Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Aktive høyttalere i stedet for lydplanke

Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: GeirK] #2634636 26/10/2020 12:39
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: GeirK
Sitat: ML1

Selv er jeg primært skeptisk(kanskje unødvendig) til aktive høyttalere på grunn av vibrasjoner i elektronikken som er innebygget(også på subwoofere).

Fordi du mener ting kan riste i stykker over tid?

Ja men er kanskje litt subw.spesifikt. Og litt avhengig av hvor kapabelt anlegget er. Er klar over at dette også gjelder standard delefilter men der er feilsøk noe enklere..
Har også hatt flere subwoofere (klipsch) i hende hvor underleverandøren av kretskortene under monteringen (limer komponenter fast antatt både for å forenkle loddimg med og å sikre mot vibrasjoner) har brukt den limtypen som over tid eksponert for varme blir elektrisk ledende.. poff* Typisk etter litt over 5 år ICON_WINK
Nærmere beskrevet her:
https://sound-au.com/articles/yellow-glue.htm

Det viktigste er imidlertid dette med at når forsterkeren med evt dsp ryker, er det da sannsynlig å få tak i erstatning(med korrekt delefilter/dsp)? 5 år er vel lovpålagt for deler, men så var det kost/nytte.
Jeg har aktive høyttalere selv (i mekkebua) men har valgt separate på det "ordentlige" anlegget..

Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: svene] #2634942 28/10/2020 02:58
chalshus Offline
More than words
More than words
Hvis dette hadde vært et reelt problem hadde produsentene sluttet med dette for lenge siden.
At du har hatt billig ræl fra Klipsch sier ikke at alle aktive høyttalere ikke funker.

Jeg har aldri hørt at dette er et problem.

Redigert av chalshus; 28/10/2020 03:07.

Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: ML1] #2634945 28/10/2020 07:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja men er kanskje litt subw.spesifikt. Og litt avhengig av hvor kapabelt anlegget er. Er klar over at dette også gjelder standard delefilter men der er feilsøk noe enklere..
Har også hatt flere subwoofere (klipsch) i hende hvor underleverandøren av kretskortene under monteringen (limer komponenter fast antatt både for å forenkle loddimg med og å sikre mot vibrasjoner) har brukt den limtypen som over tid eksponert for varme blir elektrisk ledende.. poff* Typisk etter litt over 5 år ICON_WINK
Nærmere beskrevet her:

Jeg har en haug med elektronikk som er mer enn ti år gammel inkludert en sub og har ikke hatt dette problemet. Hvor utbredt er egentlig dette?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: chalshus] #2634946 28/10/2020 07:08
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: chalshus
Hvis dette hadde vært et reelt problem hadde produsentene sluttet med dette for lenge siden.
At du har hatt billig ræl fra Klipsch sier ikke at alle aktive høyttalere ikke funker.

Jeg har aldri hørt at dette er et problem.

At du aldri har hørt om det betyr ikke at dette ikke desverre fortsatt brukes. Dette problemet ble først kjent på 70tallet. "billig-rælet" fra Klipsch var "flaggskipmodellen" rt-12 fra langt ut på 2000 tallet. Anbefaler å lese artikkelen jeg lenket til.

Selvsagt er det sånn at dette ikke gjelder alt og alle. Det har jeg heller ikke påstått.

Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: svene] #2634947 28/10/2020 07:55
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sorry men dette må vel bare tilføres på lista over oppspinn fra HIFI-entusiaster.

At hjemme-hobby ensusiaster sitter og måler spenning på et Kretskort de overhodet ikke har noen forutsetning for er jo som å sette Sofie Elise til å sette diagnose på den nye elsykkelen som krangler i displayet.

«It's probable that few people know the exact composition of this dreaded yellow glue. Some info found on a Chinese website made the following claims ...«

Altså forsptr jeg dette rett skal det være utbredt og samtidig superhemmelig?

En type lim identifisert etter farge er jo ikke nødvendigvis den samme basert på farge funnet i andre produsenters produkter?

Her er det så mye grums jeg kunne jo bare fortsatt.

Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: GeirK] #2634952 28/10/2020 08:19
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Sitat: GeirK

Nærmere beskrevet her:

Jeg har en haug med elektronikk som er mer enn ti år gammel inkludert en sub og har ikke hatt dette problemet. Hvor utbredt er egentlig dette?

Interessant artikkel om limet. Jeg har jobbet med service på elektronikk i snart 30 år og aldri vært borti dette. Nå har jeg stort sett jobbet med kostbart proffutstyr i forskjellige settinger og ikke noe særlig forbrukerutstyr. Så mulig bruken av denne typen lim stort sett er begrenset til billig forbrukerelektronikk som er forventet å ryke etter «kort» tid. Norge er litt spesielt med 5 års reklamasjonsfrist. Svært mange andre land har ingen garanti/reklamasjon Evt kun 1 år. Så produsenter har lenge laget utstyr som skal gå i stykker etter kun få år.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: svene] #2634965 28/10/2020 09:10
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: JoachimV
Sorry men dette må vel bare tilføres på lista over oppspinn fra HIFI-entusiaster.

At hjemme-hobby ensusiaster sitter og måler spenning på et Kretskort de overhodet ikke har noen forutsetning for er jo som å sette Sofie Elise til å sette diagnose på den nye elsykkelen som krangler i displayet.

«It's probable that few people know the exact composition of this dreaded yellow glue. Some info found on a Chinese website made the following claims ...«

Altså forsptr jeg dette rett skal det være utbredt og samtidig superhemmelig?

En type lim identifisert etter farge er jo ikke nødvendigvis den samme basert på farge funnet i andre produsenters produkter?

Her er det så mye grums jeg kunne jo bare fortsatt.

Ok, da så..

Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: svene] #2635032 28/10/2020 13:35
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
For å komme litt tilbake til tema...

Nå har jeg nerdet rundt på nett noen dager og finner ut at utvalget av aktive høyttalere i prissjiktet sub 20kkr er for dårlig. Det jeg vil ha koster mye mer. Så planen er endret og jeg sikter meg nå inn mot et par gode brukte gulvhøyttalere fra finn.no og en forsterke/streamer. Bluesound powernode 2i er øverst på lista nå. Den skal nok klare å drive noen gode gulvhøyttalere.

Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke [Re: svene] #2660931 27/04/2021 11:02
S
svene Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
En liten oppdatering her. Endte med å kjøpe en brukt Yamaha receiver på finn i Aventage klassen, samt et par gode høyttalere og en svær senter. Kjører nå med bare front og senter. Forsøkt diverse kalibreringer med automatikk uten at det har blitt bra for stereolyd, kun for film/tv. Tok til slutt en factory reset på forsterkeren og har nå justert manuelt litt opp i bassen under 60Hz i den parametriske equaliseren på. Ikke rørt faseinnstillinger eller annet. Nå spiller anlegget bra både for film/tv og stereomusikk. For innspillinger med god lyd så er det best med Pure direct innstilling når man lytter på gode lydnivåer. Dårlige innspillinger blir bra med innstillingen Yamaha kaller Straight, dvs at korreksjonen i bassen er aktiv, er det metal og rock så kan man da også legge på en liten bassboost for enda mer fart. Film og TV kjøres med surround modus hvor samme enkle basskorreksjon er aktiv, trenger ikke sub da heller. Så med disse innstillingene så har jeg fått til det beste fra begge verdener syns jeg - god hifi lyd med pure direct og god fest/rockelyd med ekstra bass samt god film/TV lyd uten sub. Det funker da med høyttalere som er bra på hifi lyd til også å rocke skikkelig med basstrøkk, trenger ikke inngå kompromisser i stor grad.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support