et slikt standpunkt. Det er en helt fair og forståelig mening å ha. Men det å mene at Norges eneste/viktigste/største nettsted for terrengsykling ikke skal skrive om elsykling og elsykler er et ganske urimelig synspunkt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/10/2020 08:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vi redaksjonen i Terrengsykkel identifiserer oss som de sære som ønsker motorfrie sykkel i skogen. Denne setningen illustrerer godt hva jeg tror er forsøkt formidlet lenger opp (i hvert fall fra min side): Jeg har ikke noe problem med at dere skriver om elsykler, men hvorfor må det så til de grader understrekes at ikke-el er for særingene? Den lille nisjen? "Bransjen sier vi er i mindretall", står det. Ok. Hva om "vi" ikke er det da? Jeg opplever Landevei som et blad med en (innimellom) tydelig redaksjonell stemme og mening. Hva mener Terrengsykkel, redaksjonen/bladet, om elsykling i skog og fjell? Det er fullt mulig å omtale denne typen sykler og samtidig ha en mening om dem. Disclaimer: Mulig redaksjonen har uttrykt en mening om dette, men det har jeg i så fall ikke fått med meg.
Redigert av Øyvind V; 26/10/2020 08:40.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/10/2020 08:42
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Ville jeg kjøpe ikke motorisert stisykkel i 2025 ? Svaret er ja :-)
(kunne jeg tenkt meg hytte i åsen ovenfor Gaiastova til 35 mill, trippel garasje med stort ski/sykkel-rom og en stisykkel nr 2 med motor slik at jeg hadde rukket alle nedkjøringene på Øyerfjellet i løpet av en dag, tja jeg tror det ville gitt mening). Emil :vi gikk for budsjett versjonen, flyttet og kjøpte flott bolighus på nedsiden av Gaiastova til en pris man muligens får kjøpt en bod for i Oslo . Så solgte jeg min vanlige sykkel og kjøpte en rå El sykkel, helt fantastisk bra. (DH sykkelen er beholdt)
Hafjelldobbelkroneforening
|
|
|
[Re: Ugla]
26/10/2020 08:42
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
På et tidspunkt vil det komme restriksjoner for bruk i bynære strøk, fordi naturen ikke tåler urbaniseringen hvor så mange folk skal ut i skogen i nærområdene og endret klima, så kommer det til å gjelde sykkel både med og uten el. Personlig sykler jeg mye i Oslos østmark og allerede før elsyklene begynte å gjøre sitt inntog har jeg sett mye økt slitasje på de mest brukte stiene til sykling ift. hvordan det var for bare ti år siden. Både ja og nei - blir litt mye over samme kam her. For storbyene er det en ting - men i de bynære skogene her jeg bor er det ytterst få som sykler (jeg kjenner og sykler sammen med så og si alle, og de kan jeg telle på fingrene). Stort sett er vi 3-5 stk som sykler sti hver uke, noen andre triller rundt innimellom. Dette har etter mine observasjoner gitt tilnærmet null slitasje. Allikevel har mange av de lokale stiene blitt ekstremt slitt av fotfolket, og grunnen er ganske enkelt at det har blitt tilrettelagt med skilting, publisitet i lokal-media, utbygging av områder med utkikkstårn, lavo'er, grillplasser, toaletter, grusing og ombygging av turstier til turveier, klopping, bygging av trapper på de merkeligste steder, for ikke å glemme barking og grusing dersom vi skulle få et døgn med skiføre osv. Når stiene blir så brede og populære, velger folk å oppsøke de mindre stiene for å få fred og litt mer naturopplevelse. Dermed slites de også mer. Koronasommeren har forsterket denne effekten ganske dramatisk. I tillegg kappes stadig mer av nærmarka til fordel for boliger og industri, og det bedrives fortsatt utstrakt grisehogst. Når det gjelder stisykling spesifikt, virker trenden lokalt å være nedadgående. De som var på tur i skogen reiser heller til de større anleggene og kjører heisbasert eller shuttle. El-mtb har vært tilgjengelig noen år, men har ikke hatt noen merkbar effekt her. På hytta i Kongsberg har det imidlertid skjedd mye andre veien. Vi har vært der gjennom sommerferien de siste 4 årene, og møtt noen få eMTB i skogen. Nå i sommer møtte vi knappest ikke-motorsykler i det hele tatt.
Redigert av knutspeed; 26/10/2020 08:43.
|
|
|
26/10/2020 08:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg klarer ikke å se at terrengsykkel er så fryktelig positive til elsykler. Synes de balanserer dette bra og om noe skriver de mindre om El enn man kunne forvente da mange i markedet nettopp er på jakt etter elsykler. Selv er jeg positiv til el og positiv til vanlig sykkel. Det ene utelukker ikke det andre, noe jeg synes TS generelt får bra til. Hadde de ikke skrevet om el hadde de virket veldig gammeldagse og utdaterte.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/10/2020 08:56
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det er jo klart bransjen vil ha mer el-stoff om det er det som selger. De skal jo tjene mest mulig penger. Jeg syntes dog det vanner ut bladet deres. Om det er veldig stor interesse for El, så er det jo sikkert noen som vil starte et magasin om det. Dersom dere velger å omfavne elsykler, og få flere nye lesere (men mister oss syklister), så er jo det er valg dere tar. Og som jeg respekterer om det er det dere må gjøre for å ha en jobb. Jeg er jo veldig glad i kjøre rundt på grusveier i marka med min 2 sylindrede motorsykkel, men jeg vil jo ikke ha mer motorstoff i Landevei av den grunn. Jeg har ingenting i mot elsykler. Jeg har både prøvd flere turer og gjort meg et intrykk av el-stisykkel og jeg har en elsykkel som brukes til transport, barnehagelevering etc. Folk må også gjerne sykle rundt på el om de syntes det er morsommere. Det jeg først og fremst syntes er kjipt, er når en ellers bra blekke fylles opp med ting som jeg syntes er totalt uinteressant. Det ser nok da ut til at jeg snart tilhører mindretallet 
|
|
|
[Re: olechr]
26/10/2020 09:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg klarer ikke å se at terrengsykkel er så fryktelig positive til elsykler. Synes de balanserer dette bra og om noe skriver de mindre om El enn man kunne forvente da mange i markedet nettopp er på jakt etter elsykler. Selv er jeg positiv til el og positiv til vanlig sykkel. Det ene utelukker ikke det andre, noe jeg synes TS generelt får bra til. Hadde de ikke skrevet om el hadde de virket veldig gammeldagse og utdaterte. ### Jeg fikk litt sjokk da det dukket opp et Terrengsykkel-blad hvor man måtte bla frem til side 197 før man fant lesestoff uten motor. Men bortsett fra det bladet er jeg enig med Ole Christian ! Om man ønsker å være noe for de (muligens snart ?) få er jo det en edel tanke men tross alt er Terrengsykkel helt avhengig av en stor gruppe betalende kunder og leverandører som betaler lønn og andre kostnader. Selvsagt må dere skrive om et bredt spekter av sykler, gadgets, aktiviteter, turer osv. Lykke til ! ..... Olehen, det høres ørlite mer overkommelig ut :-)
Redigert av EmilZipp; 26/10/2020 09:23.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/10/2020 09:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Til lags åt alle kan ingen gjera".
Redaktøren skriver at redaksjonen "identifiserer [seg] som de sære som ønsker motorfrie sykler i skogen". Og de er, i følge bransjen, i mindretall. Hvor lenge kan de holde på sånn? En gjeng motstandere av elsykler i skogen skal skrive troverdig om elsykler i skogen?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/10/2020 09:55
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
"Til lags åt alle kan ingen gjera".
Redaktøren skriver at redaksjonen "identifiserer [seg] som de sære som ønsker motorfrie sykler i skogen". Og de er, i følge bransjen, i mindretall. Hvor lenge kan de holde på sånn? En gjeng motstandere av elsykler i skogen skal skrive troverdig om elsykler i skogen? Nå leser du som fanden leser bibelen, men sånn er det vel. At jeg selv foretrekker å bedrive min egen sykling på privaten uten motor, betyr ikke at jeg er motstander av elsykler i skogen. Men du setter jo fingeren på en potensiell utfordring her. Hvis vi skriver negativt om elsykler vil noen si at vi ikke kan skrive troverdig om dette. Skriver vi at elsykler er morsomme å sykle på vil noen prøve å ta oss på at vi ikke problematiserer dem i stor nok grad. Sånn som terrengsykkelmarkedet har blitt vurderer vi det slik at det ikke er rom for et terrengsykkel-magasin fritt for elsykkel-stoff, samtidig som et rent elsykkel-magasin også vil være marginalt og krevende - etter hvert flyter el og ikke-el over i hverandre. Da blir det umulig å skille. Jeg er nok likevel en av de som har syklet på flest forskjellige el-terrengsykler de siste par årene, i tillegg til at jeg har 14 års erfaring med testing av terrengsykler og landeveissykler. Om det gir meg et grunnlag for å si noe hvordan sykler oppfører uavhengig av om de har motor eller ei kan man selvfølgelig mene hva man vil om.
Redigert av sykkeloyvind; 26/10/2020 09:59.
|
|
|
26/10/2020 10:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nå leser du som fanden leser bibelen, men sånn er det vel. At jeg selv foretrekker å bedrive min egen sykling på privaten uten motor, betyr ikke at jeg er motstander av elsykler i skogen.
Du skriver: Vi redaksjonen i Terrengsykkel identifiserer oss som de sære som ønsker motorfrie sykkel i skogen. Dersom redaksjonen ønsker motorfrie sykler i skogen, er dere da for eller mot elsykler?
Redigert av Øyvind V; 26/10/2020 10:18.
|
|
|
26/10/2020 10:13
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
ønsker vi ei trykt sykkelblekke i lilleputt Norge, må vi klare å se hele bildet og akseptere at det er noen sider som er mindre interessante enn andre. men hva med å få inn litt mer nerde/feinsmecker stoff på de siste sidene i hvert nr? Det hadde veid opp for elstoffet for min del.
|
|
|
[Re: jallis]
26/10/2020 10:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
ønsker vi ei trykt sykkelblekke i lilleputt Norge, må vi klare å se hele bildet og akseptere at det er noen sider som er mindre interessante enn andre. men hva med å få inn litt mer nerde/feinsmecker stoff på de siste sidene i hvert nr? Det hadde veid opp for elstoffet for min del.
Terrengsykkel eksisterer ikke som blekke lenger. Fant én side jeg gadd å lese i siste Fri flyt. Det var Alpers' kaffeartikkel.
|
|
|
26/10/2020 10:27
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå leser du som fanden leser bibelen, men sånn er det vel. At jeg selv foretrekker å bedrive min egen sykling på privaten uten motor, betyr ikke at jeg er motstander av elsykler i skogen.
Du skriver: Vi redaksjonen i Terrengsykkel identifiserer oss som de sære som ønsker motorfrie sykkel i skogen. Dersom redaksjonen ønsker motorfrie sykler i skogen, er dere da for eller mot elsykler? Jeg ønsker motorfrie sykler, det betyr ikke at jeg ikke aksepterer sykler med motor. Jeg ønsker ikke at skogen nødvendigvis skal være el-motorfri. Det er ikke så vanskelig dette. Jeg håper det fortsatt det vil produseres motorfrie stisykler for oss som liker det.
|
|
|
26/10/2020 10:54
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Sikkert bare jeg som er dum, men for meg virker det som om du og redaksjonen ikke er helt i sync på hva dere mener om elsykler i skogen. Vi redaksjonen i Terrengsykkel identifiserer oss som de sære som ønsker motorfrie sykkel i skogen. Jeg ønsker ikke at skogen nødvendigvis skal være el-motorfri.
|
|
|
26/10/2020 11:01
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Sikkert bare jeg som er dum, men for meg virker det som om du og redaksjonen ikke er helt i sync på hva dere mener om elsykler i skogen. Vi redaksjonen i Terrengsykkel identifiserer oss som de sære som ønsker motorfrie sykkel i skogen. Jeg ønsker ikke at skogen nødvendigvis skal være el-motorfri. Dum eller ikke - det er fullt mulig å ønske å bedrive stisykling uten motor, uten å nødvendigvis være negativ til elsykling i skogen - Vi/jeg ønsker å bedrive motorfri sykling i skogen i mange år fremover, men ser også gleden med el-motorisert terrengsykling, og har stor forståelse for at andre synes dette er interessant og gøy. Igjen du leser som fanden og med, tilsynelatende et ønske om å sette meg fast, mer enn noe annet.
|
|
|
26/10/2020 11:03
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ikke noe ønske om å sette deg fast, jeg lurer bare på hva som er den redaksjonelle holdningen til elsykling i marka. Skal ikke tvære noe mer med det, tror det begynner å synke inn 
|
|
|
26/10/2020 11:16
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg testet for første gang en e-MTB på stier i helgen, en Spesh Levo (den "tunge", ikke SL). Jeg har allerede en elsykkel til pendling, men hadde ikke prøvd på sti før. Hadde ikke egentlig tenkt å prøve, men var på en shopride hos Sørensen og det var et par ledige demosykler, så jeg tenkte "hvorfor ikke". En venninne prøvde også samme type sykkel, vi to hadde ganske forskjellige opplevelser av e-MTB - men samme konklusjon  Føret var vått og glatt og vi syklet typiske Østmarkastier. Mine opplevelser: * Den kjentes ut som en vanlig stisykkel, bare med mer kraft. Jeg tenkte ikke så mye på vekta, på den annen side veier min vanlige fulldemper 17.5 kg * Den ekstra kraften gjorde det lettere å sykle på vått føre. Det var enklere å dosere kraften enn jeg trodde, og jeg hadde overskudd til å tråkke til når stien krevde det. * Jeg kjørte stort sett på laveste assistansenivå, det var mer enn nok og jeg hadde fremdeles følelsen av vanlig stisykling. Det høyeste assistansenivået gir tullete mye ekstrakraft, og sykkelopplevelsen ble en helt annen. Det føltes faktisk ikke ut som sykling, men motorsykling. * Å kjøre i en blandet gruppe med el og ikke-el ga dårlig flyt og ble et stressmoment for flere. På den annen side så holdt jeg følge med 17-18 år gamle aktive rundbanesyklister  Min venninne, som veier mye mindre enn meg og er vant til lettere stisykkel, hadde en litt annen opplevelse. Spesielt at vekten gjorde sykkelen mye mindre håndterbar, og at hun opplevde at motoren dro av gårde noen ganger der det ikke var ønskelig. For min del så føler jeg at jeg ikke trenger el-assistanse i skogen. Opplevelsen sammenlignet med min vanlige stisykkel var omtrent den samme på lavt assistansenivå, selv om jeg såklart syklet litt fortere. Men jeg har det jo ikke så travelt...  Ved full motorkraft forsvant mye av følelsen med stisykling for min del. Det gidder jeg ikke å betale mye ekstra for. Om jeg hele tiden hadde syklet sammen med folk som er mye sprekere enn meg, eller om jeg hadde bodd et sted som Hafjell/Nesbyen så hadde jeg helt klart vurdert en e-MTB for selv-shuttling.
Redigert av DesmoSkier; 26/10/2020 11:20.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
26/10/2020 20:33
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Som Øyvind har skjønt, så går det heldigvis å ha en personlig mening samtidig som man har forståelse, eller et ønske om å få det, for en annens perspektiv. Et nyttig verktøy som journalist kan jeg tenke meg, og sannsynligvis som menneske generelt.
|
|
|
|
|