Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
16/11/2020 10:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette skjer også i tett snøvær eller i veldig lav sol. Jeg ville tatt det med ro. Dette er vel kameraet i B-stolpen som du ikke har tilgang til bilde fra.
Ja, ved tett nedbør er det nå naturlig. Jeg hadde bare antatt at den skulle klare å skille mørkt bilde uten info fra å bli tildekket eller at sola skinner rett inn på sensoren.
Per B.
|
|
|
[Re: Ripen]
16/11/2020 10:52
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hadde vært fett om noen lagde en mer avrundet og penere boks til montering bakpå kula i f,eks glassfiber eller termoplast, men det er vel et såpass sært og lite marked at det ikke ville solgt noe særlig?
Dette er en av dem; jeg syns jo de blir ganske usexy med de "vortene" for å håndtere lengre ski. Men uten vorter så er de jo penere enn alukassa. Dog er volumet selvfølgelig i en annen klasse - og jeg ville ikke kunnet "slenge fra meg" disse på samme måte som jeg kan med Xbox'n. ![[Linket bilde fra carparts.se]](https://www.carparts.se/435356-thickbox_default/mft-backbox-backcarrier.jpg)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
16/11/2020 13:21
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det hadde vært fett om noen lagde en mer avrundet og penere boks til montering bakpå kula i f,eks glassfiber eller termoplast, men det er vel et såpass sært og lite marked at det ikke ville solgt noe særlig?
Dette er en av dem; jeg syns jo de blir ganske usexy med de "vortene" for å håndtere lengre ski. Men uten vorter så er de jo penere enn alukassa. Dog er volumet selvfølgelig i en annen klasse - og jeg ville ikke kunnet "slenge fra meg" disse på samme måte som jeg kan med Xbox'n. ![[Linket bilde fra carparts.se]](https://www.carparts.se/435356-thickbox_default/mft-backbox-backcarrier.jpg) Hadde vært bedre å lage hele boksen bredere, spør du meg.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Anders A-R]
16/11/2020 15:04
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
17/11/2020 12:53
|
JR Ewing
Fersking
|
Fersking
Eg har kjøpt bakrak fra autoload og festa min skiguard 750 til denne ramma. https://autoload.no/butikk/lastekurver/bakrakLitt knotete å montere, for må vere 2 stk for å løfte boksen på kula for deretter å stramme skruen som låser fast stativet med skrallenøkkel. Det hadde nok blitt litt meir håndterlig med en lettere skiboks. Fornøyd med look og funksjon når den er på plass på bilen.
|
|
|
26/11/2020 11:37
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg blir helt matt av appen i e-Golfen vår, det er smått utrolig at et konsern som VAG ikke klarer å få orden på en app i 2020. Nå har vi hatt bilen i snart 2 år og appen er ikke det spøtt bedre. Mye ord jeg normalt ikke hører så ofte fra min bedre halvdel om dagen nå som minusgradene har meldt sin ankomst..!
Én ting er at appen ikke er stabil og det stadig vekk ikke er kontakt å få med bilen så hun ikke får varma den opp før avreise, men den starter jo heller ikke oppvarming når hun setter avreisetid og planlagt oppvarming, det er helt krise for en elbil på vinterstid.
Jeg har det som anses som en av de minst praktiske bilene å ha på vinterstid, særlig ettersom den står ute og dekkes av både is og snø gjennom vinteren, men jeg har aldri problemer med frossen bil. Appen til Tesla funker utmerket og jeg varmer lett opp bilen mens jeg spiser frokost og prøver å være overbærende med hun som står og river og sliter i dørene på folkevogna.
Vi har styra vår del med å få appen på e-Golfen til å bli stabil, men det nytter bare ikke. Og rett ved siden av står det altså en Tesla og lunker seg helt problemfritt. Forstå det den som kan. Verdt å merke seg for alle som skal ha elbil med denne appen, ikke ta det for gitt at du får varma opp bilen din. Sørg for å rydde plass til en bil i garasjen, det er det jeg har forsømt mine plikter, i år igjen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
26/11/2020 13:54
|
perbl
More than words
|
More than words
Appen til Tesla funker utmerket og jeg varmer lett opp bilen mens jeg spiser frokost og prøver å være overbærende med hun som står og river og sliter i dørene på folkevogna. Det jeg derimot savner er muligheten til å legge inn et tidspunkt bilen skal være varm til. Når det er skikkelig kaldt på vinterstid, vil man jo gjerne at varmlufta står og går litt lengre enn de få minuttene fra man kommer på at bilen må varmes rett før man skal kjøre.
Per B.
|
|
|
27/11/2020 11:00
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Model S hadde hverftall den funksjonen tidligere, der du kunne velge å la bilen lære seg når du trengte å ha bilen varm, typisk ukedager morgen og ettermiddag. Mener det het preconditioning. Har ikke funnet dette på model 3, uten at jeg har lett så voldsomt etter det.
Big wheels keep on turning
|
|
|
27/11/2020 11:24
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Jo, den er funksjonen er der. Men da er det bilen som lærer seg mønsteret. Men jeg savner også muligheten for å sette ett klokkeslett.
|
|
|
[Re: perbl]
29/11/2020 14:24
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Appen til Tesla funker utmerket og jeg varmer lett opp bilen mens jeg spiser frokost og prøver å være overbærende med hun som står og river og sliter i dørene på folkevogna. Det jeg derimot savner er muligheten til å legge inn et tidspunkt bilen skal være varm til. Når det er skikkelig kaldt på vinterstid, vil man jo gjerne at varmlufta står og går litt lengre enn de få minuttene fra man kommer på at bilen må varmes rett før man skal kjøre. "Planlegg avreise". I lademenyen setter du planlagt avreise til f.eks. kl 0700. Da skal batteriet være ladet, og bilen varm til du skal dra. Vi har avreise kl 0715, men setter avreise i menyen til 0700, og da er bila god og varm når vi setter oss inn.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
29/11/2020 14:30
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Vil bilen da også varme seg selv når den ikke står tilkoblet?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
29/11/2020 18:42
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil bilen da også varme seg selv når den ikke står tilkoblet? Det vet jeg faktisk ikke... Men kan prøve å sette på funksjonen på jobb i morgen mens bilen står u-tilkoblet..
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/11/2020 07:54
|
perbl
More than words
|
More than words
Appen til Tesla funker utmerket og jeg varmer lett opp bilen mens jeg spiser frokost og prøver å være overbærende med hun som står og river og sliter i dørene på folkevogna. Det jeg derimot savner er muligheten til å legge inn et tidspunkt bilen skal være varm til. Når det er skikkelig kaldt på vinterstid, vil man jo gjerne at varmlufta står og går litt lengre enn de få minuttene fra man kommer på at bilen må varmes rett før man skal kjøre. "Planlegg avreise". I lademenyen setter du planlagt avreise til f.eks. kl 0700. Da skal batteriet være ladet, og bilen varm til du skal dra. Vi har avreise kl 0715, men setter avreise i menyen til 0700, og da er bila god og varm når vi setter oss inn. Det var altså i konteksten appen jeg savnet muligheten. Klar over at du kan sette det opp i bilen (riktignok for fast tidspunkt på alle dager, ikke helt det som passer meg som langt fra kjører fast mønster).
Per B.
|
|
|
30/11/2020 09:03
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Vil bilen da også varme seg selv når den ikke står tilkoblet? Det vet jeg faktisk ikke... Men kan prøve å sette på funksjonen på jobb i morgen mens bilen står u-tilkoblet.. Tester selv her óg jeg. Appløsningen er superb, men det hender jo at man skulle ønske at man satte varmen på noen minutter før.
|
|
|
30/11/2020 16:37
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Sur og kald Tesla her i ettermiddag etter jobb kl 1605... Brr  Satte planlagt avreise til 1600 tidligere i dag, bilen sto ikke koblet til landstrøm.
|
|
|
30/11/2020 20:48
|
perbl
More than words
|
More than words
Tok meg en Oppdalstur i helga, og med tosifret antall minusgrader må jeg si at overgangen fra å kun ha kjørt biler uten muligheter til forvarming til bil med supereffektiv oppvarming er fantastisk.
Skal dog sies at det drar strøm da, sto og ladet på 10A hjemme hos mora mi, og det var ikke så veldig lenge jeg kjørte på full guffe før jeg hadde dratt nesten ti prosent SOC.
Forøvrig får jeg litt vondt av lyden dørene lager når man åpner dem i sprengkulde, men folk som har hatt Tesla i mange år virker nå å fortsatt ha hel bil.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
01/12/2020 06:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Forøvrig får jeg litt vondt av lyden dørene lager når man åpner dem i sprengkulde, men folk som har hatt Tesla i mange år virker nå å fortsatt ha hel bil. Husk silikonspray mellom listen i underkant av vinduene og selve glasset. Hvis ikke glasset får senket seg sine 4-5 cm ved åpning og stenging så risikerer du stygge riper på kromlisten. Samtidig kan det være lurt å ta en liten dært på dørhåndtakene så du slipper å banke dem løs i vinter. Og så silikonstift (eller silikonspray på fille) for å smøre alle dørlister. Da skal det ikke være noen skumle lyder igjen ved åpning.
|
|
|
01/12/2020 08:14
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sur og kald Tesla her i ettermiddag etter jobb kl 1605... Brr  Satte planlagt avreise til 1600 tidligere i dag, bilen sto ikke koblet til landstrøm. Fra Tesla sine sider: "Bruk planlagt avreise eller forhåndsvarming før du kjører Hvis Tesla-en er koblet til, kan du spare energi ved å varme opp den før hver tur. Bruk Planlagt avgang, slik at bilen din vil bli varmet og klar til å dra når du er klar. Du kan også forvarme bilen ved å aktivere forhåndsoppvarming eller avriming i Tesla-appen. Forhåndsvarming Åpne Tesla-appen og trykk på "Klima"> "Slå på" Planlagt avreise Trykk på "Lading"> "Planlagt avreise"> "Avtale"> "Avgang til" Så den må altså være koblet til for å bruke den funksjonen, slik jeg tolker det. Jeg bruker appen uansett på vinteren, full kontroll på temperatur og setter på litt ekstra trøkk om det er veldig kaldt eller bilen er beinfrossen/nedsnødd.
Roy
|
|
|
01/12/2020 10:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Husker da vi hadde Passat GTE, at man kunne åpne for forhåndsoppvarming på batteriet. Den gikk da bare i en halvtime, men dette er en funksjon som måtte åpnes separat for.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/12/2020 08:46
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Husker da vi hadde Passat GTE, at man kunne åpne for forhåndsoppvarming på batteriet. Den gikk da bare i en halvtime, men dette er en funksjon som måtte åpnes separat for. Jeg har nesten glemt funksjonene i GTE'en men jeg husker i alle fall at jeg brukte avgangstid mye på den nettopp for å ha litt forhåndsvarma batteri så jeg klarte mest mulig å kjøre de 3 milene til jobb på el i vinterhalvåret. Og så brukte jeg bensinvarmeren i tillegg for å defroste bilen. Kan ikke huske at noe måtte åpnes separat for å forhåndsvarme batteriet?
Roy
|
|
|
02/12/2020 10:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Husker da vi hadde Passat GTE, at man kunne åpne for forhåndsoppvarming på batteriet. Den gikk da bare i en halvtime, men dette er en funksjon som måtte åpnes separat for. Jeg har nesten glemt funksjonene i GTE'en men jeg husker i alle fall at jeg brukte avgangstid mye på den nettopp for å ha litt forhåndsvarma batteri så jeg klarte mest mulig å kjøre de 3 milene til jobb på el i vinterhalvåret. Og så brukte jeg bensinvarmeren i tillegg for å defroste bilen. Kan ikke huske at noe måtte åpnes separat for å forhåndsvarme batteriet? For å forhåndsvarme på batteri uten bensin, måtte vi tillate det på generell basis, slik at den kke tømmer batteriet utilsiktet hvis man ikke har ladetilkobling før avreise. Typisk for gjentakende program og i tilfelle man mister strømmen i.l.a. natten etc.
|
|
|
09/12/2020 10:59
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Vurderer brukt mod.3 RWD - noen med erfaring? Ja eller nei? Noe en bør se etter ved prøving?
|
|
|
[Re: Tex]
21/12/2020 20:32
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke akkurat sånn at vi kommer til å se Jaguarer, Mercedeser og Polestars på laderne i morgen. De sier ikke hvem som har begynt, men Elon bekrefter vel kun foreløpig at de har startet i det små med å åpne opp for en eller annen aktør, gjør han ikke?
|
|
|
21/12/2020 21:14
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jo, men hva kan Tesla tjene på dette? Ikke flere kunder, i hvert fall. Jeg har tenkt at når det nå kommer flere gode elbiler på markedet og det blir fullere og fullere på ladestasjonene, sitter Tesla igjen med et fortrinn med egne ladestasjoner, bygd ut til stor kostnad. Jeg håper fortsatt å bli Tesla- eier i 2021 (jada venter fortsatt på min Y ...). men jeg blir sur hvis superchargerene er fylt opp av ikke- Teslaer hvis jeg skulle lade der.
|
|
|
[Re: Tex]
21/12/2020 21:29
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
For min egen del om dette blir en realitet, så vil det bare åpne for å vurdere noe annet enn Tesla neste gang vi skal bytte bil. Jeg er ekstremt godt fornøyd etter et halvår og 8.000 km i Model 3, men om SC-eksklusiviteten til Tesla blir fjernet er et viktig moment i Tesla-valget borte, selv om vi langt i fra valfarter til superladerne.
|
|
|
21/12/2020 23:40
|
perbl
More than words
|
More than words
Det vil forbause meg stort om de tillater det om de ser det blir mye venting for egne kunder. Det finnes jo endel måter de kan hindre det på, feks kan man jo sette av 5 av de 25 laderne til andre merker, eller ha en dynamisk allokering basert på hvor mange som lader der til enhver tid etc. Vil tippe andre biler og kan motta info om ledige ladere, og at man dermed kan sørge for at folk ikke vil kjøre innom om det ikke er ledig lading? Apropos dette med superlading som halve produktet, må jeg vel innrømme at jeg etter snart tre måneders eierskap kun har lada på superlader for rundt 25kr Med rekkevidden på bilen funker det jo prima å kjøre til destinasjon når jeg ikke skal så særlig mye lengre enn 120-200km og kan lade der jeg skal. Men det blir nok litt mer lading på tur når man skal ta litt lengre turer feks neste sommer.
Redigert av perbl; 21/12/2020 23:42.
Per B.
|
|
|
21/12/2020 23:44
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå er det vel straks tid på den oppdateringen som var 🔥🔥🔥 og. Ryktes vel at den kommer i dag eller i morgen (22. eller 23.) på det store internettet, men tror det når jeg ser det.
Per B.
|
|
|
22/12/2020 00:21
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Sant nok. Man kan se for seg et dynamisk system hvor kun en begrenset andel av ledige plasser kan brukes av andre bilmerker. Og kanskje tenker Musk slik at dersom det generelt legges bedre til rette for bruk av elbiler av alle merker, vil over tid også flere kjøpe Tesla.
For min egen del ser jeg ikke for meg å bruke superblader mer enn noen få ganger i året, uansett, så det spiller liten rolle.
Likevel et interessant strategisk skifte, hvis det blir noe av.
|
|
|
22/12/2020 08:48
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror at det fortsatt vil være et fortrinn å ha Tesla på Tesla SC i overskuelig fremtid. Forholder meg helt rolig og sover godt til jeg ser noe mer enn kryptiske meldinger om at noe low-key greier er på gang.
Den dagen det evt er fritt fram for alle på Tesla SC må jeg kanskje tenke meg om, men heldigvis ser det ut til å være en god stund til.
Roy
|
|
|
|
|