Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Flytter til Stavanger - hva trenger jeg?

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Trond Helge] #2633870 21/10/2020 07:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Trond Helge
Med 6 km så hadde jeg valgt omveier for å få lengre avstand...

+1

(Lange) omveier og variasjon er nøkkelen til artig pendling.

Klassiske tips fra 2015 - f.eks. Change your route (01:30) og Ride a different bike (03:05) som i 2020 kan oversettes med: Sett på brede dekk og bruk sykkelen din overalt.

Hva gjelder bekledning, har Øyvind nettopp lagt ut gode tips for høsten: Dette har du på deg i høst.

Og nå som den første snøen faller, er det kjekt med inspirasjon. Det får vi denne gang fra... Terrengsykkel.

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]
Terrengsykkel: Det første sporet

Godt å se at bukkestyre er tilbake hos Landeveis røffe fetter, om enn forfatteren var på fulldemper ICON_SMILE

Nå som redaksjonens satser på nettstoff, er det verdt å besøke begge sider hyppig.

[Linket bilde]

Og så må jeg bare koste på meg et skrytebilde fra egen vinterpendling. Kanskje ikke helt som i Stavanger, da.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2633886 21/10/2020 08:27
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Skulle gjerne tatt omveier til jobb osv men med levering og henting i barnehagen går ikke den kabalen opp dessverre ICON_SMILE

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2633915 21/10/2020 10:07
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Du får ta det som intervalltrening, hvor høy kadens kan ma ha over 6 km? ICON_SMILE

// Too many roads, too little time
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Sepeda] #2633940 21/10/2020 12:19
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Sepeda

Kanskje ikke helt som i Stavanger, da.

Takk Dark Lord Sidious for det. Jeg fikk vondt i lårhalsen bare av å se på det bildet
Slike forhold gjør seg best på postkort ICON_SMILE

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: edorF] #2633944 21/10/2020 12:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: edorF
Takk Dark Lord Sidious for det. Jeg fikk vondt i lårhalsen bare av å se på det bildet. Slike forhold gjør seg best på postkort ICON_SMILE

ICON_SMILE

Men, nei, altså, slett ikke, tvert imot. Jeg kan bekrefte at det er trygt, stabilt og deilig å cruise på brøytede veier i tørt vintervær, i dette tilfellet i Nordmarka ved hovedstaden. Det er et av livets mysterier at disse veiene vinterstid ikke er like populære blant landeveissyklister som Sørkedalsveien er sommerstid, for ikke å nevne hullete Maridalsveien. Tror noen høvlede planker som kalles ski har skylden. Eller var det Zwift.

Landevei: Her kan du sykle i Nordmarka i vinter.

Stavanger vet jeg dessverre lite om.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Sepeda] #2633979 21/10/2020 19:23
Z
Zigbag Offline
Medlem
Medlem
Z

Vinter i Stavanger er mer som en slags mørk, evig høst med enorme mengder regn. Det kan komme kortere perioder med kaldere vær og mindre regn, men ellers er det ganske dystert. Da jeg kom hjem fra jobb i dag måtte jeg tømme skoene for vann.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Zigbag] #2634023 22/10/2020 08:27
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Zigbag

Vinter i Stavanger er mer som en slags mørk, evig høst med enorme mengder regn.

Meget godt beskrevet! Møkkaver.

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Ivarh] #2634035 22/10/2020 09:06
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ivarh

Enorme mengder regn, men også konstant stiv kuling.

En morsom ting jeg ser på strava når det en sjelden gang er vindstille, så påstår mange at de hadde motvind hele runden. Dette fordi vi er så vante til å ha motvind en vei og medvind en annen, at vi oppfatter det som konstant motvind når vi ikke får medvindsperioden.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: torinb] #2634042 22/10/2020 09:43
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: torinb
Sitat: Ivarh

Enorme mengder regn, men også konstant stiv kuling.

En morsom ting jeg ser på strava når det en sjelden gang er vindstille, så påstår mange at de hadde motvind hele runden. Dette fordi vi er så vante til å ha motvind en vei og medvind en annen, at vi oppfatter det som konstant motvind når vi ikke får medvindsperioden.

Haha:D ICON_LAUGH helt riktig dette.

Redigert av Ivarh; 22/10/2020 09:44.

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Zigbag] #2634077 22/10/2020 12:18
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E

Vinter i Stavanger er mer som en slags mørk, evig høst med enorme mengder regn. Det kan komme kortere perioder med kaldere vær og mindre regn, men ellers er det ganske dystert. Da jeg kom hjem fra jobb i dag måtte jeg tømme skoene for vann.

Som nevnt av flere, var dette en god oppsummering

Antall regndager er absolutt ikke ubetydelig. Men det er sjelden det regner hele dagen. Det går som oftest i byger, og merkelig nok har iallefall jeg opplevd lite nedbør til og fra jobb de siste årene.
Hvis jeg skal ta utgangspunkt i 100 regndager i løpet av året, opplever jeg kanskje at det regner i 10-15 av disse. Og da tenker jeg på det tidspunktet jeg sykler til og fra jobb. Det er påfallende hvor billig jeg sluppet unna, iallefall frem til i dag. Hovmod står for regnfall og alt det der

Senest i går bøttet det ned mesteparten av dagen, og det var store mengde vann som møtte meg rennende på bakkeplan. Men nedbøren var nesten fraværende. Et par dråper her og der, men ikke mer enn at Perfettoen min, som faktisk holder like tett som et dørslag, klarte brasene.

Det hjelper nok at jeg sjelden bruker mer enn 20 minutt hver vei. Men sammenlignet med Bergen, tror jeg nok antall regndager er noenlunde den samme, men antall liter med nedbør skal være rundt halvparten i forhold til storebror i nord.

Dessverre og heldigvis har vi snø to dager i skuddåret, etterfult av en uke med slaps. De få gangene vi har godt skiføre, er som regel om sommeren. Helst i mai. Unntaket er når det faktisk laver ned i midten av mars. Som regel to dager etter bilmenneskene har lagt om til sommerdekk.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634083 22/10/2020 12:32
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
For et paradis jeg har flyttet til!

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634086 22/10/2020 12:51
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Tror noen er litt optimistiske her. Tror antallet regndager må ganges med to! https://www.yr.no/artikkel/her-regner-det-200-dager-i-aret-1.14485816

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634092 22/10/2020 13:10
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: pharynx
For et paradis jeg har flyttet til!

Ha ha, kanskje du skulle forhørt deg med erfarne kjentfolk før du faktisk flyttet.

Nå er det ufattelige mange positive ting med denne regionen, uten at jeg kommer på noen i farten ICON_SMILE
Men bortsett fra vær og vind, er det ikke så verst, tror jeg. Byene er ikke store og avstandene er små, og det er behagelig å leve. Om det er positivt med passe store småbyer kommer nok an på hver enkelt.

Den største ulempen for syklingen, bortsett fra vinden er at vi bor på en halvøy. F.eks der jeg bor, som er 5 minutt fra den ene vannkanten, tar det meg ca en time å sykle til hhv vest og nordsidene av halvøya. Deretter er det bare sør som gjelder, og der er det forsåvidt mye å ta av. Men allikevel en begrensning i forhold til de stedene hvor man nesten kan sykle i hvilken som helst himmelretning uten å møte vannveggen.

Er man glad i sjø og båtliv, tror jeg dette er en av de bedre stedene i landet. Ryfylkebassenget er et eldorado for båtliv og for meg som kajakkpadler er jeg midt i indrefileten. Det kryr av holmer, skjær og små naturperler i kort avstand til det meste. Båtfolket oppfører seg ikke som idioter og tar hensyn til alle og enhver. Man er relativt skjermet for de største bølgene hvis man holder seg innadskjærs, men ønsker man padling på storhavet, er nordsjøen rett på andre siden av odden.

Utelivet vårt skal være bra, enten det er med alkohol eller mer friluftsrettet og av og til kommer Kongen

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634214 23/10/2020 10:14
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Voldsomt med syting her. Ja det er en del regn her, men det kommer stort sett i byger og for det meste er det jo helt greit. Du vil nok også se at du da vil sette mer pris på finværet når det er her. Man kan jo også sykle ute hele året, noe som bør være et pluss.

Har du funnet deg en klubb enda? Det er mye bra aktivitet i sykkelmiljøet her, med fellestreninger og mange ritt.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634228 23/10/2020 11:02
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
I bunn og grunn en bra plass å bo om man ikke tenker for mye på været. Og en positiv ting med vinden er at veiene tørker opp igjen veldig fort etter en regnbyge.

En annen ting som er bra er at det er god standard på asfalten på veiene her. Sannsynligvis gjør manglende frost og telehiv at selv de minste veiene som er asfaltert for lenge siden holder seg bra. Nettverket av veier med lite trafikk er enormt nedover jæren, men det har du gjerne oppdaget

Ikke nødvendig å gå noe høyere enn 25mm dekk her for å si det sånn. Mens når jeg er på besøk på hjemplassen min (Harstad i Troms) savner jeg både 28 og 30mm

Redigert av torinb; 23/10/2020 11:13.
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634243 23/10/2020 11:52
gare Offline
More than words
More than words
Nå sykler jo du bare i regn om du blir overrasket på tur også da ICON_WINK

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: gare] #2634257 23/10/2020 12:51
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gare
Nå sykler jo du bare i regn om du blir overrasket på tur også da ICON_WINK

Stemmer, og veiene må være tørre. Men med Yr's radar er det sjelden man blir overrasket av regn nå lenger :-)

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: Sixtus] #2634292 23/10/2020 17:35
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Sixtus
Man kan jo også sykle ute hele året, noe som bør være et pluss.

Et undervurdert moment.

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634501 25/10/2020 19:11
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Idag kastet jeg inn håndkleet: kjøpte en så og si ubrukt Diamant Photon 30 til 2k med flatt styre, Deore XT og hydrauliske skivebremser og flatpedaler. Dette gjør pendlingen sååå mye enklere enn å dra med seg god-raceren hver dag samtidig som jeg ser at drivverket dør en sakte død...

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634504 25/10/2020 19:32
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Se der ja, måtte spole tilbake til side tre i tråden og finne svaret ditt på mitt innspill om flatpedaler... God ide, gleder meg til bilde med slagstøvler, matchende sydvest og regnponcho :-)

Jeg ville også gitt F med 6 km i Stavanger, tommel opp for utegym hele året !!!

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: EmilZipp] #2634505 25/10/2020 19:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så alt dette er din skyld, Emil...

Håper ikke det blir landeveissyklisten i pharynx som dør en sakte død i stedet for drivverket.

Ser det praktiske poenget med hybrid, slagstøvler, sydvest og poncho, men må vi nå flytte tråden til "Deler" på terrengforumet??

Re: Flytter til Stavanger - hva trenger jeg? [Re: pharynx] #2634522 25/10/2020 21:31
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Haha! Beklager, men jeg fikk helt syra på fredagsmorgen av å sykle junior til bhg tidlig med familiesykkel og Thule, så hjem for å bytte til SPD-SL-sko og racer, bære racer inn i bygget på jobb fordi det er uaktuelt å lagre utendørs osv. Dette vil forenkle hverdagen veldig, og som sagt, det er 6 flate kjedelige kilometer til jobb. Mer trening får jeg også! Så takk Emil ICON_SMILE

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino